Autocoureurs hebben vaak verrassende keuzes in de aankoop van een privé-familiewagen. Christine Beckers die eens tiende eindigde in de 24 Uren van Le Mans kocht zich voor haar eigen comfort een Citroën Picasso, sommigen zoals een Bertrand Gachot zit niet verlegen om een dikke Mercedes onder zijn poep te schuiven.
Gisteren kocht een Belgisch monument van de autosport, Pierre Dieudonné, zich zowaar een Mazda CX-5 bij de Belgische importeur in Tisselt nabij Willebroek. De bescheiden en onvolprezen Pierre Dieudonné won in 1981 in een Mazda RX7 met Tom Walkinshaw de 24 Uren van Francorchamps.
Zijn aandeel achter de schermen in de zege van Mazda in de 24 van Le Mans 1991 is weinig bekend. De Mazda 787B waarmee Bertrand Gachot, Johnny Herbert en Volker Weidler de eerste zege van een Japanse wagen in La Sarthe bewerkstelligden, was mede te danken aan het inzicht van Pierre Dieudonné in het wedstrijdverloop. Tussen haakjes: de Mazda 787B is een auto met een "rotary-engine".
Dus niet zomaar een "karretje" dat meereed. Het was een autohistorische gebeurtenis. De motor is afgeleid van de legendarische Wankelmotor van Felix Wankel. Hij werd door Kenichi Yamamoto van Mazda ( eerst R&D- ingenieur en later president) in Hiroshima bewerkt tot hij met opmerkelijke records in de archieven werd gegrifd.
Dat ingenieur-piloot en ook autojournalist Pierre Dieudonné zich een Mazda CX-5 aanschafte mag Mazda's neus doen krollen. Overigens reed "Walter's Auto Cahiers" die auto over meer dan 2000 km. In weerwil van de landschappen die als in cinémascoop voorbijschoven, de zeeën die op het strand beukten, was het net of je thuis in je luie zetel zat. Asl we Peter Gemoets, gezicht van Mazda Europe in België, horen spreken kan de vraag naar deze echt opmerkelijke auto nauwelijks worden gevolgd.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Mazda)