De wereldberoemde Mini die geboren is uit het brein van Alec Issigonis bestaat vijftig jaar. Diens theorie was dat je een dwars geplaatste motor voorin moest hebben, de wielen op de uiterste hoeken van de carrosserie en dan kon je d'r nog een valies, en vier personen in vervoerenHet pientere, young-look autootje staat nu voor absoluut trendy. Dat is te danken aan BMW die het merk bij het ter ziele gaan van de Britse autoindustrie overnam zoals de Bayerische Motoren Werke ook Rolls Royce overnamen. Beide merken kregen van BMW hun eigen identiteit terug en zoals geweten werkt Rolls hard aan een Baby Rolls die in de fabriek van Goodwood zal worden geproduceerd. Hij zal niettemin 250.000 kosten.
Het autootje heeft een burgerleven achter de rug maar ook een intensief sportief leven. Automonument Julien Vernaeve vierde er jaren onvergetelijke triomfen mee in o.a. Zolder. Jonge gasten als Quinten Devreker en Frédéric Van Hoof (winnaars van de DDC 2008) sturen er één in de Dunlop Maxx Sport Endurance Cup maar ook ouwe rakkers als Bob Holden in Australië gaven langs "John Cooper Works" nieuwe adrenaline aan "het bakske" van toen. Uit een 1,6 liter viercilinder turbomotor worden 155 kW (211 pk's) getoverd. Anderzijds zorgt Mini er ook voor in de toekomstrends te blijven. Zo lanceerde het merk eind vorig jaar 500 plugins op de Amerikaanse markt. Van de Mini zijn boekdelen gevuld, maar alleen er mee rijden spreekt voor zichzelf. Dan kan je alle encyclopedies dicht laten.(Tekstje: wr/Foto:Quinten Devreker)