Hij deelt het record met Anthony Kumpen, maar feit is dat Marc Goossens nog niets van zijn levenslust en daadkracht achter het stuurwieltje is verloren. Onze Belg die eveneens voorbestemd was om deel uit te maken van het selecte Formule 1 wereldje, maar net als Bas Leinders, Jeffrey Van Hooydonk en Vanthoor net niet genoeg talent en vooral geld genoeg hadden om daarin door te breken. De 24 Uren van Zolder zijn tot een succes uitgegroeid en daagt met zijn iets meer dan 4 km lange asfaltlint eigenlijk "de groten" uit om in Terlamen de handschoen op te nemen tegen de Belgische specialisten.
De 24 Hours of Zolder 2016 is uitgedraaid op een ware slijtageslag. Lange tijd leek Deldiche Racing Norma M20 FC #701 van Luc De Cock, Sam Dejonghe, Tim Joosen en Fred Bouvy het eerste prototype dat zou zegevieren in de geschiedenis van de 24 Uren van Zolder. Maar een crash van Fred Bouvy zondagochtend deed de ambities van de leiders in het Belcar Endurance Championship 2016 de das om. Op dat ogenblik telden de leiders 8 ronden voorsprong op de orsche #99. In de slotfase van de wedstrijd viel de Deldiche-auto zelfs van het algemene podium, na nieuwe elektrische mankementen. Uiteindelijk zouden De Cock-Dejonghe-Joosen-Bouvy als vijfde algemeen eindigen, tweede bij de prototype's.
De Mazda MX-5, zo'n beetje een buitenbeentje in de etmaalrace, finishte 34ste en werd bestuurd door Xavier Daffe, Benoit Galand, Benoit Lays, Maxime Pasture en Hans Dierckx, stuk voor stuk autojournalisten waarvan de eerste twee minstens een gedegen pen en stuurvaardigheid hebben. De volgende wedstrijd van het Belcar Endurance Championship is de seizoensfinale in het kader van het American Festival op 9 en 10 oktober. Gezien zowel het MexT Racing Team als Deldiche Racing de leidersplaats in de tussenstand delen zal deze afsluitende race bepalen wie met de grootste beker naar huis kan.(wr)
|