Flash back. 24 oktober 2015. De "10 Uren van Mettet" worden afgevlagd en op de 4de plaats zorgen enkele nieuwkomers voor de nodige sensatie. Onder de vlag van het Team Bustin by ComToYou vormde Dominique Bustin achter het stuur van de nieuwe #291 immers ploeg met enkele zuivere debutanten. Samen tekenden ze voor dit uitstekend resultaat.
"Deze eerste race met onze nieuwe auto verliep inderdaad als op wielen gedragen door goddelijke krachten" herinnert Dominique zich. Het gaf ons meteen zin om door te gaan en dit voor een volledig seizoen !"
Voor de campagne in 2016 zal het Team Bustin voortaan de VW Fun Cup Evo3 toevertrouwen aan de goede zorgen van de ploeg DN's van Dominique Noël. Op gebied van rijders wijzigt er niet zo veel.
"Mijn schoonzoon Sébastien Kluyskens, die ervaring opdeed in de Enduro, en ikzelf zijn opnieuw van de partij", verduidelijkt de Audi-dealer uit Waver. "Wij worden bijgestaan door de jonge Maxime Lieutenant. Tijdens de 25 Hours komen Arnaud Galle, die we nog kennen uit een sterk debuut in Mettet, en ex-kartrijder Jérémy Peders onze rangen versterken. Deze laatste zal zich ongetwijfeld snel kunnen aanpassen aan het besturen van een VW Fun Cup."
Alles lijkt erop te wijzen dat deze formatie el eens voor verrassingen zou kunnen zorgen.
"Wij viseren meerdere keren een top 5 en hopen zo ook een rol te spelen in het kampioenschap", wil Dominique nog kwijt met het oog op het nieuwe seizoen.
Noteren we nog dat de tweede auto tijdens minstens drie races zal worden ingezet. Hij zal de kleuren dragen van "Jeu Ki PLay". De #20 (de ex-VW Fun Cup Evo3 van de familie Martin-Broers) zal te zien zijn in Dijon, Zandvoort en gedurende de "25 Hours". Twee rijders kennen we ondertussen: Salim Dehondt, die de helm van de haak neemt, en de ervaren Jacques Morlet. De namen van hun ploegmaten worden later bekend gemaakt.(wr/foto:Belgian VW Club)
TWEE RACES VAN TCR TELLEN OOK VOOR TCR TROPHY EUROPE
WSC, de wereldwijde promotor van de TCR International Series, lanceert dit jaar de "TCR Trophy Europe voor Piloten". Hiervoor tellen zes treffens van verschillende nationale TCR-kampioenschappen mee. Op de lijst staan twee wedstrijden van de TCR Benelux, die achtereenvolgens worden gereden op Circuit Park Zandvoort (16 en 17 juli) en in Zolder (18 en 20 augustus).
"Dit is voor ons uitstekend nieuws", zeggen Marc Van Dalen en Jean-Pierre Mondron van Kronos Events in koor. "Gezien wij met de Benelux zowel in Nederland als België belangen te verdedigen hebben, konden we gelukkig Marcello Lotti overtuigen hiermee rekening te houden. Het stemt ons dan ook heel tevreden dat het startveld van de TCR Benelux tijdens deze twee events zal worden versterkt door TCR-teams uit andere landen en we kunnen er nu al van uitgaan dat de fans in Nederland en België het betere sprintwerk zullen te zien krijgen.
De "Trophy" gaat van start in Rusland op de Smolensk Ring (15 mei), dan volgt de Italiaanse TCR in Misano (12 juni), Zandvoort met de TCR Benelux (17 juli), de Nürburgring (7 augustus), Zolder (met de TCR Benelux in het voorprogramma van de 24H van Zolder op 19 augustus, en tot slot de Spaanse TCR in Jerez-de-la-Frontera.(6 november 2016).
De TCR Trophy is enkel toegankelijk voor teams en rijders die op vaste basis zijn ingeschreven in één van de nationale competities en het zijn ook de spelregels van het betrokken land die telkens van toepassing zijn voor één van de zes "rounds" van de TCR-Trophy. Dat wil zeggen dat voor de twee wedstrijden van de TCR Benelux het voledige plaatje van toepassing is. Dit zoals Long Race/Qualifying, vier sprints van 20 minuten en rijden op Michelinbanden.
Voor de eindberekening van de punten van de TCR Trophy Europe worden de vier beste resultaten in aanmerking genomen.(wr/foto's Kronos Events)
Kalender 2016
1. 21-22 mei - International GT Open - Circuit de Spa-Francorchamps
2. 16-17 juli - DTM - Circuit Park Zandvoort(*)
3. 18-20 augustus - 24 Uren van Zolder - Circuit Zolder (*)
4. 24-25 september - Luxemburg Trophy - Colmarberg
5. 22-23 oktober - Formido Final Races - TT Circuit Assen
6. 29-30 oktober - Kronos Events 10 Hours of Mettet - Circuit Jules Tacheny de Mettet
KIMI RAIKKONEN ZET FERRARI VIERDE KEER VOOR MERCEDES
Sebastien Vettel heeft de Ferrari SF16H de eerste twee testdagen voor Mercedes geplaatst. Kimi Räïkkönen deed dat gisteren en vandaag opnieuw. In grote stijl, zoals dewelke hij had toen hij in 2007 met Ferrari wereldkampioen werd. Zijn tijd donderdag: 1'23"477. Na hem volgde de Rus Daniil Kvyat in de Red Bull, dan op de derde plaats de weinig bekende Alfonso Celis in de Force India. Kevin Magnussen in de Renault speelde lang eerste viool op de laatste testdag en ging Max Verstappen vooraf die vijfde werd.
