Hoewel de laatste vijf ronden onder de gele vlag de posities
vastspijkerde, zou ook zonder geel de uitslag dezelfde zijn geweest. Lewis
Hamilton heeft de hele weekeinde van de GP van Hongarije beheerst. In de vrije
trainingen, voor de pole en vandaag de zege van start tot finish. Zijn Mc
Laren-Mercedes leek een wegmagneet. Als grote Seigneurs kwamen Kimi Räikkonen
en Romain Grosjean als respectievelijk twee en drie het podium met Hamilton
delen. Op een gegeven moment plakten Kimi en Romain in hun sublieme
Lotus-Renaults tegen elkaar. Een botsing dreigde. Maar de Fransman week net op
tijd uit. Een verstandig maneuver dat latere misverstanden in het team zal
voorkomen. Zich boven de boss wanen, zeker als die al eens het zoete van
wereldkampioen heeft gesmaakt, is nog nooit en nergens een goede zaak geweest.
Fernando Alonso schonk zichzelf een rustige race op zijn 31ste
verjaardag en versterkt zijn leidersplaats voor het wereldkampioenschap. Hij
gaat Mark Webber met 40 punten vooraf. Dat is een groot verschil. De verheven
Australiër ziet zijn WK-kansen verbleken, maar zal tot het einde doorvechten.
Er zijn nu vier weken rust en begin september is er de GP van België, twaalfde
race van het seizoen. Nimmer voordien was F1 zo boeiend als
nu.(wr/fotos:Mercedes en Renault)
De Indiër Narain Karthikeyan (35) sukkelde met zijn HRT van de baan. De ophanging was er of de oorzaak of het gevolg van. Dus reed de "stoet" met Lewis Hamilton naar de finish onder een gehandhaafde gele vlag. Ieder gezellig op zijn vastgespijkerd plaatsje. Want het sukkelkarretje van de sympathieke Indiër werd gewoon niet weggehaald. Geen kraanwagentje, geen echte kraan. Alleen maar wat drukdoende baancommissarissen, wreed gestikulerend maar met doelgerichtheid "nul". De organisatie bleef gewoon in gebreke.
Het was geenszins het geval, maar stel nu eens dat die sakkerse Kimi Räikkönen toch een gaatje langsheen Hamilton zou hebben gezien. Dan mocht die er gewoon niet voorbij...! We kunnen ook direct na de start een hele race lang gele vlag geven, zodat ongeveer de stargrid in volgorde blijft behouden...Voor het geval er een vlieg aan de bolide zou hangen kan in zo'n dramatisch geval de Safety Car de hele race voorrijden. Zonder GPS, dat wel. Iets risico moet er blijven. Anders is het geen sport van mannen meer.(wr)
AUDI WINT MET PICCINI-RAST-STIPPLER 24 UREN VAN SPA
De 24 Uren van Francorchamps zijn gewonnen door de Phoenix Audi die werd bestuurd door Piccini-Stippler-Rast. Ook de tweede plaats ging naar een Audi. Deze van het WRT, een Audi R8 LMS Ultra. Christopher Haase, Christopher Mies en Stéphane Ortelli reden hem doorheen een incidentrijke etmaalrace (méér dan vier uur achter Safety Car...) onder de spots. BMW kon een derde eindplaats opeisen door het trio Greg Franchi-Kechele en Mathias Lauda. Het droomteam Fässeler-Kristensen-Lotterer zag zijn zekere zegkansen aan diggelen rijden toen een onoplettende deelnemer hun Audi ronduit vernielde. Cracks zoals ze zijn, hebben ze nog getracht te remonteren. Maar tegen overmacht is niets bestand. Het is een etmaalrace geweest van regen en ongevallen. Gelukkig met een winnende auto die zijn marktpopulariteit alleen maar bevestigd.(wr/foto:Audi)
De zoon van Eric Van de Poele heeft in het kader van het BRCC de tweede short race op zijn naam geschreven. Hij deed dat met een Volvo S60 V8 Silhouette zowel piloot als auto wonnen "met verve". Michaël Schmetz werd tweede in de Aston Martin DBRS9 en hij kon zijn ontgoocheling niet goed wegsteken. De gebroeders Thiers in de Ferrari 430 GT3 voelden de regenrace eerder als een bedreiging aan omdat de wegligging van de auto niet zo optimaal was. Verstandige jongens als ze zijn, drongen ze niet aan om de Aston Gulf en zeker niet de Volvo S60 trachten op te houden. Als leiders, na vier races, in de stand om het BRCC-kampioenschap (332 punten), voelen ze wel de hete adem van Stéphane Lémeret in hun nek. Die staat na zijn zege in Short Race 1 met 318 eenheden op de tweede plaats.(wr/foto:BRCC)
In de paniek die is losgebroken rond een bar slechte Europese
autoverkoop leest men in talloze reddingsplannen dat denkcellen voor de auto
van de toekomst moeten worden opgericht. Nu duidelijk is dat Peugeot zich van
minstens 8.000 werknemers moet ontdoen en Ford Genk en/of Southampton onder
vuur ligt in Amerika, willen de verlichte geesten inzetten op de hybride- én
elektrische auto. Die beide varianten zijn vandaag al werkelijkheid.
