RACB NATIONAL TEAM STUURWIEL TREKT AL 50 JONGEREN AAN
Al meer dan 50 jonge mannen hebben zich ingeschreven voor het Stuurwiel dat wordt georganiseerd door het RACB National Team. Langs die weg zullen ze proberen in de voetsporen te treden van Stoffel Vandoorne. Hij is het jonge eenzitterstalent dat strijdt om de titel in de Europcup Formula Renault 2.0.
De inschrijvingen om deel te nemen aan het "RACB National Team" worden afgesloten op zondagnacht 26 augustus, precies om middernacht. Volgens de organisatoren zijn er nog enkele vrij. Wie zich alsnog geroepen voelt zichzelf eens te testen op de mogelijkheid van een loopbaan als autopiloot kan zich vrij eenvoudig online inschrijven op www.racb.com en dit tegen een kostprijs van 100.
De voorwaarden om deel te nemen zijn eenvoudig: 1. De Belgische nationaliteit hebben 2. Geboren zijn tussen 01/01/1993 en 01/03/1997 en 3. Het is niet vereist om over een race-licentie te beschikken om zich in te schrijven. Op woensdag 5 september worden de kandidaten uitgenodigd voor een eerste selectie.
Na afloop van de finale, die tussen 26 en 28 november in de Auto Sport Academy in Le Mans wordt georganiseerd, krijgt de laureaat een volledig seizoen in het Franse F4-kampioenschap cadeau. Daarmee kan hij of zij de eerste stappeen in de voetsporen van Jérôme D'Ambrosio, Bertrand Baguette en/of Stoffel Vandoorne zetten.(wr/Foto's:RACB)
Autosportmonument Etienne Stalpaert berichtte Walter's Auto Cahiers dat Henri Greder, in het milieu "Titi" genoemd, is overleden in Doornik op 14 augustus j.l. De sympathieke Fransman die liefst 73 omloopraces reed, 202 keer de start nam in befaamde rally's en ook nog 23 bergkoersen reed, is 82 jaar geworden. Hij werd geboren in Nancy en kende zijn voornaamste autosporttriomfen tussen 1960 en 1980. Hij reed zowel Ford Mustang's als Opel Ascona's. Van 1975 tot 1980 reed hij met zijn partner Régine Céligny als co-pilote. Zij is ook de moeder van zijn zoon Pierre. Met Henri Greder verdwijnt één van de kleurrijkste gentlemendrivers uit de geschiedenis van de autosport. Walter's Auto Cahiers biedt aan de nabestaanden de meest diepe gevoelens van medeleven aan.(wr)
NISSAN ROEPT LINSCHOTEN UIT TOT FAVORIETE EV-PLAATS
Nissan heeft Linschoten aangewezen als de meest "ingeschakelde" plaats van Europa ! Om het anders te zeggen: Linschoten is de plaats die de meeste steunbetuigingen voor elektrisch autorijden ontving tijdens Nissan's campagne "The Big Turn On". Als hoofdprijs ontvangt Linschoten van Nissan een nog nader te bepalen aantal snelladers. Daarmee kunnen bezitters van een elektrisch aangedreven voertuig, zoals bijvoorbeeld de ronduit fantastische Nissan LEAF, in slechts 30' de batterij voor 80% opladen. Minstens genoeg voor de dagelijkse verplaatsingen van de gemiddelde Nederlander.
De Nissan-campagne "The Big Turn On" had als doel consumenten in Nedereland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk uit te dagen de voordelen van elektrisch rijden in ogenschouw te nemen. Uiteraard presenteerde de actie de Nissan LEAF als een veilige, milieuvriendelijke (uitstoot=zero) en betaalbare auto. Wat Nissan er vergat bij te vertellen is dat de LEAF uitzonderlijk plezant rijdt, minstens even aangenaam als benzine- en dieselverslindende klassieke auto's met verbrandingsmotor die veelal het label "sportief"dragen.
Uit testen die we met de LEAF konden doen bleek de sportieve verzuchting evengoed aanwezig als in de beste "verbrander". Er komt nog een ijdel puntje bij: een elektromotor levert vanaf zijn eerste omwenteling het maximum koppel. Wat als gevolg heeft dat men bij het wegrijden aan een groen licht altijd bij de snelsten, zoniet de snelste wegkomt. Je moet er geen sport van maken, want uiteraard ontfutselt iedere "pole-position" in het verkeer energie aan de batterij. Maar het is wel leuk om weten en nuttig als zo'n sprint in defensieve verkeerssituaties toch eens nodig mocht blijken.
Het oorspronkelijke doel van het experiment was om binnen honderd dagen een miljoen consumenten op de "Turn On"-knop te laten klikken op de speciale website en via de sociale media. De unieke campagne bleek echter zoveel aandacht te trekken, dat Nissan dat aantal al bereikte op 21 juni j.l., ruim twee weken voor de afsluitdatum.
