Jaime Alguersuari reserve van Red Bull én Toro Rosso
De 19-jarige Spanjaar Jaime Alguersuari zal zowel voor Red Bull-Renault als voor Toro Rosso Ferrari de functie van reserve-rijder op zich krjgen. Hij vervangt daarmee na de GP van Duitsland die volgende weekend wordt gereden Brendon Hartley die zich vanaf nu op zijn Euopese F3 activiteiten kan toespitsen. Voor Alguersuari zal het als schoollopen zijn door in de pits de radiogesprekken te volgen tijdens de race, de briefings en de debriefings - ook over technische zaken wat op te steken. Met zijn 19 lentes is hij de Spanjaard de jongste winnaar ooit van het Britisch F3 Champiosnhip. Hij zal dus de jongens als Vettel, Webber, Bourdais en Buemi beter leren kennen.(wr)
Marktleider in 2007 van wat men de kleine autos pleegt te noemen, behield het model 207 die positie ook vorig jaar nog door er 423.700 eenheden van de te verkopen. Eind april van 2009 waren van het succesnummer 207 al 1.460.000 exemplaren geproduceerd. Omdat automobilisten zijn lijn, zijn comfort en dynamische kwaliteiten naar waarde blijven schatten. Een auto op mensenmaat.
Bovenop die roem staat nu een nieuwe 207 te pronken. Hij moet nog meer en beter de verwachtingen van een het moet gezegd trouwe klantenkring - inlossen. Dat is onderhuids en dus eigenlijk ongemerkt door de gebruikskosten terug te dringen. Peugeot doet net als alle andere constructeurs enorme moeite de broeikasgassen terug te dringen binnen het motorproces (dat al aan Euro 5 voldoet) en de brandstofzuinigheid te verbeteren.
Daartoe bijvoorbeeld al banden met de laagst mogelijke rolweerstand. De bestuurder wordt bij het schakelen verwittigt wanneer hij best schakelt om zo het dichtst mogelijk bij eco-driving te geraken. Met zijn Cx-waarde van slechts 0,274 staat de vormgeving van de Peugeot 207 op zich al garant voor een luchtsnijdend model dat het brandstofverbruik gunstig beinvloed.
Binnen de 207-familie onderscheidt men drie carrosseriefundamenten: een berline, een SW en een CC. Deze laatste is de meest verkochte Coupé Cabriolet in Europa, alle categorieën bij elkaar genomen Men hoeft maar de lijn en het functionele van het open- en dichtklappende dak te zien en je bent verkocht. Achteraan is er op de bumper parkeerhulp dei voortaan in de bumperkleur is uitgevoerd. Globaal heeft de hele familie een optische bredere smoel, gecreëerd door te spelen met meer onderdelen in koetswerkkleur en cirkelvormige mistkoplampen die allemaal in een "soff-nose" liggen waarvan de luchtinlaatopening voor de radiator en toevoer van motorlucht breder werd hertekend dan voorheen. Er valt ook iets meer chroom op
Kleuren en nieuwe acht of vijfspakige wielen laten de klant toe zijn auto fel te personaliseren. Tien kleuren zijn beschikbaar in de SW-familie, acht in de CC-zonnewagens. De nieuwe Peugeot 207 laat keuze uit vijf benzinemotoren en vier HDI Dieselsmotoren. Alle vier de HDi motoren blijven hun CO2 - uitstoot beneden 120 g/km met zelfs een "recordwaarde" van 99 g/km vor de Peugeot 207 HDi die met een verbruik van 3,8 l/100 km op het vorige Salon van Genève werd onthuld. Alle HDi-dieselmotoren hebben ook een partikelroetfilter. Daarover deed onlangs de Karel de Grote Hogeschool wat moeilijk over. Zij beweerde dat die filters niet in staat zijn alle partikels en fijn stof tegen te houden. Het is gevaarlijk direct twee verschillende te verwarren. De roetpartikels worden "opgevangen" in een reservoir dat als het is verzadigd de voorraad verbrandt en dus de partikels letterlijk vernietigt. Fijn stof is een andere "affaire". Dat komt niet noodzakelijk uit de verbranding voort maar ook en vooral van remmen, bandenslijtage en andere uitstoten met eerder een maechanische dan wel een chemische oorzaak. Het probleem van fijn stof is dat de partikeltjes ervan zo miniscuul zijn dat op dit ogenblik niets of niemand het kan "vangen". Het raakt door ramen en deuren, het komt inderdaad in onze luchtwegen, het is verfoeielijk slecht maar het nu aleen maar aan de auto en dan nog de dieselmotor in het bijzonder wijten is een kortzichtige visie. Bij mijn weten heeft Peugeot-Nijvel in die "fijnstof-en roetpartikels" geen afdoend antwoord aan die gerenomeerde school kunnen formuleren.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Peugeot)
Grotere tank verandert weer heel bolideconcept in F1
Het is vooropgezet dat pitstops om te tanken in 2010 in de Formule 1 zullen worden afgeschaft. Tot nader orde zal dat ook zo zijn en daardoor staan de ingenieurs voor weer een geheel nieuwe uitdaging.Er zal/mag/kan/moet een grote brandstoftank worden gemonteerd en die moet een plaats krijgen. In gewicht én in volume. Dat gaat een nieuwe terreur zaaien op gebied van aerodynamica. Ross Brawn is daar nogal gerust in. Wellicht is hij de enige, want precies hij is de man die destijds de Benetton boetseerde waarin Michaël Schumacher de eerste keer wereldkampioen werd in 1994. Hij was ook de man die in de zes volgende titels van de nu 40-jarige Duitser bij Ferrari meer dan een vinger in de pap had. Ross - en Jean Todt - hebben een ander brein. Dat blijkt ook voor het seizoen 2009 waarin Jenson Button zijn eerste wereldtitel omzeggens niet meer kan verliezen. Ross Brawn tekende samen met Adrian Newey de "simpelste", puurste F1 auto die je maar kan bedenken. Lucht (stroomlijn), aarde (tractie), kracht (motor), al deze aspecten werden in een paar figuurlijke pennenstreken op een leeg blad gezet. Rond een grotere brandstoftank zullen de ingenieurs dat ook weer doen. Over KERS wordt nog weinig gesproken. de kans is groot dat het in de vergeethoek geraakt. Niemand is er ooit echt gelukkig mee geweest. Max Mosley neemt zijn "vinding" - gebaseerd op het principe van de Toyota Prius - dan na oktober maar mee naar huis.
