Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JALOERSHEID ?
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    28-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AutoRusland wacht geduldig op de prooien
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Er heerst onzekerheid rond de definitieve overname van Opel door Magna. Het feit dat vooral de Russische Sberbank daarachter zit, wekt onrust bij de tenoren in het Westen die de eigen postjes daarmee in gevaar zien komen. Maar Rusland is geduldig. Chevrolet, waarover zo goed als niemand spreekt in de GM-context, is daar heel populair en als Opel naar daar wordt gehaald is dat eigenlijk concurrentie binnen eigen huis. Dat is dus nog een factor waarom GM Europe niet echt zit te springen om Opel in handen van het Oostenrijks-Canadese Magna te laten overgaan. Overigens eens dat Magna een volwaardig kandidaat bleek werd op dat eigenste ogenblik duidelijk dat men feitelijk met de Russen aan het onderhandelen was. Want de Sberbank voorziet Magna van geld als dat nodig is...en neemt in dat geval 35% aandelen in Opel.

    Patrick Pélata (rechts op foto) van Renault, de hoogst geplaatste van de groep na Carlos Ghosn (links), was vorige dagen op bezoek in de Mozartlaan in Drogenbos waar Renault-België kantoor houdt. In de korte tijd dat hij de pers tewoord stond kon iedereen die het wilde horen tussen de regels verstaan dat na de crisis - verwacht wordt 2011 - Rusland wel eens een grote speler kan worden in autoland. Het "slapende" Avtovaz (Lada) waarin Renault 25% aandelen heeft kan direct worden wakker gemaakt. Het is genoeg dat de Russen de grootste Franse autobouwer meer vrijheid gunnen om aldus in Rusland direct met nieuwe Ladamodellen aan de slag te gaan. Lada rijdt evenals Chevrolet in het World Championship Touring Cars (WTCC). Beiden met wisselend succes, maar dat is een sportief en geen economisch gegeven.(T:Walter Rombauts/F:Renault)

    28-06-2009 om 13:41 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chinese elektrische Coda in 2010 op Amerikaanse markt
    Het hoofdkwartier in Santa Monica staat er al. Volgend jaar zal de Chinese batterijproducent Lishen genoeg capaciteit hebben om lithium-Ion-energiedragers in de nieuwe sedan Coda te monteren. Het gaat om een nieuwe Chinese, kompleet elektrische auto die een reikwijdte zal hebben van 120 tot 190 km. Hij is onder supervisie van de Chinese autobouwer Hafei ontworpen. De Amerikaanse ondernemer Miles Rubin - nu al bekend voor het Californische merk "Miles Electric Vehicles" - zal instaan voor de import en verkoop van de Coda die veel weg heeft van een elektrische auto van Nissan die in 1991 op de Tokio Motor Show werd getoond.

    De auto kan 130 km/h snel rijden en een oplaadbeurt van de batterij zou "slechts" zes uur duren. Hij kan zowel aan een 110V- als een 220V-net worden opgeladen. Wie een oplaadbeurt voor korte afstand, bijvoorbeeld 55 km wil, kan de klus al klaren met 2 uur laadtijd. De prijs wordt door Miles Rubin gesuggereerd op 45.000 dollar en dat bedrag zal hij 3000 keer pogen te innen midden 2010 als de auto in Californië de showroom zal sieren. In de USA komt de overheid voor die ZERO-emissioncars met 7.500 dollar tegemoet, dus kost hij evenveel als de Mitsubishi iMieV, in Japan sinds 1 januari 2009 verkocht voor 30.000 dollar. Mitsubishi blijft onwaarschijnlijk in de schaduw met hun elektrische auto die nu eens écht rijdt als een gewone vierwieler. Onbegrijpelijk dat de firma haar troeven niet harder uitspeelt.

    Bovendien is het niet heel duidelijk, maar er moet een verre of nauwe samenwerking bestaan tussen Hafei en Mitsubishi daar in het verre Harbin in China. Informatie komt wel overgewaaid, want Kevin Czinger, President van Coda, zei al dat plannen bestaan om de batterijen door een Amerikaanse firma te laten produceren. Kevin Czinger is geen onbekende in Amerika. D'r is een West Side Story aan verbonden in Cleveland, waar hij voetbalde en straatracves hield met de vrienden. Hij droomde al van kindsaf toffe auto's te maken en te verkopen. Nu dan wel zonder het geraas van de "streetmachines".Nog een beetje en we horen misschien van een "General Electric Motors". GM werkt hard aan de Volt, Opel aan de Ampera en Mercedes staat in 2010 klaar met een elektrische A-klasse. Hoogspannend.(Tekst:Walter Rombauts/Foto in bijlage: Hafei)

    Bijlagen:
    Coda volgend jaar puur elektrisch in de USA.jpg (2 MB)   

    24-06-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ray Dempsey vertelde me zijn Le Mans
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Als je bij David Piper mecanicien bent geweest mag je bij de groten worden geteld. Ray Dempsey en ik kwamen elkaar toevallig tegen in een frustratie, een heimwee zeg maar, rond de 38ste "Grand Prix d' Endurance Les 24 Heures du Mans 1970. Zijn baas David Piper verloor in het jaar dat de film met Steve Mc Queen werd opgenomen in die race een been in een zwaar ongeval. hij reed een Porsche 917K met het nummer 31. De man die met hem aan zijn zijde streed voor de hoogste eer heette jonkheer Gijs van Lennep. Het ongeval van David Piper gebeurde in de 112de ronde in het elfde race-uur. Winnaars dat jaar werden Hans Hermann en Richard Attwood in een Porsche 917K, een Flat 12 cylinder van 4494 cm3.

    Ray Dempsey herinnert zich nog hoe er met de "unibolt's" werd gespeeld, hoe zowel van Lennepp als baas David moeilijk deden over ieder detail. Hij was toen 18 jaar en Piper gaf hem de kans in de races te infiltreren. De gelegenheid ook om niet alleen de posities van coureurs en wagens te registreren maar tevens om door te dringen in de harteklop van motoren, transmissies, remmen en de beginnende elektronika. Hij is er altijd bescheiden onder gebleven en heeft pijn in zijn hart als hij aan dat ongeval van zijn baas terugdenkt. "Kom mee", zegt hij, en we gaan naar zijn groene plek in Le Mans. Hij grijpt op een rek een dvd: Le Mans, Steve Mc Queen op de cover. "Nooit zag de acteur van die succesfilm één dollaarcent voor zijn werk..." Dan stopt hij even. "Het stuntwerk gebeurde door Rob Slotemaker, de bekende Nederlandse slipspecialist. De toenmalige tegenhanger van onze Mike Van Hooydonk.

    22-06-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winnende demonstratie karten van Nico Verdonck bij Inkart !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nico Verdonck heeft samen met Enrico Coutteau en René Rombauts de "12 Uren van Puurs" bij Inkart gewonnen. Ze hielden ter aankomst 16" voorsprong op de ploeg van Waaihof uit Kortrijk en drie ronden voorsprong op de derde in het klassement. Het hoeft geen tekeningetje dat de Brusselaar die vorige week nog in Le Mans won in de Formula Le Mans Cup het leeuwenaandeel van de koers voor zich nam. Wat niet wegneemt dat zijn ploegmaats met foutloze stint's de cadans moesten bewaren voor de "Champ". Ingeschreven als Peugeot-Mechelen reden ze 500 ronden wat bij Inkart overeen komt met 500 km en hun gemiddelde tijd was 1'26 voor een ronde.

