ROSBERG WINT IN MONZA, WK HERBEGINT MET 2 PUNTEN VERSCHIL
Polesitter Lewis Hamilton miste in de GP van Italië kompleet zijn start ten voordele van Nico Rosberg die als eerste ongeschonden de chicane doorkwam. De drievoudige wereldkampioen raakte op de zesde plaats en kon aan een mini-inhaalrace beginnen. Die rondde hij voorbeeldig af naar een tweede plaats. Daardoor kon hij de schade beperken en Rosberg tot op 2 WK-punten van zich af houden. Daarmee blijft hij leider in de voorlopiger stand om het wereldkampioenschap waarvan nu veertien races zijn gereden en er nog zeven blijven te rijden. Nico Rosberg won de 21ste race uit zijn F1-loopbaan en heeft nog alle kansen op de wereldtitel.
De "tifosi", verslaafd aan Ferrari-rood, werden door Sebastien Vettel gesust door een derde plaats die hij - weerom - heroïsch afdwong. Niet geheel onlogisch, want de Duitser is per slot vier keer wereldkampioen. Iets wat Lewis Hamilton nu verbetener dan ooit zal najagen. De snelste GP van het seizoen is weer een strategisch bandenspel geweest. In concreto beheerst bandenleverancier Pirelli het WK. Bizar ?
Weliswaar in overleg worden de rubbercompounds bepaald, maar zelfs teammanagers én coureurs kunnen soms hun eigen puzzel niet meer ineenleggen. Op enkele inhaalmaneuvers in de achterhoede na, was de GP van Italië een saaie bedoening. Monza heeft wel nog voor drie jaar waarborg van het organiseren van de GP. Bernie Ecclestone zal dan 88 jaar zijn.(Walter Rombauts/Foto's: wr(toemaatje Lohéac) en Mercedes)
HAMILTON MEPT ROSBERG VAN POLE, HOOGSPANNING IN MONZA
Verscheurd door het unieke automuseum in Lohéac en de manche voor het WK Rallycross die daar morgen met kanjers van kampioenen doorgaat, ben ik ten aanzien van "mijn" Formule 1 vreemd gegaan. Onfatsoenlijk heeft Walter's Auto Cahiers niet bericht over de eerste en tweede vrije trainingen, ook niet over de derde en van de kwalificaties is nog meegenomen dat Lewis Hamilton (Mercedes) in de laatste minuut in de dubbele Lesmobocht van Monza, Nico Rosberg 0,5" op zijn brood gaf. De drievoudige wereldkampioen zette daarmee zijn 56ste "pole" in zijn loopbaan, de 7de dit seizoen.
Morgen is de spanning te snijden in de GP van Italië, die om 14 uur van start gaat. De tifosi zijn wild woest, want Ferrari verdwijnt bij wijze van spreken in het schaamrood van de tweede rij. Naar Ferrari's gewoonte, drama ten top, met een trieste Sebastien Vettel, gelukkig evenwichtig gesteund door een wijze Kimi Räikkönen die in weerwil van uitblijvende resultaten één van de beste autocoureurs van de wereld blijft. Dat wordt ook onze landgenoot Stoffel Vandoorne die in 2017 Jenson Button vervangt bij Mc Laren-Honda. Zéér verdiend.
"Iceman" is niet onderkoeld, want het rijgedrag van Max Verstappen (7de) blijft hij voeden en meer en meer collega's-rivalen het Hollandse arrogante tienertje een gevaarlijk pionnetje te vinden op de piste. Zoals in boksen niet alles is toegestaan, is dat ook niet in de Formule 1. Gisteren en vandaag Lohéac, morgen Monza. Weer thuis van weldoend vreemd gaan.(Walter Rombauts/Foto's:wr en Mercedes)
ROSBERG WINT IN FRANCOCHAMPS, HAMILTON BEHOUDT WK-LEIDING
De GP van België F1 is snel verteld. Nico Rosberg vertrok vanuit pole-position en reed van start tot finish aan de leiding. De Australiër Daniël Ricciardo in de Red-Bull-Renault kon de Duitse Mercedes-rijder absoluut niet bedreigen. Drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton vertrok voor Fernando Alonso vanaf de 21ste startplaats en finishte derde waardoor hij de leiding in de voorlopige stand om de wereldtitel behoudt, maar zijn voorsprong wat aangevreten ziet door Rosberg's zege. Met 9 punten. Volgende weekend is er de GP van Italië in Monza en gaat het duel Rosberg-Hamilton voor de wereldtitel weer verder.
In de tiende van 44 ronden werd de rode vlag bovengehaald en de race gestopt. Oorzaak een fameuze crash van Kevin Magnussen met de Renault in l'Eau Rouge. Maar tot op dat moment was de chaos op het 7,004 km lange Ardennentracé al kompleet. Al vanaf de start. Die werd door een overmoedige Max Verstappen slecht gemaakt, maar hij meende in "La Source" nog een gaatje te zien tussen de muur aan de rechterkant en de Ferrari van Kimi Räikkönen. De Fin voelde zich gewurgd en week uit naar links waardoor hij ploegmaat Sebastien Vettel aanreed, die meteen laatste stond. Max Verstappen was eigenlijk oorzaak dat Ferrari's teambaas een zoveelste drama beleefde in de renstal van het Steigerend Paard.
