Nieuwe Porsche 911 GT3 Cup wordt in Frankfurt voorgesteld
Tijdens het Salon van Frankfurt dat van 17 t/m 27 september a.s. doorgaat zal de nieuwe 911 GT3 Cup worden voorgesteld. Hoewel de auto sterker en breder is dan de productie-renwagen zal hij op dezelfde productielijn als de straatversies van de Porsche 911 worden gebouwd in Stuttgart-Zuffenhausen. Voor de eerste keer is deze racewagen gebaseerd op de legale straatversie van de GT3 RS modeljaar 2010. Net als in de zescilinder boxermotor in de nieuwe GT3 RS is de zuigerverplaatsing toegenomen met 0,2 liter tot 3,8 liter. Daardoor wordt er 22 kW (30 pk) meer vermogen bereikt tot (450 pk) tegen 8500 t/m. De auto is uitgerust met een zesgangige sequentiële bak en weegt in die versie 1200 kg.(Tekst:wr/Foto:Porsche)
Mercedes-Benz is launching serie-produced cell car on the road
Mercedes-Benz is launching its first series-produced fuel cell car on the road. It is the B-Class F-CELL. The environmentally friendly electric car has better a performance similar to than a 2,0 litre petrol car and is fully suited for everyday driving. The ZERO-emission drive system consumes the equivalent of 3,3 litres of diesel per 100 km in the "New European Driving Cycle" (NEDC). Production of the B-Class F-CELL will commence later in 2009 with in the beginning a small lot. The first of around 200 vehicles will be delivered to customers in Europe and USA at the beginning of next year.
The new fuel cell vehicle offers everything that people expect from a Mercedes-Benz: high comfort and safety as well as no reduction in interior space and boot capacity. Customers will not have to sacrifice any driving pleasure either, because the electric motor has a peak performance of 100 kW(136 hp) and a maximum torque of 290 Nm, which is available from the first rotation. That's mean an impressive dynamic handling properties, in some cases far better dan two litres petrol cars.
Despite these qualities, the ZERO-emission fuel cell drive consumes, as I said, the equivalent of only 3,3 litres of diesel fuel per 100 km. The range is with 400 km great en the refuelling times is about three minutes. The most important thing is dat de B-Class with the F_CELL is taking a pioneering role as the world really first fuel cell automobile to be produced under series production conditions. The technological heart of the car is the new generation of the compact, high-performance fuel cell system in which gaseous hydrogen reacted with atmospheric oxygen at 700 bar to generate a current for the electric motor. The fuel cell has a very good cold start as low as minus 25°C. As in hybrids with combustion engines, the fuel-cell car uses a lithium-ion battery with an output of 35 kW and a capacity of 1,4 kWh to boost power and recover braking energy. Lithium-ion technology is today the best compromise between high recharge efficiency, a long service-life and the compact dimensions. The drive components are situated in de sandwichfloor, well-know from the A- and B-Class. That's the raison that there a boot capacity of 416 litres stay available in the interior.(Walter Rombauts/Pictures:Mercedes-Benz)
Opel met ecoFlex dieselmotor met slechts 109 g/km CO2
Tot de bruikbare en betaalbare echte elektrische auto een feit is gaat de veldslag om ter minst g/km aan koolstofdioxyde onverminderd voort. Althans vor de merken die bezorgd zijn om de gunst van de klant, want de verkopers van dikke bakken liggen daar niet direct van wakker. Volgende maand is het de "Internationale Automobil Austellung" (van 17 tot 27 september) van Frankfurt. Met de Duitse verkiezingen van 27 september 2009 in het vooruitzicht en de verdere lotgevallen van Opel, krijgt dit Autosalon wel een bijzonder aanzicht. Talrijk zullen de elektrische conceptkarretjes zijn en ook een nieuwe Trabant doet zijn intrede.
De echte belangrijke accenten liggen in Duitsland bij Opel. Uit de vele interessante aspecten die Opel aanbiedt steekt er één bovenuit: een ecoFlex dieselmotor die maar 109 g/km aan CO2 uitstoot. De club van de -120 g/km, aangevoerd door de Smart, groeit nog steeds aan. Het zijn de enige dingen die de klant nog boeien. Alleen voor die opofferingen krijgt hij nog wat fiscale clementie van een overheid die zelf het water aan de lippen heeeft staan. Het geheim van die lage uitstoot is natuurlijk het lage brandstofverbruik. Dus moet de autobezitter er ook wat rijplezier bij inboeten. Zoals bij Volvo één van de vijf cilinders is opgeofferd om op die manier aan "downsizing" te doen, minder te verbruiken en dus minder uitstoot te hebben. Eén of tweetrapsturbootjes redden dan wat de toch nog verwachte pittigheid.
Maar vandaag is er geen andere uitweg. Zie de krachttoer van Opel in de nieuwe Astra. In de motorenreeks van acht zuinige en zo proper mogelijke motoren is door het drukken van het brandstofverbruik de uitstoot in g/km met liefst 12% gedaald. In ruil heeft de Astra meer allure en een ruimer interieur. Alle dieselmotoren (95, 110,125 en 160 pk) verbruiken minder dan 5 l/100 km. De benzinebroertjes raken nog niet onder 6,1 l/100 km. Volgens sommige kritikasters is dat dan nog fors gelogen want verbruiken àlle auto's meer dan de constructeurs in hun cijfermateriaal opgeven. Je kan dat ook omdraaien: maar weinige bestuurders zijn in staat een auto te rijden zoals die technisch daarvoor is voorzien.
