Meeke - Nagle (Peugeot 207 S2000) winnen Rally van de Azoren
Freddy Loix beëindigde zijn comeback in de Rally van de Azoren, tellend voor het IRC, uiteindelijk op de vierde plaats, net achter zijn teammaat Nicolas Vouilloz. De laatste lus bestond slechts uit twee chronoritten", legt Freddy uit. Ik sneed ze aan met een achterstand van 5"4 seconden op Anton Alen. Ik had er alle vertrouwen in dat ik hem zou voorbij gaan in de stand, maar mijn kansen om mijn opdracht tot een goed einde te brengen werden gehalveerd toen de laatste spéciale werd geannuleerd. Met het mes tussen de tanden ben ik dan vertrokken voor wat onze laatste sprint tegen de klok zou zijn. Alles liep uitstekend, tot ik net na een bocht werd verrast door de wagen van Alen ! Zijn auto blokkeerde de weg. Hij had iets geraakt en was er niet in geslaagd de weg vrij te maken. Het duurde meerdere minuten voor ik door een veld een doorgang vond om onze weg verder te zetten. Ik werkte de KP zonder veel druk verder af: de vierde plaats was voor mij.
Door de vijf punten die aan die vierde plaats zijn verbonden telt de rijder van Peugeot België- Luxemburg nu slechts twee punten achterstand op de nieuwe leider in de tussenstand, Kris Meeke.De Noord-Ier sloot de Rally van de Azoren zegevierend af, aan het stuur van een andere Peugeot 207 S2000.
Met mijn favoriete wedstrijd - de Rally van Ieper - voor de boeg, sta ik er heel wat beter voor dan twaalf maanden geleden. Bovendien verliep de eerste samenwerking met Fred Miclotte, mijn nieuwe corijder, helemaal perfect. Daarom zie ik de rest van het seizoen met vertrouwen tegemoet.
Daar waar Freddy zijn doel voor de start, een podiumplaats, niet wist te bereiken, wist de andere rijder van Peugeot België-Luxemburg, Nicolas Vouilloz, dat wel te doen. De Fransman tikte uiteindelijk als derde aan. Vouilloz: Ik kon hier nooit aanspraak maken op de zege. Met een identieke wagen was ik eenvoudigweg niet snel genoeg om te strijden met Kris Meeke. De tweede plek had ik echter wel kunnen veroveren. Ik reed aan een quasi identiek tempo als Jan Kopecky, die me uiteindelijk met amper elf seconden klopte. Hij reed echter met een heel andere instelling, was tot alles bereid om die plaats te veroveren. Ik wou zeker zijn dat ik op zijn minst zes punten voor het kampioenschap scoorde, punten die aan het eind van het seizoen heel zwaar kunnen doorwegen.
Dankzij dit resultaat klimt Vouilloz van de zesde naar de derde plaats in de tussenstand, net achter Loix. De Rally van de Azoren bleek ontzettend zwaar, zowel voor de rijders als voor de mechaniek. Het team van Peugeot België-Luxemburg is het enige dat al zijn wagens aan de finish heeft gebracht. Dat zegt alles over het niveau van de voorbereiding van de 207 S2000 en dat geeft ook aan dat de rijders ook altijd een minimum aan veiligheidsmarge in acht hielden. Bovendien is de tweede opeenvolgende overwinning van Kris Meeke voor een deel Belgisch, want de 207 S2000 van Peugeot UK wordt eveneens in de ateliers van Kronos onder handen genomen. Binnen de eerste tien tellen we vijf Peugeot's 207 S2000. (Tekst: Wout Christiaenssen/Foto:Willy Weyens)
Uitslag:
1 Kris MEEKE-Paul NAGLE (Peugeot 207 S2000) 2:36:48.3 2 Jan KOPECKY-Petr STARY (Skoda Fabia S2000) +53.1 3 Nicolas VOUILLOZ-Nicolas KLINGER (Peugeot 207 S2000) +1:04.8 4 Freddy LOIX-Frédéric MICLOTTE (Peugeot 207 S2000) +2:15.2 5 Fernando PERES-José Pedro SILVA (Mitsubishi Lancer EVO IX) +4:45.2 6 Franz WITTMANN-Bernhard ETTEL (Mitsubishi Lancer Evo X) +5:33.2 7 Conrad RAUTENBACH-Daniel BARRITT (Peugeot 207 S2000) +5:35.8 8 Ricardo MOURA-Sancho EIRO (Mitsubishi Lancer EVO IX) +5:41.3 9 Bruno MAGALHAES-Carlos MAGALHAES (Peugeot 207 S2000) +7:03.5 10 Bernardo SOUSA-Jorge CARVALHO (Abarth Grande Punto S2000) +8:13.8 ... Stand in het kampioenschap:
Moulin Traffort overklast in Bioracingseries in Dijon
Het is natuurlijk leuk in Dijon waar op dat snelle circuit zoveel historie is gereden. Na Nogaro was de "BioracingSeries" al aan zijn tweede optreden toe in het tweede jaar van zijn bestaan. De races worden gereden met prototypes die 850 kg wegen en een 4,0 liter V6 motor van 257 kW (350 pk) hebben. Het maximum koppel bedraagt 450 Nm tegen 4200 t/m De piloten zijn allemaal illustere onbekenden. Geoffrey Dellus, promotor van de Series waarin E85 wordt gebruikt, weet er niet echt raad mee. Momenteel is de interesse laag maar het sportief gehalte hoog.
De auto's worden gemaakt door Tork-Engineering. Ze hebben een wielbasis van 2600 mm, zijn 4300 mm lang, 1030 mm hoog en 1900 mm breed. Brembo schijfremmen zorgen voor afremmning, Michelinschoenen voor fatsoenlijk wandelen over de circuits. Het was goed van deze onbekende discipline eens poolshoogte te nemen. Of wat er gebeurt als je graan en suikerbiet verwerkt, de suiker zich tot alcohol omvormt en daardoor éthanol wordt. Als je dàt concentreert en deshydrateert dan heb je bioéthanol. Vermengd met handelsbenzine geeft dat die E85, 15% Super 95 en 85% bioéthanol. Deze auto's worden gereden - volgens de organisatoren - door alleen maar gentlemen-drivers.
Dat bewees de race in Dijon die uitmondde in een bitsig gevecht tussen de latere winnaar Moullin Traffort, Christophe Lefranc, Aurélien Mathelin en Frédéric Lajoux. Christophe Lefranc moest opgeven met problemen aan de versnellingsbak(Sadev-bakken zesgangig sequentieel) en liet leider in het kampioenschap (64 punten) Moullin Traffort achtervolgen door Aurélien Mathelin die tweede staat (31 punten). De levensvatbaarheid van dit kampioenschap zal enkel bestendig worden als het internationaler wordt gespeeld. Misschien in Zolder volgend jaar voor een eerste "Clean Week 2020". Momenteel zijn er zeven wedstrijden op een jaar met nogal weinig impact. De volgende is op 29 en 31 mei in Magny Cours. Met eigenlijk nogal wat brood in de tank.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Fred Bayet)
Peugeot met twee 908 HDi FAP's in 1000 km van Francorchamps
Na de 12 Uren van Sebring gaat het Team Peugeot Total verder met de voorbereiding op de 24 Uur van Le Mans. Zoals al aangekondigd bij de voorstelling van het sportieve programma in februari, wordt het circuit van Spa-Francorchamps het decor voor de tweede grote stap.
Na de opgedane ervaring in Sebring besloot Peugeot Sport om voor de 1000 km van Spa-Francorchamps op 9 en 10 mei twee 908 HDi FAP in te zetten, in plaats van de oorspronkelijk vooropgestelde drie.
