Nieuwe Clio en Clio Grandtour in de club van - 120 g/km
Wie een nieuwe Clio of Clio Grandtour koopt en opteert voor de 1.5 dCi motor van 63 kW of 85 pk treedt toe tot de steeds populairder wordende club van auto's die minder dan 120 g/km aan CO2 (koolstofdioxyde) uitstoten. Meer nog, met slechts 115 g/km emissie van dit spul kan aanspraak worden gemaakt op de federale overheidskorting van 3% op de aankoopprijs. Woon je in de Walen dan krijg je nog eens een aanmoedigingspremie van 800 er bovenop. Kom je als bedrijf in aanmerking dan bedraagt de aftrek 5%. Echte witte konijnen worden niet uit de hoed getoverd, want onze overheid heeft geen schrootpremie aangedurfd. Nochtans had die een welkome injectie kunnen betekenen voor de autonijverheid. Overigens is het niet fair dat frisse en propere wagens achter een smoggordijn rijden van auto's die rijdende archeologie zijn geworden. De eigenaars van deze waggelende kratten beseffen dat niet écht. Onlangs was er iemand met een Princess van het vroegere Brits historische Leyland - dat nu o.a. autoverf verkoopt - die de wagen wilde inschrijven als "old-timer". Geen verkeersbelasting en dan kon de slee nog wel enkele jaren mee. De eigenaar (82) ervan schrijft zichzelf echter wel bij op de lijst van de "intelligentia". Verkiezingsvoer.
Hogergenoemde motor is ook terug te vinden in de Renault Twingo die 104 g/km scoort. De Nissan Note die op de zopas gehouden "Clean Week 2020" in Zolder was, beschikt eveneens over deze voor het milieu en de geldbeugel heilzame techniek. De motor eist een verbruik op van 4,4 l/100 km en boet niets aan rijplezier in. De Alliantie Renault-Nissan, nu tien jaar jong, werkt ononderbroken aan milieuvriendelijker en zuiniger modellen. Renault leidt momenteel in de moeilijke Belgische autoverkoop met 11,98 % van de markt in april. Dat komt overeen met 5708 verkochte voertuigen. De eerste vier maanden van 2009 samen genomen leidt Renault ook voor Citroën, Peugeot en Opel met een marktaandeel van 10,03 % of 19.203 Renault's die een eigenaar vonden. De globale markt kampt met een verlies van 17,31%. Ford en Audi zijn de eerste merken (6de en 7de) die na de knokkersclub van vijf (Renault, Citroën, Peugeot, Opel en Volkswagen) lichte stijging op de tabellen zetten met respectievelijk + 1,23 en + 2,36 %. Vervolgens moeten we in de rangschikking tot de 31ste plaats gaan (Dodge +7%) en Subaru op de 34ste plaats (+83,33%) om plustekens te vinden. Subaru's geheim van de méérverkoop van 125 auto's t.a.v. vorig jaar ligt in het afstappen va de permanente vierwielaandrijving ten gunste van een Front Wheel Drive die heel wat goedkoper is. (Be-)Gripvolle tactiek om te overleven in barre tijden.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Renault)