Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JAOERSHEID ?
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    29-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Subaru verfijnt succesformule voor de Forester modeljaar 2010
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Subaru heeft één van zijn succesmodellen, de Forester, op diverse punten verbeterd. Samen met een rijkere uitrusting zorgt dit voor nóg meer "value for money". De Forester wordt ook nu weer standaard geleverd met onder meer Symmetrical AWD, Subaru’s even revolutionnaire als klassieke aandrijflijn met permanente vierwielaandrijving. Dit alles maakt de Forester tot een ijzersterke aanbieding in zijn segment.
    Niet alle modificaties voor het komende modeljaar zijn zichtbaar, maar wél duidelijk te merken in het weggedrag van de terreinreus. Zo zorgen bij alle Forester-versies wijzigingen aan het onderstel met betrekking tot stijfheid en dempingskracht, voor extra rijcomfort en een nog betere stabiliteit. Los van specifieke veranderingen in de uitrusting per type, biedt het informatiedisplay op het dashboard nu meer indicatiekeuze aangaande het brandstofverbruik en zijn er wijzigingen in het kleurenpalet. Om de vernieuwe Forester te kenmerken zijn de typenamen aangepast. Zo wordt de “Comfort” voortaan “X Comfort” genoemd, terwijl de benamingen van de versies daarboven vanaf nu worden voorafgegaan door “XS”.

    In het algemeen is de Forester completer geworden. Zo staat bij de benzineversies de 2.0X Comfort nu niet meer op stalen velgen, maar op 16-duims lichtmetalen exemplaren. De 2.0XS Luxury, Luxury Plus en Executive krijgen standaard grotere, 17-duims lichtmetalen velgen. De XS-uitvoeringen zijn bovendien standaard voorzien van zaken als een lederen stuurwiel, een lederen versnellingspookknop, elektrisch inklapbare buitenspiegels en een met één drukknop neerklapbare rugleuning van de achterbank. In het geval van de Forester 2.0XS Executive wordt bovendien het in het dashboard geïntegreerde DVD-navigatiesysteem ook in serie ingebouwd met een achteruitrijcamera en een Bluetooth handsfree systeem.

    De unieke boxerdieselversies delen ook in de vooruitgang. Zo kenmerken de 2.0D XS Luxury, Luxury Plus, Executive en Executive Navigatie zich door elektrisch inklapbare buitenspiegels en de één drukknops bediening voor het neerklappen van de achterbankleuning. Net als van de benzineversie wordt het topmodel bij de diesels, de 2.0D XS Executive, uitgebreid met een aan het navigatiesysteem gekoppelde achteruitrijcamera en een Bluetooth handsfree systeem.

    Ondanks alle modificaties en de rijkere uitrusting, alsmede koersontwikkelingen van de Japanse Yen, heeft Subaru de consumentenprijzen slechts in geringe mate duurder gemaakt. Derhalve loopt het dertien uitvoeringen tellende Forester-gamma van 25.990 euro voor de 2.0X Comfort tot 34.790 euro voor de 2.0D XS Executive. De vanafprijs voor de Forester Boxer Diesel (2.0D X Comfort) bleef met 27.990 euro even aantrekkelijk als voorheen. De vernieuwde Foresters staan ondertussen in de showrooms.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Subaru)

    Overzicht leveringsprogramma met consumentenprijzen Subaru Forester modeljaar 2010:

    Forester 2.0X Comfort AWD € 25.990,-
    Forester 2.0X Comfort AWD Aut. € 27.490,-
    Forester 2.0XS Luxury AWD € 28.190,-
    Forester 2.0XS Luxury AWD Aut. € 29.690,-
    Forester 2.0XS Luxury Plus AWD € 26.290,-
    Forester 2.0XS Luxury Plus AWD Aut. € 30.790,-
    Forester 2.0XS Executive AWD € 32.990,-
    Forester 2.0XS Executive AWD Aut. € 34.495,-
    Forester 2.0D X Comfort AWD € 27.990,-
    Forester 2.0D XS Luxury AWD € 30.090,-
    Forester 2.0D XS Luxury Plus AWD € 30.990,-
    Forester 2.0D XS Executive AWD € 32.390,-
    Forester 2.0D XS Executive Navigatie AWD € 34.790,-

    29-05-2009 om 11:34 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mazda-reunie in Le Mans met 200 MX-5's
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op 23 juni 1991 won voor het eerste een Japanse auto in de 24 Uren van Le Mans. Het was de Mazda 787B met een rotatieve motor, uitvinding van Felix Wankel. Johnny Herbert, Volker Weidler en Bertrand Gachot die winnaars werden. Ze reden 4.922,81 km tegen 205,333 km/h en hadden twee ronden voorsprong op de tweede. De cilinderinhoud van de rotary-engine bedroeg 4.708 cm3.

    Om dit te herdenken samen met de twintigste verjaardag van de legendarische Mazda MX-5 is er op 13 en 14 juni een speciaal "Mazda-kamp" opgezet tegen het Circuit de la Sarthe. Tweehonderd exemplaren van de "world most loved roadster" zoals de Japanners menen, worden daar verwacht. Nu is die Mazda MX-5, destijds in Japan de "Miata" geheten, inderdaad een sportwagen-icoon. Hij werd voor het eerst voorgesteld op de Chicago Motor Show in februari 1989. Nu zijn er meer dan 850.000 exemplaren van verkocht. Op 10 februari van dit jaar werd nog een lichte restyling uitgevoerd. In Le Mans wordt de origineelste Mazda MX-5 uit de tweehonderd bekroond

    Wie wil deelnemen aan deze happening kan inschrijven bij de nationale Mazda MX-5 Club of op www.mazda.fr  In Frankrijk organiseert Mazda vanaf 31 mei tot 5 juni opnieuw de "Rally des Princesses" in. Die moet een aanloop zijn naar het feest van Le Mans. De prijs voor het Le Mans-event is €100 en daarvoor heb je een gereserveerde plaats voor je persoonlijke icoon, een rally-deelnemersplaat, een jubileum T-shirt, een diner en een ontbijt. Naast natuurlijk de onvervreemdbare "sound" die een etmaal lang van de piste komt. Klagend gezang van zegehongerige motoren. Herdenken dat in 1991 Mazda de zege binnenhapte.(wr)

    28-05-2009 om 12:11 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opel Insignia ecoFlex sluit aan bij het nieuwe toekomstdenken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Als de zomer begint in juni zijn beeldbuizen en krantenkolommen al volgelopen met de zo goed als zekere triomf van Opel inzake overleven als aangaande de Insignia die de ecoFlex-technologie tot bij de klant brengt. Van de Insignia zijn inmiddels al meer dan 100.000 eenheden besteld, en vorige weekend ritste er zowaar één voor ons in de file. Niet arrogant, wel opgemerkt.

    Het ecoFlex-model combineert 160 pk met een verbruik van 5,2 l/100 km en stoot 136 gram van die verfoeilijke koolstofdioxyde uit. Voor het gegeven product dus zéér weinig. Men heeft de koper het plezier gelaten om met 380 Nm te swingen, want met een Europese Auto van het Jaar kan fun nu eenmaal niet worden onderdrukt.(wr)

    Bijlagen:
    Insignia 4d_04.jpg (2 MB)   
    Insignia ecoFLEX_02.jpg (2.6 MB)   

    26-05-2009 om 21:30 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Benetton Rallywagen van Thierry Boutsen in De Tijd Netto
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In "De Tijd Netto" van zaterdag 23 mei 2009 werd onder hoofdredactie van mevrouw Nadine Bollen bericht over de veiling van twaalf "sportwagens". Het betrof het onder de hamer brengen door de Federale Overheidsdienst Fiancieën van een collectie die een oplichter had vergaard door misbruik van het vertrouwen van rijke klanten. Het pronkstuk uit de collectie bleek de "F1 Benetton Ford" te zijn "waarmee de gewezen Belgische Formule 1-rijder Thierry Boutsen in het Wereldkampioenschap Rally in 1988 de vierde plaats behaalde. Die leverde €96.000 op". Einde citaat. In bijlages zijn er wat fotootjes toegevoegd die maken dat mijn mede-senioren enig onderscheid kunnen zien tussen auto's die tot geheel verschillende families behoren.

