Nieuwe Jaguar XJ als hoofdvedette in Londense happy few
Het is een "salonnetje" waar alleen de rijkste mensen ter wereld komen. Hun auto's zijn ook navenant, zoals de Bugatti Veyron en andere Hispano's Suiza en Rolls-en al wat meer gewone kost zijn. Het viel Jaguar te beurt daar onder de grootste sterren te pronken met de fonkelnieuwe XJ. In weerwil dat Jaguar in handen is van het Indische Tata blijft het zijn eigen identiteit behouden. De "Jag" blijft vooralsnog een echte Jaguar. Eerder was de Jaguar XJ al vorgesteld in de Saatchi Gallery in Londen. Mike O' Driscoll, Managing Director van Jaguar Cars, was daar de gastheer.
Globaal vervolgt Jaguar met de nieuwe XJ de weg die stylitisch is ingeslagen met de XK en de XF. Bijgevolg is de nieuwe XJ designgewijs ook helemaal verschillend van de vorige generaties. Stylist Ian Callum wil met de nieuwe XJ een look van de 21ste eeuw geven. Dat wil zeggen elegantie en high-tech-uitstraling, zoals o.a. Aston Martin daar bijzonder goed in is geslaagd. De Jaguar kreeg een panoramisch dak waardoor een lagere, meer gestroomlijnde daklijn, voor een maximum aan lichtinval zorgt.
Er is keuze uit twee benzine- en één diselmotor. De motoren zijn gekoppeld aan een zesgangen-automaat die kan worden bediend met de JaguarDrive Selector of met bedieningstoetsen op het stuurwiel. De 3,0 liter dieselmotor met 202 kW (275 pk) met tweetrapsturbocompressor laat toe van 0 naar 100 km/h te rijden in 6"6 en slechts 7 l/100 km te verbruiken terwijl de CO2-uitstoot 184 g/km bedraagt. Een topJag met een diesel ! Wie had dat ooit gedacht ? Net zomin als Audi en Peugeot de 24 Uren van Le Mans winnen met een harteklop van Rudolf...Diesel.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:MyPrivatSalon)
Wat Big John is overkomen is het ergste dat een mens kan beleven. Zelf zeven keer wereldkampioen bij de motoren en in 1964 met Ferrari in de F1 zag hij zijn jongen Henry, voor zijn achttiende al briljant, een grote toekomst weggelegd in de heruitgevonden F2. Een dom, losgeslagen wiel, is met een dodelijke inertie op het jonge coureurshoofd terecht gekomen. Nu we met HANS en zijdelingse impachtopvang al een heel eind van de dood zijn weggereden in de zestigjarige moderne racerij gezien, rijst er rond die wielen toch een vraagje. In een ver verleden zijn wielen eens met sterke stalen kabels vastgelegd aan het chassis. Als bijvoorbeeld op het ovaal van Indianapolis zo'n wiel afbrak tegen de muur werd op die manier voorkomen "dat het een eigen leven ging lijden." D'r moeten foto's van bestaan en waarom dat systeem in onbruik is geraakt kan niemand met juiste preciesheid stellen. Het moet hebben bestaan in de periode van de buizenchassis' waaraan het dankbaaarder moet geweest zijn om die plusminus 30 cm lange kabels te bevestigen dan aan de huidige composietmaterialen.. 't Is maar een suggestie die jonge Henry het leven had kunnen redden. Nu op zoek naar de bewijzen voor het bestaan van die stoute bewering die naar het gevoel van de niet-meer-piep-pennenlikker in de Amerikaanse Indyraces is toegepast.(wr)
De aftrap voor de Superleague Formula is gegeven in Zolder !
Waar Limburg deze ochtend nog het mikpunt van speerbliksems was, veranderde het kwetsbare gevoel vanuit hemellichamen in een door merg en been dringende aardbeving, omstreeks 12.45 uur moet het zijn geweest dat de twaalfcilinders van de Formule Super League aan hun eerste vrije trainingen begonnen. De aarde beefde, oren werden bestopt, magen trilden als de bolides van de verschillende voetbalclubs en hun respectievelijke jockey's - ei zo na die van de F1 waard - het Zolders asfalt deed kraken. Wie nog niets op de agenda heeft in zo'n slordig vakantieweekeinde begeeft zich best naar de tweede manche van de Superleague voor autosport van de bovenste plank. De hoofdschotel wordt verder gegarnierd door de EuroBoss-series en de races voor de Dunlop Maxx Endurance Cup.
Om zéker niet de "Dutch Supercar Challenge niet te vergeten ! Een banden en ballenspel om U tegen te zeggen. De aftrap is alvast vandaag gegeven ! Morgenochtend zaterdag rollen de EuroBoss-Series om 09.05 uur al het ochtendgloren plat voor hun kwalificatie op de startgrid af te dwingen. Zondagochtend om 10.45 uur racen de EuroBosser's en om 15 uur in de namiddag komen dan die zware kanonnen tegen elkaar uit. Wie ze van dichtbij wil zien moet deelnemen aan de pitwalk voor het publiek om 14.15 uur. Autocoureurs en voetbalbonzen door elkaar. Gekker kon je het niet bedenken. Maar het werkt ! Voor het tweede seizoen al. Voor de duidelijk gesmeerd lopende organisatie tekenen Dick van Elk, Jurriaan Bos, Renate Vissers en Sonja de Coster met ongezien talent en Dries Heyman zou hemzelf niet wezen als hij niet zou checken dat deze twee Zolderse dagen als onvergetelijk zullen worden genoteerd.
Toen we vanochtend zo in Zolder rondlaveerden, de schitterend - toen nog lege - perstribune bekeken, dat zwart, plekkerig, aanzuigend asfalt opsnoven, de Sacramentsheuvel nog eens opkropen, wat verder historisch blijven stilstaan waar Gilles Villeneuve ons verliet, dan stelden we in ons binnenste vast dat er met dat Micky-Mouse circuit, net zomin eigenlijk als met dat van Jarama, niets mis kan zijn. Als je hier met V12's van 750 pk kan overscheuren, dan moet dat toch ook met de F1's nog kunnen. Homologatiegewijs natuurlijk niet. Da's politieke koek.Tenzij je d'r middenin een Casino zou neerpoten. Zoals in Monaco. Zoals in Macau. Terug spelen om geld. Dobbelen om brood en spelen. Let op, zondag gaat het precies dààrover.(Tekst en foto's:Walter Rombauts)
Sinds zijn zege met Peugeot in de 24 Uren van Le Mans is David Brabham (43) nooit eerder zo populair geweest. Hij won eerder in de GT1s in La Sarthe, maar pakte daarvoor nimmer de algemene overwinning. Momenteel is de in Engeland levende Australiër in Mid-Ohio waar hij deze week de vijfde race van het ALMS rijdt en op zoek gaat naar een nieuwe klinkende overwinning.In de 11-jarge geschiedenis van de American Le Mans Series is hij de enige coureur die in alle vier de klasses van de minstens evenwaardige tegenhanger van de LMS, zowel pole-positions als overwinningen boekte. Zij populariteit in Mid-Ohio is sinds zijn zege in Le Mans buiten alle proporties getreden. Ook al omdat vader Jack Brabham drie wereldtitels verzamelde (1959-1960-1966) in de 126 GPs waaraan hij deelnam.
