Vanmiddag gaat in het altijd feeërieke Spa-Francorchamps de pilotenparade door. Dat zijn de mannen - zeg wel - die volgend weekeinde deelnemen aan de 24 Uren van Francorchamps. Dat is ruwweg gezegd de tegenhanger van de 24 Uren van Le Mans, maar dan enkel voorbehouden aan GT's. Het nieuwbakken "Belgian Racing Car Championship" (BRCC) dat vakkundig wordt geleid door Kronos Events, strijkt nu voor de derde opeenvolgende keer neer in de paddock van het Circuit Spa-Francorchamps. Dit keer gaat het om de vierde meeting van het nieuwe kampioenschap. Deze is voorzien als onderdeel van het voorprogramma op de "Total 24 Hours of Spa" die de aandacht zal verdelen tussen de GP van Hongarije F1 en de tastbaardere bolides die de uitloper van de Eifel een weekend lang zullen bevolken.
De 35 deelnemende teams en hun sponsors in het BRCC kunnen zaterdag om 13.15 uur voor het talrijk verwachte publiek hun kleuren laten schitteren in de proloog op de etmaalrace. In de BRCC meute gaat het om de zogenaamde "short race", sprintrace, die in Francorchamps altijd voor spetters zorgt. Zoals Kronos Events terecht opmerkt moet men terug in de tijd tot in 1988, weeral 24 jaar geleden, om nog een manche van het toenmalige Kampioenschap voor Productiewagens in een voorprogramma van de 24 Uren te noteren.
Dankzij het dynamisme van Kronos Events kunnen de BRCC-teams al aanwezig tekenen voor het grote feest van de 24 Uren van Francorchamps door deel te nemen aan de traditionele parade, heden namiddag 16 uur, die i het centrum van Spa wordt gehouden. De eerste "short race" is gepland op vrijdag om 12.55 uur en de "Long Race" - dit keer uitzonderlijk over 60' wordt vrijdag op gang geschoten om 16.25 uur, vlak na de Superpole van de 24 Uren van Francorchamps. Een autosport-overgoten weekend staat in het vooruitzicht. Het begint NU op dit eigenste moment in Spa.(wr/Foto:BRCC)
In 2005 en 2006 heeft hij het met Renault al voorgedaan: een
ongezien talent waarop alleen Flavio Briatore enige bezoedeling bracht in de GP
van Singapore. Daar liet de Italiaanse teambaas van het Franse merk zoontje
Nelson Piquet geënsceneerd crashen zodat de Safety Car opdook. Fernando
Alonso kon zo beschermd deze GP winnen. Het bekwam Briatore en ook Piquet
niet echt. Het incident maakte voor beiden een eind aan hun F1 loopbaan.
Dit jaar zou de Spanjaard zo niet meer willen winnen. Hij
won zojuist met de GP van Duitsland zijn derde GP van het seizoen. Na die van
Maleisië en Europa (Valencia) verstevigt hij met 154 punten zijn
leidersplaats voor een derde wereldtitel. Alonsos Ferrari sloeg in het begin van
het seizoen nergens op. Maar de matador maakte van een ezelsauto een
winningcar, opnieuw een steigerend paard ! Volgende week in de GP van
Hongarije zal de concurrentie rood van achtervolgingswaanzin zien. Dit
F1-seizoen is een echte grand cru. Snoep voor puristen.
Vettel werd tweede door een illegaal inhaalmaneuver met
Button. De wedstrijdleiding gaf hem 20 straftijd waardoor hij finaal vijfde
werd. Vettel vocht de beslissing aan, maar kreeg uiteraard geen gehoor. Het
wedstrijdreglement is duidelijk: de vier wielen moeten zich op en niet naast de
baan bevinden tijdens het maneuver. Meteen blijft Mark Webber op de tweede
plaats in het kampioenschap staan.(wr/foto:Ferrari)
AUDI VORST GING ER 8% OP VOORUIT IN SLINKENDE MARKT
t Kan verkeren, zei ooit Bredero. En zie de autofabriek
in Vorst die nog maar enkele jaren geleden met sluiting was bedreigd blijkt
vandaag met de Audi A1 en maximum aan flexibele inzet van 2.250 werknemers de
meest succesvolle te zijn van de drie ( ) autofabrieken die in ons land nog
functioneren. Waar Ford in weerwil van 54 miljoen overheidsubsidies fors
achteruit ging (-16%) en Volvo in een overgangsjaar naar een nieuw model
slechts -0,7% moest prijsgeven, maakte Audi Vorst 8% vooruitgang. Dame
Christine Germain, terecht fiere woordvoerster van het merk, zei te mikken op
120.000 A1s die van de band zullen rollen dit jaar. Dat zijn er dan 2.000 meer
dan vorig jaar.(wr)
Sinds Eric Janssen met pensioen ging bij Toyota (daar meteen de laatste PR was die naam waardig) kon hij het klussen niet laten. In de kortste keren werd hij artistiek directeur van Autoworld in Brussel. Vanaf dan is de autotempel het toneel geweest van opeenvolgende activiteiten en festiviteiten. Eind vorige maand werd Citroën-Icoon Luc Lion er nog gevierd als kersvers gepensioneerd, na een leven die alleen de beste, grootste PR's kunnen voorleggen. Zijn naam wordt toegevoegd aan deze als Jan Herdies Humaan Renaultmonument, tevens cultuurbeest, Roger Tripnaux, Meesterschaker bij Nissan en Volvo en ondankbaar behandeld bij GM) en ook Dames als daar zijn Olga Rémy (Volvo, Mitsubishi, Peugeot) en straks ook wel Mevrouw Marie-Louise Van Dyck (Nissan is haar levenslange dank verschuldigd).