Dat start voorval zou nog als een race-incident kunnen worden gezien. Maar na de herstart na de "red flag" niet meer. Nog maar net was iedereen op toeren als Kimi Räikkönen (Ferrari) Max Verstappen voor zich kon inhalen. De Belgische Nederlander verliet zijn lijn tegen 300 km/h en blokkeerde voor de tweede keer dit seizoen de Fin die nog tegen zijn vader (Jos Verstappen) heeft gekoerst. Kimi kent dus de vuile stijl die de iets té vroege arrogante man aan de dag durft te leggen. Zoiets is streng verboden in de F1 en de stewards - en het reglement -van de FIA zouden misschien voor zo'n gedrag beter eens 55 gridpenalty's uitvinden voor zoiets dan voor een motorwissel.
Op de knappe prestatie van stuurgenie Fernando Alonso in de Mc Laren-Honda na, is de GP van België geheel verteld. De "oranjes" mogen vanavond met schaamrood huiswaarts keren. Hun storend enthousiasme met oranje-rookbommen was er mogelijk de oorzaak van dat hun afgod Max voeling met de realiteit verloor. Zij hebben de stoute jongen geen dienst bewezen. Autorijden moet Max niet meer leren, fair-play misschien wel. Zoniet is hij zich onder de collega's een kwalijke reputatie aan het verwerven.(Walter Rombauts/Foto: Mercedes)
KIMI RÄIKKÖNEN ZOALS WERELDKAMPIOEN IN STIJL SNELST IN FP3
De derde vrije trainingen voor de GP van België hebben een grote Kimi Räikkönen als snelste man getoond. Wereldkampioen 2007, reed hij op zijn geliefd iconisch circuit van Francorchamps in echte wereldkampioenstijl. Daniël Ricciardo pikte de tweede tijd in en Sebastien Vettel de derde. Klassiek plaatje.
Deze oefeningen maakten klassieke plaatje ook wazig. Nico Rosberg reed in zijn Mercedes slechts de zevende tijd en Hamilton zette zich zesde, kwestie van nog enige psychologische tik aan zijn ploegmaat te geven. De drievoudige wereldkampioen wisselde de hele motorgroep voor een nieuwe en komt nu op 55 gridpenalty's. Fernando Alonso op 35 omdat de waterlek gisteren ook een nieuwe krachtbron eistte in de Mc Laren-Honda.
Aan al dit nieuws is een lachwekkend iets verbonden. Er starten 22 auto's. Kan je dan nog verder dan de 22ste starten, of willen die 55 gridpenalties zeggen dat de Brit vanuit het Kuuroord in Spa of vanaf het vliegveld moet starten...Het zou wenselijk zijn dat de FIA de reglementen verandert en de constructeurs met aftrek van punten in de stand om het Wereldkampioenschap bestraft. Niet de coureurs. Van topingenieurs mag toch worden verwacht - al werken ze op de grens van het mogelijke - dat ze krachtbronnen afleveren die héél blijven en niet om de haverklap als een puzzel uiteen vallen...
Laatste opmerkelijk iets, was dat Max Verstappen slechts 2 ronden reed en verder in de pits stond. Vanaf de 22ste plaats vangt hij straks om 14 uur de kwalificaties aan. Wegens technische problemen. Misschien brouwt de tiener straks een eerste "pole", moreel bijna verplicht omdat het zonnig, bewolkte Francorchamps er als een sinaasappel, zo oranje dat je zou denken dat er alleen Nederlandse toeschouwers zijn. Met het onvermijdelijke vuurwerk erbij.
Dat is natuurlijk niet juist, want de geboorteplaats Kerpen van zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher ligt maar iets meer dan 40 km verderop. Onze Oosterburen komen voor hun Hülkenberg, Vettel, Wehrlein en Rosberg. Met de onfortuinlijke Michaël in hun achterhoofd. Want hier in Francorchamps begon zijn fenomenale loopbaan in de Formule 1.(Walter Rombauts/Foto: Fiat)
ROSBERG IN POLE, MAX TWEEDE, HAMILTON START LAATST
Max Verstappen heeft tijdens de kwalificaties om de GP van België de Duitser Nico Rosberg het vuur aan de schenen gelegd. De Mercedescoureur hield nipt de overhand op de tiener die...Kimi Raïkkönen en Sebastien Vettel in hun Ferrari's achter zich liet. En ook zijn kopman Daniël Ricciardo. De Red Bull-Renault van Verstappen werd wel op supersofts naar die prestatie gestuurd.
Wat wil zeggen dat de Nederlander morgen ook op supersofts zal starten. Dat kan een startverrassing voor Rosberg betekenen, maar Toto Wolff van Mercedes is er nogal gerust in. Die supersofts zijn na drie à vier ronden versleten en zullen Max naar de pits dwingen om een verdere bandenstrategie uit te stippelen.
Zowat iedereen die in aanmerking komt voor de zege morgen maakt zich zorgen over de bandenslag die zeker gaat plaatsvinden. De temperatuur zal wat koeler zijn, sommige bronnen spreken zelfs van een vlugje regen....Maar alle aandacht gaat uit naar de drievoudige Britse wereldkampioen Lewis Hamilton, die met...55 gridpenalty's helemaal achteraan vertrekt. Met de ambitie...de GP van België te winnen !
Ook opgemerkt zijn de goede prestaties van de beide Force-India's van Hülkenberg en Perez die evenals de Williams van Vallteri Bottas en Felipe Massa op het snelle Francorchamps genieten van een superieure motorkracht. Ferrari faalt daarin, Renault heeft Mercedes bijna ingehaald. De start van de GP van België is morgennamiddag om 14 uur.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
MAX VERSTAPPEN ZET HELE VELD EEN NEUS IN FP2 IN SPA
Eigenlijk mag wat de 18-jarige Max Verstappen in zijn Red Bull-Renault heeft laten zien in Francorchamps historisch worden genoemd. Tijdens de tweede vrije trainingen deze vrijdagnamiddag liet hij de snelste chrono afdrukken, daarbij uiteraard ook zijn ploegmaat Daniël Ricciardo naar de tweede plaats verwijzend. Het exploot van de in België geboren Nederlander is geen toevallige meevaller. Nat net geen uur snorren, om precies te zijn, om 14.56 uur plaatste Max zich aan de spits !