    Nico Verdonck, voor wie zelfs zo'n kartwedstrijd een uitdaging blijft, reed eens 2 uur en 45 minuten aan één stuk en schatte als ervaren coureur de tankbeurten goed in. Daardoor moest Peugeot-Mechelen slechts vier keer tanken en de tegenstanders vijfmaal. De 23-jarige Belg stuurde de kart met een ongeziene finesse over het lint waarrond vijfhonderd enthousiaste toeschouwers zich op een gigantische barbecue voorbereidden en op de daaropvolgende feestnacht met winnaars en deelnemers. De "12 Uren van Puurs" waren een demonstratie van Nico Verdonck zonder weerga. Al zeker van de zege ging hij nog de uitdaging met zichzelf aan en zette de wedstrijdchrono met 1'24"059 op zijn scherpst.

    Ervaren in de F3000, de F3 (Spaans, Duits- én Italiaans kampioenschap) en rijpend beroepscoureur die Le Mans nog meer mag verwachten dan alleen vorige weekend om er te winnen in de Formula Le Mans Cup, sierde het Nico die 23 lentes jong is, dat hij op twee ploegmaats van Peugeot vertrouwde die binnenkort 10 en...20 jaar ouder zijn dan hij. Zowel Enrico Coutteau als René Rombauts reden perfecte aflosbeurten die mogelijk maakten dat de kriek op de taart kwam na 12 uur racen met een klinkende overwinning. Wat Peugeot vorige week in het groot deed in La Sarthe, werd gisteren in het Ooievaarsnest in Puurs bij Inkart in miniatuur herhaald. Peugeot mag Nico danken.(wr/Foto's:Elke Eelbode en Michel Detobel)

    Bijlagen:
    En passant 500 km lang het snelst.JPG (38.5 KB)   
    Enrico en René danken de chronosetter.jpg (37.1 KB)   
    Gelukkige Nico.jpg (39.9 KB)   
    Winnaar Nico Verdonck wuift zege mee naar ploegmaats Enrico Coutteau en René Rombauts.JPG (2.7 MB)   
    Winnen is Nico op het lijf geschreven.jpg (41.5 KB)   

    21-06-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nico Verdonck als vedette in 12 Uren van Puurs bij Inkart
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Le Mans - Nico Verdonck heeft in de proloog van de grootste autorace ter wereld, de Formula Le Mans Cup, zijn derde klinkende overwinning behaald in deze nieuwe discipline. Hij won de eerste twee races in Francorchamps als proloog voor de gelijknamige “1000 km” en overklaste daarin vriend en vijand. Ook in Le Mans, om 10.30 uur, toen de koorts van de startprocedure van de etmaalrace al in de lucht hing, zag de rasechte piloot zich voor een veld van jongens die er geen misverstand over lieten bestaan dat zij op die historische baan van La Sarthe over 12 ronden (één formatieronde inbegrepen) gingen winnen. Toen de officiële Rolexklok aan de controletoren 11.30 uur aanwees stond de Brusselaar op het hoogste podiumtrapje met champagne te vieren. Dan liet hij plaats aan de “kanjers” van de “24 Uren van Le Mans”.

    Kanjers is tussen aanhalingstekens geschreven omdat er van de 165 piloten die in de 77ste “24 Uren van Le Mans” zijn gestart slechts maximaal 65 echte piloten zijn. Laat staan coureurs. Waarom ondergetekende zoveel belang hecht aan “coureur” in plaats van piloot is simpel te verklaren. Het laatste woord heeft iets robotachtigs in zich. Een robot wordt gestuurd en bestuurt niet zelf. Hij bestuurt in het beste geval een zo goed als geautomatiseerde machine. Een (auto-) coureur vecht met de auto, die altijd en overal wel dwarse, onverwachte, niet gewenste effecten voortbrengt. Een autocoureur beleeft emoties die hem tot winner of verliezer maken. Hij moet ze niet noodzakelijk tonen, maar ze zijn er beslist.

    Als je dan zoals Nico Verdonck de glitter al hebt meegemaakt van een GP van Monaco F3000, een verbeten ATS Formule 3 kampioenschap hebt gevochten en je in de Italiaanse F3 in 2008 ook nog eens helemaal in “den vreemden” in de Italiaanse “newspapers” liet noteren, dan is winnen in Le Mans ronduit groots. Vooral omdat natuurlijk invloedrijke mensen als Hugheus de Chaunac, Pierre Dieudonné en Monsieur Henri Pescarolo die boys daar in dat feeërieke La Sarthe ook bezig zien. Ook zonder emoties, maar wel ziend en noterend. Zeker niet “sourd et aveugle” hoe een Belgische-naam-met-voornaamheid zich bescheiden maar vastberaden meldt om zich mogelijk in te lijven bij die vijfenzestig beroepsmensen die Le Mans ieder jaar opnieuw zijn grandeur geeft.

    Jeffrey Van Hooydonk, Marc Goossens en Val Hillebrand zijn namen van bij ons die het daar ook hebben geprobeerd. Met wisselend succes, in verschillende klasse’s. Maar even veelbelovend als Nico Verdonck dat tot nu toe doet. Daarnaast zou het onfatsoenlijk zijn onze Franstalige Grote Landgenoten te vergeten die als het ware een abonnement hadden op de etmaalrace. Jacky Ickx, zesvoudig winnaar, wiens dochter Vanina vorig weekeinde schitterend 24ste finishte. Paul Frère en Olivier Gendebien die met Ferrari wonnen in 1960. Olivier Gendebien won de race in totaal vier keer. Pierre Dieudonné die zo goed als anoniem doorheen de statistieken van Le Mans loopt, maar wel met hier en daar een record en een klasse-zege aan zijn goddelijke naam gekleefd. Willy Mairesse, wellicht de grootste en meest dramatische autocoureur van ons land ooit, overkwam in 1968 een verschrikkelijk ongeval in Les Hunaudières. Toen liepen de coureurs bij de start nog naar hun wagens. Ze sprongen erin en reden weg. Eens op het lange rechte stuk begonnen ze dan hun veiligheidsgordels aan te doen. Mairesse stootte daarbij tegen het vleugeldeurtje van de Ford GT 40 die hij met Beurlys deelde, greep het en raakte bij die beweging in een spin, tolde van de baan af en vloog in brand. Mairesse die voor de tweede keer maanden in het ziekenhuis verbleef herstelde nooit meer echt van dit drama. Toen hij voor Ferrari reed en met John Surtees in een P4 veertien…ronden voor de tweede lag, beleefde hij een gelijkaardig accident. “Big John” stopte, stapte uit, er werd getankt, Mairesse zat in de auto. Men morste benzine, niemand zag het en in Hunaudières vloog alles in brand. Toen herstelde hij wel maar Enzo Ferrari wilde hem niet meer. Met “Beurlys” begon hij in een nieuwe Ford GT 40 een nieuw raceleven.

    Direct hernam hij met succes in o.a. de “1000 km van de Nürburgring, de GP van Zolder, en Jacky Ickx zal niet ontkennen dat hij met Willy Mairesse nogal moeite had om de “pole” af te snoepen voor een “1000 km van Francorchamps”. Als we de zege van Lucien Bianchi met Pedro Rodriguez in een Ford GT 40 in 1968 nog vernemen, volstaat het om te zeggen dat in 1969 Jacky Ickx zich ontserfelijk te maken door bij de start tegen iedereen “after you” te zeggen en op zijn gemakje naar de Ford GT 40 stapte die hij met Jacky Oliver deelde. Hij won de race tegen legende Hans Hermann met een toen in vraag gestelde Porsche. De ‘l’Automobile Club de l’Ouest” schafte het jaar nadien de lopende start af. Dank zij Ickx ging de veiligheid erop vooruit.