Vanaf NU en t/m 26 augustus 2012 lanceert Eric Janssen een tentoonstelling van liefst 5000 miniatuurwagens die in zeventig schitterende vitrines zijn te bewonderen. De meeste zijn van hemzelf. Als ik mijn Moleskine-notaatjes doorneem moet hij d'r zo'n 15.000 bezitten. Waaronder de hele Ford-collectie van Antwerps autogigant Oscar - de enige echte - Permeke ! Wie naar Autoworld gaat -waar gratis kan worden geparkeerd voor de deur - zal ogen te kort komen. Erik Janssen stelt daar tentoon. Van ieder modelletje weet hij de hele geschiedenis. Zijn passie was al aan de gang toen in 1978 het eerste Vlaamse autoblad op de markt kwam. In "Keesings Automagazine" begeesterde hij jong en oud. Altijd met de lach en klasse die hem een leven lang hebben vergezeld. Een aanrader daar in Brussel ! Voor verdere informatie Model Car Festival @ Autoworld of www.autoworld.be (wr)
Volgende maand op 6 augustus zal het 67 jaar geleden zijn dat de eerste atoombom op Hiroshima is afgeworpen. Precies 130 meter boven een ziekenhuis waarvan het skelet als oorlogsmonument is bewaard gebleven. Zes dagen later volgde een twee bom op Nagasaki. In februari 2011 verwoeste een aardbeving en een moderne zondvloed de kerncentrale van Fukushima in Japan. Alle Japanse autoconstructeurs deelden in de klappen. Toch rolde de vorige dagen een nieuwe, zo mogelijk nog mooiere Mazda MX-5 uit de assemblagefabrieken van Hiroshima.
In een totaal 7% gedaalde Europese autoverkoop over de eerste zes maanden van 2012 genomen daalde Toyota met maar 1,1%. Nog maar iets meer dan een maand geleden legde de firma uit Nagoya het legendarische Audi het vuur aan de schenen in de 24 Uren van Le Mans. De Japanners die na dertien jaar naar La Sarthe weerkeerden voor een nieuwe uitdaging op het hoogste industriële autoniveau verloren. Audi realiseerde de eerste zege van een Hybrid in Le Mans."Facts." Losjesweg.
Volgend jaar bestaat het historische asfaltlint van Terlamen (Zolder) precies 50 jaar. Ijverige pennenridders reppen zich de nachten en archieven door om een ongetwijfeld boeiend boek onder de Kerstboom te kunnen leggen. Exact evenveel jaar geleden werd in Omika, Oyama-cho, Sunto-gun in de Prefectuur Shizuoka in Japan de "Fuji International Speedway Co" gesticht. (afgekort: FISCO). Waar in Zolder in 1963 al razende races in vliegende kratten werden gehouden, duurde het in Fuji tot december 1965 eer vier- en tweewielers over het asfaltlint konden snorren. De officiële opening gebeurde in januari 1966. Zoals Zolder ook tien jaar de Formule 1 te gast kreeg is die eer ook Fuji te beurt gevallen.
Met een dramatisch hoogtepunt in oktober 1976 waarop Niki Lauda onder gutsende regen zijn Ferrari aan de kant zette en daardoor James Hunt met 1 WK-punt zijn eerste en laatste WK-titel deed winnen. Eerder, op 1 augustus 1976, was de Oostenrijker dramatisch verbrand tijdende GP van Duitsland toen hij op "Bergwerk", een plek op de Oude Ring, een wiel verloor. Brett Lunger was het eerst bij hem om te trachten eerste bluswerk uit te voeren. Zes weken later reed Niki Lauda vierde in de GP van Italië in Monza, terwijl het bloed vanonder zijn baksteenrode helm stroomde. Alleen in Japan vond hij het te gortig. Maar wezenlijk was het zelfrespect dat hem de voet op het rempedaal deed zetten. Het was goed geweest. Het jaar daarop - in 1977 - werd hij voor de tweede keer met Ferrari wereldkampioen F1. Of hoe een mens door alle avonturen heen nooit zijn opperste rechter mag verloochenen. Opdat hij bij het buigen voor overmacht en tegenslagen niet zou breken. Net zo min als de Japanners. "Facts".(Tekst en foto's:Walter Rombauts)
BERNIE ECCLESTONE NEEMT HET EREWOORD MEE IN ZIJN GRAF
Het "erewoord" is verloren. Verloederde politici hopen het opnieuw te vinden in de pluchen salons van banken en bedrijven. Of verder... Wellicht vergeefs. Want toen gold dat "a gentlemans word is his bond" was zeker een Ecclestone gestoeld op integriteit en een niet te verbreken erecode. Degenen die vissen naar de geheimnis van de nieuwe Francorchamps-deal zullen het nooit weten. Het is afgesloten tussen twee mannen-met-ruggengraat. Bernie Ecclestone (81) zal het erewoord mee in zijn graf nemen en nooit zal iemand het ooit kunnen doorgeven aan de nieuwe generatie integeren waarvoor de wereld de hemel om smeekt.
De Grote Manitou - met al zijn onhebbelijkheid die die status met zich brengt - zal deze planeet verlaten met een leegte achterlatend die sinds het begin van de echte racerij - bakermat Engeland - zijn gelijke niet zal kennen. Wil men een nieuwe Ecclestone vinden, dan zal dat minstens even moeilijk zijn als is gezocht naar het Higgs-deeltje: uitzonderlijk klein, maar zo groots in wat het bepaalt. Bernie kon je als gestalte niet als de grootste herkennen. Wat zijn inborst betreft is deze wereld te eng voor hem. In een jungle integer blijven, is weinigen gegeven.(T&F:Walter Rombauts)
Dat de Australiër Mark Webber niet naar Ferrari is gegaan maar "braafjes" bij Red Bull-Renault is gebleven betekent voor hem een fantastische zaak. "Matador" Fernando Alonso bijt zich met 129 punten vast in de mogelijkheid van een derde wereldtitel. Eerder won hij die al in 2005 en 2006. Met Renault. Nu kampt hij met een moeilijk steigerend paard. De ingenieurs weten dat. Alonso zet zijn beste beentje voor. En het is niet de gezelligste. Net zo min als Kimi Räïkkönen. Beiden plachten ze te zeggen dat ze niet naar de F1 afzakken om vrienden te maken. Wel om wereldkampioen te worden.
