De overwinning in de GP van Duitsland wordt mee héél veel bepaald door de bandenstrategieën die gedurende de 67 ronden worden uitgevoerd. Hoe zachter een band, hoe sneller hij toelaat te rijden maar tegelijkertijd slijt hij snel. Hoe harder een band hoe langer men ermee kan rijden en is de aftakeling van de grip veel trager dan bij een zachte. Moeilijke keuze dus. Een team heeft 13 sets banden voor een weekend.
Pirelli levert die en een beetje overdreven gesteld bepaalt de Italiaanse rubberreus soms scénario's voor een race. Of laat de verleiding ervan althans aan de teammanagers, ingenieurs én coureurs over. Gisteren werd er geknoeid met de rubbers in het team van Nico Hülkenberg, er ging iets mis met het inwisselen. Daardoor kreeg de Duitser, winnaar van de 24 Uren van Le Mans met Porsche in 2015, een gridpenalty van één plaats achterwaarts. De onderschatte coureur start daardoor vanaf de achtste plaats. Dit gewoon ter informatie.(wr)
|