Dus hadden àlle wereldkampioenen nog ruim een half uur de tijd om de tiener van de hoogste plaats op de tabellen te vegen. Dat gebeurde niet. Noch Vettel, noch Räikkönen, noch Button, ook Hamilton niet en - triest genoeg - de fantastische Fernando Alonso met de ge-upgrade Mc Laren-Honda niet. Max Verstappen maakte van hen allemaal voor één eerste ogenblik gehakt. De tijd die Max reed was vorig jaar goed voor de derde plaats op de stargrid.
De F1's, nog allemaal met de V6 Turbo Hybrid rijdend, zijn er dus iets sneller op geworden. Maar het voornaamste signaal dat de Nederlander uitstuurde is toch een duidelijke ambitie om zijn eerste pole-position te behalen. Mogelijk morgen nog niet, maar ze hangt in de lucht. De jongeman met het stuurse oude-mannengezicht staat in de voorlopige stand om de wereldtitel zesde met 115 punten. Natuurlijk is de wereldkroon dit jaar nog niet voor hem. Wellicht wordt dat leider in de tussnstand met 217 punten.
De "kameraden" die Max Verstappen vooraf gaan in die voorlopige WK-stand zijn natuurlijk Hamilton (drie wereldtitels), maar ook Rosberg (geen wereldkampioen), Ricciardo (ook geen WK-titel), Kimi Räikkönen (één wereldtitel) en...Vettel (vier wereldtitels). Achter Max komen in de WK-stand Button (één wereldtitel) en Alonso (twee wereldtitels). Max balanceert tussen de groten. Weet dank aan Red Bull waarvan teambaas Christian Horner dan weer dank weet aan Renault die weer een "winning-engine" heeft gerealiseerd. Morgenochtend zijn er de derde vrije oefeningen en in de namiddag het gerommel voor de "pole". Max doet mee.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
De Duitser Nico Rosberg heeft de ganse eerste vrije trainingen gedomineerd met het oog op de GP van België F1 die zondag wordt gereden. In zijn schaduw volgt de Brit Lewis Hamilton, die momenteel de leiding heeft in de voorlopige stand om de wereldtitel. Hij telt 217 punten tegeover Rosberg 198. Achter beide Mercedessen pakte Kimi Räikkönen met de Ferrari de derde tijd.
"Hoogstandje" in deze saaie FP1 was de introductie als proef van het Halo-systeem op de auto's van Sainz, Ricciardo, Rosberg en Hülkenberg. Of het systeem in 2014 de dood van Jules Bianchi had kunnen voorkomen is een open vraag. In ieder geval gaan er stemmen op dat het niet voldoende is om kleinere ongevallen als dat van Massa - afgebroken schokdemper van Barrichello's auto op het hoofd - te voorkomen.
Lewis Hamilton moet door de motorwissel vanaf de 15de of 16de plaats starten. Maar iedereen verwacht van het natuurfenomeen een krachtige inhaalrace naar....de zege zondag ! Voor wie twijfelt aan zoveel bravour moet zich ene Michaël Schumacher voor de geest halen die vanaf de 16de plaats gestart in 16 ronden naar de leiding reed....! Dus is Hamilton's inhaalrace bij voorbaat dé attractie van de GP van België. Straks om 14 uur vangen de tweede vrije oefeningen aan in een Francorchamps dat oranje kleurt omwille van duizenden supporters voor Nederlander Max Verstappen. En zeggen dat die jongeman in Hasselt is geboren.(Walter Rombauts/Foto: Mercedes)
MARC GOOSSENS WINT VOOR ZESDE KEER 24 UREN VAN ZOLDER !
Hij deelt het record met Anthony Kumpen, maar feit is dat Marc Goossens nog niets van zijn levenslust en daadkracht achter het stuurwieltje is verloren. Onze Belg die eveneens voorbestemd was om deel uit te maken van het selecte Formule 1 wereldje, maar net als Bas Leinders, Jeffrey Van Hooydonk en Vanthoor net niet genoeg talent en vooral geld genoeg hadden om daarin door te breken. De 24 Uren van Zolder zijn tot een succes uitgegroeid en daagt met zijn iets meer dan 4 km lange asfaltlint eigenlijk "de groten" uit om in Terlamen de handschoen op te nemen tegen de Belgische specialisten.
De 24 Hours of Zolder 2016 is uitgedraaid op een ware slijtageslag. Lange tijd leek Deldiche Racing Norma M20 FC #701 van Luc De Cock, Sam Dejonghe, Tim Joosen en Fred Bouvy het eerste prototype dat zou zegevieren in de geschiedenis van de 24 Uren van Zolder. Maar een crash van Fred Bouvy zondagochtend deed de ambities van de leiders in het Belcar Endurance Championship 2016 de das om. Op dat ogenblik telden de leiders 8 ronden voorsprong op de orsche #99. In de slotfase van de wedstrijd viel de Deldiche-auto zelfs van het algemene podium, na nieuwe elektrische mankementen. Uiteindelijk zouden De Cock-Dejonghe-Joosen-Bouvy als vijfde algemeen eindigen, tweede bij de prototype's.
