De aftrap voor de Superleague Formula is gegeven in Zolder !
Waar Limburg deze ochtend nog het mikpunt van speerbliksems was, veranderde het kwetsbare gevoel vanuit hemellichamen in een door merg en been dringende aardbeving, omstreeks 12.45 uur moet het zijn geweest dat de twaalfcilinders van de Formule Super League aan hun eerste vrije trainingen begonnen. De aarde beefde, oren werden bestopt, magen trilden als de bolides van de verschillende voetbalclubs en hun respectievelijke jockey's - ei zo na die van de F1 waard - het Zolders asfalt deed kraken. Wie nog niets op de agenda heeft in zo'n slordig vakantieweekeinde begeeft zich best naar de tweede manche van de Superleague voor autosport van de bovenste plank. De hoofdschotel wordt verder gegarnierd door de EuroBoss-series en de races voor de Dunlop Maxx Endurance Cup.
Om zéker niet de "Dutch Supercar Challenge niet te vergeten ! Een banden en ballenspel om U tegen te zeggen. De aftrap is alvast vandaag gegeven ! Morgenochtend zaterdag rollen de EuroBoss-Series om 09.05 uur al het ochtendgloren plat voor hun kwalificatie op de startgrid af te dwingen. Zondagochtend om 10.45 uur racen de EuroBosser's en om 15 uur in de namiddag komen dan die zware kanonnen tegen elkaar uit. Wie ze van dichtbij wil zien moet deelnemen aan de pitwalk voor het publiek om 14.15 uur. Autocoureurs en voetbalbonzen door elkaar. Gekker kon je het niet bedenken. Maar het werkt ! Voor het tweede seizoen al. Voor de duidelijk gesmeerd lopende organisatie tekenen Dick van Elk, Jurriaan Bos, Renate Vissers en Sonja de Coster met ongezien talent en Dries Heyman zou hemzelf niet wezen als hij niet zou checken dat deze twee Zolderse dagen als onvergetelijk zullen worden genoteerd.
Toen we vanochtend zo in Zolder rondlaveerden, de schitterend - toen nog lege - perstribune bekeken, dat zwart, plekkerig, aanzuigend asfalt opsnoven, de Sacramentsheuvel nog eens opkropen, wat verder historisch blijven stilstaan waar Gilles Villeneuve ons verliet, dan stelden we in ons binnenste vast dat er met dat Micky-Mouse circuit, net zomin eigenlijk als met dat van Jarama, niets mis kan zijn. Als je hier met V12's van 750 pk kan overscheuren, dan moet dat toch ook met de F1's nog kunnen. Homologatiegewijs natuurlijk niet. Da's politieke koek.Tenzij je d'r middenin een Casino zou neerpoten. Zoals in Monaco. Zoals in Macau. Terug spelen om geld. Dobbelen om brood en spelen. Let op, zondag gaat het precies dààrover.(Tekst en foto's:Walter Rombauts)