Of de internetartiest ook definitief uit de F1 verdwijnt is zeer de vraag. Hij wordt al gesignaleerd in de sfeer van de nieuwkomers in de F1. Zij brengen het aantal teams op dertien. Dat is dan toch een verdienste geweest van Mosley. Maar als hij er toch de brui aan moet geven, dan had hij toch Lola en Prodrive er ook kunnen bij toelaten zodat er vijftien teams zouden zijn (geleden van 1986). Zolang de oorlog tussen FOTA en FIA duurde kon hij dat niet doen, wetende dat David Richards (Prodrive) en Martin Birrane (Lola) bij een verlies van die dwaze opvoering snel de kant van de constructeurs zouden kiezen.Met reden overigens. Zoals het Opperhoofd van de Alliantie Renault-Nissan, Carlos Ghosn, zegde: "Wij brengen de wagens, wij brengen de motoren, wij betalen de coureurs ! Het is dus logisch dat er meer geld naar ons zal toevloeien." Bernie Ecclestone en Max Mosley hebben in het begin van de tachtiger jaren de armoedzaaiers van de F1 aan dik belegd brood geholpen. Zelf hebben ze er een dikke buik, sorry, portefeuille aan overgehouden. Dus dertien wagens, één tank en een nieuwe wending in een wereldkampioenschap autorijden dat niet meer het enige is met "prestige". De inschrijvingen zijn afgesloten. Principieel te laat voor Prodrive en Lola. Maar in de F1 kan alles. Overigens is er sprake dat Aston Martin zou terugkomen... Op 1 november 2009 betalen de teams hun lidgeld van 309.000 en bereiden zich voor op de winter en 2010. Met aan de start wereldkampioen Jenson Button en die rustige Ross Brawn met zijn Japanse glimlach.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
Ferdinand Piëch zal Porsche weer in de juiste stal leiden
Omdat Porsche 9,2 miljard schulden maakte om 51% in Volkswagen te verwerven zit het bedrijf nu door de crisis met een cashflow-probleem opgezadeld. Porsche vroeg eerder dit jaar aan de federale KfW-bank 1,75 miljard steun om zo die terugbetalingen te kunnen spreiden. Dat werd federaal geweigerd. Ferdinand Piëch, afstammeling van de "oude Porsche" en Wolfgang Porsche, voorzitter van Porsche, zijn twee families die een vete uitvechten met als inzet meer macht en geld. Ferdinand Piëch moet, na de "overname" van VW door Porsche, hebben gezegd "het zijn niet de kleinen die de groten zullen opeten, maar wel de groten die de kleine zullen opslokken." Vrij vertaald bedoelde Piëch dat hij Porsche weer naar de juiste stamstal zal terugbrengen.
Deze wellicht machtigste automan van Duitsland heeft sinds kort de ambitie VW tot de grootste autobouwer van de wereld te maken. Met Audi, VW, Seat, Skoda, Bentley en Porsche is dit niet ondenkbaar. Bovendien ambieert VW ook Suzuki omwille van basistechnologie voor kleine stadsauto's. GM had daarin 20% en is die nu in de nieuwe context van de doorstart liever kwijt dan rijk. De recente woede-aanval van Piëch werd uitgelokt door de mogelijkheid dat een investeringsmaatschappij van Qatar 2,5 miljard aan Porsche wou besteden als minderheidsparticipatie. Op voorwaarde dat de "familievete" een einde zou nemen. Ferdinand Piëch en de Deelstaat Nedersaksen zullen dat anders oplossen. De volgende dagen zullen dat uitwijzen. (T&F:Walter Rombauts)
Renault neemt voortouw naar 2011 met elektrische Kangoo
Nissan en Renault hebben in november van vorig jaar al laten rijden met "Fuell Cell Vehicles". De flitsstart, het geluidloze en de lineaire versnelling van de voertuigen is een nieuwe sensatie op zich die gewenning zal vragen van de autobezitters van de toekomst. Renault en Nissan zijn via hun Alliantie (nu tien jaar jong) de potentiële marktveroveraars op wereldniveau. Als we straks er Avtovaz (Lada) nog zullen moeten bijrekenen zal deze coalitie spelen om de tweede of derde plaats in de wereldverkoop. Maar zoals Patrick Pétala, bigboss na Carlos Ghosn vorige week in Drogenbos ten huize van Renault België-Luxemburg, zei "Er is pas zicht op een elektrisch wagenpark als 's nachts de voertuigen kunnen worden opgeladen aan het net dat stroom levert die afkomstig is van wind-, zonne- en waterkrachtcentrales zodat we onafhankelijk worden van aardolie." Die uitspraak is verstandig en bindend omdat hernieuwbare energie de enige uitweg is om een overbevolkte planeet in beweging te houden.
Nu heeft Renault een protype: de Kangoo be bop Z.E. dat elektrisch rijdt. Vergeet eigenlijk die letters "be bop", klinkt leuk maar betekent niets, en onthou die mysterieuze "Z.E.". Die staan voor ZERO EMISSION=NUL uitstoot. De enige weg om af te rekenen in het wereldwijde autopark, nu iets meer dan 1 miljard voertuigen rondhotsend over de zielige aarde, is elektrisch rijden. Waterstof, als die met hernieuwbare energie wordt aangemaakt, is natuurlijk ook valabel. Gedaan met CO2, hoogstens nog wat waterdamp uit de uitlaat...pffft...een druppeltje op de weg van de hete aardeplaat. Die Renault Kangoo heeft een batterij met een capaciteit van 15 kWh en drijft een motor aan van 44 kW (60 pk). Die combinatie kan het plusminus, afhankelijk van de rijstijl, 100 km volhouden. tegen 2011 zal dat 160 km zijn als actieradius.
De Kangoo is als semi-bestelwagentje uitverkoren omdat juist die utilitaire automobieltjes overwegend dienst doen in steden. Functioneel, handig en dus nu elektrisch mogelijk, heeft de gebruiker genoeg aan die actieradius om zijn opdrachten af te werken. Blijft de "massacommercialisering" van "betaalbare" elektrische auto's. Het schoentje zal niet aleen daar gaan wringen. Ook naar de overheid toe mogen vragen worden gesteld. Met name hoe de infrastructuur om "oplaadpunten" (lees:stekkers) te plaatsen zal verlopen ? Buiten het klassieke politiek gezwetst rond postjes bemachtigen, horen we over ernstige toekomstaspecten zéér weinig. Voor de burger blijft de vraag of hij bereidt is plusminus 25.000 neer te tellen voor een elektrisch voertuig. Ook als het helemaal rijdt als een gewone auto. Voorbeeld: de voorlopig unieke Mitsubishi iMieV. Mogelijk evolueert die prijs, maar zonder overheidssteun is de doorsnee burger niet geïnteresseerd. Dat heeft de Toyota Prius bewezen waarvoor aanvankelijk 5000 moest worden neergeteld. Achteraf kwam die 15% overheidstegemoetkoming, een pleister op een houten been. Een schrootpremie kon er recent ook niet af. In Duitsland, Spanje, Italië en Frankrijk wél.