    Zaterdag 20 juni a.s. brengt Nico Verdonck een vleugje Le Mans mee binnen tijdens de “12 Uren van Puurs” die in de kartingtempel van Inkart bij autosportmonument Mike Van Hooydonk worden gereden. Nico heeft altijd beweerd dat die Formula Le Mans’ rijden als een kart. Dat belooft voor de sfeer die in Puurs zal hangen. Het wordt daar beslist een hoogdag ! Met de jonge gasten van vandaag en de wandelende archieven van gisteren, samen straffe verhalen rijdend en schrijvend spinnen. Met in het achterhoofd altijd die hang en drang naar Le Mans. Omdat dat 13,629 km lange lint niets vergeeft en alleen perfectionisten er naam maken. Dat deed in ieder geval Nico Verdonck daar vorige zaterdag.

    Morgen, zaterdag bij Inkart, wordt het grootste evenement gereden met huurkarts in Vlaanderen.. De definitie van een huurkart is niet onder te brengen in een geordend kampioenschap. Alleen door dat feit wordt het een competitie op zich. Brommend vanuit een Honda 270 cm3 van slechts 7,3 kW(10 pk) levert het ding van 115 kg genoeg speed om rijplezier te kunnen hebben. Wie er een tank mee leeg rijdt (14 liter) in scherpe chronostanden heeft dan de zweetklieren fors op de proef gesteld. Dikkerds kunnen er een vermageringskuur van maken, want net zoals in de F1 kost iedere 10 kg teveel 0,3”. De karttempel in Puurs is sinueus en snel genoeg om iedere tien meter een uitdaging aan de deelnemers te bieden. Er wordt overigens binnen én buiten getoerd. Als het regent dan zal de Smart-Safety Car voor de karts gaan rijden. Vanuit het nat binnenkomen met de slicks en dan op de “gepolijste” vloer rijden is voor de minder ervaren deelnemers als op ijs rijden. Organisator Inkart wil daarom veiligheid op dwaas spektakel laten primeren. Een tijdje “SC” doet het alleen maar echter lijken.

    Bekend is dat een ploeg van BMW dealer Van Boom uit Bornem deelneemt, dat ook de namen van Chris en Koen Wauters door de ether zoemen – zonder formele bevestiging vandaag – en dat de ploeg van Peugeot Fleet, bemand door Nico Verdonck, Enrico Coutteau en René Rombauts, mee allure geven aan wat een treffen van puristen aan het worden is. Vierentwintig ploegen nemen de start om 11 uur en ieder van hen hoopt twaalf uur later deel te nemen aan de prijsuitreiking die nergens zo uitbundig kan zijn als in Puurs. De nacht is dan lang en de GP van Engeland F1 start zondag – onze tijd – om 14 uur. Juist laat genoeg om degenen die verder les willen krijgen met prutogen naar Button’s optreden voor eigen publiek te zien. Vorig weekend Le Mans, deze weekend…Oschersleben, Puurs, Brno, Ieper en Silverstone. It’s magic. (Tekst en foto:Walter Rombauts)

    19-06-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minverbruik in autosport kan duidelijker worden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Le Mans - Het “Kinetic Energy Recovery System” is ontsproten uit de FIA-gedachte om brandstofbesparend in te grijpen. In de plaats daarvan is het geëindigd als KERS die op verzoek van de piloot 60 kW of 82 pk via een elektromotor/generator toevoegt aan het reeds aanwezige motorvermogen. Die energie komt uit een condensator die bij het vertragen van de bolide van de generator dan weer wordt opgeladen. Het afroepen van die energie kan maximaal 6”77 in tijd duren. Dan is de condensator weer leeg en moet op opladen wachten. Dat gebeurt bij de volgende rembeurt.

    Moest het recupereren van de kinetische energie nu alleen tot doel hebben de verbrandingsmotor bij te staan, dan zou een – kleine – brandstofbesparing plaatsvinden. Maar gezien KERS nu alleen ten dienste staat van het spektakel geraakt Max Mosley’s droom maar traag op gang om tegen 2015 een brandstofbesparing van -50% te realiseren en zich te beroepen de autosport en de F1 in het bijzonder “groener” te hebben gemaakt. Gezond verstand zegt dat “downsizing” van motoren en het weer invoeren van o.a. tweetrapsturbo’s – evenzeer in combinatie met een KERS – daartoe kunnen leiden;

    Daarvoor is het minimumbudget van €45 miljoen niet toereikend genoeg. Omdat nieuwe motoren ontwerpen ongelooflijk geldverslindend is. En een standaardmotor – bijvoorbeeld geleverd door Mercedes – zou de identiteit der merken aantasten en de F1 tot een banale promotieformule maken. Zo zijn er al velen, tevelen zelfs en waardoor devaluatie van autosport legio is geworden. Overigens kan men het grote publiek niet opzadelen met allerlei ingewikkelde dingen. Mensen willen brood en spelen, niets anders, en dat is ook nooit anders geweest. Maar als morgen een F1 race wordt gehouden waarbij duidelijk en direct het verbruik van een bolide wordt aangegeven in “liter per honderd kilometer”, dan zal het merk dat het zuinigste is én wint meer pub oogsten dan nu het geval is.

    In de voorbije “24 Uren van Le Mans” reed de winnende Peugeot 908 HDi FAP van Gené-Brabham-Wurz een afstand van 5.206 km, hetzij iets verder dan Parijs –New York. In dat etmaal stonden zij ook 40’ aan de pits. Maximaal konden ze tijdens een pitstop 81 liter gasolie tanken. Die hoeveelheid zat in de tank als de wedstrijd opgang werd gebracht. Bij de pitstops zit er doorgaans om en rond 5 liter nog in de tank. Dus worden slechts 75 liter bijgetankt omdat de toevoerleiding ook een liter vasthoudt. Er moet dus door de winnende Peugeot op een litertje na niet misteld 2.256 liter gasolie zijn getankt. Dat moet dan neerkomen op 43 l/100 km als verbruik voor de 514 kW (700 pk) sterke V12 waarvan de cilinderrijen onder een hoek van 100° staan. Het uitgebraakte koppel is 1200 Nm, maar natuurlijk vertelt Olivier Quesnel er niet bij tegen welk toerental. Daaruit zou Audi teveel kunnen leren en vice-versa. Dat verbruik is in specifieke waarde gezien één van de beste cijfers ter wereld. Net zoals dat van alle F1-motoren. Maar gewoonweg 43 l/100 km zeggen en daarmee basta, dat doet wenkbrauwen fronsen. Bovendien is niet geweten met welke druk de “common rail” die gasolie inspuit. Minstens 1800 bar, maar het kan heimelijk méér zijn.

    Audi heeft met zijn V10 configuratie onder 90° gespeeld op een stijvere totaalauto die overigens impressies oproept van de vroegere – geen vergelijking – Porsche 908 die speciaal voor Nürburgring en Targa Florio werd geconcipieerd. Een V10 heeft minder lengte-torsies dan een V12. Om die reden koos Peugeot ook voor een hoek van 100°. Dat neigt meer naar de robuustheid van een “boxer” maar zadelt de ingenieurs dan ook direct op met bredere inbouwmaten.Twee Audi’s zijn geofferd aan dwaasheid. De overblijvende mankte acht ronden achter de Peugeot maar had eerder al tien jaar een monopolie neergepoot in Le Mans. Dr. Wolfgang Ullrich en Olivier Quesnel – sinds de klacht – niet echt vienden meer, geraakten zo door Audi’s derde plaats toch zij aan zij op het podium. Zoals het genieën eigen is, wisten ze er geen van beiden goed raad mee. Le Mans blijft vakantie, brengt champagne, babes en autosport van het zuiverste gehalte.(Tekst:Walter Rombauts)


    15-06-2009 om 19:56 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kris Van Kelst van Surinx-team meldt zich voor de 12 Uren van Spa
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Omdat de kribbelaar van deze blog naar Le Mans Vakantieland is, geeft Walter's Auto Cahiers, een berichtje weer van Honda-coureur Kris Van Kelst die in het BTCS rijdt. "Het race-seizoen is alweer flink gevorderd maar dit weekeinde staat een "koninginnerit" op het programma. Niet de gebruikelijke twee races van anderhalf uur, maar wel een rasechte uithoudingswedstrijd: éénmaal de klok rond. Beginnen om 15 uur in de namiddag en midden in de nacht om 3 uur, net voor het weer licht wordt finishen. De "12 Uren van Spa" op het mythische circuit van Francorchamps komt het Surinkx-team uit in de klasse T2. Onze Honda heeft in die klasse meer vermogen, meer mechanische grip en steviger remmen."