De Quick Chargers die Nissan aan Linschoten schenkt maken deel uit van de serie van 400 exemplaren die Nissan voor het einde van 2012 wil geven aan uiteenlopende steden overal in Europa. De snelladers zijn voorzien van het CHAdeMO-keurmerk. Dat is een standaard die is ingevoerd door de Japanse autoindustrie. Nissan wil met de donatie van snelladers de Europese infrastructuur in een stroomversnelling brengen. Daarmee getuigt nogmaals een autoconstructeur verder te denken dan de politici. Dat is niet de eerste keer. De autoconstructeurs, steunend op hun visionaire ingenieurs, hebben al honderden keren de weg getoond. Maar wat baten kaars en bril als de uil(en) niet zien wil(len). Logica is een vak dat je kan leren. Domheid is een vervelende eigenschap waarmee velen worden geboren.
Die politici van alle slag en kleur klagen en zagen dat "men op zoek moet gaan naar de auto van de toekomst". Wel heren van luxueuze tijdverspilling in salons allerhande, er is héél goed nieuws: de AUTO van MORGEN is er VANDAAG al. De inleidende hybridewagen die definitief de brug zal slaan naar de puur elektrische auto. In de 24 Uren van Le Mans heeft een Audi Hybrid verbrandingsmotor + elektromoto) dit jaar gewonnen. Als er straks naar het voorbeeld van Nissan, Renault, Mercedes en andere Tazzari's genoeg oplaadpunten zijn (infrastructuur) is het best mogelijk dat nog dit decenium een elektrische auto de 24 Uren van Le Mans wint. Zeker nu het vliegwiel is herontdekt. In combinatie met Continu Variabele Transmissies (CVT's) kan het in iedere auto worden gemonteerd. Ook in racewagens. Daadkracht in plaats van gezwets is daarvoor wel vereist. Geen crisisvoer.(wr/Foto's:Nissan en wr)
De jongste dagen wordt Eureka geschreeuwd in kranten en
tijdschriften. Punch Powertrain heeft het vliegwiel opnieuw uitgevonden. De
toepassing ervan in combinatie met een Continu Variabele Transmissie (CVT), zou
een conventionele verbrandingsmotor tot 30% brandstof kunnen doen besparen. Het
is kinetische vertragingsenergie die het vliegwiel oplaadt, zonder dat er
batterijen komen bij kijken. Bij weer accelereren geeft het vliegwiel naar verluidt
10 kg zwaar de energie weer vrij en moet de motor minder inspanning doen. Dus
minder brandstof verbruiken Het principe van het vliegwiel bestaat al naar
schatting minstens twee eeuwen.
Maar alweer twee jaar geleden is Porsche in de 24 Uren van
de Nürburgring afgekomen met een
vliegwiel dat in een behuizing van koolstofvezel draait (36.000 t/m) en
opgesteld is naast de coureur die de laboratoriumwagen van Porsche, de 911 GT3
R Hybrid die later de 918 RSR werd. Het vliegwiel by Williams !) bestaat
eigenlijk uit een stator waarop magnetisch geladen composiet is bevestigd en
die rond een binnenas draait die op keramiek lagers scharniert. Dit om minimale wrijvingsverliezen te hebben. Remenergie
wordt zo in elektriciteit omgezet. Op afroep van de piloot levert de
condensator gedurende 8 de energie weer af naar de in dit geval twee
elektromotoren op de voorwielen. Audi won dit jaar de 24 Uren van Le Mans met
een Hybrid (Fässler-Lotterer-Treluyer) die het systeem van Porsche overnam. Concurrent
Toyota gebruikte de Prius-techniek als basis en dus wel echte batterijen. Geen
vliegwieltechniek. Toyota kende brute pech die niets te maken heeft met de opnieuw oplaaiende strijd tussen batterij-opslag van electriciteit of via een vliegwiel.
Vijftig jaar geleden was een volant op het front van de
motor, aan de distributiekant, een vast gegeven. Het moest de motor een
soepeler loop geven. Hem gemakkelijker over de onderste en bovenste dode punten
helpen. Vandaag is los van Williams, Porsche en Audi -, het vliegwiel opnieuw
uitgevonden. Omdat Punch Powertrain in Limburg is gevestigd, zegt men dat de
Limburgers het warm water opnieuw hebben uitgevonden.