"Het gaat daarbij niet om een vertraging in onze voorbereiding maar om een bewuste aanpassing van de planning", verduidelijkt Olivier Quesnel, Directeur Peugeot Sport. "Le Mans blijft absoluut prioritair en we willen het team niet overbelasten met de voorbereiding van drie auto's voor Spa, terwijl ook nog ons testprogramma voor uithoudingsraces doorloopt. We hebben dus twee teams met elk drie piloten, samengesteld op basis van ervaring aan het stuur van de 908 HDi FAP."
De Peugeot nummer 7 wordt bestuurd door Christian Klien uit Oostenrijk aan de zijde van twee Fransmannen, Nicolas Minassian en Simon Pagenaud. De nummer 9 wordt bestuurd door de Australiër David Brabham, wiens vader Jack driemaal wereldkampioen F1 is geworden en nu juist 83 jaar is geworden. De Spanjaard Marc Gene en Alexander Wurz vullen de nummer 9 verder op. "Hoofdzaak was", zei Olivier Quesnel onlangs, "dat we de meest ervaren coureurs op deze twee rijdende laboratoria zetten voor Spa. Zij hebben de meeste testkilometers gedaan."
Daarbij vertelde Quesnel niets over de aan gang zijnde productie van de 908 HY die in 2010 in de "24 Uren van Le Mans" zou worden ingezet. Dat is natuurlijk afhankelijk van de grillen van het reglement - lees de absolute willekeur van de ACO - maar Fransgezind als de organisatoren, ook weer terecht, zijnzal de hybrideauto wel kans maken. De tweeslachtige auto, mét verbrandingsmotor en elektromotor/generator zal zijn kans krijgen in La Sarthe. De auto kan op twee manieren worden aangewend. 1.Prestaties verbeteren bij éénzelfde brandstofverbruik door de elektro-aandrijving samen te laten werken met de verbrandingsmotor. 2.Prestaties gelijk houden maar een lager verbruik afdwingen door de extra opgeslagen remenergie aan te wenden.
In het demonstratiemodel dat Peugeot eind vorig jaar toonde slaan 600 lithium-ioncellen die samen tien paketten vormen ontvangen van een motor/generator van 60 kW energie. Zes van de tien paketten-batterijen zitten op de plaats waar anders de gewone batterijen zitten. De vier overige zijn verdeeld over het onderstel, normaliter op iedere chassishoek één. De elektromotor/generator is gemonteerd waar anders de startmotor zich bevindt. Hij wordt aangedreven door een transmissie, afgetakt van de versnellingsbak.
Olivier Quesnel die na het management bij Citroën Sport als rallymanager overstapte naar Peugeot Sport, heeft een heel moeilijke taak op zich genomen. In de moeilijke economische context, waarin het management bij PSA mocht opstappen, moèt hij de "24 Uren van Le Mans" zien te winnen. Zijn piloten althans. Zelf is Olivier Quesnel genoegzaam bekend als uitgever van magazines, waaronder vroeger AutoHebdo. Ijzersterk gedisciplineerde man die dat ook van zijn mensen vraagt. Hij heeft er zo omtrent 200 onder hem die baas "moeten", neen, het liefst zeggen. Want baaslief moet het gaan uitleggen als er prutsen mis gaan zoals in Sebring met die ruitenwissers...
Daarom dat de "1000 km van Francorchamps" zo belangrijk zijn. Onder druk van de crisis heeft de l'Automobile Club de l'Ouest de testdag afgevoerd. Dat maakt dat ook de duister-ervaring ontbrak. Voor coureurs én mecaniciens is die heel belangrijk. Het wordt een druk weekeinde. Naast Spa is er ook de GP van Spanje F1, de Rally van de Azoren voor het IRC - weerom met Peugeot in favorietenrol - én de "500 Mijlen van Indianapolis". Peugeot won die "snelste race ter wereld" in 1913 met Jules Goux, een Fransman.
De motor van de Peugeot had dubbele bovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder, tulpvormige kleppen, een hemisferische verbrandingskamer (!) met centraal in het "dak" geplaatste bougies. Alsof dat nog niet genoeg was had de motor ook droge cartersmering. Daarmee toornde hij boven de concurrentie uit.. Jules Goux reed zich vooral de geschiedenisboeken binnen door iedere van de zes pitstops die hij maakte een glas champagne te drinken. Hogergenoemde Peugeotcoureurs willen dat in Francorchamps ook doen, maar dan na de race. Liefst op de overwinning !(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Peugeot)
Benjamin Bailly liet het volkslied weerklinken in Valencia !
Lid van het RACB National Team, Benjamin Bailly, schitterde in Valencia tijdens de eerste meeting van de Formul'Academy Euro Series. Hij finishte derde in de eerste race en won zelfs de tweede manche. De laureaat van het RACB National Team Stuur heeft woord gehouden. Dit jaar wil Benjamin Bailly zo vaak mogelijk de Brabançonne laten weerklinken in het kader van de Formul'Academy Euro Series.
"Zaterdag reed ik de derde tijd met het oog op de startopstelling voor de eerste manche en de pole voor de tweede race", vertelt de jonge piloot. "Het niveau is dit jaar duidelijk erg hoog. Dat stelde ik vast, vooral tijdens de eerste race. Enkele bochten voor de finish reed ik nog aan de leiding, maar twee concurrenten gingen me nog voorbij. Ik moet toegeven dat ik ontgoocheld was dat ik 'slechts' op de laagste trede van het podium stond."
De ontgoocheling was van korte duur, mede dankzij de waardevolle raad van Marc Duez, de coach van het RACB National Team die aanwezig was in de paddock in Spanje: "Marc vertelde me:
"Derde, dat is het beste wat je kon overkomen. Omdat dit kampioenschap zo competitief is, zal je jezelf moeten overtreffen om te winnen ! "Benjamin sloeg de woorden duidelijk niet in de wind: "In de 2de race heb ik optimaal geprofiteerd van mijn eerste plaats. Ik gaf mijn tegenstanders nooit de kans om me in te halen. Ja, ik heb genoten van de Brabançonne." Afspraak in Pau binnen veertien dagen voor de tweede meeting van de FormulAcademy Euro Series.(meegedeeld door RACB)
Huff en Larini brengen eerste dubbelslagzege voor Chevrolet's Cruze
Op 19 oktober 1958 won Stirling Moss met een Vanwall de GP van Marokko. Hij ging Mike Hawthorn met Ferrari vooraf. Die werd in het Belgisch tentoonstellingsjaar wereldkampioen. De flegmatieke Brit zou op 22 januari 1959 verongelukken in zijn Jaguar in een ongeval op de weg. Maar in die GP van Marokko verongelukte ook Stewart Lewis-Evans met een Vanwall en dat was meteen de stop achter de GP van Marokko voor het WK F1.Vandaag hebben Rob Huff (1ste race) en Nicola Larini (2de race) in Marrakech weer aangeknoopt met een vijftigjarige onderbreking. Het World Championship Touring Cars was er te gast voor de derde race van het seizoen. Chevrolet beleefde daarin de eerste twee overwinningen voor de nieuwe Cruze. Er was hard aan gewerkt, vooral aan de platheid van de bodem, en dat moest want teamgenie Eric Nève wist het de jongste weken alsmaar moeilijker uit te leggen aan zijn bazen dat het zinvol was verder te gaan in de sport. Chevrolet's zege's komen dus op het juiste moment.(wr)
Bandenfabrikanten doen hun uiterste best om milieuvriendelijke producten op de markt te brengen. Na het Salon van Genève stelde Goodyer zijn EfficientGrip voor. Die band heeft een lagere rolweerstand van 13%, een kortere remweg va 2% zowel op droog als nat wegdek en 1,9% lager brandstofverbruik. Hoe lager het brandstofverbruik van een auto, hoe lager zijn CO2-uitstoot en daar is het hem om te doen. Deze aspekten die op waarheid zijn getest door TÜV Automotive voor een bandenmaat van 205/55R16 op een VW Golf zijn toepasselijk als...de automobilist zijn banden op de vereiste spanning houdt. Dat zou zeer verstandig zijn want de banden vertegenwoordigen 20% van het verbruik.