    Olivier Mascaux die in Dijon reed, zal het team ook in Spa vervoegen. Het team vindt het leuk als "kleintje" te kunnen postvatten onder de groten. Dat is niet pocherig want het Surinx-team zal op de baan omgeven zijn door grote namen uit Frankrijk, Engeland en Duitsers. Er komen ook drie ploegen uit Australië meerijden. Zo tussendoor zal ene mijnheer Jacques Villeneuve, winnaar van de "500 Mijlen van Indianapolis" én wereldkampioen F1 in 1997, ook wat rondhossen. De Canadees heeft al laten weten blij te zijn van weer de Raidillon "à fond" te kunnen aanvallen en wil van Christian Lahaye's pronkstuk van het jaar geen videospelletje maken. Vandaar dat "de boys" van Surinkx-racing zich eveneens willen onderscheiden in deze sympathieke Ardeense ontmoeting.

    Vrijdag 5 jini 2009:

    Oefenritten en Qulificaties BTCS, Belgian GT, Clio Cup en Formule Renault 2,0

    Zaterdag 6 juni 2009:

    09.05 uur : Clio Cup Race 1
    09.55 uur : Belgian GT Race 1
    11.15 uur : Formule Renault Race 1
    12.05 uur : Clio Cup Race 2
    12.55 uur : Belgian GT Race 2
    15.00 uur : BTCS 12 UREN VAN SPA

    Kaarten zijn gratis te downloaden op www.btcseries.be


    04-06-2009 om 17:12 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Yokohama Drift Cup dit weekeinde van start in Brustem
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Veel mensen worden zaterdag en zondag verwacht op het vliegveld in Brustem voor de eerste "Yokohama Drift Cup". Dit is een nieuwe sportdiscipline die omwille van haar spectaculaire karakter in pgang is. Ze doet ook veel wenkbrauwen fronsen en roept vragen op. Zo van "is dit wel nodig ?" Nu is op zich niets nodig en vele aspecten van onze maatschappij lijken snel wat overbodig. Maar het feit dat Yokohama zijn bekende naam aan dit evenement koppelt wijst toch in een ernstige richting. De banden die werkelijk geforceerd worden waarmee de auto's op rokende lucifers gelijken, leveren veel data op. Zoals de laterale draagkrachten van de banden, het oplopen van de temperaturen en de stijfheid die aan een wang kan meegegeven worden. Het is de eerste keer dat een kampioenschap in deze in ons land is erkend. Tot de favorieten behoort Jan Wouters (foto) die niet alleen een stuurwielvirtuoos is maar ook de bezielende kracht is van de nieuw opgezette competitie.(wr)

    De timing van Brustem:

    Zaterdag 6 juni 2009:

    09.00 : Practice Sprint Race
    09.30 : Practice Roadster 7
    10.00 : Practice Yokohama Drift Cup - Pro Class
    11.00 : Qualifying Sprint Race
    11.30 : Qualifying Roadster 7
    12.00 : Break
    13.00 : Race 1 Sprint - 20' + 1 lap
    13.30 : Race 1 Roadster 7 - 20' + 1 lap
    14.00 : Practice Yokohama Drift Cup Pro Class
    15.00 : Race 2 Sprint - 20' + 1 lap
    15.30 : Race 2 Roadster - 20' + 1 lap
    16.00 : Practice Yokohama Drift Cup - Pro Class
    18.00 : End

    Zondag 7 juni 2009:

    09.00 : Warm Up Yokohama Drift Cup - Pro Class
    10.00 : Qualifying Yokohama Drift Cup - Pro Class
    12.00 : Demo's - Street Legal Competition on Track 2
    13.00 : Top 32 Yokohama Drift Cup - Pro Class
    14.30 : Demo's Street Legal Final 5
    15.00 : Top 16 Yokohama Drift Cup - Pro Class
    15.45 : Great 8 Yokohama Drift Cup - Pro Class
    16.00 : Final 4 Yokohama Drift Cup - Pro Class
    16.15 : Big Final Yokohama Drift Cup - Pro Class
    16.20 : Podium
    16.30 : Drift Taxi - Free Drifting
    18.00 : End


    Bijlagen:
    Brustem 2009; Flying Cars in the first Yokohama Drift Cup.JPG (165.2 KB)   

    04-06-2009 om 10:40 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Neil Stuart Warrior van Mazda verdween met Flight 447
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De directeur van de Public Relations van Mazda Motor Europe - één van de weinigen die de naam nog waardig zijn - de Heer Neil Stuart Warrior zat in de fatale vlucht van Air France "Flight 447" van Rio de Janeiro naar Parijs. Zijn dood is niet officieel bevestigd maar zoals we weten zijn er brokstukken van dit vliegtuig gevonden in de Atlantische Oceaan en is het uitgesloten dat daarvan nog overlevenden zouden zijn. Neil Warrior werd geboren op 13 april 1961 in Hillington in Engeland en was universitair Hij werkte voordien bij Fiat en Alfa Romeo. Hij werd in 2007 Public Relations Directeur van Mazda Motor Europe. Op maandag 8 juni 2009 is er in het Duitse Keulen een herdenkingsplechtigheid om 18.00 uur. Walter's Auto Cahiers biedt aan zijn vader, zijn zuster en broer de oprecht diepste gevoelens van medeleven aan.(wr)

    03-06-2009 om 18:48 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GM kondigt voorakkoord voor verkoop van Hummer aan
    Klik op de afbeelding om de link te volgen General Motors Corporation (NYSE: GM) kondigt in een "memorandum of understanding" aan dat een mogelijke overnemer voor Hummer is gevonden en dat de deal zich in het laatste kwartaal van 2009 zal voltrekken. Als alles verloopt zoals gepland zouden daarmee 3000 jobs kunnen worden verzekerd in bedrijfsactiviteiten, ingeneering en dealerships doorheen heel de USA. Verdere details zoals de identiteit en de financiële omstandigheden waarin dit zal gebeuren is momenteel niets bekend gemaakt. Troy Clarke, President van GM Noord-Amerika zei dat "Hummer een sterk merk is en dat deze deal mee zal helpen om van GM een herboren, meer competitief autobouwer te maken."