David Brabham vormt ploeg met de in Connecticut geboren veteraan Scott Sharp en sturen in Lime Rock Park tevens vijfde race voor de Michelin Green Challenge de geheel nieuwe Acura ARX-02a. Door vriend en vijand bestempeld als absoluuut revolutionnair in sportwagenbouw. In 2008 scoorden Brabham en Sharp vier LMP2 klasse-zeges en een algemene overwinning dit jaar in St.Petersburg.
De sterkste opponent voor Brabham-Sharp is natuurlijk Gilles de Ferran en Simon Pagenaud die de laatste twee races wonnen in de ALMS. Dat waren de spektakels in Long Beach (California) en Tooele (Utah). Voormalig winnaar van de 500 Mijlen van Indianapolis zei dat het ondoorzichtige net van traffic op dat lichtlopende tracé van Lime Rock Park de grootste meoilijkheidsfactor voor de coureurs in de snelle autos zijn. Hij doelt dan niet zozeer op de twee Corvettes C6.R van Johnny OConnell en Jan Magnussen enerzijds en deze van Olivier Beretta en Oliver Gavin anderzijds, die een new entry geven in de Acura Sports Car Challenge.
Ze komen vooral om de zes GT1-titels die ze in Le Mans sinds 2001 aan het unieke merk schonken te vieren en mogelijk al een vuist te maken naar het nieuwbakken WK GT1 waarin Ford zeker, maar ook al Aston Martin, Ferrari en Porsche geneigd zouden zijn onder een nieuwe frisse FIA-voorzitter, zoals bijvoorbeeld Ari Vatanen, een vierde WK glans te geven. Nu zijn er drie WKs: Formule 1, World Touring Car Championship en het World Rally Championship. Tekst:Walter Rombauts/Foto:Peugeot)
Het zat Hamilton weer niet mee in de GP van Duitsland. Na een herboren auto én nog KERShoudend zette hij vorige vrijdag nog eens een snelste tijd in de vrije oefeningen. In de kwalificaties bracht hij het tot een vijfde startplaats voor teammaat Heikki Kovalainen die zesde werd. In de start liep het weer helemaal mis. In "une touchette" reed hij in de eerste rechts zijn rechterachterband aan diggelen tegen de voorwing van Webber en moest traag een ronde lang de pits vervoegen. De rest was roemloos, buiten de punten. Achttiende. Kovalainen redde de meubelen met een achtste plaats en dus 1 punt. Om de regerende wereldkampioen toch niet alle hoop te ontnemen geven we hem weer in de Mercedes-Benz W25.
Daarmee mocht hij vrijdag op de oude 22 km lange "Ring" met zijn 176 bochten, de tocht overdoen die Manfred von Brauchitsch in 1934 tot winnaar van de toenmalige GP van Duitsland maakte. het was de eerste zogenaamde "Zilverpijl", de zilveren kleur die tot nationale kleur werd verheven en door Adolf Hitler nadien - net zoals de Auto Union's trouwens - verplicht werd getooid met een hakenkruis. Het na-oorlogse Duitsland zat zeer verveeld met de modellen in de verschillende musea. Nu zijn er nog moeilijk te vinden. Want degenen op foto zijn door "fotoshop" verlost van die haakse tekeningen.
Ondertussen vindt er een kentering plaats binnen het WK 2009 dat binnen veertien dagen in Hongarije aan zijn tiende race toe is. Met Mark Webber en Sebastien Vettel in hun Red Bull als één en twee heeft Renault een dubbelslag geslagen. Niet het team dat door Briatore wordt geleid. Daarin is alleen Fernando Alonso door zijn vechterskarakter, zijn nooit opgeven en niets is onmogelijk, de bezieler. Maar Renault als begrip wordt door Red Bull naar voor gedragen. Hetzelfde geldt voor Ferrari met Massa en Raikkonen - ook nog steeds met KERS en Nico Rosberg doet dat met Williams voor Toyota.. Maar de kentering is voelbaar. Ook de verkilling binnen het Brawn GP-team waar duidelijk wordt dat Rubens Barrichello de knecht moet blijven om te zorgen dat Sebastien Vettel of Mark Webber de kloof met Jenson Button niet kunnen overbruggen.
Ze is nog groot, maar veel GP's zoals de deze moeten er niet meer komen. Anders gaat keizer's naam Brawn wel eens op z'n Newey's klinken. Aan de tankbeurt van Barrichello in de tweeëndertigste ronde die 11"4 duurde, zat een reukje. Met een debiet van 12 liter per seconde zou er minstens 120 liter bijgetankt zijn. De cijfers kunnen niet kloppen. Maar echt inzage heeft met natuurlijk niet. Net één seconde te weinig om de Braziliaan zorgeloos naar het einde laten rijden. Maar er schortte iets aan het systeem...Rubens moest nog eens effe binnen komen. Juist genoeg om Jenson voorbij te zien gaan in "Turn 1". Strateeg Ross Brawn krijgt altijd zijn zin. Meestal weet hij ook waarom hij wat wil. Die eigenschap maakt dat men gemakkelijk zijn nukkigheid vergeeft. Maar je moet daar zoals Rubens een brave man voor zijn. (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
Mercedes viert niet alleen de terugkomst van Hamilton op grid
Als straks de GP van Duitsland F1 op de nieuwe "flauwe" Nürburgring hopelijk een spannend verloop krijgt, is Mc Laren blij dat regerend wereldkampioen Lewis Hamilton in de eerste vijf staat. Met Barrichello en Button erbij geteld zijn dat drie Mercedes-motoren binnen de eerste vijf. Het is geen toeval dat Lewis de top van de grid weer mag/kan vervoegen. Ross Brawn is zijn sponsor Virgin kwijt aan Manor F1. De topman van Brawn ligt daar niet zozeer wakker van . Maar is natuurlijk verstandig genoeg om te weten als zijn team Brawn GP zowel bij de coureurs als bij de piloten wereldkampioen wordt, hij dan volgend jaar ook nog motoren nodig heeft.
Dus is die pientere Norbert Haug, Mc Larenbaas waar het op praktische zaken aankomt, zo lansgszij Ross gaan hangen en heeft zoiets gezegd als "Zeg Grote Jongen, kan je ons niet eens vertellen hoe we onze MP24-4 zo snel laten rijden als jouw Brawn's. Voor jou is de titel toch al binnen en wij voelen ons daar achteraan maar ongelukkig rondklussen. Overigens, we kunnen elkaar gebruiken...Plots verscheen die Mc Laren-Mercedes daar dan met een nieuwe frontwing, een nieuwe dubbele diffuser en...Lewis Hamilton klokte even de snelste tijd op vrijdag, ook op zaterdag en vertrekt straks vanaf de vijfde plaats.