    Als er zo slordig wordt omgesprongen met de juistheid van informatie waarvan autosportminnende mensen de juiste benamingen kennen, zou dat dan ook gelden voor de andere dingen die in 'De Tijd" en aanverwante publicaties verschijnen ? We zijn overtuigd van niet. Maar de lichtvoetigheid waarmee sommige journalisten omspringen met voor hen mogelijk vreemde dingen zoals F1's en andere zeer goed gereglementeerde vierwielercategorieën geeft bezorgdheid. Op 24 november 2008, toen Brawn als constructeur nog maar embryonaal aanwezig was op de "bühne" schreef een Nederlandstalige Belgische krant dat Honda uit de F1 verdween. Dan één zinnetje: ze werden wereldkampioen bij de mecaniciens..." De jongens zouden het wellicht graag hebben. Ze hebben een hondenleven en werken...ja...dag en nacht.

    Zelfs vakbladen ontsnappen er niet aan. Er staan de raarste dingen in. Toegegeven, niet zo erg als ooit letterlijk vertaald verscheen "arbre à cames" die "een-boom-met-knobbels" was geworden. De ingewikkeldheid van een nokkenas die de kleppen al dan niet variabel aandrijft kan een mens op het verkeerde been zetten. Een mens kan ook niet alles weten. Dat bleek ook veertig jaar geleden al. Mijn hoofdredacteur schreef - als ie woest was omdat "den" Antwerp verloren was - in mijn plaats over Formule 1. Letterlijk stond daar "dat Peter Revson's Mc Laren volgend weekend niet zou klaar zijn." Toen ik hem deed opmerken dat Revson in Kyalami tijdens privétesten op 22 maart 1974 was verongelukt..." zei hij het woordelijk "Jongen, je kan niet àlles weten." Het artikel verscheen met de Amerikaan zogezegd nog in levende lijve.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mercedes)

    Bijlagen:
    De auto's uit de bioseries in Frankrijk.jpg (616 KB)   
    De BTCS Mazda RX-8 Silhouette die al twee races won in Zolder.jpg (321.8 KB)   
    Dit is geen auto voor het WK Rally.jpg (1 MB)   
    Een Aston Martin LMP1 voor Le Mans 2009.jpg (2.2 MB)   
    Een Chevrolet Cruze in het WTCC.JPG (1018.1 KB)   
    Een Citroën C4 Rallywagen (foto Willy Weyens).jpg (295.5 KB)   
    Een Formule 1 auto, in dit geval de Mc Laren MP4-24 Mercedes 2.jpg (1.1 MB)   
    Een Formule 3 auto.jpg (319.1 KB)   
    Een kart, de wieg van kampioenen. Hier Marnik Battryn, 13 jaar.jpg (1.3 MB)   
    Eén van de eesrte zonnewagens van General Motors.jpg (216.2 KB)   
    Indycars in Amerika.jpg (38.3 KB)   
    Nissan's visie op de elektrische auto i111108.JPG (747.8 KB)   

    25-05-2009 om 17:36 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vakantie Le Mans, champagne, babes and a beautiful noise
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ze noemden sinds mensenheugenis gentlemen's, zonder dat was uitgemaakt of ze dat wel echt waren. Ze waren van de straten gehaald in Frankrijk omdat er teveel doden vielen tijdens de stad-naar-stad-races. Op een gesloten omloop waren ze beter tegen zichzelf beschermd en de toeschouwers ook. Althans was dat de goede bedoeling. Die kwam ook min of meer uit toen een Chenard &Walker in 1923 de eerste "24 Uren van Le Mans" wonnen tegen een gemiddelde van 92,064 km/h. Een vierzitter, met een bache, rechts stuur en een claxon, zo groot als een klaroen, links op de tredeplank. Die was nodig om in de auto te geraken. De motor stond hoog en de cardanas naar de achterwielen liep schuin afwaarts omdat er nog geen hypoïde tandwieloverbrenging bestond. Insiders willen nog wel eens twisten over de "geldigheid" van die eerste editie. Volgens de overlevering bij de ACO is er geen officieel klassement opgemaakt en heeft men alleen om elegantie-redenen de editie op het toen 17,262 km lange circuit aanvaard als "de eerste" 24 Uren van Le Mans uit de geschiedenis.

    In 1924 had Bentley daar al aan gesleuteld, zodat de motor lager kon worden gelegd en de auto's al direct sierlijker werden. De blauwe auto (toen nationale kleur voor Frankrijk) werd gereden door Lagache - Léonard Maar nog ver van een "concours d'élegance". Daarvoor moesten we wachten tot de jaren '30 à '38 toen Delahaye met Chaboud - Tremoulet trends en overwinningen in de vooroorlogse jaren begon te zetten. De laatsten die voor WO II wonnen waren Wimille - Veyron in een Bugatti en die reden al 139,781 km/h gemiddeld over het etmaal met zo dicht mogelijk tegen de korste nacht en de langste dag als jaarlijkse datum. In de eerste editie werd Bentley tweede, maar in 1924 wonnen die Britse auto met Duff - Clément tegen het laagste gemiddelde uit de geschiedenis: 86,555 km/h. Bentley zou voor de tweede wereldbrand vijf keer winnen in Le Mans. Toen Bentley onder heerschappij van VW een revival beleefde won het merk nog eens in 2003 met Tom Kristensen (toen aan zijn vijfde zege toe) en Capello en Smith.

    Op 13 en 14 juni 2009 worden dus de "24 Uren van Le Mans" gehouden. Op de piste is het de zaak van renstalhouders en coureurs; Daarnaast van het grote publiek dat omzeggens altijd met meer dan 200.000 koppen aanwezig is. Veel eetkraampjes, zo goed als echte restaurants, en échte restaurants van de betere klasse langs de lange gewezen rechte lijn van Hunaudières. Die is nu door twee chicane's in drie "tronçons" verdeeld zodat telkens de topsnelheid niet te hoog oploopt. Voordien werd die 5,5 km lange lijn door de snelste wagens afgelegd in 48" met eens een absolute topsnelheid van 406 km/h door een WM Peugeot. Paul Frère heeft me daarna altijd verteld dat zoiets - aan de hand van de versnellingsbakverhoudingen - niet kon. We zaten altijd schuins naast elkaar en babbelden veel over koetjes en kalfjes uit de autowereld. Natuurlijk ook over die "24 Uren van Le Mans" die hij in 1960 met Olivier Gendebien in een Ferrari won. Ze reden toen 4.217,527 km tegen een gemiddelde van 175,730 km/h.

    Jacky Ickx - zesvoudig winnaar van de beroemdste race ter wereld, samen met de 500 Mijlen van Indianapolis, zei ooit dat die "ligne droite" de enige plaats over een ronde was waar je even kon relaxen. "Al zoefde ik tegen bijna 400 km/h langs die restaurants", zo zei hij, "dan kon ik vertellen wat de mensen op hun bord hadden liggen. Uiteraard was die relaxperiode kort en je moest opletten op de tragere auto's op de baan. Dat is één van de grootste gevaarpunten geweest en nu nog. Vooral 's nachts." Jacky Ickx zette een eerste keer zijn naam op de erelijst in 1969 met Jacky Oliver in een Ford GT 40. Niet zozeer dat ze 4.998,000 km aflegden tegen 208,250 km/h was het markante. Wél dat ze een etmaal lang met monument Hans Hermann en zijn veel lichtere Porsche kampten. Niemand kon gaan slapen, zo spannend was het verloop. Aan de eindmeet verschalkte de jonge Ickx de ouwe vos Hermann en versloeg hem met 100 meter verschil na 24 uur !!!

