Dat de Australiër Mark Webber niet naar Ferrari is gegaan maar "braafjes" bij Red Bull-Renault is gebleven betekent voor hem een fantastische zaak. "Matador" Fernando Alonso bijt zich met 129 punten vast in de mogelijkheid van een derde wereldtitel. Eerder won hij die al in 2005 en 2006. Met Renault. Nu kampt hij met een moeilijk steigerend paard. De ingenieurs weten dat. Alonso zet zijn beste beentje voor. En het is niet de gezelligste. Net zo min als Kimi Räïkkönen. Beiden plachten ze te zeggen dat ze niet naar de F1 afzakken om vrienden te maken. Wel om wereldkampioen te worden.
Bij Ferrari zou Mark Webber in de kortste keren ambras hebben met Alonso. Een daarenboven, hij kent er geen mens. Niet bij naam, niet bij voetmaat, niet bij smoelwerk. In zo'n land kan je niet harden. Bij Red Bull is hij thuis. Zelfs met Vettel. Ze dulden elkaar. Maar het minste gaatje dat de tweevoudige Duitse kampioen ziet, snoept hij een wereldtitel af van Webber. Maar als de "ouwe" hem zou winnen, hij zou het hem niet kwalijk nemen. De kans die Webber nu heeft om in iedere race in de punten te eindigen is zo reëel dat zijn geheime droom weleens zou kunnen uitkomen.
Zijn wat oudere vrouw legt hem de grootste discipline op. Op slippers naast de piste heeft mooie Mark geen kans. Hoewel de dames staan te drummen. Binnen acht dagen is er Hockenheim. Vettel en...Schumacher rijden voor hun landgenoten. Flauwe kul natuurlijk. Ze rijden omdat het een keiharde job is. Om de roes van winnen. Vooral tegen jezelf.(Walter Rombauts/Foto:Renault)
NIEUWE HYUNDAI GENESIS VISEERT TOYOTA GT-86 EN SUBARU BRZ
De supersportwagen van Hyundai, de Genesis Coupé, is drastisch vernieuwd en staat in de prijslijst vanaf 30.999. Het swingende Koreaanse merk viseert zonder blikken of blozen de Toyota GT-86 en de Subaru BRZ. In dynamisme van management afgewogen, is het niet ondenkbaar dat de Genesis Coupé brandhout zal maken van de twee gespierde maar toch zo "grijze" Japanners. De grondig vernieuwde Hyundai krijgt twee nieuwe motoren. Belangrijker dan dit gegeven is dat op beide motoren een achttraps-automaat beschikbaar is.
Een waarborg om in iedere gang een optimaal koppel te verbinden aan het zuinigste brandstofverbruik. Wie de Genesis uitgesproken sportief wil rijden, zal in verhouding de meerprijs aan de pomp betalen. Dat is een keuze. Wie hem in automatische modem gebruikt zal zijn verbaasd hoe zuinig een 2.0 Turbo of 3.8 V6 GDi wel kan zijn. De commercialisering is vandaag begonnen en de eerste leveringen zullen in oktober al een feit zijn.
Een "automaat" heeft in het verleden altijd een nare bijklank gehad. Voer voor bompa's, gemaakt voor mensen die niet kunnen rijden, die niet juist weten te schakelen...Nogal beledigende taal tegenover technici. Die droomden van een kompleet traploze overbrenging tussen motor en wielen. Het oeroude principe was bekend in de industrie. Tot de gebroeders van Doorne met een Dafje op de proppen kwam. Met racewagens zelfs. Ron Slotemaker's naam die van Jan Lamers zijn erdoor in de geschiedenis gegrift. Dit lange verhaal moeten we hier wel stoppen omdat het ons te ver zou leiden.
We nemen een nieuw vertrekpunt: de overdrive. Die bestaat ook al lang. Een versnellingsbak met "overdrive" heeft de eigenschap dat de motor trager draait dan de aangedreven wielen. Als men nu in een "boîte" meerdere pignons heeft kan men de motor zeer traag laten draaien. Voorwaarde daartoe is een maximale cilindervulling, een komplete verbranding zodat een maximale neerwaartse druk op de zuigerbodem komt. Die zet het magische koppel (trekkracht) om in drijfkracht naar de wielen.
In moderne zeven-, acht (Hyundai) of negen (Honda) -trapsautomaat schakelt het elektronische brein telkens een trapje bij als het maximale koppel "opgesnuift" wordt. In Hyundai's top van de gamma zorgt de V6 met zijn directe injectie voor 255 kW (347 pk) en met een maximum koppel van 400 Nm behoort de Genesis Coupé 3.8 stilaan tot de supersportievelingen. In combinatie met de achttraps-automaat accelereert hij in 5"9 naar 100 km/h en bedraagt zijn topsnelheid 260 km/h.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Hyundai)
FORD GENK KREEG SINDS 2002 AL 47,5 MILJOEN BELASTINGGELD
Volgens het selecte dagblag "De Tijd" krijgt Ford 28,1 miljoen ter ondersteuning van de vernieuwing van de Mondeo. Daarin investeert de Amerikaanse autobouwer zelf gedurende drie jaar 785 miljoen. Sinds 2002 heeft Ford Genk van de Vlaamse regering al 47,5 miljoen steun gekregen. Vlaams President Peeters deelt - net als minister van van alles en nog wat - Lieten met gulle hand in het Limburgse belastinggeld uit. Volvo, eigendom van het Chinese Geely, zal op 5 en 6 juli a.s. en ook op 30 en 31 juli 2012 economische werkloosheid kennen. Dat is te wijten aan het - voorlopige - verkoopsverlies van 4000 eenheden.
Maar Volvo moet niet op Vlaams belastinggeld rekenen. Met de fierheid die het merk eigen is, zal het wel weer over deze tegenslag geraken. Maar als in klein Vlaanderenland favoritisme, weliswaar ten gunste van werkzekerheid, al zo'n eng denkpatroon in de perceptie komt, hoe wil je dan een ruim...Europa waarin iedere lidstaat zijn Toren van Babel heeft...Audi in Brussel krijgt ook geen steun want valt zeker niet onder de "bevoegdheid" van de Vlaamse regering. Maar dat zal Audi worst wezen. Politici mogen wel eens een modelletje komen lanceren, eens lekker tafelen, maar bepalen zeker niet mee de toekomstige modellenpolitiek van het merk.
