NIEUWE HYUNDAI GENESIS VISEERT TOYOTA GT-86 EN SUBARU BRZ
De supersportwagen van Hyundai, de Genesis Coupé, is drastisch vernieuwd en staat in de prijslijst vanaf 30.999. Het swingende Koreaanse merk viseert zonder blikken of blozen de Toyota GT-86 en de Subaru BRZ. In dynamisme van management afgewogen, is het niet ondenkbaar dat de Genesis Coupé brandhout zal maken van de twee gespierde maar toch zo "grijze" Japanners. De grondig vernieuwde Hyundai krijgt twee nieuwe motoren. Belangrijker dan dit gegeven is dat op beide motoren een achttraps-automaat beschikbaar is.
Een waarborg om in iedere gang een optimaal koppel te verbinden aan het zuinigste brandstofverbruik. Wie de Genesis uitgesproken sportief wil rijden, zal in verhouding de meerprijs aan de pomp betalen. Dat is een keuze. Wie hem in automatische modem gebruikt zal zijn verbaasd hoe zuinig een 2.0 Turbo of 3.8 V6 GDi wel kan zijn. De commercialisering is vandaag begonnen en de eerste leveringen zullen in oktober al een feit zijn.
Een "automaat" heeft in het verleden altijd een nare bijklank gehad. Voer voor bompa's, gemaakt voor mensen die niet kunnen rijden, die niet juist weten te schakelen...Nogal beledigende taal tegenover technici. Die droomden van een kompleet traploze overbrenging tussen motor en wielen. Het oeroude principe was bekend in de industrie. Tot de gebroeders van Doorne met een Dafje op de proppen kwam. Met racewagens zelfs. Ron Slotemaker's naam die van Jan Lamers zijn erdoor in de geschiedenis gegrift. Dit lange verhaal moeten we hier wel stoppen omdat het ons te ver zou leiden.
We nemen een nieuw vertrekpunt: de overdrive. Die bestaat ook al lang. Een versnellingsbak met "overdrive" heeft de eigenschap dat de motor trager draait dan de aangedreven wielen. Als men nu in een "boîte" meerdere pignons heeft kan men de motor zeer traag laten draaien. Voorwaarde daartoe is een maximale cilindervulling, een komplete verbranding zodat een maximale neerwaartse druk op de zuigerbodem komt. Die zet het magische koppel (trekkracht) om in drijfkracht naar de wielen.
In moderne zeven-, acht (Hyundai) of negen (Honda) -trapsautomaat schakelt het elektronische brein telkens een trapje bij als het maximale koppel "opgesnuift" wordt. In Hyundai's top van de gamma zorgt de V6 met zijn directe injectie voor 255 kW (347 pk) en met een maximum koppel van 400 Nm behoort de Genesis Coupé 3.8 stilaan tot de supersportievelingen. In combinatie met de achttraps-automaat accelereert hij in 5"9 naar 100 km/h en bedraagt zijn topsnelheid 260 km/h.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Hyundai)