Mag de elektrische auto dan om uiteenlopende redenen even zijn uitgesteld, de elektrische fiets met trapondersteuning verovert de markt op een buitengewoon spectaculaire wijze. Federauto is gaan studeren welke batterijen de koper van zo'n luxe-object best aanschaft. Want in de aanbiedingen, vooral de promotie-aanbiedingen, zitten nogal wat adders onder het gras. Om te beginnen met de kwaliteit van de fietsonderdelen zelf, maar al te vaak gaat het ook om de onderdelen van de batterij die het elektromotortje moeten aandrijven.
Algemeen genomen kunnen batterijen voor elektrische fietsen in vijf categorieën worden onderverdeeld. Dat zijn in eerste instantie lood- of gelbatterijen (met gegelifieerd elektrolyt), dewelke een gelijkaardige werking hebben als waarmee de meeste auto's tegenwoordig zijn uitgerust. Dan volgen de Nikkel-MetaalHydridebatterijen (NiMH), de Lithium-ionbatterijen (Li-ion) waarop vele elektronische toestellen - zoals GSM's en fototoestellen - al enkele jaren werken, de Lithium-Polymeerbatterijen (Li-Po) en tot slot Lithium-ijzerfosfaatbatterijen (LiFePO4).
Al deze accu's onderscheiden zich van elkaar door hun energieteruggave, gewicht en afmetingen, de laadtijd, het aantal ontlaadcycli (die hun levensduur aanduidt) en natuurlijk de onderlinge, erg verschillende prijs. Kwaliteit loont, maar er hangt altijd een duurder prijskaartje aan. accu's
De goedkoopste zijn de lood- of gelbatterijen en de Nikkel-MetaalHydride accu's. Ze zijn de minst krachtige, de zwaarste en de grootste die een kortere levensduur hebben dan de andere. Hun gebruik is hoe langer hoe meer beperkt en ze zijn enkel AF TE RADEN. Wie kwaliteit zoekt en kan betalen komt in de familie van de Lithiumbatterijen terecht. In die groep zijn Lityhium-Ion, Lithium-polymeerbatterijen (Li-Po en Lithium-Ijzerfosfaatbatterijen (LiFePO4) toonaangevend.
De Lithium-accu's zijn momenteel de meest voorkomende. Ze bieden een uitstekende verhouding in prijs/prestaties/inbouwmaten. Ze hebben echter ook het nadeel dat de elektronische besturing ervan hooggeprijsd is omdat ze gecompliceerd in elkaar zit en ook de levensduur van deze batterij eveneens afhankelijk is van de kwaliteit die in het fabricageproces wordt gelegd. Degene die geproduceerd is voor de elektrische fiets van Smart en door Mercedescoureurs Nico Rosberg en Michaël Schumacher in maart van dit jaar in Barcelona werd voorgesteld en gereden, is er uiteraard één van het hoogste gehalte.
Tot slot zijn de Lithium-Plymeerbatterijen (Li-Po) een uitstekend alternatief voor de twee andere soorten van de Lithiumfamilie. Ze zijn niet goedkoper, maar veel ecologischer en hebben naar verluidt een langere standtijd én langere levensduur. Die laatste wijsheden zijn ons niet verteld door Federauto of fietsenspecialist Itek, maar iemand die met een gesloten ligfiets elektrisch maar met trapondersteuning van Kopenhagen naar Kaapstad is gereden. Zijn verhaal over die Lithium-Polymeer batterij is fascienerend.
Toch drukte hij ons op het hart dat de autonomie zowel voor een fiets als een elektrische auto afhankelijk is van veel factoren. Zoals bijvoorbeeld het gewicht van de persoon (-en), de bijkomende bagage die eventueel wordt vervoerd (rugzak, bagagedrager, bagageruimte in een EV). Het vaak en langdurig gebruik van de elektromotor, de wind, de bandenspanning (zo laag mogelijke rolweerstand nastreven), de staat van het wegdek en in welke mate de accu kwalitatief is geproduceerd. Gespecilaliseerde fietsen zoals Itek, waarover heel veel wordt "gestoefd", maar ook fietsspecialisten zoals de leden van "FedrProCycle" zijn best geplaatst om de tweewielergenieter mooie dagen te schenken zonder de bekende angst - zowel bij fietsers als chauffeurs van elektrische auto's - voor een "platte batterij". Een gespekt budget daaraan besteden waarborgt uiteraard een betere levenskwaliteit op de fiets.(Tekst en foto: Walter Rombauts)