Zoals het Vlaamse "m'as-tu-vu?-kliekje" ook "andere strategische beslissingen" voor de S-Max en de Galaxy durft opperen. Toen Opel Antwerpen in moeilijke, zeg maar fatale wateren kwam, diezelfde Kris Peeters zich daarin ook important voelde, was er geen cent voor de fabriek. Limburg Slim Merk is juist. Behalve als het over Zolder gaat. Daar kan concreet worden geholpen om de grootheid weer te brengen die het volgend jaar vijftig jaar jonge historisch lint verdient. Hallo Peeters ? Zijn er centen, of spreken we met "Joske Vermeulen" uit de Trammezandlei ? Wellicht.(wr)
EERSTE HYBRID-ZEGE VOOR AUDI, GEEN GEZICHTSVERLIES VOOR TOYOTA
Le Mans 17612 - Audi heeft vandaag tijdens de 80ste "24 Uren van Le Mans" de eerste hybrid-zege in de geschiedenis binnen gehaald. Lotterer, Fäsller en Tréluyer tekenen voor die eer. Het trio won vorig jaar ook met een "oude" R18. Toyota ging niet direct de mist in. Ze klampten het snelle ritme aan van de Audi's R18 e-tron Pas toen na vijf uur wedstrijd in de trage bocht van Mulsanne dan nog, de veel tragere AF Corse Ferrari GTE Am van Piergiuseppi Perazzini wreed in de weg ging rijden van Anthony Davidson in de Toyota TS 030 nummer 8 liep het allemaal mis. De twee bolides raakten elkaar vlogen door de lucht en de Ferrari bleef pardoes op zijn dak liggen. Beide piloten kwamen heelhuids uit het onverkwikkelijke avontuur.
Toyota verdween stilaan van de hybridscène en in de LMP2 redde Nicolas Prost (zoon van-), Heidfeld en Jani de eer door met een Lola-Toyota met Rebellion-Racing een opgemerkte wedstrijd te rijden. Daarbij was in de auto niets hybrid aanwezig. Gewoon een knalgoede ouwe knar, zonder nukken, tuffen als van oudsher. Waarom Toyota geen gezichtsverlies heeft geleden in de terugkomst na dertien jaar in Le Mans zit hem in een "hybridfilosofie". De Toyota Prius is een pionier in de materie zonder voorgaande.
Als die techniek - in de F1 zowaar aanwezig in het KERS-systeem - wordt geanalyseerd dan is er een permanente wisselwerking tussen het thermische gedeelte van de benzinemotor en het elektrisch recupereren van energie tijdens vertragingsmaneuvers. In de seriewagens zitten batterijen. In de racewagens gebruikt men zogenaamde supercondensatoren die veel energie opnemen en die weer heel snel afgeven. Op de omloop van Le Mans voorzag het reglement zeven zone's om die condensatoren op te laden. In de Toyota TS 030 zit de elektromotor geprangd tussen de benzinemotor (atmosferische V8 3,4 liter) en de versnellingbak. Het geheel drijft de achterwielen aan. Lees goed: het geheel is verbrandingsmotor, elektromotor, versnellingsbak.
In de Audi R18 e-tron quattro drijft een V6 turbodieselmotor (3,7 liter) - met enkele turbo omwille van gewichtsbesparing - de achterwielen aan. Voorin zitten twee elektromotoren die ieder een voorwiel aandrijven vanaf 120 km/h, en dit met een vermogen van 73 kW (100 pk). Ook maar enkele seconden, want de stroom komt ook van een hypercondensator die bij remmen/vertragen opgeladen wordt door een vliegwiel dat naast de piloot is gemonteerd en tegen 45.000 t/m draait. Omwille van de veiligheid is het goed ingekapseld. Zogoed als direct na het opslaan van de elektrische energie geeft de condensator de stroom door naar de twee elektromotoren voor de voorwielen. Even is de Audi dus een vierwielaangedreven auto.
Nu komt het: Het elektrische gedeelte en het thermische deel (de verbrandingsmotor) staan en functioneren geheel los van elkaar. Het zijn twee op zichzelf staande entiteiten die in het chassis ieder een apart leven leiden. Dus is het begrip "tweeslachtig", hybride met onderlinge interactie zeer relatief. De hybridetechniek in de Le Mans-auto is geen homogeen geheel waarin de componenten samen "het voertuig een tweeslachtig karakter" geven onder dezelfde carrosserie. Voor zover mij bekend moet een LMP1 ook twee zitplaatsen hebben. Door de plaats die het vliegwiel naast de coureur inneemt, zou het leuk zijn een passagier erbij in te proppen. Ik ben geen Toyotafanaat, maar om deze specifieke redenen, meen ik dat Toyota in Le Mans geen gezichtsverlies heeft geleden. Het merk heeft "hybrid" toegepast zoals ze dat al die lange jaren al eerlijk toepassen op de Prius. Met in Le Mans wel de klemtoon op snelheid en niet op een laag brandstofverbruik. Dat wel.(Tekst:Walter Rombauts)
Le Mans - 14612 - Vanuit zijn groene burcht ergens in Duitsland zal Professor Dokter Ferdinand Piëch teambaas van Audi Dr. Ulrich het op het hart hebben gedrukt: In 2012 moet een Audi R18 e-tron Quattro Hybrid de "24 Uren van Le Mans" winnen ! De nieuwe Hybrid-techniek van Audi moest en zou koste wat het koste op de pole-position staan. In de nachtelijke oefeningen kwamen Dumas-Gené-Duval naar voor geschoven met de Audi 18 Ultra met "normale" dieselmotor. Verwonderlijk was dat niet. De Audi Hybrid's mogen hun elektrische energie niet restitueren onder de 120 km/h. Dat is een vervelend iets want dat betekent dat zij o.a. in Mulsanne en Arnage een beetje "lam liggen" maar dat zij ook de pitlane niet puur elektrische kunnen verlaten. De fréres-auto's R18 Ultra hebben daar geen last van.
