"Europa heeft gekozen voor de autoconstructeurs en niet voor de gezondheid van de bevolking", luidde het gisteren uit de mond van zogoed als allemaal postjeszuigers (-sters?). Europa heeft gekozen voor de autoindustrie ! Wat een opluchting !!! Al die kritische Europeanen rijden zélf in een vervuilende auto, hebben het liefst drie keer per jaar vakantie, en als het even kan, nog veel uitkeringen en subsidies allerhande. Ik* ben blij dat het gezonde verstand heeft gewonnen van waanzin.
De zogenaamd vertekende testen (-gesjoemel...) zijn niet ontstaan door de constructeurs. Neen, ze zijn ontstaan uit het onvermogen van "overheidsdeskundigen" die regels oplegden waarin knappe industrie-ingenieurs de mogelijkheid zagen om die te omzeilen. Of die onmogelijk in te vullen waren. Op de testbank van de overheid rijdt een auto op twee wielen. In de praktijk op vier. Wie is, in dat verschil, rijden op twee of in de praktijk rijden op vier wielen, de échte dommerik ? In de F1-windtunnels worden bolides getest op vier draaiende wielen...
Maar de kritische Europeanen die meestal zelf in een vervuilende auto rijden, willen het allemaal goed hebben. D.w.z. Huisje, tuintje, autootje, vrouwtje, kinderen, kleinkinderen, eventueel nog achterkleinkinderen. Maximale sociale bescherming er nog bovenop. Meestal tegenover erg profiterend gedrag van de maatschappij. De medeburger. Onlangs zei ik het nog over het gebouw waarin ik moet wonen, "hier zijn geen dieven mevrouw, de mensen stelen zelf..." Wij laten mateloos mensen geboren worden - tegen 2050 liefst 9 miljard - terwijl er geen toekomstperspectieven zijn. Respect voor ongeboren leven, eens geboren mag je worden gemarteld, gepest, uitgebuit, vermoord door religieus-filosofische giftkronkels in de hersenen van sommigen. Waanzin, Niet ?
Maar terug naar ons zo geliefde klimaatgevoelen. Belangrijk daarbij is dat de elektrische auto daar staat: Tesla, Nissan, Renault, Peugeot en nog andere vergeten Mercedessen zeker ? BMW is iets apart. Kundig maar te arrogant, waardoor niet geloofwaardig. Het moderne BMW is sowiezo niet geloofwaardig, al is het in het Belgenland (waar zijn de Belgen ?) momenteel het commercieel meest begeerde merk. Als purist heeft BMW voor mij* geen gezicht meer, tenzij dat van mijn huisdokter die met een uitzonderlijke Hybrid-exemplaar van hen rijdt. BMW Belgium heeft opnieuw een licht dictatoriaal gezicht nodig, à la Dr. Diploma-Ingenieur Bodenbinder. "Ordnung MuB sein". Vergeten is ook dat Mitsubishi in 2009 autoland verbaasde met de knappe MiEV waaruit de Citroën en de Peugeot het daglicht zagen.
Enige Orde vindt de oplettende burger wel in het domein van de Elektrische auto (EV=Electric Vehicle). Aan de spits staat Tesla. Daarna heb je die Nissan Leaf, de Renault, de Peugeot...en dan gaapt er voor mij* een enorm gat. Tesla is te duur, Nissan en Renault, hebben het aantrekkelijkste aanbod. Met een Nissan Leaf heb ik* zo'n 126 km actieradius gekregen bij volle batterij, zonder ik me met hartritmestoornissen aan de spoed moest aanmelden.
De conclusie van een waardevolle testrit met de Nissan Leaf was dat de overheid (Hallo ? Wie is dat ? Wellicht antwoord-apparaat...) in gebreke blijft voor de infrastructuur van opladingspunten. Anders geen probleem. Bovendien hangt de actieradius grotendeels af van de manier waarop de Leaf wordt gereden. In geven van energie en in het terugnemen ervan. Dat is echter een apart verhaal. Je kan met 126 km actieradius vetrekken en met 123 km actieradius terug aan je eindpunt komen. Een geheim van juist autorijden.
Overigens is het geharrewar over "snelheid" (mijn boordcomputer geeft dagelijks een "V" op die lager ligt dan in een wielerwedstrijd...en een verkeerstaks die het stilstaan ruimschoots overstijgt...) een zaak van de Minister van Verkeer. Veertig jaar geleden reed ik* in Zweden Volvo's die reageerden op verkeersborden. "70 km/h". Punt. Men mocht de gasplank intrappen zoveel als je onverstandig hoofd wilde, de Volvo (= ik rijd) bleef getrouw aan die snelheidslimiet. Het kost aan inbouwkost in een auto zogoed als niets. Nog goedkoper dan de vermeende VW-sjoemelsoftware. Geen minister denkt eraan (Je Pense, Donc je Suis). Maar dat is in leeghoofden veel gevraagd. Er is dus van regeringswege - lees de betrokken minister - schuldig verzuim. Want het kàn gewoon. Al decennia. Maar de verleiding van corruptieboetes is wellicht nog sterker.
Maar het ging eigenlijk over de Nissan Leaf. In 1991 stelde Nissan een "Future Electric Vehicle" voor in Japan (inzet links boven). Dat voertuig moest de strijd aanbinden tegen de CFK's, de CO2, de NOx. En eerlijk is eerlijk. Nissan heeft daar heel veel van waargemaakt. Want als ik* morgen bevoordeeld ben om elektrisch te rijden en het geld niet heb om een Tesla te kopen, dan is het een Nissan Leaf of een Peugeot. Hoewel de Nissan het in allure en comfort wint. Morgen iets meer over de Nissan Leaf en ook over de Nissan CVT (Continu Variabele Transmissie) die het merk aanbiedt. De meest compacte en efficiëntste ter wereld. Of over hoe het lachen met de destijds Dafjes van de gebroeders van Doorne in Tilburg kan vergaan.(Walter Rombauts/foto's: Nissan en wr)
* Toen ik als jong journalist in nogal indrukwekkende media publiceerde, werd me op het hart gedrukt NOOIT in de ik-vorm te schrijven. Rijper wordend zag ik dat alles wat ik las in die "ik-vorm" was geschreven. Dus was ik altijd gedwongen te bescheiden gebleven. Nu ik na 65 jaar "autoleven", onderhuids in de motoren, in de F1, de 24 Uren van Le Mans, tweemaal persoonlijk ontvangen door Enzo Ferrari "himself", genodigde op 80ste verjaardag Fangio, Niki Lauda kennende enzovoort, stel ik mezelf voor als "ervaringsdeskundige". Ik zoek geen ministerpost. Ik heb een hekel aan gekunsteldheid. Walter Rombauts. To be, or not to be...
|