Chinese elektrische Coda in 2010 op Amerikaanse markt
Het hoofdkwartier in Santa Monica staat er al. Volgend jaar zal de Chinese batterijproducent Lishen genoeg capaciteit hebben om lithium-Ion-energiedragers in de nieuwe sedan Coda te monteren. Het gaat om een nieuwe Chinese, kompleet elektrische auto die een reikwijdte zal hebben van 120 tot 190 km. Hij is onder supervisie van de Chinese autobouwer Hafei ontworpen. De Amerikaanse ondernemer Miles Rubin - nu al bekend voor het Californische merk "Miles Electric Vehicles" - zal instaan voor de import en verkoop van de Coda die veel weg heeft van een elektrische auto van Nissan die in 1991 op de Tokio Motor Show werd getoond.
De auto kan 130 km/h snel rijden en een oplaadbeurt van de batterij zou "slechts" zes uur duren. Hij kan zowel aan een 110V- als een 220V-net worden opgeladen. Wie een oplaadbeurt voor korte afstand, bijvoorbeeld 55 km wil, kan de klus al klaren met 2 uur laadtijd. De prijs wordt door Miles Rubin gesuggereerd op 45.000 dollar en dat bedrag zal hij 3000 keer pogen te innen midden 2010 als de auto in Californië de showroom zal sieren. In de USA komt de overheid voor die ZERO-emissioncars met 7.500 dollar tegemoet, dus kost hij evenveel als de Mitsubishi iMieV, in Japan sinds 1 januari 2009 verkocht voor 30.000 dollar. Mitsubishi blijft onwaarschijnlijk in de schaduw met hun elektrische auto die nu eens écht rijdt als een gewone vierwieler. Onbegrijpelijk dat de firma haar troeven niet harder uitspeelt.
Bovendien is het niet heel duidelijk, maar er moet een verre of nauwe samenwerking bestaan tussen Hafei en Mitsubishi daar in het verre Harbin in China. Informatie komt wel overgewaaid, want Kevin Czinger, President van Coda, zei al dat plannen bestaan om de batterijen door een Amerikaanse firma te laten produceren. Kevin Czinger is geen onbekende in Amerika. D'r is een West Side Story aan verbonden in Cleveland, waar hij voetbalde en straatracves hield met de vrienden. Hij droomde al van kindsaf toffe auto's te maken en te verkopen. Nu dan wel zonder het geraas van de "streetmachines".Nog een beetje en we horen misschien van een "General Electric Motors". GM werkt hard aan de Volt, Opel aan de Ampera en Mercedes staat in 2010 klaar met een elektrische A-klasse. Hoogspannend.(Tekst:Walter Rombauts/Foto in bijlage: Hafei)