Nico en Lewis van Mercedes pakten de 7de en 8ste plaats met de nieuwe W07 die een nieuwe neus kreeg. Om de concurrentie een neus te zetten. Maar dat feestje ging niet door. Evenmin voor Fernando Alonso die in de Mc Laren-Honda drie ronden kon rijden...Minder erg nog altijd dan Rio Haryanto in de Manor R05 die in de namiddag iedereen deed schrikken door zijn auto in de muur te rijden. Daarmee heeft de F1 zijn eerste winterprikje gehad. De gereden tijden geven geen glazen bol voor het seizoenbegin op 20 maart in Australië.(wr)
HULKENBERG (FORCE INDIA), SNELST MAAR FERRARI DERDE DAG VOOR MERCEDES
De derde wintertestdag in Barcelona is helemaal beheerst door Nico Hulkenberg in de Force India. Op supersofts was hij uiteindelijk 2"7 sneller dan alle anderen: 1'23"110. Die "alle anderen", behalve Mc Laren waarmee Jenson Button rokend (hydraulica begaf het) de pits inreed, reden vandaag allemaal een volle GP én meer. Zonder brokken, zonder mechanische- of elektrische pech. In de ochtend, net voor de lunch, kreeg Kimi Raïkkönen na vier ronden last van een falende brandstofsensor.
Maar in de namiddag draaide die fantastische gast die Kimi is, braafjes zijn GP. Minder devoot dan Mercedes, want hij plaatste zowel Nico Rosberg (5de) als drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton (8ste) met hun Mercedes voor de derde dag op rij achter de nieuwe Ferrari SF16H. Gisteren en eergisteren slaagde viervoudige wereldkampioen Sebastien Vettel ook in die onverwachte krachttoer.
Er is echter een lange màààr aan verbonden: de configuraties waarin de bolides in Catalonië rijden stemmen vaak onder helemaal niet overeen. Behalve tijdens het GP-draaien, dan moest iedereen al iets prijs geven van wat op 20 maart in Melbourne in Australië zal gebeuren. Elkaar de maat nemen, als autoconstructeur (Ferrari, Renault, Mercedes) en als coureur. Hierop inpikkend maakte de onvolprezen Fransman Romain Grosjean een zéér goede beurt vandaag. Tweede met de nieuwe Amerikaanse Haas met 1'25"874 op het chronobord.
Kimi werd derde, Kevin Magnussen vierde, Rosberg vijfde. De rest doet er eigenlijk niet meer toe. Tenzij de 12de plaats van Rio Haryanto in de Manor aangeeft hoe groot het verschil is tussen een topteam en de kruimelvreters. Hij draaide 1'26"249. Geen schande, meedoen is belangrijker dan winnen. Hoewel dat in de Formule 1 een aftands gezegde is. We leven naar 20 maart toe. Dan zal de zwartwit-geblokte vlag deze bewering staven. Het hoogste schavotje kan alleen diegene dragen die sterke benen heeft.
Morgen wordt er in Genève gebekvecht over hoe de F1 in 2017 er zal uitzien. Lewis Hamilton strooide iets rond van V12-motoren, handgeschakelde versnellingsbakken...Na 65 jaar F1 duikt er zowaar een vleugje nostalgie op. Als de nu 85-jarige Bernie Ecclestone, genius in deze, ooit naar de eeuwige F1-velden verdwijnt, zal niemand het nog precies weten hoe het was, hoe het moest, en hoe het had kunnen zijn. Het leven is dan vervuld.(Walter Rombauts/foto:Mercedes)
Vandaag tijdens de derde testdag in Barcelona hebben de racewagens andere stuurgenieën ontvangen. Zoals de heer Kimi Räikkönen zijn tweedaags snelste Sebastien Vettel aflost. Ook treedt Kevin Magnussen, die brokkenpiloot Pastor Maldonado vervangt bij Renault, in de snelle arena van Catalunya. Jenson Button vervangt Alonso in de Mc Laren en zo ook Carlos Sainz jr in de Toro Rosso die nog door de Ferrari F1-motor van 2015 wordt aangedreven. Om precies 9.43 vanochtend zorgde Sainz voor een rode vlag aan het eind van de rechte lijn, zonder erg.
Tien minuten geleden pakte Nico Hukenberg in de Force India met 1'28"256 de berste wijzerstand, Kevin Magnussen in de Renault de tweede beste (1'30"448), Sainz de derde en Nico Rosberg de vierde. De anderen oogstten nog geen kwalificatietijd. Raïkkönen moet de Ferrari SF16H nog in stelling brengen en Romain Grosjean met Amerikaanse nieuwkomer Haas reed één installatieronde en overlegt nu in de pits. Uiteraard zijn dit voorlopige tijden, deze namiddag zullen sommige aspirant wereldkampioen 2016 de wijzers scherper op de wijzerplaat zetten.(wr)
VETTEL (FERRARI) OOK OP TWEEDE TRAININGSDAG SNELST
Sebastien Vettel is ook op de tweede trainingsdag in Barcelona op de nieuwe supersoftbanden met 1'22"810 de snelste gebleken. De Australiër Daniël Ricciardo (Red Bull) werd tweede, Sergio Perez (Force India) derde en Nico Rosberg (Mercedes W07) vierde. Allemaal speelden ze afwisselend de eerste viool, maar deze namiddag, eigenlijk vanaf de voormiddag al bleek de viervoudige Duitse wereldkampioen weerom de "muleta" aan Mercedes te tonen. In het geheel genomen zegt dit niets over hoe het verloop van het WK 2016 zal verlopen. Dat begint op 20 maart a.s. en pas daar wordt klare wijn geschonken. Maar er zijn heuse nieuwe iedeeën in de auto's geslopen.
Het plaatje is spectaculairder dan vorig jaar. Zo is de Ferrari SF16H waarmee Vettel rondswingt een indrukwekkend samensspel van aerodynamische elementen, die naar verluidt zijn geïnspireerd uit de vrachtwagenafdeling van de Scuderia zelf. Stapsgewijs trachten we de auto's beter te analyseren omdat er overduidelijk nieuwe inzchten in verwerkt zijn. Als aandrijving blijft er natuurlijk de V6 Turbo Hybrid (waarover Bernie Ecclestone nog steeds niet te spreken is) maar die beleeft mogelijk zijn laatste seizoen.
