Meer dan honderd jaar hebben Mercedes en Renault elkaar op gezette tijden in de hoogste autosportregionen ontmoet. In de oertijd van de automobiel en ook vandaag in de modernste stand van zaken: de Formule 1. Renault zoeft Red Bull naar voren. De Franse constructeur werkt ondertussen keihard aan de auto voor 2017 om onder eigen fabrieksnaam op zoek te gaan naar wereldtitels. Overigens de vier die Vettel vergaarde was met een Renaultmotor, nog maar drie jaar geleden.
De Formule 1 gaat een tumultueuze toekomst tegemoet eens dat de Grote Manitou, Bernie Ecclestone niet meer zal zijn. Eerder heb ik al beweerd dat Jean Todt, FIA-president en niet verliefd op F1, klaar staat met een "e-kampioenschap", een elektrisch. Niemand moet verwonderd kijken. Twee jaar al draait het op volle toeren, met overigens niet de minste namen achter het stuurwieltje. Meteen moet worden begrepen dat Renault ook daar in de spits vertoeft. Het kon niet anders dan wie elektrische wagens bouwt én - nog met mondjesmaat - verkoopt ook op de sport-affiche moet staan. Liefst bovenaan.
Dat is ook zo in de realiteit. Mercedes ziet dat ook en kijkt toch wel iets verontrust hoe Renault naderbij sluipt. Alleen Lewis Hamilton is er niet door geïmponeerd. Die timmert in zijn eigen wereldje à la James Hunt (Mc Laren-1976) aan zijn vierde wereldtitel. Renault is nog niet zijn zorg. Die van teambaas Toto Wolff, Dieter Zetsche bigboss van Mercedes en "waarnemend adviseur" Niki Lauda al wél. De laatste bekijkt natuurlijk alles lakoniek. Voor hem gaan alle deuren van alle merken open, ook bij Renault.(Walter Rombauts/foto's:wr,Renault en Mercedes)
|