Marktleider in 2007 van wat men de kleine autos pleegt te noemen, behield het model 207 die positie ook vorig jaar nog door er 423.700 eenheden van de te verkopen. Eind april van 2009 waren van het succesnummer 207 al 1.460.000 exemplaren geproduceerd. Omdat automobilisten zijn lijn, zijn comfort en dynamische kwaliteiten naar waarde blijven schatten. Een auto op mensenmaat.
Bovenop die roem staat nu een nieuwe 207 te pronken. Hij moet nog meer en beter de verwachtingen van een het moet gezegd trouwe klantenkring - inlossen. Dat is onderhuids en dus eigenlijk ongemerkt door de gebruikskosten terug te dringen. Peugeot doet net als alle andere constructeurs enorme moeite de broeikasgassen terug te dringen binnen het motorproces (dat al aan Euro 5 voldoet) en de brandstofzuinigheid te verbeteren.
Daartoe bijvoorbeeld al banden met de laagst mogelijke rolweerstand. De bestuurder wordt bij het schakelen verwittigt wanneer hij best schakelt om zo het dichtst mogelijk bij eco-driving te geraken. Met zijn Cx-waarde van slechts 0,274 staat de vormgeving van de Peugeot 207 op zich al garant voor een luchtsnijdend model dat het brandstofverbruik gunstig beinvloed.
Binnen de 207-familie onderscheidt men drie carrosseriefundamenten: een berline, een SW en een CC. Deze laatste is de meest verkochte Coupé Cabriolet in Europa, alle categorieën bij elkaar genomen Men hoeft maar de lijn en het functionele van het open- en dichtklappende dak te zien en je bent verkocht. Achteraan is er op de bumper parkeerhulp dei voortaan in de bumperkleur is uitgevoerd. Globaal heeft de hele familie een optische bredere smoel, gecreëerd door te spelen met meer onderdelen in koetswerkkleur en cirkelvormige mistkoplampen die allemaal in een "soff-nose" liggen waarvan de luchtinlaatopening voor de radiator en toevoer van motorlucht breder werd hertekend dan voorheen. Er valt ook iets meer chroom op
Kleuren en nieuwe acht of vijfspakige wielen laten de klant toe zijn auto fel te personaliseren. Tien kleuren zijn beschikbaar in de SW-familie, acht in de CC-zonnewagens. De nieuwe Peugeot 207 laat keuze uit vijf benzinemotoren en vier HDI Dieselsmotoren. Alle vier de HDi motoren blijven hun CO2 - uitstoot beneden 120 g/km met zelfs een "recordwaarde" van 99 g/km vor de Peugeot 207 HDi die met een verbruik van 3,8 l/100 km op het vorige Salon van Genève werd onthuld. Alle HDi-dieselmotoren hebben ook een partikelroetfilter. Daarover deed onlangs de Karel de Grote Hogeschool wat moeilijk over. Zij beweerde dat die filters niet in staat zijn alle partikels en fijn stof tegen te houden. Het is gevaarlijk direct twee verschillende te verwarren. De roetpartikels worden "opgevangen" in een reservoir dat als het is verzadigd de voorraad verbrandt en dus de partikels letterlijk vernietigt. Fijn stof is een andere "affaire". Dat komt niet noodzakelijk uit de verbranding voort maar ook en vooral van remmen, bandenslijtage en andere uitstoten met eerder een maechanische dan wel een chemische oorzaak. Het probleem van fijn stof is dat de partikeltjes ervan zo miniscuul zijn dat op dit ogenblik niets of niemand het kan "vangen". Het raakt door ramen en deuren, het komt inderdaad in onze luchtwegen, het is verfoeielijk slecht maar het nu aleen maar aan de auto en dan nog de dieselmotor in het bijzonder wijten is een kortzichtige visie. Bij mijn weten heeft Peugeot-Nijvel in die "fijnstof-en roetpartikels" geen afdoend antwoord aan die gerenomeerde school kunnen formuleren.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Peugeot)
|