De Mazda MX-5, zo'n beetje een buitenbeentje in de etmaalrace, finishte 34ste en werd bestuurd door Xavier Daffe, Benoit Galand, Benoit Lays, Maxime Pasture en Hans Dierckx, stuk voor stuk autojournalisten waarvan de eerste twee minstens een gedegen pen en stuurvaardigheid hebben. De volgende wedstrijd van het Belcar Endurance Championship is de seizoensfinale in het kader van het American Festival op 9 en 10 oktober. Gezien zowel het MexT Racing Team als Deldiche Racing de leidersplaats in de tussenstand delen zal deze afsluitende race bepalen wie met de grootste beker naar huis kan.(wr)
Ne een moeilijk seizoensbegin is de bemanning van de #277 "Netcom-by-Allure" erin geslaagd om op autoritaire wijze de 25 Hours of Spa te winnen. Daarmee neemt het team het kommando over in het "Overall"-klassement van de European VW Fun Cup. Afeglopen zaterdag, tijdens de sprintrace over drie uur op het circuit van Zolder, realiseerden Cédric Bollen, Fred Caprasse en Guillaume Mondron de dubbel, na afloop van een zenuwslopende strijd.(wr)
Zaterdag en zondag worden de 24 Uren van Zolder gereden. Gezien de Micky Mouse-allures van het circuit kan deze waardevolle uithoudingsrace niet onder de grote klassiekers in de autosport vallen. Maar er winnen is wél een aparte kunst. Voor iedereen die ze ooit reed en won, voor iedereen die het dit weekend gaat proberen.
De 24 Hours of Zolder, versie 2016, staan voor de algemene overwinning in het teken van de tweestrijd tussen Belcar 1 - lees: de Porsche's - en Belcar 2, zijnde de "Sportcars". Dat er meer punten te verdienen zijn in de onderscheidelijke klasse-indeling en er aan de eindmeet van de wedstrijd nog eens dubbele punten kunnen worden gepakt, zegt alles over het belang van de onderlinge strijd in de vijf Belcar-klassen. Op de vooravond van de wedstrijd wikken en wegen we daarom de kansen van de verschillende puntenleiders.
Eerst een antwoord op de vraag "op welke basis de samenstelling van de ploeg wordt gevormd ?". Lieven Goegebuer (MExt Racing Porsche - Belcar 1) zegt er het volgende over: "De samenstelling heeft alles te maken met het verstek van Kris Wauters, traditioneel altijd op reis naar de Olympische Spelen. Naast de vaste man Xavier Stevens en mezelf, moesten we op zoek naar twee extra piloten. Het was op aanraden van Koen Wauters dat wij contact namen met Jeffrey Van Hooydonk en Nicolas Vandierendonck. Want, Koen rijdt dan wel op zaterdag en ook 's nachts, maar zondag heeft hij een optreden en dan zullen, in principe, Xavier, Jeffrey en Nicolas moeten invallen."
Luc De Cock (Deldiche Racing - Norma - Belcar 2) heeft het over Tim Joosen en Sam Dejonghe. Herinneren we er even aan dat Tim de zoon is van één van de beste autocoureurs die Vlaanderen heeft gekend: Eddy Joosen, 69 nu, en dubbele winnaar van de "24 Uren van Francorchamps". Hoger genoemd duo hoeft zich niet meer te bewijzen. Wij zochten dus nog naar een sterke vierde man en wisten dat Fred Bouvy absoluut de 24 Uren wil winnen en wél achter het stuur van een Proto. Zowel qua bezetting, teamstructuur, ondersteuning van Norma vormen wij een zeer straffe ploeg."
Guillaume Dumarey (BMW M35i Cup - Belcar 3) legt zijn ploeg uit. "Ik heb bewust gekozen voor piloten die ik goed ken en die ervaring hebben in de 24 Uren. Mijn broer Maxime, Max Van Splunteren en Jean Glorieux kan ik voldoende vertrouwen en van hen weet ik dat zij de belangen van het team laten primeren en samen het vooropgestelde doel willen bereiken."(wr)
Mazda zal in de nabije herfst de nieuwe "6" in Europa lanceren. De prestigieuze auto verwisselt daarbij een heel braaf burgerlijk uiterlijk voor een niet storende aggresiviteit in de vormgeving. Mechanisch is alles onder het dak van de SkyActiv-technologie en de vorm is uiteraard aan Mazda's KODO-design-denken.(wr)
Meer dan honderd jaar hebben Mercedes en Renault elkaar op gezette tijden in de hoogste autosportregionen ontmoet. In de oertijd van de automobiel en ook vandaag in de modernste stand van zaken: de Formule 1. Renault zoeft Red Bull naar voren. De Franse constructeur werkt ondertussen keihard aan de auto voor 2017 om onder eigen fabrieksnaam op zoek te gaan naar wereldtitels. Overigens de vier die Vettel vergaarde was met een Renaultmotor, nog maar drie jaar geleden.
De Formule 1 gaat een tumultueuze toekomst tegemoet eens dat de Grote Manitou, Bernie Ecclestone niet meer zal zijn. Eerder heb ik al beweerd dat Jean Todt, FIA-president en niet verliefd op F1, klaar staat met een "e-kampioenschap", een elektrisch. Niemand moet verwonderd kijken. Twee jaar al draait het op volle toeren, met overigens niet de minste namen achter het stuurwieltje. Meteen moet worden begrepen dat Renault ook daar in de spits vertoeft. Het kon niet anders dan wie elektrische wagens bouwt én - nog met mondjesmaat - verkoopt ook op de sport-affiche moet staan. Liefst bovenaan.