Alle door Opel aangeboden krachtbronnen voldoen aan de Euro 5-emissienormen. Vele motoren worden gekoppeld aan zesversnellingsbakken. Wat vinnigheid in het opschakelen en rust en lagere toerentallen in de hogere gangen. Allemaal om dat verbruik te drukken en daarmee rechtstreeks de uitstoot. De 1,3 liter turbodiesel kan het koppel voor een zesbak niet opbrengen en heeft daarom een vijfversnellingsbak. De echte aanraders in de huidige context binnen het Opelaanbod zijn de 1,4 en 1,6 liter turboviercilinders. Ze dienen in feite drie heren: het gehandhaaafde rijplezier, de zuinigheid door fikse overdrive-verhoudingen en daaraan verbonden de beoogde lage uitstoot in g/km. Men kan die trend niet eeuwig blijven doortrekken. Daarom is het tijd voor de elektrische auto. Raar genoeg boet de hybride in die verbeten strijd aan populariteit in. Het zal ermee vergaan zoals in de F1 het KERS-systeem. (Kinetic Energy Recovery System). Het is te duur, te ingewikkeld en brengt niet genoeg aarde aan de dijk. In de hybride-auto heeft men ook die drie factoren: een verbrandingsmotor, een dure zware batterij en een elektromotor. Gooi die verbrandingsmotor er tussenuit ! Ga puur elektrisch ! Maar daarbij beginnen batterijfabrikanten zich achter de oren te wrijven. Hun wenkbrauwen fronsen. Het is engineeringsgewijs heel knap, maar misschien toch weer niet direct algemeen voor eind 2011. Tenzij je in California woont en met een Tesla kunt rijden. (Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Opel)
Met een Tesla kan je zo'n 365 km rijden eer de lithium-ionen batterij om een nieuwe lading vraagt die naar verluidt voor zo'n 9 zou moeten zijn gefikst. Als je voorbij het "laadpunt" rijdt valt de auto onherroepelijk stil. Hoe mooi, hoe exotisch, hoe knap ook, hij staat daar te staan als een bison in de weide. Dat is momenteel het meest kwetsbare punt van de sublieme Californische échte elektrische auto. De concurrentie, zéér uitgesproken General Motors, gebruikt dat kwetsbare punt om een nieuwe theorie over de elektrische auto te verkondigen. Of om met andere woorden te zeggen dat de complete elektrische auto nooit zal bestaan door gebrek aan die autonomie.
De Volt is op zijn tijd vooruit. De Cruze gaat elektrisch. De Opel Ampera gaat eind 2011 in productie. Als een reusachtige serpentin gaan die berichten de wereld rond. Nu met het internet sneller dan je ze kan schrijven. We zijn al zover dat Babylonische spraakverwarring begint te heersen over vaktermen. General Motors vindt - niet geheel onterecht - dat men het de bezitter van een elektrisch voertuig niet kan aandoen van ergens stil te vallen. Zoals in de stationromannetjes bij nacht en ontij, met een zieke hond en je schoonmoeder ook nog achterin. Daarom vonden de pientere heren van de reus op lemen voeten de term "E-REV" uit. Dat staat letterlijk voor "Extended-Range Electric Vehicle"
In concreto gebruik je een elektromotor als primaire aandrijfbron. Maar die kan de aandrijving maaar 60 km lang waaarborgen en smeekt dan om een secundaire aandrijving op fossiele brandstof. Weliswaar bescheiden in omvang en verbruik en - héél belangrijk - alleen dienend om de lithium-ionen-batterij van 16 kWh op te laden zodat die verder de elektromotor kan aandrijven tot je er na die steeds wissselende cyclus van elkaar aflossen tot meer dan 500 km kan mee rijden. Die primaire energiebron die stroom krijgt van de batterij wordt dan een motorgenerator genoemd. Uiteindelijk kan de Opel Ampera (zo werd gezegd bij de lancering in Genève in maart van dit jaar) ook aan een gewoon stopcontact van 230 volt worden opgeladen. Opnieuw voor een basisrit van 60 km waarna een verbrandingsmotor als generator werkend de batterijen weer oplaadt. De eeuwige ononderbroken cyclus zou je zeggen. Ware het niet dat die verbrandingsmotor (diesel of benzine) nog steeds geen totaal nul-uitstoot geeft.
Renault, Mercedes, Nissan, BMW zeker, maar ook alle andere constructeurs die de wereld doen vonken, die hun bedoeling is van eeen copmlete ZERO-uitstoot te hebben. Van niks. NIet van koolstofdioxide, niet van onverbrande koolwaterstoffen, ook niet van stikstofoxyde, niet van roet, niet van roetpartikels. Van niks. Ook niet van fijn stof. Maar dat zal het moeilijkste zijn, want fijn stof wordt niet alleen door verbrandingen en chemische uitwisselingen bekomen. Tientallen andere factoren - uit huisbrand, wrijvingen, natuurbiologische gebeurtenissen - zorgen voor fijn stof. We zijn er dus nog niet uit. Maar nieuwe open discusssies en inzichten kunnen ons mogelijk wel sneller aan onze zo gewenste echte elektrische auto helpen.(Tekst:Walter Rombauts)
Gisteren, donderdagnamiddag, hebben de vijf leden van het RACB National Team de gelegenheid gekregen kennis te maken met de installaties van Toyota F1.