Tijdens het afkoelen van de temparatuur in de avonduren voert de tubo lucht naar de verbrandingskamer die een grotere vochtigheidsgraad heeft. Hogere densiteit wil zeggen meer zuurstof in het mengsel en een vermogen dat stijgt tot pluminus 7% meer vermogen. Dat was de reden de dat de R18 Ultra's sneller begonnen te rijden dan de R18 Hybrid's. Er werd snel ingegrepen in de Duitse geesten zodat de R18 Ultra's wat gas terugnamen en Fässler-Tréluyer- Lotterer (winnaar 2011) de Audi R18 e-tron quattro op de pole konden brengen. Industrieel technisch wordt dat zo gespeeld. Dat een Audi 18 e-tron Quattro Hybrid op de "pole" staat in de tachtigste "24 Uren van Le Mans" is met geen geld te betalen. Of zoals Ferdinand Piëch het wilde. "Deutschland Über alles ist nog nicht vergessen" En in het gekwetste Europa, kan dit weer een filosofie aanwakkeren van "Ordnung müss Sein". Als aanhangsel is er ook de mededeling dat Bertrand Baguette vanop de 12de plaats start, bescheiden en gelukkig is, en Maxime Martin vanop de 20ste plaats met de gekende poeha's van de familie Martin, zijn kansen gaat. Bescheiden draait Monument Bas Leinders zijn rondjes, zoals een vakman en meester in wiens getormenteerde geest de oplettende waarnemer nog steeds de ware meester van de ongemene verdienste over een levenswerk erkend. Het ware te hopen dat Bas Leinders hoog scoort.
Deze partijdigheid is gebaseerd op de diepgaandere menselijke proporties van een coureur. Of om Bas in de bijbel van Dr.Ullrich van Audi in te schrijven: Dr. Ullrich maakt zich tot rood worden kwaad om drie dingen. Om mensen die telkens van gedacht veranderen nadat zij het eerder over het gesloten akkkoord eens waren. Om mensen die zeggen dat ze iets zullen doen en nadien blijkt dat het niet is gebeurd. Om mensen die niet de waarheid zeggen als iets misloopt, fouten trachten te verdoezelen. In die bijna bijbelse openbaarheid van Dr. Ullrich (tienmaal winnaar in Le Mans voor Audi...) durf - ik Walter Rombauts - onze Bas Leinders aan te raden. 't Zal niet voor dit jaar zijn. Maar Bas Leinders blijft een onwaarschijnlijk vaste waarde. Te danken aan hemzelf. Juist daarom is het tijd hem de juiste tegenwaarde toe te kennen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Ford VDS, Nissan, en Audi)
Toen de Canadees Gilles Villeneuve op 8 mei 1982 tijdens de laatste ronden voor de "pole" voor de GP van België in Zolder verongelukte was dat in een Ferrari met turbomotor. Vijf jaar eerder, in 1977, had heel de wereld Renault schampend uitgelachen. De Franse constructeur waagde zich aan een mogelijkheid van het sinds 1950 bestaande WK-reglement. Met name een 1,5 liter motor die met turbolader was uitgerust. Zoiets durfde niemand, want het werd niet voor mogelijk gehouden om uit zo'n kleine cilinderinhoud een competitief vermogen te ontwikkelen. Renault koos voor een 1500 cm3 zescilinder. Een turbo is principieel een schoepenwiel dat in de uitlaatgasstroom wordt geplaatst en waar op dezelfde as nog een tweede schoepenrad draait dat buitenlucht naar de verbrandingskamers voert. Daardoor ontstaat overdruk van lucht en wordt een maximale cilindervulling bereikt en tijdens de verbranding een optimale werkdruk op de zuigerbodems. Als er teveel druk ontstaat in de lading zorgt een overdrukklep (vroeger per definitie Westgate) voor de afvoer van te hoge bloeddruk. Turbofabrikanten KKK en Garrett waren in die elf jaar bepalend voor de techniek ervan.
Het duurde nog tot 1 juli 1979 eer Renault met Jean-Pierre Jabouille tijdens de GP van Frankrijk in Dijon een eerste keer won. Pas in 1981, nadat Renault meesterschap kreeg met de turbo, volgde ook Ferrari. Tijdens de vierde GP van dat jaar maakte ook Hart er werk van. In 1982 volgde BMW in de Brabham, Alfa Romeo in 1983 en TAG Mc Laren en Williams-Honda gaven de (re-) evoltie toe in 1984. Ford ten slotte kon er ook in 1986 niet meer om heen. Op 9 september 1984 stond de grid voor de GP van Italië vol met Formule 1 wagens, uitgerust met een turbolader. Renault had de beruchte en gevaarlijke "antwoordtijd" van de turbokracht (plusminus één seconde toen) al weten te halveren door voor iedere cilinderbank een turbolader te voorzien. Daardoor werd de auto bestuurbaarder.
Op een gegeven moment bereikte een kwalificatiemotor van Renault een vermogen van 1103 kW (1500 pk) en als we de ingenieurs van toen vandaag nog mogen geloven, zitten er nog meer mogelijkheden in. Dus als in 2014 de 1.6 liter turbomotoren aan bod komen, allemaal V6's, is de sensatie niet ver weg. In tegenstelling tot wat de F1-Paus Bernie Ecclestone beweert zal er nog genoeg "sound in the air" zijn. Genoeg om emoties te blijven wekken, terwijl de downsizingmotoren minder brandstof zullen verbruiken en toch meer vermogen afgeven. Renault blijkt in die nabije toekomst een belangrijke rol te blijven spelen.
Of hoe de Engelse overheersing van de Formule 1 sinds het begin ervan in 1950 een Franse "touch" lijkt aan te nemen. Kan het toeval zijn dat Jean Todt tegelijk de President van de FIA is ? Dat Alain Prost in 1988 tijdens de GP van Australië de laatste turbozege schonk. ? Na 11 jaar turbovechten. Dat Ecclestone - sterfelijk als iedereen - toeziet hoe "zijn" wereld zal veranderen ? Journalistiek met vraagtekens is slechte journalistiek. Feiten verdrijven vraagtekens. Zoals Renault die morgen met de Red Bull RB8 weer in "pole" staat voor de GP van Canada. Dat is de zevende race om het WK F1 2012.