Meer nog: de elektrische auto IS klaar. In plaats van te
zoeken naar de auto van morgen zou de nieuwe president van Frankrijk beter de
leveranciers en installateurs van oplaadpalen en oplaadsystemen in het algemeen
aanspreken. Als er genoeg infrastructuur is zal de elektrische auto in al zijn
varianten wel worden gebruikt. Overigens komen er tot 4000 subsidies aan te pas bij aankoop. Dat geld zal worden gerecupereerd op bestaande én nieuwe vervuilende wagens. Kwestie van een evenwicht in uitgaven en inkomsten na te streven. Of deze ingreep echter voldoende zal zijn om de
Franse, zeg maar de Europese auto-industrie te redden of minstens weer op peil
te brengen is een heel andere discussie.
Wat in weerwil van het drama van Fukushima weer wél is
gebeurd is dat Toyota opnieuw de grootste autofabrikant ter wereld is. De groep
verkocht 300.000 wagens meer dan de Amerikaanse gigant General Motors en ligt
520.000 eenheden voorop ten overstaan van Volkswagen. Dat is de grootste
Europese autoconstructeur. Toyota verkocht 4,97 miljoen autos. Dat is 34% meer
dan het jaar voordien. Wat Toyota nog durfde dit eigenste jaar 2012 was Audi in
de 24 Uren van Le Mans uitdagen.
Met net als Audi een hybride LMP1 waarvan de
principetechniek is gebaseerd op de alombekende pioniersauto Prius. In Le Mans
won Audi de eerste keer in de geschiedenis met een hybride-racewagen. Iets wat
mogelijk ook weggelegd was voor Peugeot. Maar geldnood noopte de constructeur
op 18 januari 2012 het project af te blazen. Hollande was toen nog geen
president, en dus stekeblind voor evoluties in één van de meest
werkverschaffende industrieën ter wereld. Daarmee is het verhaal niet af. Neen,
het begint er pas mee. Dit was maar een eenvoudige inleiding als aanloop naar
een bezoek aan de adderpoel waarin de wereldwijde economie zich heeft
getransformeerd. Bankiers en politici hebben lichtzinnig omgesprongen met geld
dat de kleine man bijeen harkte.
Of zoals de kwaliteitskrant De Tijd het uitdrukte: wie
voor iets teveel gaat eten riskeert een monsterboete. Als iemand een bank over
de kop laat gaan, gokt men op een monsterbonus. Het begint nog maar. Peugeot,
Ford, Fiat, Opel nog net niet Renault zijn allemaal in hetzelfde bedje
ziek. Als echte oplossing zijn er inderdaad de kleine elektrische autos als
Smart, Leaf, Twizy, Lumeneos en andere, Citroën en Peugeot Ion.
Om maar lukraak enkelen te citeren van de reeds tientallen
merken die klaar zijn. Zeker als het om hybridewagens gaat. Dan staat de
industrie superklaar. Alleen weet het Europees gezag er geen raad mee. Ze
kijken ernaar als kinderen naar een kermismolen en weten waar ze precies willen
gaan zitten. Op een paard, in een pompiersauto, of toch maar in die leuk
geschilderde tram. Eens gezeten draait de molen voort, jolijt alom. Geen zorgen
om morgen. Echt Europees.(Tekst en fotos:Walter Rombauts)
Om organisatorische redenen werd de "Long Race" in het kader van het BRCC ingekort van 180' naar 60'. Waar de "Super Pole" omwille van een zondvloed over Francorchamps werd geannuleerd, reden de auto's uit het nieuwe Belgian Race Car Championship normaal rond. Het talrijk opgekomen publiek kon genieten van een Porsche 996 GT3 R die door de trioploeg Bouvy-Coens-Kelders naar de zege werd gestuurd. Het duo Schmetz-Grivegnée prikten hun prachtige Aston Martin DBRS9 op de tweede plaats. Grootmeester Eric Van de Poele, gekoppeld aan van der Straten werden derde in die indrukwekkende Volvo S60 V8 Silhouette. Het BRCC-kampioenschap, gedirigeerd door Kronos Events, heeft in Francorchamps bewezen zijn bestaansrecht te hebben. Over de eerste en tweede Short Races (eerste gewonnen door Stéphane Lémeret in een Volvo S60) geven we in de komende uren een apart berichtje.(wr/foto's:BRCC)
De warm-up voor de 24 Uren van Francorchamps werd op een doorregende baan gereden. Een snoepje voor de winnaars van de 24 Uren van Le Mans. Marcel Fässler, Tom Kristensen (achtmaal !) en André Lotterer. Ze stuurden de indrukwekkende Audi R8 LMS Ultra met het nummer "6" naar de snelste tijd. Tom Kristensen is geneigd een overwinning in de etmaalrace van Spa toe te voegen aan zijn indrukwekkende Le Mans-lijst. Het professionalisme van dit drietal mag de concurrentie terecht doen huiveren voor de komende 24 uren avontuur, spanning en sport van het hoogste gehalte.(wr/foto:AUDI)
ZOON NIKI LAUDA IN POLE VOOR 24 UREN VAN FRANCORCHAMPS
Omdat een hevige regenbui heel Francorchamps onder water zette bleven de chrono's van gisteren overeind. Konkreet betekent dat Mathias Lauda, Gregory Franchi en Frank Kechele in een BMW Z4 vanuit pole-position de etmaalrace aanvatten. De tweede plaats is in handen van klasbak Bas Leinders, met Maxime Martin, Pattlata ook al in een BMW Z4 (foto-inzet). Mathias Lauda is de zoon van drievoudig wereldkampioen Formule 1, Niki Lauda en is dus uiteraard Oostenrijker.