    Het smalle lint van La Sarthe werd een jaarlijks trefpunt van eerst autobouwers, dan autofabrieken en tenslotte van heel de industrie. Het werd voor de organiserende Automobile Club de l'Ouest een kunst het reglement zo uit te tekenen dat verschillende technieken zich met elkaar konden meten. Vooral de Japanners zagen in een Le Mans-zege het opperste wat je in autosport kon bereiken. Toyota en Nissan probeerden vergeefs. Maar dan kwam de rotary-engine van Mazda uit Hiroshima in 1991 voor ophef zorgen, zoals ook de eerste zege van Audi met een dieselmotor dat deed. Mocht Audi dit jaar weer winnen dan zou dat de derde opeenvolgende keer zijn dat een direct ingespoten turbodieselmotor in Le Mans zou zegevieren. Directe concurrent om dat te vermijden is Peugeot. De "Leeuw van Sochaux" heeft alles op alles gezet om eveneens met een 908 HDi FAP voor eigen publiek te winnen. Ook verwelkomt Le Mans deze 77ste editie ook de eerste Chinese coureur: Plamen Kralev. Hij zit in de Porsche 997 RSR nummer 75 van het "Endurance Asia Team" en rijdt met Thierry Perrier en Darryl O'Young in de GT2. Om te volgen.

    Samengevat zijn er twaalf auto's/ploegen die deze 77ste "24 Uren van Le Mans" kunnen winnen.  Voor de start gegeven wordt op zaterdag 13 juni 2009 om 15 uur door Luca Di Montezemolo, is er vanaf maandag 8 juni al iets te doen. Vanaf 14.30 uur tot 18 uur is er op de "PLace des Jacobins" de administratieve afhandeling en technische controle. Dinsdag wordt dat herhaald. Woensdag is er al klank. Vanaf 18 uur tot middernacht is er een vrije training, donderdag van 19 tot 21 uur en dan nog eens van 22 uur tot middernacht. Vrijdag is er de "pitwalk" en de Drivers Parade in het centrum van wat eens een kleine provinciestad was. Zaterdagochtend van 8.30 uur tot 9.15 is er een - nietszeggende, zelfs riskante - warm-up en om 14.22 uur begint de startprocedure. Peugeot, Aston Martin en Audi zullen dan een etmaal in de LMP1 elkaar geen duimbreed willen toegeven. De valstrikken van Le Mans die alleen de grootsten als Jacky Ickx, Tom Kristensen en Henri Pescarolo écht kennen, zullen de teerlingen finaal werpen. Als 's zondags de zon opkomt kan zwalper en sportman zien hoeveel ogen er zijn geworpen.(Tekst en foto's:Walter Rombauts)




    Bijlagen:
    Bentley met Rootes compressor Le Mans 2008 foto wr.JPG (174.9 KB)   
    Bofkonten van weleer foto wr.JPG (140.5 KB)   
    Langs de krijtrotsen van Griz-Nez over Honfleur naar het Mekka van de autosport foto wr.JPG (155.7 KB)   
    Met vakmensen is natuurlijk veel te bespreken (Didier Theys).JPG (2 MB)   
    Met zo'n Bugatti winnen moet geweldig zijn geweest foto wr.JPG (160.2 KB)   
    MG Le Mans 2008.JPG (181 KB)   
    Panhard, een legende, ook in Le Mans foto wr.JPG (174.7 KB)   
    Peugeot is nooit ver van Le Mans geweest (Eclipse).jpg (2.1 MB)   
    Porsche 910 Historic Le Mans 2008 foto wr.JPG (156 KB)   
    Torsiedemping in combinatie met bladveren. Voorhistorie van Le Mans 2009 foto wr.JPG (170.8 KB)   

    25-05-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kimi Raikkonen bracht KERS op het podium in Monaco
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Jenson Button en Rubens Barrichello hebben de 55ste GP van Monaco achter de rug met Brawn GP's (Mercedes) die als op rails reden. De Ferrari's waren deze keer ook niet mis maar Filipe Massa vergallopeerde zich in de chicane's en Kimi Raikkonen zijn KERS-hulp verzilveren met een derde plaats. Het verwachte effect in de start van de extra 60 kW (82 pk) die gedurende 6"77 bovenop het normale vermogen loskomen werd door Rubens Barrichello teniet gedaan. De veteraan startte alsof de race al op gang was. In de klim naar de Casino, na de duivelse bocht van St.Devote, zou men ook KERS straffer hebben zien uitspelen. Ook dat bleef uit. Bij het inrijden van de tunnel kon die strook ook helemaal verKERSt worden, maar daardoor werd er dan wel eens te laat geremd voor die chicane. Op die plaats waar Karl Wendlinger in 1994 ei zo na dood ging, is nu geen reëel gevaar meer. Tenzij de verleiding hem straffeloos af te snijden. Maar de wedstrijdcommissarissen hebben dat allemaal gezien. Het is eigenlijk bij enkele waarschuwingen gebleven.

    Ross Brawn loopt er allemaal tussendoor alsof hij er niets mee te maken heeft. Maar tijdens zijn sabbatjaar heeft hij als visser grote exemplaren leren vangen. Dit jaar zou dat wel eens zo'n grote vis kunnen zijn dat deze een wereldtitel bij de piloten én de constructeurs op het bord zal brengen. Na zes races is het nog té vroeg om dat kordaat te stellen. Maar toch...Rubens Barrichello beseft wel dat de wereldkampioen anders zal heten. Ross Brawn heeft ontieglijk grote bewondering voor de Braziliaan die zoveel jaar gedisciplineerd achter Michaël Schumacher reed. Maar Brawn weet dat die tien jaar die Button en Barrichello onderling in leeftijd scheiden fysiek doorwegen. Hij mag en kan op Rubens ervaring rekenen maar Jenson's snelheid moet voorop staan. Mocht Jenson Button's wereldtitel in de voorlaatste race een feit zijn, dan zou het fatsoenlijk zijn Rubens voor eigen publiek in Interlagos  de ereronde te laten rijden. Stirling Moss mocht dat ook doen in Silverstone. Die reed ook "een leven lang" achter Fangio.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mercedes)

    24-05-2009 om 18:56 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dame Rahel Frey in pole voor ATS F3 Cup op de Nürburgring
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bij Laurens Vanthoor en zijn ploegmaat Stef Dusseldorp spetsten de zweetdruppels van het hoofd toen de Zwitserse "babe" Rahel Frey 1'38"359 op de schermen zette. Cijfers die goed zijn vor de pole-position voor de race van vanavond als proloog voor de "24 Uren van de Nürburgring" die morgen start. Laurens Vanthoor moet zich nu tevreden stellen met een derde startplaats. Willi Steindl - ook een rookie - kon de tweede plaats afsnoepen en dat betekent dat Stef Dusseldorp vanop de vierde plaats vertrekt vanavond om 18 uur.

    Dusseldorp die gisteren nog tegen Rahel Frey zegde dat hij vandaag de "pole" wilde pakken ging te wild tekeer. Hij schuimde de curbstone's af, ging kwakkelend de lucht in, uit de baan, achterwaarts tegen een bandenstapel, verloor veel tijd en duidelijk ook zelfbeheersing. Het  Van Amersfoort Racing Team heeft nog heel wat op te knappen aan de Dallara F307 Volkswagen tegen vanavond. De rookie zat er nadien maar beteuterd bij. Dan hoorde hij dat Rahel Frey op "pole" stond. "Babes" krijgen het voor het zeggen" moet hij hebben gedacht.