Renault won al drie van de zes races. De andere drie zijn verdeeld tussen Mercedes (2) en ferrari (1). Als er een zevende verschillende winnaar komt is dit een unicum in de F1. In Australië won Button, in Maleisië Alonso, in China Rosberg, in Bahrein Vettel, in Spanje Maldonado en in Monaco Webber. En in Canada ? Nu rijdt men nog met de V8 van 2,4 liter die maximum 18.000 t/m mag draaien. Morgen...2014, zijn het weer die nijdige 1,6 liter V6 turbogeladen krachtbronnen. Of hoe de geschiedenis zich herhaalt.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Renault)
Morgeochtend wordt de start gegeven van de derde historische Rally van Marokko. Zoals Kronos Vintage beschrijft was de proef in een vroeger bestaan één van de belangrijkste proeven uit het WK Rally. Het initiatief om de draad met deze rally weer op te nemen, kwam van Yves Loubet, nog een figuur vanuit de rallysport van vorige eeuw. De huidige rally telt 2000 km, met zes speciale ritten waarvan 405 km over 20 proeven die tegen de klok worden gereden. Kronos Vintage komt aan de start met vier Porsche's 911 Proto.
Het startnummer 1 gaat logischerwijze naar Grégoire de Mévius en co-rijder Alain Guenennec. De man uit Namen won de twee voorbije edities en is meteen de logische favoriet. Grégoire zegt er commentarieert: "Voor mij gaat het in de eerste plaats om snel te rijden op onverhard terrein. Bovendien heerst er in dit soort rally's een zeer relaxe sfeer, het zijn allemaal vrienden ondereen. Voor mij is het de ideale formule, nadat ik ben afgehaakt voor de té snelle rally's op asfalt. Winnen is leuk, maar als dat niet lukt, dan ga je hier niet zitten treuren.".
Na de start in Agadir trekken de schier 70 deelnemers naar het Hollywood van Marokko, Ouarzazate, Bin El Ouidane, Ifrane en Al Massira om op zaterdag de aankomstplek Marrakech te bereiken. Alles over deze rally is te vinden op www.rallyedumaroc-hitsorique.com (wr)
SCHUMACHER'S POLE, DE CONCORDE-AKKOORDEN EN ROULETTE
Mocht Michaël Schumacher voorbije week Bruno Senna geen idioot hebben genoemd, dan startte hij morgen vnauit pole in de GP van Monaco. Dat is de zesde wedstrijd om het WK F1 waarin al vijf verschillende winnaars waren. Omdat Schumi nu vijf plaatsen wordt teruggezet op de grid, staat Mark Webber te blinken als "pole-sitter". En die kent Monaco goed, het zou niet mis zijn moest hij er zijn Red Bull RB8-Renault als eerste door de finish rijden. Maar allé, zover zijn we nog niet.
Wie met de dag het gekker maakt is de geniale F1-paus Bernie Ecclestone. Hij stuurt het bonte wereldje naar nieuwe Concorde-akkoorden die sluitend zouden zijn tot 2020. Volgens Bernie is het onderliggend kapitaal van de F1 ruim §70 miljard en er zit een verhoging in voor de beste drie teams van vorige seizoenen met 7,5%, plus 5% méér voor Ferrari wegens het historisch statuut van het merk . Het is vanaf het begin van het wereldkampioen in 1950 present geweest. Dat mag - niet ten onrechte - iets kosten.
Van alle teams is Mercedes het meest weigerachtig om zomaar een pennestreep onder de nieuwe afspraken te zetten. Bernie Ecclestone ziet ook het aantal wedstrijd worden opgetrokken tot 23 per jaar... Velen gaan vanavond al op de roulette spelen. In de Casino tegenover het Hotel de Paris, of aan de eenarmige bandieten in de Löws. Winst of verlies, het maakt dààr niet bepaald veel uit. Morgenmiddag om 14 uur is het opnieuw roulette. Om de overwinning in 's werelds Grand Prix met de meeste prestige. Niet écht om een paar dollars meer. Die komen er dan wel vanzelf bij.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
Waartoe politici blijkbaar niet bij machte zijn, kan een autobouwer als Nissan blijkbaar wel. Tegen eind dit jaar staan er in Nederland duizenden snelladers die de batterijen van elektrische voertuigen in 30 minuten tijd voor 80% laden. Tegen 2015 zullen er tienduizenden snelladers in Nederland zijn geinstalleerd. Tegen dan zal in Nederland niemand nog verder dan 30 km van zo'n laadpunt vanaf wonen. Met andere woorden: er zal geen uitvlucht meer zijn om geen Nissan LEAF of ander elektrisch voertuig te kopen. Wie goed kijkt ziet op de parkings in het Zeeuwse Zoutelande laadpalen. Er hangen weliswaar nog geen auto's aan, maar die tijd komt beslist. Als men uit de materialen-oorlog is geraakt en de accu's de prijs niet opdrijven van het voertuig of van het gebruik ervan. Want huren zoals je bij Renault wel kan, kost natuurlijk ook alras om en rond 50 per maand. Toch knap die durf, want het beperkt zich niet alleen tot onze noorderburen. Nu al worden er 400 stuks doorheen Europa geplaatst.(Walter Rombauts/Foto:Nissan)
Jean-Daniël Lorieux staat vooral bekend om zijn kleurrijke foto's die schoonheid en vooral "joie de vivre" - levenslust, levensgeilheid, vrij vertaald - uitstralen. Zo fotografeert hij op de meest idyllische plaatsen van onze planeet droomvrouwen in een paradijselijke, maar natuurlijk vaak irreële setting. Wereldburgers zien liever zijn droomfoto's in Vogue, voor Dior, Lanvin en Cardin...dan de treurige ellendefoto's waarmee vandaag de wereld wordt herinnerd aan het ontstaan van een wereldramp, zo'n 80 jaar geleden. Wie Lorieux's werk wil bewonderen kan daarvoor terecht van 4 t/m 10 juni in het Paleis van Schone Kunsten in Brussel. Al wat sexy is brandt hij vast. Recent zo ook de Twizy, de elektrische stadsauto van Renault. Men heeft hem er moeten van weerhouden om er ook een vamp aan te plakken. De - elektrische - spanning zou te hoog hebben opgelopen. Knap van Lorieux en van Renault.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
RADERMECKER-GALAND SCOREN MICHELIN AWARD IN ZOLDER
De eerste wedstrijd van het "Belgian Racing Cars Championship" (BRCC) vorige zaterdag en zondag heeft zijn vuur- en publieksdoop goed doorstaan. Het was een lekker weertje in Zolder. In de "Short Races" kwamen 18 wagens aan de start, in de "Long Race" over drie uren 28. In iedere wedstrijd van dit reddende Belgische kampioenschap voorziet promotor én organisator Kronos Events de "Michelin Award". Die gaat via een jury naar een rijders, coureurs of team dat voor een uitzonderlijke prestatie zorgt in de wedstrijden.