Hij werd geboren op 30 januari 1981 en maakte in 2002 zijn debuut in de autosport langs de Formule Nissan 2000. Hij reed tevens F3000 en GP2, maar echte overtuigende resultaten bleven uit. Voor de 24 Uren van Francorchamps krijgt zijn status wel een nieuwe dimensie. Plots behoort hij met de beide geroutineerde ploegmaats tot de favorieten. Vader Lauda was vorige week nog in Hockenheim waar hij Fernando Alonso (31) ging feliciteren. De Spanjaard legde daar de basis voor een derde wereldtitel. Senna en Lauda zijn de grote voorbeelden. Niki Lauda werd wereldkampioen in 1975, 1977 en 1984.
Niki Lauda moet nu in Francorchamps ongetwijfeld stilstaan bij de toerwagenduels die hij daar uitvocht. Speciaal dat ene waarin Jochen Mass met een azuurblauwe Ford Capri reed en hijzelf in een oranje BMW 635 CSi. Ze gaven elkaar geen meter toe. Iedere ronde veerde het publiek rond de toen 14,1 km lange omloop als één massa op. Lauda won. Purist als hij is, kon dat bijna niet anders aflopen. Hij is de enige coureur overigens die Il Commendatore Enzo Ferrari baas kon. Hij is ook de enige autocoureur die op 1 augustus 1976 een verschrikkelijk ongeval op de Nürburgring met brandwonden in de derde graad overleefde en zes weken later alweer reed: GP van Italië in Monza 1976.
Hij verloor dat jaar met één punt tegen James Hunt. Dat kwam omdat hij onder de gutsende regen in de GP van Japan (Fuji) zijn Ferrari aan de kant zette. "Waanzin", of iets dergelijks moet hij hebben gezegd. Enzo Ferrari kreeg bijna een hartaanval. Het jaar daarop - in 1977 - werd Niki Lauda voor de tweede keer wereldkampioen. In een Ferrari. Morgen rijdt zoonlief de "24 Uren van Francorchamps". Niet als "fils-à-papa", eerder zoals vader zelfdenkend, wars van wat anderen daar van vinden. Grote Johann Wolfgang von Goethe noemde dat persoonlijkheid. Het hoogste goed dat een mensenkind kan bezitten. Of je nu eerste wordt of niet in Francorchamps zondagnamiddag.
In Hongarije bleef Lewis Hamilton in de twee vrije trainingen aan de spits met de Mc Laren-Mercedes. Zondag wordt de elfde GP van het WK F1 gereden. Fernando Alonso verdedigt er zijn leidersplaats in de voorlopige stand. Mark Webber staat tweede en hoopt minstens op een podium. Schril contrast met de piloten in de "24 Uren van Francorchamps". Die in Spa zijn nog net van vlees en bloed. Die op de Hongaroring leven allemaal al als buitenaardse wezens. Gedirigeerd nog altijd door één - sterfelijke - God, Mister Bernie Ecclestone die ook overal is als je hem niet ziet. Gek planeetstelsel.(wr)
MORGENMIDDAG EERSTE SHORTRACE BRCC IN FRANCORCHAMPS
Morgen om 12.55 uur start in Francorchamps de eerste Short Race van 30' van het nieuwbakken en blijkbaar geslaagde Belgian Race Car Championship. Om organisatorische redenen is de "looptijd" van de Long Race teruggebracht naar 60', maar daarin blijven de twee verplichte pilotenwissels van kracht. Deze nek-aan-nek-race wordt op gang geschoten om 16.25 uur, direct na de Super Pole voor de 24 Uren van Francorchamps. De kers op de taart in de BRCC-inbreng in Francorchamps wordt dan de tweede koers over 30' op zaterdag aan het begin van de namiddag. Dit onder het oog van de tienduizenden fans die zijn afgezakt naar het historische lint voor de 24 Uren van Francorchamps die zaterdag en zondag iedereen in de ban zullen houden. De GP van Hongarije F1 kan door iedereen via TV worden gevolgd zodat niets aan het oog zal verloren gaan.
Bepaald omdat er zoveel toeschouwers worden verwacht is het niet verwonderlijk dat piloten zoals Dylan Derdaele, Sarah Bovy of het Saker-team beslisten om voor deze ene keer ook deel te nemen aan de Short Race's. Hun sponsors zijn daarover in hun nopjes want meer in de kijker kan je niet meer lopen of rijden. Omdat er zoveel media-aandacht is, zijn enkele bekende namen aangetrokken zoals Grégory Servais die Sarah Bovy zal bijstaan in één van de drie Gomez GC10 Silhouette's. Vervolgens zijn er Alexis Van de Poele en Raphaël van der Straten die Stéphane Lémeret komen assisteren in de Volvo S60 V8 Silhouette van Delahaye Racing !