Dat is één reden waarom Mercedes tevreden kan zijn. De andere is dat Force India-Mercedes doorgedrongen is tot het middenveld. Wegens geklungel van Renault, Ferrari, Toyota en BMW. Met voorbehoud voor de Red Bull's-Renault die echt voor de Franse constructeur - maar eerder voor een inflattoire Flavio Briatore - het laatste schaamplapje ophouden. Dus reden voor Mercedes om het beste te hopen voor de race op de 5,148 km lange Scalextric waar per ronde 2,4 kg "fuel" wordt verbrand in de 2,4 liter V8 motoren. Pikant detail is dat alle twintig deelnemers zouden zijn gewogen tegen 605 kg (driver and fuel included...).
Mercedes heeft nog een reden om te vieren. De GP van Duitsland was iets dat in augustus gebeurde. Vijftig jaar geleden ter gelegenheid van zo'n evenement voor 300.000 toeschouwers die de groene hel in de Eifel afzoomdem, stelde Mercedes zijn eerste "safety body" voor aan de wereld. Een onvervormbare passagierskooi in de series "220", "220 S" en "220 SE's" Voor en achterzones van de carrosserie veerden bij botsing voor- of achteraan als een harmonika in en absorbeerden de schokenergie, zodat die zo goed als uitgewerkt is tegen dat ze het passagierscompartiment bereikte. Minder doden, minder gewonden. 't Schuilt ook in de sport. Ayrton Senna was de laatste die dood uit de Williams-Renault werd gehaald op 1 mei 1994 in Imola. Sindsdien hebben we crashes gezien (o.a. Kubica) die toen geen enkele overlevingskans hadden geboden. Ook dat is Formule 1.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Mercedes)
Omdat een methaanmolecule meer waterstof bevat en minder koolstof dan de moleculen waaruit benzine is samengesteld, leidt het verbruik van aardgas tot mindere ontwikkeling van CO2 of debroeikasgas-effecten. Door in de steden het aandrijven door bussen op aardgas te laten geschieden i.p.v. diesels vermindert de uitstoot van roetdeeltjes, niet-methanische koolwaterstoffen als benzeen, formaldehyde, acetaldehyde en na dit Hitchcockvoer ook de stikstofoxyden in de laaghangende vervuilende luchtlagen.
Het Compressed Natural Gas zoals dat nu modern wordt genoemd is in gasvorm opgeslagen tegen 200 bar of meer en daarom zijn de tanks robuust gemaakt. Daardoor nemen ze een nie onbelangrijk eigen geicht in de wagen in, ruimte en is de actieradius beperkter. Toch moet gezegd dat met name Opel in die technieken met zevenmijlslaarzen de toekomst tegemoet snelt. De motortechnieken die steeds beter worden doen minder verbruiken en verminderen bijgevolg weer de CO2. In de onafwenbaarheid van de elektrische auto - Chevrolet Volt schijnt op schema vooruit te zijn - is de CNG-auto een volwaardige tussenstap die profiteert van de flexibiiteit tussen benzine en aardgas. Net zoals LPG dat in de hoek blijft geduwd worden.(wr)
Jaime Alguersuari reserve van Red Bull én Toro Rosso
De 19-jarige Spanjaar Jaime Alguersuari zal zowel voor Red Bull-Renault als voor Toro Rosso Ferrari de functie van reserve-rijder op zich krjgen. Hij vervangt daarmee na de GP van Duitsland die volgende weekend wordt gereden Brendon Hartley die zich vanaf nu op zijn Euopese F3 activiteiten kan toespitsen. Voor Alguersuari zal het als schoollopen zijn door in de pits de radiogesprekken te volgen tijdens de race, de briefings en de debriefings - ook over technische zaken wat op te steken. Met zijn 19 lentes is hij de Spanjaard de jongste winnaar ooit van het Britisch F3 Champiosnhip. Hij zal dus de jongens als Vettel, Webber, Bourdais en Buemi beter leren kennen.(wr)
Marktleider in 2007 van wat men de kleine autos pleegt te noemen, behield het model 207 die positie ook vorig jaar nog door er 423.700 eenheden van de te verkopen. Eind april van 2009 waren van het succesnummer 207 al 1.460.000 exemplaren geproduceerd. Omdat automobilisten zijn lijn, zijn comfort en dynamische kwaliteiten naar waarde blijven schatten. Een auto op mensenmaat.
Bovenop die roem staat nu een nieuwe 207 te pronken. Hij moet nog meer en beter de verwachtingen van een het moet gezegd trouwe klantenkring - inlossen. Dat is onderhuids en dus eigenlijk ongemerkt door de gebruikskosten terug te dringen. Peugeot doet net als alle andere constructeurs enorme moeite de broeikasgassen terug te dringen binnen het motorproces (dat al aan Euro 5 voldoet) en de brandstofzuinigheid te verbeteren.
Daartoe bijvoorbeeld al banden met de laagst mogelijke rolweerstand. De bestuurder wordt bij het schakelen verwittigt wanneer hij best schakelt om zo het dichtst mogelijk bij eco-driving te geraken. Met zijn Cx-waarde van slechts 0,274 staat de vormgeving van de Peugeot 207 op zich al garant voor een luchtsnijdend model dat het brandstofverbruik gunstig beinvloed.
