GELIJKE WINSTKANSEN VOOR ALLE KLASSEN IN BRCC ENDURANCE
Met nog enkele weken te gaan voor de eerste meeting van de BRCC-competitie 2013, heeft men bij Kronos Events de laatste hand gelegd aan het sportief en technisch reglement van het Belgian Racing Car Championship. Een werkstukje dat werd verwezenlijkt in zéér nauwe samenwerking met RACB Sport. Een belangrijk hoofdstuk gaat hierin naar de BRCC "Endurance". Na het eerder bekendmaken van een aantal pitstops, per categorie, en geholpen door constructieve opmerkingen van teams en rijders, werd uiteindelijk besloten om ook de duur van de pitstops te bepalen.
"Laat ons duidelijk zijn: de ideale formule om de meest mogelijke verschillende auto's gelijk te schakelen, die bestaat niet", zegt Mark Van Dalen over het vinden van een compromis voor de pitstops in "Endurance" "0p basis van de cijfers qua rondetijden, hebben wij een tabel opgesteld met het aantal pitstops en de duur ervan. Dit in functie van de categorie waarin men uitkomt en de lengte van de verschillende races in de discipline "Uithoudingsrace" of "Endurance" in de taal van Molière. Het is aan de team dat de om in hun wedstrijdstrategie rekening te houden met deze gegevens. Als gewezen winnaar van de 24 Uren van Francorchamps weet ik maar al te goed dat de uit te stippelen taktiek vaak beslist over winst of verlies..." besluit het kopstuk van Kronos Events.
Het concept van de BRCC "Endurance" gaat voor de races van 180 minuten, maar voor de eerste meeting van het BRCC op het Circuit van Zolder (50 jaar jong in een schitterend boek vervat onder regie van Koen Wijckmans en Marc Martens, vakmannen van het eerste uur). In Zolder zal men wegens een te drukke timing de eerste endurance-race moeten beperken tot 90 minuten.
"Dat zou in de praktijk, bijvoorbeeld, moeten neerkomen op 3 pitstops voor een GT Pro Evo - lees: GT3 - met een totale tijd van 7'45, terwijl een GT Pro twee keer moet stoppen en 4'20" zal stilstaan." Dat licht Xavier Schène van de RACB/KACB Sport toe. "Het doel is en blijft gelijke winstkansen te geven in de strijd voor de algemene overwinning, en dat geldt dan ook voor de kleinere klassen. Mocht blijken dat er na de eerste meeting een onevenwicht zou ontstaan tussen de verschillende categorieën, kunnen we het aantal pitstops of de duur ervan, bijsturen."
Pitstops en strategie, dat is allemaal het werk van de mecaniciens, de teammanager in de pitlane en dat teamwork wil men bij Kronos Events belonen door voor het Team-kampioenschap voortaan punten toe te kennen aan het nummer van de auto.
"De ervaring heeft ons geleerd dat sommige piloten niet deelnamen aan alle races, en hierdoor apart werden gerangschikt, terwijl hun teammaats, met dezelfde auto hoger eindigden", stelt Jacky Andrzejewski (specialist-organisator door de hele Belgische autosportgeschiedenis) "Door punten te geven aan het nummer van de auto, zouden zij voortaan samen worden gerangschikt. En om het aantrekkelijker te maken, mag men inschrijven voor het Team-kampioenschap een naam van een sponsor of partner linken aan de naam van het Team."
Naar verluidt zal Kronos Events in de komende dagen nog andere nieuwigheden aankondigen, waarbij men vooral oog wil hebben voor de jongeren in de BRCC... "Walter's Auto Cahiers" zal er zo getrouw mogelijk over berichten, maar meent tegelijkertijd dat het de hoogste tijd is dat de sportoverheid aan het grote publiek eens duidelijk maakt wat al die klassen, categorieën precies inhouden. Mogelijk komen er dan meer kijkers naar de races omdat wordt begrepen wat men ziet. Het is een beetje als bij schaken. Zonder inzicht, overzicht en kennis van de spelregels haken mensen af.(wr)