De zoon van Eric, vijfvoudig winnaar van de 24 Uren van Francorchamps en vorig jaar laureaat in de BTCS aan het stuur van een Solution F in categorie S2, heeft bijzonder hard gewerkt om zich te verzekeren van een deelname aan deze uitzonderlijke meeting van het BRCC. "Het is een kans uit de duizend !" placht hij te zeggen. "Met het beperkte budget waarover ik beschik geef ik liever de voorkeur om in de BRCC-happening vooraan te rijden dan tijdens de 24 Uren ergens in het peleton anoniem verloren te rijden...", besluit hij verstandig. (wr/foto:BRCC)
Vanmiddag gaat in het altijd feeërieke Spa-Francorchamps de pilotenparade door. Dat zijn de mannen - zeg wel - die volgend weekeinde deelnemen aan de 24 Uren van Francorchamps. Dat is ruwweg gezegd de tegenhanger van de 24 Uren van Le Mans, maar dan enkel voorbehouden aan GT's. Het nieuwbakken "Belgian Racing Car Championship" (BRCC) dat vakkundig wordt geleid door Kronos Events, strijkt nu voor de derde opeenvolgende keer neer in de paddock van het Circuit Spa-Francorchamps. Dit keer gaat het om de vierde meeting van het nieuwe kampioenschap. Deze is voorzien als onderdeel van het voorprogramma op de "Total 24 Hours of Spa" die de aandacht zal verdelen tussen de GP van Hongarije F1 en de tastbaardere bolides die de uitloper van de Eifel een weekend lang zullen bevolken.
De 35 deelnemende teams en hun sponsors in het BRCC kunnen zaterdag om 13.15 uur voor het talrijk verwachte publiek hun kleuren laten schitteren in de proloog op de etmaalrace. In de BRCC meute gaat het om de zogenaamde "short race", sprintrace, die in Francorchamps altijd voor spetters zorgt. Zoals Kronos Events terecht opmerkt moet men terug in de tijd tot in 1988, weeral 24 jaar geleden, om nog een manche van het toenmalige Kampioenschap voor Productiewagens in een voorprogramma van de 24 Uren te noteren.
Dankzij het dynamisme van Kronos Events kunnen de BRCC-teams al aanwezig tekenen voor het grote feest van de 24 Uren van Francorchamps door deel te nemen aan de traditionele parade, heden namiddag 16 uur, die i het centrum van Spa wordt gehouden. De eerste "short race" is gepland op vrijdag om 12.55 uur en de "Long Race" - dit keer uitzonderlijk over 60' wordt vrijdag op gang geschoten om 16.25 uur, vlak na de Superpole van de 24 Uren van Francorchamps. Een autosport-overgoten weekend staat in het vooruitzicht. Het begint NU op dit eigenste moment in Spa.(wr/Foto:BRCC)
In 2005 en 2006 heeft hij het met Renault al voorgedaan: een
ongezien talent waarop alleen Flavio Briatore enige bezoedeling bracht in de GP
van Singapore. Daar liet de Italiaanse teambaas van het Franse merk zoontje
Nelson Piquet geënsceneerd crashen zodat de Safety Car opdook. Fernando
Alonso kon zo beschermd deze GP winnen. Het bekwam Briatore en ook Piquet
niet echt. Het incident maakte voor beiden een eind aan hun F1 loopbaan.
Dit jaar zou de Spanjaard zo niet meer willen winnen. Hij
won zojuist met de GP van Duitsland zijn derde GP van het seizoen. Na die van
Maleisië en Europa (Valencia) verstevigt hij met 154 punten zijn
leidersplaats voor een derde wereldtitel. Alonsos Ferrari sloeg in het begin van
het seizoen nergens op. Maar de matador maakte van een ezelsauto een
winningcar, opnieuw een steigerend paard ! Volgende week in de GP van
Hongarije zal de concurrentie rood van achtervolgingswaanzin zien. Dit
F1-seizoen is een echte grand cru. Snoep voor puristen.
Vettel werd tweede door een illegaal inhaalmaneuver met
Button. De wedstrijdleiding gaf hem 20 straftijd waardoor hij finaal vijfde
werd. Vettel vocht de beslissing aan, maar kreeg uiteraard geen gehoor. Het
wedstrijdreglement is duidelijk: de vier wielen moeten zich op en niet naast de
baan bevinden tijdens het maneuver. Meteen blijft Mark Webber op de tweede
plaats in het kampioenschap staan.(wr/foto:Ferrari)
AUDI VORST GING ER 8% OP VOORUIT IN SLINKENDE MARKT
t Kan verkeren, zei ooit Bredero. En zie de autofabriek
in Vorst die nog maar enkele jaren geleden met sluiting was bedreigd blijkt
vandaag met de Audi A1 en maximum aan flexibele inzet van 2.250 werknemers de
meest succesvolle te zijn van de drie ( ) autofabrieken die in ons land nog
functioneren. Waar Ford in weerwil van 54 miljoen overheidsubsidies fors
achteruit ging (-16%) en Volvo in een overgangsjaar naar een nieuw model
slechts -0,7% moest prijsgeven, maakte Audi Vorst 8% vooruitgang. Dame
Christine Germain, terecht fiere woordvoerster van het merk, zei te mikken op
120.000 A1s die van de band zullen rollen dit jaar. Dat zijn er dan 2.000 meer
dan vorig jaar.(wr)
Sinds Eric Janssen met pensioen ging bij Toyota (daar meteen de laatste PR was die naam waardig) kon hij het klussen niet laten. In de kortste keren werd hij artistiek directeur van Autoworld in Brussel. Vanaf dan is de autotempel het toneel geweest van opeenvolgende activiteiten en festiviteiten. Eind vorige maand werd Citroën-Icoon Luc Lion er nog gevierd als kersvers gepensioneerd, na een leven die alleen de beste, grootste PR's kunnen voorleggen. Zijn naam wordt toegevoegd aan deze als Jan Herdies Humaan Renaultmonument, tevens cultuurbeest, Roger Tripnaux, Meesterschaker bij Nissan en Volvo en ondankbaar behandeld bij GM) en ook Dames als daar zijn Olga Rémy (Volvo, Mitsubishi, Peugeot) en straks ook wel Mevrouw Marie-Louise Van Dyck (Nissan is haar levenslange dank verschuldigd).