    Dat is het nuchtere bericht en volgens de voorgestelde transactie zal GM's Shreveport Assembly Plant de Hummer H3 en H3T verder assembleren tot minstens 2010. De vraag die daarbij moet worden gesteld is of president Obama dat zo leuk zal vinden. De Amerikaanse staat springt opnieuw bij voor 30 miljard dollar maar hebben we de president niet horen zeggen dat die hulp is bedoeld om nieuwe elektrische- en waterstofvoertuigen te ontwikkelen ? Of op zijn minst compactere auto's ? Maar natuurlijk zal die kost al wel worden gedragen door de nieuwe overnemer. Op die vragen antwoord James Tayler, ceo van Hummer formeel: "Hummer zal een gedaanteverandering ondergaan en worden uitgerust met aandrijflijnen die toekomstgerichte aggregaten bevatten zoals hybride-, elektrische- en brandstofcelaandrijvingen." Dat is de vrijgeleide om reeds na de tweede dag van het gerechtelijk akkoord (Chapter 11) aan een reële doorstart te beginnen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Hummer)

    02-06-2009 om 16:42 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volvo's elektrische plug-in-auto's in 2012 straatdagelijkse realiteit
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Als de regeringen van Europa en die van Zweden in het bijzonder woord houden, zullen in 2012 elektrische Volvo's een dagelijkse realiteit zijn in het straatbeeld. Hoofdzaak in alle landen is dat er "plug-in"-punten komen waaraan de batterij(-en) kunnen opgeladen worden waar men met simpele bank- of creditkaart kan betalen. Volvo zal ongetwijfeld nog een stap verder gaan en krachtige elektromotoren in de wielvelg monteren. Zo een configuratie zal het hele uitzicht van een auto kunnen veranderen. Net zoals Michelin al heeft aangetoond aandrijving, remmen én afvering in één wile-met-band te kunnen verenigen. Daardoor komt heel de klassieke ophanging en transmissie te vervallen waardoor men niet alleen binnenruimte kan winnen maar ook de auto ongeveer iedere gewenste vorm kan geven. Dezelfde filosofie is nu aan de gang met batterij-materialen die "kneedbaar" als plasticine zullen worden waardoor ze in gelijk welk cardesign kunnen worden geïntegreerd zonder dat nog ruimte van de passagierskant moet worden weggeroofd.(wr)

    Bijlagen:
    Binnen twee jaar leg je je Volvo aan de stekker.JPG (3 MB)   

    02-06-2009 om 16:03 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Duitse logica binnen Europa
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het is kanselier Angela Merkel bijna kwalijk genomen door "Europa" dat zij het dossier GM in het algemeen en dat van Opel in het bijzonder naar zich heeft toegetrokken. Veel EU-commissarissen staan er nu wat beteuterd bij. Daarbij verliezen zij de logica binnen Europa uit het oog. De "European Dream" is nog veraf omdat onze 27 lidstaten niet allemaal deelnemen aan de auto-assemblage, laat staan aan de auto research en development wat staat voor echt nieuwe ontwerpen vanaf het witte CAD af. In Duitsland laten Mercedes, BMW, Audi, Porsche, Volkswagen en ook Opel nieuwe auto's geboren worden. Het zijn de beste producten van de wereld en alleen de Japanners kunnen/ mogen de zelfzekerheid hebben aan die norm eveneens te voldoen. Overigens zijn de meeste Japanse R&D-centers voor Europa ook in Duitsland gevestigd: Honda, Mazda, Toyota, zelfs de F1, en Nissan één nabij de groene hel van de oude Nürburgring, maar eerlijkheidshalve ook één in Engeland.

    Is het dan zo verwonderlijk dat autoland het hoogste woord wil hebben in een kiese aangelegenheid om €1,5 miljard direct op tafel te gooien en daarbovenop nog eens €3 miljard aan staatsgarantie te geven ? Het lijkt ons een geredelijke benadering van de realiteit. Het is overigens een klein wonder dat Opel net op tijd is losgeweekt van het moederhuis GM. Leiders van Duitsland, Amerika, maar ook die van ons piepklein Belgikske hebben daarvoor hun best gedaan. Opel terug op eigen benen. Opel opnieuw Duits, GM-Europe opnieuw oprichten na het gerechtelijk akkoord. Dat speelde zich eigenlijk allemaal af in Duitsland. Dus...

    Voelde Fiat-baas Sergio Marchionne zich daarbij niet echt goed in zijn vel ? Of zou hij geweten hebben dat achter het Canadees-Oostenrijkse bedrijf Magna een nog veel grotere baas zou schuilgaan ? Een Russische in de vorm van de Sberbank die Magna voorziet van geld als het nodig is...Het is nu logisch dat eens de deal vorm aanneemt de Russiche markt zich voor Opel zal openen en er ter plekke zal worden geproduceerd. Zoals dat ook met Chevrolet het geval is. Overigens is de naam Chevrolet maar heel weinig of niet in de actualiteit gekomen tijdens de teloorgang van GM. Chevrolet is wellicht eerder al "gesepareerd" uit de GM-groep. Want alleen Hummer, Saturn en Saab staan eigenlijk nog in de etalage. Saab heeft van de Zweedse rechtbank uitstel tot betaling gekregen tot 20 augustus 2009 en "vrijt" met het plaatselijke Koenigsegg. Dat is een Zweedse fabrikant van  kleine series luxevoertuigen. Ook in Zweden tracht men een doorstart van Saab te beklinken.

    Als Opel in Rusland zal worden geproduceerd betekent het dat het pientere merk concurrent zal worden van Chevrolet dat daar vlot afzet vindt. Maar Rusland is natuurlijk ook een groot land dat sceptisch naar de Europese bedoening kijkt en vice-versa. Gerekend dat Magna 35% in Opel heeft en Sberbank 35% in Magna, is dat zo in de verte 70% aandeel dat in Rusland in de kluizen gaat. In Amerika is vandaag de GM-notering (- 1 dollar) uit de Dow-Jones index gehaald. Een doorstart met een overheidsparticipatie van 60% moet GM weer uit zak en as laten herrijzen. Het rare in de autowereld is dat dit kàn ! Dus de projecten van Chevrolet Volt en de Opel Ampera zullen worden uitgevoerd. Sneller wellicht dan verwacht. Let op 2011. Het nieuwe GM zal dan van zich hebben laten horen !(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Chevrolet)

    02-06-2009 om 14:08 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DS Inside, Citroën zal blijven verleiden
    Citroën is altijd ànders geweest. Men moet soms een beetje durven om au serieu te worden genomen. Dat is nu wat André Citroën altijd overgedragen heeft in de hersenspinsels van zijn medewerkers. Zoals de DS heruitvinden. Momenteel geeft Citroën zich met een conceptcar een beetje bloot. Niet heel veel bloot want dan verdwijnt de verleidingskracht. Met de conceptcar DS Inside onthult Citroën het interieur: het is een hautecouturecabine die een unieke sfeer creëert, sensueel aanvoelt en elegantie uitademt. Daarrond wordt het model getekend en als we de Franse constructeur doorzien wordt de auto een rijdend juwelenkistje. Luxueus, zoals een dak dat met leder is bekleed. Binnenin is opnieuw ieder detail uitgekiend en waar nodig werd opnieuw aangeknoopt met hand- en stikwerk. Citroën durft wat alleen de grootsten hebben voorgedaan.(wr)

    Bijlagen:
    Handwerk terug in de lift voor exclusieven.JPG (2.3 MB)   

    29-05-2009 om 18:50 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thierry Neuville met Peugeot 207 S2000 van Kronos in Ieper
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vandaag vond in Brussel de keuze plaats van de rijder van het BFGoodrich Drivers Team die op 18 tot 20 juni achter het stuur van een Peugeot 207 S2000 van het Team Kronos deelneemt aan de 45ste Belgium Ypres Westhoek Rally, vijfde manche van de Intercontinental Rally Challenge.

    Heel wat kandidaturen liepen binnen bij KACB, Koninklijke Automobiel Club van België. Na een moeilijke selectie werden vijf namen van rijders weerhouden door BFGoodrich en Kronos. Het is uiteindelijk Thierry Neuville die het pleit won met 8 stemmen. De andere weerhouden rijders waren Melissa Debackere (6), Matthias Boon (3), Pieter Tsjoen (2) en Bertrand Grooten. De jury bestond uit 16 journalisten, één vertegenwoordiger van BFGoodrich, één man van Kronos Racing en een afgevaardigde van RACB. Thierry Neuville zal op 10 juni in België een eerste contactname hebben met het team en de Peugeot 207 S2000. Hij is dan ook de Belgische ambassadeur van de operatie BFGoodrich Drivers Team.