Gisteren in Zolder besloot de jury de "Michelin Award" toe te kennen aan Vincent Radermecker en Benoit Galand die in de "Long Race" voor "Neri Competition" uitkwamen in een Abarth 695 Assetto Corse. Hun verdiensre bestond erin een keurig rijgedrag te onderhouden tegenover de talrijke veel sterkere bolides die de baan vulden. Ook werd de moed beloond die nodig is om met zo'n kleine auto in de arena te treden waar de meerderheid van het veld bestaat uit vermogenrijke pletwalzen. Thomas Neri bracht aldus het legendarische merk Abarth nog eens in de spots dat al 49 jaar krachtpatserij tovert uit even compacte als hoogstaand sportieve modellen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Kronos Events)
De promotoren van het nieuwe Belgian Racing Car Champioship kregen kippenvel als om klokslag 14 uur deze namiddag de eerste auto's de baan opstoven voor de eerste vrije trainingen van het BRCC. Zaterdagnamiddag zijn er twee kwalificatiesessies van 45 minuten. De twee shortraces worden vanaf 10.15 uur zondag kort na elkaar afgewerkt en om 15 uur is er de eerste Long Race voor het Belgian Racing Car Championship. Dat dit in een ongelooflijk korte tijdspanne is gerealiseerd door Kronos Events is niemand ontgaan. Marc Van Dalen en Jean-Pierre Mondron waarden zo achter de coulissen rond om op de kleinste details te letten waarmee de organisatie nog kan worden verbeterd.(wr)
ZOGENAAMDE MINISTER PRESIDENT START VOLVO V40 PRODUCTIE OP
Het tot de Chinese groep Geely behorende Volvo kan voor wat
ondergetekende betreft niets dan lof worden toegezwaaid. Volvo produceert de
V40 in Gent, 90.000 per jaar, en de auto is onbetwistbaar een leider in de
Premium Hatchbacks. Overigens produceert Volvo (= Ik Rijd) sinds 1927 knappe
autos en (wr-tussen-haakjes-zoals-ik-het-leven-werd-binnengetrokken) kan geen
enkele, maar dan ook geen enkele kritiek verdragen op een kroonjuweel. Hoewel
wr ook weet dat de 780 een misgeboren auto was, net als de Ritmo voor Fiat dat was.
Maar die dingen gebeuren, in ieder autoleven, in ieder mensenleven.
Volvo verdient verder alleen lof. Dat ze beroep doen op een
niet democratisch verkozen Minister President om de productie van een model op te
starten dat Mercedes, Audi en BMW kopzorgen zal bezorgen, geeft een wrang
gevoel. Was het niet diezelfde zelfgenoegzame mijnheer die destijds Opel ging
redden ? Hopelijk laat niemand hem zolang aan de machtsgeilheid dat hij later
ook Volvo Gent komt sluiten. Met minder bravour dan. Volvo ik word er stil
bij is zo grensoverschrijdend dat ik Premier Elio Di Rupo zou hebben verwacht
om op die startknop te drukken. De Volvo V40 was al in de glittershow van
Genève te zien. Een onbenullig detail.
Nooit zal ik de Premier Di Rupo kunnen bewonderen. Maar
respecteren wel. Er is in mijn simpele geest altijd meer waardering voor mensen
die iets doen, dan voor degenen die alleen show verkopen en uiteindelijk bij
de pakken blijven zitten. Chris Peeters schoolvoorbeeld rond Opel (-dat nu ook
de Astra in Russelsheim dreigt te verliezen) is daarbij in de geheugenis
geprint. Een man van veel woorden en weinig doen. Net als Ingrid Lieten ook
niet democratisch verkozen de ene dag minister van afwas is en de volgende
dag van Innovatie Welke innovatie ? Waar is die te zien ? Werklozen meer,
alsmaar meer ontwrichters van ons gedegen sociaal stelsel, Europa dicteert. Wat
eigenlijk ? Belastingen betalen, alsmaar meer op de zotste dingen. Op je eigenste
bestaan betaal je belastingen. Stop !!!!
Anders zou ik niet meer kunnen gezegd krijgen dat die Volvo
V40 een kanjer is. Voor deze uitspraak is geen smeergeld betaald. Het is gewoon
wat ik van Volvos klasse doorheen vijftig jaar échte autojournalistiek heb
onthouden, en met mijn pen neerschrijf, en niet die van ambtenaren die bijklussen. Die zelfs niet op hun werk moeten zijn...maar lustig naar de voorstelling van Model-X op Capri kunnen gaan. Op de kosten van de belastingbetaler. Terwijl de échte beroepsjournalist de kaas van zijn boterham wordt geritst door diezelfde ambtenaar...!!! Maar toegegeven de slijmerige ambtenaren zijn beter af. Ze
hebben fabrieksfotos van de nieuwe Volvo V40. Ik heb niets van dat alles. Toch
zou ik niet willen wisselen in mijn simpel riant dagelijks bestaan. Als je s
morgens in de spiegel kijkt, en je ziet op je eigenste wezen integriteit, dan
is dat een goed begin van de dag. Niet meegedaan aan graaicultuur. Schulden
altijd netjes voldaan. Aan niemand merci moeten zeggen
Toch is er altijd wel iemand waaraan je denkt en in je
binnenste merci zegt. Zoals Volvo, zoals Mijnheer Luc Bracke, Mijnheer Roger
Tripnaux, Mevrouw Tania Cerceni, Mijnheer Guy De Maet, om er maar enkele te
noemen die in de spiegel verschijnen. Ook Mijnheer Eric Van de Poele die
Volvos reed en deed winnen in bikkelharde competitie. Grensoverschrijdend. Zo
is Volvo altijd geweest. Autopuristen, geen gezever. "Diene" zogezegde minister president is daarbij
vergeleken een verkleurd tinnen soldaatje dat je in kringwinkels kunt vinden.