Foto in bijlage : Thierry Neuville, Benjamin Bailly, Jérôme D'Ambrosio, Laurens Vanthoor en Bertrand Baguette in de stand van Toyota F1.
Opdracht volbracht, dit is het minst wat we kunnen zeggen van het geslaagde weekend racen in het Limburgse Zolder. Met een Porsche GT3 uit de stallen van First Motorsport is Jan Wouters, officiële Yokohama-piloot,samen met zijn copiloten, Beliën, Vanrompay en Derdaele erin geslaagd een klasse overwinning in GT4 te behalen. Sterker nog, de vooropgestelde ambitie een top tien te behalen werd gerealiseerd door een schitterende 6de plaats te veroveren. Een plaats waarbij heel wat snellere en meer potente bolides werden achter gehouden. Dankzij een probleemloze wedstrijd en een vrij strak tempo klom de Yokohama-Porsche stelselmatig vanuit een 21ste startplaats op naar de top tien.
Een zevende stek was de laatste uren eigenlijk al een zekerheid, door het uitvallen van een BMW-silhouette in het voorlaatste race-uur kwam de zesde plaats nog in handen van het Yokohama-kwartet.Deze sterke prestatie geeft extra motivatie voor de volgende endurance race van 14 november. Dan wordt op hetzelfde circuit een 10 uren race gehouden ter afsluiting van het race-seizoen.
Yokohama kwam dit jaar al eerder in het nieuws door tijdens de lancering van CleanWeek 2020 in de maand mei een band voor te stellen die is gemaakt uit afval van appelsienschillen. Daardoor wordt 80% natuurrubber gespaard en dus CO2. Jan Wouters is ook de officiële Yokohama-coureur in het nieuwbakken Belgische driftkampioenschap waaarin hij eveneens sterk uit de verf komt.(wr)
Veertien dagen geleden verhuisde Nissan terug naar zijn historische roots in Yokohama. Daar waren nogal wat redenen voor. De autoindustrie is niet alleen genoodzaaakt auto's met lage CO2-waarden aan de consument te leveren, ze is misschien wel vooral aan zichzelf verplicht te zoeken naar de productiemethoden die op zich weinig koolstofdioxyde in de atmosfeer brengen. Nissan President CEO Carlos Ghosn vertelde dat de terugkeer naar Yokohama waar Nissan in 1933 werd opgericht (Datsun toen nog...) betekent dat het productie-apparaaat 16% minder CO2 uitstoot dan het vorige hoofdkwartier in Ginza in Tokio. Dat is op jaarbasis toch nog 10.200 ton. Maar volgens het "Building Energy Managements System" (BEMS) is dat een industriële prestatie om fier op te zijn.
Het nieuwe gebouw heeft een oppervlakte van 80.000 vierkante meter. Het telt 22 bovengrondse en twee ondergrondse verdiepingen en rijst uit boven de haven van Yokohama. De gelijkvloerse verdieping is 4.000 vierkante meter groot en er is de Nissan Gallery waar liefst 30 auto's zijn tentoongesteld. Daartussen bevindt zich de "LEAF" die gelijktijdig met de plechtige opening werd gelanceerd. Het is een auto die eind 2010 op de markt komt in USA en Europa. Het is een mid-size elektrische auto voor vijf personen die een actieradius van 160 km heeft bij volledig opgeladen Lithium-ion-batterijen.Volgens de US LA4 mode kan hij aan eeen 200 v-net in 30 minuten voor 80% worden opgeladen met een quickstarter. Gezien de nu tienjarige Alliantie met Renault behoort Nissan met eeen productie van 3,411 miljoen geproduceerde voertuigen tot de grote wereldspelers. ZERO-emission is het hoofddoel.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Nissan)
Scott Atherton, ceo van de ALMS, heeft gisteren aangekondigd voor 2010 ingrijpende hervormingen te willen doorvoeren in de vier klasse's waauit nu de American Le Mans Series bestaan. Onder druk van het US department of energy, de SAE International en de Minister John Baird van het US Environmental Protection Agency zal ook ingegrepen worden in de gebruikte brandstof. Met name E10 "cellulosi" ethanol. Er zal eveneens werk worden gemaakt van de minder zwavelhoudende "clean diesel" die dit jaar al door Audi via "Shell Power" is geleverd en als standaard staat voor de "petrolier" van de "24 Uren van Le Mans". Overigens draait de nieuwsmolen van de ACO momenteel op een laag pitje. Men krijgt het gevoel dat de ALMS ruimschoots de Europese LMS overstijgt en de gezagsdragers van de l'Automobile Club de l'Ouest zich braafjes aan de nieuwe klasse's zullen mogen houden.
LMP1 en 2 worden simpelweg LMP vanaf volgend jaar - behalve voor de Mobil 1 - 12 Uren van Sebring - en er komt een Le Mans Prototype Challenge (LMPC). Als "lichtere" broertjes komen dan de GT (Grand Touring) en de GTC (Grand Touring Challenge). De LMPC zou de mogelijkheid moeten bieden wagens van het type "Formula Le Mans" te herbergen en nieuwe echte hybride-auto's onder te brengen. Vergeten we niet dat de investering die door Oreca in de persoon van Hughes de Chaunac is gebeurd in de "Formula Le Mans" wil doorgedrukt worden naar de ALMS. Scott Atherton is daar niet afkerig van want zijn woorden waren duidelijk: "De ALMS wil leidinggevend blijven in de sport-prototypewereld. De belangen die hierachter zijn te vinden liggen vanzelfsprekend in de Canadees/Amerikaanse belangen in de biofuelindustrie. Ottawa zou via Shell, maar ook langs Codexis Inc. (Enzyme Conversion), Cellana (algenverwerking naar plantaardige brandstof) en Choren Industries GmbH (biomass-to-liquids BTL) druk uitoefenen om te komen tot die "Green Alternative Motorsport".