    Thierry Neuville wordt op 17 juni 21 jaar. Hij won in 2008 de Ford RACB Rally Contest en behaalde dit jaar twee overwinningen in de Citroën Racing Trophy. Hij is dan ook één van de grote beloften in de Belgische rallysport. Het "BFGoodrich Drivers Team" omvat vijf wedstrijden (Monaco, België, Republiek Tsjechië, Italië en Groot-Brittannië) van het IRC-kampioenschap.

    Thierry Neuville neemt deel aan de Belgische IRC-wedstrijd en zal, net zoals Freddy Loix, Nicolas Vouilloz en Kris Meeke, aantreden in een Peugeot 207 Super 2000. Het runnen van de auto en de rijder van de operatie "BFGoodrich Drivers Team" is in de professionele handen van Kronos, het Belgische team dat Peugeot in 2008 aan de titel hielp in het IRC. Het Kronosteam zorgde ook in 2006 voor een weredltitel voor Sebastien Loeb, toen Citroën als voorbereiding op de introductie van de C4 zich één jaar officieel uit het WRC terugtrok.

    “Ik ben zeer tevreden dat ik werd gekozen voor het BFGoodrich Drivers Team,” was de reactie van Thierry Neuville, toen hij telefonisch op de hoogte werd gebracht van het feit dat hij de laureaat is van de operatie “BFGoodrich Drivers Team”. “Ik bedank de journalisten en BFGoodrich dat zij mij dit vertrouwen geven.” Op 10 juni maakt Thierry Neuville dus kennis met de Peugeot 207 S2000 en het functioneren van de banden. En dan zal hij alle sleutels in handen hebben in de Belgische manche van de International Rally Challenge en mogelijk voorin mee een hoofdrol te spelen.

    29-05-2009 om 16:56 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Mini bestaat vijftig jaar dankzij BMW
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De wereldberoemde Mini die geboren is uit het brein van Alec Issigonis bestaat vijftig jaar. Diens theorie was dat je een dwars geplaatste motor voorin moest hebben, de wielen op de uiterste hoeken van de carrosserie en dan kon je d'r nog een valies, en vier personen in vervoerenHet pientere, young-look autootje staat nu voor absoluut trendy. Dat is te danken aan BMW die het merk bij het ter ziele gaan van de Britse autoindustrie overnam zoals de Bayerische Motoren Werke ook Rolls Royce overnamen. Beide merken kregen van BMW hun eigen identiteit terug en zoals geweten werkt Rolls hard aan een Baby Rolls die in de fabriek van Goodwood zal worden geproduceerd. Hij zal niettemin €250.000 kosten.

    Het autootje heeft een burgerleven achter de rug maar ook een intensief sportief leven. Automonument Julien Vernaeve vierde er jaren onvergetelijke triomfen mee in o.a. Zolder. Jonge gasten als Quinten Devreker en Frédéric Van Hoof (winnaars van de DDC 2008) sturen er één in de Dunlop Maxx Sport Endurance Cup maar ook ouwe rakkers als Bob Holden in Australië gaven langs "John Cooper Works" nieuwe adrenaline aan "het bakske" van toen. Uit een 1,6 liter viercilinder turbomotor worden 155 kW (211 pk's) getoverd. Anderzijds zorgt Mini er ook voor in de toekomstrends te blijven. Zo lanceerde het merk eind vorig jaar 500 plugins op de Amerikaanse markt. Van de Mini zijn boekdelen gevuld, maar alleen er mee rijden spreekt voor zichzelf. Dan kan je alle encyclopedies dicht laten.(Tekstje: wr/Foto:Quinten Devreker)

    29-05-2009 om 13:09 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Subaru verfijnt succesformule voor de Forester modeljaar 2010
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Subaru heeft één van zijn succesmodellen, de Forester, op diverse punten verbeterd. Samen met een rijkere uitrusting zorgt dit voor nóg meer "value for money". De Forester wordt ook nu weer standaard geleverd met onder meer Symmetrical AWD, Subaru’s even revolutionnaire als klassieke aandrijflijn met permanente vierwielaandrijving. Dit alles maakt de Forester tot een ijzersterke aanbieding in zijn segment.
    Niet alle modificaties voor het komende modeljaar zijn zichtbaar, maar wél duidelijk te merken in het weggedrag van de terreinreus. Zo zorgen bij alle Forester-versies wijzigingen aan het onderstel met betrekking tot stijfheid en dempingskracht, voor extra rijcomfort en een nog betere stabiliteit. Los van specifieke veranderingen in de uitrusting per type, biedt het informatiedisplay op het dashboard nu meer indicatiekeuze aangaande het brandstofverbruik en zijn er wijzigingen in het kleurenpalet. Om de vernieuwe Forester te kenmerken zijn de typenamen aangepast. Zo wordt de “Comfort” voortaan “X Comfort” genoemd, terwijl de benamingen van de versies daarboven vanaf nu worden voorafgegaan door “XS”.

    In het algemeen is de Forester completer geworden. Zo staat bij de benzineversies de 2.0X Comfort nu niet meer op stalen velgen, maar op 16-duims lichtmetalen exemplaren. De 2.0XS Luxury, Luxury Plus en Executive krijgen standaard grotere, 17-duims lichtmetalen velgen. De XS-uitvoeringen zijn bovendien standaard voorzien van zaken als een lederen stuurwiel, een lederen versnellingspookknop, elektrisch inklapbare buitenspiegels en een met één drukknop neerklapbare rugleuning van de achterbank. In het geval van de Forester 2.0XS Executive wordt bovendien het in het dashboard geïntegreerde DVD-navigatiesysteem ook in serie ingebouwd met een achteruitrijcamera en een Bluetooth handsfree systeem.

    De unieke boxerdieselversies delen ook in de vooruitgang. Zo kenmerken de 2.0D XS Luxury, Luxury Plus, Executive en Executive Navigatie zich door elektrisch inklapbare buitenspiegels en de één drukknops bediening voor het neerklappen van de achterbankleuning. Net als van de benzineversie wordt het topmodel bij de diesels, de 2.0D XS Executive, uitgebreid met een aan het navigatiesysteem gekoppelde achteruitrijcamera en een Bluetooth handsfree systeem.

    Ondanks alle modificaties en de rijkere uitrusting, alsmede koersontwikkelingen van de Japanse Yen, heeft Subaru de consumentenprijzen slechts in geringe mate duurder gemaakt. Derhalve loopt het dertien uitvoeringen tellende Forester-gamma van 25.990 euro voor de 2.0X Comfort tot 34.790 euro voor de 2.0D XS Executive. De vanafprijs voor de Forester Boxer Diesel (2.0D X Comfort) bleef met 27.990 euro even aantrekkelijk als voorheen. De vernieuwde Foresters staan ondertussen in de showrooms.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Subaru)

    Overzicht leveringsprogramma met consumentenprijzen Subaru Forester modeljaar 2010:

    Forester 2.0X Comfort AWD € 25.990,-
    Forester 2.0X Comfort AWD Aut. € 27.490,-
    Forester 2.0XS Luxury AWD € 28.190,-
    Forester 2.0XS Luxury AWD Aut. € 29.690,-
    Forester 2.0XS Luxury Plus AWD € 26.290,-
    Forester 2.0XS Luxury Plus AWD Aut. € 30.790,-
    Forester 2.0XS Executive AWD € 32.990,-
    Forester 2.0XS Executive AWD Aut. € 34.495,-
    Forester 2.0D X Comfort AWD € 27.990,-
    Forester 2.0D XS Luxury AWD € 30.090,-
    Forester 2.0D XS Luxury Plus AWD € 30.990,-
    Forester 2.0D XS Executive AWD € 32.390,-
    Forester 2.0D XS Executive Navigatie AWD € 34.790,-

    29-05-2009 om 11:34 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mazda-reunie in Le Mans met 200 MX-5's
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op 23 juni 1991 won voor het eerste een Japanse auto in de 24 Uren van Le Mans. Het was de Mazda 787B met een rotatieve motor, uitvinding van Felix Wankel. Johnny Herbert, Volker Weidler en Bertrand Gachot die winnaars werden. Ze reden 4.922,81 km tegen 205,333 km/h en hadden twee ronden voorsprong op de tweede. De cilinderinhoud van de rotary-engine bedroeg 4.708 cm3.