Pirelli en Yokohama berekenden recent nog dat niet alleen het verbruik stijgt bij te weinig druk in de band maar ook de sleet enorm toeneemt. Met nog maar 20% te weinig bandendruk verkort de voorziene levensduur al met 15%, wie heel slordig is en dit bovendien onveilige fenomeen laat oplopen tot 40% levert 60% levensduur in van zijn band Wie nog verder nochalant is rijdt eigenlijk alleen op de zijkanten en gebruikt het middelste stuk van het loopvlak niet. De prijs die daar technisch aanhangt is bijzonder hoog: slechts 25% levensduur dan wanneer de band op de juiste spanning wordt gehouden.
Bandenconstructeurs zoeken koortsachtig naar nieuwe materialen. Zo is er kans dat aanstaande donderdag 7 mei 2009 voor de opening van "Clean Week 2020" in Zolder de Yokohama-band is te zien die voor 80% is vervaardigd van appelsienschillen. Yokohama maakt de bandenproductie dus nafhankelijker van petroleumgebruik.Voorlopig levert alleen Brazilië genoeg van die bio-afval van de tweede generatie. Dat is plantaardig afval dat geen voedsel ontrekt aan de menselijke behoeften. Bij de eerste opsteek van de biobrandstoffen ontstonden twintig brandhaarden in de wereld van sociale onrust omdat eten als dusdanig naar de industrie van brandstof voor motorvoertuigen werd "versast". Wereldwijde alertheid verlegde dit accent naar bos- en voedselafval.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Goodyear)
Excelsior Tripel Toer beleeft climax bij Inkart in Puurs
Inkart, de snortempel van Mister Mike Van Hooydonk in Puurs bestaat vijftien jaar ! Dat wordt in Excelsiormiddens gevierd met een "Excelsior Tripel Toer" die morgen zondag om 10 uur van start gaat bij de compleet vernieuwde "De Trappisten" in Wetsmalle. In de namiddag komen de deelnemers, met prestigieuze automobielen, zoals het voor Inkart's verjaardag past, aan bij "de Mike" ! Daar wordt het glas geheven op de winnaar. Het roadbook is "geschreven" door Georges Van Oosten. Georges kan samen met o.a. Dany Colebunders en Alain Lopes, in één adem genoemd worden met Christian Delferrier, Eddy Nijs, Eric Symens en...Daniël Elena. Kortom de grote navigators die visgraat en bolleke-pijl én kaartlezen dagelijks tussen hun boterham legden. Excelsior leverde ook nog cracks af in speciale autodisciplines. Zoals slalom en bergkoersen. Willy Appelian, Eddy Gijs en Paul Wijckmans. Christophe Pampel, Julien Mampaey en...weerom Eddy Joosen in de bergraces. Puristen tot op het bot. Wat voor moslimgelovigen Mekka is was Tros Marets, Herbeumont of Alle-sur-Semois voor de bergpijlen. Claude Bourgoignie snoepte vaak in zijn GRD F2 algemene zege's af. Maar een taalgrens bestond er niet. Bolide's reden die aan diggelen. Zelfs op die korte van Mont St.André, waar je niet weet of je Zuid, dan wel Noords Belgisch moest spreken.
Die Nationale Renstal Excelsior levert sinds 1961 niet alleen voorbeeldnavigators af, maar ook kleppers van coureurs en...ingenieurs en tuners.: Jeff Van Hooydonk, Gilbert Staepelaere, Jackie Eeckelaert, Julien Mampaey en - het kan niet anders - Eddy Joosen. Momenteel neemt Quinten Devreker het dagelijks bestuur op zich. Quinten reed vorige weekeinde zijn eerste echte autokoers in een Mini. Helemaal in de Excelsiorstijl. Hij behoort tot de jonge garde van Excelsior zoals Staf Provoost ook. Leven in de clubs. Klein beginnen om groot te eindigen. Maar wel onderwezen door Bas Leinders die dit weekeinde in de FIA-GT rijdt met Renaud Kuppens als teammaat in een Ford GT die snelle tijden laat vallen vandaag en morgen in Silverstone ten gunste van een succesontwikkeling naar de nieuwe GT 2010 toe. Het Marc VDS Racing Team wordt daartoe het hele seizoen ondersteund door het Matech Team. Morgennamiddag in het Antwerpse Mekka-van-de-Kart is de (ren-)stal weer bijeen. Zoals bekend is er daar meer vreugde over die ene verloren zoon die terugkeert dan over de andere honderd die zijn gebleven. Deze bijbelse bewering schrijf ik er speciaal bij omdat een paar groten nog eens in de stal moeten langskomen. Als het moet bij een Tripel. 't Blijft dus religieus.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Jenson Button; Mercedes; alle andere wr)
Stuurwiel voor nationale rijder in IRC-rally van Ieper
R.A.C.B en BFGoodrich én Kronos Racing bieden een stuurwiel aan voor een nationale rijder in de Intercontinental Rally Challenge in Ieper van 18 tot 20 juni 2009. Dit is de tweede opeenvolgende keer dat dit onder de hoede van de Koninklijke Automobiel Club van België gebeurd. Het gaat om de Rally van Ieper die doorgaat van 18 tot 20 juni en andermaal meetelt voor de Internaionale Rally Challenge, de tegenhanger zeg maar van het WRC.
Vijf van de twaalf wedstrijden van het IRC-kampioenschap maken deel uit van het programma van het "BFGoodrich Drivers Team 2009. België is, na Monaco, het tweede land om dit evenement te ontvangen.Het initiatief van het "BFGoodrich Drivers Team" geeft de formatie van één van de vijf weerhouden naties de mogelijkheid om deel te nemen aan de manche van het IRC-kampioenschap (Intercontinental Rally Challenge) in het land van herkomst. Hij of zij zal een Peugeot 207 Super 2000 besturen tijdens de Rally van Ieper en kan rekenen op de technische en professionele begeleiding van het Team Kronos, het uittredende kampioenenteam in IRC met Nicolas Vouilloz en Freddy Loix.
Scenario en timing :gedurende de periode van 30 april tot 22 mei 2009 dienen de kandidaturen van de geïnteresseerde rijders verzonden te worden naar R.A.C.B. De volledige lijst met alle kandidaten zal tenslotte door de Belgische federatie overgemaakt worden aan de verantwoordelijken van BFGoodrich en Kronos. Het zijn deze laatsten die een eerste selectie doorvoeren en vijf kandidaten voordragen. BFGoodrich en het Team Kronos roepen op 29 mei 2009 een jury van nationale journalisten samen, die de bemanning zal kiezen die de kans krijgt om met de Peugeot 207 Super 2000 deel te nemen aan de Belgium Ypres Westhoek Rally.