Bij Ferrari zou Mark Webber in de kortste keren ambras hebben met Alonso. Een daarenboven, hij kent er geen mens. Niet bij naam, niet bij voetmaat, niet bij smoelwerk. In zo'n land kan je niet harden. Bij Red Bull is hij thuis. Zelfs met Vettel. Ze dulden elkaar. Maar het minste gaatje dat de tweevoudige Duitse kampioen ziet, snoept hij een wereldtitel af van Webber. Maar als de "ouwe" hem zou winnen, hij zou het hem niet kwalijk nemen. De kans die Webber nu heeft om in iedere race in de punten te eindigen is zo reëel dat zijn geheime droom weleens zou kunnen uitkomen.
Zijn wat oudere vrouw legt hem de grootste discipline op. Op slippers naast de piste heeft mooie Mark geen kans. Hoewel de dames staan te drummen. Binnen acht dagen is er Hockenheim. Vettel en...Schumacher rijden voor hun landgenoten. Flauwe kul natuurlijk. Ze rijden omdat het een keiharde job is. Om de roes van winnen. Vooral tegen jezelf.(Walter Rombauts/Foto:Renault)
NIEUWE HYUNDAI GENESIS VISEERT TOYOTA GT-86 EN SUBARU BRZ
De supersportwagen van Hyundai, de Genesis Coupé, is drastisch vernieuwd en staat in de prijslijst vanaf 30.999. Het swingende Koreaanse merk viseert zonder blikken of blozen de Toyota GT-86 en de Subaru BRZ. In dynamisme van management afgewogen, is het niet ondenkbaar dat de Genesis Coupé brandhout zal maken van de twee gespierde maar toch zo "grijze" Japanners. De grondig vernieuwde Hyundai krijgt twee nieuwe motoren. Belangrijker dan dit gegeven is dat op beide motoren een achttraps-automaat beschikbaar is.
Een waarborg om in iedere gang een optimaal koppel te verbinden aan het zuinigste brandstofverbruik. Wie de Genesis uitgesproken sportief wil rijden, zal in verhouding de meerprijs aan de pomp betalen. Dat is een keuze. Wie hem in automatische modem gebruikt zal zijn verbaasd hoe zuinig een 2.0 Turbo of 3.8 V6 GDi wel kan zijn. De commercialisering is vandaag begonnen en de eerste leveringen zullen in oktober al een feit zijn.
Een "automaat" heeft in het verleden altijd een nare bijklank gehad. Voer voor bompa's, gemaakt voor mensen die niet kunnen rijden, die niet juist weten te schakelen...Nogal beledigende taal tegenover technici. Die droomden van een kompleet traploze overbrenging tussen motor en wielen. Het oeroude principe was bekend in de industrie. Tot de gebroeders van Doorne met een Dafje op de proppen kwam. Met racewagens zelfs. Ron Slotemaker's naam die van Jan Lamers zijn erdoor in de geschiedenis gegrift. Dit lange verhaal moeten we hier wel stoppen omdat het ons te ver zou leiden.
We nemen een nieuw vertrekpunt: de overdrive. Die bestaat ook al lang. Een versnellingsbak met "overdrive" heeft de eigenschap dat de motor trager draait dan de aangedreven wielen. Als men nu in een "boîte" meerdere pignons heeft kan men de motor zeer traag laten draaien. Voorwaarde daartoe is een maximale cilindervulling, een komplete verbranding zodat een maximale neerwaartse druk op de zuigerbodem komt. Die zet het magische koppel (trekkracht) om in drijfkracht naar de wielen.
In moderne zeven-, acht (Hyundai) of negen (Honda) -trapsautomaat schakelt het elektronische brein telkens een trapje bij als het maximale koppel "opgesnuift" wordt. In Hyundai's top van de gamma zorgt de V6 met zijn directe injectie voor 255 kW (347 pk) en met een maximum koppel van 400 Nm behoort de Genesis Coupé 3.8 stilaan tot de supersportievelingen. In combinatie met de achttraps-automaat accelereert hij in 5"9 naar 100 km/h en bedraagt zijn topsnelheid 260 km/h.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Hyundai)
FORD GENK KREEG SINDS 2002 AL 47,5 MILJOEN BELASTINGGELD
Volgens het selecte dagblag "De Tijd" krijgt Ford 28,1 miljoen ter ondersteuning van de vernieuwing van de Mondeo. Daarin investeert de Amerikaanse autobouwer zelf gedurende drie jaar 785 miljoen. Sinds 2002 heeft Ford Genk van de Vlaamse regering al 47,5 miljoen steun gekregen. Vlaams President Peeters deelt - net als minister van van alles en nog wat - Lieten met gulle hand in het Limburgse belastinggeld uit. Volvo, eigendom van het Chinese Geely, zal op 5 en 6 juli a.s. en ook op 30 en 31 juli 2012 economische werkloosheid kennen. Dat is te wijten aan het - voorlopige - verkoopsverlies van 4000 eenheden.