Dan is er de batterijproblematiek die met rasse schreden wordt opgelost. Materialendeskundigen vinden iedere dag nieuwe combinaties, maar zijn het onderling nog niet eens dat Lithium-Ion blijvend zaligmakend zal zijn. Standtijd, aantal keren opladen en uitputten, afmetingen, recyclage, het blijven vragen die dagelijks veranderen, maar ten gunste omdat de antwoorden erop vormen aannemen. Althans industrieel toch. Zo is er het voorbeeld van Volvo dat in 2012 met een plug-in komt, een roetpartikelfilter naast de 400 staatstegemoetkoming verdere montagekosten voor zich neemt. Om maar eens duidelijk te stellen dat de autoindustrie véél doet. Ook sommige overheden doen veel om die industrie te redden om werkloosheid te voorkomen. Ford kreeg onlangs ook 5,9 miljard dollar staatsteun. Dat verscheen alleen in kleine lettertjes links en rechts.Vers geld. Porsche zoekt het, Opel zoekt het, Fiat idem, GM met zekerheid, banken ook en in laatste instantie ook de burger die producten moet kunnen kopen. Anders werkt het mechanisme niet. Daarom is het zo opbeurend wat Renault beklemtoond in die vonken-be-bop: het gaat over een échte auto ! (Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Renault en Nissan)
Het "World Touring Car Championship" beter afgekort gekend als WTCC zal volgend jaar het circuit van Zolder aandoen in een reeks van twaald races. Dat is een heuglijk feit want er zijn nogal wat sponsors en constructeurs bij betrokken. Chevrolet, BMW (als ze voortdoen...), Seat en Lada strijden met een gewichtsformule voor de zege. Om die reden is het felbevochten zitten quasi alle deelnemers binnen één of twee seconden. Close-racing van de bovenste plank en verzameling van veel ex-F1-coureurs. Wie een voorsmaakje wil kan volgend weekend afstemmen op Europsort waar wellicht Peter Baert zich andermaal als sterreporter zal ontpoppen. Kennis van zaken en perfecte stem. Volgend weekeinde zijn ze te gast in het Portugese Porto voor de honderste race en daarvoor zal Alain Menu's Cruze in speciale kleuren staan. Ook zal daar de discussie over "turbo or not turbo" op de Seatdiesels verder gaan. Inzake gewicht mogen de Seat en de Chevrolet's het met iets minder mogen doen. Belangrijk voor iedereen is dat bandenreus Yokohama tot 2012 zijn leveringen aan deze felbevochten competitie heeft toegezegd.(wr)
Jamie Green (Mercedes) wint de DTM-race op de Norisring
Mercedes heeft vijf C-klasse's in de eerste zeven geplaatst van de DTM-race op de Norisring. Jamie Green won de race en Ralf Schumacher werd zesde. Green won voor Bruno Spengler na een thrillereinde van deze derde race om het kampioenschap. Na 80 ronden finishte de Brit met slechts 1"357 voor de tweede Mercedes, deze van Bruno Spengler. Voor Green was het de vijfde DTM-zege in zijn loopbaan en de tweede opeenvolgende op die bijzonder korte Norisring (2,3 km) waar Pedro Rodriguez op 11 juli 1971 in een race voor prototypes de dood vond. De Zweed Mattias Ekström (Audi) nam de derde plaats voor zich en Timo Scheider de vierde. Reeds na één ronde rukte de safety-car uit als gevolg van een "misverstand" tussen Jarvis en Kostka in de "S" van Schöller, waardoor mevrouw Legge naar de veertiende plaats terugviel. Ekström en Scheider pakten eveneens de leiding maar 132.000 toeschouwers genoten van de show die Jamie Green opvoerde.Op 19 juli gaan de heren aan de slag in Zandvoort.(wr/F:Mercedes)
Er heerst onzekerheid rond de definitieve overname van Opel door Magna. Het feit dat vooral de Russische Sberbank daarachter zit, wekt onrust bij de tenoren in het Westen die de eigen postjes daarmee in gevaar zien komen. Maar Rusland is geduldig. Chevrolet, waarover zo goed als niemand spreekt in de GM-context, is daar heel populair en als Opel naar daar wordt gehaald is dat eigenlijk concurrentie binnen eigen huis. Dat is dus nog een factor waarom GM Europe niet echt zit te springen om Opel in handen van het Oostenrijks-Canadese Magna te laten overgaan. Overigens eens dat Magna een volwaardig kandidaat bleek werd op dat eigenste ogenblik duidelijk dat men feitelijk met de Russen aan het onderhandelen was. Want de Sberbank voorziet Magna van geld als dat nodig is...en neemt in dat geval 35% aandelen in Opel.
Patrick Pélata (rechts op foto) van Renault, de hoogst geplaatste van de groep na Carlos Ghosn (links), was vorige dagen op bezoek in de Mozartlaan in Drogenbos waar Renault-België kantoor houdt. In de korte tijd dat hij de pers tewoord stond kon iedereen die het wilde horen tussen de regels verstaan dat na de crisis - verwacht wordt 2011 - Rusland wel eens een grote speler kan worden in autoland. Het "slapende" Avtovaz (Lada) waarin Renault 25% aandelen heeft kan direct worden wakker gemaakt. Het is genoeg dat de Russen de grootste Franse autobouwer meer vrijheid gunnen om aldus in Rusland direct met nieuwe Ladamodellen aan de slag te gaan. Lada rijdt evenals Chevrolet in het World Championship Touring Cars (WTCC). Beiden met wisselend succes, maar dat is een sportief en geen economisch gegeven.(T:Walter Rombauts/F:Renault)
Chinese elektrische Coda in 2010 op Amerikaanse markt
Het hoofdkwartier in Santa Monica staat er al. Volgend jaar zal de Chinese batterijproducent Lishen genoeg capaciteit hebben om lithium-Ion-energiedragers in de nieuwe sedan Coda te monteren. Het gaat om een nieuwe Chinese, kompleet elektrische auto die een reikwijdte zal hebben van 120 tot 190 km. Hij is onder supervisie van de Chinese autobouwer Hafei ontworpen. De Amerikaanse ondernemer Miles Rubin - nu al bekend voor het Californische merk "Miles Electric Vehicles" - zal instaan voor de import en verkoop van de Coda die veel weg heeft van een elektrische auto van Nissan die in 1991 op de Tokio Motor Show werd getoond.