    Laurens Vanthoor, gisteren ook al wat rodeo-allures vertonend, bekeek het vandaag nuchterder: "Ik ben voor de eerste keer dit seizoen verslagen voor de "pole". Ik kan niet zeggen waaraan dat precies lag. De banden bereikten hun optimale werkingsgraad niet ne nu moeten we onderzoeken hoe dat komt." Vanavond zal Rahel Frey tonen of zij de frivole babe is zoals zij kan poseren of zich toevoegt aan de lijst van dames die opgenomen worden in de geschiedenisboeken met een overwinning. In die boeken is de lijst van "babes" lang, die van dames-met-een-palmares korter. Maar toch nog meer dan 700...(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Mercedes)

    22-05-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zomaar een fotootje van Willy
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een schitterende foto van Willy Weyens doet ons eraan herinneren dat de Rally van Sardinië is begonnen. Gisteren met een shakedown, de rest van de weekend met keiharde sport tegen de chrono. Sebastien Loeb en Daniël Elena overtreffen met hun Citroën alles wat in de rallygeschiedenis is geschreven. Stuurgenie Walter Rörhl, nu 64 lentes jong, moet er wat van denken als hij Loeb bezig ziet. Ooit was de Duitser de privé-chauffeur van de bisschop van Regensburg, later de beste rallyrijder ooit. Sebastien Loeb was ooit werkloos en is nu de beste rallypiloot ooit. Dit is ook een ode aan Willy Weyens zelf die ieder jaar met grote klasse zijn boek Rallyworld uitbrengt. Hij is één van de pioniers van het eerste uur toen de autosport in zijn algemeenheid en de rallysport in het bijzonder populairder werd in België. Hij "deed" de Dakar's als fotograaf als de besten, zoals ook Jacques Beuckelaers van het Nieuwsblad iedereen in bloemlezing overtrof met straffe verhalen vanuit de grote zandbak waarin toen werd gereden. Mogelijk zien we zondag nog een foto van Citroën-by-Willy-Weyens. Van Loeb en Elena op het podium wellicht.(wr)

    21-05-2009 om 18:30 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laurens Vanthoor rijdt derde opeenvolgende pole in F3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Terwijl de GT's in de "24 Uren van de Nürburgring" doorheen de groene hel met zijn 176 bochten razen, rijden op de kleine Ring daarnaast de Formule 3 auto's van de gelijknamige ATS Cup. Dit is het tweede weekend voor koers 3 en 4 en in de eerste oefeningen heeft stuurfenomeen Laurens Vanthoor in de Dallara F307 Volkswagen van Van Amersfoortracing zijn derde opeenvolgende "pole" gereden. "Ik had moeite om de juiste balans te vinden", zei Vanthoor daarstraks, maar uiteindelijk is me dat gelukt. De eerste trainingen waren echter ongemeen hard." Laurens Vanthoor maakte ook zijn  eerste kleine ruimtevlucht. Na zijn snelste ronde duwde hij nog harder maar kwam in het gras terecht en vloog meerdere meters door de lucht. Tja, hoogvliegers zoals Laurens beginnen altijd met iets. In 1998 behaalde Bas leinders de Duitse F3-titel en haalde Minardi F1 met enkele mooie verrichtingen. Laurens Vanthoor's doel en opdracht binnen het kader van het RACB Nationtal Team is hetzelfde en dezelfde.

    De Limburger start sowieso als favoriet en liet weten dat hij zijn les van vorige keer in Oschersleben (toen miste hij zijn start in de tweede race) niet is vergeten. Leuk voor de media is dat een dame in de eesrte trainingen op de derde plaats staat. Het is Rahel Frey (23) met een Dallara F307 Mercedes. Ze is even verrukt over haar prestatie als de mannen die haar het hof proberen te maken. Hoewel ze soms al de allures van Danica Patrick kan aanmeten, gesteld dat ze "babe" in plaats van renster moet worden. Maar deze dame is al wel tien jaar actief en heeft een begerenswaardig palmares.

    Stef Dusseldorp, ploegmaat van Vanthoor werd beste rookie en klokte de tweede tijd. "Ik hoopte op de pole, maar dat is dan voor morgen tijdens de tweede training... Stef kwijlt van chronogeilheid. Rahel Frey, al evenmin schuw van scherpe wijzers, zei lakoniek dat hij daarvoor Laurens zal moeten voorbijrijden. "Die was namelijk zeer snel", charmeerde de stralend jonge Zwitserse. Ze weet dat die twee (-Van Amersfoort's Racing) haar wellicht te glad zullen zijn.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:RACB)

    21-05-2009 om 14:19 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe Clio en Clio Grandtour in de club van - 120 g/km
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wie een nieuwe Clio of Clio Grandtour koopt en opteert voor de 1.5 dCi motor van 63 kW of 85 pk treedt toe tot de steeds populairder wordende club van auto's die minder dan 120 g/km aan CO2 (koolstofdioxyde) uitstoten. Meer nog, met slechts 115 g/km emissie van dit spul kan aanspraak worden gemaakt op de federale overheidskorting van 3% op de aankoopprijs. Woon je in de Walen dan krijg je nog eens een aanmoedigingspremie van €800 er bovenop. Kom je als bedrijf in aanmerking dan bedraagt de aftrek 5%. Echte witte konijnen worden niet uit de hoed getoverd, want onze overheid heeft geen schrootpremie aangedurfd. Nochtans had die een welkome injectie kunnen betekenen voor de autonijverheid. Overigens is het niet fair dat frisse en propere wagens achter een smoggordijn rijden van auto's die rijdende archeologie zijn geworden. De eigenaars van deze waggelende kratten beseffen dat niet écht. Onlangs was er iemand met een Princess van het vroegere Brits historische  Leyland - dat nu o.a. autoverf verkoopt - die de wagen wilde inschrijven als "old-timer". Geen verkeersbelasting en dan kon de slee nog wel enkele jaren mee. De eigenaar (82) ervan schrijft zichzelf echter wel bij op de lijst van de "intelligentia". Verkiezingsvoer.

    Hogergenoemde motor is ook terug te vinden in de Renault Twingo die 104 g/km scoort. De Nissan Note die op de zopas gehouden "Clean Week 2020" in Zolder was, beschikt eveneens over deze voor het milieu en de geldbeugel heilzame techniek. De motor eist een verbruik op van 4,4 l/100 km en boet niets aan rijplezier in. De Alliantie Renault-Nissan, nu tien jaar jong, werkt ononderbroken aan milieuvriendelijker en zuiniger modellen. Renault leidt momenteel in de moeilijke Belgische autoverkoop met 11,98 % van de markt in april. Dat komt overeen met 5708 verkochte voertuigen. De eerste vier maanden van 2009 samen genomen leidt Renault ook voor Citroën, Peugeot en Opel met een marktaandeel van 10,03 % of 19.203 Renault's die een eigenaar vonden. De globale markt kampt met een verlies van 17,31%. Ford en Audi zijn de eerste merken (6de en 7de) die na de knokkersclub van vijf (Renault, Citroën, Peugeot, Opel en Volkswagen) lichte stijging op de tabellen zetten met respectievelijk + 1,23 en + 2,36 %. Vervolgens moeten we in de rangschikking tot de 31ste plaats gaan (Dodge +7%) en Subaru op de 34ste plaats (+83,33%) om plustekens te vinden. Subaru's geheim van de méérverkoop van 125 auto's t.a.v. vorig jaar ligt in het afstappen va de permanente vierwielaandrijving ten gunste van een Front Wheel Drive die heel wat goedkoper is. (Be-)Gripvolle tactiek om te overleven in barre tijden.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Renault)

    21-05-2009 om 12:03 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chevrolet Volt bezongen door Sarah Spiegel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In 2010 gaat de Chevrolet Volt in productie. Barack Obama zal eind van deze maand de ernst van die realiteit onder ogen zien en begrijpen dat General Motors troeven heeft in de strijd tegen de ongebreidelde koolstofdioxyde-uitstoot die hij aan banden wil leggen. Er is een song uitgebracht die de Volt - eenheid voor spanning - bezingt en aantoont dat GM zich niet van de wijs laat brengen door knallers als de fusie (10% participatie) tussen Daimler en Tesla. General Motors is net als geen enkel andere autoconstructeur zeker over de geschiedenis die "de batterij" zal tegemoet gaan inzake duurzaamheid, betrouwbaarheid, recyclage en het prijskaartje dat aan dit alles hangt. Daarom dat GM spreekt van "extended range", eerder dan over een puur elektrische auto. Hoewel dat natuurlijk ook de bedoeling is.