Vanaf NU en t/m 26 augustus 2012 lanceert Eric Janssen een tentoonstelling van liefst 5000 miniatuurwagens die in zeventig schitterende vitrines zijn te bewonderen. De meeste zijn van hemzelf. Als ik mijn Moleskine-notaatjes doorneem moet hij d'r zo'n 15.000 bezitten. Waaronder de hele Ford-collectie van Antwerps autogigant Oscar - de enige echte - Permeke ! Wie naar Autoworld gaat -waar gratis kan worden geparkeerd voor de deur - zal ogen te kort komen. Erik Janssen stelt daar tentoon. Van ieder modelletje weet hij de hele geschiedenis. Zijn passie was al aan de gang toen in 1978 het eerste Vlaamse autoblad op de markt kwam. In "Keesings Automagazine" begeesterde hij jong en oud. Altijd met de lach en klasse die hem een leven lang hebben vergezeld. Een aanrader daar in Brussel ! Voor verdere informatie Model Car Festival @ Autoworld of www.autoworld.be (wr)
Volgende maand op 6 augustus zal het 67 jaar geleden zijn dat de eerste atoombom op Hiroshima is afgeworpen. Precies 130 meter boven een ziekenhuis waarvan het skelet als oorlogsmonument is bewaard gebleven. Zes dagen later volgde een twee bom op Nagasaki. In februari 2011 verwoeste een aardbeving en een moderne zondvloed de kerncentrale van Fukushima in Japan. Alle Japanse autoconstructeurs deelden in de klappen. Toch rolde de vorige dagen een nieuwe, zo mogelijk nog mooiere Mazda MX-5 uit de assemblagefabrieken van Hiroshima.
In een totaal 7% gedaalde Europese autoverkoop over de eerste zes maanden van 2012 genomen daalde Toyota met maar 1,1%. Nog maar iets meer dan een maand geleden legde de firma uit Nagoya het legendarische Audi het vuur aan de schenen in de 24 Uren van Le Mans. De Japanners die na dertien jaar naar La Sarthe weerkeerden voor een nieuwe uitdaging op het hoogste industriële autoniveau verloren. Audi realiseerde de eerste zege van een Hybrid in Le Mans."Facts." Losjesweg.
Volgend jaar bestaat het historische asfaltlint van Terlamen (Zolder) precies 50 jaar. Ijverige pennenridders reppen zich de nachten en archieven door om een ongetwijfeld boeiend boek onder de Kerstboom te kunnen leggen. Exact evenveel jaar geleden werd in Omika, Oyama-cho, Sunto-gun in de Prefectuur Shizuoka in Japan de "Fuji International Speedway Co" gesticht. (afgekort: FISCO). Waar in Zolder in 1963 al razende races in vliegende kratten werden gehouden, duurde het in Fuji tot december 1965 eer vier- en tweewielers over het asfaltlint konden snorren. De officiële opening gebeurde in januari 1966. Zoals Zolder ook tien jaar de Formule 1 te gast kreeg is die eer ook Fuji te beurt gevallen.
Met een dramatisch hoogtepunt in oktober 1976 waarop Niki Lauda onder gutsende regen zijn Ferrari aan de kant zette en daardoor James Hunt met 1 WK-punt zijn eerste en laatste WK-titel deed winnen. Eerder, op 1 augustus 1976, was de Oostenrijker dramatisch verbrand tijdende GP van Duitsland toen hij op "Bergwerk", een plek op de Oude Ring, een wiel verloor. Brett Lunger was het eerst bij hem om te trachten eerste bluswerk uit te voeren. Zes weken later reed Niki Lauda vierde in de GP van Italië in Monza, terwijl het bloed vanonder zijn baksteenrode helm stroomde. Alleen in Japan vond hij het te gortig. Maar wezenlijk was het zelfrespect dat hem de voet op het rempedaal deed zetten. Het was goed geweest. Het jaar daarop - in 1977 - werd hij voor de tweede keer met Ferrari wereldkampioen F1. Of hoe een mens door alle avonturen heen nooit zijn opperste rechter mag verloochenen. Opdat hij bij het buigen voor overmacht en tegenslagen niet zou breken. Net zo min als de Japanners. "Facts".(Tekst en foto's:Walter Rombauts)
BERNIE ECCLESTONE NEEMT HET EREWOORD MEE IN ZIJN GRAF
Het "erewoord" is verloren. Verloederde politici hopen het opnieuw te vinden in de pluchen salons van banken en bedrijven. Of verder... Wellicht vergeefs. Want toen gold dat "a gentlemans word is his bond" was zeker een Ecclestone gestoeld op integriteit en een niet te verbreken erecode. Degenen die vissen naar de geheimnis van de nieuwe Francorchamps-deal zullen het nooit weten. Het is afgesloten tussen twee mannen-met-ruggengraat. Bernie Ecclestone (81) zal het erewoord mee in zijn graf nemen en nooit zal iemand het ooit kunnen doorgeven aan de nieuwe generatie integeren waarvoor de wereld de hemel om smeekt.