De auto kan 130 km/h snel rijden en een oplaadbeurt van de batterij zou "slechts" zes uur duren. Hij kan zowel aan een 110V- als een 220V-net worden opgeladen. Wie een oplaadbeurt voor korte afstand, bijvoorbeeld 55 km wil, kan de klus al klaren met 2 uur laadtijd. De prijs wordt door Miles Rubin gesuggereerd op 45.000 dollar en dat bedrag zal hij 3000 keer pogen te innen midden 2010 als de auto in Californië de showroom zal sieren. In de USA komt de overheid voor die ZERO-emissioncars met 7.500 dollar tegemoet, dus kost hij evenveel als de Mitsubishi iMieV, in Japan sinds 1 januari 2009 verkocht voor 30.000 dollar. Mitsubishi blijft onwaarschijnlijk in de schaduw met hun elektrische auto die nu eens écht rijdt als een gewone vierwieler. Onbegrijpelijk dat de firma haar troeven niet harder uitspeelt.
Bovendien is het niet heel duidelijk, maar er moet een verre of nauwe samenwerking bestaan tussen Hafei en Mitsubishi daar in het verre Harbin in China. Informatie komt wel overgewaaid, want Kevin Czinger, President van Coda, zei al dat plannen bestaan om de batterijen door een Amerikaanse firma te laten produceren. Kevin Czinger is geen onbekende in Amerika. D'r is een West Side Story aan verbonden in Cleveland, waar hij voetbalde en straatracves hield met de vrienden. Hij droomde al van kindsaf toffe auto's te maken en te verkopen. Nu dan wel zonder het geraas van de "streetmachines".Nog een beetje en we horen misschien van een "General Electric Motors". GM werkt hard aan de Volt, Opel aan de Ampera en Mercedes staat in 2010 klaar met een elektrische A-klasse. Hoogspannend.(Tekst:Walter Rombauts/Foto in bijlage: Hafei)
Als je bij David Piper mecanicien bent geweest mag je bij de groten worden geteld. Ray Dempsey en ik kwamen elkaar toevallig tegen in een frustratie, een heimwee zeg maar, rond de 38ste "Grand Prix d' Endurance Les 24 Heures du Mans 1970. Zijn baas David Piper verloor in het jaar dat de film met Steve Mc Queen werd opgenomen in die race een been in een zwaar ongeval. hij reed een Porsche 917K met het nummer 31. De man die met hem aan zijn zijde streed voor de hoogste eer heette jonkheer Gijs van Lennep. Het ongeval van David Piper gebeurde in de 112de ronde in het elfde race-uur. Winnaars dat jaar werden Hans Hermann en Richard Attwood in een Porsche 917K, een Flat 12 cylinder van 4494 cm3.
Ray Dempsey herinnert zich nog hoe er met de "unibolt's" werd gespeeld, hoe zowel van Lennepp als baas David moeilijk deden over ieder detail. Hij was toen 18 jaar en Piper gaf hem de kans in de races te infiltreren. De gelegenheid ook om niet alleen de posities van coureurs en wagens te registreren maar tevens om door te dringen in de harteklop van motoren, transmissies, remmen en de beginnende elektronika. Hij is er altijd bescheiden onder gebleven en heeft pijn in zijn hart als hij aan dat ongeval van zijn baas terugdenkt. "Kom mee", zegt hij, en we gaan naar zijn groene plek in Le Mans. Hij grijpt op een rek een dvd: Le Mans, Steve Mc Queen op de cover. "Nooit zag de acteur van die succesfilm één dollaarcent voor zijn werk..." Dan stopt hij even. "Het stuntwerk gebeurde door Rob Slotemaker, de bekende Nederlandse slipspecialist. De toenmalige tegenhanger van onze Mike Van Hooydonk.
Winnende demonstratie karten van Nico Verdonck bij Inkart !
Nico Verdonck heeft samen met Enrico Coutteau en René Rombauts de "12 Uren van Puurs" bij Inkart gewonnen. Ze hielden ter aankomst 16" voorsprong op de ploeg van Waaihof uit Kortrijk en drie ronden voorsprong op de derde in het klassement. Het hoeft geen tekeningetje dat de Brusselaar die vorige week nog in Le Mans won in de Formula Le Mans Cup het leeuwenaandeel van de koers voor zich nam. Wat niet wegneemt dat zijn ploegmaats met foutloze stint's de cadans moesten bewaren voor de "Champ". Ingeschreven als Peugeot-Mechelen reden ze 500 ronden wat bij Inkart overeen komt met 500 km en hun gemiddelde tijd was 1'26 voor een ronde.
Nico Verdonck, voor wie zelfs zo'n kartwedstrijd een uitdaging blijft, reed eens 2 uur en 45 minuten aan één stuk en schatte als ervaren coureur de tankbeurten goed in. Daardoor moest Peugeot-Mechelen slechts vier keer tanken en de tegenstanders vijfmaal. De 23-jarige Belg stuurde de kart met een ongeziene finesse over het lint waarrond vijfhonderd enthousiaste toeschouwers zich op een gigantische barbecue voorbereidden en op de daaropvolgende feestnacht met winnaars en deelnemers. De "12 Uren van Puurs" waren een demonstratie van Nico Verdonck zonder weerga. Al zeker van de zege ging hij nog de uitdaging met zichzelf aan en zette de wedstrijdchrono met 1'24"059 op zijn scherpst.
Ervaren in de F3000, de F3 (Spaans, Duits- én Italiaans kampioenschap) en rijpend beroepscoureur die Le Mans nog meer mag verwachten dan alleen vorige weekend om er te winnen in de Formula Le Mans Cup, sierde het Nico die 23 lentes jong is, dat hij op twee ploegmaats van Peugeot vertrouwde die binnenkort 10 en...20 jaar ouder zijn dan hij. Zowel Enrico Coutteau als René Rombauts reden perfecte aflosbeurten die mogelijk maakten dat de kriek op de taart kwam na 12 uur racen met een klinkende overwinning. Wat Peugeot vorige week in het groot deed in La Sarthe, werd gisteren in het Ooievaarsnest in Puurs bij Inkart in miniatuur herhaald. Peugeot mag Nico danken.(wr/Foto's:Elke Eelbode en Michel Detobel)
Nico Verdonck als vedette in 12 Uren van Puurs bij Inkart
Le Mans - Nico Verdonck heeft in de proloog van de grootste autorace ter wereld, de Formula Le Mans Cup, zijn derde klinkende overwinning behaald in deze nieuwe discipline. Hij won de eerste twee races in Francorchamps als proloog voor de gelijknamige 1000 km en overklaste daarin vriend en vijand. Ook in Le Mans, om 10.30 uur, toen de koorts van de startprocedure van de etmaalrace al in de lucht hing, zag de rasechte piloot zich voor een veld van jongens die er geen misverstand over lieten bestaan dat zij op die historische baan van La Sarthe over 12 ronden (één formatieronde inbegrepen) gingen winnen. Toen de officiële Rolexklok aan de controletoren 11.30 uur aanwees stond de Brusselaar op het hoogste podiumtrapje met champagne te vieren. Dan liet hij plaats aan de kanjers van de 24 Uren van Le Mans.