    Met vrij vertaald "uitgebreide actieradius" bedoelt GM met de Volt maar ook Opel met de Ampera een auto die een batterij heeft die door een kleine verbrandingsmotor (bijvoorbeeld 1,4 liter diesel, E85 of aardgas) wordt opgeladen. In stadsverkeer kan dan de accu worden gebruikt om puur elektrisch te rijden. Plusminus tot 60 km, een afstand die de meeste mensen niet eens dagelijks afleggen. Dat is een optie die voorlopig geen bindend karakter geeft aan een bepaalde batterij-type. Hoewel, de Volt is uitgerust met een lithium-ionbatterij. Het kàn bijna niet anders. Maar het kàn wel anders, want Toyota houdt in zijn nieuwe Prius III vast aan de NikkelMetalHydride-cellen omdat de koeling van de lithium-ion nog duurdere en zwaardere hardware vereist. Iedere cel op zich moet in temperatuur onder controle worden gehouden. Een hoogtechnologische klus waaruit voorlopig geen definitieve uitweg is.

    De auto kan aan een standaardcontact van 220V worden opgeladen en een "vulling" zou minder dan €1 kosten.Waardoor ook de prijs van het kompleet product onder controle wordt gehouden. Want elektrische auto's bouwen is één. Ze ook nog verkopen is twee. Er bevoorradingspunten voor hebben is drie. Dat GM voorlopig nog met die "extended range" goochelt is juist omdat er géén bevoorradingspunten zijn zoals al wel in Londen, Berlijn en weldra ook in Singapore. Met de zekerheid van die kleine verbrandingsmotor is men er gerust in dat de bezitter van zo'n auto niet strandt met een lege batterij.

    Mitsubishi bijvoorbeeld heeft een schitterende iMieV die écht rijdt als een gewone auto, waarmee mensen in comfort en bewegingsvrijheid straks al honderd jaar zijn verwend. In Japan kost die 30.000 dollar. Bij ons weet Mitsubishi er niet echt raad mee. De sublieme technologie die aanwezig is, tastbaar bewijs van kunne, is niet eens getoond op de Zolderse Clean Week 2020. Nu was die organisatie ook niet vrij van kinderziekten, maar drie auto's hadden er zeker moeten zijn: Tesla, Mitsubishi en Smart. BMW was aanwezig met de monumentale 7-serie op waterstof, maar was niet toegankelijk om proef te rijden. Het zou dwaas zijn te veronderstellen dat die niét goed zou rijden. Dat staat buiten kijf. Het is niet de schuld van de Bayerische Motoren Werke dat er in ons land welgeteld één station is (Total) in Ruisbroek als je Brussel uitrijdt naar Parijs, waar je watersof kan tanken. Total is de installaties overigens aan het vernieuwen op die plaats aan beide zijden van de snelweg.

    Maar goed, terug naar die Chevrolet Volt en de Opel Ampera, die staan weldra tastbaar aan de deur van de president van Amerika. Spanning en stroom zijn te snijden, GM moét overleven net als Ford dat ook om vers geld is gaan vragen. Of Chrysler dat de strop heeft mogen afleggen. Net zoals onze banken overheidssteun hebben gekregen. Omdat ànders de hele wereldwinkel boem-boem zou zijn gaan doen. Nu heeft die "boem" gedaan en verstandige boys hebben ingezien dat een derde wereldbrand niet wenselijk is. Dat ligt ook vervat in dat liedje dat Sarah Spiegel, voormalig woordvoerster van GM in de USA en nu tekstschrijfster, zingt rond de Chevrolet Volt. Rede die wint van onrede. Als twee moegeslagen boksers, met gezwollen ogen en lippen, die in elkaars armen vallen aan het eind van 't gevecht en weten dat ze er allebei beter zijn van geworden. Hun verstand is niet gebroken, enkel maar hun neus. Maar een bloedneus is te stoppen, wegzijpelend verstand niet. Autonijverheid is geen liefdadigheidspel, maar elkaar doodkwellen wil niemand. Anders moet je tanks produceren. Die geven meer dan vonken van de Ampera, de Volt, de FCV van Nissan, de Tesla en andere Smart's die nieuwe kansen scheppen voor een onmisbare industrie.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's en song: Chevrolet)

    Het liedje (Chevrolet):

    Once I had a guzzler
    Now it's gone
    Chevy's Volt's here to stay.

    Don't you remember ?
    It was "filler up ?
    So much we couldn't pay

    Don't you remember
    Where all your money went ?
    E flex came and saved the day
    Chevy Volt ! Chevy Volt, leaves me money for play.
    Chevy Volt ! Chevy Volt, Chevy's here to stay.

     

    Bijlagen:
    Sarah Spiegel.jpg (163.8 KB)   

    20-05-2009 om 19:26 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Daimler neemt 10% participatie in Tesla Motors
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Omdat Tesla sinds iets meer dan een jaar de enige autoconstructeur ter wereld is die een volwaardige elektrische auto al verkoopt in Californië, Noord-Amerika en Europa, hebben wij prijs gesteld op deze samenwerking", zei Thomas Weber van Daimler-Benz. Inderdaad biedt Tesla Motors voor wat geld uiteraard een echte plug-in-auto aan waarvan de elektromotor stroom put uit een lithium-ion-batterij. Een vulling daarvan kost naar verluidt zo'n €9. Daimler die de elektrische Smart's daartegenover zet is uit op deze samenwerking om de batterijtechnologie te verbeteren. Daarover is nog wel wat te doen. In ieder geval is het partnership tussen Tesla Motors en Daimler AG een lange-termijn-onderneming. Dat beklemtoonde zowel Dr Thomas Weber, "Member of the Board Daimler AG, in Stuttgart als Elon Musk, ceo én vooral architect van het product Tesla, in San Carlos. Achter de uiterlijkheden gaat de in maart gestichte "Deutsche Accumotive GmbH en de Evonik Industries AG (samen hebben ze een joint-venture) schuil.

    Namelijk uit welke materialen de cellen moeten zijn, hoe men ze koelt, hoe men de standtijd ervan opvoert zodat de consument na enkele tijd niet met een "verprutste" batterij zit en natuurlijk het vergeten terrein van het recycleren. De Tesla is "zelfvoedend" doordat remenergie in elektrische energie wordt opgeslagen in de batterij die men daarna weer gebruikt. Op het eerste gezicht een  eeuwige ononderbroken cyclus. Maar niets is minder waar. Vanaf het ogenblik dat een lithium-ionenbatterij (en anderen ook trouwens) is geproduceerd verliest ze al direct 20% van haar capaciteit. Vervolgens nog eens ieder jaar evenveel. de reden dus waarom batterijen van laptops en andere nutsspullen plots het niet meer doen. Aan die dingen willen Tesla en Mercedes samen werken. Een betere deal kan men zich niet voorstellen.

    Smart heeft al sinds 2007 in Londen 100 elektrische Smart's rijden. Tesla en Smart kunnen daar zeer populair worden omdat ze letterlijk uitstoot "zero" hebben. Dan spaar je in Londen minstens 8 pond uit die je moet betalen om met een niet-propere wagen te stad binnen te rijden. Eind van dit jaar start in Frankrijk, met name in Hambach, een nieuwe fabriek voor de Smart waar 1000 eenheden van de tweede generatie elektrische lilliputters zal worden gebouwd. Ook nog dit jaar komt de Mercedes B-klasse uit met een beperkte serie aangedreven door de brandstofcel-technologie.