Wonderbaarlijk genoeg is de kiem van dit alles te vinden in de op z'n minst excentrieke persoon van Max Mosley die eens een natte droom had om tegen 2015 (dat is straks) het brandstofverbruik van de F1 met 50% verminderd te zien. Aan de basis van het begin daarvan ligt als het ware "Genesis", de geboorte van het "Kinetic Energy Recovery System" dat als KERS een zo goed als doodgeboren leven is gaan leiden. Vergeten we echter daarbij niet dat wat Mosley ingewikkeld wou doen precies hetzelfde is wat Toyota "simpel" in de Prius I en II en ondertussen sinds Detroit 2009 in de III wil waarmaken.
Wat in de F1 heeft geleid tot de "push-to-pass" om gedurende 6"77 een bijkomend vermogen te "genieten" van 62,5 kW of 80 pk kan evengoed aangewend worden om bij gelijkblijvende prestaties minder brandstof te gebruiken. Dat is wat in een Toyota Prius gebeurt. Dankzij de steun van de elektrische motor die energie ontvangt van de batterijen wordt het fossiele brandstofverbruik gedrukt. Tijdens onze test met de Prius bedroeg dat bij normaal vlot rijden 5,5 l/100 km. Maar terug naar de ALMS. Daar wordt door Scott Atherton geen gewag gemaakt van de GT1's. De indruk dat de Grand Touring Challenge enkel naar Porsche lonkt kan niet echt waar zijn. Maar ALMS-klasse-wijzigingen doen eerder aanvoelen als een machtsgreep naar de ACO toe. Te oordelen van wat de jongste editie in La Sarthe is gebeurd (kritiek van de Chaunac, Pescarolo, Quesnel...op laksheid en leemten in het reglement van de organisatie...) is een groeiende invloed van "de Amerikanen" niet denkbeeldig. Al dan niet Duits gedirigeerd.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Peugeot)
Renault Clio en Clio Grandtour in de club onder 120 g/km
De Renault Clio en Clio Grandtour die uitgerust zijn met de 1.5dCi dieselmotor van 63 kW of 85 pk hebben sinds een tweetal maanden een uitstoot aan koolstofdioxyde die slechts 115 g/km bedraagt. Daarmee vergroten ze de club van auto's die minder dan 120 g/km CO2 uitstoten. Dank zij die motor die ook in Nissanmodellen is terug te vinden wordt een federale overheidskorting vorzien. Inwoners van het Waalse gewest krijgen daar bovenop nog eens een premie van 800 en bedrijven zullen over 5% extra aftrekbaarheid beschikken.
In de Renault Twingo levert die motor nog milieuvriendelijker cijfers af. Omdat die slechts 4,4 l/100 km verbruikt is de CO2-uitstoot slechts 104 g/km waarmee naar de benijdenswaardige 88 g/km van de Smart wordt geknipoogd. De prijzen van de Renault Clio en Clio Grandtour hebben nog steeds 16.500 als basis voor de Renault Clio dCi 85 "Expression", de driedeurs van de gamma.(wr)
Vorige week donderdag werkte Nicola Larini in de Chevrolet Cruze een perfecte workshop af op het Circuit Zolder met het oog op de ontvangst van het "World Touring Car Championship" in 2010. De zon was van de partij, de ex-F1-coureur zijn humeur ook en de Cruze draaide zijn geplande rondjes. Chevrolet blijft onder leiding van Eric Nève een belangrijke rol spelen in het WTCC. Chevrolet blijft overigens binnen het hele GM-verhaal een aparte rol spelen. Begin juli wist het merk bij monde van Yves De Cauwer dat de "Volt", de elektrische auto waaraan zoveel is gelegen, voor was op het geplande programma. Iedere week worden er een paar exemplaren gemaakt en direct" real time" ingezet in het drukke Amerikaanse verkeer. Vorige dagen werd er één gespot. Daarvan hier een real time beeld ! Een Chevrolet Volt in battle dress om volgend jaar in productie te gaan.
Het is geen boerenbedrog, maar er zit wel een geruststellend gevoel in de auto - net als het principe van de Ampera - omdat bij het legen van de accu na zo'n 400 km, een kleine verbrandingsmotor ervoor zorgt dat de batterijen weer kunnen opgeladen worden. Met een lege accu stranden is dus niet mogelijk. Actieradius wordt op die manier opgevoerd "naar wens". Maar zoals de Tesla's die enkel en alleen op die lithium-ion batterij rijden is het dus met de Volt en de Ampera niet gesteld. Het is een keuze.