Binnen de 207-familie onderscheidt men drie carrosseriefundamenten: een berline, een SW en een CC. Deze laatste is de meest verkochte Coupé Cabriolet in Europa, alle categorieën bij elkaar genomen Men hoeft maar de lijn en het functionele van het open- en dichtklappende dak te zien en je bent verkocht. Achteraan is er op de bumper parkeerhulp dei voortaan in de bumperkleur is uitgevoerd. Globaal heeft de hele familie een optische bredere smoel, gecreëerd door te spelen met meer onderdelen in koetswerkkleur en cirkelvormige mistkoplampen die allemaal in een "soff-nose" liggen waarvan de luchtinlaatopening voor de radiator en toevoer van motorlucht breder werd hertekend dan voorheen. Er valt ook iets meer chroom op
Kleuren en nieuwe acht of vijfspakige wielen laten de klant toe zijn auto fel te personaliseren. Tien kleuren zijn beschikbaar in de SW-familie, acht in de CC-zonnewagens. De nieuwe Peugeot 207 laat keuze uit vijf benzinemotoren en vier HDI Dieselsmotoren. Alle vier de HDi motoren blijven hun CO2 - uitstoot beneden 120 g/km met zelfs een "recordwaarde" van 99 g/km vor de Peugeot 207 HDi die met een verbruik van 3,8 l/100 km op het vorige Salon van Genève werd onthuld. Alle HDi-dieselmotoren hebben ook een partikelroetfilter. Daarover deed onlangs de Karel de Grote Hogeschool wat moeilijk over. Zij beweerde dat die filters niet in staat zijn alle partikels en fijn stof tegen te houden. Het is gevaarlijk direct twee verschillende te verwarren. De roetpartikels worden "opgevangen" in een reservoir dat als het is verzadigd de voorraad verbrandt en dus de partikels letterlijk vernietigt. Fijn stof is een andere "affaire". Dat komt niet noodzakelijk uit de verbranding voort maar ook en vooral van remmen, bandenslijtage en andere uitstoten met eerder een maechanische dan wel een chemische oorzaak. Het probleem van fijn stof is dat de partikeltjes ervan zo miniscuul zijn dat op dit ogenblik niets of niemand het kan "vangen". Het raakt door ramen en deuren, het komt inderdaad in onze luchtwegen, het is verfoeielijk slecht maar het nu aleen maar aan de auto en dan nog de dieselmotor in het bijzonder wijten is een kortzichtige visie. Bij mijn weten heeft Peugeot-Nijvel in die "fijnstof-en roetpartikels" geen afdoend antwoord aan die gerenomeerde school kunnen formuleren.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Peugeot)
Grotere tank verandert weer heel bolideconcept in F1
Het is vooropgezet dat pitstops om te tanken in 2010 in de Formule 1 zullen worden afgeschaft. Tot nader orde zal dat ook zo zijn en daardoor staan de ingenieurs voor weer een geheel nieuwe uitdaging.Er zal/mag/kan/moet een grote brandstoftank worden gemonteerd en die moet een plaats krijgen. In gewicht én in volume. Dat gaat een nieuwe terreur zaaien op gebied van aerodynamica. Ross Brawn is daar nogal gerust in. Wellicht is hij de enige, want precies hij is de man die destijds de Benetton boetseerde waarin Michaël Schumacher de eerste keer wereldkampioen werd in 1994. Hij was ook de man die in de zes volgende titels van de nu 40-jarige Duitser bij Ferrari meer dan een vinger in de pap had. Ross - en Jean Todt - hebben een ander brein. Dat blijkt ook voor het seizoen 2009 waarin Jenson Button zijn eerste wereldtitel omzeggens niet meer kan verliezen. Ross Brawn tekende samen met Adrian Newey de "simpelste", puurste F1 auto die je maar kan bedenken. Lucht (stroomlijn), aarde (tractie), kracht (motor), al deze aspecten werden in een paar figuurlijke pennenstreken op een leeg blad gezet. Rond een grotere brandstoftank zullen de ingenieurs dat ook weer doen. Over KERS wordt nog weinig gesproken. de kans is groot dat het in de vergeethoek geraakt. Niemand is er ooit echt gelukkig mee geweest. Max Mosley neemt zijn "vinding" - gebaseerd op het principe van de Toyota Prius - dan na oktober maar mee naar huis.
Of de internetartiest ook definitief uit de F1 verdwijnt is zeer de vraag. Hij wordt al gesignaleerd in de sfeer van de nieuwkomers in de F1. Zij brengen het aantal teams op dertien. Dat is dan toch een verdienste geweest van Mosley. Maar als hij er toch de brui aan moet geven, dan had hij toch Lola en Prodrive er ook kunnen bij toelaten zodat er vijftien teams zouden zijn (geleden van 1986). Zolang de oorlog tussen FOTA en FIA duurde kon hij dat niet doen, wetende dat David Richards (Prodrive) en Martin Birrane (Lola) bij een verlies van die dwaze opvoering snel de kant van de constructeurs zouden kiezen.Met reden overigens. Zoals het Opperhoofd van de Alliantie Renault-Nissan, Carlos Ghosn, zegde: "Wij brengen de wagens, wij brengen de motoren, wij betalen de coureurs ! Het is dus logisch dat er meer geld naar ons zal toevloeien." Bernie Ecclestone en Max Mosley hebben in het begin van de tachtiger jaren de armoedzaaiers van de F1 aan dik belegd brood geholpen. Zelf hebben ze er een dikke buik, sorry, portefeuille aan overgehouden. Dus dertien wagens, één tank en een nieuwe wending in een wereldkampioenschap autorijden dat niet meer het enige is met "prestige". De inschrijvingen zijn afgesloten. Principieel te laat voor Prodrive en Lola. Maar in de F1 kan alles. Overigens is er sprake dat Aston Martin zou terugkomen... Op 1 november 2009 betalen de teams hun lidgeld van 309.000 en bereiden zich voor op de winter en 2010. Met aan de start wereldkampioen Jenson Button en die rustige Ross Brawn met zijn Japanse glimlach.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
Ferdinand Piëch zal Porsche weer in de juiste stal leiden
Omdat Porsche 9,2 miljard schulden maakte om 51% in Volkswagen te verwerven zit het bedrijf nu door de crisis met een cashflow-probleem opgezadeld. Porsche vroeg eerder dit jaar aan de federale KfW-bank 1,75 miljard steun om zo die terugbetalingen te kunnen spreiden. Dat werd federaal geweigerd. Ferdinand Piëch, afstammeling van de "oude Porsche" en Wolfgang Porsche, voorzitter van Porsche, zijn twee families die een vete uitvechten met als inzet meer macht en geld. Ferdinand Piëch moet, na de "overname" van VW door Porsche, hebben gezegd "het zijn niet de kleinen die de groten zullen opeten, maar wel de groten die de kleine zullen opslokken." Vrij vertaald bedoelde Piëch dat hij Porsche weer naar de juiste stamstal zal terugbrengen.
Deze wellicht machtigste automan van Duitsland heeft sinds kort de ambitie VW tot de grootste autobouwer van de wereld te maken. Met Audi, VW, Seat, Skoda, Bentley en Porsche is dit niet ondenkbaar. Bovendien ambieert VW ook Suzuki omwille van basistechnologie voor kleine stadsauto's. GM had daarin 20% en is die nu in de nieuwe context van de doorstart liever kwijt dan rijk. De recente woede-aanval van Piëch werd uitgelokt door de mogelijkheid dat een investeringsmaatschappij van Qatar 2,5 miljard aan Porsche wou besteden als minderheidsparticipatie. Op voorwaarde dat de "familievete" een einde zou nemen. Ferdinand Piëch en de Deelstaat Nedersaksen zullen dat anders oplossen. De volgende dagen zullen dat uitwijzen. (T&F:Walter Rombauts)
Renault neemt voortouw naar 2011 met elektrische Kangoo
Nissan en Renault hebben in november van vorig jaar al laten rijden met "Fuell Cell Vehicles". De flitsstart, het geluidloze en de lineaire versnelling van de voertuigen is een nieuwe sensatie op zich die gewenning zal vragen van de autobezitters van de toekomst. Renault en Nissan zijn via hun Alliantie (nu tien jaar jong) de potentiële marktveroveraars op wereldniveau. Als we straks er Avtovaz (Lada) nog zullen moeten bijrekenen zal deze coalitie spelen om de tweede of derde plaats in de wereldverkoop. Maar zoals Patrick Pétala, bigboss na Carlos Ghosn vorige week in Drogenbos ten huize van Renault België-Luxemburg, zei "Er is pas zicht op een elektrisch wagenpark als 's nachts de voertuigen kunnen worden opgeladen aan het net dat stroom levert die afkomstig is van wind-, zonne- en waterkrachtcentrales zodat we onafhankelijk worden van aardolie." Die uitspraak is verstandig en bindend omdat hernieuwbare energie de enige uitweg is om een overbevolkte planeet in beweging te houden.