De stemming is geheim. De weerhouden bemanning zal deelnemen aan de Belgische IRC-manche in de kleuren van BFGoodrich / Kronos, net zoals de drie andere rijders van het team, Freddy Loix, Nicolas Vouilloz en Kris Meeke, eveneens achter het stuur van de Peugeot 207 Super 2000. Op 10 juni wordt een testsessie voorzien in de streek waar de wedstrijd betwist wordt, hetgeen de formatie moet toelaten kennis te maken met de Peugeot 207, het gamma van de BFGoodrich-banden en de omkadering van het Team Kronos. Na deze testsessie kan de gekozen formatie in de best mogelijke omstandigheden deelnemen aan de wedstrijd die plaatsvindt van 18 tot 20 juni 2009.
"Het BFGoodrich Drivers Team" is een origineel project en mag gezien worden in de Belgische rallywereld", zegt Geoffroy Theunis, directeur van de sportieve federatie van de Royal Automobile Club of Belgium. "Wij zijn uitermate opgezet met de kans die Belgische rally-rijders wordt geboden door BFGoodrich en Kronos Racing"
Voor het merk BFGoodrich is het een gelegenheid om hun betrokkenheid in de rallys te benadrukken. « Het BFGoodrich Drivers Team is het bewijs van de sterke betrokkenheid van BFGoodrich en het is een passende illustratie van onze producten en ons dynamisme, » verduidelijkt Frédéric Henry-Biabaud, Directeur Competitie bij de Groep Michelin. "Van bij het debuut in rally, zijn wij trouw gebleven aan de banden van BFGoodrich en wij zijn dan ook fier dat wij in het kader van zulk een project kunnen samenwerken met de verantwoordelijken van het Franse merk, stelt Marc Van Dalen, Directeur van Kronos Racing. « Het BFGoodrich Drivers Team is voor de rijders een unieke en uitzonderlijke promotie in een ideale context: het resultaat van de Rally van Monte-Carlo is hiervan het levende bewijs!
Wie wordt de opvolger van Patrick Snijers, laureaat 2008 van het BFGoodrich Drivers Team, die de Belgische kleuren verdedigde en beslag legde op een knappe 5de plaats? De formulieren en kandidaturen dienen verzonden te worden naar : Royal Automobile Club of Belgium Ter attentie van Sylvie Sterckx Aarlenstraat, 53 1040 Brussel
Voorwaarde tot deelname : open voor elke Belgische rijder in het bezit van een RACB-vergunning, zonder leeftijdsgrens, op uitzondering van de winnaar van het BFGoodrich Drivers Team 2008. OPGELET : afsluiten van de inschrijvingen op 22 mei 2009 (middernacht) Voor alle inlichtingen, contacteer: R.A.C.B. Sport Sylvie Sterckx Tel 02.287.09.60 Fax 02.675.61.19 Mail: sst.sport@racb.com (meegedeeld door RACB)
Bertrand Baguette smaakt Belgische druk in hemels Francorchamps
Vorig jaar won Bertrand Baguette op prachtige wijze de Belgische manche van de World Series by Renault. A.s. weekend staan er weer twee manches van de Formula Renault 3.5 op het programma van de World Series by Renault, die zaterdag en zondag worden betwist in Francorchamps. De rijder van het RACB National Team kan in de Ardennen alvast rekenen op de steun van een hele schare Belgische supporters.
Het seizoen van Bertrand in de wachtkamer van de Formule 1 startte alleszins op schitterende wijze. Tijdens de eerste meeting van het jaar in het Spaanse Barcelona eindigde Bertrand Baguette in de eerste race als tweede op het podium.
"Het was nochtans niet gemakkelijk", herinnert de jonge Belg zich. Tijdens de "superpole", tekende ik voor de 6de snelste tijd. In wedstrijd moest ik voortdurend de aanvallen van Adrian Valles afslaan, terwijl Marcos Martinez van ons wegreed. Maar ik slaagde in mijn opdracht. Ik ben ervan overtuigd dat ik deze prestatie had kunnen overdoen in de 2de race. De techniek besliste er anders over. Niettemin ben ik tevreden over het Catalaans weekend en een eerste podium in de eerste wedstrijd."
Het vooruitzicht om veel beter te doen in Francorchamps is enorm. Nadat een Spanjaard voor eigen publiek twee keer won, zou een Belg wel eens voor een Brabançonne kunnen zorgen aan de voet van de Raidillon. "Het is niet alleen mijn lievelingscircuit, maar daarenboven zou onze auto zich goed moeten gedragen op dit snelle tracé", stelt de man van het RACB National Team. Sinds de races in Barcelona heeft het team Draco heel wat wijzigingen doorgevoerd. In kwalificatie zouden we zeer sterk uit de hoek moeten komen. En, ja, het is ook de piste waar ik in 2008 een onvergetelijke overwinning behaalde. De herinnering aan de massa toeschouwers die aan de voet van het podium hun vreugde toonden, zal ik niet vlug vergeten. Ik ga er dan ook tot het uiterste gaan om dat allemaal nog eens over te doen!" Heel wat toeschouwers zullen in Francorchamps uitkijken naar een zege van de Belg Bertrand Baguette. Zorgt die belangstelling niet voor extra druk op je schouders?
"Noem het een positieve druk", vertelt de belofte in de éénzitterij. Het is leuk om vast te stellen dat al deze mensen daar zullen zijn om mij aan te moedigen. Voor mezelf is deze wedstrijd één van de velen die op de kalender prijken. Het is een normaal race-weekend, met dit verschil dat ik thuis ga slapen. Yves Decorte, mijn manager, regelt alles om mij uit de buurt te houden van de tweeduizend genodigden die wij voor dit weekend verwachten. Ik kan mij dus volledig concentreren op mijn werk, net alsof ik aan de andere kant van de wereld aan de slag ga.»
Welk weer we ook zullen krijgen in de buurt van Francorchamps, daar liggen de vertegenwoordiger van het RACB National Team niet echt wakker van: "Droog of nat, dat maakt voor mij weinig verschil uit. Alleen voor de toeschouwers is het een stuk aangenamer om de autos onder een stralende zon te zien voorbijsnellen.". Tot daar Bertrand Baguette die dit alles door RACB liet overmaken aan echte en andere journalisten.(Wout Christiaenssen/Foto:RACB)
Seizoensrally op 22 en 23 mei met vuurwerk op wielen !
Vorig jaar presenteerde de Sezoens Rally al een "Festival van World Rally Cars". Dit jaar wordt het, zo mogelijk, nog beter, want opnieuw trekt de nationale rally in Noord-Limburg een internationaal startveld met een hele reeks WRCs aan. Op zaterdag 23 mei is Bocholt een dag lang het centrum van de Belgische en Nederlandse rallysport. De Belgische top neemt het in de 33ste Sezoens Rally immers op tegen de tenoren van het Nederlands kampioenschap en ook de grote kanonnen van de Euro Rally Challenge zakken naar Limburg af voor de eerste manche van hun internationale competitie. Kortom, in de 33ste Sezoens Rally zullen de Belgische titelkandidaten serieus moeten trappen om punten te pakken, want de concurrentie is sterk gewapend.
Racing Team Moustache heeft zijn zaken goed voor mekaar. Vorig jaar presenteerde de Sezoens Rally de Euro Rally Challenge in België. Dit jaar komt dit kampioenschap terug naar Bocholt, maar er is meer. De Noord-Limburgse rally staat zelfs op de kalender van het Rallyclinic Dutch Open, het Nederlands rallykampioenschap, zodat ook de voltallige Nederlandse top van de partij zal zijn. Organisatorisch geen probleem, want het team van RT Moustache is er klaar voor: "De timing is ruimer geworden. Ze starten vroeger en finishen later, zodat 140 teams aan de start kunnen komen. Verder hebben is ook de servicezone uitgebreid om iedereen op gepaste wijze te kunnen verwelkomen in Bocholt. Voor de toeschouwers werd een voorverkoop voor de tickets gelanceerd, zodat ze de drukte zaterdagochtend in het rallycentrum kunnen vermijden."
