Stéphane Lémeret (Saleen S07R) zesde in FIA GT in Adria
Stéphane Lémeret was niet in Zolder om de Mazda RX8 Silhouet met rotatieve motor te besturen. De weekendprioriteit ging naar de FIA GT in Adria. Ludovic Sougnez nam aan de zijde van David Dermont zijn plaats in de BTCS-races in. (Zege met de Mazda RX8 Silhouette in twee races BTCS in Zolder). Na Silverstone, de eerste race, stond die van Adria op de kalender en die is gewonnen door Michaël Bartels- Andrea Bertolini in een Maserati MC12. Onze landgenoot Stéphane Lémeret (35) bestuurde met Luke Hines (27) een Saleen S7 Twin Turbo die volgens het boekje met 443.000 voor de standaardversie tot de tien duurste auto's van de wereld behoort. Hij accelereert van 0 naar 100 km/h in 2"8, is 551 kW (750 pk) sterk en haalt 390 km/h als topsnelheid.
De hoofdredacteur van AutoHebdoBelgique finishte op de zesde plaats in de meute van 22 die de finish haalde. Aanvankelijk trainingsnelste Karl Wendlinger werd zijn pole afgepakt wegens niet-conforme achtervleugel. Hij moest achteraan starten en na de start brak een aandrijfas. Gedaan dus. Onze andere landgenoten, Bas Leinders en Renaud Kuppens, scoorden met de Ford GT1 à la 2010, een twaalfde plaats algemeen en zevende in de GT1 volgens het huidige reglement. Bas analyseerde terecht:
"Zonder een grote bek te willen opzetten denk ik dat een plaats bij de eerste acht maar met de twee punten voor de GT1-klasse zijn we momenteel al blij," zei de professor opgetogen. "Wat kleine details deden ons echter de kans op die ambitieuze uitslag verliezen. Onze zevende tijd tijdens de moeilijke race bewijst dat." Reeds in de kwalificaties had de bloedmooie Ford van Marc VDS Racing Team de achtste tijd neergezet die door de diskwalificatie van Karl Wendlinger en door de niet-conforme Saleen zelfs in een zevende op de grid werd omgezet.
"Met gelijke wapens was ik zelfs een halve seconde sneller dan Thomas Biagi van Matech, die dat technische circuit in Adria nochtans als zijn broekzak kent", gaat Bas Leinders voort. Zijn race begon met een duel met Stéphane Lémeret en zijn Saleen. In de rechte lijn van de start stak de journalist/coureur Bas voorbij en dan volgde rondenlang een kat-en-muis-spelletje. In de rechte lijnen won Lémeret het door zijn krachtiger motor van Bas Leinders en de Ford GT. In de bochten kwam de ervaring op het hoogste niveau van de autosport die Bas Leinders bezit weer naar boven en het zag ernaar uit dat dit de hele race zou duren...
"Op een gegeven moment raakte ik een bandenstapel en daardoor begaf één van de motorkapsluitingen het. We verloren twee ronden door de herstelling", vertelt de RTBF-co-commentator van de F1. "Het werd nog erger: we tankten ook nog tijdens die herstellingsstop maar ik liep nog eens een extra "drive through" aan onze broek omdat onze mecaniciens vergaten de auto te aarden. Ja, dat is koers...Renaud reed constant de rondetijden van Biagi. We voelen ons beter en beter in de auto en tegen Oschersleben op 20 en 21 juni a.s. maken we een nieuwe afspraak voor een betere eindplaats. Niet ontgoocheld, wel veel geleerd", besloot Bas. Sportief zoals we hem kennen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Marc VDS Racing Team)