De Chevrolet Volt kan - zoals de zaken nu staan -worden aangesloten op een 220v stopcontact om de accu op te laden. In drie uur zou de batterij weer vol zijn en GM maakt zich sterk dat het slechts 1 per nacht kost om de accu helemaal op te laden en een pure elektrische autonomie tot 60 km te waarborgen. Clean Week 2020 dat voor de tweede keer wordt georganiseerd tussen 5 en 9 mei 2010 in Zolder, hoopt zowel de Volt als de Opel Ampera te mogen verwelkomen binnen de groeiende lijst auto's die beantwoorden aan normen die al een eeuw geleden moesten zijn opgelegd.(Tekst en foto:Walter Rombauts)
Dame Hilde Van Laethem, Adviseur van Febiac vermeldt haar naamkaartje, is de bezielende kracht achter de veelbezochte website www.toekomsopwielen.be en haar grote verdienste daarin is dat zij vooral naar de jeugd toe de werking van een auto zo simpel mogelijk tracht voor te stellen. Ze slaagt daar in omdat ze zelf uit de praktijk komt. Er zijn maar weinige dames waarmee je het over distributie, compressieverhoudingen en andere variabele kleptimingen kunt hebben. Maar zij ként dat, en toch loopt ze gefrustreerd rond. "De kloof van school naar praktijk is té groot", stelt ze vast. Jongeren die afstuderen in één of andere autotechnische richting zien zich plots voor een barrière geplaatst. Ze voelen zich verhinderd, een deel uit angst voor het onbekende wellicht, om de stap te zetten naar monteur, carrosserie- of diagnost van motoren.
Een groot potentieel vloeit weg van de bedrijven die snakken naar vakmensen - maar ze vaak niet willen/kunnen betalen - en zo ontstaat er een vakuum waarin geen vaklui meer kunnen worden gevist. De nieuwe site www.stagesopwielen.be wil een oproep doen naar bedrijven om zich tegen uiterlijk 31 juli 2009 in te schrijven en met de geschoolde jongeren praktijkervaring te delen. De autoindustrie doet daartoe al geweldige inspanningen, maar voelt zich ook voor schut gezet. Teveel "mecaniciens" voelen zich asl "boerkes" bekeken en sturen hun kat naar sollicitaties. Een hele goeie monteur is zijn loon meer dan waard. Niet het oude type met het peukje in de mond die met tegenzin de klant te woord staat. Wél de jonge knappe gast die zowel van ontsteking, verbrandingen als menselijke warmte heeft gehoord. Een uitdaging voor de industrie die stagesopwielen. Gedurfd.(Tekst en foto:Walter Rombauts)
Tesla verkocht zijn vijfhonderste elektrische roadster !
Tesla is momenteel de enige autoconstructeur in de wereld die een elektrische roadster uitbrengt. Zopas is daarvan de vijfhonderste verkocht. Daarmee is Tesla ook het enige merk dat op grote schaal een voertuig met "ZERO"-emission op de markt brengt. Geen wonder dat Mercedes een tweetal maanden geleden toehapte om 50 miljoen dollar mee te investeren en batterijtechnologie door te voeren op de Amerikaanse markt. De batterijen blijven het grote dilemma in elektrische auto's. Op gebied van standtijd, kostprijs en recyclage. Met de Tesla Roadster kan momenteel 244 mijl (392 km) worden afgelegd met één vulling die 4 dollar kost.Ondertussen loopt het ook al los voor de Tesla "S" (foto-), een sierlijke coupé, die helemaaal doet vergeten dat het hier om - weerom - een compleet elektrische auto gaat.
De administratie "Obama" heeft een fikse tegemoetkoming over om zo'n CO2-vrije auto te kopen. Dichter bij ons, in Londen, is zopas een Tesla showroom opengegaan. Engeland is gegeerd voor de elektrische auto's. Om de stad in te komen worden hoge taksen geheven op vervuilende auto's. Met een Smart, tiens, ook Mercedesfamilie, of een Mitsubishi iMieV, of een Reva en een groeiend lijstje omzeil je die. Vaak genoeg om eeen oplaadbeurt te bekostigen. Al rijst dan wel vaak de vraag waar ? De neuzen van de overheid wijzen dan even in de andere richting.(Tekst:wr/Foto:Tesla)
Nieuwe Jaguar XJ als hoofdvedette in Londense happy few
Het is een "salonnetje" waar alleen de rijkste mensen ter wereld komen. Hun auto's zijn ook navenant, zoals de Bugatti Veyron en andere Hispano's Suiza en Rolls-en al wat meer gewone kost zijn. Het viel Jaguar te beurt daar onder de grootste sterren te pronken met de fonkelnieuwe XJ. In weerwil dat Jaguar in handen is van het Indische Tata blijft het zijn eigen identiteit behouden. De "Jag" blijft vooralsnog een echte Jaguar. Eerder was de Jaguar XJ al vorgesteld in de Saatchi Gallery in Londen. Mike O' Driscoll, Managing Director van Jaguar Cars, was daar de gastheer.
Globaal vervolgt Jaguar met de nieuwe XJ de weg die stylitisch is ingeslagen met de XK en de XF. Bijgevolg is de nieuwe XJ designgewijs ook helemaal verschillend van de vorige generaties. Stylist Ian Callum wil met de nieuwe XJ een look van de 21ste eeuw geven. Dat wil zeggen elegantie en high-tech-uitstraling, zoals o.a. Aston Martin daar bijzonder goed in is geslaagd. De Jaguar kreeg een panoramisch dak waardoor een lagere, meer gestroomlijnde daklijn, voor een maximum aan lichtinval zorgt.
