Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JAOERSHEID ?
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    29-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIA-GT begint dit weekeinde in Silverstone
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het FIA-GT kampioenschap 2009 begint tijdens het weekend van 2 en 3 mei in Silverstone. Voor het Marc VDS RacingTeam de gelegenheid om zijn programma met de bloedmooie Ford GT officieel te beginnen. Het hele seizoen zal er nauw worden samengewerkt met het Matech Team, dat de splinternieuwe GT1-versie van de bolide ontwikkelde.Vooraleer het op te nemen tegen het kruim van de FIA-GT hebben het Marc VDS RacingTeam en Matech twee grote testsessies afgewerkt. “Twee keer twee dagen in Magny-Coursen Paul Ricard”,aldus Bas Leinders, die het testwerk deelde met zijn ploegmaat Renaud Kuppens. “Die tweede sessie liet ons bovendien toe om ons te meten met de concurrentie, want het waren de officiële pre-seizoenstesten.

    ”Vier dagen in totaal dus, die toelieten om deze nieuwe wagen te ontwikkelen, maar ook de samenwerking tussen de mensen van Marc VDS Racing Team en Matech verbeterde. “Iedereen leerde elkaar beter kennen, wat gezien de nauwe samenwerking binnen dit project heel belangrijk is”, bevestigt teammanager Jean-Michel Delporte. Beide rijders waren heel enthousiast over deze eerste kilometersmet de nieuwe bolide. “De tests bleken heel productief, want we werden niet door enige betrouwbaarheidsproblemen gehinderd”, stelt Bas Leinders. “Renaud en ik konden elkaar afwisselen en vonden de wagen heel overtuigend, ondanks een licht overstuur. De wagen reageerde goed op onze wijzigingen van de afstellingen,iets wat altijd positief is.”

    “Uiteraard gingen we niet op zoek naar de limiet, want ons belangrijkste doel was kilometers afmalen. Zo tikten we in Paul Ricard op zo een vier seconden van de besten aan. Geen onbelangrijk verschil, maar ik ben er van overtuigd dat we die achterstand snel kunnen halveren. Het is in alle geval belangrijk te benadrukken dat deze wagen pas in 2010 moet schitteren, want hij werd al gebouwd volgens de nieuwe reglementen die dan in voege treden. Als we dit jaar al om een podium hadden willen strijden, dan hadden we uiteraard een andere, meer ontwikkelde wagen gekozen. Nu willen we echter vooral de toekomst voorbereiden.”

    ”Wat niet wil zeggen dat het duo de wedstrijden van dit seizoen rustig zal afwerken. “Ik denk dat er een twaalftal GT1’s aan de start van dit kampioenschap zullen staan”, analyseert Renaud Kuppens-BasLeinders. “In theorie moeten we ons tussen de betere GT1’s en de GT2’s weten te plaatsen. Onze wagen is in ieder geval de zwaarste. Persoonlijk zou ik me graag binnen de top 10 weten te plaatsen, zowel tijdens de kwalificaties als bij de races. Als er tijdens de wedstrijden een paar incidenten gebeuren, dan behoort dat altijd tot de mogelijkheden…”

    ”Om met deze gloednieuwe Ford GT in de best mogelijke omstandigheden in Silverstone aan te komen moest deze nog een hele voorbereiding ondergaan: een test op de motorbank, om zo de elektronica aan te passen, een bezoekje aan de windtunnel en het afstellen van de ophanging, de hydraulica en de schokdempers. Er werd dus niets aan het toeval overgelaten.Bas Leinders en Renaud Kuppens zijn er helemaal klaar voor!

    29-04-2009 om 11:35 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Engels rechtsprincipe levert Mc Laren voorwaardelijke straf op
    Klik op de afbeelding om de link te volgen "De openheid en eerlijkheid waarmee Martin Whitmarsh getuigenis heeft afgelegd van wat in Melbourne is gebeurd - een inbreuk op artikel 151c van de Internationale Sportcode - maakt dat de voorziene straf van uitsluiting voor drie GP's in een voorwaardelijke wordt omgezet. Weliswaar met de clausule dat dergelijke feiten zich niet meer opnieuw mogen voordoen." Dat is de conclusie geweest van het World Motor Sport Council dat vandaag in Parijs het "leugenschandaal" rond Mc Laren, Dave Ryan en Lewis Hamilton in hoogste zitting behandelde.