Maar Volvo moet niet op Vlaams belastinggeld rekenen. Met de fierheid die het merk eigen is, zal het wel weer over deze tegenslag geraken. Maar als in klein Vlaanderenland favoritisme, weliswaar ten gunste van werkzekerheid, al zo'n eng denkpatroon in de perceptie komt, hoe wil je dan een ruim...Europa waarin iedere lidstaat zijn Toren van Babel heeft...Audi in Brussel krijgt ook geen steun want valt zeker niet onder de "bevoegdheid" van de Vlaamse regering. Maar dat zal Audi worst wezen. Politici mogen wel eens een modelletje komen lanceren, eens lekker tafelen, maar bepalen zeker niet mee de toekomstige modellenpolitiek van het merk.
Zoals het Vlaamse "m'as-tu-vu?-kliekje" ook "andere strategische beslissingen" voor de S-Max en de Galaxy durft opperen. Toen Opel Antwerpen in moeilijke, zeg maar fatale wateren kwam, diezelfde Kris Peeters zich daarin ook important voelde, was er geen cent voor de fabriek. Limburg Slim Merk is juist. Behalve als het over Zolder gaat. Daar kan concreet worden geholpen om de grootheid weer te brengen die het volgend jaar vijftig jaar jonge historisch lint verdient. Hallo Peeters ? Zijn er centen, of spreken we met "Joske Vermeulen" uit de Trammezandlei ? Wellicht.(wr)
EERSTE HYBRID-ZEGE VOOR AUDI, GEEN GEZICHTSVERLIES VOOR TOYOTA
Le Mans 17612 - Audi heeft vandaag tijdens de 80ste "24 Uren van Le Mans" de eerste hybrid-zege in de geschiedenis binnen gehaald. Lotterer, Fäsller en Tréluyer tekenen voor die eer. Het trio won vorig jaar ook met een "oude" R18. Toyota ging niet direct de mist in. Ze klampten het snelle ritme aan van de Audi's R18 e-tron Pas toen na vijf uur wedstrijd in de trage bocht van Mulsanne dan nog, de veel tragere AF Corse Ferrari GTE Am van Piergiuseppi Perazzini wreed in de weg ging rijden van Anthony Davidson in de Toyota TS 030 nummer 8 liep het allemaal mis. De twee bolides raakten elkaar vlogen door de lucht en de Ferrari bleef pardoes op zijn dak liggen. Beide piloten kwamen heelhuids uit het onverkwikkelijke avontuur.
Toyota verdween stilaan van de hybridscène en in de LMP2 redde Nicolas Prost (zoon van-), Heidfeld en Jani de eer door met een Lola-Toyota met Rebellion-Racing een opgemerkte wedstrijd te rijden. Daarbij was in de auto niets hybrid aanwezig. Gewoon een knalgoede ouwe knar, zonder nukken, tuffen als van oudsher. Waarom Toyota geen gezichtsverlies heeft geleden in de terugkomst na dertien jaar in Le Mans zit hem in een "hybridfilosofie". De Toyota Prius is een pionier in de materie zonder voorgaande.
Als die techniek - in de F1 zowaar aanwezig in het KERS-systeem - wordt geanalyseerd dan is er een permanente wisselwerking tussen het thermische gedeelte van de benzinemotor en het elektrisch recupereren van energie tijdens vertragingsmaneuvers. In de seriewagens zitten batterijen. In de racewagens gebruikt men zogenaamde supercondensatoren die veel energie opnemen en die weer heel snel afgeven. Op de omloop van Le Mans voorzag het reglement zeven zone's om die condensatoren op te laden. In de Toyota TS 030 zit de elektromotor geprangd tussen de benzinemotor (atmosferische V8 3,4 liter) en de versnellingbak. Het geheel drijft de achterwielen aan. Lees goed: het geheel is verbrandingsmotor, elektromotor, versnellingsbak.
In de Audi R18 e-tron quattro drijft een V6 turbodieselmotor (3,7 liter) - met enkele turbo omwille van gewichtsbesparing - de achterwielen aan. Voorin zitten twee elektromotoren die ieder een voorwiel aandrijven vanaf 120 km/h, en dit met een vermogen van 73 kW (100 pk). Ook maar enkele seconden, want de stroom komt ook van een hypercondensator die bij remmen/vertragen opgeladen wordt door een vliegwiel dat naast de piloot is gemonteerd en tegen 45.000 t/m draait. Omwille van de veiligheid is het goed ingekapseld. Zogoed als direct na het opslaan van de elektrische energie geeft de condensator de stroom door naar de twee elektromotoren voor de voorwielen. Even is de Audi dus een vierwielaangedreven auto.
Nu komt het: Het elektrische gedeelte en het thermische deel (de verbrandingsmotor) staan en functioneren geheel los van elkaar. Het zijn twee op zichzelf staande entiteiten die in het chassis ieder een apart leven leiden. Dus is het begrip "tweeslachtig", hybride met onderlinge interactie zeer relatief. De hybridetechniek in de Le Mans-auto is geen homogeen geheel waarin de componenten samen "het voertuig een tweeslachtig karakter" geven onder dezelfde carrosserie. Voor zover mij bekend moet een LMP1 ook twee zitplaatsen hebben. Door de plaats die het vliegwiel naast de coureur inneemt, zou het leuk zijn een passagier erbij in te proppen. Ik ben geen Toyotafanaat, maar om deze specifieke redenen, meen ik dat Toyota in Le Mans geen gezichtsverlies heeft geleden. Het merk heeft "hybrid" toegepast zoals ze dat al die lange jaren al eerlijk toepassen op de Prius. Met in Le Mans wel de klemtoon op snelheid en niet op een laag brandstofverbruik. Dat wel.(Tekst:Walter Rombauts)
Le Mans - 14612 - Vanuit zijn groene burcht ergens in Duitsland zal Professor Dokter Ferdinand Piëch teambaas van Audi Dr. Ulrich het op het hart hebben gedrukt: In 2012 moet een Audi R18 e-tron Quattro Hybrid de "24 Uren van Le Mans" winnen ! De nieuwe Hybrid-techniek van Audi moest en zou koste wat het koste op de pole-position staan. In de nachtelijke oefeningen kwamen Dumas-Gené-Duval naar voor geschoven met de Audi 18 Ultra met "normale" dieselmotor. Verwonderlijk was dat niet. De Audi Hybrid's mogen hun elektrische energie niet restitueren onder de 120 km/h. Dat is een vervelend iets want dat betekent dat zij o.a. in Mulsanne en Arnage een beetje "lam liggen" maar dat zij ook de pitlane niet puur elektrische kunnen verlaten. De fréres-auto's R18 Ultra hebben daar geen last van.