Nu heeft Renault een protype: de Kangoo be bop Z.E. dat elektrisch rijdt. Vergeet eigenlijk die letters "be bop", klinkt leuk maar betekent niets, en onthou die mysterieuze "Z.E.". Die staan voor ZERO EMISSION=NUL uitstoot. De enige weg om af te rekenen in het wereldwijde autopark, nu iets meer dan 1 miljard voertuigen rondhotsend over de zielige aarde, is elektrisch rijden. Waterstof, als die met hernieuwbare energie wordt aangemaakt, is natuurlijk ook valabel. Gedaan met CO2, hoogstens nog wat waterdamp uit de uitlaat...pffft...een druppeltje op de weg van de hete aardeplaat. Die Renault Kangoo heeft een batterij met een capaciteit van 15 kWh en drijft een motor aan van 44 kW (60 pk). Die combinatie kan het plusminus, afhankelijk van de rijstijl, 100 km volhouden. tegen 2011 zal dat 160 km zijn als actieradius.
De Kangoo is als semi-bestelwagentje uitverkoren omdat juist die utilitaire automobieltjes overwegend dienst doen in steden. Functioneel, handig en dus nu elektrisch mogelijk, heeft de gebruiker genoeg aan die actieradius om zijn opdrachten af te werken. Blijft de "massacommercialisering" van "betaalbare" elektrische auto's. Het schoentje zal niet aleen daar gaan wringen. Ook naar de overheid toe mogen vragen worden gesteld. Met name hoe de infrastructuur om "oplaadpunten" (lees:stekkers) te plaatsen zal verlopen ? Buiten het klassieke politiek gezwetst rond postjes bemachtigen, horen we over ernstige toekomstaspecten zéér weinig. Voor de burger blijft de vraag of hij bereidt is plusminus 25.000 neer te tellen voor een elektrisch voertuig. Ook als het helemaal rijdt als een gewone auto. Voorbeeld: de voorlopig unieke Mitsubishi iMieV. Mogelijk evolueert die prijs, maar zonder overheidssteun is de doorsnee burger niet geïnteresseerd. Dat heeft de Toyota Prius bewezen waarvoor aanvankelijk 5000 moest worden neergeteld. Achteraf kwam die 15% overheidstegemoetkoming, een pleister op een houten been. Een schrootpremie kon er recent ook niet af. In Duitsland, Spanje, Italië en Frankrijk wél.
Dan is er de batterijproblematiek die met rasse schreden wordt opgelost. Materialendeskundigen vinden iedere dag nieuwe combinaties, maar zijn het onderling nog niet eens dat Lithium-Ion blijvend zaligmakend zal zijn. Standtijd, aantal keren opladen en uitputten, afmetingen, recyclage, het blijven vragen die dagelijks veranderen, maar ten gunste omdat de antwoorden erop vormen aannemen. Althans industrieel toch. Zo is er het voorbeeld van Volvo dat in 2012 met een plug-in komt, een roetpartikelfilter naast de 400 staatstegemoetkoming verdere montagekosten voor zich neemt. Om maar eens duidelijk te stellen dat de autoindustrie véél doet. Ook sommige overheden doen veel om die industrie te redden om werkloosheid te voorkomen. Ford kreeg onlangs ook 5,9 miljard dollar staatsteun. Dat verscheen alleen in kleine lettertjes links en rechts.Vers geld. Porsche zoekt het, Opel zoekt het, Fiat idem, GM met zekerheid, banken ook en in laatste instantie ook de burger die producten moet kunnen kopen. Anders werkt het mechanisme niet. Daarom is het zo opbeurend wat Renault beklemtoond in die vonken-be-bop: het gaat over een échte auto ! (Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Renault en Nissan)
Het "World Touring Car Championship" beter afgekort gekend als WTCC zal volgend jaar het circuit van Zolder aandoen in een reeks van twaald races. Dat is een heuglijk feit want er zijn nogal wat sponsors en constructeurs bij betrokken. Chevrolet, BMW (als ze voortdoen...), Seat en Lada strijden met een gewichtsformule voor de zege. Om die reden is het felbevochten zitten quasi alle deelnemers binnen één of twee seconden. Close-racing van de bovenste plank en verzameling van veel ex-F1-coureurs. Wie een voorsmaakje wil kan volgend weekend afstemmen op Europsort waar wellicht Peter Baert zich andermaal als sterreporter zal ontpoppen. Kennis van zaken en perfecte stem. Volgend weekeinde zijn ze te gast in het Portugese Porto voor de honderste race en daarvoor zal Alain Menu's Cruze in speciale kleuren staan. Ook zal daar de discussie over "turbo or not turbo" op de Seatdiesels verder gaan. Inzake gewicht mogen de Seat en de Chevrolet's het met iets minder mogen doen. Belangrijk voor iedereen is dat bandenreus Yokohama tot 2012 zijn leveringen aan deze felbevochten competitie heeft toegezegd.(wr)
Jamie Green (Mercedes) wint de DTM-race op de Norisring
Mercedes heeft vijf C-klasse's in de eerste zeven geplaatst van de DTM-race op de Norisring. Jamie Green won de race en Ralf Schumacher werd zesde. Green won voor Bruno Spengler na een thrillereinde van deze derde race om het kampioenschap. Na 80 ronden finishte de Brit met slechts 1"357 voor de tweede Mercedes, deze van Bruno Spengler. Voor Green was het de vijfde DTM-zege in zijn loopbaan en de tweede opeenvolgende op die bijzonder korte Norisring (2,3 km) waar Pedro Rodriguez op 11 juli 1971 in een race voor prototypes de dood vond. De Zweed Mattias Ekström (Audi) nam de derde plaats voor zich en Timo Scheider de vierde. Reeds na één ronde rukte de safety-car uit als gevolg van een "misverstand" tussen Jarvis en Kostka in de "S" van Schöller, waardoor mevrouw Legge naar de veertiende plaats terugviel. Ekström en Scheider pakten eveneens de leiding maar 132.000 toeschouwers genoten van de show die Jamie Green opvoerde.Op 19 juli gaan de heren aan de slag in Zandvoort.(wr/F:Mercedes)
Er heerst onzekerheid rond de definitieve overname van Opel door Magna. Het feit dat vooral de Russische Sberbank daarachter zit, wekt onrust bij de tenoren in het Westen die de eigen postjes daarmee in gevaar zien komen. Maar Rusland is geduldig. Chevrolet, waarover zo goed als niemand spreekt in de GM-context, is daar heel populair en als Opel naar daar wordt gehaald is dat eigenlijk concurrentie binnen eigen huis. Dat is dus nog een factor waarom GM Europe niet echt zit te springen om Opel in handen van het Oostenrijks-Canadese Magna te laten overgaan. Overigens eens dat Magna een volwaardig kandidaat bleek werd op dat eigenste ogenblik duidelijk dat men feitelijk met de Russen aan het onderhandelen was. Want de Sberbank voorziet Magna van geld als dat nodig is...en neemt in dat geval 35% aandelen in Opel.