    Opluchting voor iedereen. Zoveel is zeker. Martin Whitmarsh, uiteraard goed ingelicht en voorbereid, heeft gebruik gemaakt van een oude Engelse nuance in de rechtspraak. Dat is met name dat iemand die"schuldig" pleit minder zwaar wordt gestraft dan iemand die beweert in een bewezen zaak "onschuldig" te zijn. Dat een Brits rechtsprincipe in een Parijse plaats van actie kan meetellen is niet zo verwonderlijk. FIA-president Max Mosley is van oorsprong een zeer sluw jurist die letterlijk én figuurlijk het klappen van de zweep kent. Hij werkte in de jaren '80 tijdens de oorlog tussen de FIA en de FOCA voor Bernie Ecclestone. Men mag er zeker van zijn dat er geen "Fortis-gate" is geweest, maar dat zo achter de hoek van de Place de la Concorde, in de Maxime's bijvoorbeeld, dit toch eens bij een goeie Margaux is ter sprake gekomen. Want iedereen was op de hoogte dat Martin Whitmarsh ongewapend en met blanke handen naar Parijs kwam. Om te zeggen dat hij zich zéér schuldig voelde en dat bekende.

    Als interludium in dit stukje heeft bepaald dié Engelse rechtsnuance ervoor gezorgd dat Bertrand Gachot zo zwaar is gestraft in het "taxi-incident". De advokaat die de Luxemburgse Belg verdedigde heeft onschuldig gepleit. Daarmee was Betrand's toenmalige werkgever zekerder dat het zitje van de Jordan met zekerheid beschikbaar zou zijn om Michaël Schumacher's poep erin te laten glijden. Het aanzien van de F1 veranderde sindsdien drastisch. Op 11 augustus 1995 zei een scherpe, ongeverniste en plezante Bernie Ecclestone ons tijdens een etentje met vijf Belgische journalisten in Budapest nog lakoniek: "Vroeger was de F1 socialer." Hij doelde dan op de jaren dat de teams armoezaaiers waren, met moeite de eindjes aan elkaar konden knopen. Hij zegde er niet bij, in de grootheid van zijn kleine gestalte, dat hij - en niemand anders dan hij - die "bricoleurs" een statuut, een naam gaf. En daarna veel geld liet verdienen.Velen zijn dat al vergeten en denken met displezier aan het trieste feit dat de Grote, Dictatoriale Manitou nu 1 miljard armer is geworden. Door de crisis en zijn echtscheiding. Dromen en mythes hebben op mij geen effect placht hij nog te zeggen. "Alleen feiten". Daar heeft de WMSC zich vandaag aan gehouden, zonder elkaar veel pijn te doen.

    Het feit dat Lewis Hamilton door het team werd gedwongen om te liegen tegen de stewards woog het zwaarst. En Lewis, jong en voor het eerste wereldkmapioen, zag in zijn bazen de goden zelve. Dan doe je dingen die je gevraagd zijn. Die je opgedrongen worden. Dat op 2 april j.l. Lewis Hamilton nog ééns werd gehersenspoeld om tijdens een hoorzitting de leugen verder stand te doen, woog nog eens extra door. Maar ook werden de stewards geblammeerd die de brave Trulli 25" als straf aan zijn been lapten."Omdat zij een GP-coureur" straften "zonder zich eerst in kennis te hebben gesteld van alle feiten daaromtrent." Daarmee is hopelijk een woelig hoofdstuk van een al even spectaculair seizoenbegin afgesloten en kan de plaats weer aan de sport worden gelaten. Hoewel het iedere race dansen op een slappe koord zal blijven. Martin Whitmarsh verliet alvast met opgeheven hoofd de FIA en het WMSC. Zoals iedereen aanvoelde dat dit het beste was.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mercedes)

    29-04-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Mini van Quinten en Frédéric die groot leert denken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vorige weekeinde hebben de winnaars van de Dunlop Drivers Cup 2008, Quinten Devreker en Frédéric Van Hoof, met de Mini Cooper hun eerste wedstrijd gereden. Wat niet te zien was is de kennis waarmee het zowat kompakte autootje van het hele veld was volgestouwd. Bas Leinders, onvolprezen autocoureur die tot in de F1 raakte voor een test, had de sfeer geladen in het interieur met alles wat hij die twee jonge mensen de afgelopen maanden heeft geleerd. Geen putje in het asfalt, geen bobbeltje op een curbstone, of de huidige FIA-GT piloot, had hen onderwezen hoe ze daarmee moesten omgaan. Ook met de inhaalmaneuvers van de dikke bakken die talrijker waren dan de Mini's...