Er is keuze uit twee benzine- en één diselmotor. De motoren zijn gekoppeld aan een zesgangen-automaat die kan worden bediend met de JaguarDrive Selector of met bedieningstoetsen op het stuurwiel. De 3,0 liter dieselmotor met 202 kW (275 pk) met tweetrapsturbocompressor laat toe van 0 naar 100 km/h te rijden in 6"6 en slechts 7 l/100 km te verbruiken terwijl de CO2-uitstoot 184 g/km bedraagt. Een topJag met een diesel ! Wie had dat ooit gedacht ? Net zomin als Audi en Peugeot de 24 Uren van Le Mans winnen met een harteklop van Rudolf...Diesel.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:MyPrivatSalon)
Wat Big John is overkomen is het ergste dat een mens kan beleven. Zelf zeven keer wereldkampioen bij de motoren en in 1964 met Ferrari in de F1 zag hij zijn jongen Henry, voor zijn achttiende al briljant, een grote toekomst weggelegd in de heruitgevonden F2. Een dom, losgeslagen wiel, is met een dodelijke inertie op het jonge coureurshoofd terecht gekomen. Nu we met HANS en zijdelingse impachtopvang al een heel eind van de dood zijn weggereden in de zestigjarige moderne racerij gezien, rijst er rond die wielen toch een vraagje. In een ver verleden zijn wielen eens met sterke stalen kabels vastgelegd aan het chassis. Als bijvoorbeeld op het ovaal van Indianapolis zo'n wiel afbrak tegen de muur werd op die manier voorkomen "dat het een eigen leven ging lijden." D'r moeten foto's van bestaan en waarom dat systeem in onbruik is geraakt kan niemand met juiste preciesheid stellen. Het moet hebben bestaan in de periode van de buizenchassis' waaraan het dankbaaarder moet geweest zijn om die plusminus 30 cm lange kabels te bevestigen dan aan de huidige composietmaterialen.. 't Is maar een suggestie die jonge Henry het leven had kunnen redden. Nu op zoek naar de bewijzen voor het bestaan van die stoute bewering die naar het gevoel van de niet-meer-piep-pennenlikker in de Amerikaanse Indyraces is toegepast.(wr)
De aftrap voor de Superleague Formula is gegeven in Zolder !
Waar Limburg deze ochtend nog het mikpunt van speerbliksems was, veranderde het kwetsbare gevoel vanuit hemellichamen in een door merg en been dringende aardbeving, omstreeks 12.45 uur moet het zijn geweest dat de twaalfcilinders van de Formule Super League aan hun eerste vrije trainingen begonnen. De aarde beefde, oren werden bestopt, magen trilden als de bolides van de verschillende voetbalclubs en hun respectievelijke jockey's - ei zo na die van de F1 waard - het Zolders asfalt deed kraken. Wie nog niets op de agenda heeft in zo'n slordig vakantieweekeinde begeeft zich best naar de tweede manche van de Superleague voor autosport van de bovenste plank. De hoofdschotel wordt verder gegarnierd door de EuroBoss-series en de races voor de Dunlop Maxx Endurance Cup.
Om zéker niet de "Dutch Supercar Challenge niet te vergeten ! Een banden en ballenspel om U tegen te zeggen. De aftrap is alvast vandaag gegeven ! Morgenochtend zaterdag rollen de EuroBoss-Series om 09.05 uur al het ochtendgloren plat voor hun kwalificatie op de startgrid af te dwingen. Zondagochtend om 10.45 uur racen de EuroBosser's en om 15 uur in de namiddag komen dan die zware kanonnen tegen elkaar uit. Wie ze van dichtbij wil zien moet deelnemen aan de pitwalk voor het publiek om 14.15 uur. Autocoureurs en voetbalbonzen door elkaar. Gekker kon je het niet bedenken. Maar het werkt ! Voor het tweede seizoen al. Voor de duidelijk gesmeerd lopende organisatie tekenen Dick van Elk, Jurriaan Bos, Renate Vissers en Sonja de Coster met ongezien talent en Dries Heyman zou hemzelf niet wezen als hij niet zou checken dat deze twee Zolderse dagen als onvergetelijk zullen worden genoteerd.
Toen we vanochtend zo in Zolder rondlaveerden, de schitterend - toen nog lege - perstribune bekeken, dat zwart, plekkerig, aanzuigend asfalt opsnoven, de Sacramentsheuvel nog eens opkropen, wat verder historisch blijven stilstaan waar Gilles Villeneuve ons verliet, dan stelden we in ons binnenste vast dat er met dat Micky-Mouse circuit, net zomin eigenlijk als met dat van Jarama, niets mis kan zijn. Als je hier met V12's van 750 pk kan overscheuren, dan moet dat toch ook met de F1's nog kunnen. Homologatiegewijs natuurlijk niet. Da's politieke koek.Tenzij je d'r middenin een Casino zou neerpoten. Zoals in Monaco. Zoals in Macau. Terug spelen om geld. Dobbelen om brood en spelen. Let op, zondag gaat het precies dààrover.(Tekst en foto's:Walter Rombauts)
Sinds zijn zege met Peugeot in de 24 Uren van Le Mans is David Brabham (43) nooit eerder zo populair geweest. Hij won eerder in de GT1s in La Sarthe, maar pakte daarvoor nimmer de algemene overwinning. Momenteel is de in Engeland levende Australiër in Mid-Ohio waar hij deze week de vijfde race van het ALMS rijdt en op zoek gaat naar een nieuwe klinkende overwinning.In de 11-jarge geschiedenis van de American Le Mans Series is hij de enige coureur die in alle vier de klasses van de minstens evenwaardige tegenhanger van de LMS, zowel pole-positions als overwinningen boekte. Zij populariteit in Mid-Ohio is sinds zijn zege in Le Mans buiten alle proporties getreden. Ook al omdat vader Jack Brabham drie wereldtitels verzamelde (1959-1960-1966) in de 126 GPs waaraan hij deelnam.