    In 2010 komt de eerste à la Tesla Mercedes op de markt. In 2012 zullen alle Smart en Mercedes-elektrische voertuigen met bij hogergenoemde Mercedes-bedrijven zijn uitgerust. ter herinnering: die zullen rijden zoals de Tsla die van 0 naar 96 km/h maar 3"9 nodig heeft en méér dan 350 km autonomie heeft met één vulling. Silicon Valley, waar Tesla haar/zijn basis heeft komt daarmee opnieuw vanonder het technologische stof. De nieuwste Tesla S, een sedan dit keer, die in maart j.l. is voorgesteld zal daar in 2011 worden geproduceerd.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Tesla en Mercedes)

    Bijlagen:
    In Stuttgart en San Carlos ging gelijk het licht aan voor Tesla en Daimler.jpg (2.2 MB)   
    Intrigerend partnership tussen Daimler en Tesla Motors.jpg (2.5 MB)   
    Tesladeal met Mercedes i19509.jpg (2.2 MB)   

    19-05-2009 om 18:32 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stéphane Lémeret (Saleen S07R) zesde in FIA GT in Adria
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Stéphane Lémeret was niet in Zolder om de Mazda RX8 Silhouet met rotatieve motor te besturen. De weekendprioriteit ging naar de FIA GT in Adria. Ludovic Sougnez nam aan de zijde van David Dermont zijn  plaats in de BTCS-races in. (Zege met de Mazda RX8 Silhouette in twee races BTCS in Zolder). Na Silverstone, de eerste race, stond die van Adria op de kalender en die is gewonnen door Michaël Bartels- Andrea Bertolini in een Maserati MC12. Onze landgenoot Stéphane Lémeret (35) bestuurde met Luke Hines (27) een Saleen S7 Twin Turbo die volgens het boekje met €443.000 voor de standaardversie tot de tien duurste auto's van de wereld behoort. Hij accelereert van 0 naar 100 km/h in 2"8, is 551 kW (750 pk) sterk en haalt 390 km/h als topsnelheid.

    De hoofdredacteur van AutoHebdoBelgique finishte op de zesde plaats in de meute van 22 die de finish haalde. Aanvankelijk trainingsnelste Karl Wendlinger werd zijn pole afgepakt wegens niet-conforme achtervleugel. Hij moest achteraan starten en na de start brak een aandrijfas. Gedaan dus. Onze andere landgenoten, Bas Leinders en Renaud Kuppens, scoorden met de Ford GT1 à la 2010, een twaalfde plaats algemeen en zevende in de GT1 volgens het huidige reglement. Bas analyseerde terecht:

    "Zonder een grote bek te willen opzetten denk ik dat een plaats bij de eerste acht maar met de twee punten voor de GT1-klasse zijn we momenteel al blij," zei de professor opgetogen. "Wat kleine details deden ons echter de kans op die ambitieuze uitslag verliezen. Onze zevende tijd tijdens de moeilijke race bewijst dat." Reeds in de kwalificaties had de bloedmooie Ford van Marc VDS Racing Team de achtste tijd neergezet die door de diskwalificatie van Karl Wendlinger en door de niet-conforme Saleen zelfs in een zevende op de grid werd omgezet.

    "Met gelijke wapens was ik zelfs een halve seconde sneller dan Thomas Biagi van Matech, die dat technische circuit in Adria nochtans als zijn broekzak kent", gaat Bas Leinders voort. Zijn race begon met een duel met Stéphane Lémeret en zijn Saleen. In de rechte lijn van de start stak de journalist/coureur Bas voorbij en dan volgde rondenlang een kat-en-muis-spelletje. In de rechte lijnen won Lémeret het door zijn krachtiger motor van Bas Leinders en de Ford GT. In de bochten kwam de ervaring op het hoogste niveau van de autosport die Bas Leinders bezit weer naar boven en het zag ernaar uit dat dit de hele race zou duren...

    "Op een gegeven moment raakte ik een bandenstapel en daardoor begaf één van de motorkapsluitingen het. We verloren twee ronden door de herstelling", vertelt de RTBF-co-commentator van de F1. "Het werd nog erger: we tankten ook nog tijdens die herstellingsstop maar ik liep nog eens een extra "drive through" aan onze broek omdat onze mecaniciens vergaten de auto te aarden. Ja, dat is koers...Renaud reed constant de rondetijden van Biagi. We voelen ons beter en beter in de auto en tegen Oschersleben op 20 en 21 juni a.s. maken we een nieuwe afspraak voor een betere eindplaats. Niet ontgoocheld, wel veel geleerd", besloot Bas. Sportief zoals we hem kennen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Marc VDS Racing Team)

    17-05-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ginetta-Zytek dingt mee naar Michelin Green Challenge
    Dit weekend heeft de vierde race plaats voor de American Le Mans Series in Utah. Op zich niets weredschokkends ware het niet dat een Ginetta-Zytek "GZ09SH" als hybride meedoet en dus punten kan scoren voor de "Michelin Green Challenge" die sinds het jongste Salon van Detroit al een hele poos zo goed als anoniem "meedraait." De auto wordt aangedreven door een V8 van 4,5 liter en gebruikt E10 ethanol brandstof. De remenergie wordt omgezet in hemische energie die de lithium-ion batterij oplaadt. Deze kan desgewenst weer elektrische energie afgeven en dus voor een "push-to-pass" zorgen zoals het KERS-systeem in de F1. De batterij in de Ginetta-Zytek is licht en compact. Dit in tegenstelling van een soortgelijke batterij die in 1998 werd gebruikt door Panoz en Zytek in de hoop met een hybride-auto de "24 Uren van Le Mans" te rijden. Het gewicht van de batterij op zich verhinderde een kwalificatie. De auto was er veel te log door.

    De lithium-ionbatterij is licht in gewicht en als men wil compact in vorm, maar heeft het nadeel dat ze nogal wat warmte moet afvoeren. Daartoe ontwikkeld men steeds verder hardware die voor de koeling ervan kan instaan. In de F1 is die koeling van het KERS-systeem ook een probleem, amhoewel van iets lagere orde. Dat komt omdat de paketten die de remenergie opnemen eerder supercondensatoren zijn dan wel pure batterijen. Condensatoren kunnen een "oneindig" aantal keren een stroomstoot opnemen, die kort vasthouden, en dan weer afgeven. Een batterij kan dat niet of minstens niet hetzelfde aantal keren zonder te worden beschadigd. In de Prius III gebruikt Toyota nog steeds NikkelMetalhydride-batterijen. De reden daarvan zou zijn dat de klaarstaande Lithium-Ion-vergaarbak nog niet op punt staat. Precies daar waar het er om gaat controle te verwerven over ieder van de cellen die ook weer ieder op zich elektrische energie ontvangen, ze omzetten in chemische en dan weer op afroep elektriciteit naar een elektromotor stuurt.(Tekts:Walter Rombauts)

    15-05-2009 om 10:52 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Arnaud Kuppens en Bas Leinders rijden FIA GT in Adria
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vandaag zaterdag 16 mei 2009 is het alweer de tweede wedstrijd voor het felbewiste FIA GT kampioenschap. Bas Leinders en Arnaud Kuppens rijden de Ford GT waarmee ze in de openingsrace van Silverstone zo'n knappe tiende plaats behaalden. Die eindstand was des te opmerkelijker als men weet dat de Ford GT in feite in voorbereiding is voor het nieuwe WK GT1 voor 2010. Dus worden dit jaar bewust ereplaatsen en misschien een overwinning geofferd om volgend jaar meer te oogsten met de nieuwe Ford.

    Bas Leinders en Arnaud Kuppens rijden al zes jaar samen en dat wil zeggen dat het klikt tussen de man van Bree en de Luikenaar, handelaar in plezierboten. Bas had dan ook niet de minste moeite wat langere relais te laten aan Arnaud om hem vertrouwd te laten worden met het andere gedrag van de koolstofremmen op die Ford GT. Daar had Arnaud nog geen koek van mogen eten. "De auto is heel uitgebalanceerd, geen verrassingen in penibele situaties zoals je die kunt krijgen bij het inhalen van de LP2's. Neen, alles biezonder in evenwicht. Dat was zo tot en met Silverstone...

