De jongste dagen wordt Eureka geschreeuwd in kranten en
tijdschriften. Punch Powertrain heeft het vliegwiel opnieuw uitgevonden. De
toepassing ervan in combinatie met een Continu Variabele Transmissie (CVT), zou
een conventionele verbrandingsmotor tot 30% brandstof kunnen doen besparen. Het
is kinetische vertragingsenergie die het vliegwiel oplaadt, zonder dat er
batterijen komen bij kijken. Bij weer accelereren geeft het vliegwiel naar verluidt
10 kg zwaar de energie weer vrij en moet de motor minder inspanning doen. Dus
minder brandstof verbruiken Het principe van het vliegwiel bestaat al naar
schatting minstens twee eeuwen.
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Maar alweer twee jaar geleden is Porsche in de 24 Uren van
de Nürburgring afgekomen met een
vliegwiel dat in een behuizing van koolstofvezel draait (36.000 t/m) en
opgesteld is naast de coureur die de laboratoriumwagen van Porsche, de 911 GT3
R Hybrid die later de 918 RSR werd. Het vliegwiel by
Williams !) bestaat
eigenlijk uit een stator waarop magnetisch geladen composiet is bevestigd en
die rond een binnenas draait die op keramiek lagers scharniert. Dit om minimale wrijvingsverliezen te hebben. Remenergie
wordt zo in elektriciteit omgezet. Op afroep van de piloot levert de
condensator gedurende 8 de energie weer af naar de in dit geval twee
elektromotoren op de voorwielen. Audi won dit jaar de 24 Uren van Le Mans met
een Hybrid (Fässler-Lotterer-Treluyer) die het systeem van Porsche overnam. Concurrent
Toyota gebruikte de Prius-techniek als basis en dus wel echte batterijen. Geen
vliegwieltechniek. Toyota kende brute pech die niets te maken heeft met de opnieuw oplaaiende strijd tussen batterij-opslag van electriciteit of via een vliegwiel.
Vijftig jaar geleden was een volant op het front van de
motor, aan de distributiekant, een vast gegeven. Het moest de motor een
soepeler loop geven. Hem gemakkelijker over de onderste en bovenste dode punten
helpen. Vandaag is los van Williams, Porsche en Audi -, het vliegwiel opnieuw
uitgevonden. Omdat Punch Powertrain in Limburg is gevestigd, zegt men dat de
Limburgers het warm water opnieuw hebben uitgevonden.
Wie wat ruimer denkt weet dat Punch Powertrain zowat de
enige fabrikant is van de CVT (Continu Variabele Transmissie), de meest
onderschatte transmissie omdat ze binnen nul en een vastgesteld maximum
toerental altijd de enig juiste overbrengingsverhouding aflevert volgens de
bestuurders voet op de gasplank. Punch Power zal er dus wereldwijd wel iets
over te vertellen hebben. Maar in tegenstelling tot hoger genoemde voorbeelden
is er geen competitiedoel mee vooropgesteld. Het dient om de ouwe getrouwe
klassieke Otto- en Dieselmotoren wat minder te belasten. Met leuk resultaat aan
de pomp. Vrolijk nieuws dus.(Tekst en foto:Walter Rombauts)
|