Snijers met het mes tussen de tanden
In de Belgische titelstrijd wordt de Sezoens Rally, de derde manche, al cruciaal. Na twee wedstrijden kon Patrick Snijers immers nog geen punt scoren. De zevenvoudige Belgische kampioen moet absoluut een topresultaat behalen met zijn Subaru Impreza WRC S12 in Bocholt, waar Patrick op zijn geliefde gravelproeven voluit zal gaan. Maar, Melissa Debackere, met haar Toyota Corolla WRC aan de leiding in het kampioenschap, steekt in topvorm en Paul Lietaer bewees met overwinningen in 1992 en 1993 dat het gravel hem niet afschrikt en de zege in de TAC Rally bewees dat zijn Impreza WRC potentieel heeft.
Hypermoderne WRCs voor Wevers, van Merksteijn en Korda
Bij afwezigheid van Tsjoen, Van Parijs en Deferm, zal de tegenstand voor onze landgenoten in de eerste plaats uit Nederland komen. De winnaar van vorig seizoen, Erik Wevers, keert terug naar Bocholt met zijn Ford Focus WRC06, maar ook Peter van Merksteijn Jr komt aan de start met zijn Ford Focus WRC07 met het oog op het Nederlands kampioenschap. Het team brengt mogelijk zelfs een tweede Focus WRC06 aan de start. De Hongaar Erik Korda heeft een supersnelle Subaru Impreza WRC S12B om de Fords het vuur aan de schenen te leggen.
Let op voor de outsiders.
Iedereen kijkt uit naar de World Rally Cars, maar met een snelle Groep A kan je ook heel ver komen op de maaskiezel. Zeker met een specialist als Gunther Monnens aan het stuur, al is die nog op zoek naar een Britse WRC. Andere outsiders die we zeker in het oog moeten houden zijn Jasper van den Heuvel, leider in het Nederlands kampioenschap met zijn Lancer EvoX Gr.N, Bob Colsoul, Jonas Langenakens, Piet Van Hoof, Arjen de Koning, Hein Jonkers en Mihali Hodula met hun Lancers Groep A. In de standaardklasse nemen de Denen Pedersen, Bodilsen en Andersen het op tegen Bonjean, Hopmans, Hermans en een hele vloot Nederlandse Mitsubishis. Chris Van Woensel wordt met zijn sterk geëvolueerde Nissan 350Z het grote voorbeeld voor de deelnemers aan de Nederlandse Nissan 350Z Cup, maar de Brabander zal vooral uitkijken naar het duel met de BMW M3 van Andy Lefevere. Mogelijk krijgt hij nog weerwerk van Peter van Merksteijn Sr met een Porsche.
In het Criterium, de nevenwedstrijd, krijgen we weer vuurwerk van de tenoren in het VAS-kampioenschap, aangevuld met snelle streekrijders. Paul Allerts presenteert zelfs zijn pas aangekochte Subaru Impreza WRC S5, maar vader en zoon Louies, Jan Czech, Stefan Van Craenenbroeck en Danny Claesen zullen zich niet zomaar gewonnen geven. (Wout Christiaenssen/Foto:Citroën)
Het FIA-GT kampioenschap 2009 begint tijdens het weekend van 2 en 3 mei in Silverstone. Voor het Marc VDS RacingTeam de gelegenheid om zijn programma met de bloedmooie Ford GT officieel te beginnen. Het hele seizoen zal er nauw worden samengewerkt met het Matech Team, dat de splinternieuwe GT1-versie van de bolide ontwikkelde.Vooraleer het op te nemen tegen het kruim van de FIA-GT hebben het Marc VDS RacingTeam en Matech twee grote testsessies afgewerkt. Twee keer twee dagen in Magny-Coursen Paul Ricard,aldus Bas Leinders, die het testwerk deelde met zijn ploegmaat Renaud Kuppens. Die tweede sessie liet ons bovendien toe om ons te meten met de concurrentie, want het waren de officiële pre-seizoenstesten.
Vier dagen in totaal dus, die toelieten om deze nieuwe wagen te ontwikkelen, maar ook de samenwerking tussen de mensen van Marc VDS Racing Team en Matech verbeterde. Iedereen leerde elkaar beter kennen, wat gezien de nauwe samenwerking binnen dit project heel belangrijk is, bevestigt teammanager Jean-Michel Delporte. Beide rijders waren heel enthousiast over deze eerste kilometersmet de nieuwe bolide. De tests bleken heel productief, want we werden niet door enige betrouwbaarheidsproblemen gehinderd, stelt Bas Leinders. Renaud en ik konden elkaar afwisselen en vonden de wagen heel overtuigend, ondanks een licht overstuur. De wagen reageerde goed op onze wijzigingen van de afstellingen,iets wat altijd positief is.
Uiteraard gingen we niet op zoek naar de limiet, want ons belangrijkste doel was kilometers afmalen. Zo tikten we in Paul Ricard op zo een vier seconden van de besten aan. Geen onbelangrijk verschil, maar ik ben er van overtuigd dat we die achterstand snel kunnen halveren. Het is in alle geval belangrijk te benadrukken dat deze wagen pas in 2010 moet schitteren, want hij werd al gebouwd volgens de nieuwe reglementen die dan in voege treden. Als we dit jaar al om een podium hadden willen strijden, dan hadden we uiteraard een andere, meer ontwikkelde wagen gekozen. Nu willen we echter vooral de toekomst voorbereiden.
Wat niet wil zeggen dat het duo de wedstrijden van dit seizoen rustig zal afwerken. Ik denk dat er een twaalftal GT1s aan de start van dit kampioenschap zullen staan, analyseert Renaud Kuppens-BasLeinders. In theorie moeten we ons tussen de betere GT1s en de GT2s weten te plaatsen. Onze wagen is in ieder geval de zwaarste. Persoonlijk zou ik me graag binnen de top 10 weten te plaatsen, zowel tijdens de kwalificaties als bij de races. Als er tijdens de wedstrijden een paar incidenten gebeuren, dan behoort dat altijd tot de mogelijkheden
Om met deze gloednieuwe Ford GT in de best mogelijke omstandigheden in Silverstone aan te komen moest deze nog een hele voorbereiding ondergaan: een test op de motorbank, om zo de elektronica aan te passen, een bezoekje aan de windtunnel en het afstellen van de ophanging, de hydraulica en de schokdempers. Er werd dus niets aan het toeval overgelaten.Bas Leinders en Renaud Kuppens zijn er helemaal klaar voor!
Engels rechtsprincipe levert Mc Laren voorwaardelijke straf op
"De openheid en eerlijkheid waarmee Martin Whitmarsh getuigenis heeft afgelegd van wat in Melbourne is gebeurd - een inbreuk op artikel 151c van de Internationale Sportcode - maakt dat de voorziene straf van uitsluiting voor drie GP's in een voorwaardelijke wordt omgezet. Weliswaar met de clausule dat dergelijke feiten zich niet meer opnieuw mogen voordoen." Dat is de conclusie geweest van het World Motor Sport Council dat vandaag in Parijs het "leugenschandaal" rond Mc Laren, Dave Ryan en Lewis Hamilton in hoogste zitting behandelde.