Kanjers is tussen aanhalingstekens geschreven omdat er van de 165 piloten die in de 77ste 24 Uren van Le Mans zijn gestart slechts maximaal 65 echte piloten zijn. Laat staan coureurs. Waarom ondergetekende zoveel belang hecht aan coureur in plaats van piloot is simpel te verklaren. Het laatste woord heeft iets robotachtigs in zich. Een robot wordt gestuurd en bestuurt niet zelf. Hij bestuurt in het beste geval een zo goed als geautomatiseerde machine. Een (auto-) coureur vecht met de auto, die altijd en overal wel dwarse, onverwachte, niet gewenste effecten voortbrengt. Een autocoureur beleeft emoties die hem tot winner of verliezer maken. Hij moet ze niet noodzakelijk tonen, maar ze zijn er beslist.
Als je dan zoals Nico Verdonck de glitter al hebt meegemaakt van een GP van Monaco F3000, een verbeten ATS Formule 3 kampioenschap hebt gevochten en je in de Italiaanse F3 in 2008 ook nog eens helemaal in den vreemden in de Italiaanse newspapers liet noteren, dan is winnen in Le Mans ronduit groots. Vooral omdat natuurlijk invloedrijke mensen als Hugheus de Chaunac, Pierre Dieudonné en Monsieur Henri Pescarolo die boys daar in dat feeërieke La Sarthe ook bezig zien. Ook zonder emoties, maar wel ziend en noterend. Zeker niet sourd et aveugle hoe een Belgische-naam-met-voornaamheid zich bescheiden maar vastberaden meldt om zich mogelijk in te lijven bij die vijfenzestig beroepsmensen die Le Mans ieder jaar opnieuw zijn grandeur geeft.
Jeffrey Van Hooydonk, Marc Goossens en Val Hillebrand zijn namen van bij ons die het daar ook hebben geprobeerd. Met wisselend succes, in verschillende klasses. Maar even veelbelovend als Nico Verdonck dat tot nu toe doet. Daarnaast zou het onfatsoenlijk zijn onze Franstalige Grote Landgenoten te vergeten die als het ware een abonnement hadden op de etmaalrace. Jacky Ickx, zesvoudig winnaar, wiens dochter Vanina vorig weekeinde schitterend 24ste finishte. Paul Frère en Olivier Gendebien die met Ferrari wonnen in 1960. Olivier Gendebien won de race in totaal vier keer. Pierre Dieudonné die zo goed als anoniem doorheen de statistieken van Le Mans loopt, maar wel met hier en daar een record en een klasse-zege aan zijn goddelijke naam gekleefd. Willy Mairesse, wellicht de grootste en meest dramatische autocoureur van ons land ooit, overkwam in 1968 een verschrikkelijk ongeval in Les Hunaudières. Toen liepen de coureurs bij de start nog naar hun wagens. Ze sprongen erin en reden weg. Eens op het lange rechte stuk begonnen ze dan hun veiligheidsgordels aan te doen. Mairesse stootte daarbij tegen het vleugeldeurtje van de Ford GT 40 die hij met Beurlys deelde, greep het en raakte bij die beweging in een spin, tolde van de baan af en vloog in brand. Mairesse die voor de tweede keer maanden in het ziekenhuis verbleef herstelde nooit meer echt van dit drama. Toen hij voor Ferrari reed en met John Surtees in een P4 veertien ronden voor de tweede lag, beleefde hij een gelijkaardig accident. Big John stopte, stapte uit, er werd getankt, Mairesse zat in de auto. Men morste benzine, niemand zag het en in Hunaudières vloog alles in brand. Toen herstelde hij wel maar Enzo Ferrari wilde hem niet meer. Met Beurlys begon hij in een nieuwe Ford GT 40 een nieuw raceleven.
Direct hernam hij met succes in o.a. de 1000 km van de Nürburgring, de GP van Zolder, en Jacky Ickx zal niet ontkennen dat hij met Willy Mairesse nogal moeite had om de pole af te snoepen voor een 1000 km van Francorchamps. Als we de zege van Lucien Bianchi met Pedro Rodriguez in een Ford GT 40 in 1968 nog vernemen, volstaat het om te zeggen dat in 1969 Jacky Ickx zich ontserfelijk te maken door bij de start tegen iedereen after you te zeggen en op zijn gemakje naar de Ford GT 40 stapte die hij met Jacky Oliver deelde. Hij won de race tegen legende Hans Hermann met een toen in vraag gestelde Porsche. De lAutomobile Club de lOuest schafte het jaar nadien de lopende start af. Dank zij Ickx ging de veiligheid erop vooruit.
Zaterdag 20 juni a.s. brengt Nico Verdonck een vleugje Le Mans mee binnen tijdens de 12 Uren van Puurs die in de kartingtempel van Inkart bij autosportmonument Mike Van Hooydonk worden gereden. Nico heeft altijd beweerd dat die Formula Le Mans rijden als een kart. Dat belooft voor de sfeer die in Puurs zal hangen. Het wordt daar beslist een hoogdag ! Met de jonge gasten van vandaag en de wandelende archieven van gisteren, samen straffe verhalen rijdend en schrijvend spinnen. Met in het achterhoofd altijd die hang en drang naar Le Mans. Omdat dat 13,629 km lange lint niets vergeeft en alleen perfectionisten er naam maken. Dat deed in ieder geval Nico Verdonck daar vorige zaterdag.