De nieuwe Volvo V40 ga je daar niet vinden. Die staat in soms nogal
onpersoonlijke showrooms waar verkopers niet beseffen dat iedereen die binnen
komt iets te vragen heeft, iets mee te delen heeft, misschien zelfs het jongste
juweel op de kroon van Volvo wil kopen. Mochten de Chinezen weten hoe mogelijke klanten hier worden behandeld...?(Tekst:Walter Rombauts/Fotos:GEEN-niet
beschikbaar bij Volvo wiens persdienst als Toyota en anderen onbestaande is)
Onder de naam SIM-Drive heeft een groep voornamelijk Japanse bedrijven weer eens een elektrische auto gemaakt die naar de naam SIM-WIL luistert. Dit prototype holt achter - bijvoorbeeld - de Nissan LEAF aan want het biedt plaats aan vijf personen (niks nieuws), heeft een massa van 1580 kg en acceleert van 0 naar 100 km/h in 5"4. Tot daar niets nieuws onder de zon. De bouwers betreden wel het nieuws door de even logische als gedurfde elektromotoren in elks van de vier wielen onder te brengen. Die drijven de wielen direct aan en ontwijken daarmee het energie-opslorpende mechanische transmissiesysteem dat voor veel wrijvingsverliezen zorgt, omvangrijk in inbouw is en het het gewicht erg verhoogd. Bij deze EV staat de rotor aan de buitenkant en de stator aan de binnenkant. Zo vormen ze samen de elektromotor in het wiel.
De stroomvoorziening komt uit Lithiumbatterijen die middenin de auto in holle buizen zitten om zo goed mogelijk te zijn beschermd tegen botsenergie. De gebruikte materialen zijn licht en zorgen samen met de aerodynamische vorm van het - zoveelste - leuke koetswerk voor een laag energieverbruik. SIM-Drive is bedoeld als een open innovatieplatform waaraan sponsors uit het bedrijfsleven deelnemen in ruil voor know-how in de totale materie. Sim-Wil maakt gebruik van de beste lithiumaccu's, de beste neodymiummagneten voor de magneetmotoren en de beste elektronische "breinen" voor de snelheidsregulering.
De overwegend Japanse betrokkenen zeggen dat de auto 1580 kg weegt, van 0 naar 100 km/h accelereert in 5"4. De topsnelheid is 180 km/h. Verdere onzin wordt de oplettende waarnemer bespaard. Er rest alleen een opmerkelijk studieproject rond een voertuig dat 351 km op één lading kan rijden. Dat willen we wel eens proberen. De autonomie is namelijk hoofdzakelijk afhankelijk van de wijze waarop de auto wordt gereden. Met de Nissan LEAF opende zich in "wijsheid" vele onvermoede eigenschappen bij de juiste rijwijze.(wr/Foto:SIM-WIL)
Op vier dagen voor de eerste races van het seizoen - zondag op het circuit van Zolder - heerst er op het hoofdkwartier van de nieuwe organisator en promotor van de Belgische kampioenschappen een drukte van jewelste. In Nannine bij Kronos Events wordt ven het onderste uit de kast gehaald. Jacky Andrzejewski, General Manager van Kronos Events, voelt het als volgt aan. "We zitten al enkele weken met de neus op het stuur, maar nu zijn we er klaar voor om onze infrstructuur op Circuit Zolder neer te poten en aan het langverwachte seizoen te beginnen. Het is een enorme krachttoer geweest om deze kampioenschappen te doen doorgaan. We vertrekken zogoed als van nul, maar met een heel stevige basis. Onze ploeg, niet de minst wegende in autosport, geeft zich 100% om deze eerste meeting tot een succes te laten uitgroeien.
Dan moeten we de startgrid doen aangroeien. Dit met het oog op de volgende wedstrijden maar zeker met 2013 in het vizier. Maar volgend weekeinde hebben we alvast een startersveld van ruim dertig prachtige race-auto's. Liefst zeventien verschillende merken waarvan er minstens zeven voor de zege kunnen gaan. Dit zowel in de "Short Races" over 30' als bij de "Long Race" (uithouding) van drie uur." Welk weer het ook mag zijn, het zal er warmpjes aan toegaan op het Limburgs asfaltlint. Volgend jaar bestaat het 50 jaar en samen met Kronos Events lijkt het af te stevenen op een komplete verrijzenis. Een heropstanding naar de grote dagen die niemand is vergeten en waarnaar men opnieuw snakt.(wr/Foto's:Kronos Events)
Pastor Maldonado erft de "pole" van Hamilton. Aanvankelijk startte de Brit Lewis Hamilton met zijn Mc Laren-Mercedes vanuit pole-position voor de vijfde race van het WK Formule 1 2012. Hij klokte af in 1'22"302 en ging daarmee de jonge revelatie Pastor Maldonado in zijn Williams-Renault vooraf. Zo zou het moeten zijn geweest. Maar omdat Hamilton's Mc Laren de eindstreep niet haalde, werd zijn pole afgestraft met een startplaats achteraan het veld. Mocht een vreemde aan de eerste vijf GP-zege's morgen winnen, dan is het van 1983 geleden dat in de eerste vijf GP's van het seizoen ook vijf verschillende winnaars zijn. Toen waren dat Nelson Piquet (Brabham), John Watson (Mc Laren), Alain Prost (Renault), Patrick Tambay (Ferrari) en Kéké Rosberg (Williams).
De GP van Spanje zal gespeeld worden met een drie- of vier pitstop-strategie. De Duitsers Nico Rosberg en Michaël Schumacher, beiden in een Mercedes W03, huiveren voor de Pirellibanden. Naar meerdere coureurs - ook de stoïcijnse Kimi Räikkönen - zeggen is de standtijd van de banden niet te bepalen. Kwatongen beweren dat Pirelli opgedragen is die onberekenbaarheid in te bouwen.
Maar daar kan moeilijk geloof aan worden gehecht, aangezien de bandenwisselstrategie, het gebruik van KERS en DRS al genoeg "spielerei" met zich brengt. In ieder geval moet men de archieven raadplegen om nog een dergelijk spannend WK in herinnering te brengen. Met er bovenop nog een duidelijke generatiewissel. Jongeren die (op-) komen en oudjes die gaan. Mooi !
Hoogspanning morgen, zondagnamiddag om 14 uur met plaatselijk ambassadeur Fernando Alonso op de derde startplaats naast...Romain Grosjean en met achter zich "Icemen" Kimi Räikkönen. Mister "Dynamiet, de Mexicaan Sergio Perez in de Sauber-Ferrari C31 wil die allemaal direct in de start voorbijrijden...(wr/Foto:Mercedes)
Het begon met een asfalt dat 28°C warm was en het eindigde met 29°C. Sergio Perez (Sauber-Ferrari C31) en Pastor Maldonado (Williams-Renault) hielden lang de snelste chrono's in handen. Eevn kwam Rosberg (Mercedes W03) in de eerste drie "piepen", maar moest al snel terrein prijsgeven aan Jean-Eric Vergne, vervolgens aan Kobayashi (Sauber-Ferrari) die dan weer de eer moest laten aan Pastor Maldonado (Williams-Renault) om in de laatste minuut tweevoudig wereldkampioen Sebastien Vettel in zijn Red Bull RB8-Renault met een finale 1'23"168 Maldonado en Kobayashi op hun plaats te zetten.