Wie wat ruimer denkt weet dat Punch Powertrain zowat de
enige fabrikant is van de CVT (Continu Variabele Transmissie), de meest
onderschatte transmissie omdat ze binnen nul en een vastgesteld maximum
toerental altijd de enig juiste overbrengingsverhouding aflevert volgens de
bestuurders voet op de gasplank. Punch Power zal er dus wereldwijd wel iets
over te vertellen hebben. Maar in tegenstelling tot hoger genoemde voorbeelden
is er geen competitiedoel mee vooropgesteld. Het dient om de ouwe getrouwe
klassieke Otto- en Dieselmotoren wat minder te belasten. Met leuk resultaat aan
de pomp. Vrolijk nieuws dus.(Tekst en foto:Walter Rombauts)
SPECIAL OPEN TROPHY BRENGT COCKTAIL VAN EXOTISCHE KNUFFELAUTO'S
De nakende 24 Uren van Zolder, tweede weekend van september, wordt mogelijk de belangrijkste editie van de veeleisende etmaalrace. Circuit Zolder is voor mens en machine een zwaargewicht. Constant accelereren en remmen, vooral in de nachtelijke uren, doen een kadans ontstaan die soms ook slaapverwekkend is. Drugs als zodanig zijn niet aangewezen om daar tegen te vechten. Maar Red Bull's, sterke koffie, kunnen helpen om een pienter zicht op de schemerige situaties te behouden.
Maar dat is natuurlijk niet de essentie waarom deze 24 Uren van Zolder zo belangrijk is. Het is het flexibele reglement dat verscheidenheid van wagenconcepten vergroot. Niet noodzakelijk duels van David tegen Goliath's. Eerder experimenten hoe toerismewagens groot-toerismewagens zich met elkaar kunnen meten. De piloot achter het rad zal daarin een grote rol spelen. In mijn dagdromen zie ik de tofste race-situaties ontstaan. Fantasie mag, in slaap vallen niet. Dat kan ook niet echt want rond de omloop is het één groot feest. Discosfeer, schone madammen, spetterend leven. Zoals het leven voor iedereen zou moeten zijn: vreugdevol.
In het voorprogramma van de 24 Uren van Zolder is er een "Special Open Trophy Sprint" waarvoor al 22 wagens zijn ingeschreven met - sorry - voor een leek als ik zo goed als onbekende piloten. Maar dat kan geen bezwaar zijn want ze sturen een cocktail van exotische knuffelauto's over het asfalt. Zoals Radical's, Westfield's en andere Norma's. De organisatie laat overigens weten dat er nog enkele van die exclusieven te huur zijn. Er is zelfs een Norma M20B EVO te koop voor 35.000. De foto-inzet linksboven toont hem. Het is de auto van Philip Daniëls van PHD Racing.
Mogelijk kunnen gegadigden best info@specialopentrophy.com gebruiken om te reserveren of ook een kijkje nemen op www.specialopentrophy.com en via die weg het deelnemersveld nog wat aandikken. In ieder geval wordt deze "SOT"-race op 6 september 2012 een welkome verstrooiïng terwijl de koorts stijgt naar de start van de 24 Uren van Zolder. Iedereen met een groot autosporthart mag dit weekeinde niet missen. Het is de inleiding naar het feest van 50 jaar Zolder in 2013. Een unieke geschiedenis.(Tekst:Walter Rombauts/Foto-inzet: Philip Daniëls)
EVEN DE PUNTJES OP THIERRY NEUVILLE EN NICOLAS GISOUL
Terwijl Sebastien Loeb en Daniël Elena het stilaan zelf vervelend beginnen te vinden dat ze hun Citroën DS3 ook weer in de Rally van Finland als eerste op het podium plaatsten, eindigde onze landgenoot Thierry Neuville elfde !!! Zijn navigator Nicolas Gisoul zorgde ervoor det hun Citroën DS3 naar Loeb's voorbeeld mooi aan de finish kwam. Loeb voor met 171 punten de stand in het WK aan, voor Mikko Hirvonen met...128 eenheden. Thierry Neuville staat daarin zeer verdienstelijk achtste met 32 punten. Niet vergeten dat Thierry nog piepjong is en nog maar kort geleden voor de rallyleeuwen in het WK werd gegooid. Mooi.(wr/Foto's: Willy Weyens, RACB en Citroën)
Herrinerend dat deze tussen 1977 en 1992 geproduceerde sportieve Datsun in feite een concurrent was van de succesvolle Toyota Carina, komen vele leuke beelden opdoemen. Autojournalisten snorden er pronkend mee rond en menig meisjeshart ging sneller slaan. Eerder voor de auto en de veronderstelde glitter ervan dan voor de bezitter. Ik plakte er in mijn archief "1990" op. Dat moet het tijdstip zijn geweest waarop ik op mijn beurt gewichtig mocht doen over die sierlijke auto. Met achterwielaandrijving en onafhankelijke achterwielophanging. Dat was al iets in die tijd. De wagen werd gebouwd in Hiratsuka en Oppama in Japan en kende ook succes in de USA onder de naam 710.