    Om dit te herdenken samen met de twintigste verjaardag van de legendarische Mazda MX-5 is er op 13 en 14 juni een speciaal "Mazda-kamp" opgezet tegen het Circuit de la Sarthe. Tweehonderd exemplaren van de "world most loved roadster" zoals de Japanners menen, worden daar verwacht. Nu is die Mazda MX-5, destijds in Japan de "Miata" geheten, inderdaad een sportwagen-icoon. Hij werd voor het eerst voorgesteld op de Chicago Motor Show in februari 1989. Nu zijn er meer dan 850.000 exemplaren van verkocht. Op 10 februari van dit jaar werd nog een lichte restyling uitgevoerd. In Le Mans wordt de origineelste Mazda MX-5 uit de tweehonderd bekroond

    Wie wil deelnemen aan deze happening kan inschrijven bij de nationale Mazda MX-5 Club of op www.mazda.fr  In Frankrijk organiseert Mazda vanaf 31 mei tot 5 juni opnieuw de "Rally des Princesses" in. Die moet een aanloop zijn naar het feest van Le Mans. De prijs voor het Le Mans-event is €100 en daarvoor heb je een gereserveerde plaats voor je persoonlijke icoon, een rally-deelnemersplaat, een jubileum T-shirt, een diner en een ontbijt. Naast natuurlijk de onvervreemdbare "sound" die een etmaal lang van de piste komt. Klagend gezang van zegehongerige motoren. Herdenken dat in 1991 Mazda de zege binnenhapte.(wr)

    28-05-2009 om 12:11 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opel Insignia ecoFlex sluit aan bij het nieuwe toekomstdenken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Als de zomer begint in juni zijn beeldbuizen en krantenkolommen al volgelopen met de zo goed als zekere triomf van Opel inzake overleven als aangaande de Insignia die de ecoFlex-technologie tot bij de klant brengt. Van de Insignia zijn inmiddels al meer dan 100.000 eenheden besteld, en vorige weekend ritste er zowaar één voor ons in de file. Niet arrogant, wel opgemerkt.

    Het ecoFlex-model combineert 160 pk met een verbruik van 5,2 l/100 km en stoot 136 gram van die verfoeilijke koolstofdioxyde uit. Voor het gegeven product dus zéér weinig. Men heeft de koper het plezier gelaten om met 380 Nm te swingen, want met een Europese Auto van het Jaar kan fun nu eenmaal niet worden onderdrukt.(wr)

    Bijlagen:
    Insignia 4d_04.jpg (2 MB)   
    Insignia ecoFLEX_02.jpg (2.6 MB)   

    26-05-2009 om 21:30 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Benetton Rallywagen van Thierry Boutsen in De Tijd Netto
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In "De Tijd Netto" van zaterdag 23 mei 2009 werd onder hoofdredactie van mevrouw Nadine Bollen bericht over de veiling van twaalf "sportwagens". Het betrof het onder de hamer brengen door de Federale Overheidsdienst Fiancieën van een collectie die een oplichter had vergaard door misbruik van het vertrouwen van rijke klanten. Het pronkstuk uit de collectie bleek de "F1 Benetton Ford" te zijn "waarmee de gewezen Belgische Formule 1-rijder Thierry Boutsen in het Wereldkampioenschap Rally in 1988 de vierde plaats behaalde. Die leverde €96.000 op". Einde citaat. In bijlages zijn er wat fotootjes toegevoegd die maken dat mijn mede-senioren enig onderscheid kunnen zien tussen auto's die tot geheel verschillende families behoren.

    Als er zo slordig wordt omgesprongen met de juistheid van informatie waarvan autosportminnende mensen de juiste benamingen kennen, zou dat dan ook gelden voor de andere dingen die in 'De Tijd" en aanverwante publicaties verschijnen ? We zijn overtuigd van niet. Maar de lichtvoetigheid waarmee sommige journalisten omspringen met voor hen mogelijk vreemde dingen zoals F1's en andere zeer goed gereglementeerde vierwielercategorieën geeft bezorgdheid. Op 24 november 2008, toen Brawn als constructeur nog maar embryonaal aanwezig was op de "bühne" schreef een Nederlandstalige Belgische krant dat Honda uit de F1 verdween. Dan één zinnetje: ze werden wereldkampioen bij de mecaniciens..." De jongens zouden het wellicht graag hebben. Ze hebben een hondenleven en werken...ja...dag en nacht.

    Zelfs vakbladen ontsnappen er niet aan. Er staan de raarste dingen in. Toegegeven, niet zo erg als ooit letterlijk vertaald verscheen "arbre à cames" die "een-boom-met-knobbels" was geworden. De ingewikkeldheid van een nokkenas die de kleppen al dan niet variabel aandrijft kan een mens op het verkeerde been zetten. Een mens kan ook niet alles weten. Dat bleek ook veertig jaar geleden al. Mijn hoofdredacteur schreef - als ie woest was omdat "den" Antwerp verloren was - in mijn plaats over Formule 1. Letterlijk stond daar "dat Peter Revson's Mc Laren volgend weekend niet zou klaar zijn." Toen ik hem deed opmerken dat Revson in Kyalami tijdens privétesten op 22 maart 1974 was verongelukt..." zei hij het woordelijk "Jongen, je kan niet àlles weten." Het artikel verscheen met de Amerikaan zogezegd nog in levende lijve.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mercedes)

    Bijlagen:
    De auto's uit de bioseries in Frankrijk.jpg (616 KB)   
    De BTCS Mazda RX-8 Silhouette die al twee races won in Zolder.jpg (321.8 KB)   
    Dit is geen auto voor het WK Rally.jpg (1 MB)   
    Een Aston Martin LMP1 voor Le Mans 2009.jpg (2.2 MB)   
    Een Chevrolet Cruze in het WTCC.JPG (1018.1 KB)   
    Een Citroën C4 Rallywagen (foto Willy Weyens).jpg (295.5 KB)   
    Een Formule 1 auto, in dit geval de Mc Laren MP4-24 Mercedes 2.jpg (1.1 MB)   
    Een Formule 3 auto.jpg (319.1 KB)   
    Een kart, de wieg van kampioenen. Hier Marnik Battryn, 13 jaar.jpg (1.3 MB)   
    Eén van de eesrte zonnewagens van General Motors.jpg (216.2 KB)   
    Indycars in Amerika.jpg (38.3 KB)   
    Nissan's visie op de elektrische auto i111108.JPG (747.8 KB)   

    25-05-2009 om 17:36 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vakantie Le Mans, champagne, babes and a beautiful noise
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ze noemden sinds mensenheugenis gentlemen's, zonder dat was uitgemaakt of ze dat wel echt waren. Ze waren van de straten gehaald in Frankrijk omdat er teveel doden vielen tijdens de stad-naar-stad-races. Op een gesloten omloop waren ze beter tegen zichzelf beschermd en de toeschouwers ook. Althans was dat de goede bedoeling. Die kwam ook min of meer uit toen een Chenard &Walker in 1923 de eerste "24 Uren van Le Mans" wonnen tegen een gemiddelde van 92,064 km/h. Een vierzitter, met een bache, rechts stuur en een claxon, zo groot als een klaroen, links op de tredeplank. Die was nodig om in de auto te geraken. De motor stond hoog en de cardanas naar de achterwielen liep schuin afwaarts omdat er nog geen hypoïde tandwieloverbrenging bestond. Insiders willen nog wel eens twisten over de "geldigheid" van die eerste editie. Volgens de overlevering bij de ACO is er geen officieel klassement opgemaakt en heeft men alleen om elegantie-redenen de editie op het toen 17,262 km lange circuit aanvaard als "de eerste" 24 Uren van Le Mans uit de geschiedenis.

