Het is allemaal ongemeen spannend verlopen tijdens de kwalificaties. Toen Nico Rosberg de pits buitenreed voor de ultieme Q3 kwam er verdachte rook uit de achterkant van de Mercedes. Gelukkig was het loos alarm. Toch reed de Duitser geen "vliegende" ronde maar kwam terug de pits in omwille van een elektronisch probleem met het gaspedaal. De "herstelling" duurde veel langer dan verwacht zodat de vrees ontstond dat de Duitser zijn kansen voor de "pole" aan het verspelen was. Lewis Hamilton had ondertussen de snelste tijd gezet. Maar uiteindelijk kon iedereen de spanning loslaten en kwam Rosberg op de baan.
Hij reed letterlijk alsof zijn leven ervan afhing en stuurde de "kist" sneller over de 4,574 km lange Motodroom van Hockenheim. Tot groot jolijt van de Duitsers die soms uiting gaven aan een zekere afkeer voor de Brit Lewis Hamilton. De oorzaak daarvoor is te zoeken in het feit dat de drievoudige wereldkampioen, zonder twijfel natuurtalent, zowat op iedereen neerkijkt en een verwaandheid aan de dag begin te leggen die meer en meer mensen stoort. Hij is rijk en kan zich alles veroorloven, maar de dreigende eenzaamheid door zijn gedrag kan hij met geen goud terugkopen. Het is wat het is.
Daniël Ricciardo verwees zijn teamgenoot Max Verstappen naar de vierde plaats en gaf zichzelf daarmee een mooi geschenk ter gelegenheid van zijn 100ste GP. Dus twee Mercedessen, dan twee Red Bull's en dan....twee Ferrari's, met Kimi Räikkönen als snelste en vijfde voor viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel die vanaf de zesde plaats start. De thuislucht deed Nico Hülkenberg zeer goed want hij klikte de Force India-Mercedes op de zevende plaats vast. Voor Bottas, Perez en Massa die zich door de Q2 redde.
De race morgen is onvoorspelbaar. Ze is 67 ronden lang, inhaalmogelijkheden zijn er, de gemiddelde snelheid is verbijsterend en Hockenheim wordt morgen een vat van explosieve sport. Rosberg wil de leiding in de tussenstand om de wereldtitel heroveren, Hamilton wil die behouden wegens honger naar een vierde titel. Voorbarig vergelijkt hij zich met Senna. Niet alleen voorbarig, hij zal nooit de hoogstaande diepmenselijke kwaliteiten van de betreurde Braziliaan kunnen evenaren. Daarvoor is hij niet in de wieg gelegd.
Lewis werd overigens ter verantwoording geroepen omdat hij uit de pits reed op het moment dat de Fransman Romain Grosjean met Haas in de pitlane reed. Mocht hij een waarschuwing hebben gekregen dreigde een gridpenalty, want die zou dit jaar zijn derde zijn geweest. Maar - en dat is logisch - de stewards besloten het incident met een boete van $10.000 voor Mercedes. De man die het verkeer in en uit de box bij Mercedes regelt had Lewis moeten tegenhouden.
Slotgewijs moet daar worden aan toegevoegd dat de strenge opvoeding die de zéér strenge meester Ron Dennis hem bij Mc Laren gaf, zich in gedrag wreekt. Gelukkig gaf de ceo van Mc Laren - die het van mecanicien tot bigboss bracht - hem ook de finesses van autoracen mee. Lewis weet dat, en gaat ermee om als een klein kind met een net gekregen speeltje. Alsof alles "nür spielerei ist". Morgen een nieuwe confrontatie en afrekening tussen Nico Rosberg en Lewis Hamilton. Met de laatste die alsmaar pissiger wordt door het gevoel dat men hem zoekt, en ook voor de waarheid dat velen jaloers op hem zijn omdat hij zichzelf is. Jaloerse mensen zijn gevaarlijke mensen. De F1 zit er proppensvol van. (Walter Rombauts/foto:Mercedes)
01. Nico Rosberg (Mercedes) 1'14"363
02. Lewis Hamilton (Mercedes) 1'14"470
03. Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault) 1'14"726
04. Max Verstappen (Red Bull-Renault) 1'14"834
05. Kimi Räikkönen (Ferrari) 1'15"142
06. Sebastien Vettel (Ferrari) 1'15"315
07. Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes) 1'15"510
08. Vallteri Bottas (Williams-Mercedes) 1'15"530
09. Sergio Perez (Force India-Mercedes) 1'15"537
10. Felipe Massa (Williams-Mercedes) 1'15"615
|