Patrick Pélata (rechts op foto) van Renault, de hoogst geplaatste van de groep na Carlos Ghosn (links), was vorige dagen op bezoek in de Mozartlaan in Drogenbos waar Renault-België kantoor houdt. In de korte tijd dat hij de pers tewoord stond kon iedereen die het wilde horen tussen de regels verstaan dat na de crisis - verwacht wordt 2011 - Rusland wel eens een grote speler kan worden in autoland. Het "slapende" Avtovaz (Lada) waarin Renault 25% aandelen heeft kan direct worden wakker gemaakt. Het is genoeg dat de Russen de grootste Franse autobouwer meer vrijheid gunnen om aldus in Rusland direct met nieuwe Ladamodellen aan de slag te gaan. Lada rijdt evenals Chevrolet in het World Championship Touring Cars (WTCC). Beiden met wisselend succes, maar dat is een sportief en geen economisch gegeven.(T:Walter Rombauts/F:Renault)
Chinese elektrische Coda in 2010 op Amerikaanse markt
Het hoofdkwartier in Santa Monica staat er al. Volgend jaar zal de Chinese batterijproducent Lishen genoeg capaciteit hebben om lithium-Ion-energiedragers in de nieuwe sedan Coda te monteren. Het gaat om een nieuwe Chinese, kompleet elektrische auto die een reikwijdte zal hebben van 120 tot 190 km. Hij is onder supervisie van de Chinese autobouwer Hafei ontworpen. De Amerikaanse ondernemer Miles Rubin - nu al bekend voor het Californische merk "Miles Electric Vehicles" - zal instaan voor de import en verkoop van de Coda die veel weg heeft van een elektrische auto van Nissan die in 1991 op de Tokio Motor Show werd getoond.
De auto kan 130 km/h snel rijden en een oplaadbeurt van de batterij zou "slechts" zes uur duren. Hij kan zowel aan een 110V- als een 220V-net worden opgeladen. Wie een oplaadbeurt voor korte afstand, bijvoorbeeld 55 km wil, kan de klus al klaren met 2 uur laadtijd. De prijs wordt door Miles Rubin gesuggereerd op 45.000 dollar en dat bedrag zal hij 3000 keer pogen te innen midden 2010 als de auto in Californië de showroom zal sieren. In de USA komt de overheid voor die ZERO-emissioncars met 7.500 dollar tegemoet, dus kost hij evenveel als de Mitsubishi iMieV, in Japan sinds 1 januari 2009 verkocht voor 30.000 dollar. Mitsubishi blijft onwaarschijnlijk in de schaduw met hun elektrische auto die nu eens écht rijdt als een gewone vierwieler. Onbegrijpelijk dat de firma haar troeven niet harder uitspeelt.
Bovendien is het niet heel duidelijk, maar er moet een verre of nauwe samenwerking bestaan tussen Hafei en Mitsubishi daar in het verre Harbin in China. Informatie komt wel overgewaaid, want Kevin Czinger, President van Coda, zei al dat plannen bestaan om de batterijen door een Amerikaanse firma te laten produceren. Kevin Czinger is geen onbekende in Amerika. D'r is een West Side Story aan verbonden in Cleveland, waar hij voetbalde en straatracves hield met de vrienden. Hij droomde al van kindsaf toffe auto's te maken en te verkopen. Nu dan wel zonder het geraas van de "streetmachines".Nog een beetje en we horen misschien van een "General Electric Motors". GM werkt hard aan de Volt, Opel aan de Ampera en Mercedes staat in 2010 klaar met een elektrische A-klasse. Hoogspannend.(Tekst:Walter Rombauts/Foto in bijlage: Hafei)
Als je bij David Piper mecanicien bent geweest mag je bij de groten worden geteld. Ray Dempsey en ik kwamen elkaar toevallig tegen in een frustratie, een heimwee zeg maar, rond de 38ste "Grand Prix d' Endurance Les 24 Heures du Mans 1970. Zijn baas David Piper verloor in het jaar dat de film met Steve Mc Queen werd opgenomen in die race een been in een zwaar ongeval. hij reed een Porsche 917K met het nummer 31. De man die met hem aan zijn zijde streed voor de hoogste eer heette jonkheer Gijs van Lennep. Het ongeval van David Piper gebeurde in de 112de ronde in het elfde race-uur. Winnaars dat jaar werden Hans Hermann en Richard Attwood in een Porsche 917K, een Flat 12 cylinder van 4494 cm3.
Ray Dempsey herinnert zich nog hoe er met de "unibolt's" werd gespeeld, hoe zowel van Lennepp als baas David moeilijk deden over ieder detail. Hij was toen 18 jaar en Piper gaf hem de kans in de races te infiltreren. De gelegenheid ook om niet alleen de posities van coureurs en wagens te registreren maar tevens om door te dringen in de harteklop van motoren, transmissies, remmen en de beginnende elektronika. Hij is er altijd bescheiden onder gebleven en heeft pijn in zijn hart als hij aan dat ongeval van zijn baas terugdenkt. "Kom mee", zegt hij, en we gaan naar zijn groene plek in Le Mans. Hij grijpt op een rek een dvd: Le Mans, Steve Mc Queen op de cover. "Nooit zag de acteur van die succesfilm één dollaarcent voor zijn werk..." Dan stopt hij even. "Het stuntwerk gebeurde door Rob Slotemaker, de bekende Nederlandse slipspecialist. De toenmalige tegenhanger van onze Mike Van Hooydonk.
Winnende demonstratie karten van Nico Verdonck bij Inkart !
Nico Verdonck heeft samen met Enrico Coutteau en René Rombauts de "12 Uren van Puurs" bij Inkart gewonnen. Ze hielden ter aankomst 16" voorsprong op de ploeg van Waaihof uit Kortrijk en drie ronden voorsprong op de derde in het klassement. Het hoeft geen tekeningetje dat de Brusselaar die vorige week nog in Le Mans won in de Formula Le Mans Cup het leeuwenaandeel van de koers voor zich nam. Wat niet wegneemt dat zijn ploegmaats met foutloze stint's de cadans moesten bewaren voor de "Champ". Ingeschreven als Peugeot-Mechelen reden ze 500 ronden wat bij Inkart overeen komt met 500 km en hun gemiddelde tijd was 1'26 voor een ronde.
Nico Verdonck, voor wie zelfs zo'n kartwedstrijd een uitdaging blijft, reed eens 2 uur en 45 minuten aan één stuk en schatte als ervaren coureur de tankbeurten goed in. Daardoor moest Peugeot-Mechelen slechts vier keer tanken en de tegenstanders vijfmaal. De 23-jarige Belg stuurde de kart met een ongeziene finesse over het lint waarrond vijfhonderd enthousiaste toeschouwers zich op een gigantische barbecue voorbereidden en op de daaropvolgende feestnacht met winnaars en deelnemers. De "12 Uren van Puurs" waren een demonstratie van Nico Verdonck zonder weerga. Al zeker van de zege ging hij nog de uitdaging met zichzelf aan en zette de wedstrijdchrono met 1'24"059 op zijn scherpst.