Vergeleken met wat Datsun later als Nissan op de markt bracht, was deze auto een zeilboot. Vooral in de autocinéma was de panoramische voorruit erg handig om al vrijend niets te missen van het spektakel op het witte doek. Alle gekheid op een stokje, deze auto kan het voorwerp zijn van een onuitputtelijke studie. Seherezade zou er Duizend én Eén Nacht over kunnen vertellen. Ik houd het hierbij. "Fun" van die wagen is als een parfum op mijn netvlies blijven hangen.Er bestond ook een "bravere" 140 J versie van (foto-inzet). De diepgaande studie ervan laat ik verder aan de geschiedschrijvers over.(wr/foto:DATSUN)
Gisteren is het Autosalon van Moskou geopend voor het grote publiek. Mazda maakt er gebruik van om de nieuwe "6" in wereldpremière voor te stellen. Heel veel geeft Mazda er nog niet van prijs. Dat zal pas tegen eind augustus zijn. Maar de designtaal is diegene die Kodo wordt genoemd. Japanners geven er de "Ziel van beweging" aan. Dat is naar het schijnt de betekenis ervan. De Mazda CX-5 die natuurlijk ook in Moskou blikvanger is, werd volgens dezelfde schoonheidsgedachte ontworpen. Onderhuids wordt alles aan de "SkyActiv" ontleend. Met de verzameling van deze componenten wil Mazda volgend jaar - in een racewagen dan - terugkeren naar de 24 Uren van Le Mans die op 15 en 16 juni 2013 op het Circuit de la Sarthe doorgaat.
Uiterlijk moet de racewagen dan klaar zijn tegen zaterdag 1 juni want 's anderendaags gaat de ondertussen legendarische "La journée Test" door. Traditioneel veertien dagen voor de etmaalrace zelf. Even terug naar de nieuwe "6": in Moskou staat hij te pronken met een tweeliter viercilinder benzinemotor, maar er komt ook een 2,2 liter turbodiesel naar onze contreiën. Het zijn beiden SkyActiv-motoren, wat in Mazdataal wil zeggen dat zowel de benzine- als de diesel dezelfde compressieverhouding hebben. Tot nu toe is Mazda de enige constructeur ter wereld die in dat technisch hoogstandje is geslaagd.(wr/foto:Mazda)
24 UREN VAN ZOLDER, EEN PIRATENKOERS ALS GEEN ANDER
Binnen bijna 40 dagen worden de 24 Uren van Zolder gereden. Er zijn momenteel 30 inschrijvingen binnen, "voor een unieke confrontatie" zo luidt een goed gesteld persbericht. Er wordt gemikt op nog meer auto's aan te trekken. Daarvoor worden bijzondere middelen boven gehaald. Die slaan terug op "vrijheid van reglement". Dat wil in de praktijk zeggen dat de racewagens die aan de start komen niet zo nauw moeten voldoen aan een star, onwrikbaar voorschrift. Ze moeten niet beantwoorden aan soms nogal absurde details die dikbuikige neuspeuteraars op papier fantaseren. En toch is de volgende editie géén piratenkoers zoals ondergetekende nogal uitdagend titelde. Integendeel !!!!
Met een heuse vrijheid van reglement kan mogelijk een bonte cocktail aan renwagens worden aangetrokken die het publiek best kan smaken. Alles dooreen laten rijden ! Zonder restricties. Een soort uitvinderskoers waarin de fantasie van jongelingen voor spectaculaire creaties kan zorgen. Koersen, tanken, banden wisselen, terug koersen, allemaal zonder poespas. Gewoon doen. Zich niet laten beïnvloeden door een dikke Ferrari, zelfs al zit je in een oude (nu verdwijnende) TVR of een gammale BMW M3. Wél sportief vrije doorlaat verlenen als zo'n krachtbeest voorbij wil. Niet botsen, wel elkaars vaardigheid meten. Vakmanschap van onderschatte mecaniciens in de pits laten wedijveren met de salonsleutelaars van die dure beesten.
't Is een stukje fantasie. Natuurlijk. Maar 't is ook - en kan ook - een experiment zijn. Autoracen met wat je wil, hoe je wil, en puur de beste willen zijn. Prototype's, GT's, Toerismewagens. Terug naar de pionierstijd toen "piraten" zelfs status verwierven. Stropdas en kostuum zoals ooit hoeven niet meer. Mogelijk nog wel als gentlemen's agreement. Een afspraak tussen mannen van eer zonder wettelijke kracht. Met zo'n race kan Zolder - straks 50 jaar jong - een sportconfrontatie doen ontstaan die weer aanpikt met de gloriedagen. Deze 24 Uren van Zolder zijn een uitdaging als nimmer tevoren.(T:wr/foto:BRCC)
Hoewel de laatste vijf ronden onder de gele vlag de posities
vastspijkerde, zou ook zonder geel de uitslag dezelfde zijn geweest. Lewis
Hamilton heeft de hele weekeinde van de GP van Hongarije beheerst. In de vrije
trainingen, voor de pole en vandaag de zege van start tot finish. Zijn Mc
Laren-Mercedes leek een wegmagneet. Als grote Seigneurs kwamen Kimi Räikkonen
en Romain Grosjean als respectievelijk twee en drie het podium met Hamilton
delen. Op een gegeven moment plakten Kimi en Romain in hun sublieme
Lotus-Renaults tegen elkaar. Een botsing dreigde. Maar de Fransman week net op
tijd uit. Een verstandig maneuver dat latere misverstanden in het team zal
voorkomen. Zich boven de boss wanen, zeker als die al eens het zoete van
wereldkampioen heeft gesmaakt, is nog nooit en nergens een goede zaak geweest.