Dat is ook zo in de realiteit. Mercedes ziet dat ook en kijkt toch wel iets verontrust hoe Renault naderbij sluipt. Alleen Lewis Hamilton is er niet door geïmponeerd. Die timmert in zijn eigen wereldje à la James Hunt (Mc Laren-1976) aan zijn vierde wereldtitel. Renault is nog niet zijn zorg. Die van teambaas Toto Wolff, Dieter Zetsche bigboss van Mercedes en "waarnemend adviseur" Niki Lauda al wél. De laatste bekijkt natuurlijk alles lakoniek. Voor hem gaan alle deuren van alle merken open, ook bij Renault.(Walter Rombauts/foto's:wr,Renault en Mercedes)
De overwinning in de GP van Duitsland wordt mee héél veel bepaald door de bandenstrategieën die gedurende de 67 ronden worden uitgevoerd. Hoe zachter een band, hoe sneller hij toelaat te rijden maar tegelijkertijd slijt hij snel. Hoe harder een band hoe langer men ermee kan rijden en is de aftakeling van de grip veel trager dan bij een zachte. Moeilijke keuze dus. Een team heeft 13 sets banden voor een weekend.
Pirelli levert die en een beetje overdreven gesteld bepaalt de Italiaanse rubberreus soms scénario's voor een race. Of laat de verleiding ervan althans aan de teammanagers, ingenieurs én coureurs over. Gisteren werd er geknoeid met de rubbers in het team van Nico Hülkenberg, er ging iets mis met het inwisselen. Daardoor kreeg de Duitser, winnaar van de 24 Uren van Le Mans met Porsche in 2015, een gridpenalty van één plaats achterwaarts. De onderschatte coureur start daardoor vanaf de achtste plaats. Dit gewoon ter informatie.(wr)
MEMORIES: GERHARD BERGERS VERJAARDAG BIJ FERRARI IN 1994
Gerhard Berger heeft voor een tiental dagen mee een heel goed contract onderhandeld voor Nico Rosberg die tot eind 2018 bij "de Ster" blijft. Gerhard Berger heeft een mooi palmares, ook bij Ferrari, en is overal een graag geziene gast. Open, rechtdoor, grapperig, een knappe gast. Op bijgaande foto viert hij bij Ferrari in 1994 zijn verjaardag op 27 augustus binnen het Ferrariteam. Hij reed acht keer de pole-position. Hij debuteerde in 1984 in een ATS BMW Turbo. Vervolgens reed hij voor Arrows BMW Turbo (1985), Benetton BMW Turbo (1986), drie jaar met Ferrari; eerst Ferrari turbo, daarna Ferrari met atmosferische motor (1987,1988, 1989), dan drie jaar Mc Laren-Honda (1990,1991, 1992). In 1993 reed hij opnieuw voor Ferrari. Hij won acht GP's.(wr)
HAMILTON RIJDT VERDER ILLUSIES STUK IN GP VAN DUITSLAND
Het is een snelle, harde race geweest in Hockenheim. Met een héél kort relaas. Trainingssnelste Nico Rosberg miste nog maar eens een snelle start en zijn ploegmaat Lewis Hamilton vertoonde andermaal zijn gekende lijnvaste "raketstart". Rosberg was zelfs zo traag dat de twee Red Bull's zich tussen de Mercedessen konden wringen. Max Verstappen sprong onstuimig - de rand van de toegelaten baanbreedte ? - over zijn ongeschreven kopman heen en reed in zijn comfortabele zitje "rustig" op de tweede plaats achter de drievoudige wereldkampioen aan.
Voor we vertellen dat Nico Rosberg tegenover Max Verstappen een fout maakte die hem 5" straftijd opleverde, wordt het duidelijk dat de Duitser rondesnelst is als de baan vrij is. Maar als hij wordt omringd door tegenstanders die hem uiteraard voorbij willen, ontstaat er een (angst-?) factor die hem lamlegt en kleine foutjes doen begaan. Hij is niet de enige die aan dat profiel voldoet/voldeed in de Formule 1. Er zijn nog voorbeelden. Maar laat ons uitleggen wat Nico "Papa" Rosberg te vertellen heeft waarom hij Max Verstappen naast de baan dwong.
"Ik remde heel laat en mijn stuur was helemaal naar rechts gedraaid, tot het uiterste. Ik kon mijn lijn daardoor niet verder insturen...", zei Nico na de race. Voor wie de beelden goed analyseert klopt die uitleg niet helemaal. Nico is straf in bedenken van drogredenen. In de voorbij jaren kon men hem daar al meer op "betrappen". In ieder geval was zijn race door dat incident en andere kleine aspecten verknald. Wat niet juist is naar ons gevoel is dat de 5"straftijd werden uitgevoerd voor de bandenwissel in de pits die daardoor 8"20 in beslag nam. Die "tijdopname" werd uitgevoerd met een oude handmatig bediende chronometer (FIA-geijkt...).
Pas nadat het middeleeuwse tuig de seconden had geteld, mochten de mecaniciens aan de bandenwissel beginnen...!!! Redelijkerwijs zou men mogen veronderstellen dat pas na de race die 5" zouden worden toegevoegd aan zijn totale racetijd over 67 ronden. Hij finishte vierde achter Max Verstappen en kijkt nu tegen een achterstand van 19 punten aan tegenover Lewis Hamilton. Niet hopeloos, maar wel zorgwekkend. Hopelijk herpakt hij zich in Francorchamps op 28 augustus. Zo niet zal hij de autosport mogelijk wel saai gaan vinden. Een sport waar de anderen voor je komen rijden....
Red Bull Racing heeft in de GP van Duitsland Ferrari voorbijgestoken in de WK-stand van de constructeurs. Het Ferrari-management (lees: Sergio Marchionne, ceo van Fiat-Chrysler die met zijn bemoeienis binnen Ferrari niet de schoenmaker is die bij zijn leest blijft) is radeloos. Hij zou Ferrari met rust moeten laten, ook al behoort het legendarische merk tot Fiat. Hij kent heus niet veel van autoracen aldus, net zomin als de teammanger Maurizio Arrivabene die door hemzelf werd aangesteld.
