Onder de naam SIM-Drive heeft een groep voornamelijk Japanse bedrijven weer eens een elektrische auto gemaakt die naar de naam SIM-WIL luistert. Dit prototype holt achter - bijvoorbeeld - de Nissan LEAF aan want het biedt plaats aan vijf personen (niks nieuws), heeft een massa van 1580 kg en acceleert van 0 naar 100 km/h in 5"4. Tot daar niets nieuws onder de zon. De bouwers betreden wel het nieuws door de even logische als gedurfde elektromotoren in elks van de vier wielen onder te brengen. Die drijven de wielen direct aan en ontwijken daarmee het energie-opslorpende mechanische transmissiesysteem dat voor veel wrijvingsverliezen zorgt, omvangrijk in inbouw is en het het gewicht erg verhoogd. Bij deze EV staat de rotor aan de buitenkant en de stator aan de binnenkant. Zo vormen ze samen de elektromotor in het wiel.
De stroomvoorziening komt uit Lithiumbatterijen die middenin de auto in holle buizen zitten om zo goed mogelijk te zijn beschermd tegen botsenergie. De gebruikte materialen zijn licht en zorgen samen met de aerodynamische vorm van het - zoveelste - leuke koetswerk voor een laag energieverbruik. SIM-Drive is bedoeld als een open innovatieplatform waaraan sponsors uit het bedrijfsleven deelnemen in ruil voor know-how in de totale materie. Sim-Wil maakt gebruik van de beste lithiumaccu's, de beste neodymiummagneten voor de magneetmotoren en de beste elektronische "breinen" voor de snelheidsregulering.
De overwegend Japanse betrokkenen zeggen dat de auto 1580 kg weegt, van 0 naar 100 km/h accelereert in 5"4. De topsnelheid is 180 km/h. Verdere onzin wordt de oplettende waarnemer bespaard. Er rest alleen een opmerkelijk studieproject rond een voertuig dat 351 km op één lading kan rijden. Dat willen we wel eens proberen. De autonomie is namelijk hoofdzakelijk afhankelijk van de wijze waarop de auto wordt gereden. Met de Nissan LEAF opende zich in "wijsheid" vele onvermoede eigenschappen bij de juiste rijwijze.(wr/Foto:SIM-WIL)