Mark Webber (Red Bull RB8-Renault) pakte de vierde plaats. Romain Grosjean (Lotus E20-Renault) kon maar twee ronden rijden alvorens een olielek hem aan de kant zette. Onbegrijpelijk genoeg bracht Michaël Schumacher er weer niets van terecht. Fernando Alonso kreeg ook niet zijn gewenste resultaat. Tijdens zijn opwarmingsronde groette hij zijn duizenden supporters die op het Circuit van Catalonië aanwezig zijn. Hij hoopt ze straks bij de echte kwalificatie (14.00 uur) voor "pole" en startgridposities te kunnen begeesteren.(wr/Foto:Renault)
DE HEROPBOUW VAN HET BELGISCH CIRCUITSEIZOEN IS BEGONNEN
Binnen enkele dagen wordt het Circuit van Zolder met de
Belgian First Races net startschot gegeven van het Belgisch
Omloopkampioenschap. Iedereen weet ondertussen dat Kronos Events als promotor
van BRCC (Belgian Racing Car Series) aan een enorme opdracht is begonnen. Aan
de vooravond van de aftrap kunnen we vaststellen dat er vanuit de thuishaven in
Naninne zeer hard is gewerkt.
Als we het lijstje van de formaties overlopen die zeker van
de partij zijn voor de Belgian First Races, dan mogen we gezien de
omstandigheden, niet ontevreden zijn, zegt Jacky Andrzejewski, de man die de
troepen leidt. Buiten de namen die we ondertussen kennen, mogen we ervan
uitgaan dat er nog andere rijders en teams weldra hun deelname zullen
bevestigen. Enkele verrassingen zijn niet helemaal uitgesloten, dewelke ons
zouden moeten toelaten een dertigtal autos op de startgrid te mogen
verwelkomen voor de eerste wedstrijd, de Première op Circuit Zolder. Dat aantal
willen we nog verhogen tijdens het seizoen.
Aan de spits vinden we alvast de ProSpeed Porsche 911 GT3 RS van Fred Bouvy, ex-Belgisch kampioen, Christian Kelders en Damien Coens. Nog een Porsche van ProSpeed, maar dan een 911 GT3 Cup komt er voor Didier Grandjean, Pascal Muller en Chris Mattheus. Andere bolides van Stuttgart zijn er voor Dirk Van Elslander, het Belgium Racing, Euroseal of het onuitgegeven trio Edouard Mondrom-Silvano Caïra-Stéphane Lémeret. Naast de meute Porsche's verheugen we ons in de GT over de komst van de Scuderia Monza met een Ferrari F430 voor Frank en Hans Thiers.
"Wij waren van oordeel dat we niet mochten ontbreken op deze eerste afspraak", zegt Fred Bouvy "Ik sta in bewondering voor Kronos Events dat een zeer moeilijke opdracht heeft aanvaard. Omdat ik hen een beetje ken weet ik dat zij zogoed als zeker de circuitracerij uit deze zeer diepe dip zullen halen. Ze zullen de specialiteit laten heropleven en alleen daarom al verdienen ze onze steun", besluit Bouvy.
"Les autres", zijn alvast de Viper, de Lamborghini en Mini van het Willebroekse DVB Racing, ook de Chevrolet Kruze van Yves de Groote, de Saker van Tom Snyers, de Mini van Tom Van Laere, de Spork Seat van Heman Adriaenssens. Verder is er nog de Audi A3 van het trio Nelissen-Poncelet-Melotte, de BMW Silhouette van E-Race. Het lijstje ratekt verder de Ginetta van Prime Racing voort af, de Seat Leon van Allure Team, de Clio van Racing for Fun, een Lotus Exige van AM Racing met José Close, de unieke Abarth 695 van Neri Competition en - last but not least - de Opel Astra van Guy Katsers en Michel Plenneveaux.
Hier wil de redactie van Walter's Auto Cahiers wel een bedenking doorvoeren. Aannemend dat het vaardige, buiten discussie staande Kronos Events, deze mixed bijeen brengt om op de piste hoogspannend spektakel te verzekeren, rijst de vraag hoe de genieën - gebruiken we de woorden maar terecht - die namen aan het Grote Publiek gaan leren kennen. Het is een uitdaging die deelnemers via kranten, TV, internet tot figuren te kneden die het publiek "smaakt". Vergroot gerust de importantie van een Fred Bouvy, een Stéphange Lémeret. Vergroot ze uit tot wezens van vlees en bloed. Met ze alleen de rol te doen spelen van stuurrobot, trek je het publiek niet aan. Ze - de "piloten" - zitten daar gezellig anoniem in hun racekarretje, gemaskerd met een brandmasker en een helm.
Geen mens die voor een autorace wil betalen kent ze. Wie ? Wie zei je ? zal Jan met de Pet vragen. Nochtans wordt hij in Zolder voor centen en applaus verwacht. Geef hem die "figuren". En mochten ze niet meer bestaan, laat ons ze dan opnieuw uitvinden en door de strot van makke hoofdredacteurs duwen, met Gigabytes de laptops en tabletten opblazen tot het scherm dreigt te breken. Maak opnieuw fratsenmakers, vertel heroïsche dingen uit het leven van - bijvoorbeeld - Guy Katsers, de Luikenaar die al DERTIG jaar meedraait. Maak hen net als de F1-boy's tot vedetten. Dat is eerder een taak dan anoniem rondjes afmalen op een omloop. Dat is fun onder deelnemers, niet onder het publiek. Tot daar een intuïtief gevoel.
Op zaterdag 19 en zondag 20 mei (toegang is gratis, er wordt alleen 10 parking aangerekend) zijn er twee trainingsritten van telkens 45'. Op zondag volgen dan 's ochtends met eerste start om 10.15 uur (wie wil daarvoor vroeg opstaan ?) twee "shortraces" van 30'. En in de namiddag de "Long Race" van drie uur of 180'. Naar gevoel van ondergetekende te gespreid over een dag om de bezoeker te boeien. Maar het is uiteraard een proficiat waard dat Kronos Events het totale failliet van de Belgische autosport heeft voorkomen. Daarover kan geen meningsverschil bestaan.