De Grote Manitou - met al zijn onhebbelijkheid die die status met zich brengt - zal deze planeet verlaten met een leegte achterlatend die sinds het begin van de echte racerij - bakermat Engeland - zijn gelijke niet zal kennen. Wil men een nieuwe Ecclestone vinden, dan zal dat minstens even moeilijk zijn als is gezocht naar het Higgs-deeltje: uitzonderlijk klein, maar zo groots in wat het bepaalt. Bernie kon je als gestalte niet als de grootste herkennen. Wat zijn inborst betreft is deze wereld te eng voor hem. In een jungle integer blijven, is weinigen gegeven.(T&F:Walter Rombauts)
Dat de Australiër Mark Webber niet naar Ferrari is gegaan maar "braafjes" bij Red Bull-Renault is gebleven betekent voor hem een fantastische zaak. "Matador" Fernando Alonso bijt zich met 129 punten vast in de mogelijkheid van een derde wereldtitel. Eerder won hij die al in 2005 en 2006. Met Renault. Nu kampt hij met een moeilijk steigerend paard. De ingenieurs weten dat. Alonso zet zijn beste beentje voor. En het is niet de gezelligste. Net zo min als Kimi Räïkkönen. Beiden plachten ze te zeggen dat ze niet naar de F1 afzakken om vrienden te maken. Wel om wereldkampioen te worden.
Bij Ferrari zou Mark Webber in de kortste keren ambras hebben met Alonso. Een daarenboven, hij kent er geen mens. Niet bij naam, niet bij voetmaat, niet bij smoelwerk. In zo'n land kan je niet harden. Bij Red Bull is hij thuis. Zelfs met Vettel. Ze dulden elkaar. Maar het minste gaatje dat de tweevoudige Duitse kampioen ziet, snoept hij een wereldtitel af van Webber. Maar als de "ouwe" hem zou winnen, hij zou het hem niet kwalijk nemen. De kans die Webber nu heeft om in iedere race in de punten te eindigen is zo reëel dat zijn geheime droom weleens zou kunnen uitkomen.
Zijn wat oudere vrouw legt hem de grootste discipline op. Op slippers naast de piste heeft mooie Mark geen kans. Hoewel de dames staan te drummen. Binnen acht dagen is er Hockenheim. Vettel en...Schumacher rijden voor hun landgenoten. Flauwe kul natuurlijk. Ze rijden omdat het een keiharde job is. Om de roes van winnen. Vooral tegen jezelf.(Walter Rombauts/Foto:Renault)
NIEUWE HYUNDAI GENESIS VISEERT TOYOTA GT-86 EN SUBARU BRZ
De supersportwagen van Hyundai, de Genesis Coupé, is drastisch vernieuwd en staat in de prijslijst vanaf 30.999. Het swingende Koreaanse merk viseert zonder blikken of blozen de Toyota GT-86 en de Subaru BRZ. In dynamisme van management afgewogen, is het niet ondenkbaar dat de Genesis Coupé brandhout zal maken van de twee gespierde maar toch zo "grijze" Japanners. De grondig vernieuwde Hyundai krijgt twee nieuwe motoren. Belangrijker dan dit gegeven is dat op beide motoren een achttraps-automaat beschikbaar is.
Een waarborg om in iedere gang een optimaal koppel te verbinden aan het zuinigste brandstofverbruik. Wie de Genesis uitgesproken sportief wil rijden, zal in verhouding de meerprijs aan de pomp betalen. Dat is een keuze. Wie hem in automatische modem gebruikt zal zijn verbaasd hoe zuinig een 2.0 Turbo of 3.8 V6 GDi wel kan zijn. De commercialisering is vandaag begonnen en de eerste leveringen zullen in oktober al een feit zijn.
Een "automaat" heeft in het verleden altijd een nare bijklank gehad. Voer voor bompa's, gemaakt voor mensen die niet kunnen rijden, die niet juist weten te schakelen...Nogal beledigende taal tegenover technici. Die droomden van een kompleet traploze overbrenging tussen motor en wielen. Het oeroude principe was bekend in de industrie. Tot de gebroeders van Doorne met een Dafje op de proppen kwam. Met racewagens zelfs. Ron Slotemaker's naam die van Jan Lamers zijn erdoor in de geschiedenis gegrift. Dit lange verhaal moeten we hier wel stoppen omdat het ons te ver zou leiden.
We nemen een nieuw vertrekpunt: de overdrive. Die bestaat ook al lang. Een versnellingsbak met "overdrive" heeft de eigenschap dat de motor trager draait dan de aangedreven wielen. Als men nu in een "boîte" meerdere pignons heeft kan men de motor zeer traag laten draaien. Voorwaarde daartoe is een maximale cilindervulling, een komplete verbranding zodat een maximale neerwaartse druk op de zuigerbodem komt. Die zet het magische koppel (trekkracht) om in drijfkracht naar de wielen.