Tijdens het afkoelen van de temparatuur in de avonduren voert de tubo lucht naar de verbrandingskamer die een grotere vochtigheidsgraad heeft. Hogere densiteit wil zeggen meer zuurstof in het mengsel en een vermogen dat stijgt tot pluminus 7% meer vermogen. Dat was de reden de dat de R18 Ultra's sneller begonnen te rijden dan de R18 Hybrid's. Er werd snel ingegrepen in de Duitse geesten zodat de R18 Ultra's wat gas terugnamen en Fässler-Tréluyer- Lotterer (winnaar 2011) de Audi R18 e-tron quattro op de pole konden brengen. Industrieel technisch wordt dat zo gespeeld. Dat een Audi 18 e-tron Quattro Hybrid op de "pole" staat in de tachtigste "24 Uren van Le Mans" is met geen geld te betalen. Of zoals Ferdinand Piëch het wilde. "Deutschland Über alles ist nog nicht vergessen" En in het gekwetste Europa, kan dit weer een filosofie aanwakkeren van "Ordnung müss Sein". Als aanhangsel is er ook de mededeling dat Bertrand Baguette vanop de 12de plaats start, bescheiden en gelukkig is, en Maxime Martin vanop de 20ste plaats met de gekende poeha's van de familie Martin, zijn kansen gaat. Bescheiden draait Monument Bas Leinders zijn rondjes, zoals een vakman en meester in wiens getormenteerde geest de oplettende waarnemer nog steeds de ware meester van de ongemene verdienste over een levenswerk erkend. Het ware te hopen dat Bas Leinders hoog scoort.
Deze partijdigheid is gebaseerd op de diepgaandere menselijke proporties van een coureur. Of om Bas in de bijbel van Dr.Ullrich van Audi in te schrijven: Dr. Ullrich maakt zich tot rood worden kwaad om drie dingen. Om mensen die telkens van gedacht veranderen nadat zij het eerder over het gesloten akkkoord eens waren. Om mensen die zeggen dat ze iets zullen doen en nadien blijkt dat het niet is gebeurd. Om mensen die niet de waarheid zeggen als iets misloopt, fouten trachten te verdoezelen. In die bijna bijbelse openbaarheid van Dr. Ullrich (tienmaal winnaar in Le Mans voor Audi...) durf - ik Walter Rombauts - onze Bas Leinders aan te raden. 't Zal niet voor dit jaar zijn. Maar Bas Leinders blijft een onwaarschijnlijk vaste waarde. Te danken aan hemzelf. Juist daarom is het tijd hem de juiste tegenwaarde toe te kennen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Ford VDS, Nissan, en Audi)
Toen de Canadees Gilles Villeneuve op 8 mei 1982 tijdens de laatste ronden voor de "pole" voor de GP van België in Zolder verongelukte was dat in een Ferrari met turbomotor. Vijf jaar eerder, in 1977, had heel de wereld Renault schampend uitgelachen. De Franse constructeur waagde zich aan een mogelijkheid van het sinds 1950 bestaande WK-reglement. Met name een 1,5 liter motor die met turbolader was uitgerust. Zoiets durfde niemand, want het werd niet voor mogelijk gehouden om uit zo'n kleine cilinderinhoud een competitief vermogen te ontwikkelen. Renault koos voor een 1500 cm3 zescilinder. Een turbo is principieel een schoepenwiel dat in de uitlaatgasstroom wordt geplaatst en waar op dezelfde as nog een tweede schoepenrad draait dat buitenlucht naar de verbrandingskamers voert. Daardoor ontstaat overdruk van lucht en wordt een maximale cilindervulling bereikt en tijdens de verbranding een optimale werkdruk op de zuigerbodems. Als er teveel druk ontstaat in de lading zorgt een overdrukklep (vroeger per definitie Westgate) voor de afvoer van te hoge bloeddruk. Turbofabrikanten KKK en Garrett waren in die elf jaar bepalend voor de techniek ervan.
Het duurde nog tot 1 juli 1979 eer Renault met Jean-Pierre Jabouille tijdens de GP van Frankrijk in Dijon een eerste keer won. Pas in 1981, nadat Renault meesterschap kreeg met de turbo, volgde ook Ferrari. Tijdens de vierde GP van dat jaar maakte ook Hart er werk van. In 1982 volgde BMW in de Brabham, Alfa Romeo in 1983 en TAG Mc Laren en Williams-Honda gaven de (re-) evoltie toe in 1984. Ford ten slotte kon er ook in 1986 niet meer om heen. Op 9 september 1984 stond de grid voor de GP van Italië vol met Formule 1 wagens, uitgerust met een turbolader. Renault had de beruchte en gevaarlijke "antwoordtijd" van de turbokracht (plusminus één seconde toen) al weten te halveren door voor iedere cilinderbank een turbolader te voorzien. Daardoor werd de auto bestuurbaarder.