Morgen, zaterdag bij Inkart, wordt het grootste evenement gereden met huurkarts in Vlaanderen.. De definitie van een huurkart is niet onder te brengen in een geordend kampioenschap. Alleen door dat feit wordt het een competitie op zich. Brommend vanuit een Honda 270 cm3 van slechts 7,3 kW(10 pk) levert het ding van 115 kg genoeg speed om rijplezier te kunnen hebben. Wie er een tank mee leeg rijdt (14 liter) in scherpe chronostanden heeft dan de zweetklieren fors op de proef gesteld. Dikkerds kunnen er een vermageringskuur van maken, want net zoals in de F1 kost iedere 10 kg teveel 0,3. De karttempel in Puurs is sinueus en snel genoeg om iedere tien meter een uitdaging aan de deelnemers te bieden. Er wordt overigens binnen én buiten getoerd. Als het regent dan zal de Smart-Safety Car voor de karts gaan rijden. Vanuit het nat binnenkomen met de slicks en dan op de gepolijste vloer rijden is voor de minder ervaren deelnemers als op ijs rijden. Organisator Inkart wil daarom veiligheid op dwaas spektakel laten primeren. Een tijdje SC doet het alleen maar echter lijken.
Bekend is dat een ploeg van BMW dealer Van Boom uit Bornem deelneemt, dat ook de namen van Chris en Koen Wauters door de ether zoemen zonder formele bevestiging vandaag en dat de ploeg van Peugeot Fleet, bemand door Nico Verdonck, Enrico Coutteau en René Rombauts, mee allure geven aan wat een treffen van puristen aan het worden is. Vierentwintig ploegen nemen de start om 11 uur en ieder van hen hoopt twaalf uur later deel te nemen aan de prijsuitreiking die nergens zo uitbundig kan zijn als in Puurs. De nacht is dan lang en de GP van Engeland F1 start zondag onze tijd om 14 uur. Juist laat genoeg om degenen die verder les willen krijgen met prutogen naar Buttons optreden voor eigen publiek te zien. Vorig weekend Le Mans, deze weekend Oschersleben, Puurs, Brno, Ieper en Silverstone. Its magic. (Tekst en foto:Walter Rombauts)
Le Mans - Het Kinetic Energy Recovery System is ontsproten uit de FIA-gedachte om brandstofbesparend in te grijpen. In de plaats daarvan is het geëindigd als KERS die op verzoek van de piloot 60 kW of 82 pk via een elektromotor/generator toevoegt aan het reeds aanwezige motorvermogen. Die energie komt uit een condensator die bij het vertragen van de bolide van de generator dan weer wordt opgeladen. Het afroepen van die energie kan maximaal 677 in tijd duren. Dan is de condensator weer leeg en moet op opladen wachten. Dat gebeurt bij de volgende rembeurt.
Moest het recupereren van de kinetische energie nu alleen tot doel hebben de verbrandingsmotor bij te staan, dan zou een kleine brandstofbesparing plaatsvinden. Maar gezien KERS nu alleen ten dienste staat van het spektakel geraakt Max Mosleys droom maar traag op gang om tegen 2015 een brandstofbesparing van -50% te realiseren en zich te beroepen de autosport en de F1 in het bijzonder groener te hebben gemaakt. Gezond verstand zegt dat downsizing van motoren en het weer invoeren van o.a. tweetrapsturbos evenzeer in combinatie met een KERS daartoe kunnen leiden;
Daarvoor is het minimumbudget van 45 miljoen niet toereikend genoeg. Omdat nieuwe motoren ontwerpen ongelooflijk geldverslindend is. En een standaardmotor bijvoorbeeld geleverd door Mercedes zou de identiteit der merken aantasten en de F1 tot een banale promotieformule maken. Zo zijn er al velen, tevelen zelfs en waardoor devaluatie van autosport legio is geworden. Overigens kan men het grote publiek niet opzadelen met allerlei ingewikkelde dingen. Mensen willen brood en spelen, niets anders, en dat is ook nooit anders geweest. Maar als morgen een F1 race wordt gehouden waarbij duidelijk en direct het verbruik van een bolide wordt aangegeven in liter per honderd kilometer, dan zal het merk dat het zuinigste is én wint meer pub oogsten dan nu het geval is.
In de voorbije 24 Uren van Le Mans reed de winnende Peugeot 908 HDi FAP van Gené-Brabham-Wurz een afstand van 5.206 km, hetzij iets verder dan Parijs New York. In dat etmaal stonden zij ook 40 aan de pits. Maximaal konden ze tijdens een pitstop 81 liter gasolie tanken. Die hoeveelheid zat in de tank als de wedstrijd opgang werd gebracht. Bij de pitstops zit er doorgaans om en rond 5 liter nog in de tank. Dus worden slechts 75 liter bijgetankt omdat de toevoerleiding ook een liter vasthoudt. Er moet dus door de winnende Peugeot op een litertje na niet misteld 2.256 liter gasolie zijn getankt. Dat moet dan neerkomen op 43 l/100 km als verbruik voor de 514 kW (700 pk) sterke V12 waarvan de cilinderrijen onder een hoek van 100° staan. Het uitgebraakte koppel is 1200 Nm, maar natuurlijk vertelt Olivier Quesnel er niet bij tegen welk toerental. Daaruit zou Audi teveel kunnen leren en vice-versa. Dat verbruik is in specifieke waarde gezien één van de beste cijfers ter wereld. Net zoals dat van alle F1-motoren. Maar gewoonweg 43 l/100 km zeggen en daarmee basta, dat doet wenkbrauwen fronsen. Bovendien is niet geweten met welke druk de common rail die gasolie inspuit. Minstens 1800 bar, maar het kan heimelijk méér zijn.
Audi heeft met zijn V10 configuratie onder 90° gespeeld op een stijvere totaalauto die overigens impressies oproept van de vroegere geen vergelijking Porsche 908 die speciaal voor Nürburgring en Targa Florio werd geconcipieerd. Een V10 heeft minder lengte-torsies dan een V12. Om die reden koos Peugeot ook voor een hoek van 100°. Dat neigt meer naar de robuustheid van een boxer maar zadelt de ingenieurs dan ook direct op met bredere inbouwmaten.Twee Audis zijn geofferd aan dwaasheid. De overblijvende mankte acht ronden achter de Peugeot maar had eerder al tien jaar een monopolie neergepoot in Le Mans. Dr. Wolfgang Ullrich en Olivier Quesnel sinds de klacht niet echt vienden meer, geraakten zo door Audis derde plaats toch zij aan zij op het podium. Zoals het genieën eigen is, wisten ze er geen van beiden goed raad mee. Le Mans blijft vakantie, brengt champagne, babes en autosport van het zuiverste gehalte.(Tekst:Walter Rombauts)
Kris Van Kelst van Surinx-team meldt zich voor de 12 Uren van Spa
Omdat de kribbelaar van deze blog naar Le Mans Vakantieland is, geeft Walter's Auto Cahiers, een berichtje weer van Honda-coureur Kris Van Kelst die in het BTCS rijdt. "Het race-seizoen is alweer flink gevorderd maar dit weekeinde staat een "koninginnerit" op het programma. Niet de gebruikelijke twee races van anderhalf uur, maar wel een rasechte uithoudingswedstrijd: éénmaal de klok rond. Beginnen om 15 uur in de namiddag en midden in de nacht om 3 uur, net voor het weer licht wordt finishen. De "12 Uren van Spa" op het mythische circuit van Francorchamps komt het Surinkx-team uit in de klasse T2. Onze Honda heeft in die klasse meer vermogen, meer mechanische grip en steviger remmen."