Fernando Alonso schonk zichzelf een rustige race op zijn 31ste
verjaardag en versterkt zijn leidersplaats voor het wereldkampioenschap. Hij
gaat Mark Webber met 40 punten vooraf. Dat is een groot verschil. De verheven
Australiër ziet zijn WK-kansen verbleken, maar zal tot het einde doorvechten.
Er zijn nu vier weken rust en begin september is er de GP van België, twaalfde
race van het seizoen. Nimmer voordien was F1 zo boeiend als
nu.(wr/fotos:Mercedes en Renault)
De Indiër Narain Karthikeyan (35) sukkelde met zijn HRT van de baan. De ophanging was er of de oorzaak of het gevolg van. Dus reed de "stoet" met Lewis Hamilton naar de finish onder een gehandhaafde gele vlag. Ieder gezellig op zijn vastgespijkerd plaatsje. Want het sukkelkarretje van de sympathieke Indiër werd gewoon niet weggehaald. Geen kraanwagentje, geen echte kraan. Alleen maar wat drukdoende baancommissarissen, wreed gestikulerend maar met doelgerichtheid "nul". De organisatie bleef gewoon in gebreke.
Het was geenszins het geval, maar stel nu eens dat die sakkerse Kimi Räikkönen toch een gaatje langsheen Hamilton zou hebben gezien. Dan mocht die er gewoon niet voorbij...! We kunnen ook direct na de start een hele race lang gele vlag geven, zodat ongeveer de stargrid in volgorde blijft behouden...Voor het geval er een vlieg aan de bolide zou hangen kan in zo'n dramatisch geval de Safety Car de hele race voorrijden. Zonder GPS, dat wel. Iets risico moet er blijven. Anders is het geen sport van mannen meer.(wr)
AUDI WINT MET PICCINI-RAST-STIPPLER 24 UREN VAN SPA
De 24 Uren van Francorchamps zijn gewonnen door de Phoenix Audi die werd bestuurd door Piccini-Stippler-Rast. Ook de tweede plaats ging naar een Audi. Deze van het WRT, een Audi R8 LMS Ultra. Christopher Haase, Christopher Mies en Stéphane Ortelli reden hem doorheen een incidentrijke etmaalrace (méér dan vier uur achter Safety Car...) onder de spots. BMW kon een derde eindplaats opeisen door het trio Greg Franchi-Kechele en Mathias Lauda. Het droomteam Fässeler-Kristensen-Lotterer zag zijn zekere zegkansen aan diggelen rijden toen een onoplettende deelnemer hun Audi ronduit vernielde. Cracks zoals ze zijn, hebben ze nog getracht te remonteren. Maar tegen overmacht is niets bestand. Het is een etmaalrace geweest van regen en ongevallen. Gelukkig met een winnende auto die zijn marktpopulariteit alleen maar bevestigd.(wr/foto:Audi)
De zoon van Eric Van de Poele heeft in het kader van het BRCC de tweede short race op zijn naam geschreven. Hij deed dat met een Volvo S60 V8 Silhouette zowel piloot als auto wonnen "met verve". Michaël Schmetz werd tweede in de Aston Martin DBRS9 en hij kon zijn ontgoocheling niet goed wegsteken. De gebroeders Thiers in de Ferrari 430 GT3 voelden de regenrace eerder als een bedreiging aan omdat de wegligging van de auto niet zo optimaal was. Verstandige jongens als ze zijn, drongen ze niet aan om de Aston Gulf en zeker niet de Volvo S60 trachten op te houden. Als leiders, na vier races, in de stand om het BRCC-kampioenschap (332 punten), voelen ze wel de hete adem van Stéphane Lémeret in hun nek. Die staat na zijn zege in Short Race 1 met 318 eenheden op de tweede plaats.(wr/foto:BRCC)
In de paniek die is losgebroken rond een bar slechte Europese
autoverkoop leest men in talloze reddingsplannen dat denkcellen voor de auto
van de toekomst moeten worden opgericht. Nu duidelijk is dat Peugeot zich van
minstens 8.000 werknemers moet ontdoen en Ford Genk en/of Southampton onder
vuur ligt in Amerika, willen de verlichte geesten inzetten op de hybride- én
elektrische auto. Die beide varianten zijn vandaag al werkelijkheid.