Op een gegeven moment bereikte een kwalificatiemotor van Renault een vermogen van 1103 kW (1500 pk) en als we de ingenieurs van toen vandaag nog mogen geloven, zitten er nog meer mogelijkheden in. Dus als in 2014 de 1.6 liter turbomotoren aan bod komen, allemaal V6's, is de sensatie niet ver weg. In tegenstelling tot wat de F1-Paus Bernie Ecclestone beweert zal er nog genoeg "sound in the air" zijn. Genoeg om emoties te blijven wekken, terwijl de downsizingmotoren minder brandstof zullen verbruiken en toch meer vermogen afgeven. Renault blijkt in die nabije toekomst een belangrijke rol te blijven spelen.
Of hoe de Engelse overheersing van de Formule 1 sinds het begin ervan in 1950 een Franse "touch" lijkt aan te nemen. Kan het toeval zijn dat Jean Todt tegelijk de President van de FIA is ? Dat Alain Prost in 1988 tijdens de GP van Australië de laatste turbozege schonk. ? Na 11 jaar turbovechten. Dat Ecclestone - sterfelijk als iedereen - toeziet hoe "zijn" wereld zal veranderen ? Journalistiek met vraagtekens is slechte journalistiek. Feiten verdrijven vraagtekens. Zoals Renault die morgen met de Red Bull RB8 weer in "pole" staat voor de GP van Canada. Dat is de zevende race om het WK F1 2012.
Renault won al drie van de zes races. De andere drie zijn verdeeld tussen Mercedes (2) en ferrari (1). Als er een zevende verschillende winnaar komt is dit een unicum in de F1. In Australië won Button, in Maleisië Alonso, in China Rosberg, in Bahrein Vettel, in Spanje Maldonado en in Monaco Webber. En in Canada ? Nu rijdt men nog met de V8 van 2,4 liter die maximum 18.000 t/m mag draaien. Morgen...2014, zijn het weer die nijdige 1,6 liter V6 turbogeladen krachtbronnen. Of hoe de geschiedenis zich herhaalt.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Renault)
Morgeochtend wordt de start gegeven van de derde historische Rally van Marokko. Zoals Kronos Vintage beschrijft was de proef in een vroeger bestaan één van de belangrijkste proeven uit het WK Rally. Het initiatief om de draad met deze rally weer op te nemen, kwam van Yves Loubet, nog een figuur vanuit de rallysport van vorige eeuw. De huidige rally telt 2000 km, met zes speciale ritten waarvan 405 km over 20 proeven die tegen de klok worden gereden. Kronos Vintage komt aan de start met vier Porsche's 911 Proto.
Het startnummer 1 gaat logischerwijze naar Grégoire de Mévius en co-rijder Alain Guenennec. De man uit Namen won de twee voorbije edities en is meteen de logische favoriet. Grégoire zegt er commentarieert: "Voor mij gaat het in de eerste plaats om snel te rijden op onverhard terrein. Bovendien heerst er in dit soort rally's een zeer relaxe sfeer, het zijn allemaal vrienden ondereen. Voor mij is het de ideale formule, nadat ik ben afgehaakt voor de té snelle rally's op asfalt. Winnen is leuk, maar als dat niet lukt, dan ga je hier niet zitten treuren.".
Na de start in Agadir trekken de schier 70 deelnemers naar het Hollywood van Marokko, Ouarzazate, Bin El Ouidane, Ifrane en Al Massira om op zaterdag de aankomstplek Marrakech te bereiken. Alles over deze rally is te vinden op www.rallyedumaroc-hitsorique.com (wr)
SCHUMACHER'S POLE, DE CONCORDE-AKKOORDEN EN ROULETTE
Mocht Michaël Schumacher voorbije week Bruno Senna geen idioot hebben genoemd, dan startte hij morgen vnauit pole in de GP van Monaco. Dat is de zesde wedstrijd om het WK F1 waarin al vijf verschillende winnaars waren. Omdat Schumi nu vijf plaatsen wordt teruggezet op de grid, staat Mark Webber te blinken als "pole-sitter". En die kent Monaco goed, het zou niet mis zijn moest hij er zijn Red Bull RB8-Renault als eerste door de finish rijden. Maar allé, zover zijn we nog niet.
Wie met de dag het gekker maakt is de geniale F1-paus Bernie Ecclestone. Hij stuurt het bonte wereldje naar nieuwe Concorde-akkoorden die sluitend zouden zijn tot 2020. Volgens Bernie is het onderliggend kapitaal van de F1 ruim §70 miljard en er zit een verhoging in voor de beste drie teams van vorige seizoenen met 7,5%, plus 5% méér voor Ferrari wegens het historisch statuut van het merk . Het is vanaf het begin van het wereldkampioen in 1950 present geweest. Dat mag - niet ten onrechte - iets kosten.
