Nico Rosberg heeft ook tijdens de tweede vrije training de snelste tijd gereden voor ploegmaat Lewis Hamilton. Daarmee domineert Mercedes, en achter dit stermerk is het een gevecht tussen Ferrari en Red Bull. Sebastien Vettel zette het eerste Stiegerende paard op de derde chrono. Zijn hoogste verbetenhied ten spijt, geraakte hij niet bij de Mercedessen. Achter de viervoudige wereldkampioen tufte rustig Max Verstappen met de Red Bull op de vierde plaats én voor zijn "kopman" Daniël Ricciardo.
Op die buffer van twee Red Bull's beukte zich een duidelijk geënerveerde Kimi Räikkönen te pletter in weerwil van alles wat hij in zijn marge heeft. Overigens rommelt het zéér bij Ferrari. James Allison is per direct opgestapt en een directe opvolger tekent zich niet in profiel af. De tweede vrije oefeningen werden wel getekend doordat eerder al in race-configuratie werd gereden dan wel wat getest. Hier en daar wat experimenteren, maar het racebeeld voor zondag is eigenlijk al getekend. Als Rosberg en Hamilton niet op elkaar inbeuken zullen ze als 1 en 2 finishen. Daarachter zullen de 76 ronden de pees op de Ferrari's en de Red Bull's leggen.
Sebastien Vettel heeft in dat geroezemoes het voordeel dat hij in Kimi Räikkönen niet een vijandige ploegmaat heeft, maar een bezadigd man die weet hoe racepuzzels in elkaar worden gereden. Bij Red Bull is dat even verschillend. De Australiër Daniël Ricciardo voelt die tiener van Max Verstappen als een luis in zijn vel. Max mag en kan zich veel veroorloven. Alleen mag hij nooit meer doen wat hij met Kimi Räikkönen in Hongarije deed.
Al kan je er à la limite nog een koerstechnische uitleg voor bedenken. Die maneuvers - twee direct achter elkaar uitgevoerde richtingskeuze's - zijn verboden. Blijft hij ze toch toepassen, dan kan hij wel eens symphatisanten (vrienden bestaan in dat milieu niet) verliezen in het coureurswereldje. En die heb je wel nodig. Want vroeg of laat belandt je zelf ook in zo'n benarde positie zoals Kimi op de Hongaroring. Dan is het van het hoogste belang elkaar tegemoet te komen in plaats van voorvleugels of auto's aan diggelen te rijden. Morgenochtend om 11 uur zijn er de derde vrije oefeningen en om 14 uur de kwalificaties voor de pole. De pole is belangrijk voor het prestige. Niet in de race zelf. Inhaalmogelijkheden zijn legio. In mijn herinnering startte Hamilton eens vanuit de twintigste positie en finishte vooraan, of won, uit mijn hoofd weet ik het niet meer.(Walter Rombauts)
Opmerking: Bij mijn artikels verschijnen weinig F1 foto's. Mijn getrouwe fotograaf is al een poos overleden. De leemte zal worden ingevuld met de beschikbare foto's van de betreffende autoconstructeurs. Omdat nooit iets of iemand hetzelfde is, kan het gebeuren dat er eens een foto ook elders te vinden is. Toch tracht Walter's Auto Cahiers een originaliteit te bewaren.
01. Nico Rosberg (Mercedes) 1'15"614
02. Lewis Hamilton (Mercedes) 1'16"008
03. Sebastien Vettel (Ferrari) 1'16"208
04. Max Verstappen (Red Bull-Renault) 1'16"456
05. Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault 1'16"490
06. Kimi Räikkönen (Ferrari) 1'16"512
07. Nico Hülkenberg (Force India) 1'16"781
08. Jenson Button (Mc Laren-Honda) 1'17"087
09. Sergio Perez (Force India-Mercedes) 1'17"148
10. Fernando Alonso (Mc Laren-Honda) 1'17"225
|