Opluchting voor iedereen. Zoveel is zeker. Martin Whitmarsh, uiteraard goed ingelicht en voorbereid, heeft gebruik gemaakt van een oude Engelse nuance in de rechtspraak. Dat is met name dat iemand die"schuldig" pleit minder zwaar wordt gestraft dan iemand die beweert in een bewezen zaak "onschuldig" te zijn. Dat een Brits rechtsprincipe in een Parijse plaats van actie kan meetellen is niet zo verwonderlijk. FIA-president Max Mosley is van oorsprong een zeer sluw jurist die letterlijk én figuurlijk het klappen van de zweep kent. Hij werkte in de jaren '80 tijdens de oorlog tussen de FIA en de FOCA voor Bernie Ecclestone. Men mag er zeker van zijn dat er geen "Fortis-gate" is geweest, maar dat zo achter de hoek van de Place de la Concorde, in de Maxime's bijvoorbeeld, dit toch eens bij een goeie Margaux is ter sprake gekomen. Want iedereen was op de hoogte dat Martin Whitmarsh ongewapend en met blanke handen naar Parijs kwam. Om te zeggen dat hij zich zéér schuldig voelde en dat bekende.
Als interludium in dit stukje heeft bepaald dié Engelse rechtsnuance ervoor gezorgd dat Bertrand Gachot zo zwaar is gestraft in het "taxi-incident". De advokaat die de Luxemburgse Belg verdedigde heeft onschuldig gepleit. Daarmee was Betrand's toenmalige werkgever zekerder dat het zitje van de Jordan met zekerheid beschikbaar zou zijn om Michaël Schumacher's poep erin te laten glijden. Het aanzien van de F1 veranderde sindsdien drastisch. Op 11 augustus 1995 zei een scherpe, ongeverniste en plezante Bernie Ecclestone ons tijdens een etentje met vijf Belgische journalisten in Budapest nog lakoniek: "Vroeger was de F1 socialer." Hij doelde dan op de jaren dat de teams armoezaaiers waren, met moeite de eindjes aan elkaar konden knopen. Hij zegde er niet bij, in de grootheid van zijn kleine gestalte, dat hij - en niemand anders dan hij - die "bricoleurs" een statuut, een naam gaf. En daarna veel geld liet verdienen.Velen zijn dat al vergeten en denken met displezier aan het trieste feit dat de Grote, Dictatoriale Manitou nu 1 miljard armer is geworden. Door de crisis en zijn echtscheiding. Dromen en mythes hebben op mij geen effect placht hij nog te zeggen. "Alleen feiten". Daar heeft de WMSC zich vandaag aan gehouden, zonder elkaar veel pijn te doen.
Het feit dat Lewis Hamilton door het team werd gedwongen om te liegen tegen de stewards woog het zwaarst. En Lewis, jong en voor het eerste wereldkmapioen, zag in zijn bazen de goden zelve. Dan doe je dingen die je gevraagd zijn. Die je opgedrongen worden. Dat op 2 april j.l. Lewis Hamilton nog ééns werd gehersenspoeld om tijdens een hoorzitting de leugen verder stand te doen, woog nog eens extra door. Maar ook werden de stewards geblammeerd die de brave Trulli 25" als straf aan zijn been lapten."Omdat zij een GP-coureur" straften "zonder zich eerst in kennis te hebben gesteld van alle feiten daaromtrent." Daarmee is hopelijk een woelig hoofdstuk van een al even spectaculair seizoenbegin afgesloten en kan de plaats weer aan de sport worden gelaten. Hoewel het iedere race dansen op een slappe koord zal blijven. Martin Whitmarsh verliet alvast met opgeheven hoofd de FIA en het WMSC. Zoals iedereen aanvoelde dat dit het beste was.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
De Mini van Quinten en Frédéric die groot leert denken
Vorige weekeinde hebben de winnaars van de Dunlop Drivers Cup 2008, Quinten Devreker en Frédéric Van Hoof, met de Mini Cooper hun eerste wedstrijd gereden. Wat niet te zien was is de kennis waarmee het zowat kompakte autootje van het hele veld was volgestouwd. Bas Leinders, onvolprezen autocoureur die tot in de F1 raakte voor een test, had de sfeer geladen in het interieur met alles wat hij die twee jonge mensen de afgelopen maanden heeft geleerd. Geen putje in het asfalt, geen bobbeltje op een curbstone, of de huidige FIA-GT piloot, had hen onderwezen hoe ze daarmee moesten omgaan. Ook met de inhaalmaneuvers van de dikke bakken die talrijker waren dan de Mini's...
De "gasten" deden het goed. Ze stonden met die Mini zelfs de minste tijd in de pits. Het was een hele adderpeol waarin ze terecht kwamen. Vijftig auto's die kriskras door elkaar om de overwinning streden. Hun race was daarom wat anoniem. Maar de Mini leerde hen groot denken omdat echte koersomstandigheden "op schaal" hen werden ingelepeld. Beiden hadden al wel wat rondjes in Zolder op hun actief. Zowel Quinten als Frédéric hebben die microbe van de koers. Erger dan varkensgriep. Je gaat er meestal niet van dood, maar de microbe is niet uit te roeien. Fysiek en mentaal wreet ze alles aan. De zopas gevonden vleesetende bacterie is daar maar flauwekul tegen.
Wat die Mini in de Dunlop Drivers Cup aan die jonge gasten toeliet is de essentie te ervaren van echt autoracen. Eerder dan tegen je rivaal tracht je te winnen op jezelf. Zoeken naar die ene perfecte ronde, die maar zo zeldzaam eens lukt. Telkens betrapt de autocoureur zichzelf op iets te laat, iets te vroeg remmen. Teveel en te weinig gas. Teveel tegenstuur, even teveel schrik gehad en de billen eens dichtgeknepen. Dan weer voluit, terwijl je nog napuft van de zopas doorstane emotie. Eens uit de auto kan je niet direct verwoorden wat allemaal in je hersenen is opgenomen. Dan zie je nog eens stiekem naar die Bas, die je al zoveel heeft geleerd, zich altijd bescheiden uitdrukt, en ook vandaag nog een snel coureur-vakman is. Dat zal hij weldra in het FIA-GT-kampioenschap weer bewijzen. Dus is de ervaring met de Mini heel groots geweest. "Het was een fantastisch weekeinde", zeidden Quinten en Frédéric. Jonge mensen spreken naar waarheid. Die hebben de geboorte van de leugen die leidt tot wat morgen bij de FIA rond Mc Laren wordt uitgeklaard nog niet moeten meemaken. De Mini vasthouden en er heel groots mee rijden. Julien Vernaeve plakte de mensen ermee aan het Zolder's circuitpark. Voer voor Quinten en Frédéric. En voor Leo Bylemans die voor een perfecte Mini zorgde !(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Dunlop)
Het Centraal Bureau voor Statistiek in Nederland heeft ter kennis gesteld dat de duurzame energie van 2,9% naar 3,4% is toegenomen. De windmolens en het meeverbranden van biomassa in de elektricteitscentrales zouden daarvan aan de basis liggen. In de biomassa die mee wordt verbrand zit een flink aandeel mest en gehakkeld afvalhout. Waterkracht en zonne-energie behoren tot de laagste medegroeiers (0,2%). In de brandstof voor auto's zou minder bio worden toegevoegd omdat in 2007 al veel meer dan het verplichte percentage werd gemengd in diesel en benzine. Daarom vorig jaar wat minder.