Van alle teams is Mercedes het meest weigerachtig om zomaar een pennestreep onder de nieuwe afspraken te zetten. Bernie Ecclestone ziet ook het aantal wedstrijd worden opgetrokken tot 23 per jaar... Velen gaan vanavond al op de roulette spelen. In de Casino tegenover het Hotel de Paris, of aan de eenarmige bandieten in de Löws. Winst of verlies, het maakt dààr niet bepaald veel uit. Morgenmiddag om 14 uur is het opnieuw roulette. Om de overwinning in 's werelds Grand Prix met de meeste prestige. Niet écht om een paar dollars meer. Die komen er dan wel vanzelf bij.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
Waartoe politici blijkbaar niet bij machte zijn, kan een autobouwer als Nissan blijkbaar wel. Tegen eind dit jaar staan er in Nederland duizenden snelladers die de batterijen van elektrische voertuigen in 30 minuten tijd voor 80% laden. Tegen 2015 zullen er tienduizenden snelladers in Nederland zijn geinstalleerd. Tegen dan zal in Nederland niemand nog verder dan 30 km van zo'n laadpunt vanaf wonen. Met andere woorden: er zal geen uitvlucht meer zijn om geen Nissan LEAF of ander elektrisch voertuig te kopen. Wie goed kijkt ziet op de parkings in het Zeeuwse Zoutelande laadpalen. Er hangen weliswaar nog geen auto's aan, maar die tijd komt beslist. Als men uit de materialen-oorlog is geraakt en de accu's de prijs niet opdrijven van het voertuig of van het gebruik ervan. Want huren zoals je bij Renault wel kan, kost natuurlijk ook alras om en rond 50 per maand. Toch knap die durf, want het beperkt zich niet alleen tot onze noorderburen. Nu al worden er 400 stuks doorheen Europa geplaatst.(Walter Rombauts/Foto:Nissan)
Jean-Daniël Lorieux staat vooral bekend om zijn kleurrijke foto's die schoonheid en vooral "joie de vivre" - levenslust, levensgeilheid, vrij vertaald - uitstralen. Zo fotografeert hij op de meest idyllische plaatsen van onze planeet droomvrouwen in een paradijselijke, maar natuurlijk vaak irreële setting. Wereldburgers zien liever zijn droomfoto's in Vogue, voor Dior, Lanvin en Cardin...dan de treurige ellendefoto's waarmee vandaag de wereld wordt herinnerd aan het ontstaan van een wereldramp, zo'n 80 jaar geleden. Wie Lorieux's werk wil bewonderen kan daarvoor terecht van 4 t/m 10 juni in het Paleis van Schone Kunsten in Brussel. Al wat sexy is brandt hij vast. Recent zo ook de Twizy, de elektrische stadsauto van Renault. Men heeft hem er moeten van weerhouden om er ook een vamp aan te plakken. De - elektrische - spanning zou te hoog hebben opgelopen. Knap van Lorieux en van Renault.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
RADERMECKER-GALAND SCOREN MICHELIN AWARD IN ZOLDER
De eerste wedstrijd van het "Belgian Racing Cars Championship" (BRCC) vorige zaterdag en zondag heeft zijn vuur- en publieksdoop goed doorstaan. Het was een lekker weertje in Zolder. In de "Short Races" kwamen 18 wagens aan de start, in de "Long Race" over drie uren 28. In iedere wedstrijd van dit reddende Belgische kampioenschap voorziet promotor én organisator Kronos Events de "Michelin Award". Die gaat via een jury naar een rijders, coureurs of team dat voor een uitzonderlijke prestatie zorgt in de wedstrijden.
Gisteren in Zolder besloot de jury de "Michelin Award" toe te kennen aan Vincent Radermecker en Benoit Galand die in de "Long Race" voor "Neri Competition" uitkwamen in een Abarth 695 Assetto Corse. Hun verdiensre bestond erin een keurig rijgedrag te onderhouden tegenover de talrijke veel sterkere bolides die de baan vulden. Ook werd de moed beloond die nodig is om met zo'n kleine auto in de arena te treden waar de meerderheid van het veld bestaat uit vermogenrijke pletwalzen. Thomas Neri bracht aldus het legendarische merk Abarth nog eens in de spots dat al 49 jaar krachtpatserij tovert uit even compacte als hoogstaand sportieve modellen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Kronos Events)
De promotoren van het nieuwe Belgian Racing Car Champioship kregen kippenvel als om klokslag 14 uur deze namiddag de eerste auto's de baan opstoven voor de eerste vrije trainingen van het BRCC. Zaterdagnamiddag zijn er twee kwalificatiesessies van 45 minuten. De twee shortraces worden vanaf 10.15 uur zondag kort na elkaar afgewerkt en om 15 uur is er de eerste Long Race voor het Belgian Racing Car Championship. Dat dit in een ongelooflijk korte tijdspanne is gerealiseerd door Kronos Events is niemand ontgaan. Marc Van Dalen en Jean-Pierre Mondron waarden zo achter de coulissen rond om op de kleinste details te letten waarmee de organisatie nog kan worden verbeterd.(wr)
ZOGENAAMDE MINISTER PRESIDENT START VOLVO V40 PRODUCTIE OP
Het tot de Chinese groep Geely behorende Volvo kan voor wat
ondergetekende betreft niets dan lof worden toegezwaaid. Volvo produceert de
V40 in Gent, 90.000 per jaar, en de auto is onbetwistbaar een leider in de
Premium Hatchbacks. Overigens produceert Volvo (= Ik Rijd) sinds 1927 knappe
autos en (wr-tussen-haakjes-zoals-ik-het-leven-werd-binnengetrokken) kan geen
enkele, maar dan ook geen enkele kritiek verdragen op een kroonjuweel. Hoewel
wr ook weet dat de 780 een misgeboren auto was, net als de Ritmo voor Fiat dat was.
Maar die dingen gebeuren, in ieder autoleven, in ieder mensenleven.
Volvo verdient verder alleen lof. Dat ze beroep doen op een
niet democratisch verkozen Minister President om de productie van een model op te
starten dat Mercedes, Audi en BMW kopzorgen zal bezorgen, geeft een wrang
gevoel. Was het niet diezelfde zelfgenoegzame mijnheer die destijds Opel ging
redden ? Hopelijk laat niemand hem zolang aan de machtsgeilheid dat hij later
ook Volvo Gent komt sluiten. Met minder bravour dan. Volvo ik word er stil
bij is zo grensoverschrijdend dat ik Premier Elio Di Rupo zou hebben verwacht
om op die startknop te drukken. De Volvo V40 was al in de glittershow van
Genève te zien. Een onbenullig detail.
