Binnen enkele dagen wordt het Circuit van Zolder met de
Belgian First Races net startschot gegeven van het Belgisch
Omloopkampioenschap. Iedereen weet ondertussen dat Kronos Events als promotor
van BRCC (Belgian Racing Car Series) aan een enorme opdracht is begonnen. Aan
de vooravond van de aftrap kunnen we vaststellen dat er vanuit de thuishaven in
Naninne zeer hard is gewerkt.
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Als we het lijstje van de formaties overlopen die zeker van
de partij zijn voor de Belgian First Races, dan mogen we gezien de
omstandigheden, niet ontevreden zijn, zegt Jacky Andrzejewski, de man die de
troepen leidt. Buiten de namen die we ondertussen kennen, mogen we ervan
uitgaan dat er nog andere rijders en teams weldra hun deelname zullen
bevestigen. Enkele verrassingen zijn niet helemaal uitgesloten, dewelke ons
zouden moeten toelaten een dertigtal autos op de startgrid te mogen
verwelkomen voor de eerste wedstrijd, de Première op Circuit Zolder. Dat aantal
willen we nog verhogen tijdens het seizoen.
Aan de spits vinden we alvast de ProSpeed Porsche 911 GT3 RS van Fred Bouvy, ex-Belgisch kampioen, Christian Kelders en Damien Coens. Nog een Porsche van ProSpeed, maar dan een 911 GT3 Cup komt er voor Didier Grandjean, Pascal Muller en Chris Mattheus. Andere bolides van Stuttgart zijn er voor Dirk Van Elslander, het Belgium Racing, Euroseal of het onuitgegeven trio Edouard Mondrom-Silvano Caïra-Stéphane Lémeret. Naast de meute Porsche's verheugen we ons in de GT over de komst van de Scuderia Monza met een Ferrari F430 voor Frank en Hans Thiers.
"Wij waren van oordeel dat we niet mochten ontbreken op deze eerste afspraak", zegt Fred Bouvy "Ik sta in bewondering voor Kronos Events dat een zeer moeilijke opdracht heeft aanvaard. Omdat ik hen een beetje ken weet ik dat zij zogoed als zeker de circuitracerij uit deze zeer diepe dip zullen halen. Ze zullen de specialiteit laten heropleven en alleen daarom al verdienen ze onze steun", besluit Bouvy.
"Les autres", zijn alvast de Viper, de Lamborghini en Mini van het Willebroekse DVB Racing, ook de Chevrolet Kruze van Yves de Groote, de Saker van Tom Snyers, de Mini van Tom Van Laere, de Spork Seat van Heman Adriaenssens. Verder is er nog de Audi A3 van het trio Nelissen-Poncelet-Melotte, de BMW Silhouette van E-Race. Het lijstje ratekt verder de Ginetta van Prime Racing voort af, de Seat Leon van Allure Team, de Clio van Racing for Fun, een Lotus Exige van AM Racing met José Close, de unieke Abarth 695 van Neri Competition en - last but not least - de Opel Astra van Guy Katsers en Michel Plenneveaux.
Hier wil de redactie van Walter's Auto Cahiers wel een bedenking doorvoeren. Aannemend dat het vaardige, buiten discussie staande Kronos Events, deze mixed bijeen brengt om op de piste hoogspannend spektakel te verzekeren, rijst de vraag hoe de genieën - gebruiken we de woorden maar terecht - die namen aan het Grote Publiek gaan leren kennen. Het is een uitdaging die deelnemers via kranten, TV, internet tot figuren te kneden die het publiek "smaakt". Vergroot gerust de importantie van een Fred Bouvy, een Stéphange Lémeret. Vergroot ze uit tot wezens van vlees en bloed. Met ze alleen de rol te doen spelen van stuurrobot, trek je het publiek niet aan. Ze - de "piloten" - zitten daar gezellig anoniem in hun racekarretje, gemaskerd met een brandmasker en een helm.
Geen mens die voor een autorace wil betalen kent ze. Wie ? Wie zei je ? zal Jan met de Pet vragen. Nochtans wordt hij in Zolder voor centen en applaus verwacht. Geef hem die "figuren". En mochten ze niet meer bestaan, laat ons ze dan opnieuw uitvinden en door de strot van makke hoofdredacteurs duwen, met Gigabytes de laptops en tabletten opblazen tot het scherm dreigt te breken. Maak opnieuw fratsenmakers, vertel heroïsche dingen uit het leven van - bijvoorbeeld - Guy Katsers, de Luikenaar die al DERTIG jaar meedraait. Maak hen net als de F1-boy's tot vedetten. Dat is eerder een taak dan anoniem rondjes afmalen op een omloop. Dat is fun onder deelnemers, niet onder het publiek. Tot daar een intuïtief gevoel.
Op zaterdag 19 en zondag 20 mei (toegang is gratis, er wordt alleen 10 parking aangerekend) zijn er twee trainingsritten van telkens 45'. Op zondag volgen dan 's ochtends met eerste start om 10.15 uur (wie wil daarvoor vroeg opstaan ?) twee "shortraces" van 30'. En in de namiddag de "Long Race" van drie uur of 180'. Naar gevoel van ondergetekende te gespreid over een dag om de bezoeker te boeien. Maar het is uiteraard een proficiat waard dat Kronos Events het totale failliet van de Belgische autosport heeft voorkomen. Daarover kan geen meningsverschil bestaan.
Wie zich via de website www.circuit-zolder.be aanmeldt, maakt kans op één van de 5 "hotlaps" als passagier. Winnaars worden geselecteerd via loting en de namen ervan gepubliceerd aan het Race Control Center op Circuit Zolder op 20 mei. Bedoeling is dat het geen oude wijn in nieuwe zakken wordt maar wel een heropstanding van het Belgisch Circuitkampioenschap. Aanwezig zijn is bijna een vaderlandslievende plicht.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Kronos Racing)
|