Donderdag wordt er in Genève vergaderd waaraan alle F1-bonzen deelnemen om voor 2017 snellere en spectaculairdere te ontwerpen. Mogelijk al met een gesloten cockpit. Het doel is 5 à 6" snellere rondetijden te laten optekenen. Buiten het technisch aspect van de bolide op zich zal er dus een selectie plaatsvinden onder de coureurs. Alleen echte talenten in stuurmanskunst zullen aan bod komen en de dollardragers die nu nog aan een zitje geraken zullen weggezift worden.(wr/foto:Ferrari)
GISTEREN VETTEL, MOMENTEEL ROSBERG VOOLOPIG SNELST IN BARCELONA
Gisteren werden de eerste trainingen gereden op de omloop van Barcelona in Catalunya. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel wapperde met een rode lap naar Mercedes. Dit in de vorm van een eerste snelste tijd in de Ferrari. Mercedes stelde in de pitlane zijn W07 voor en daarbij viel - net als bij andere teams - de doorgedreven geniositeit inzake aerodynamika op. Rare luchthappers, dubbele luchthappers, "mee-etertjes" naar de autobodem toe. Bizarre voorvleugels ook. Kortom stof tot studeren. Vandaag (-dinsdag 23 februari) is de tweede testdag bezig. Daarin spelde om 10 uur vanochtend de Duitser Nico Rosberg in de Mercedes de wet met een tijd van 1'26"236. Straks vervolgt de eerste steekproef voor het WK F1 2016.(Walter Rombauts)
De Legend Boucles van Bastogne hebben weer een overweldigende publieke opkomst gekend. Het stoort geen mens meer dat ze niet meer deze "...de Spa..." noemen. Zeker de jeugd, de autosportnerds niet meegrekend, weet wellicht al niet meer dat ze een voortvloeisel zijn van de eens ronduit legendarische "Boucles de Spa". Een unieke winterrally georchestreerd door de even diep menselijke als tirannieke Alphonse Delettre.
De proef deed de grond rond Spa-Francorchamps daveren. Het was toen een snelheidsrally, geen "regelmatigheidsrit". Grote namen hebben er hun stempel op gedrukt. Jean-Louis Haxhe...met een Dafje, Stig Blomqvist met een Saab en andere Gilbert Stapelaere's met natuurlijk de onvergetelijke Ford Escort.
Nu het de "Legend Boucles de Bastogne" zijn geworden heeft iedereen in elke editie zo zijn eigen verhaal. Ook al omdat dus alle sportwagenklassiekers aan de start komen. Iedereen koerst zo'n beetje in een eigen cocoon. Dit jaar waren er opvallend veel deelnemers uit de VW Fun Cup. Eéntje viel me daarin op: Frédéric Caprasse die uittredend Europees-kampioen VW Fun Cup is en vorig jaar voor het eerste in de "Legends Boucles" deelnam.
In de uitgave 2016 reed hij een Ford Escort Mk2 en stuurde die met Razzi naar een opgemerkte zesde plaats. Weldra neemt hij opnieuw deel aan de VW Fun Cup en de TCR-Benelux-Trophy die door Kronos Events dit jaar als blikvanger wordt opgevoerd. In bijlage een "flits" van Caprasse-Razzi in de ner gereden Legend Boucles.(Walter Rombauts/foto: Kronos)
MAANDAG 22 FEBRUARI EERSTE ECHTE F1 KRACHTMETING IN BARCELONA
De voorbije pré-seizoenstraining in Barcelona waar de Duitser Sebastien Vettel met Ferrari als snelste uitkwam, was vooral bedoeld om bandenleverancier Pirelli kans te geven de nodige data op te doen in de 382 ronden die er door vele teams werden gereden. Pirelli werkt aan een nog zachtere supersoft waarvan het effect nog groter is dan het aanzuigeffect van een spons en de adhesie tussen rubbercompound en asfalt eerder gaat lijken op de zuigkracht van de nappen van een octopus. Hoe de F1-reglementenmakers de puzzel van sets gaan uitleggen aan het grote publiek is een vraagteken.
Zelfs viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel is van mening dat de overreglementering en de lagere sound van de V6's fans weghalen van de F1. Overigens - en dat heeft Vettel niet gezegd - is men industrieel gezien in de zéér nabije toekomst aan het eind van de levens van de verbrandingsmotoren Otto- en Diesel. Wie vandaag het Formule "e" kampioenschap van de FIA volgt ziet dat de elektrische opvolger van de F1 al klaar is. Het gemis aan maagdoorsnijdend geluid kan via "soundbars" worden ingebouwd.
Het publiek vraagt, de FIA draait ! Porsche biedt momenteel in zijn gamma soundbars aan die verschillende geluiden produceren. Zoals na WOII de gefrustreerde Japanners in hun Suzuki's, Subarutjes, Datsunnetjes en andere Mazdaatjes dat bij Hitachi al konden kopen. Véél goedkoper dan een echte Porsche, een heuse Ferrari of Lamborghini.
Maar nu, alle gekheid op een stokje, de F1 anno 2016, het 66ste jaar in zijn bestaan. De strijd zal opnieuw tussen Mercedes en Ferrari gaan. Nieuwkomers als Haas en...Renault, zelfs Williams en Red Bull hebben alles te bewijzen of opnieuw te bewijzen. De eerste echte testdagen beginnen maandag 22 september. Dan zijn er in eerste instantie veel verrassingen en komen vaak kleinere teams op de voorgrond. Ook omdat de "bonzen" niet altijd in hun kaarten laten kijken met welke jokers ze al dan niet uitpakken. Maandag begint eigenlijk de F1 anno 2016.