In moderne zeven-, acht (Hyundai) of negen (Honda) -trapsautomaat schakelt het elektronische brein telkens een trapje bij als het maximale koppel "opgesnuift" wordt. In Hyundai's top van de gamma zorgt de V6 met zijn directe injectie voor 255 kW (347 pk) en met een maximum koppel van 400 Nm behoort de Genesis Coupé 3.8 stilaan tot de supersportievelingen. In combinatie met de achttraps-automaat accelereert hij in 5"9 naar 100 km/h en bedraagt zijn topsnelheid 260 km/h.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Hyundai)
FORD GENK KREEG SINDS 2002 AL 47,5 MILJOEN BELASTINGGELD
Volgens het selecte dagblag "De Tijd" krijgt Ford 28,1 miljoen ter ondersteuning van de vernieuwing van de Mondeo. Daarin investeert de Amerikaanse autobouwer zelf gedurende drie jaar 785 miljoen. Sinds 2002 heeft Ford Genk van de Vlaamse regering al 47,5 miljoen steun gekregen. Vlaams President Peeters deelt - net als minister van van alles en nog wat - Lieten met gulle hand in het Limburgse belastinggeld uit. Volvo, eigendom van het Chinese Geely, zal op 5 en 6 juli a.s. en ook op 30 en 31 juli 2012 economische werkloosheid kennen. Dat is te wijten aan het - voorlopige - verkoopsverlies van 4000 eenheden.
Maar Volvo moet niet op Vlaams belastinggeld rekenen. Met de fierheid die het merk eigen is, zal het wel weer over deze tegenslag geraken. Maar als in klein Vlaanderenland favoritisme, weliswaar ten gunste van werkzekerheid, al zo'n eng denkpatroon in de perceptie komt, hoe wil je dan een ruim...Europa waarin iedere lidstaat zijn Toren van Babel heeft...Audi in Brussel krijgt ook geen steun want valt zeker niet onder de "bevoegdheid" van de Vlaamse regering. Maar dat zal Audi worst wezen. Politici mogen wel eens een modelletje komen lanceren, eens lekker tafelen, maar bepalen zeker niet mee de toekomstige modellenpolitiek van het merk.
Zoals het Vlaamse "m'as-tu-vu?-kliekje" ook "andere strategische beslissingen" voor de S-Max en de Galaxy durft opperen. Toen Opel Antwerpen in moeilijke, zeg maar fatale wateren kwam, diezelfde Kris Peeters zich daarin ook important voelde, was er geen cent voor de fabriek. Limburg Slim Merk is juist. Behalve als het over Zolder gaat. Daar kan concreet worden geholpen om de grootheid weer te brengen die het volgend jaar vijftig jaar jonge historisch lint verdient. Hallo Peeters ? Zijn er centen, of spreken we met "Joske Vermeulen" uit de Trammezandlei ? Wellicht.(wr)
EERSTE HYBRID-ZEGE VOOR AUDI, GEEN GEZICHTSVERLIES VOOR TOYOTA
Le Mans 17612 - Audi heeft vandaag tijdens de 80ste "24 Uren van Le Mans" de eerste hybrid-zege in de geschiedenis binnen gehaald. Lotterer, Fäsller en Tréluyer tekenen voor die eer. Het trio won vorig jaar ook met een "oude" R18. Toyota ging niet direct de mist in. Ze klampten het snelle ritme aan van de Audi's R18 e-tron Pas toen na vijf uur wedstrijd in de trage bocht van Mulsanne dan nog, de veel tragere AF Corse Ferrari GTE Am van Piergiuseppi Perazzini wreed in de weg ging rijden van Anthony Davidson in de Toyota TS 030 nummer 8 liep het allemaal mis. De twee bolides raakten elkaar vlogen door de lucht en de Ferrari bleef pardoes op zijn dak liggen. Beide piloten kwamen heelhuids uit het onverkwikkelijke avontuur.
Toyota verdween stilaan van de hybridscène en in de LMP2 redde Nicolas Prost (zoon van-), Heidfeld en Jani de eer door met een Lola-Toyota met Rebellion-Racing een opgemerkte wedstrijd te rijden. Daarbij was in de auto niets hybrid aanwezig. Gewoon een knalgoede ouwe knar, zonder nukken, tuffen als van oudsher. Waarom Toyota geen gezichtsverlies heeft geleden in de terugkomst na dertien jaar in Le Mans zit hem in een "hybridfilosofie". De Toyota Prius is een pionier in de materie zonder voorgaande.
Als die techniek - in de F1 zowaar aanwezig in het KERS-systeem - wordt geanalyseerd dan is er een permanente wisselwerking tussen het thermische gedeelte van de benzinemotor en het elektrisch recupereren van energie tijdens vertragingsmaneuvers. In de seriewagens zitten batterijen. In de racewagens gebruikt men zogenaamde supercondensatoren die veel energie opnemen en die weer heel snel afgeven. Op de omloop van Le Mans voorzag het reglement zeven zone's om die condensatoren op te laden. In de Toyota TS 030 zit de elektromotor geprangd tussen de benzinemotor (atmosferische V8 3,4 liter) en de versnellingbak. Het geheel drijft de achterwielen aan. Lees goed: het geheel is verbrandingsmotor, elektromotor, versnellingsbak.