Olivier Mascaux die in Dijon reed, zal het team ook in Spa vervoegen. Het team vindt het leuk als "kleintje" te kunnen postvatten onder de groten. Dat is niet pocherig want het Surinx-team zal op de baan omgeven zijn door grote namen uit Frankrijk, Engeland en Duitsers. Er komen ook drie ploegen uit Australië meerijden. Zo tussendoor zal ene mijnheer Jacques Villeneuve, winnaar van de "500 Mijlen van Indianapolis" én wereldkampioen F1 in 1997, ook wat rondhossen. De Canadees heeft al laten weten blij te zijn van weer de Raidillon "à fond" te kunnen aanvallen en wil van Christian Lahaye's pronkstuk van het jaar geen videospelletje maken. Vandaar dat "de boys" van Surinkx-racing zich eveneens willen onderscheiden in deze sympathieke Ardeense ontmoeting.
Vrijdag 5 jini 2009:
Oefenritten en Qulificaties BTCS, Belgian GT, Clio Cup en Formule Renault 2,0
Zaterdag 6 juni 2009:
09.05 uur : Clio Cup Race 1 09.55 uur : Belgian GT Race 1 11.15 uur : Formule Renault Race 1 12.05 uur : Clio Cup Race 2 12.55 uur : Belgian GT Race 2 15.00 uur : BTCS 12 UREN VAN SPA
Yokohama Drift Cup dit weekeinde van start in Brustem
Veel mensen worden zaterdag en zondag verwacht op het vliegveld in Brustem voor de eerste "Yokohama Drift Cup". Dit is een nieuwe sportdiscipline die omwille van haar spectaculaire karakter in pgang is. Ze doet ook veel wenkbrauwen fronsen en roept vragen op. Zo van "is dit wel nodig ?" Nu is op zich niets nodig en vele aspecten van onze maatschappij lijken snel wat overbodig. Maar het feit dat Yokohama zijn bekende naam aan dit evenement koppelt wijst toch in een ernstige richting. De banden die werkelijk geforceerd worden waarmee de auto's op rokende lucifers gelijken, leveren veel data op. Zoals de laterale draagkrachten van de banden, het oplopen van de temperaturen en de stijfheid die aan een wang kan meegegeven worden. Het is de eerste keer dat een kampioenschap in deze in ons land is erkend. Tot de favorieten behoort Jan Wouters (foto) die niet alleen een stuurwielvirtuoos is maar ook de bezielende kracht is van de nieuw opgezette competitie.(wr)
De timing van Brustem:
Zaterdag 6 juni 2009:
09.00 : Practice Sprint Race 09.30 : Practice Roadster 7 10.00 : Practice Yokohama Drift Cup - Pro Class 11.00 : Qualifying Sprint Race 11.30 : Qualifying Roadster 7 12.00 : Break 13.00 : Race 1 Sprint - 20' + 1 lap 13.30 : Race 1 Roadster 7 - 20' + 1 lap 14.00 : Practice Yokohama Drift Cup Pro Class 15.00 : Race 2 Sprint - 20' + 1 lap 15.30 : Race 2 Roadster - 20' + 1 lap 16.00 : Practice Yokohama Drift Cup - Pro Class 18.00 : End
Zondag 7 juni 2009:
09.00 : Warm Up Yokohama Drift Cup - Pro Class 10.00 : Qualifying Yokohama Drift Cup - Pro Class 12.00 : Demo's - Street Legal Competition on Track 2 13.00 : Top 32 Yokohama Drift Cup - Pro Class 14.30 : Demo's Street Legal Final 5 15.00 : Top 16 Yokohama Drift Cup - Pro Class 15.45 : Great 8 Yokohama Drift Cup - Pro Class 16.00 : Final 4 Yokohama Drift Cup - Pro Class 16.15 : Big Final Yokohama Drift Cup - Pro Class 16.20 : Podium 16.30 : Drift Taxi - Free Drifting 18.00 : End
Neil Stuart Warrior van Mazda verdween met Flight 447
De directeur van de Public Relations van Mazda Motor Europe - één van de weinigen die de naam nog waardig zijn - de Heer Neil Stuart Warrior zat in de fatale vlucht van Air France "Flight 447" van Rio de Janeiro naar Parijs. Zijn dood is niet officieel bevestigd maar zoals we weten zijn er brokstukken van dit vliegtuig gevonden in de Atlantische Oceaan en is het uitgesloten dat daarvan nog overlevenden zouden zijn. Neil Warrior werd geboren op 13 april 1961 in Hillington in Engeland en was universitair Hij werkte voordien bij Fiat en Alfa Romeo. Hij werd in 2007 Public Relations Directeur van Mazda Motor Europe. Op maandag 8 juni 2009 is er in het Duitse Keulen een herdenkingsplechtigheid om 18.00 uur. Walter's Auto Cahiers biedt aan zijn vader, zijn zuster en broer de oprecht diepste gevoelens van medeleven aan.(wr)
GM kondigt voorakkoord voor verkoop van Hummer aan
General Motors Corporation (NYSE: GM) kondigt in een "memorandum of understanding" aan dat een mogelijke overnemer voor Hummer is gevonden en dat de deal zich in het laatste kwartaal van 2009 zal voltrekken. Als alles verloopt zoals gepland zouden daarmee 3000 jobs kunnen worden verzekerd in bedrijfsactiviteiten, ingeneering en dealerships doorheen heel de USA. Verdere details zoals de identiteit en de financiële omstandigheden waarin dit zal gebeuren is momenteel niets bekend gemaakt. Troy Clarke, President van GM Noord-Amerika zei dat "Hummer een sterk merk is en dat deze deal mee zal helpen om van GM een herboren, meer competitief autobouwer te maken."