Renault heeft zijn nieuwe bolide al voorgesteld op 3 februari. Ferrari zal nu vrijdag 19 februari zijn nieuwe auto voorstellen. En op Sauber na, die dat op 1 maart zal doen, stelt de hele verdere meute zijn nieuwigheid in deze wintermaand nog voor. Mc Laren-Honda en Haas op zondag 21, Manor, Williams en Red Bull op maandag 22 en Toro Rosso op 29 februari a.s. Het zijn feestelijke formaliteiten, laat ons zeggen de maskers die exciterend het ware gelaat van ieder merk raadselachtig maken. Tot in de eerste race in het Australische Melbourne die maskers afvallen. Pas als de maskers zijn afgevallen en niets meer te verstoppen is, wordt het extra "exciting". Purisme.(Walter Rombauts/foto's: wr, Renault, Ferrari, Mercedes)
De nieuwe Mazda MX-5, de nu vijfentwintig jaar iconische roadster, heeft in 2015 liefst 15 onderscheidingen gekregen in Europa, Australië en Noord-Amerika. Naast dit heuse "collectors-item", bleek de Mazda MX-3 de best verkochte auto aller tijden in de geschiedenis van het Japanse merk te zijn. De populariteit van deze agressief getekende "3" is vooral mede te danken aan de Skyactiv-D 1.5, de propere diesel, waarop in Genève tijdens het 86ste Salon aldaar, de nadruk wordt gelegd.
Blikvanger daar zal vooral de RX-Vision zijn, een conceptcar nog weliswaar maar die tegen 2020 zal verrassen met nieuwe accenten én met de Rotary-Engine. De erfenis van Felix Wankel wiens naam de motor droeg alvorens Mazda in Hiroshima met de moed van imperfectie de winnende motor in Le Mans (1991-B787) en Francorchamps (1981-RX-7) doorontwikkelde. Een veelbelovende versie ervan, draaiend op waterstof, maakt zijn opwachting in de komende jaren.(wr)
Wie ziet dat het 0°C is en al aan het bibberen gaat voor mogelijke gladheid, kijkt best regelmatig naar de stand van zaken in de Rally van Zweden. Dat is al de tweede proef voor het "World Rally Championship" (WRC). Op een eerste korte snelheidsrit kunnen mensen dan zien hoe de rallywagens zich aalglad doorheen de venijnige, besneeuwde of beijzelde wegen schuiven. Sneeuw- en spijkerbanden zijn daar natuurlijk wel aangewezen.
Wie goed oplet zal ook zien dat er op smalle banden wordt gereden. Ze moeten - al dan niet voorzien van spijkers - als een mes door sneeuw en ijs op de weg snijden. Met brede banden, waar mensen bij ons zo graag mee snoeven, kan je op sneeuw en ijs niets doen. In Zweden hebben we een voorname vertgenwoordiging in de persoon van Thierry Neuville (Hyundai i20 WRC) die in de openingsrally van Monte Carlo derde werd.(wr/foto:Hyundai)
Mc DONALD'S RACING WIERP DEELNAME BIJ KRONOS EVENTS AL IN BUS
Ongeveer zeven uur geleden is bij Kronos Events het inschrijvingsformulier van Mc Donalds Racing voor de zevenwedstrijden van de VW Fun Cup 2016 in de brievenbus gevallen. Vorig jaar bakte het team er niet veel van dor opeenvolgende tegenslagen. De ploeg van François Bouillon is zinnens een komplete ommezwaai te zorgen in dit nieuwe jaar.
"We viseren beter en hoger", legt François goed gemutst uit. "Dat is telkens opnieuw de drijfveer. Zeker als je weet dat enkel brute pech je van een bepaald doel heeft gehouden. Laat ons zeggen dat we voortdurend een plaatsje in de Top 10 viseren en waarom ook niet enkele in de Top 5...?"
Net als in 2015 zien we hetzelfde trio achter het stuur van de #260. Naast François Bouillon, vinden we Marc-Olivier Van Oppens en Xavier Gérard. Francois Bouillon benadrukt dat er voor de 25 Uren (in Francorchamps) en de 10 Uren van Mettet op de diensten van Frédéric Vervisch ex F3 en nu positief bezig in de GT's. De West-Vlaming is één van de snelste jongens in de VW Fun Cup. Niet verwonderlijk als men weet dat hij in de twee jongste edities tekende voor een Super"pole".(wr/foto's:Belgian VW Club)
"Europa heeft gekozen voor de autoconstructeurs en niet voor de gezondheid van de bevolking", luidde het gisteren uit de mond van zogoed als allemaal postjeszuigers (-sters?). Europa heeft gekozen voor de autoindustrie ! Wat een opluchting !!! Al die kritische Europeanen rijden zélf in een vervuilende auto, hebben het liefst drie keer per jaar vakantie, en als het even kan, nog veel uitkeringen en subsidies allerhande. Ik* ben blij dat het gezonde verstand heeft gewonnen van waanzin.
De zogenaamd vertekende testen (-gesjoemel...) zijn niet ontstaan door de constructeurs. Neen, ze zijn ontstaan uit het onvermogen van "overheidsdeskundigen" die regels oplegden waarin knappe industrie-ingenieurs de mogelijkheid zagen om die te omzeilen. Of die onmogelijk in te vullen waren. Op de testbank van de overheid rijdt een auto op twee wielen. In de praktijk op vier. Wie is, in dat verschil, rijden op twee of in de praktijk rijden op vier wielen, de échte dommerik ? In de F1-windtunnels worden bolides getest op vier draaiende wielen...