Ervaren in de F3000, de F3 (Spaans, Duits- én Italiaans kampioenschap) en rijpend beroepscoureur die Le Mans nog meer mag verwachten dan alleen vorige weekend om er te winnen in de Formula Le Mans Cup, sierde het Nico die 23 lentes jong is, dat hij op twee ploegmaats van Peugeot vertrouwde die binnenkort 10 en...20 jaar ouder zijn dan hij. Zowel Enrico Coutteau als René Rombauts reden perfecte aflosbeurten die mogelijk maakten dat de kriek op de taart kwam na 12 uur racen met een klinkende overwinning. Wat Peugeot vorige week in het groot deed in La Sarthe, werd gisteren in het Ooievaarsnest in Puurs bij Inkart in miniatuur herhaald. Peugeot mag Nico danken.(wr/Foto's:Elke Eelbode en Michel Detobel)
Nico Verdonck als vedette in 12 Uren van Puurs bij Inkart
Le Mans - Nico Verdonck heeft in de proloog van de grootste autorace ter wereld, de Formula Le Mans Cup, zijn derde klinkende overwinning behaald in deze nieuwe discipline. Hij won de eerste twee races in Francorchamps als proloog voor de gelijknamige 1000 km en overklaste daarin vriend en vijand. Ook in Le Mans, om 10.30 uur, toen de koorts van de startprocedure van de etmaalrace al in de lucht hing, zag de rasechte piloot zich voor een veld van jongens die er geen misverstand over lieten bestaan dat zij op die historische baan van La Sarthe over 12 ronden (één formatieronde inbegrepen) gingen winnen. Toen de officiële Rolexklok aan de controletoren 11.30 uur aanwees stond de Brusselaar op het hoogste podiumtrapje met champagne te vieren. Dan liet hij plaats aan de kanjers van de 24 Uren van Le Mans.
Kanjers is tussen aanhalingstekens geschreven omdat er van de 165 piloten die in de 77ste 24 Uren van Le Mans zijn gestart slechts maximaal 65 echte piloten zijn. Laat staan coureurs. Waarom ondergetekende zoveel belang hecht aan coureur in plaats van piloot is simpel te verklaren. Het laatste woord heeft iets robotachtigs in zich. Een robot wordt gestuurd en bestuurt niet zelf. Hij bestuurt in het beste geval een zo goed als geautomatiseerde machine. Een (auto-) coureur vecht met de auto, die altijd en overal wel dwarse, onverwachte, niet gewenste effecten voortbrengt. Een autocoureur beleeft emoties die hem tot winner of verliezer maken. Hij moet ze niet noodzakelijk tonen, maar ze zijn er beslist.
Als je dan zoals Nico Verdonck de glitter al hebt meegemaakt van een GP van Monaco F3000, een verbeten ATS Formule 3 kampioenschap hebt gevochten en je in de Italiaanse F3 in 2008 ook nog eens helemaal in den vreemden in de Italiaanse newspapers liet noteren, dan is winnen in Le Mans ronduit groots. Vooral omdat natuurlijk invloedrijke mensen als Hugheus de Chaunac, Pierre Dieudonné en Monsieur Henri Pescarolo die boys daar in dat feeërieke La Sarthe ook bezig zien. Ook zonder emoties, maar wel ziend en noterend. Zeker niet sourd et aveugle hoe een Belgische-naam-met-voornaamheid zich bescheiden maar vastberaden meldt om zich mogelijk in te lijven bij die vijfenzestig beroepsmensen die Le Mans ieder jaar opnieuw zijn grandeur geeft.
Jeffrey Van Hooydonk, Marc Goossens en Val Hillebrand zijn namen van bij ons die het daar ook hebben geprobeerd. Met wisselend succes, in verschillende klasses. Maar even veelbelovend als Nico Verdonck dat tot nu toe doet. Daarnaast zou het onfatsoenlijk zijn onze Franstalige Grote Landgenoten te vergeten die als het ware een abonnement hadden op de etmaalrace. Jacky Ickx, zesvoudig winnaar, wiens dochter Vanina vorig weekeinde schitterend 24ste finishte. Paul Frère en Olivier Gendebien die met Ferrari wonnen in 1960. Olivier Gendebien won de race in totaal vier keer. Pierre Dieudonné die zo goed als anoniem doorheen de statistieken van Le Mans loopt, maar wel met hier en daar een record en een klasse-zege aan zijn goddelijke naam gekleefd. Willy Mairesse, wellicht de grootste en meest dramatische autocoureur van ons land ooit, overkwam in 1968 een verschrikkelijk ongeval in Les Hunaudières. Toen liepen de coureurs bij de start nog naar hun wagens. Ze sprongen erin en reden weg. Eens op het lange rechte stuk begonnen ze dan hun veiligheidsgordels aan te doen. Mairesse stootte daarbij tegen het vleugeldeurtje van de Ford GT 40 die hij met Beurlys deelde, greep het en raakte bij die beweging in een spin, tolde van de baan af en vloog in brand. Mairesse die voor de tweede keer maanden in het ziekenhuis verbleef herstelde nooit meer echt van dit drama. Toen hij voor Ferrari reed en met John Surtees in een P4 veertien ronden voor de tweede lag, beleefde hij een gelijkaardig accident. Big John stopte, stapte uit, er werd getankt, Mairesse zat in de auto. Men morste benzine, niemand zag het en in Hunaudières vloog alles in brand. Toen herstelde hij wel maar Enzo Ferrari wilde hem niet meer. Met Beurlys begon hij in een nieuwe Ford GT 40 een nieuw raceleven.
Direct hernam hij met succes in o.a. de 1000 km van de Nürburgring, de GP van Zolder, en Jacky Ickx zal niet ontkennen dat hij met Willy Mairesse nogal moeite had om de pole af te snoepen voor een 1000 km van Francorchamps. Als we de zege van Lucien Bianchi met Pedro Rodriguez in een Ford GT 40 in 1968 nog vernemen, volstaat het om te zeggen dat in 1969 Jacky Ickx zich ontserfelijk te maken door bij de start tegen iedereen after you te zeggen en op zijn gemakje naar de Ford GT 40 stapte die hij met Jacky Oliver deelde. Hij won de race tegen legende Hans Hermann met een toen in vraag gestelde Porsche. De lAutomobile Club de lOuest schafte het jaar nadien de lopende start af. Dank zij Ickx ging de veiligheid erop vooruit.
Zaterdag 20 juni a.s. brengt Nico Verdonck een vleugje Le Mans mee binnen tijdens de 12 Uren van Puurs die in de kartingtempel van Inkart bij autosportmonument Mike Van Hooydonk worden gereden. Nico heeft altijd beweerd dat die Formula Le Mans rijden als een kart. Dat belooft voor de sfeer die in Puurs zal hangen. Het wordt daar beslist een hoogdag ! Met de jonge gasten van vandaag en de wandelende archieven van gisteren, samen straffe verhalen rijdend en schrijvend spinnen. Met in het achterhoofd altijd die hang en drang naar Le Mans. Omdat dat 13,629 km lange lint niets vergeeft en alleen perfectionisten er naam maken. Dat deed in ieder geval Nico Verdonck daar vorige zaterdag.