Wie zich via de website www.circuit-zolder.be aanmeldt, maakt kans op één van de 5 "hotlaps" als passagier. Winnaars worden geselecteerd via loting en de namen ervan gepubliceerd aan het Race Control Center op Circuit Zolder op 20 mei. Bedoeling is dat het geen oude wijn in nieuwe zakken wordt maar wel een heropstanding van het Belgisch Circuitkampioenschap. Aanwezig zijn is bijna een vaderlandslievende plicht.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Kronos Racing)
Even zag het ernaar uit dat Fernando Alonso en zijn verbeterde Ferrari bljvend de Spanjaarden zouden doen rechtveren. Dit kwam om de tweevoudige wereld kampioen (2005 en 2006) in de eerste vrije traingen vanochtend voor de GP van Spanje snelst bleek. Maar in de namiddag, tijdens de tweede "Free Practice" zette eerste Vettel de toon, met Kobayaschi (Sauber-Ferrari) in zijn kielzog, maar finaal werd alles dooreengerommeld en zette Jenson Button (Mc Laren-Mercedes) op zijn beurt Sebastien Vettel (Red Bull RB8-Renault) op een tweede plaats. De Lotusboy's Kimi Räikkönen en Romain Grosjean klommen naar respectievelijk de vijfde en zesde chrono. Michael Schumacher bleef, voor zijn kunne, ondermaats. Nico Rosberg, winnaar in China, realiseerde een derde chrono en Hamilton een vierde. Alonso strandde op een veertiende plek, twee plaatsen na ploegmaat Massa. Morgenochtend vinden de derde vrije oefeningen plaats en vanaf 14 uur in de namiddag is het de strijd om de definitieve pole-position en de plaats op de startgrid.(wr/Foto:Jenson Button)
Zondag wordt met de GP van Spanje de vijfde race om het WK F1 gereden. De eerste in de Eurozone en in Barcelona op het 4,665 km lange circuit daar in Catalonië. Het land behoort sinds kort tot de PIGS-landen (Portugal, Italië, Griekenland en Spanje) die overmatige schuldenlast op hun hoofd hebben. In Spanje kan je nu een appartement kopen en er een studio bijkrijgen. In Spanje leven is niet meer hetzelfde als voorheen. Alhoewel... Maar mensen moeten er zich ook hoeden voor graaicultuur van de zogenaamde noblesse, Hertogen en Graven Bankiers, die meestal alle spaar- en belastigsgeld hebben verbrast. Door riskante affaires te doen met geld van anderen. Door hoogmoed.
Op sportief vlak vallen er geen klappen te vrezen. De veiligheid zal wel oplettend zijn, maar de F1-crews moeten geen benzinebommen ontwijken, haat tegen het Westen is er minder, messen worden voor andere doeleinden geslepen. De échte voor het vlees, de symbolische voor de piste. Want ieder coureur, iedere teamboss en weet dat na vier races met vier verschillende winnaars (Button, Alonso, Rosberg en Vettel) alle wegen naar de titel nog openstaan. Bovendien rijdt Fernando Alonso met de verbeterde Ferrari F2012 voor eigen publiek. Dat alleen al steekt de Spanjaarden een hart onder riem. Die Alonso staat "maar" 10 punten achter WK-leider Sebastien Vettel die er 53 telt. Hamilton staat tweede met 49, Webber derde met 48, en Button vierde met 43 eenheden, ex-aequo met "matador" Alonso.
Rosberg en Raïkkönen zoeven in die sfeer waarin al een zekere kloof met voornoemden is opgebouwd, maar aansluitin ermee helemaal niet is uitgesloten. Daarbovenop is Romain Grosjean (Lotus E20-Renault) bij machte zich helemaal voorin te mengen en uitslagen "overhoop" te gooien, laat staan platweg te winnen. Wie ook die zegeweg kan opgaan is Sergio Perez met de Sauber-Ferrari C31. Vraag alleen daarbij is of Ferrari dat zal toelaten ? In Bahrein werden de eerste vier plaatsen bezet door bolides die worden aangedreven door de 2,4 liter V8 atmosferische motor RS27 van Renault. Hij behoort tot de beste krachtbronnen van het hele veld dat verder Mercedes en Ferrari-namen in de chassis duwt. In Barcelona moeten ze allemaal aan enkele vereisten voldoen.
Barcelona is een omloop met een 1 km lange lijn voor de pits. Waaruiteraard de topsnelheid en dus de stroomlijn meespeelt. Over één ronde wordt gemiddeld 60% maximum capaciteit van de motoren gevraagd. Op die lange rechte lijn bereiken de F1's meer dan 300 km/h. Per ronde zal het Kinetic Energy Recovery System (KERS) wellicht twee keer door de coureurs worden aangesproken. Twee keer 60 kW (82 pk bijkomend aansprekend over maximum 7"66. Het systeem weer opladen door vertragen en afremmen kan voor bocht 1, de 4de en de 10de. Verder moeten de ingenieurs ook rekening houdend met de wisselende windrichtingen. Als we luisteren naar Mark Webber's uitleg zouden de meeste teams kiezen voor korte versnellingsbak-verhoudingen.
Daarmee wordt snel de topsnelheid bereikt, maar ligt die iets lager op de lange rechte lijn. Toch is het dat waard, want er worden wat hondersten van een seconde gewonnen door tijdens het sterk afremmen - bijvoorbeeld voor bocht 1) de achtertrein te stabiliseren. Maar dat kost ook weer wat meer brandstof. F1 motoren mogen maximaal 18.000 t/m draaien. Erover gaan wordt belet door een toerentalbegrenzer. Door de bobbels op de lange rechte lijn kunnen de banden van de drijvende achtertrein even contact verliezen, draait de motor onder plankgas "door" en doet de begrenzer hem milliseconden afslaan. Samen met de Pirelli-banden verraderlijke keuzes. Scumacher en Brawn vinden dat Pirelli er een kansspel van maakt. "Strategie als dusdanig is niet mogelijk. Gelijk welk type rubber is onbetrouwbaar in duurtijd en gedrag. Dit is erover" vindt men bij Mercedes Grand Prix.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Mercedes en Renault)