Maar de kritische Europeanen die meestal zelf in een vervuilende auto rijden, willen het allemaal goed hebben. D.w.z. Huisje, tuintje, autootje, vrouwtje, kinderen, kleinkinderen, eventueel nog achterkleinkinderen. Maximale sociale bescherming er nog bovenop. Meestal tegenover erg profiterend gedrag van de maatschappij. De medeburger. Onlangs zei ik het nog over het gebouw waarin ik moet wonen, "hier zijn geen dieven mevrouw, de mensen stelen zelf..." Wij laten mateloos mensen geboren worden - tegen 2050 liefst 9 miljard - terwijl er geen toekomstperspectieven zijn. Respect voor ongeboren leven, eens geboren mag je worden gemarteld, gepest, uitgebuit, vermoord door religieus-filosofische giftkronkels in de hersenen van sommigen. Waanzin, Niet ?
Maar terug naar ons zo geliefde klimaatgevoelen. Belangrijk daarbij is dat de elektrische auto daar staat: Tesla, Nissan, Renault, Peugeot en nog andere vergeten Mercedessen zeker ? BMW is iets apart. Kundig maar te arrogant, waardoor niet geloofwaardig. Het moderne BMW is sowiezo niet geloofwaardig, al is het in het Belgenland (waar zijn de Belgen ?) momenteel het commercieel meest begeerde merk. Als purist heeft BMW voor mij* geen gezicht meer, tenzij dat van mijn huisdokter die met een uitzonderlijke Hybrid-exemplaar van hen rijdt. BMW Belgium heeft opnieuw een licht dictatoriaal gezicht nodig, à la Dr. Diploma-Ingenieur Bodenbinder. "Ordnung MuB sein". Vergeten is ook dat Mitsubishi in 2009 autoland verbaasde met de knappe MiEV waaruit de Citroën en de Peugeot het daglicht zagen.
Enige Orde vindt de oplettende burger wel in het domein van de Elektrische auto (EV=Electric Vehicle). Aan de spits staat Tesla. Daarna heb je die Nissan Leaf, de Renault, de Peugeot...en dan gaapt er voor mij* een enorm gat. Tesla is te duur, Nissan en Renault, hebben het aantrekkelijkste aanbod. Met een Nissan Leaf heb ik* zo'n 126 km actieradius gekregen bij volle batterij, zonder ik me met hartritmestoornissen aan de spoed moest aanmelden.
De conclusie van een waardevolle testrit met de Nissan Leaf was dat de overheid (Hallo ? Wie is dat ? Wellicht antwoord-apparaat...) in gebreke blijft voor de infrastructuur van opladingspunten. Anders geen probleem. Bovendien hangt de actieradius grotendeels af van de manier waarop de Leaf wordt gereden. In geven van energie en in het terugnemen ervan. Dat is echter een apart verhaal. Je kan met 126 km actieradius vetrekken en met 123 km actieradius terug aan je eindpunt komen. Een geheim van juist autorijden.
Overigens is het geharrewar over "snelheid" (mijn boordcomputer geeft dagelijks een "V" op die lager ligt dan in een wielerwedstrijd...en een verkeerstaks die het stilstaan ruimschoots overstijgt...) een zaak van de Minister van Verkeer. Veertig jaar geleden reed ik* in Zweden Volvo's die reageerden op verkeersborden. "70 km/h". Punt. Men mocht de gasplank intrappen zoveel als je onverstandig hoofd wilde, de Volvo (= ik rijd) bleef getrouw aan die snelheidslimiet. Het kost aan inbouwkost in een auto zogoed als niets. Nog goedkoper dan de vermeende VW-sjoemelsoftware. Geen minister denkt eraan (Je Pense, Donc je Suis). Maar dat is in leeghoofden veel gevraagd. Er is dus van regeringswege - lees de betrokken minister - schuldig verzuim. Want het kàn gewoon. Al decennia. Maar de verleiding van corruptieboetes is wellicht nog sterker.
Maar het ging eigenlijk over de Nissan Leaf. In 1991 stelde Nissan een "Future Electric Vehicle" voor in Japan (inzet links boven). Dat voertuig moest de strijd aanbinden tegen de CFK's, de CO2, de NOx. En eerlijk is eerlijk. Nissan heeft daar heel veel van waargemaakt. Want als ik* morgen bevoordeeld ben om elektrisch te rijden en het geld niet heb om een Tesla te kopen, dan is het een Nissan Leaf of een Peugeot. Hoewel de Nissan het in allure en comfort wint. Morgen iets meer over de Nissan Leaf en ook over de Nissan CVT (Continu Variabele Transmissie) die het merk aanbiedt. De meest compacte en efficiëntste ter wereld. Of over hoe het lachen met de destijds Dafjes van de gebroeders van Doorne in Tilburg kan vergaan.(Walter Rombauts/foto's: Nissan en wr)
* Toen ik als jong journalist in nogal indrukwekkende media publiceerde, werd me op het hart gedrukt NOOIT in de ik-vorm te schrijven. Rijper wordend zag ik dat alles wat ik las in die "ik-vorm" was geschreven. Dus was ik altijd gedwongen te bescheiden gebleven. Nu ik na 65 jaar "autoleven", onderhuids in de motoren, in de F1, de 24 Uren van Le Mans, tweemaal persoonlijk ontvangen door Enzo Ferrari "himself", genodigde op 80ste verjaardag Fangio, Niki Lauda kennende enzovoort, stel ik mezelf voor als "ervaringsdeskundige". Ik zoek geen ministerpost. Ik heb een hekel aan gekunsteldheid. Walter Rombauts. To be, or not to be...
Voor de eerste editie van de 10 Uren Fun Cup van Dubai telt het 34-koppige startveld liefst 8 Belgische bemanningen. Het wordt een exotische bestemming voor "The Belgian's" die we kennen van de European VW Fun Cup en ginds onder het zonnetje met plezier de Europese "winter" even achter zich kunnen laten.
Terwijl de karnavalvakantie eraan komt en heel wat landgenoten de ski's aanbinden, denken deze deelnemers van de VW Fun Cup niet in het minst aan wintersporten. 8 Evo's éénzitters werden immers al vanuit België verscheept om er a.s. weekend aanwezig te tekenen in de 10 Uren van Dubai, een organisatie van Max Mamers Management, de drijvende kracht achter de Franse Fun Cup. Niet minder dan 34 "Coccinelles" maken hun opwachting in de Verenigde Arabische Emiraten waar de thermometer nog steeds lekker op 25°C staat !