Morgen, zaterdag bij Inkart, wordt het grootste evenement gereden met huurkarts in Vlaanderen.. De definitie van een huurkart is niet onder te brengen in een geordend kampioenschap. Alleen door dat feit wordt het een competitie op zich. Brommend vanuit een Honda 270 cm3 van slechts 7,3 kW(10 pk) levert het ding van 115 kg genoeg speed om rijplezier te kunnen hebben. Wie er een tank mee leeg rijdt (14 liter) in scherpe chronostanden heeft dan de zweetklieren fors op de proef gesteld. Dikkerds kunnen er een vermageringskuur van maken, want net zoals in de F1 kost iedere 10 kg teveel 0,3. De karttempel in Puurs is sinueus en snel genoeg om iedere tien meter een uitdaging aan de deelnemers te bieden. Er wordt overigens binnen én buiten getoerd. Als het regent dan zal de Smart-Safety Car voor de karts gaan rijden. Vanuit het nat binnenkomen met de slicks en dan op de gepolijste vloer rijden is voor de minder ervaren deelnemers als op ijs rijden. Organisator Inkart wil daarom veiligheid op dwaas spektakel laten primeren. Een tijdje SC doet het alleen maar echter lijken.
Bekend is dat een ploeg van BMW dealer Van Boom uit Bornem deelneemt, dat ook de namen van Chris en Koen Wauters door de ether zoemen zonder formele bevestiging vandaag en dat de ploeg van Peugeot Fleet, bemand door Nico Verdonck, Enrico Coutteau en René Rombauts, mee allure geven aan wat een treffen van puristen aan het worden is. Vierentwintig ploegen nemen de start om 11 uur en ieder van hen hoopt twaalf uur later deel te nemen aan de prijsuitreiking die nergens zo uitbundig kan zijn als in Puurs. De nacht is dan lang en de GP van Engeland F1 start zondag onze tijd om 14 uur. Juist laat genoeg om degenen die verder les willen krijgen met prutogen naar Buttons optreden voor eigen publiek te zien. Vorig weekend Le Mans, deze weekend Oschersleben, Puurs, Brno, Ieper en Silverstone. Its magic. (Tekst en foto:Walter Rombauts)
Le Mans - Het Kinetic Energy Recovery System is ontsproten uit de FIA-gedachte om brandstofbesparend in te grijpen. In de plaats daarvan is het geëindigd als KERS die op verzoek van de piloot 60 kW of 82 pk via een elektromotor/generator toevoegt aan het reeds aanwezige motorvermogen. Die energie komt uit een condensator die bij het vertragen van de bolide van de generator dan weer wordt opgeladen. Het afroepen van die energie kan maximaal 677 in tijd duren. Dan is de condensator weer leeg en moet op opladen wachten. Dat gebeurt bij de volgende rembeurt.
Moest het recupereren van de kinetische energie nu alleen tot doel hebben de verbrandingsmotor bij te staan, dan zou een kleine brandstofbesparing plaatsvinden. Maar gezien KERS nu alleen ten dienste staat van het spektakel geraakt Max Mosleys droom maar traag op gang om tegen 2015 een brandstofbesparing van -50% te realiseren en zich te beroepen de autosport en de F1 in het bijzonder groener te hebben gemaakt. Gezond verstand zegt dat downsizing van motoren en het weer invoeren van o.a. tweetrapsturbos evenzeer in combinatie met een KERS daartoe kunnen leiden;
Daarvoor is het minimumbudget van 45 miljoen niet toereikend genoeg. Omdat nieuwe motoren ontwerpen ongelooflijk geldverslindend is. En een standaardmotor bijvoorbeeld geleverd door Mercedes zou de identiteit der merken aantasten en de F1 tot een banale promotieformule maken. Zo zijn er al velen, tevelen zelfs en waardoor devaluatie van autosport legio is geworden. Overigens kan men het grote publiek niet opzadelen met allerlei ingewikkelde dingen. Mensen willen brood en spelen, niets anders, en dat is ook nooit anders geweest. Maar als morgen een F1 race wordt gehouden waarbij duidelijk en direct het verbruik van een bolide wordt aangegeven in liter per honderd kilometer, dan zal het merk dat het zuinigste is én wint meer pub oogsten dan nu het geval is.
In de voorbije 24 Uren van Le Mans reed de winnende Peugeot 908 HDi FAP van Gené-Brabham-Wurz een afstand van 5.206 km, hetzij iets verder dan Parijs New York. In dat etmaal stonden zij ook 40 aan de pits. Maximaal konden ze tijdens een pitstop 81 liter gasolie tanken. Die hoeveelheid zat in de tank als de wedstrijd opgang werd gebracht. Bij de pitstops zit er doorgaans om en rond 5 liter nog in de tank. Dus worden slechts 75 liter bijgetankt omdat de toevoerleiding ook een liter vasthoudt. Er moet dus door de winnende Peugeot op een litertje na niet misteld 2.256 liter gasolie zijn getankt. Dat moet dan neerkomen op 43 l/100 km als verbruik voor de 514 kW (700 pk) sterke V12 waarvan de cilinderrijen onder een hoek van 100° staan. Het uitgebraakte koppel is 1200 Nm, maar natuurlijk vertelt Olivier Quesnel er niet bij tegen welk toerental. Daaruit zou Audi teveel kunnen leren en vice-versa. Dat verbruik is in specifieke waarde gezien één van de beste cijfers ter wereld. Net zoals dat van alle F1-motoren. Maar gewoonweg 43 l/100 km zeggen en daarmee basta, dat doet wenkbrauwen fronsen. Bovendien is niet geweten met welke druk de common rail die gasolie inspuit. Minstens 1800 bar, maar het kan heimelijk méér zijn.
Audi heeft met zijn V10 configuratie onder 90° gespeeld op een stijvere totaalauto die overigens impressies oproept van de vroegere geen vergelijking Porsche 908 die speciaal voor Nürburgring en Targa Florio werd geconcipieerd. Een V10 heeft minder lengte-torsies dan een V12. Om die reden koos Peugeot ook voor een hoek van 100°. Dat neigt meer naar de robuustheid van een boxer maar zadelt de ingenieurs dan ook direct op met bredere inbouwmaten.Twee Audis zijn geofferd aan dwaasheid. De overblijvende mankte acht ronden achter de Peugeot maar had eerder al tien jaar een monopolie neergepoot in Le Mans. Dr. Wolfgang Ullrich en Olivier Quesnel sinds de klacht niet echt vienden meer, geraakten zo door Audis derde plaats toch zij aan zij op het podium. Zoals het genieën eigen is, wisten ze er geen van beiden goed raad mee. Le Mans blijft vakantie, brengt champagne, babes en autosport van het zuiverste gehalte.(Tekst:Walter Rombauts)