    De "gasten" deden het goed. Ze stonden met die Mini zelfs de minste tijd in de pits. Het was een hele adderpeol waarin ze terecht kwamen. Vijftig auto's die kriskras door elkaar om de overwinning streden. Hun race was daarom wat anoniem. Maar de Mini leerde hen groot denken omdat echte koersomstandigheden "op schaal" hen werden ingelepeld. Beiden hadden al wel wat rondjes in Zolder op hun actief. Zowel Quinten als Frédéric hebben die microbe van de koers. Erger dan varkensgriep. Je gaat er meestal niet van dood, maar de microbe is niet uit te roeien. Fysiek en mentaal wreet ze alles aan. De zopas gevonden vleesetende bacterie is daar maar flauwekul tegen.

    Wat die Mini in de Dunlop Drivers Cup aan die jonge gasten toeliet is de essentie te ervaren van echt autoracen. Eerder dan tegen je rivaal tracht je te winnen op jezelf. Zoeken naar die ene perfecte ronde, die maar zo zeldzaam eens lukt. Telkens betrapt de autocoureur zichzelf op iets te laat, iets te vroeg remmen. Teveel en te weinig gas. Teveel tegenstuur, even teveel schrik gehad en de billen eens dichtgeknepen. Dan weer voluit, terwijl je nog napuft van de zopas doorstane emotie. Eens uit de auto kan je niet direct verwoorden wat allemaal in je hersenen is opgenomen. Dan zie je nog eens stiekem naar die Bas, die je al zoveel heeft geleerd, zich altijd bescheiden uitdrukt, en ook vandaag nog een snel coureur-vakman is. Dat zal hij weldra in het FIA-GT-kampioenschap weer bewijzen. Dus is de ervaring met de Mini heel groots geweest. "Het was een fantastisch weekeinde", zeidden Quinten en Frédéric. Jonge mensen spreken naar waarheid. Die hebben de geboorte van de leugen die leidt tot wat morgen bij de FIA rond Mc Laren wordt uitgeklaard nog niet moeten meemaken. De Mini vasthouden en er heel groots mee rijden. Julien Vernaeve plakte de mensen ermee aan het Zolder's circuitpark. Voer voor Quinten en Frédéric. En voor Leo Bylemans die voor een perfecte Mini zorgde !(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Dunlop)

    Bijlagen:
    Bas Leinders, de Meester.JPG (1.9 MB)   

    28-04-2009 om 18:56 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In Nederland is duurzame energie toegenomen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het Centraal Bureau voor Statistiek in Nederland heeft ter kennis gesteld dat de duurzame energie van 2,9% naar 3,4% is toegenomen. De windmolens en het meeverbranden van biomassa in de elektricteitscentrales zouden daarvan aan de basis liggen. In de biomassa die mee wordt verbrand zit een flink aandeel mest en gehakkeld afvalhout. Waterkracht en zonne-energie behoren tot de laagste medegroeiers (0,2%). In de brandstof voor auto's zou minder bio worden toegevoegd omdat in 2007 al veel meer dan het verplichte percentage werd gemengd in diesel en benzine. Daarom vorig jaar wat minder.

    Nederland neemt duidelijk het voortouw met de windmolen-energie. Ons land hinkt wat achterop. ook met wat vandaag al kan worden gerealiseerd. Zo is en blijft het een doorn in het oog van de rechtgeaarde mobiliteitsmens dat Mitsubishi zijn iMiEV als complete elektrische auto niet kan aanbieden omdat er geen bevoorradingspunten zijn. Dat geldt ook voor de elektrische Smart. Hetzelfde voor waterstof. Die kan je in België alleen tanken in het Totalstation van Ruisbroek. Dat is Brussel uit, richting Parijs. BMW en Mercedes hebben pasklare waterstofauto's. Naar verluidt komt er volgende week op 7 mei 2009 zo één naar Zolder. Dan wordt om 10 uur 20'20" een aftelklok naar 5 mei 2010 gestart. Dat is de datum van een groot feest rond de 0-uitstoot.Maar nu op 7 mei zal Bas Leinders al enkele records neerzetten met elektrische voertuigen.(wr)

    28-04-2009 om 15:14 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Biobrandstof van de tweede generatie in Eco Shell Marathon
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een universiteit in Genève bouwt een auto met een carbonchassis, een heel kleine viertaktmotor en een zo goed als wrijvingsloze transmissie. Daarmee zal worden getracht met één liter brandstof het record van 834 km te breken. Specifiek is dat de brandstof bio is van de tweede generatie. Dat wil zeggen dat vegetarisch afval wordt gebruikt én vermengd met de RON95 benzine. De grote verdienste om bosafval te gebruiken is dat de voedselketen beschikbaar blijft om de mensen te voeden. De nieuwe "auto" waarmee zal worden gekoerst weegt plusminus 30 kg en is voorgesteld op het circuit van Nogaro in Frankrijk.(wr)