Allure Team, het uittredende kampioenenteam, is één van de favorieten met Pierre Piron, Nicolas Léonard en, normalerwijze, Jean-François Olivier. AC Motorsport runt niet minder dan drie auto's in het Midden-Oosten, met laat ons zeggen racende families "behind the wheel". De # 59 komt in handen van Thierry en Didier Van Dalen, Arnaud Quédé en Stéphane Perrin. De # 183 is er voor Terry en Raphaël Agullo Ponce, evenals voor Cédric Marmonnier. Marc Van Dalen, beheerder van Kronos Events, haalt zijn helm van de plank en deelte de # 284 met vennoot en vriend Jean-Pierre Mondron, Edouard Mondron en Thierry de Latre du Bosqueau.
ComToYou Racing mag natuurlijk niet op deze afspraak ontbreken en laat de auto rijden die in de jongste race in Dijon nog de race domineerde. "Boss" Jean-Michel Baert, La Angélique Detavernier, de trouwe Olivier Robert en de jonge Mathieu Detry delen er de # 287. Een andere Evo 3 van de formatie uit Waterloo is de # 292 van Patrick Van Glabeke en Martin Lanting, maar dan onder de vlag van Curbstone en voor de gelegenheid voorzien van de kleuren van "Rosso Ferrari". Het Milo Racing team debuteert eveneens in Dubai. Christophe Nivarlet rekent op de snelle en ervaren co-rijders zoals - zeg maar Monsieur - Stéphane Lémeret, Kevin Balthazar, Philippe Roulet, zonder Christophe Nivarlet zelf niet te vergeten. Zij beschikken over de # 280 Socardenne, vice-kampioen in de "European VW Fun Cup 2015".
Laatst, maar niet de minste, is er de # 301 van X-One Fun die in de kleuren staat van een Amerikaanse tv-feuilleton uit de seventies en voor het besturen van de genaamde "General Lee" zijn er Fred Horlait, Dimitri Cambier, Thomas Lacroix en Benoit Arnaudet. Naast de Belgische afvaardiging zijn er heel wat buitenlandse teams en coureurs die deelnemen aan deze toch wel iets unieke race. Er wordt dan natuurlijk gedacht aan de Franse V Fun CupW Fun Cup-boy's, maar ook aan het Italiaanse GDL Racing Team Asia, de formatie van Gianluca Di Lorenzi die als eerste een deelname in Dubai bevestigde. Twee Evo's maken de verplaatsing met de Australiërs Malcolm Niall en Mark Pilatti. Er is ook een voor de 100% Italiaanse crew met Renzo Calcinati, Franco Calzolari, Cesare Guazzini en Emilio Melloni. GDL Racing is trouwens één van de kanshebbers op de zege. Dat komt omdat hij al meerdere deelname's aan de "24 Uren van Dubai" (in GT) op zijn actief heeft. Daarmee meteen de nodige ervaring in het woestijngebied.
Het is nu nog tot vrijdag 5 november aftellen voor het grote debuut van de VW Fun Cup in Dubai. Tussen 8.30 en 10.30 uur is er dan de vrije training, waarna de hele meute zich opmaakt voor de kwalificaties, goed voor twee uur racen (tussen 10.30 en 12.30). De wedstrijd verloopt in twee manches: een eerste run van 3 uur met de start om 14.00 uur en een tweede krachtmeting van liefst zeven lange uren. Deze wordt één dag later op gang geflitst. Het is voor iedereen duidelijk dat het avontuur van de "komieke Belgen" (zo denken ze daar over ons) in de Verenigde Arabische Emiraten met veel aandacht worden gevolgd.(wr/foto's:VW)
FORMULE 1 2016 DREIGT KOPIE TE WORDEN VAN VORIG JAAR
Hoewel Vettel in de eerste natte voorseizoens-trainingen met de Ferrari snelste leek, zegt de viervoudige wereldkampioen, te vrezen dat het seizoen 2016 een afgietsel zal worden van dat van vorig jaar. Hoogstwaarschijnlijk kan Ferrari aanklampen bij de Mercedessen, maar de hegemonie van de Ster zal niet worden doorbroken. Dat is de mening van één van de beste autocoureurs ter wereld die zelf vier jaar in de Red Bull-Renault iedereen, tot de razernij toe, het nakijken gaf. Pirelli haalde uit de 382 ronden die werden gereden weerom veel data om de nieuwe regebanden te mixen.
Op 22 januari stelt het nieuwe Amerikaanse Haasteam zijn auto voor. Tegen alle gewoontegetrouwe glitter in gebeurtt dat in de pitlane van het Circuit van Catalonye in Barcelona. Stilaan komen de trainingen op gang en brouwt Pirelli weer nieuwe "compounds" die op het eerste gezicht de "selfies" van een race om meer photoshop zullen doen vragen. Er gebeurt van alles, Bernie Ecclestone, heeft het nog in de hand. Maar eeuwig leven doet die man ook niet. Bij het daarbij opdoemende vraagteken hoort stilte. Tot de V6 Turbo Hybrid's in Australië aanslaan voor de eerste GP.(wr)
De Mazda RX Vision die op het jongste Salon van Tokio werd voorgesteld is bekroond met de titel van "Conceptcar van het Jaar". Ikuo Maeda, Kevin Ruce, Julien Montousse en Norihito Iwao, tekenden voor de fascinerende vormgeving en namen gezamelijk de prijs in ontvangst (zie bijlage). Dat de lage motorkap mogelijk is komt door de "rotary-engine" - erfenis van Felix Wankel - die heel compacte inbouwmaten toelaat. Daardoor wordt ook de aandacht weer op die krachtbron gelegd. Vorige weken schreef ik nog dat de eindontwikkeling van de Otto- en Dieselmotor in zicht is en de puur elektrische auto die interne verbrandingsmachines naar het museum zal verwijzen. Tot een visoen mij ongelijk gaf.
