Le Mans - 14612 - Vanuit zijn groene burcht ergens in Duitsland zal Professor Dokter Ferdinand Piëch teambaas van Audi Dr. Ulrich het op het hart hebben gedrukt: In 2012 moet een Audi R18 e-tron Quattro Hybrid de "24 Uren van Le Mans" winnen ! De nieuwe Hybrid-techniek van Audi moest en zou koste wat het koste op de pole-position staan. In de nachtelijke oefeningen kwamen Dumas-Gené-Duval naar voor geschoven met de Audi 18 Ultra met "normale" dieselmotor. Verwonderlijk was dat niet. De Audi Hybrid's mogen hun elektrische energie niet restitueren onder de 120 km/h. Dat is een vervelend iets want dat betekent dat zij o.a. in Mulsanne en Arnage een beetje "lam liggen" maar dat zij ook de pitlane niet puur elektrische kunnen verlaten. De fréres-auto's R18 Ultra hebben daar geen last van.
Tijdens het afkoelen van de temparatuur in de avonduren voert de tubo lucht naar de verbrandingskamer die een grotere vochtigheidsgraad heeft. Hogere densiteit wil zeggen meer zuurstof in het mengsel en een vermogen dat stijgt tot pluminus 7% meer vermogen. Dat was de reden de dat de R18 Ultra's sneller begonnen te rijden dan de R18 Hybrid's. Er werd snel ingegrepen in de Duitse geesten zodat de R18 Ultra's wat gas terugnamen en Fässler-Tréluyer- Lotterer (winnaar 2011) de Audi R18 e-tron quattro op de pole konden brengen. Industrieel technisch wordt dat zo gespeeld. Dat een Audi 18 e-tron Quattro Hybrid op de "pole" staat in de tachtigste "24 Uren van Le Mans" is met geen geld te betalen. Of zoals Ferdinand Piëch het wilde. "Deutschland Über alles ist nog nicht vergessen" En in het gekwetste Europa, kan dit weer een filosofie aanwakkeren van "Ordnung müss Sein". Als aanhangsel is er ook de mededeling dat Bertrand Baguette vanop de 12de plaats start, bescheiden en gelukkig is, en Maxime Martin vanop de 20ste plaats met de gekende poeha's van de familie Martin, zijn kansen gaat. Bescheiden draait Monument Bas Leinders zijn rondjes, zoals een vakman en meester in wiens getormenteerde geest de oplettende waarnemer nog steeds de ware meester van de ongemene verdienste over een levenswerk erkend. Het ware te hopen dat Bas Leinders hoog scoort.
Deze partijdigheid is gebaseerd op de diepgaandere menselijke proporties van een coureur. Of om Bas in de bijbel van Dr.Ullrich van Audi in te schrijven: Dr. Ullrich maakt zich tot rood worden kwaad om drie dingen. Om mensen die telkens van gedacht veranderen nadat zij het eerder over het gesloten akkkoord eens waren. Om mensen die zeggen dat ze iets zullen doen en nadien blijkt dat het niet is gebeurd. Om mensen die niet de waarheid zeggen als iets misloopt, fouten trachten te verdoezelen. In die bijna bijbelse openbaarheid van Dr. Ullrich (tienmaal winnaar in Le Mans voor Audi...) durf - ik Walter Rombauts - onze Bas Leinders aan te raden. 't Zal niet voor dit jaar zijn. Maar Bas Leinders blijft een onwaarschijnlijk vaste waarde. Te danken aan hemzelf. Juist daarom is het tijd hem de juiste tegenwaarde toe te kennen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Ford VDS, Nissan, en Audi)