In de paniek die is losgebroken rond een bar slechte Europese
autoverkoop leest men in talloze reddingsplannen dat denkcellen voor de auto
van de toekomst moeten worden opgericht. Nu duidelijk is dat Peugeot zich van
minstens 8.000 werknemers moet ontdoen en Ford Genk en/of Southampton onder
vuur ligt in Amerika, willen de verlichte geesten inzetten op de hybride- én
elektrische auto. Die beide varianten zijn vandaag al werkelijkheid.
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Meer nog: de elektrische auto IS klaar. In plaats van te
zoeken naar de auto van morgen zou de nieuwe president van Frankrijk beter de
leveranciers en installateurs van oplaadpalen en oplaadsystemen in het algemeen
aanspreken. Als er genoeg infrastructuur is zal de elektrische auto in al zijn
varianten wel worden gebruikt. Overigens komen er tot 4000 subsidies aan te pas bij aankoop. Dat geld zal worden gerecupereerd op bestaande én nieuwe vervuilende wagens. Kwestie van een evenwicht in uitgaven en inkomsten na te streven. Of deze ingreep echter voldoende zal zijn om de
Franse, zeg maar de Europese auto-industrie te redden of minstens weer op peil
te brengen is een heel andere discussie.
Wat in weerwil van het drama van Fukushima weer wél is
gebeurd is dat Toyota opnieuw de grootste autofabrikant ter wereld is. De groep
verkocht 300.000 wagens meer dan de Amerikaanse gigant General Motors en ligt
520.000 eenheden voorop ten overstaan van Volkswagen. Dat is de grootste
Europese autoconstructeur. Toyota verkocht 4,97 miljoen autos. Dat is 34% meer
dan het jaar voordien. Wat Toyota nog durfde dit eigenste jaar 2012 was Audi in
de 24 Uren van Le Mans uitdagen.
Met net als Audi een hybride LMP1 waarvan de
principetechniek is gebaseerd op de alombekende pioniersauto Prius. In Le Mans
won Audi de eerste keer in de geschiedenis met een hybride-racewagen. Iets wat
mogelijk ook weggelegd was voor Peugeot. Maar geldnood noopte de constructeur
op 18 januari 2012 het project af te blazen. Hollande was toen nog geen
president, en dus stekeblind voor evoluties in één van de meest
werkverschaffende industrieën ter wereld. Daarmee is het verhaal niet af. Neen,
het begint er pas mee. Dit was maar een eenvoudige inleiding als aanloop naar
een bezoek aan de adderpoel waarin de wereldwijde economie zich heeft
getransformeerd. Bankiers en politici hebben lichtzinnig omgesprongen met geld
dat de kleine man bijeen harkte.
Of zoals de kwaliteitskrant De Tijd het uitdrukte: wie
voor iets teveel gaat eten riskeert een monsterboete. Als iemand een bank over
de kop laat gaan, gokt men op een monsterbonus. Het begint nog maar. Peugeot,
Ford, Fiat, Opel nog net niet Renault zijn allemaal in hetzelfde bedje
ziek. Als echte oplossing zijn er inderdaad de kleine elektrische autos als
Smart, Leaf, Twizy, Lumeneos en andere, Citroën en Peugeot Ion.
Om maar lukraak enkelen te citeren van de reeds tientallen
merken die klaar zijn. Zeker als het om hybridewagens gaat. Dan staat de
industrie superklaar. Alleen weet het Europees gezag er geen raad mee. Ze
kijken ernaar als kinderen naar een kermismolen en weten waar ze precies willen
gaan zitten. Op een paard, in een pompiersauto, of toch maar in die leuk
geschilderde tram. Eens gezeten draait de molen voort, jolijt alom. Geen zorgen
om morgen. Echt Europees.(Tekst en fotos:Walter Rombauts)
|