FORD GENK KREEG SINDS 2002 AL 47,5 MILJOEN BELASTINGGELD
Volgens het selecte dagblag "De Tijd" krijgt Ford 28,1 miljoen ter ondersteuning van de vernieuwing van de Mondeo. Daarin investeert de Amerikaanse autobouwer zelf gedurende drie jaar 785 miljoen. Sinds 2002 heeft Ford Genk van de Vlaamse regering al 47,5 miljoen steun gekregen. Vlaams President Peeters deelt - net als minister van van alles en nog wat - Lieten met gulle hand in het Limburgse belastinggeld uit. Volvo, eigendom van het Chinese Geely, zal op 5 en 6 juli a.s. en ook op 30 en 31 juli 2012 economische werkloosheid kennen. Dat is te wijten aan het - voorlopige - verkoopsverlies van 4000 eenheden.
Maar Volvo moet niet op Vlaams belastinggeld rekenen. Met de fierheid die het merk eigen is, zal het wel weer over deze tegenslag geraken. Maar als in klein Vlaanderenland favoritisme, weliswaar ten gunste van werkzekerheid, al zo'n eng denkpatroon in de perceptie komt, hoe wil je dan een ruim...Europa waarin iedere lidstaat zijn Toren van Babel heeft...Audi in Brussel krijgt ook geen steun want valt zeker niet onder de "bevoegdheid" van de Vlaamse regering. Maar dat zal Audi worst wezen. Politici mogen wel eens een modelletje komen lanceren, eens lekker tafelen, maar bepalen zeker niet mee de toekomstige modellenpolitiek van het merk.
Zoals het Vlaamse "m'as-tu-vu?-kliekje" ook "andere strategische beslissingen" voor de S-Max en de Galaxy durft opperen. Toen Opel Antwerpen in moeilijke, zeg maar fatale wateren kwam, diezelfde Kris Peeters zich daarin ook important voelde, was er geen cent voor de fabriek. Limburg Slim Merk is juist. Behalve als het over Zolder gaat. Daar kan concreet worden geholpen om de grootheid weer te brengen die het volgend jaar vijftig jaar jonge historisch lint verdient. Hallo Peeters ? Zijn er centen, of spreken we met "Joske Vermeulen" uit de Trammezandlei ? Wellicht.(wr)