    28-04-2009 om 13:31 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ja baas, Neen baas, de geboorte van een leugen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Morgen gaat Martin Whitmarsh, baas van Mc Laren F1, alleen naar zijn rechters op de Place de la Concorde nummer 8. De inzet is dat de FIA oordeelt over het leugenschandaal van Melbourne. Lewis Hamilton had tijdens de persconferentie gelogen dat zijn directe baas Dave Ryan opdracht had gegeven om Jarno Trulli die even uit de baan was gegaan weer voorbij te laten. Hamilton vertraagde en een ietwat ongelovige Trulli passeerde dan de wereldkampioen en nam zijn eerdere derde plaats achter de Safety Car weer in. Zodra dat was gebeurd legde Mc Laren klacht neer "dat Trulli onder de SC Hamilton was voorbij gereden". Eerst werd Trulli gestraft, maar toen bleek uit een opgenomen radiogesprek, dat Hamilton dat maneuver in opdracht van Dave Ryan had uitgelokt, werden later Hamilton's punten van de GP van Australië ontnomen en verdween hij uit de uitslag.

    Lewis Hamilton die door Ron Dennis bij Mc Laren is gekneed gedurende meer dan tien jaar, moet hebben gedacht: "De baas spreekt, dus dit is een bevel." Zonder erbij verder na te denken vertraagde hij en Trulli, die moet hebben gedacht dat er iets was met de auto van Hamilton, reed er voorbij. Net... zoals Hamilton Trulli voorbij was gereden toen die met de vier wielen buiten de baan een slippertje voltooide en "par hasard" uit de grindbak weer de weg op sukkelde en in vierde positie bleef rijden. Dat is gewoon een wedstrijdfeit ! De rijder die onder gele vlag of safety car een deelnemer voorbij rijdt die van de baan is gegaan, is niet strafbaar. Wat er dus door het brein van de Mc Laren-verantwoordelijke is gegaan is onbegrijpelijk. Charlie Whiting, de koersdirecteur, moet ook in verwarring zijn gebracht. Want de situatie kan op twee manieren worden uitgelegd, ware...het niet dat "het bevel" Trulli opnieuw voorbij te laten op band staat. Voor alle duidelijkheid: Hamilton is een groot coureur maar gezien zijn leeftijd en strenge opleiding bij Ron Dennis is angst de voedingsbodem geweest om te liegen. Wie niet kan zeggen wat hij denkt tegen zijn baas die heeft geen goede werkgever. Lewis heeft overigens - tijdens het radiogesprek - verschillende keren gevraagd :"ben je zeker dat ik hem terug voorbij laat..." Het bevel bleef, de knecht volgde het.

    Ron Dennis' naam komt in het stuk niet voor. Alleen van Dave Ryan - afgedankt op de vlieger gezet - en die van teambaas Martin Whitmarsh. Die zit met de "gebakken peren". Geruchten als zou Mc Laren voor twee races uit het WK worden genomen, of zelfs voor een heel seizoen, doen o.a. Mercedes steigeren. Het merk met de ster voelt zich niet lekker met de hele affaire. Ze hebben er namelijk niets mee te maken. Ze leveren de beste motoren aan Mc Laren, Brawn GP en Force India. Daarbij blijft het. Adrian Newey wiens contract ten einde loopt met Renault, kijkt likkebaardend naar een Mercedesmotor voor de Red Bull RB5. Waarschijnlijk tevergeefs, tenzij Mc Laren héél zwaar, onredlijk zwaar, wordt gestraft. Dat ergste scenario mogen we ons voor morgen niet wensen.

    De geboorte van de leugen gaat terug tot het spionageschandaal waar Mc Laren bij betrokken geacht werd en een heel hoge boete heeft voor betaald. Ron Dennis heeft die geslikt. Maar wie het van mecanicien tot Mc Larenbaas en GP-legende brengt, die heeft zo zijn karakter. In het geval van Ron is dat heel sterk, onbehaaglijk sterk. Daarom kan men Ron Dennis eerder bewonderen dan liefhebben. Hij is "gemaakt" door de onlangs overleden Teddy Mayer. Mannen van graniet die me doen denken aan een Spaanse stierenvechter die op de horens werd genomen, fysiek en mentaal werd gekraakt, maar sterk genoeg was om na jaren terug te komen en de grootste van Spanje te worden. Ron heeft die boete voor het spionagegeval betaald.