David Brabham vormt ploeg met de in Connecticut geboren veteraan Scott Sharp en sturen in Lime Rock Park tevens vijfde race voor de Michelin Green Challenge de geheel nieuwe Acura ARX-02a. Door vriend en vijand bestempeld als absoluuut revolutionnair in sportwagenbouw. In 2008 scoorden Brabham en Sharp vier LMP2 klasse-zeges en een algemene overwinning dit jaar in St.Petersburg.
De sterkste opponent voor Brabham-Sharp is natuurlijk Gilles de Ferran en Simon Pagenaud die de laatste twee races wonnen in de ALMS. Dat waren de spektakels in Long Beach (California) en Tooele (Utah). Voormalig winnaar van de 500 Mijlen van Indianapolis zei dat het ondoorzichtige net van traffic op dat lichtlopende tracé van Lime Rock Park de grootste meoilijkheidsfactor voor de coureurs in de snelle autos zijn. Hij doelt dan niet zozeer op de twee Corvettes C6.R van Johnny OConnell en Jan Magnussen enerzijds en deze van Olivier Beretta en Oliver Gavin anderzijds, die een new entry geven in de Acura Sports Car Challenge.
Ze komen vooral om de zes GT1-titels die ze in Le Mans sinds 2001 aan het unieke merk schonken te vieren en mogelijk al een vuist te maken naar het nieuwbakken WK GT1 waarin Ford zeker, maar ook al Aston Martin, Ferrari en Porsche geneigd zouden zijn onder een nieuwe frisse FIA-voorzitter, zoals bijvoorbeeld Ari Vatanen, een vierde WK glans te geven. Nu zijn er drie WKs: Formule 1, World Touring Car Championship en het World Rally Championship. Tekst:Walter Rombauts/Foto:Peugeot)
Het zat Hamilton weer niet mee in de GP van Duitsland. Na een herboren auto én nog KERShoudend zette hij vorige vrijdag nog eens een snelste tijd in de vrije oefeningen. In de kwalificaties bracht hij het tot een vijfde startplaats voor teammaat Heikki Kovalainen die zesde werd. In de start liep het weer helemaal mis. In "une touchette" reed hij in de eerste rechts zijn rechterachterband aan diggelen tegen de voorwing van Webber en moest traag een ronde lang de pits vervoegen. De rest was roemloos, buiten de punten. Achttiende. Kovalainen redde de meubelen met een achtste plaats en dus 1 punt. Om de regerende wereldkampioen toch niet alle hoop te ontnemen geven we hem weer in de Mercedes-Benz W25.
Daarmee mocht hij vrijdag op de oude 22 km lange "Ring" met zijn 176 bochten, de tocht overdoen die Manfred von Brauchitsch in 1934 tot winnaar van de toenmalige GP van Duitsland maakte. het was de eerste zogenaamde "Zilverpijl", de zilveren kleur die tot nationale kleur werd verheven en door Adolf Hitler nadien - net zoals de Auto Union's trouwens - verplicht werd getooid met een hakenkruis. Het na-oorlogse Duitsland zat zeer verveeld met de modellen in de verschillende musea. Nu zijn er nog moeilijk te vinden. Want degenen op foto zijn door "fotoshop" verlost van die haakse tekeningen.
Ondertussen vindt er een kentering plaats binnen het WK 2009 dat binnen veertien dagen in Hongarije aan zijn tiende race toe is. Met Mark Webber en Sebastien Vettel in hun Red Bull als één en twee heeft Renault een dubbelslag geslagen. Niet het team dat door Briatore wordt geleid. Daarin is alleen Fernando Alonso door zijn vechterskarakter, zijn nooit opgeven en niets is onmogelijk, de bezieler. Maar Renault als begrip wordt door Red Bull naar voor gedragen. Hetzelfde geldt voor Ferrari met Massa en Raikkonen - ook nog steeds met KERS en Nico Rosberg doet dat met Williams voor Toyota.. Maar de kentering is voelbaar. Ook de verkilling binnen het Brawn GP-team waar duidelijk wordt dat Rubens Barrichello de knecht moet blijven om te zorgen dat Sebastien Vettel of Mark Webber de kloof met Jenson Button niet kunnen overbruggen.
Ze is nog groot, maar veel GP's zoals de deze moeten er niet meer komen. Anders gaat keizer's naam Brawn wel eens op z'n Newey's klinken. Aan de tankbeurt van Barrichello in de tweeëndertigste ronde die 11"4 duurde, zat een reukje. Met een debiet van 12 liter per seconde zou er minstens 120 liter bijgetankt zijn. De cijfers kunnen niet kloppen. Maar echt inzage heeft met natuurlijk niet. Net één seconde te weinig om de Braziliaan zorgeloos naar het einde laten rijden. Maar er schortte iets aan het systeem...Rubens moest nog eens effe binnen komen. Juist genoeg om Jenson voorbij te zien gaan in "Turn 1". Strateeg Ross Brawn krijgt altijd zijn zin. Meestal weet hij ook waarom hij wat wil. Die eigenschap maakt dat men gemakkelijk zijn nukkigheid vergeeft. Maar je moet daar zoals Rubens een brave man voor zijn. (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
Mercedes viert niet alleen de terugkomst van Hamilton op grid
Als straks de GP van Duitsland F1 op de nieuwe "flauwe" Nürburgring hopelijk een spannend verloop krijgt, is Mc Laren blij dat regerend wereldkampioen Lewis Hamilton in de eerste vijf staat. Met Barrichello en Button erbij geteld zijn dat drie Mercedes-motoren binnen de eerste vijf. Het is geen toeval dat Lewis de top van de grid weer mag/kan vervoegen. Ross Brawn is zijn sponsor Virgin kwijt aan Manor F1. De topman van Brawn ligt daar niet zozeer wakker van . Maar is natuurlijk verstandig genoeg om te weten als zijn team Brawn GP zowel bij de coureurs als bij de piloten wereldkampioen wordt, hij dan volgend jaar ook nog motoren nodig heeft.