Stel dat - zoals Mazda tegen 2020 wil doen - de rotary engine seriematig op waterstof draait, zoals je ook een andere verbrandingsmotor dat kan laten doen, dan creëer je een concurrent van de elektrische auto die kan tellen. Want tegen die tijd zijn we nog niet echt uit onze batterijenproblematiek. Een Tesla haalt wel 511 km als ie verstandig wordt gereden, maar die accu's en de infrastructuur voor het opladen, blijven zorgen baren. Voorlopig toch zeker. Rond die waterstof rijst maar één essentiële vraag. Als ze wordt aangemaakt via zon, wind of water-energie is het prima. Op fossiele wijze is het onzin en wegwerpmateriaal. Dus waterstof heeft nog zeker niet afgedaan in de nabije toekomst.
De rotatiemotor op zich, die veel minder bewegende onderdelen heeft dan een klassieke verbrandingsmotor, is geniaal maar sukkelde in het verleden met afdichtingsproblemen tussen rotor en stator. Daarvan kwam het hoge brandstofverbruik in g/kW/h gezien. Ondertussen is die afdichting héél veel verbeterd, zodat dit nadeel grotendeels wegvalt. Overigens mag niet worden vergeten dat het met deze motor is dat de eerste en tot vandaag toe enige Japanse auto - de Mazda 787B - de "24 Uren van Le Mans 1991" won. Volker Weidler, Bertrand Gachot en Johnny Herbert reden hem. In een tweede Mazda 787B werd ons Belgisch stuurgenie Pierre Dieudonné achtste.
Om maar te zeggen dat die Mazda RX Vision die prijs als schoonheids-ideaal won, maar er onderhuids nieuw technisch vernuft borrelt. Nog steeds met Mazda's klassieke motor voorin en achterwiel-formule. Of zoals de MX-5 die nu 25 jaar bestaat, de meest klassieke roadster is en meteen ook de best verkochte ter wereld. Overigens is zo'n MX-5 een collector's-item. Zoals overigens meerdere Mazda's al zijn geworden. Zoals de RX-7 waarin Tom Walkinshaw en - weerom - Pierre Dieudonné de "24 Uren van Francorchamps 1981" wonnen. "Vision" is niet een toevallige naam die het management uit Hiroshima en Leverkusen kozen.(Walter Rombauts/Foto's:Mazda en wr)
Na een overroepen VW-schandaal, wordt de focus nu gericht op Renault ! Ontoelaatbaar ! Omdat politici aller-partijen (het is een lachertje op zich) niet eens technisch bewust is wat daaromtrent heerst. Iedereen is schuldig, alleen al door het feit dat je bestaat. Wantrouw deze ministers, "surtout" medisch korps, advokatuur, Edelachtbare ? Justitie...Lachertje. De Arabische investering in de haven "hapert" nadat lullepop, minister-van-nulliteiten Geert Bourgois, trots en vol eigenwaan, liet weten dat Vlaanderen (het Absolute lachertje) geen wapens meer zou leveren aan Saudi Arabië...Kleine en leugenachtige vent. Laat Renault gerust, en met hen ALLE autoconstructeurs (Dit is in eer en geweten toegevoegd aan Walter's Auto Cahiers) door Walter Rombauts. Omdat jullie, zogenaamde regering, geen enkel inzicht hebben in waarover het in essentie gaat. Niet inzake milieu, niet inzake technisch inzicht (ZF-autoriteit liet weten geen tiengangige automaat te willen bouwen) niet inzake gezond verstand. Maar dat laatste was al bekend. Villa Lorraine ? Comme chez soi ? (wr)
PICTURE-MEMORIES: MET DE WORKS-FORD ESCORTS IN LAPLAND
Koen Wijckmans, de beste huidige auto- en autosportjournalist van België, zond me de vorige dagen een herinnering aan de tijd dat er nog sneeuw lag en kleurgetrouw hagelwit zag. Het is een foto van een testrit die we deden in Lapland en Zweden in o.a. Arjeplög, alles binnen de Noordpoolcirkel. We zoefden met spijkerbanden over de autobrede landwegeltjes, tussen de bomen, soms dwarsgaand en die kist heerlijk opvangend tegen 150 km/h. Ik herinner me nog dat een ingenieur van Bendix, dat nauw samenwerkte met Ford, op wat de achterbank moest zijn lag te slapen. Hij was er gerust in dat we de aquavit gingen halen. Alle drie konden we er weg mee. Met sneeuwrijden en met de verwarmende drank.
Van links naar rechts Walter Rombauts, Heikki Mikkola en monument Gilbert Staepelaere die ons in 1996 door een hardnekkige ziekte te vroeg verliet. Hij was de "vader van de Drie Musketiers", boek geschreven door een ook al overleden pionier Marc Martens. De Drie Musketiers waren Marc Duez, Robert Droogmans en Patrick Snijers. Gilbert, met wie ik altijd een liefde-haat verhouding had, behalve over "babes", heeft van de Drie Grote rallyrijders gemaakt. Eén van de twistpunten tussen hem en mezelf was dat hij ooit in Ieper tegen stuurgenie Walter Rörhl met één seconde verloor. Nadat ik het waarheidsgetrouw in de Gazet van Antwerpen destijds had neergepend, belde hij me midden in de nacht op met de kwade mededeling dat hij "gemakkelijk" voorbij Rörhl kon.
