Ginetta-Zytek dingt mee naar Michelin Green Challenge
Dit weekend heeft de vierde race plaats voor de American Le Mans Series in Utah. Op zich niets weredschokkends ware het niet dat een Ginetta-Zytek "GZ09SH" als hybride meedoet en dus punten kan scoren voor de "Michelin Green Challenge" die sinds het jongste Salon van Detroit al een hele poos zo goed als anoniem "meedraait." De auto wordt aangedreven door een V8 van 4,5 liter en gebruikt E10 ethanol brandstof. De remenergie wordt omgezet in hemische energie die de lithium-ion batterij oplaadt. Deze kan desgewenst weer elektrische energie afgeven en dus voor een "push-to-pass" zorgen zoals het KERS-systeem in de F1. De batterij in de Ginetta-Zytek is licht en compact. Dit in tegenstelling van een soortgelijke batterij die in 1998 werd gebruikt door Panoz en Zytek in de hoop met een hybride-auto de "24 Uren van Le Mans" te rijden. Het gewicht van de batterij op zich verhinderde een kwalificatie. De auto was er veel te log door.
De lithium-ionbatterij is licht in gewicht en als men wil compact in vorm, maar heeft het nadeel dat ze nogal wat warmte moet afvoeren. Daartoe ontwikkeld men steeds verder hardware die voor de koeling ervan kan instaan. In de F1 is die koeling van het KERS-systeem ook een probleem, amhoewel van iets lagere orde. Dat komt omdat de paketten die de remenergie opnemen eerder supercondensatoren zijn dan wel pure batterijen. Condensatoren kunnen een "oneindig" aantal keren een stroomstoot opnemen, die kort vasthouden, en dan weer afgeven. Een batterij kan dat niet of minstens niet hetzelfde aantal keren zonder te worden beschadigd. In de Prius III gebruikt Toyota nog steeds NikkelMetalhydride-batterijen. De reden daarvan zou zijn dat de klaarstaande Lithium-Ion-vergaarbak nog niet op punt staat. Precies daar waar het er om gaat controle te verwerven over ieder van de cellen die ook weer ieder op zich elektrische energie ontvangen, ze omzetten in chemische en dan weer op afroep elektriciteit naar een elektromotor stuurt.(Tekts:Walter Rombauts)