    "In Adria in de eerste vrije oefeningen gisteren voelde zowel Bas als ik dat we enkele tienden van een seconde trager zijn dan de GT1's die volgens het huidige reglement nog rijden. Maar we fiksten toch de 10de plaats in de vrije training en een 9de in de préqualificaties. Het uitgebalanceerde gedrag van Silverstone werd hier even verstoord door de wat te zachte vering. Onderstuur wipte dan over in overstuur, maar dat hebben we nu onder controle. We hebben hier ervaringen met de Vertigo, maar altijd in onze achteruitkijkspiegels kijken om te zien wie daar komt aangestormd is er niet meer bij. We zitten nu in de GT1, dat is een groot verschil. Vandaag starten we met zon - en mogelijk wat regen - en finishen in het donker. Erg wisselende omstandigheden dus", concludeert Renaud Kuppens.

    "Zetten we dit seizoen in op technisch leergeld voor 2010, dan willen Bas en ik toch eens schitteren in de komende "24 Uren van Francorchamps". Een plaats binnen de eerste vijf, dat zou leuk zijn. Noch Bas, noch ik hebben in Spa al veel geluk mogen snoepen. Misschien dit jaar, ondersteund door de perfecte samenwerking die we met Matech hebben." Tot daar Arnaud Kuppens vandaag voor hij instapte in het zitje in de Ford GT in Adria. Renaud Kuppens is één van de betere Belgische piloten. Uit zijn rijk gevuld palmares hebben we altijd zijn pole én tweede plaats onthouden in 2007 in Barcelona tijdens de World Series by Renault. Naast Bas Leinders waren Stéphane Lémeret en Vanina Ickx, Sylvie Delcour en Jerôme d'Ambrosio zijn lievelings-teammaats. Karl Wendlinger, de Oostenrijker die ooit in Monaco crashte maar al zijn geestelijke gaven weerkreeg na een jarenlange revalidatie start in Adria, nabij Venetië, op "pole" met de KplusK Saleen S7 in 1'12"210(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Marc VDS Racing Team)

    15-05-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Benjamin Bailly, in de wandeling soms al kampioen genoemd.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Benjamin Bailly rijdt dit weekeinde de GP van Pau in het kader van de Formul'Academy Euro Series. In Valencia won hij en behaald ook een derde plaats zodat hij leider is in de voorlopige stand. Dat alles geschiedt onder vaderlijk bezorgde vleugels van Marc Duez, die net als Bas Leinders de "pupillen" van het RACB National Team onder zijn hoede heeft.

    Nicola Larini en Laurens Vanthoor zouden Benjamin goede raad kunnen verschaffen. Want in de wandeling wordt hij al eens de nieuwe kampioen genoemd, maar dat is een mooie symbolische gedachte. Vooraleer het zover is verkent Bailly de 2,760 km korte/lange stratencircuit te voet. Chevrolet-coureur Nicola Larini  zou hem tijdens die promenade door die smalle straatjes kunnen bijbrengen hoe zo'n kist van her naar der springt. Laurens Vanthoor, eveneens lid van de RNT, zou Bailly de resonanties tussen de buildings van Macau kunnen "expliceren". "Met drie naast elkaar, tegen 270 km/h", zei hij droogjesweg nadien.

    Het WTCC doet dit weekeinde ook Pau aan. In Marokko zorgde Rob Huff voor de eerste zege van de nieuwe Cruzen en dezelfde dag lapte Larini er nog een tweede bij. In Pau is dan ook alle aandacht gevestigd op de Europese première van de auto meespeelt in de Europese autoverkoop. Alain Menu, zegehongerig als nooit voordien, won in Pau in 2007 en lust de Seat's, de BMW's en de aan competitie winnende Lada's rauw Je zal dan wel lachen met zo'n Lada, maar Jacky Ickx rotste er toch lekker mee aan de spits in een Parijs-Dakar. Maar dan was er wel bij Porsche eens een woordje over de auto gewisseld...

    Terug bij Bailly: "Zoals gewoonlijk volstaan twee sessies van twintig minuten niet om het volledig onder de knie te krijgen", legt Banjamin uit. "Je moet vooral helder in je hoofd zijn om de twee kwalificaties van 15' voluit te kunnen gaan. Die bepalen je positie op de grid van de twee races. Overbodig te zeggen dat je hier vooraan moet staan. Inhalen is moeilijk, een botsing gemakkelijk. Ik ga in Pau in functie van mijn leidersplaats rijden en niet kost wat kost voor de zege gaan. Zoveel mogelijk valstrikken vermijden is de boodschap." Wijze woorden van een aspirant kampioen.(wr)

    Bijlagen:
    Benjamin Bailly denkt in Pau meer aan punten dan aan winnen.jpg (1.9 MB)   

    14-05-2009 om 17:48 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Helio Castroneves op pole voor 500 Mijlen van Indianapolis
    Tweevoudig winnaar van de "500 Mijlen van Indianapolis" reed de snelste tijd voor de 93ste editie. Eén dag voor zijn vierendertigste verjaardag reed hij tegen 224,864 mijl (361,806 km/h) gemiddeld of een tijd van 2'40"0967 over het 2,5 mijl (4,1725 km) ovaal met vier bochten. Zijn ploegmaat Ryan Briscoe kaapte de tweede plaats weg en mevrouw Danica Patrick plaatste zich tiende. Voor de coureur van Dana Garrett was het zijn derde pole voor de snelste race ter wereld waarvoor 33 coureurs zich hebben gekwalificeerd(wr)

    Dagresultaten:

    01/Helio Castroneves (224,864/2'40"0967)
    02/Ryan Briscoe (224,083/2'40"6546)
    03/Dario Franchitti (224,010/2'40"7068)
    04/Graham Rahal (223,954/2'40"7470)
    05/Scott Dixon (223,867/2'40"8098)
    06/Tony Kanaan (223,612/2'40"9934)
    07/Mario Moraes (223,331/2'41"1958)
    08/Marco Andretti (223,114/2'41"3522)
    09/Will Power (223,028/2'41"4146)
    10/Danica Patrick (222,882/2'41"5205)


    12-05-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Christian Husson volgt PR-director Alexandre Ménard bij Renault op
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na 28 jaar binnen Renault zal de legendarische Luc-Alexandre Ménard op 30 juni 2009 op pensioen gaan. Hij geeft de scepter van de Public Relations als directeur dan over aan Christian Husson die vanaf 1 juli a.s. de functie waarneemt. Niettemin blijft Christian Husson zijn functies als juridisch directeur behouden alsook deze van Secretaris van de Raad van Beheer. Christian Husson zal rechtstreeks rapporteren aan Carlos Ghosn, directeur-generaal.

    Christian Husson is dus een zwaargewicht in de automobielindustrie. Hij werd geboren op 21 mei 1950 en startte zijn loopbaan in 1975 maar kwam pas in 1978 bij Renault aan het hoofd van de juridische directie. Van 1983 tot 1986 werd hij afgevaardigd naar American Motors. Van 1986 tot 1995 bekleedde hij meerdere functies en werd Secretaris van de Raad van beheer en vorig jaar op 1 september 2008 werd hij lid van het Directiecomité van Renault.(wr)

    11-05-2009 om 18:54 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Auto zonder wielen wint Opelwedstrijd voor toekomstige mobiliteit
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het moet ongeveer dertig jaar zijn geleden dat Ferdinand Piëch mee aanzat aan een tafel van zes journalisten. Eén van die zes pennenridders vroeg Piëch waarom er nog wielen aan een auto zaten. "Ze vormen immers het grootste probleem", voegde de journalist van een Antwerpse krant er nog aan toe. Iedereen barstte in hoongelach uit. Behalve Ferdinand Piëch. "Als we dàt zouden kunnen oplossen, dan waren we een eind verder in onze mobiliteit. Maar nu - dus zo in de tijd van de eerste Audi Quattro - bieden de mogelijke oplossingen in de richting van een hoovercraft, luchtkussens dus, geen soelaas. Precies sturen, klimmen en remmend afdalen is er niet bij", concludeerde de man die nu nog het rijlen en zeilen achter de schermen mee bepaald van o.a. Porsche, Audi, VW, Skoda, Bentley...Seat...Ferdinand Piëch is één van de kopstukken die recent de aandeelhoudende families van Porsche en VW inspireerde om de beide merken te fusioneren.