In de Audi R18 e-tron quattro drijft een V6 turbodieselmotor (3,7 liter) - met enkele turbo omwille van gewichtsbesparing - de achterwielen aan. Voorin zitten twee elektromotoren die ieder een voorwiel aandrijven vanaf 120 km/h, en dit met een vermogen van 73 kW (100 pk). Ook maar enkele seconden, want de stroom komt ook van een hypercondensator die bij remmen/vertragen opgeladen wordt door een vliegwiel dat naast de piloot is gemonteerd en tegen 45.000 t/m draait. Omwille van de veiligheid is het goed ingekapseld. Zogoed als direct na het opslaan van de elektrische energie geeft de condensator de stroom door naar de twee elektromotoren voor de voorwielen. Even is de Audi dus een vierwielaangedreven auto.
Nu komt het: Het elektrische gedeelte en het thermische deel (de verbrandingsmotor) staan en functioneren geheel los van elkaar. Het zijn twee op zichzelf staande entiteiten die in het chassis ieder een apart leven leiden. Dus is het begrip "tweeslachtig", hybride met onderlinge interactie zeer relatief. De hybridetechniek in de Le Mans-auto is geen homogeen geheel waarin de componenten samen "het voertuig een tweeslachtig karakter" geven onder dezelfde carrosserie. Voor zover mij bekend moet een LMP1 ook twee zitplaatsen hebben. Door de plaats die het vliegwiel naast de coureur inneemt, zou het leuk zijn een passagier erbij in te proppen. Ik ben geen Toyotafanaat, maar om deze specifieke redenen, meen ik dat Toyota in Le Mans geen gezichtsverlies heeft geleden. Het merk heeft "hybrid" toegepast zoals ze dat al die lange jaren al eerlijk toepassen op de Prius. Met in Le Mans wel de klemtoon op snelheid en niet op een laag brandstofverbruik. Dat wel.(Tekst:Walter Rombauts)
Le Mans - 14612 - Vanuit zijn groene burcht ergens in Duitsland zal Professor Dokter Ferdinand Piëch teambaas van Audi Dr. Ulrich het op het hart hebben gedrukt: In 2012 moet een Audi R18 e-tron Quattro Hybrid de "24 Uren van Le Mans" winnen ! De nieuwe Hybrid-techniek van Audi moest en zou koste wat het koste op de pole-position staan. In de nachtelijke oefeningen kwamen Dumas-Gené-Duval naar voor geschoven met de Audi 18 Ultra met "normale" dieselmotor. Verwonderlijk was dat niet. De Audi Hybrid's mogen hun elektrische energie niet restitueren onder de 120 km/h. Dat is een vervelend iets want dat betekent dat zij o.a. in Mulsanne en Arnage een beetje "lam liggen" maar dat zij ook de pitlane niet puur elektrische kunnen verlaten. De fréres-auto's R18 Ultra hebben daar geen last van.
Tijdens het afkoelen van de temparatuur in de avonduren voert de tubo lucht naar de verbrandingskamer die een grotere vochtigheidsgraad heeft. Hogere densiteit wil zeggen meer zuurstof in het mengsel en een vermogen dat stijgt tot pluminus 7% meer vermogen. Dat was de reden de dat de R18 Ultra's sneller begonnen te rijden dan de R18 Hybrid's. Er werd snel ingegrepen in de Duitse geesten zodat de R18 Ultra's wat gas terugnamen en Fässler-Tréluyer- Lotterer (winnaar 2011) de Audi R18 e-tron quattro op de pole konden brengen. Industrieel technisch wordt dat zo gespeeld. Dat een Audi 18 e-tron Quattro Hybrid op de "pole" staat in de tachtigste "24 Uren van Le Mans" is met geen geld te betalen. Of zoals Ferdinand Piëch het wilde. "Deutschland Über alles ist nog nicht vergessen" En in het gekwetste Europa, kan dit weer een filosofie aanwakkeren van "Ordnung müss Sein". Als aanhangsel is er ook de mededeling dat Bertrand Baguette vanop de 12de plaats start, bescheiden en gelukkig is, en Maxime Martin vanop de 20ste plaats met de gekende poeha's van de familie Martin, zijn kansen gaat. Bescheiden draait Monument Bas Leinders zijn rondjes, zoals een vakman en meester in wiens getormenteerde geest de oplettende waarnemer nog steeds de ware meester van de ongemene verdienste over een levenswerk erkend. Het ware te hopen dat Bas Leinders hoog scoort.
Deze partijdigheid is gebaseerd op de diepgaandere menselijke proporties van een coureur. Of om Bas in de bijbel van Dr.Ullrich van Audi in te schrijven: Dr. Ullrich maakt zich tot rood worden kwaad om drie dingen. Om mensen die telkens van gedacht veranderen nadat zij het eerder over het gesloten akkkoord eens waren. Om mensen die zeggen dat ze iets zullen doen en nadien blijkt dat het niet is gebeurd. Om mensen die niet de waarheid zeggen als iets misloopt, fouten trachten te verdoezelen. In die bijna bijbelse openbaarheid van Dr. Ullrich (tienmaal winnaar in Le Mans voor Audi...) durf - ik Walter Rombauts - onze Bas Leinders aan te raden. 't Zal niet voor dit jaar zijn. Maar Bas Leinders blijft een onwaarschijnlijk vaste waarde. Te danken aan hemzelf. Juist daarom is het tijd hem de juiste tegenwaarde toe te kennen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Ford VDS, Nissan, en Audi)