Het is een snelle, harde race geweest in Hockenheim. Met een héél kort relaas. Trainingssnelste Nico Rosberg miste nog maar eens een snelle start en zijn ploegmaat Lewis Hamilton vertoonde andermaal zijn gekende lijnvaste "raketstart". Rosberg was zelfs zo traag dat de twee Red Bull's zich tussen de Mercedessen konden wringen. Max Verstappen sprong onstuimig - de rand van de toegelaten baanbreedte ? - over zijn ongeschreven kopman heen en reed in zijn comfortabele zitje "rustig" op de tweede plaats achter de drievoudige wereldkampioen aan.
Voor we vertellen dat Nico Rosberg tegenover Max Verstappen een fout maakte die hem 5" straftijd opleverde, wordt het duidelijk dat de Duitser rondesnelst is als de baan vrij is. Maar als hij wordt omringd door tegenstanders die hem uiteraard voorbij willen, ontstaat er een (angst-?) factor die hem lamlegt en kleine foutjes doen begaan. Hij is niet de enige die aan dat profiel voldoet/voldeed in de Formule 1. Er zijn nog voorbeelden. Maar laat ons uitleggen wat Nico "Papa" Rosberg te vertellen heeft waarom hij Max Verstappen naast de baan dwong.
"Ik remde heel laat en mijn stuur was helemaal naar rechts gedraaid, tot het uiterste. Ik kon mijn lijn daardoor niet verder insturen...", zei Nico na de race. Voor wie de beelden goed analyseert klopt die uitleg niet helemaal. Nico is straf in bedenken van drogredenen. In de voorbij jaren kon men hem daar al meer op "betrappen". In ieder geval was zijn race door dat incident en andere kleine aspecten verknald. Wat niet juist is naar ons gevoel is dat de 5"straftijd werden uitgevoerd voor de bandenwissel in de pits die daardoor 8"20 in beslag nam. Die "tijdopname" werd uitgevoerd met een oude handmatig bediende chronometer (FIA-geijkt...).
Pas nadat het middeleeuwse tuig de seconden had geteld, mochten de mecaniciens aan de bandenwissel beginnen...!!! Redelijkerwijs zou men mogen veronderstellen dat pas na de race die 5" zouden worden toegevoegd aan zijn totale racetijd over 67 ronden. Hij finishte vierde achter Max Verstappen en kijkt nu tegen een achterstand van 19 punten aan tegenover Lewis Hamilton. Niet hopeloos, maar wel zorgwekkend. Hopelijk herpakt hij zich in Francorchamps op 28 augustus. Zo niet zal hij de autosport mogelijk wel saai gaan vinden. Een sport waar de anderen voor je komen rijden....
Red Bull Racing heeft in de GP van Duitsland Ferrari voorbijgestoken in de WK-stand van de constructeurs. Het Ferrari-management (lees: Sergio Marchionne, ceo van Fiat-Chrysler die met zijn bemoeienis binnen Ferrari niet de schoenmaker is die bij zijn leest blijft) is radeloos. Hij zou Ferrari met rust moeten laten, ook al behoort het legendarische merk tot Fiat. Hij kent heus niet veel van autoracen aldus, net zomin als de teammanger Maurizio Arrivabene die door hemzelf werd aangesteld.
Dat gebeurde nadat hij de geest van Enzo Ferrari zelf, Luca di Montezemolo, had bedankt voor 18 jaar renderende dienst. Dat gebeurde twee jaar geleden in 2014. Sindsdien deed "drama" - daar altijd bestaan - opnieuw zijn intrede in de Scuderia Ferrari. Met als echte slachtoffers Sebastien Vettel en Kimi Räikkönen. Twee kanjers van autocoureurs, die het Steigerend Paard niet vooruit krijgen. "Ferrari is te traag", zei Kimi Räikkönen in de vorige dagen droogjes. Kimi zegt niet veel, maar als hij iets uitspuwt is het meestal keiharde waarheid.
Nu "wreet" Red Bull aan de ster van Mercedes. Hoe doet Red Bull Racing dat ? Wel als Mercedes tot astronomisch verschijnsel mag worden geroemd, dan moet dat ook kunnen voor Red Bull. Voor zover bekend is overeengekomen dat Renault niet in één adem wordt genoemd met Red Bull. Dat zijn interne afspraken en vorig jaar dreigde Christian Horner zelfs nog met een breuk met de Franse constructeur.
Nu, in de Red Bulls zit de Renault V6 Turbo Hybrid krachtbron, comform aan het FIA-reglement dat voor ieder team geldt. Die motor is in de doorontwikkeling van Renault zo erop vooruitgegaan, dat hij inderdaad snoept aan Mercedes's lang behouden technische voorsprong. Renault als merk zelf heeft natuurlijk ook die motor, maar het overgekochte Lotus-chassis is niet in harmonie te brengen met die motor. Een slecht huwelijk.
Het mag dan ook gezegd dat Renault als constructeur zich helemaal toelegt op 2017. Die auto moet al bestaan. Misschien komt er iets van vrij als de zomervakantie van de F1 voorbij is. Dat is 25 augustus 2016. Dan hernemen drie merken: Mercedes, Red Bull en Ferrari terug de handschoen op voor het verdere seizoen. We zijn benieuwd of uit degenen die nu kermisrondjes rond de kerk draaien iemand zich aansluit bij de groten. Mc Laren-Honda ? Williams-Mercedes ? Force India Mercedes ? De GP van Duitsland heeft voldaan als race, maar vol ontgoohelingen voor dagdromers. Straks hoort Ferrari daar ook bij. (Walter Rombauts/foto:Mercedes)
01. Lewis Hamilton (Mercedes)
02. Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault)
03. Max Verstappen (Red Bull-Renault)
04. Nico Rosberg (Mercedes)
05. Sebastien Vettel (Ferrari)
06. Kimi Räikkönen (Ferrari)
07. Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes)
08. Jenson Button (Mc Laren-Honda)
09. Vallteri Bottas (Williams-Mercedes)
10. Sergio Perez (Force India-Mercedes)
WK-stand coureurs:
01. Lewis Hamilton 217 punten
02. Nico Rosberg 198
03. Daniël Ricciardo 133
04. Kimi Räikkönen 122
05. Sebastien Vettel 120
06. Max Verstappen 115
|