    Nu, anno 2009, is de Fransman Augustin Barbot (25) uitgeroepen als de man met de beste toekomstvisie van een groep van negentien studenten die mobiliteit over 40 jaar moesten bedenken. Het winnend project is...een auto zonder wielen. Het Royal College of Art en Opel/Vauxhall krijgt daarmee een apotheose zonder weerga. Het concept van Barbot heette hij de Opel D49 of Darwin 2049. Het is een nieuw soort voertuig dat 10 cm boven de grond zweeft dankzij een elektromagnetisch veld of in de zee zoals een onderzeeër. Drie turbines - twee vooraan en één achteraan - leveren de energie om het lichtgewicht voertuig  vooruit te stuwen. Een essentieel onderdeel van het ontwerp is het bekleden van het aluminium frame met half-flexibele en heldere, waterbestendige hars. Daardoor worden koetswerkpanelen zoals wij die nu kennen overbodig.

    Als beloning zal Augustin Barbot een stage doen bij het Design Center van general Motors Europe in Rüsselsheim en er waardevolle inzichten kunnen opdoen rond de elektrische toekomstauto's waaraan nu koortsachtig wordt gewerkt. Hij krijgt het gezelschap van de Zuid-Koreaan Hyunjoon Park (25) en van de Fin Miika Heikkinen (26) die eveneens hoge waardering kregen voor hun werk. In de jury die bestond uit visionisten als Peter Stevens, Professor Dale Harrow, Sam Livingstone en Richard Winsor, zetelde ook Mark Adams, Vice President Design bij GM Europe, en dat gezelschap oordeelde onafhankelijk. Tenzij ze ooit Ferdinand Piëch hebben ontmoet. Diens woorden zijn dan ook zeker blijven hangen in het selecte geheugen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Opel)



    Bijlagen:
    Het Finse ontwerp.jpg (48.2 KB)   
    Hyongoon Park, de Zuid-Koreaan die mee naar Rüsselsheim gaat.jpg (47.7 KB)   
    Miika Heikkinen zal ook mee in Rüsselsheim studeren.jpg (59.3 KB)   
    Winnaar Augustin Barbot.jpg (70.5 KB)   

    11-05-2009 om 18:52 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meeke - Nagle (Peugeot 207 S2000) winnen Rally van de Azoren
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Freddy Loix beëindigde zijn comeback in de Rally van de Azoren, tellend voor het IRC, uiteindelijk op de vierde plaats, net achter zijn teammaat Nicolas Vouilloz. “De laatste lus bestond slechts uit twee chronoritten", legt Freddy uit. Ik sneed ze aan met een achterstand van 5"4 seconden op Anton Alen. Ik had er alle vertrouwen in dat ik hem zou voorbij gaan in de stand, maar mijn kansen om mijn opdracht tot een goed einde te brengen werden gehalveerd toen de laatste spéciale werd geannuleerd. Met het mes tussen de tanden ben ik dan vertrokken voor wat onze laatste sprint tegen de klok zou zijn. Alles liep uitstekend, tot ik net na een bocht werd verrast door de wagen van Alen ! Zijn auto blokkeerde de weg. Hij had iets geraakt en was er niet in geslaagd de weg vrij te maken. Het duurde meerdere minuten voor ik door een veld een doorgang vond om onze weg verder te zetten. Ik werkte de KP zonder veel druk verder af: de vierde plaats was voor mij.”

    Door de vijf punten die aan die vierde plaats zijn verbonden telt de rijder van Peugeot België-
    Luxemburg nu slechts twee punten achterstand op de nieuwe leider in de tussenstand, Kris Meeke.De Noord-Ier sloot de Rally van de Azoren zegevierend af, aan het stuur van een andere Peugeot 207 S2000.

    “Met mijn favoriete wedstrijd - de Rally van Ieper - voor de boeg, sta ik er heel wat beter voor dan twaalf maanden geleden. Bovendien verliep de eerste samenwerking met Fred Miclotte, mijn nieuwe corijder, helemaal perfect. Daarom zie ik de rest van het seizoen met vertrouwen tegemoet.”

    Daar waar Freddy zijn doel voor de start, een podiumplaats, niet wist te bereiken, wist de andere
    rijder van Peugeot België-Luxemburg, Nicolas Vouilloz, dat wel te doen. De Fransman tikte
    uiteindelijk als derde aan. Vouilloz: “Ik kon hier nooit aanspraak maken op de zege. Met een identieke wagen was ik eenvoudigweg niet snel genoeg om te strijden met Kris Meeke. De tweede plek had ik echter wel kunnen veroveren. Ik reed aan een quasi identiek tempo als Jan Kopecky, die me uiteindelijk met amper elf seconden klopte. Hij reed echter met een heel andere instelling, was tot alles bereid om die plaats te veroveren. Ik wou zeker zijn dat ik op zijn minst zes punten voor het kampioenschap scoorde, punten die aan het eind van het seizoen heel zwaar kunnen doorwegen.”

    Dankzij dit resultaat klimt Vouilloz van de zesde naar de derde plaats in de tussenstand, net achter Loix. De Rally van de Azoren bleek ontzettend zwaar, zowel voor de rijders als voor de mechaniek. Het team van Peugeot België-Luxemburg is het enige dat al zijn wagens aan de finish heeft gebracht. Dat zegt alles over het niveau van de voorbereiding van de 207 S2000 en dat geeft ook aan dat de rijders ook altijd een minimum aan veiligheidsmarge in acht hielden. Bovendien is de tweede opeenvolgende overwinning van Kris Meeke voor een deel Belgisch, want de 207 S2000 van Peugeot UK wordt eveneens in de ateliers van Kronos onder handen genomen. Binnen de eerste tien tellen we vijf Peugeot's 207 S2000. (Tekst: Wout Christiaenssen/Foto:Willy Weyens)

    Uitslag:

    1 Kris MEEKE-Paul NAGLE (Peugeot 207 S2000) 2:36:48.3
    2 Jan KOPECKY-Petr STARY (Skoda Fabia S2000) +53.1
    3 Nicolas VOUILLOZ-Nicolas KLINGER (Peugeot 207 S2000) +1:04.8
    4 Freddy LOIX-Frédéric MICLOTTE (Peugeot 207 S2000) +2:15.2
    5 Fernando PERES-José Pedro SILVA (Mitsubishi Lancer EVO IX) +4:45.2
    6 Franz WITTMANN-Bernhard ETTEL (Mitsubishi Lancer Evo X) +5:33.2
    7 Conrad RAUTENBACH-Daniel BARRITT (Peugeot 207 S2000) +5:35.8
    8 Ricardo MOURA-Sancho EIRO (Mitsubishi Lancer EVO IX) +5:41.3
    9 Bruno MAGALHAES-Carlos MAGALHAES (Peugeot 207 S2000) +7:03.5
    10 Bernardo SOUSA-Jorge CARVALHO (Abarth Grande Punto S2000) +8:13.8
    ...
    Stand in het kampioenschap:

    1. Meeke 20; 2. LOIX 18; 3. VOUILLOZ 14; 4. Kopecky 13; 5. Ogier/Tundo 10 ; 7.Basso 10; 8.
    Cavenagh 8; 9. Sarrazin/Rose 6 ; 11. Anwar 5; 12. Cancio/Horsay/Peres 4; 15. Romeyer/Tulio/
    MItchel/Wittmann 3 ; 19. Burri/Todesco/Hans/Rautenbach 2 ; 23. Atrtru/Tokarski/Horsay/
    Moura 1

    Constructeursstand :

    1. Peugeot 52 ; 2. Mitsubishi 33 ; 3. Abarth 14 ; 4. Skoda 13.

    10-05-2009 om 17:09 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!