Dus is die pientere Norbert Haug, Mc Larenbaas waar het op praktische zaken aankomt, zo lansgszij Ross gaan hangen en heeft zoiets gezegd als "Zeg Grote Jongen, kan je ons niet eens vertellen hoe we onze MP24-4 zo snel laten rijden als jouw Brawn's. Voor jou is de titel toch al binnen en wij voelen ons daar achteraan maar ongelukkig rondklussen. Overigens, we kunnen elkaar gebruiken...Plots verscheen die Mc Laren-Mercedes daar dan met een nieuwe frontwing, een nieuwe dubbele diffuser en...Lewis Hamilton klokte even de snelste tijd op vrijdag, ook op zaterdag en vertrekt straks vanaf de vijfde plaats.
Dat is één reden waarom Mercedes tevreden kan zijn. De andere is dat Force India-Mercedes doorgedrongen is tot het middenveld. Wegens geklungel van Renault, Ferrari, Toyota en BMW. Met voorbehoud voor de Red Bull's-Renault die echt voor de Franse constructeur - maar eerder voor een inflattoire Flavio Briatore - het laatste schaamplapje ophouden. Dus reden voor Mercedes om het beste te hopen voor de race op de 5,148 km lange Scalextric waar per ronde 2,4 kg "fuel" wordt verbrand in de 2,4 liter V8 motoren. Pikant detail is dat alle twintig deelnemers zouden zijn gewogen tegen 605 kg (driver and fuel included...).
Mercedes heeft nog een reden om te vieren. De GP van Duitsland was iets dat in augustus gebeurde. Vijftig jaar geleden ter gelegenheid van zo'n evenement voor 300.000 toeschouwers die de groene hel in de Eifel afzoomdem, stelde Mercedes zijn eerste "safety body" voor aan de wereld. Een onvervormbare passagierskooi in de series "220", "220 S" en "220 SE's" Voor en achterzones van de carrosserie veerden bij botsing voor- of achteraan als een harmonika in en absorbeerden de schokenergie, zodat die zo goed als uitgewerkt is tegen dat ze het passagierscompartiment bereikte. Minder doden, minder gewonden. 't Schuilt ook in de sport. Ayrton Senna was de laatste die dood uit de Williams-Renault werd gehaald op 1 mei 1994 in Imola. Sindsdien hebben we crashes gezien (o.a. Kubica) die toen geen enkele overlevingskans hadden geboden. Ook dat is Formule 1.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Mercedes)
Omdat een methaanmolecule meer waterstof bevat en minder koolstof dan de moleculen waaruit benzine is samengesteld, leidt het verbruik van aardgas tot mindere ontwikkeling van CO2 of debroeikasgas-effecten. Door in de steden het aandrijven door bussen op aardgas te laten geschieden i.p.v. diesels vermindert de uitstoot van roetdeeltjes, niet-methanische koolwaterstoffen als benzeen, formaldehyde, acetaldehyde en na dit Hitchcockvoer ook de stikstofoxyden in de laaghangende vervuilende luchtlagen.
Het Compressed Natural Gas zoals dat nu modern wordt genoemd is in gasvorm opgeslagen tegen 200 bar of meer en daarom zijn de tanks robuust gemaakt. Daardoor nemen ze een nie onbelangrijk eigen geicht in de wagen in, ruimte en is de actieradius beperkter. Toch moet gezegd dat met name Opel in die technieken met zevenmijlslaarzen de toekomst tegemoet snelt. De motortechnieken die steeds beter worden doen minder verbruiken en verminderen bijgevolg weer de CO2. In de onafwenbaarheid van de elektrische auto - Chevrolet Volt schijnt op schema vooruit te zijn - is de CNG-auto een volwaardige tussenstap die profiteert van de flexibiiteit tussen benzine en aardgas. Net zoals LPG dat in de hoek blijft geduwd worden.(wr)
Jaime Alguersuari reserve van Red Bull én Toro Rosso
De 19-jarige Spanjaar Jaime Alguersuari zal zowel voor Red Bull-Renault als voor Toro Rosso Ferrari de functie van reserve-rijder op zich krjgen. Hij vervangt daarmee na de GP van Duitsland die volgende weekend wordt gereden Brendon Hartley die zich vanaf nu op zijn Euopese F3 activiteiten kan toespitsen. Voor Alguersuari zal het als schoollopen zijn door in de pits de radiogesprekken te volgen tijdens de race, de briefings en de debriefings - ook over technische zaken wat op te steken. Met zijn 19 lentes is hij de Spanjaard de jongste winnaar ooit van het Britisch F3 Champiosnhip. Hij zal dus de jongens als Vettel, Webber, Bourdais en Buemi beter leren kennen.(wr)