Dat gebeurde nadat hij de geest van Enzo Ferrari zelf, Luca di Montezemolo, had bedankt voor 18 jaar renderende dienst. Dat gebeurde twee jaar geleden in 2014. Sindsdien deed "drama" - daar altijd bestaan - opnieuw zijn intrede in de Scuderia Ferrari. Met als echte slachtoffers Sebastien Vettel en Kimi Räikkönen. Twee kanjers van autocoureurs, die het Steigerend Paard niet vooruit krijgen. "Ferrari is te traag", zei Kimi Räikkönen in de vorige dagen droogjes. Kimi zegt niet veel, maar als hij iets uitspuwt is het meestal keiharde waarheid.
Nu "wreet" Red Bull aan de ster van Mercedes. Hoe doet Red Bull Racing dat ? Wel als Mercedes tot astronomisch verschijnsel mag worden geroemd, dan moet dat ook kunnen voor Red Bull. Voor zover bekend is overeengekomen dat Renault niet in één adem wordt genoemd met Red Bull. Dat zijn interne afspraken en vorig jaar dreigde Christian Horner zelfs nog met een breuk met de Franse constructeur.
Nu, in de Red Bulls zit de Renault V6 Turbo Hybrid krachtbron, comform aan het FIA-reglement dat voor ieder team geldt. Die motor is in de doorontwikkeling van Renault zo erop vooruitgegaan, dat hij inderdaad snoept aan Mercedes's lang behouden technische voorsprong. Renault als merk zelf heeft natuurlijk ook die motor, maar het overgekochte Lotus-chassis is niet in harmonie te brengen met die motor. Een slecht huwelijk.
Het mag dan ook gezegd dat Renault als constructeur zich helemaal toelegt op 2017. Die auto moet al bestaan. Misschien komt er iets van vrij als de zomervakantie van de F1 voorbij is. Dat is 25 augustus 2016. Dan hernemen drie merken: Mercedes, Red Bull en Ferrari terug de handschoen op voor het verdere seizoen. We zijn benieuwd of uit degenen die nu kermisrondjes rond de kerk draaien iemand zich aansluit bij de groten. Mc Laren-Honda ? Williams-Mercedes ? Force India Mercedes ? De GP van Duitsland heeft voldaan als race, maar vol ontgoohelingen voor dagdromers. Straks hoort Ferrari daar ook bij. (Walter Rombauts/foto:Mercedes)
ROSBERG PAKT LAATSTE MOMENT POLE VOOR GP VAN DUITSLAND
Het is allemaal ongemeen spannend verlopen tijdens de kwalificaties. Toen Nico Rosberg de pits buitenreed voor de ultieme Q3 kwam er verdachte rook uit de achterkant van de Mercedes. Gelukkig was het loos alarm. Toch reed de Duitser geen "vliegende" ronde maar kwam terug de pits in omwille van een elektronisch probleem met het gaspedaal. De "herstelling" duurde veel langer dan verwacht zodat de vrees ontstond dat de Duitser zijn kansen voor de "pole" aan het verspelen was. Lewis Hamilton had ondertussen de snelste tijd gezet. Maar uiteindelijk kon iedereen de spanning loslaten en kwam Rosberg op de baan.
Hij reed letterlijk alsof zijn leven ervan afhing en stuurde de "kist" sneller over de 4,574 km lange Motodroom van Hockenheim. Tot groot jolijt van de Duitsers die soms uiting gaven aan een zekere afkeer voor de Brit Lewis Hamilton. De oorzaak daarvoor is te zoeken in het feit dat de drievoudige wereldkampioen, zonder twijfel natuurtalent, zowat op iedereen neerkijkt en een verwaandheid aan de dag begin te leggen die meer en meer mensen stoort. Hij is rijk en kan zich alles veroorloven, maar de dreigende eenzaamheid door zijn gedrag kan hij met geen goud terugkopen. Het is wat het is.
Daniël Ricciardo verwees zijn teamgenoot Max Verstappen naar de vierde plaats en gaf zichzelf daarmee een mooi geschenk ter gelegenheid van zijn 100ste GP. Dus twee Mercedessen, dan twee Red Bull's en dan....twee Ferrari's, met Kimi Räikkönen als snelste en vijfde voor viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel die vanaf de zesde plaats start. De thuislucht deed Nico Hülkenberg zeer goed want hij klikte de Force India-Mercedes op de zevende plaats vast. Voor Bottas, Perez en Massa die zich door de Q2 redde.
De race morgen is onvoorspelbaar. Ze is 67 ronden lang, inhaalmogelijkheden zijn er, de gemiddelde snelheid is verbijsterend en Hockenheim wordt morgen een vat van explosieve sport. Rosberg wil de leiding in de tussenstand om de wereldtitel heroveren, Hamilton wil die behouden wegens honger naar een vierde titel. Voorbarig vergelijkt hij zich met Senna. Niet alleen voorbarig, hij zal nooit de hoogstaande diepmenselijke kwaliteiten van de betreurde Braziliaan kunnen evenaren. Daarvoor is hij niet in de wieg gelegd.
Lewis werd overigens ter verantwoording geroepen omdat hij uit de pits reed op het moment dat de Fransman Romain Grosjean met Haas in de pitlane reed. Mocht hij een waarschuwing hebben gekregen dreigde een gridpenalty, want die zou dit jaar zijn derde zijn geweest. Maar - en dat is logisch - de stewards besloten het incident met een boete van $10.000 voor Mercedes. De man die het verkeer in en uit de box bij Mercedes regelt had Lewis moeten tegenhouden.