Meer nog: de elektrische auto IS klaar. In plaats van te
zoeken naar de auto van morgen zou de nieuwe president van Frankrijk beter de
leveranciers en installateurs van oplaadpalen en oplaadsystemen in het algemeen
aanspreken. Als er genoeg infrastructuur is zal de elektrische auto in al zijn
varianten wel worden gebruikt. Overigens komen er tot 4000 subsidies aan te pas bij aankoop. Dat geld zal worden gerecupereerd op bestaande én nieuwe vervuilende wagens. Kwestie van een evenwicht in uitgaven en inkomsten na te streven. Of deze ingreep echter voldoende zal zijn om de
Franse, zeg maar de Europese auto-industrie te redden of minstens weer op peil
te brengen is een heel andere discussie.
Wat in weerwil van het drama van Fukushima weer wél is
gebeurd is dat Toyota opnieuw de grootste autofabrikant ter wereld is. De groep
verkocht 300.000 wagens meer dan de Amerikaanse gigant General Motors en ligt
520.000 eenheden voorop ten overstaan van Volkswagen. Dat is de grootste
Europese autoconstructeur. Toyota verkocht 4,97 miljoen autos. Dat is 34% meer
dan het jaar voordien. Wat Toyota nog durfde dit eigenste jaar 2012 was Audi in
de 24 Uren van Le Mans uitdagen.
Met net als Audi een hybride LMP1 waarvan de
principetechniek is gebaseerd op de alombekende pioniersauto Prius. In Le Mans
won Audi de eerste keer in de geschiedenis met een hybride-racewagen. Iets wat
mogelijk ook weggelegd was voor Peugeot. Maar geldnood noopte de constructeur
op 18 januari 2012 het project af te blazen. Hollande was toen nog geen
president, en dus stekeblind voor evoluties in één van de meest
werkverschaffende industrieën ter wereld. Daarmee is het verhaal niet af. Neen,
het begint er pas mee. Dit was maar een eenvoudige inleiding als aanloop naar
een bezoek aan de adderpoel waarin de wereldwijde economie zich heeft
getransformeerd. Bankiers en politici hebben lichtzinnig omgesprongen met geld
dat de kleine man bijeen harkte.
Of zoals de kwaliteitskrant De Tijd het uitdrukte: wie
voor iets teveel gaat eten riskeert een monsterboete. Als iemand een bank over
de kop laat gaan, gokt men op een monsterbonus. Het begint nog maar. Peugeot,
Ford, Fiat, Opel nog net niet Renault zijn allemaal in hetzelfde bedje
ziek. Als echte oplossing zijn er inderdaad de kleine elektrische autos als
Smart, Leaf, Twizy, Lumeneos en andere, Citroën en Peugeot Ion.
Om maar lukraak enkelen te citeren van de reeds tientallen
merken die klaar zijn. Zeker als het om hybridewagens gaat. Dan staat de
industrie superklaar. Alleen weet het Europees gezag er geen raad mee. Ze
kijken ernaar als kinderen naar een kermismolen en weten waar ze precies willen
gaan zitten. Op een paard, in een pompiersauto, of toch maar in die leuk
geschilderde tram. Eens gezeten draait de molen voort, jolijt alom. Geen zorgen
om morgen. Echt Europees.(Tekst en fotos:Walter Rombauts)
Om organisatorische redenen werd de "Long Race" in het kader van het BRCC ingekort van 180' naar 60'. Waar de "Super Pole" omwille van een zondvloed over Francorchamps werd geannuleerd, reden de auto's uit het nieuwe Belgian Race Car Championship normaal rond. Het talrijk opgekomen publiek kon genieten van een Porsche 996 GT3 R die door de trioploeg Bouvy-Coens-Kelders naar de zege werd gestuurd. Het duo Schmetz-Grivegnée prikten hun prachtige Aston Martin DBRS9 op de tweede plaats. Grootmeester Eric Van de Poele, gekoppeld aan van der Straten werden derde in die indrukwekkende Volvo S60 V8 Silhouette. Het BRCC-kampioenschap, gedirigeerd door Kronos Events, heeft in Francorchamps bewezen zijn bestaansrecht te hebben. Over de eerste en tweede Short Races (eerste gewonnen door Stéphane Lémeret in een Volvo S60) geven we in de komende uren een apart berichtje.(wr/foto's:BRCC)
De warm-up voor de 24 Uren van Francorchamps werd op een doorregende baan gereden. Een snoepje voor de winnaars van de 24 Uren van Le Mans. Marcel Fässler, Tom Kristensen (achtmaal !) en André Lotterer. Ze stuurden de indrukwekkende Audi R8 LMS Ultra met het nummer "6" naar de snelste tijd. Tom Kristensen is geneigd een overwinning in de etmaalrace van Spa toe te voegen aan zijn indrukwekkende Le Mans-lijst. Het professionalisme van dit drietal mag de concurrentie terecht doen huiveren voor de komende 24 uren avontuur, spanning en sport van het hoogste gehalte.(wr/foto:AUDI)
ZOON NIKI LAUDA IN POLE VOOR 24 UREN VAN FRANCORCHAMPS
Omdat een hevige regenbui heel Francorchamps onder water zette bleven de chrono's van gisteren overeind. Konkreet betekent dat Mathias Lauda, Gregory Franchi en Frank Kechele in een BMW Z4 vanuit pole-position de etmaalrace aanvatten. De tweede plaats is in handen van klasbak Bas Leinders, met Maxime Martin, Pattlata ook al in een BMW Z4 (foto-inzet). Mathias Lauda is de zoon van drievoudig wereldkampioen Formule 1, Niki Lauda en is dus uiteraard Oostenrijker.