Nooit zal ik de Premier Di Rupo kunnen bewonderen. Maar
respecteren wel. Er is in mijn simpele geest altijd meer waardering voor mensen
die iets doen, dan voor degenen die alleen show verkopen en uiteindelijk bij
de pakken blijven zitten. Chris Peeters schoolvoorbeeld rond Opel (-dat nu ook
de Astra in Russelsheim dreigt te verliezen) is daarbij in de geheugenis
geprint. Een man van veel woorden en weinig doen. Net als Ingrid Lieten ook
niet democratisch verkozen de ene dag minister van afwas is en de volgende
dag van Innovatie Welke innovatie ? Waar is die te zien ? Werklozen meer,
alsmaar meer ontwrichters van ons gedegen sociaal stelsel, Europa dicteert. Wat
eigenlijk ? Belastingen betalen, alsmaar meer op de zotste dingen. Op je eigenste
bestaan betaal je belastingen. Stop !!!!
Anders zou ik niet meer kunnen gezegd krijgen dat die Volvo
V40 een kanjer is. Voor deze uitspraak is geen smeergeld betaald. Het is gewoon
wat ik van Volvos klasse doorheen vijftig jaar échte autojournalistiek heb
onthouden, en met mijn pen neerschrijf, en niet die van ambtenaren die bijklussen. Die zelfs niet op hun werk moeten zijn...maar lustig naar de voorstelling van Model-X op Capri kunnen gaan. Op de kosten van de belastingbetaler. Terwijl de échte beroepsjournalist de kaas van zijn boterham wordt geritst door diezelfde ambtenaar...!!! Maar toegegeven de slijmerige ambtenaren zijn beter af. Ze
hebben fabrieksfotos van de nieuwe Volvo V40. Ik heb niets van dat alles. Toch
zou ik niet willen wisselen in mijn simpel riant dagelijks bestaan. Als je s
morgens in de spiegel kijkt, en je ziet op je eigenste wezen integriteit, dan
is dat een goed begin van de dag. Niet meegedaan aan graaicultuur. Schulden
altijd netjes voldaan. Aan niemand merci moeten zeggen
Toch is er altijd wel iemand waaraan je denkt en in je
binnenste merci zegt. Zoals Volvo, zoals Mijnheer Luc Bracke, Mijnheer Roger
Tripnaux, Mevrouw Tania Cerceni, Mijnheer Guy De Maet, om er maar enkele te
noemen die in de spiegel verschijnen. Ook Mijnheer Eric Van de Poele die
Volvos reed en deed winnen in bikkelharde competitie. Grensoverschrijdend. Zo
is Volvo altijd geweest. Autopuristen, geen gezever. "Diene" zogezegde minister president is daarbij
vergeleken een verkleurd tinnen soldaatje dat je in kringwinkels kunt vinden.
De nieuwe Volvo V40 ga je daar niet vinden. Die staat in soms nogal
onpersoonlijke showrooms waar verkopers niet beseffen dat iedereen die binnen
komt iets te vragen heeft, iets mee te delen heeft, misschien zelfs het jongste
juweel op de kroon van Volvo wil kopen. Mochten de Chinezen weten hoe mogelijke klanten hier worden behandeld...?(Tekst:Walter Rombauts/Fotos:GEEN-niet
beschikbaar bij Volvo wiens persdienst als Toyota en anderen onbestaande is)
Onder de naam SIM-Drive heeft een groep voornamelijk Japanse bedrijven weer eens een elektrische auto gemaakt die naar de naam SIM-WIL luistert. Dit prototype holt achter - bijvoorbeeld - de Nissan LEAF aan want het biedt plaats aan vijf personen (niks nieuws), heeft een massa van 1580 kg en acceleert van 0 naar 100 km/h in 5"4. Tot daar niets nieuws onder de zon. De bouwers betreden wel het nieuws door de even logische als gedurfde elektromotoren in elks van de vier wielen onder te brengen. Die drijven de wielen direct aan en ontwijken daarmee het energie-opslorpende mechanische transmissiesysteem dat voor veel wrijvingsverliezen zorgt, omvangrijk in inbouw is en het het gewicht erg verhoogd. Bij deze EV staat de rotor aan de buitenkant en de stator aan de binnenkant. Zo vormen ze samen de elektromotor in het wiel.
De stroomvoorziening komt uit Lithiumbatterijen die middenin de auto in holle buizen zitten om zo goed mogelijk te zijn beschermd tegen botsenergie. De gebruikte materialen zijn licht en zorgen samen met de aerodynamische vorm van het - zoveelste - leuke koetswerk voor een laag energieverbruik. SIM-Drive is bedoeld als een open innovatieplatform waaraan sponsors uit het bedrijfsleven deelnemen in ruil voor know-how in de totale materie. Sim-Wil maakt gebruik van de beste lithiumaccu's, de beste neodymiummagneten voor de magneetmotoren en de beste elektronische "breinen" voor de snelheidsregulering.
De overwegend Japanse betrokkenen zeggen dat de auto 1580 kg weegt, van 0 naar 100 km/h accelereert in 5"4. De topsnelheid is 180 km/h. Verdere onzin wordt de oplettende waarnemer bespaard. Er rest alleen een opmerkelijk studieproject rond een voertuig dat 351 km op één lading kan rijden. Dat willen we wel eens proberen. De autonomie is namelijk hoofdzakelijk afhankelijk van de wijze waarop de auto wordt gereden. Met de Nissan LEAF opende zich in "wijsheid" vele onvermoede eigenschappen bij de juiste rijwijze.(wr/Foto:SIM-WIL)