Slotgewijs moet daar worden aan toegevoegd dat de strenge opvoeding die de zéér strenge meester Ron Dennis hem bij Mc Laren gaf, zich in gedrag wreekt. Gelukkig gaf de ceo van Mc Laren - die het van mecanicien tot bigboss bracht - hem ook de finesses van autoracen mee. Lewis weet dat, en gaat ermee om als een klein kind met een net gekregen speeltje. Alsof alles "nür spielerei ist". Morgen een nieuwe confrontatie en afrekening tussen Nico Rosberg en Lewis Hamilton. Met de laatste die alsmaar pissiger wordt door het gevoel dat men hem zoekt, en ook voor de waarheid dat velen jaloers op hem zijn omdat hij zichzelf is. Jaloerse mensen zijn gevaarlijke mensen. De F1 zit er proppensvol van. (Walter Rombauts/foto:Mercedes)
Nico Rosberg heeft ook in de derde vrije oefeningen voor de GP van Hongarije met 1'15"738 nipt de overhand gehouden op ploegmaat Lewis Hamilton. Allebei dus in de Mercedessen die oppermachtig blijven. Hoogtepunten van eenuurtje snorren was eerst de derde plaats van Max Verstappen, wat verdreven door Kimi Räikkönen.
Op zijn beurt zag de Fin zijn Ferrari voorbijrijden door Daniël Ricciardo, dus de Australiër op de derde plek. Kimi vierde, Sebastien vijfde, Max zesde, Vallteri zevende en zo gaan ze binnen twee uur aan de "strijd" om de pole-position beginnen. Het zou verrassend zijn indien iemand een duel Rosberg - Hamilton zou splijten. Mirakels bestaan, maar ze gebeuren minder en minder.(wr)
Dat er een "reukje" aan Rosberg's "pole" hangt in Hongarije voelt iedereen aan. Het zal een krampachtige samenloop van omstandigheden zijn geweest, maar daar is Lewis Hamilton niet mee tevreden. Hij haalde uit tegen koersdirecteur Charlie Whiting van de FIA, niet echt netjes, maar ja, wie doet nooit een uitschuiver... In de voorbije vergaderingen rond die dubbele gele vlag waaronder Rosberg niet genoeg zou vertraagd hebben en dus geen recht had op die "pole", is beslist als zoiets in de toekomst zich nog eens zou voordoen de rode vlag direct ter vervanging zal opdoemen. Geen slechte maatregel, iedere discussie van al dan niet genoeg vertragen onder "geel" is dan uitgesloten.
Sebastien Vettel (Ferrari) is erg ontgoocheld in het potentieel dat Ferrari vandaag heeft te bieden.Noch hijzelf, noch Kimi Räikkönen, hebben er schuld aan. Het "drama" binnen de Scuderia dat héél de geschiedenis heeft gespeeld in de stal van het Steigerende Paard, laat zich ook weer vandaag gevoelen. Vroeger als "Il Commendatore", Enzo in hoogst eigen persoon nog leefde, behoorde tirannie, zaligmakende hoogten en misselijkmakende dieptes tot het "dagelijks" bestuur.
Toen Luca di Montezemolo de touwtjes en het vertrouwen kreeg van de "reus" kondigde zich een periode van relatieve rust aan. De onechte en later erkende zoon van Enzo Ferrari, Pierre Lardi, kreeg altijd eerder een job in de "coulissen". De twee keer dat ik bij Enzo Ferrari ben ontvangen, speelde Pierre Lardi tolk tussen het Italiaans sprekend momument en mijzelf die me met Frans bediende. Het waren onvergetelijke ontmoetingen. Tweemaal anderhalf uur met "Il Commendatore" mogen spreken over alles, in een bureaucontext die een apart hoofdstuk vormt... Auguste Rodin was de enige geweest die hem kon beitelen: onbuigzaam, autoritair, niemand sparend als hij sprak over de Formule 1, "zijn" coureurs...."
Maar Niki Lauda moet vogens de overleveringen de enige zijn geweest die "Il Commenadtore" durfde tegenspreken, over zijn loon discuteerde, waarop Enzo Ferrari hem als "jood" buitenjoeg. Maar in het binnenste van het autogenie had hij Niki Lauda lief. De tijd van Lauda was goed, dan weer wart gerommel tot de Fransman Jean Todt iedereen buiten gooide wat nog maar Italiaans leek en Ross Brawn en...Michaël Schumacher een triumviraat gingen vormen dat zes wereldtitels voor Ferrari en Schumacher (de eerste van Schumi was met een Benetton...ook al met Ross Brawn).
Sergio Marchionne, de bigboss van Fiat-Chrysler, ontsloeg twee jaar geleden Luca di Montezemolo. Een vergissing van jewelste. In de plaats kwam Mauricio Arrivabene die als F1-ervaring de marketing van Marlboro-sigaretten bij Philip Morris deed. Hij moest Ferrari vorig jaar en dit jaar opnieuw titelvaardig maken, de Mercedessen doen vergeten... De feitelijk toestand van Ferrari is gekend. De bolide's rijden tegen de Red Bull's van Ricciardo en Verstappen, een tiener.