Nederland neemt duidelijk het voortouw met de windmolen-energie. Ons land hinkt wat achterop. ook met wat vandaag al kan worden gerealiseerd. Zo is en blijft het een doorn in het oog van de rechtgeaarde mobiliteitsmens dat Mitsubishi zijn iMiEV als complete elektrische auto niet kan aanbieden omdat er geen bevoorradingspunten zijn. Dat geldt ook voor de elektrische Smart. Hetzelfde voor waterstof. Die kan je in België alleen tanken in het Totalstation van Ruisbroek. Dat is Brussel uit, richting Parijs. BMW en Mercedes hebben pasklare waterstofauto's. Naar verluidt komt er volgende week op 7 mei 2009 zo één naar Zolder. Dan wordt om 10 uur 20'20" een aftelklok naar 5 mei 2010 gestart. Dat is de datum van een groot feest rond de 0-uitstoot.Maar nu op 7 mei zal Bas Leinders al enkele records neerzetten met elektrische voertuigen.(wr)
Biobrandstof van de tweede generatie in Eco Shell Marathon
Een universiteit in Genève bouwt een auto met een carbonchassis, een heel kleine viertaktmotor en een zo goed als wrijvingsloze transmissie. Daarmee zal worden getracht met één liter brandstof het record van 834 km te breken. Specifiek is dat de brandstof bio is van de tweede generatie. Dat wil zeggen dat vegetarisch afval wordt gebruikt én vermengd met de RON95 benzine. De grote verdienste om bosafval te gebruiken is dat de voedselketen beschikbaar blijft om de mensen te voeden. De nieuwe "auto" waarmee zal worden gekoerst weegt plusminus 30 kg en is voorgesteld op het circuit van Nogaro in Frankrijk.(wr)
Morgen gaat Martin Whitmarsh, baas van Mc Laren F1, alleen naar zijn rechters op de Place de la Concorde nummer 8. De inzet is dat de FIA oordeelt over het leugenschandaal van Melbourne. Lewis Hamilton had tijdens de persconferentie gelogen dat zijn directe baas Dave Ryan opdracht had gegeven om Jarno Trulli die even uit de baan was gegaan weer voorbij te laten. Hamilton vertraagde en een ietwat ongelovige Trulli passeerde dan de wereldkampioen en nam zijn eerdere derde plaats achter de Safety Car weer in. Zodra dat was gebeurd legde Mc Laren klacht neer "dat Trulli onder de SC Hamilton was voorbij gereden". Eerst werd Trulli gestraft, maar toen bleek uit een opgenomen radiogesprek, dat Hamilton dat maneuver in opdracht van Dave Ryan had uitgelokt, werden later Hamilton's punten van de GP van Australië ontnomen en verdween hij uit de uitslag.
Lewis Hamilton die door Ron Dennis bij Mc Laren is gekneed gedurende meer dan tien jaar, moet hebben gedacht: "De baas spreekt, dus dit is een bevel." Zonder erbij verder na te denken vertraagde hij en Trulli, die moet hebben gedacht dat er iets was met de auto van Hamilton, reed er voorbij. Net... zoals Hamilton Trulli voorbij was gereden toen die met de vier wielen buiten de baan een slippertje voltooide en "par hasard" uit de grindbak weer de weg op sukkelde en in vierde positie bleef rijden. Dat is gewoon een wedstrijdfeit ! De rijder die onder gele vlag of safety car een deelnemer voorbij rijdt die van de baan is gegaan, is niet strafbaar. Wat er dus door het brein van de Mc Laren-verantwoordelijke is gegaan is onbegrijpelijk. Charlie Whiting, de koersdirecteur, moet ook in verwarring zijn gebracht. Want de situatie kan op twee manieren worden uitgelegd, ware...het niet dat "het bevel" Trulli opnieuw voorbij te laten op band staat. Voor alle duidelijkheid: Hamilton is een groot coureur maar gezien zijn leeftijd en strenge opleiding bij Ron Dennis is angst de voedingsbodem geweest om te liegen. Wie niet kan zeggen wat hij denkt tegen zijn baas die heeft geen goede werkgever. Lewis heeft overigens - tijdens het radiogesprek - verschillende keren gevraagd :"ben je zeker dat ik hem terug voorbij laat..." Het bevel bleef, de knecht volgde het.
Ron Dennis' naam komt in het stuk niet voor. Alleen van Dave Ryan - afgedankt op de vlieger gezet - en die van teambaas Martin Whitmarsh. Die zit met de "gebakken peren". Geruchten als zou Mc Laren voor twee races uit het WK worden genomen, of zelfs voor een heel seizoen, doen o.a. Mercedes steigeren. Het merk met de ster voelt zich niet lekker met de hele affaire. Ze hebben er namelijk niets mee te maken. Ze leveren de beste motoren aan Mc Laren, Brawn GP en Force India. Daarbij blijft het. Adrian Newey wiens contract ten einde loopt met Renault, kijkt likkebaardend naar een Mercedesmotor voor de Red Bull RB5. Waarschijnlijk tevergeefs, tenzij Mc Laren héél zwaar, onredlijk zwaar, wordt gestraft. Dat ergste scenario mogen we ons voor morgen niet wensen.
De geboorte van de leugen gaat terug tot het spionageschandaal waar Mc Laren bij betrokken geacht werd en een heel hoge boete heeft voor betaald. Ron Dennis heeft die geslikt. Maar wie het van mecanicien tot Mc Larenbaas en GP-legende brengt, die heeft zo zijn karakter. In het geval van Ron is dat heel sterk, onbehaaglijk sterk. Daarom kan men Ron Dennis eerder bewonderen dan liefhebben. Hij is "gemaakt" door de onlangs overleden Teddy Mayer. Mannen van graniet die me doen denken aan een Spaanse stierenvechter die op de horens werd genomen, fysiek en mentaal werd gekraakt, maar sterk genoeg was om na jaren terug te komen en de grootste van Spanje te worden. Ron heeft die boete voor het spionagegeval betaald.
Sindsdien zijn er rare dingen gebeurd. The News of the World, een Britse tabloïd bracht Max Mosley op een rare manier in het nieuws. Maar straffe Max overleefde dat seksschandaal wonderwel en bleef de lakens uitdelen. Overigens was dat niet zo erg. Acteren is meestal vrijwilligerswerk. Een mens mag toch zo zijn hobby's hebben. Maar Max Mosley is er ook weer niet de man naar om dat zomaar over zich heen te laten gaan. De schade is aangericht waarbij vooral niet mag verondersteld worden dat iemand vanuit Mc Larenhoek achter de schermen voor een afrekening zou hebben gezorgd. Nu het "leugenschandaal" als nog eens een revanche... 't Was niet netjes wat Dave Ryan aan Hamilton beval. 't Was ook niet netjes dat ooit Ken Tyrrell loden bolletjes met het water mee in de tank goot om op de weegschaal na de traingen het minimum gewicht te halen. 't Was misschien ook niet hélemaal correct dat Ayrton Senna op voorhand aankondigde dat hij Prost in de GP van Japan in 1991 uit de baan zou rijden...en deed ! Martin Whitmarsh zal morgen bij de FIA alles toegeven en hopen dat de rechters Jezuïeten zullen zijn. Dan moet een leugentje om bestwil kunnen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
Yokohama brengt band uit die is gemaakt van appelsienschillen
Yokohama, de even kwalitatieve als in de autosport dragende kracht, brengt in juni van dit jaar een band uit die voor 80% is gemaakt van appelsienschillen. Daarmee wordt enorm veel natuurrubber uitgespaard. Het milieu kan er maar wel bij varen. De bandenreus, ontstaan in 1917 in de gelijknamige grote Japanse havenstad, heeft een zogenaamde nano-compound samengesteld uit appelsienolie die afkomstig is van de schillen. Daarmee gaat het over de bio-van-de-tweede generatie, met name de producten die zijn gemaakt van de afval van de voedselketen en niet over van de uit de voedselketen gehaalde ingrediënten. De "dB super E-spec"-band heeft 20% lagere rolweerstand, levert dus minder brandstofverbruik op en is door gebruik van niet fossiele materialen milieuvriendelijk.