    In 1924 had Bentley daar al aan gesleuteld, zodat de motor lager kon worden gelegd en de auto's al direct sierlijker werden. De blauwe auto (toen nationale kleur voor Frankrijk) werd gereden door Lagache - Léonard Maar nog ver van een "concours d'élegance". Daarvoor moesten we wachten tot de jaren '30 à '38 toen Delahaye met Chaboud - Tremoulet trends en overwinningen in de vooroorlogse jaren begon te zetten. De laatsten die voor WO II wonnen waren Wimille - Veyron in een Bugatti en die reden al 139,781 km/h gemiddeld over het etmaal met zo dicht mogelijk tegen de korste nacht en de langste dag als jaarlijkse datum. In de eerste editie werd Bentley tweede, maar in 1924 wonnen die Britse auto met Duff - Clément tegen het laagste gemiddelde uit de geschiedenis: 86,555 km/h. Bentley zou voor de tweede wereldbrand vijf keer winnen in Le Mans. Toen Bentley onder heerschappij van VW een revival beleefde won het merk nog eens in 2003 met Tom Kristensen (toen aan zijn vijfde zege toe) en Capello en Smith.

    Op 13 en 14 juni 2009 worden dus de "24 Uren van Le Mans" gehouden. Op de piste is het de zaak van renstalhouders en coureurs; Daarnaast van het grote publiek dat omzeggens altijd met meer dan 200.000 koppen aanwezig is. Veel eetkraampjes, zo goed als echte restaurants, en échte restaurants van de betere klasse langs de lange gewezen rechte lijn van Hunaudières. Die is nu door twee chicane's in drie "tronçons" verdeeld zodat telkens de topsnelheid niet te hoog oploopt. Voordien werd die 5,5 km lange lijn door de snelste wagens afgelegd in 48" met eens een absolute topsnelheid van 406 km/h door een WM Peugeot. Paul Frère heeft me daarna altijd verteld dat zoiets - aan de hand van de versnellingsbakverhoudingen - niet kon. We zaten altijd schuins naast elkaar en babbelden veel over koetjes en kalfjes uit de autowereld. Natuurlijk ook over die "24 Uren van Le Mans" die hij in 1960 met Olivier Gendebien in een Ferrari won. Ze reden toen 4.217,527 km tegen een gemiddelde van 175,730 km/h.

    Jacky Ickx - zesvoudig winnaar van de beroemdste race ter wereld, samen met de 500 Mijlen van Indianapolis, zei ooit dat die "ligne droite" de enige plaats over een ronde was waar je even kon relaxen. "Al zoefde ik tegen bijna 400 km/h langs die restaurants", zo zei hij, "dan kon ik vertellen wat de mensen op hun bord hadden liggen. Uiteraard was die relaxperiode kort en je moest opletten op de tragere auto's op de baan. Dat is één van de grootste gevaarpunten geweest en nu nog. Vooral 's nachts." Jacky Ickx zette een eerste keer zijn naam op de erelijst in 1969 met Jacky Oliver in een Ford GT 40. Niet zozeer dat ze 4.998,000 km aflegden tegen 208,250 km/h was het markante. Wél dat ze een etmaal lang met monument Hans Hermann en zijn veel lichtere Porsche kampten. Niemand kon gaan slapen, zo spannend was het verloop. Aan de eindmeet verschalkte de jonge Ickx de ouwe vos Hermann en versloeg hem met 100 meter verschil na 24 uur !!!

    Het smalle lint van La Sarthe werd een jaarlijks trefpunt van eerst autobouwers, dan autofabrieken en tenslotte van heel de industrie. Het werd voor de organiserende Automobile Club de l'Ouest een kunst het reglement zo uit te tekenen dat verschillende technieken zich met elkaar konden meten. Vooral de Japanners zagen in een Le Mans-zege het opperste wat je in autosport kon bereiken. Toyota en Nissan probeerden vergeefs. Maar dan kwam de rotary-engine van Mazda uit Hiroshima in 1991 voor ophef zorgen, zoals ook de eerste zege van Audi met een dieselmotor dat deed. Mocht Audi dit jaar weer winnen dan zou dat de derde opeenvolgende keer zijn dat een direct ingespoten turbodieselmotor in Le Mans zou zegevieren. Directe concurrent om dat te vermijden is Peugeot. De "Leeuw van Sochaux" heeft alles op alles gezet om eveneens met een 908 HDi FAP voor eigen publiek te winnen. Ook verwelkomt Le Mans deze 77ste editie ook de eerste Chinese coureur: Plamen Kralev. Hij zit in de Porsche 997 RSR nummer 75 van het "Endurance Asia Team" en rijdt met Thierry Perrier en Darryl O'Young in de GT2. Om te volgen.

    Samengevat zijn er twaalf auto's/ploegen die deze 77ste "24 Uren van Le Mans" kunnen winnen.  Voor de start gegeven wordt op zaterdag 13 juni 2009 om 15 uur door Luca Di Montezemolo, is er vanaf maandag 8 juni al iets te doen. Vanaf 14.30 uur tot 18 uur is er op de "PLace des Jacobins" de administratieve afhandeling en technische controle. Dinsdag wordt dat herhaald. Woensdag is er al klank. Vanaf 18 uur tot middernacht is er een vrije training, donderdag van 19 tot 21 uur en dan nog eens van 22 uur tot middernacht. Vrijdag is er de "pitwalk" en de Drivers Parade in het centrum van wat eens een kleine provinciestad was. Zaterdagochtend van 8.30 uur tot 9.15 is er een - nietszeggende, zelfs riskante - warm-up en om 14.22 uur begint de startprocedure. Peugeot, Aston Martin en Audi zullen dan een etmaal in de LMP1 elkaar geen duimbreed willen toegeven. De valstrikken van Le Mans die alleen de grootsten als Jacky Ickx, Tom Kristensen en Henri Pescarolo écht kennen, zullen de teerlingen finaal werpen. Als 's zondags de zon opkomt kan zwalper en sportman zien hoeveel ogen er zijn geworpen.(Tekst en foto's:Walter Rombauts)




    Bijlagen:
    Bentley met Rootes compressor Le Mans 2008 foto wr.JPG (174.9 KB)   
    Bofkonten van weleer foto wr.JPG (140.5 KB)   
    Langs de krijtrotsen van Griz-Nez over Honfleur naar het Mekka van de autosport foto wr.JPG (155.7 KB)   
    Met vakmensen is natuurlijk veel te bespreken (Didier Theys).JPG (2 MB)   
    Met zo'n Bugatti winnen moet geweldig zijn geweest foto wr.JPG (160.2 KB)   
    MG Le Mans 2008.JPG (181 KB)   
    Panhard, een legende, ook in Le Mans foto wr.JPG (174.7 KB)   
    Peugeot is nooit ver van Le Mans geweest (Eclipse).jpg (2.1 MB)   
    Porsche 910 Historic Le Mans 2008 foto wr.JPG (156 KB)   
    Torsiedemping in combinatie met bladveren. Voorhistorie van Le Mans 2009 foto wr.JPG (170.8 KB)   

    25-05-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!