Straks zijn er de derde oefeningen voor de GP van Duitsland om dan om 14 uur te rijden voor de "pole". Vettel is gefrustreerd, mag het officieel natuurlijk niet zeggen. Räikkönen is kwaad, ook op Verstappen wegens de Hongarije-rodeo. Maar Sebastien Vettel heeft Kimi getemperd en Max Verstappen nog wat verdedgt. "Kimi", moet hij hebben gezegd, "we komen in de eerste plaats om te koersen. En dan gebeuren die dingen. Max zal wel wat kalmeren..." Nu zeker met zijn nieuwe Porsche en zijn tof lief. Speeltjes die wonderen doen. (Walter Rombauts)
ROSBERG SNELST, MERCEDES DOMINEERT IN FP2 IN HOCKENHEIM
Nico Rosberg heeft ook tijdens de tweede vrije training de snelste tijd gereden voor ploegmaat Lewis Hamilton. Daarmee domineert Mercedes, en achter dit stermerk is het een gevecht tussen Ferrari en Red Bull. Sebastien Vettel zette het eerste Stiegerende paard op de derde chrono. Zijn hoogste verbetenhied ten spijt, geraakte hij niet bij de Mercedessen. Achter de viervoudige wereldkampioen tufte rustig Max Verstappen met de Red Bull op de vierde plaats én voor zijn "kopman" Daniël Ricciardo.
Op die buffer van twee Red Bull's beukte zich een duidelijk geënerveerde Kimi Räikkönen te pletter in weerwil van alles wat hij in zijn marge heeft. Overigens rommelt het zéér bij Ferrari. James Allison is per direct opgestapt en een directe opvolger tekent zich niet in profiel af. De tweede vrije oefeningen werden wel getekend doordat eerder al in race-configuratie werd gereden dan wel wat getest. Hier en daar wat experimenteren, maar het racebeeld voor zondag is eigenlijk al getekend. Als Rosberg en Hamilton niet op elkaar inbeuken zullen ze als 1 en 2 finishen. Daarachter zullen de 76 ronden de pees op de Ferrari's en de Red Bull's leggen.
Sebastien Vettel heeft in dat geroezemoes het voordeel dat hij in Kimi Räikkönen niet een vijandige ploegmaat heeft, maar een bezadigd man die weet hoe racepuzzels in elkaar worden gereden. Bij Red Bull is dat even verschillend. De Australiër Daniël Ricciardo voelt die tiener van Max Verstappen als een luis in zijn vel. Max mag en kan zich veel veroorloven. Alleen mag hij nooit meer doen wat hij met Kimi Räikkönen in Hongarije deed.
Al kan je er à la limite nog een koerstechnische uitleg voor bedenken. Die maneuvers - twee direct achter elkaar uitgevoerde richtingskeuze's - zijn verboden. Blijft hij ze toch toepassen, dan kan hij wel eens symphatisanten (vrienden bestaan in dat milieu niet) verliezen in het coureurswereldje. En die heb je wel nodig. Want vroeg of laat belandt je zelf ook in zo'n benarde positie zoals Kimi op de Hongaroring. Dan is het van het hoogste belang elkaar tegemoet te komen in plaats van voorvleugels of auto's aan diggelen te rijden. Morgenochtend om 11 uur zijn er de derde vrije oefeningen en om 14 uur de kwalificaties voor de pole. De pole is belangrijk voor het prestige. Niet in de race zelf. Inhaalmogelijkheden zijn legio. In mijn herinnering startte Hamilton eens vanuit de twintigste positie en finishte vooraan, of won, uit mijn hoofd weet ik het niet meer.(Walter Rombauts)
Opmerking: Bij mijn artikels verschijnen weinig F1 foto's. Mijn getrouwe fotograaf is al een poos overleden. De leemte zal worden ingevuld met de beschikbare foto's van de betreffende autoconstructeurs. Omdat nooit iets of iemand hetzelfde is, kan het gebeuren dat er eens een foto ook elders te vinden is. Toch tracht Walter's Auto Cahiers een originaliteit te bewaren.
ROSBERG PAKT SNELSTE CHRONO IN MONOTONE FP1 IN HOCKENHEIM
De Duitser Nico Rosberg heeft in 1'15"517 de beste tijd gereden in een héél monotone eerste vrije oefening met het oog op de GP van Duitsland die zondag wordt gereden. Halverwege het anderhalve uur "spektakel" was er op een moment zo goe als niemand op de baan. Gelukkig vergoedde een onschuldig slippertje links en recht van de mindere goden het geduld van de schaarse toeschouwers.
Ricciardo en Räikkönen zetten aanvankelijk het chronowerk in gang, maar de tijden waren respectievelijk 1'17"698 en 1'17"627. Dat bleef zo tot Nico Rosberg op veertig minuten voor het einde die wijzerstand liet opschrijven, rijdend op supersofts. Buiten dat Max Verstappen eerste vierde was, daarna door een terecht geërgerde Kimi Räikkönen (Kimi is het wangedrag van Max vorige race nog niet vergeten...) op de vijfde tijd werd gezet. Toch kon Max nog genoegzaam voor wrevel zorgen binnen het eigen team omdat hij voorlopig weer voor teamgenoot Danïel Riiciardo staat die dit weekeinde zijn honderste GP-start neemt.
Zéér veel verdienste gaat naar Mc Laren-Honda die met respectievelijk Fernando Alonso en Jenson Button de 7de en 8ste tijd invulden. Straks om 14 uur beginnen de heren aan de tweede vrije oefeningen. Hopelijk zijn die wat geanimeerder zodat F1-kijkend publiek niet in slaap kan vallen. Net voor dàt toch zou gebeuren kan het publiek nota nemen dat in een officieuze "poll" het Halo-systeem 6% haalt, de windscreenbescherming 22%, een gesloten cockpit (à la LMP1 Le Mans) 12% en een gewoon open cocpit zoals het nu is 62% scoort. Tot 2018 kan er nog over worden gezeverd.(Walter Rombauts)