Hij werd geboren op 30 januari 1981 en maakte in 2002 zijn debuut in de autosport langs de Formule Nissan 2000. Hij reed tevens F3000 en GP2, maar echte overtuigende resultaten bleven uit. Voor de 24 Uren van Francorchamps krijgt zijn status wel een nieuwe dimensie. Plots behoort hij met de beide geroutineerde ploegmaats tot de favorieten. Vader Lauda was vorige week nog in Hockenheim waar hij Fernando Alonso (31) ging feliciteren. De Spanjaard legde daar de basis voor een derde wereldtitel. Senna en Lauda zijn de grote voorbeelden. Niki Lauda werd wereldkampioen in 1975, 1977 en 1984.
Niki Lauda moet nu in Francorchamps ongetwijfeld stilstaan bij de toerwagenduels die hij daar uitvocht. Speciaal dat ene waarin Jochen Mass met een azuurblauwe Ford Capri reed en hijzelf in een oranje BMW 635 CSi. Ze gaven elkaar geen meter toe. Iedere ronde veerde het publiek rond de toen 14,1 km lange omloop als één massa op. Lauda won. Purist als hij is, kon dat bijna niet anders aflopen. Hij is de enige coureur overigens die Il Commendatore Enzo Ferrari baas kon. Hij is ook de enige autocoureur die op 1 augustus 1976 een verschrikkelijk ongeval op de Nürburgring met brandwonden in de derde graad overleefde en zes weken later alweer reed: GP van Italië in Monza 1976.
Hij verloor dat jaar met één punt tegen James Hunt. Dat kwam omdat hij onder de gutsende regen in de GP van Japan (Fuji) zijn Ferrari aan de kant zette. "Waanzin", of iets dergelijks moet hij hebben gezegd. Enzo Ferrari kreeg bijna een hartaanval. Het jaar daarop - in 1977 - werd Niki Lauda voor de tweede keer wereldkampioen. In een Ferrari. Morgen rijdt zoonlief de "24 Uren van Francorchamps". Niet als "fils-à-papa", eerder zoals vader zelfdenkend, wars van wat anderen daar van vinden. Grote Johann Wolfgang von Goethe noemde dat persoonlijkheid. Het hoogste goed dat een mensenkind kan bezitten. Of je nu eerste wordt of niet in Francorchamps zondagnamiddag.
In Hongarije bleef Lewis Hamilton in de twee vrije trainingen aan de spits met de Mc Laren-Mercedes. Zondag wordt de elfde GP van het WK F1 gereden. Fernando Alonso verdedigt er zijn leidersplaats in de voorlopige stand. Mark Webber staat tweede en hoopt minstens op een podium. Schril contrast met de piloten in de "24 Uren van Francorchamps". Die in Spa zijn nog net van vlees en bloed. Die op de Hongaroring leven allemaal al als buitenaardse wezens. Gedirigeerd nog altijd door één - sterfelijke - God, Mister Bernie Ecclestone die ook overal is als je hem niet ziet. Gek planeetstelsel.(wr)
MORGENMIDDAG EERSTE SHORTRACE BRCC IN FRANCORCHAMPS
Morgen om 12.55 uur start in Francorchamps de eerste Short Race van 30' van het nieuwbakken en blijkbaar geslaagde Belgian Race Car Championship. Om organisatorische redenen is de "looptijd" van de Long Race teruggebracht naar 60', maar daarin blijven de twee verplichte pilotenwissels van kracht. Deze nek-aan-nek-race wordt op gang geschoten om 16.25 uur, direct na de Super Pole voor de 24 Uren van Francorchamps. De kers op de taart in de BRCC-inbreng in Francorchamps wordt dan de tweede koers over 30' op zaterdag aan het begin van de namiddag. Dit onder het oog van de tienduizenden fans die zijn afgezakt naar het historische lint voor de 24 Uren van Francorchamps die zaterdag en zondag iedereen in de ban zullen houden. De GP van Hongarije F1 kan door iedereen via TV worden gevolgd zodat niets aan het oog zal verloren gaan.