Twee uur hebben we aan de lijn gehangen. Een gezamelijke gezellige herinnering aan een bepaalde dame heeft ons tenslotte de vredespijp doen roken. Rörhl was eerst, bleef eerst, en Gilbert was meer dan eervol tweede tegenover een wereldkampioen van formaat. Walter Rörhl was ooit chauffeur van een aartsbisschop, die uiteraard altijd op tijd kwam, maar ook zijn staf en mijter moest rechthouden tijdens de rit. Ooit mocht ik met WaldHerr Rörhl eens mee als "navigator" in de besneeuwde bergen. 200 km/h wees de teller, met voor ons een reusachtige rots en een linkse venijnige knik in de weg.
Mirakuleus wrong hij even aan het stuurtje en weg was de rots en werd het gaspedaal weer dieper ingetrapt. Ik kon niet nalaten hem te vragen "Walter, ben jij nooit bang ?". Hij loste wat gas, relaxte wat, keek me met zijn eerlijke karaktervolle ogen aan en zei "Ja, Walter, soms ben ik bang." Waarop ik de onontkoombare vraag stelde...."En wat doe je dan ?" Zijn antwoord was het verstandigste dat ik in mijn leven kreeg. Ik ben het nooit vergeten en heb het altijd in regen, op sneeuw, op ijs, toegepast. Hij zei kort en bondig: "Dan vertraag ik." Uit het Grote Boek van de Wijsheid gegrepen.(tekst: wr/foto: Koen Wijckmans)
De gezellige Brit Rob Huff (36), oud-gediende bij Chevrolet rijdt dit seizoen het WTCC voor Honda, naast de Portugese grappenmaker Tiago Monteira ex-F1 en. Rob Huff is niet de eerste de beste. Hij werd in 2012 wereldkampioen in de discipline, won 27 keer, is de tweede inzake gewonnen races, en behaalde 77 podiumplaatsen. Bovendien zette hij zich 11 keer op de "pole-position" en - nu komt het belangrijkste - won liefst acht keer in Macao. Dat is hetzelfde als in de F1 winnen in Monaco maar dan in absoluut Danteske omstandigheden. Voor Honda is de leutige Rob een geweldige aanwinst.(wr/foto:Honda)
KLASSIEKE AUTO VERDWIJNT, TECHNIEK NEEMT EMOTIE OVER
Het Autosalon van Brussel, dat van Detroit straks en naar de lente toe dat van Genève, geven een schitterend röntgenbeeld van de auto van vandaag. Die is aan verdwijnen toe. Niet in gedaante, die kan nog niet stoer genoeg zijn maar langzamerhand is te zien dat de verbrandingsmotor aan zijn einde toe is. In benzine- én diesel. Dat willens nillens de elektrische auto een feit zal worden. Gelijktijdig daarmee zal een kwalijke kant van de hedendaagse auto worden weggenomen door de techniek die meer en meer de emotie (lees in het verkeer, de agressie) zal neutraliseren en de autobezitter alleen nog zal laten dromen van de al dan niet macho-verschijning van zijn verplaatsingsmiddel.
Want dat is de auto, noch min, noch meer. Hybride legt de brug van het verleden (de verbrandingsmotor) naar de nabije toekomst (elektrische auto). Dat is op het Autosalon van Brussel goed te merken. Op de recente technologiebeurs van Las Vegas (CES) was ook al te merken dat dokter-diploma-ingenieurs, wetenschappers, materiaaldeskundigen in de autoindustrie de rol van showmannetjes zullen overnemen. CEO's als Diess van Volkswagen die zich in Las Vegas nog iets van Dieselgate herinnerde... Hij zei gewoon "sorry", alvorens de Budd-e Conceptcar (inzet) aan de techneuten uit te leggen.
Dat is een elektrische personenbusje dat ... 300 km ver kan op een batterijlading. In de Rally van Monte Carlo voor Alternatieve voertuigen reed een verzegelde Tesla...511 km ver. Of Mathias Müller - ex-Porsche - die nu de kolen uit het vuur moet halen in Amerika en in Detroit andermaal het boetekleed zal aantrekken. De software was geen onwetendheid, maar een bewuste ingenieurstruuk die aan Bosch werd afgesmeekt. Wellicht door de oude weggetoverde staf van Wolfsburg. Technologietreffens- en treffers zullen belangrijker nieuws brengen dan autoshows.
Wie zich aan autosport waagt, moet dat op een afgesloten circuit doen, niet op de openbare weg. En de échte autosporter zal schrikken van zichzelf dat de essentie van echte autosport een krachtmeting met jezelf is. Iedere ronde perfecter, iedere ronde sneller. Dat is de simpele maar voor velen moeilijk te begrijpen cocktail waaruit reuzen worden gemixed: Juan Manuel Fangio, Ayrton Senna, Niki Lauda, Alain Prost, Stirling Moss, Jack Brabham, Jim Clark, Sebastien Vettel, de groten. Met een grote "G", die op zichzelf genoeg zegt. Michaël Shumacher,statistisch met zeven titels, moet er ook bij als grootste. Maar in mijn loopbaan heb ik hem altijd meer als een robot dan als coureur ervaren. Meer wil ik er niet over zeggen.
Mercedes komt met een E-klasse die zichzelf parkeert via je smartphone, BMW heeft nu al iets dat het werk zogoed als helemaal voor de bestuurder doet. Millimeter precies, en Tesla's, Google's en Apple's rijden straks vanzelf. Ze rijden nu - voor Tesla en Google althans - anoniem al tussen ons. Prachtig. Koning Auto is Dood ! Leve de Nieuwe Koning Auto.
Die de weg niet meer tot een strijdtoneel zal maken maar wel tot een gesynchroniseerd verplaatsingsparadijs. 't Zal nog wel even duren...2030...2050. Minstens nog een generatie eer alles is geregeld. Op zijn minst, rekening gehouden met de de onvermijdbare menselijke domheid en arrogantie. 't Wordt boeiend. Vooral omdat we tegen die tijd met 9 miljard wezens zullen zijn die elkaar allemaal naar het leven staan. Mogelijk wonen er dan wel al enkele op Mars. ET's ? (Walter Rombauts/foto's:VW en Mercedes)