Dat is het nuchtere bericht en volgens de voorgestelde transactie zal GM's Shreveport Assembly Plant de Hummer H3 en H3T verder assembleren tot minstens 2010. De vraag die daarbij moet worden gesteld is of president Obama dat zo leuk zal vinden. De Amerikaanse staat springt opnieuw bij voor 30 miljard dollar maar hebben we de president niet horen zeggen dat die hulp is bedoeld om nieuwe elektrische- en waterstofvoertuigen te ontwikkelen ? Of op zijn minst compactere auto's ? Maar natuurlijk zal die kost al wel worden gedragen door de nieuwe overnemer. Op die vragen antwoord James Tayler, ceo van Hummer formeel: "Hummer zal een gedaanteverandering ondergaan en worden uitgerust met aandrijflijnen die toekomstgerichte aggregaten bevatten zoals hybride-, elektrische- en brandstofcelaandrijvingen." Dat is de vrijgeleide om reeds na de tweede dag van het gerechtelijk akkoord (Chapter 11) aan een reële doorstart te beginnen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Hummer)
Volvo's elektrische plug-in-auto's in 2012 straatdagelijkse realiteit
Als de regeringen van Europa en die van Zweden in het bijzonder woord houden, zullen in 2012 elektrische Volvo's een dagelijkse realiteit zijn in het straatbeeld. Hoofdzaak in alle landen is dat er "plug-in"-punten komen waaraan de batterij(-en) kunnen opgeladen worden waar men met simpele bank- of creditkaart kan betalen. Volvo zal ongetwijfeld nog een stap verder gaan en krachtige elektromotoren in de wielvelg monteren. Zo een configuratie zal het hele uitzicht van een auto kunnen veranderen. Net zoals Michelin al heeft aangetoond aandrijving, remmen én afvering in één wile-met-band te kunnen verenigen. Daardoor komt heel de klassieke ophanging en transmissie te vervallen waardoor men niet alleen binnenruimte kan winnen maar ook de auto ongeveer iedere gewenste vorm kan geven. Dezelfde filosofie is nu aan de gang met batterij-materialen die "kneedbaar" als plasticine zullen worden waardoor ze in gelijk welk cardesign kunnen worden geïntegreerd zonder dat nog ruimte van de passagierskant moet worden weggeroofd.(wr)
Het is kanselier Angela Merkel bijna kwalijk genomen door "Europa" dat zij het dossier GM in het algemeen en dat van Opel in het bijzonder naar zich heeft toegetrokken. Veel EU-commissarissen staan er nu wat beteuterd bij. Daarbij verliezen zij de logica binnen Europa uit het oog. De "European Dream" is nog veraf omdat onze 27 lidstaten niet allemaal deelnemen aan de auto-assemblage, laat staan aan de auto research en development wat staat voor echt nieuwe ontwerpen vanaf het witte CAD af. In Duitsland laten Mercedes, BMW, Audi, Porsche, Volkswagen en ook Opel nieuwe auto's geboren worden. Het zijn de beste producten van de wereld en alleen de Japanners kunnen/ mogen de zelfzekerheid hebben aan die norm eveneens te voldoen. Overigens zijn de meeste Japanse R&D-centers voor Europa ook in Duitsland gevestigd: Honda, Mazda, Toyota, zelfs de F1, en Nissan één nabij de groene hel van de oude Nürburgring, maar eerlijkheidshalve ook één in Engeland.
Is het dan zo verwonderlijk dat autoland het hoogste woord wil hebben in een kiese aangelegenheid om 1,5 miljard direct op tafel te gooien en daarbovenop nog eens 3 miljard aan staatsgarantie te geven ? Het lijkt ons een geredelijke benadering van de realiteit. Het is overigens een klein wonder dat Opel net op tijd is losgeweekt van het moederhuis GM. Leiders van Duitsland, Amerika, maar ook die van ons piepklein Belgikske hebben daarvoor hun best gedaan. Opel terug op eigen benen. Opel opnieuw Duits, GM-Europe opnieuw oprichten na het gerechtelijk akkoord. Dat speelde zich eigenlijk allemaal af in Duitsland. Dus...
Voelde Fiat-baas Sergio Marchionne zich daarbij niet echt goed in zijn vel ? Of zou hij geweten hebben dat achter het Canadees-Oostenrijkse bedrijf Magna een nog veel grotere baas zou schuilgaan ? Een Russische in de vorm van de Sberbank die Magna voorziet van geld als het nodig is...Het is nu logisch dat eens de deal vorm aanneemt de Russiche markt zich voor Opel zal openen en er ter plekke zal worden geproduceerd. Zoals dat ook met Chevrolet het geval is. Overigens is de naam Chevrolet maar heel weinig of niet in de actualiteit gekomen tijdens de teloorgang van GM. Chevrolet is wellicht eerder al "gesepareerd" uit de GM-groep. Want alleen Hummer, Saturn en Saab staan eigenlijk nog in de etalage. Saab heeft van de Zweedse rechtbank uitstel tot betaling gekregen tot 20 augustus 2009 en "vrijt" met het plaatselijke Koenigsegg. Dat is een Zweedse fabrikant van kleine series luxevoertuigen. Ook in Zweden tracht men een doorstart van Saab te beklinken.
Als Opel in Rusland zal worden geproduceerd betekent het dat het pientere merk concurrent zal worden van Chevrolet dat daar vlot afzet vindt. Maar Rusland is natuurlijk ook een groot land dat sceptisch naar de Europese bedoening kijkt en vice-versa. Gerekend dat Magna 35% in Opel heeft en Sberbank 35% in Magna, is dat zo in de verte 70% aandeel dat in Rusland in de kluizen gaat. In Amerika is vandaag de GM-notering (- 1 dollar) uit de Dow-Jones index gehaald. Een doorstart met een overheidsparticipatie van 60% moet GM weer uit zak en as laten herrijzen. Het rare in de autowereld is dat dit kàn ! Dus de projecten van Chevrolet Volt en de Opel Ampera zullen worden uitgevoerd. Sneller wellicht dan verwacht. Let op 2011. Het nieuwe GM zal dan van zich hebben laten horen !(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Chevrolet)
Citroën is altijd ànders geweest. Men moet soms een beetje durven om au serieu te worden genomen. Dat is nu wat André Citroën altijd overgedragen heeft in de hersenspinsels van zijn medewerkers. Zoals de DS heruitvinden. Momenteel geeft Citroën zich met een conceptcar een beetje bloot. Niet heel veel bloot want dan verdwijnt de verleidingskracht. Met de conceptcar DS Inside onthult Citroën het interieur: het is een hautecouturecabine die een unieke sfeer creëert, sensueel aanvoelt en elegantie uitademt. Daarrond wordt het model getekend en als we de Franse constructeur doorzien wordt de auto een rijdend juwelenkistje. Luxueus, zoals een dak dat met leder is bekleed. Binnenin is opnieuw ieder detail uitgekiend en waar nodig werd opnieuw aangeknoopt met hand- en stikwerk. Citroën durft wat alleen de grootsten hebben voorgedaan.(wr)