Vermengd met natuurrubber maakt appelsienolie het oppervlak van de band flexibeler zonder dat het wrijvingscoëfficiënt van de band op de weg in het gedrang komt. Door de flexibilitet van het loopvlak veert de band over de kleinste oneffenheden in de weg en kleeft er zich als het ware aan vast. Rijcomfort en wegligging zijn door die "nano"-ingrepen in de interactie tussen band en wegdek op een niveau dat tot nog toe ongezien is. De band "grijpt" zich vast rond de oneffenheden op de weg. Rechtuitstabiliteit is dan ook de hoogst mogelijke tot nu toe gekend. De appelsienolie in de natuurrubber laat ook toe gemakkelijker hitte te verwerken bij bochtenwerk, remmen of sportief rijden. Er zou ook een lager brandstofverbruik zijn en bijgevolg ook een lagere CO2-uitstoot.
Yokohama is bij veel autosportdisciplines betrokken: het WTCC, de ATS F3 Cup en ook ,in de ALMS wordt geschiedenis geschreven. In de ALMS Green Challenge, eigenlijk in het leven geroepen doo SAE, de overheid en Michelin, vecht Yokohama als geen ander. In St.Petersburg was de Panoz die in de GT2 derde eindigde met Yokohama's uitgerust. In Sebring de Panoz Esperante GTLM met Ian James en Dominik Farnbacher de "works"-Porsche's 911 GT3 RSR en BMW E92 M3-teams vooraf. Met de Advan A005. Ook doen steeds meer autoconstructeurs beroep op Yokohama als eesrte montage omwille van de kwaliteit/prijs-verhouding.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Yokohama)
Thierry Neuville deed beter dan verwacht in Wallonië
Thierry Neuville is in de Rally van Wallonië een maat te sterk gebleken voor zijn concurrenten in de Citroën Racing Trophy Belux. Hij eindigde overigens op de 12de plaats algemeen, voor veel sterkere auto's. "Ik had maar 40 km gereden met de Citroën C2R2 voor de wedstrijd", liet hij los, gekweld door enige onzekerheid voor de start. Maar naarmate de kilometers vorderden sprak de chrono telkens in zijn voordeel.sprak. Zijn tegenstanders Gilles Schammel en Frédéric Béco werden naar de tweede en derde plaats verwezen. Citroën beleefde heel het voorbij weekeinde een succesverhaal. Sebastien Loeb won in Argentinië zijn 52ste WK-proef en Daniël Sordo die tweede werd completeerde het podium. Sébastien Ogier en Julien Ingrassia dikten het succes nog aan met een zege bij de "Juniors".
Thierry Neuville is lid van het National RACB Team samen met Bertrand Baguette, Laurens Vanthoor en Benjamin Bailly. Hij is afkomstig uit het Oostkanton van ons land en de zwierigheid van de smalle wegeltjes aldaar zit hem in het bloed. Vorig jaar manifesteerde hij zich als de beste in een andere promotiecup en werd daarom door de Koninklijk Automobiel Club van België uitverkoren. Het is duidelijk dat Thierry Neuville niet op dat niveau gaat blijven hangen. Ietwat overmand door het gemak waarmee François Duval won, droomde hij beslist van binnen afzienbare tijd hetzelfde te doen. Melissa De Backere voert nu het klassement aan voor het BK Rally, ook al omdat Patrick Snijer's Subaru-motor het direct na de start begaf. (Tekst:Walter Rombauts/Foto: Willy Weyens)
Pertti Kuismanen wint met Duncan Huisman in Zolder
Race twee van de Zolder Belgian Race Kick Off is gewonnen door de Fin Pertti Kuismanen en zijn Nederlandse kameraad Duncan Huisman. Het duo finishte voor Van Hooydonk-Wauters na wat weer een spannende race zal worden genoemd. Veel volk is niet getuige geweest van een gesmaakt Zolderweekend. Zaterdag weinig, vandaag zondag wat meer. De mensen zien door het bos de bomen niet meer. De Rally van Wallonië als eigenlijke one-men-show van François Duval, de Zolderse Race, de GP van Bahrein F1, de GP2 in datzelfde sjeikenland met onze landgenoot Jerôme D'Ambrosio in een sterrol. De sjeiken konden overigens geen zand strooien in de ogen van het fenomeen Sebastein Loeb die in de Rally van Argentinië Citroën weer deed blinken !
Die Pertti Kuismanen die het Zolders asfalt wat afstofte, is geen piep- die geen onbekende is in het FIA GT-kampioenschap. Althans niet in de statistische zin. Het moet de man zijn die de centen meebrengt en een wel piep- de chrono's laat zetten. Want in de FIA-GT-context sprokkelde hij met een Chrysler Viper GTS-R vier kampioenschapspunten bijeen in 2003. In dat jaar deelde hij het zitje met Vanina Ickx, Jean Luc Blanchemain en Stefano Zonca. Vervolgens scoorde hij 3,5 eenheden in 2006 in de Corvette C5-R van PSI Experience waaraan de namen van Markus Palttala, Bernard Dehez en Vincent Radermecker ook al niet vreemd zijn. Tom Cloet deelde in 2007 de SRT Corvette C5-R met de Fin waarvan de leeftijd moeilijk is te achterhalen. Freddy Lienhard die met Theys en Lammers scoorde in o.a. Porsche Spyder's moet nu 63 zijn.
Volgens wat bekend is moet het Zolderse podium het eerste zijn in de autosportcarrière van Pertti Kuismanen. Voor de rest heeft hij niets gewonnen, geen podium gehad, maar dan altijd wel gezien in de FIA-GT context. Mogelijk heeft de man tussen de elands nog wat geraced en hebben de archivarissen zijn welklinkende naam vergeten te acteren. Die mogelijke nalatigheid is daarmee rechtgezet. Voor de duidelijkheid: de eerste race zaterdag in Zolder voor het Belgian GT werd gewonnen door Bouvy - Coens in een Ferrari F430 GT3 van Delahaye Francorchamps Motors. De zege van Kuismanen - Huisman in de Ford GT3 is een frisse opsteker binnen het veld van vetrouwde merken.(wr)
Pininfarina Sintesi zet toeleveranciers transmissie voor schut
Los van de heersende crisis is er slecht nieuws voor producenten van transmissies allerhande die zijn bestemd voor de automotive-industry. Net als Michelin aandrijving, remmen én afvering binnen één velg creëerde wint wereldwijd de idee van één elektrische aandrijfmotor per wiel veld. Nissan denkt eraan, Volvo ziet het meer dan zitten en exclusieve rakkers uit fabeltjesland van de auto als Pininfarina goochelden er ook al mee op de voorbije salons.
De Sintesi kenmerkt zich door vier vleugelportieren en omdat ophangings-elementen en versnellingsbak ontbreken is meer designvrijheid geboden. De carrosserie - getekend onder leiding van de Belg Lowie Vermeersch - ligt als het ware over de passagiers heen gedrapeerd. In feite zit in ieder wiel een brandstofcel die de elektromotor aandrijft. dat is 43,5 pk per wiel en het maximum koppel bedraagt 750 Nm. De 248 km/h top en de 7"5 van 0 naar 100 km/h zijn complete bijzaken in deze revolutionnaire autobouw. Wel van belang is de bedreiging die hiervan uitgaat voor de talrijke fabrikanten van versnellingsbakken en transmissies allerhande. Gesteld dat dit in seriebouw wordt toegepast, verdwijnen er sowieso weer jobs.(wr)