Bepaald omdat er zoveel toeschouwers worden verwacht is het niet verwonderlijk dat piloten zoals Dylan Derdaele, Sarah Bovy of het Saker-team beslisten om voor deze ene keer ook deel te nemen aan de Short Race's. Hun sponsors zijn daarover in hun nopjes want meer in de kijker kan je niet meer lopen of rijden. Omdat er zoveel media-aandacht is, zijn enkele bekende namen aangetrokken zoals Grégory Servais die Sarah Bovy zal bijstaan in één van de drie Gomez GC10 Silhouette's. Vervolgens zijn er Alexis Van de Poele en Raphaël van der Straten die Stéphane Lémeret komen assisteren in de Volvo S60 V8 Silhouette van Delahaye Racing !
De zoon van Eric, vijfvoudig winnaar van de 24 Uren van Francorchamps en vorig jaar laureaat in de BTCS aan het stuur van een Solution F in categorie S2, heeft bijzonder hard gewerkt om zich te verzekeren van een deelname aan deze uitzonderlijke meeting van het BRCC. "Het is een kans uit de duizend !" placht hij te zeggen. "Met het beperkte budget waarover ik beschik geef ik liever de voorkeur om in de BRCC-happening vooraan te rijden dan tijdens de 24 Uren ergens in het peleton anoniem verloren te rijden...", besluit hij verstandig. (wr/foto:BRCC)
Vanmiddag gaat in het altijd feeërieke Spa-Francorchamps de pilotenparade door. Dat zijn de mannen - zeg wel - die volgend weekeinde deelnemen aan de 24 Uren van Francorchamps. Dat is ruwweg gezegd de tegenhanger van de 24 Uren van Le Mans, maar dan enkel voorbehouden aan GT's. Het nieuwbakken "Belgian Racing Car Championship" (BRCC) dat vakkundig wordt geleid door Kronos Events, strijkt nu voor de derde opeenvolgende keer neer in de paddock van het Circuit Spa-Francorchamps. Dit keer gaat het om de vierde meeting van het nieuwe kampioenschap. Deze is voorzien als onderdeel van het voorprogramma op de "Total 24 Hours of Spa" die de aandacht zal verdelen tussen de GP van Hongarije F1 en de tastbaardere bolides die de uitloper van de Eifel een weekend lang zullen bevolken.
De 35 deelnemende teams en hun sponsors in het BRCC kunnen zaterdag om 13.15 uur voor het talrijk verwachte publiek hun kleuren laten schitteren in de proloog op de etmaalrace. In de BRCC meute gaat het om de zogenaamde "short race", sprintrace, die in Francorchamps altijd voor spetters zorgt. Zoals Kronos Events terecht opmerkt moet men terug in de tijd tot in 1988, weeral 24 jaar geleden, om nog een manche van het toenmalige Kampioenschap voor Productiewagens in een voorprogramma van de 24 Uren te noteren.
Dankzij het dynamisme van Kronos Events kunnen de BRCC-teams al aanwezig tekenen voor het grote feest van de 24 Uren van Francorchamps door deel te nemen aan de traditionele parade, heden namiddag 16 uur, die i het centrum van Spa wordt gehouden. De eerste "short race" is gepland op vrijdag om 12.55 uur en de "Long Race" - dit keer uitzonderlijk over 60' wordt vrijdag op gang geschoten om 16.25 uur, vlak na de Superpole van de 24 Uren van Francorchamps. Een autosport-overgoten weekend staat in het vooruitzicht. Het begint NU op dit eigenste moment in Spa.(wr/Foto:BRCC)
In 2005 en 2006 heeft hij het met Renault al voorgedaan: een
ongezien talent waarop alleen Flavio Briatore enige bezoedeling bracht in de GP
van Singapore. Daar liet de Italiaanse teambaas van het Franse merk zoontje
Nelson Piquet geënsceneerd crashen zodat de Safety Car opdook. Fernando
Alonso kon zo beschermd deze GP winnen. Het bekwam Briatore en ook Piquet
niet echt. Het incident maakte voor beiden een eind aan hun F1 loopbaan.
Dit jaar zou de Spanjaard zo niet meer willen winnen. Hij
won zojuist met de GP van Duitsland zijn derde GP van het seizoen. Na die van
Maleisië en Europa (Valencia) verstevigt hij met 154 punten zijn
leidersplaats voor een derde wereldtitel. Alonsos Ferrari sloeg in het begin van
het seizoen nergens op. Maar de matador maakte van een ezelsauto een
winningcar, opnieuw een steigerend paard ! Volgende week in de GP van
Hongarije zal de concurrentie rood van achtervolgingswaanzin zien. Dit
F1-seizoen is een echte grand cru. Snoep voor puristen.
Vettel werd tweede door een illegaal inhaalmaneuver met
Button. De wedstrijdleiding gaf hem 20 straftijd waardoor hij finaal vijfde
werd. Vettel vocht de beslissing aan, maar kreeg uiteraard geen gehoor. Het
wedstrijdreglement is duidelijk: de vier wielen moeten zich op en niet naast de
baan bevinden tijdens het maneuver. Meteen blijft Mark Webber op de tweede
plaats in het kampioenschap staan.(wr/foto:Ferrari)