    Sindsdien zijn er rare dingen gebeurd. The News of the World, een Britse tabloïd bracht Max Mosley op een rare manier in het nieuws. Maar straffe Max overleefde dat seksschandaal wonderwel en bleef de lakens uitdelen. Overigens was dat niet zo erg. Acteren is meestal vrijwilligerswerk. Een mens mag toch zo zijn hobby's hebben. Maar Max Mosley is er ook weer niet de man naar om dat zomaar over zich heen te laten gaan. De schade is aangericht waarbij vooral niet mag verondersteld worden dat iemand vanuit Mc Larenhoek achter de schermen voor een afrekening zou hebben gezorgd. Nu het "leugenschandaal" als nog eens een revanche... 't Was niet netjes wat Dave Ryan aan Hamilton beval. 't Was ook niet netjes dat ooit Ken Tyrrell loden bolletjes met het water mee in de tank goot om op de weegschaal na de traingen het minimum gewicht te halen. 't Was misschien ook niet hélemaal correct dat Ayrton Senna op voorhand aankondigde dat hij Prost in de GP van Japan in 1991 uit de baan zou rijden...en deed ! Martin Whitmarsh zal morgen bij de FIA alles toegeven en hopen dat de rechters Jezuïeten zullen zijn. Dan moet een leugentje om bestwil kunnen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mercedes)

    28-04-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Yokohama brengt band uit die is gemaakt van appelsienschillen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Yokohama, de even kwalitatieve als in de autosport dragende kracht, brengt in juni van dit jaar een band uit die voor 80% is gemaakt van appelsienschillen. Daarmee wordt enorm veel natuurrubber uitgespaard. Het milieu kan er maar wel bij varen. De bandenreus, ontstaan in 1917 in de gelijknamige grote Japanse havenstad, heeft een zogenaamde nano-compound samengesteld uit appelsienolie die afkomstig is van de schillen. Daarmee gaat het over de bio-van-de-tweede generatie, met name de producten die zijn gemaakt van de afval van de voedselketen en niet over van de uit de voedselketen gehaalde ingrediënten. De "dB super E-spec"-band heeft 20%  lagere rolweerstand, levert dus minder brandstofverbruik op en is door gebruik van niet fossiele materialen milieuvriendelijk.

    Vermengd met natuurrubber maakt appelsienolie het oppervlak van de band flexibeler zonder dat het wrijvingscoëfficiënt van de band op de weg in het gedrang komt. Door de flexibilitet van het loopvlak veert de band over de kleinste oneffenheden in de weg en kleeft er zich als het ware aan vast. Rijcomfort en wegligging zijn door die "nano"-ingrepen in de interactie tussen band en wegdek op een niveau dat tot nog toe ongezien is. De band "grijpt" zich vast rond de oneffenheden op de weg. Rechtuitstabiliteit is dan ook de hoogst mogelijke tot nu toe gekend. De appelsienolie in de natuurrubber laat ook toe gemakkelijker hitte te verwerken bij bochtenwerk, remmen of sportief rijden. Er zou ook een lager brandstofverbruik zijn en bijgevolg ook een lagere CO2-uitstoot.

    Yokohama is bij veel autosportdisciplines betrokken: het WTCC, de ATS F3 Cup en ook ,in de ALMS wordt geschiedenis geschreven. In de ALMS Green Challenge, eigenlijk in het leven geroepen doo SAE, de overheid en Michelin, vecht Yokohama als geen ander. In St.Petersburg was de Panoz die in de GT2 derde eindigde met Yokohama's uitgerust. In Sebring de Panoz Esperante GTLM met Ian James en Dominik Farnbacher de "works"-Porsche's 911 GT3 RSR en BMW E92 M3-teams vooraf. Met de Advan A005. Ook doen steeds meer autoconstructeurs beroep op Yokohama als eesrte montage omwille van de kwaliteit/prijs-verhouding.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Yokohama)



    27-04-2009 om 17:40 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thierry Neuville deed beter dan verwacht in Wallonië
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Thierry Neuville is in de Rally van Wallonië een maat te sterk gebleken voor zijn concurrenten in de Citroën Racing Trophy Belux. Hij eindigde overigens op de 12de plaats algemeen, voor veel sterkere auto's. "Ik had maar 40 km gereden met de Citroën C2R2 voor de wedstrijd", liet hij los, gekweld door enige onzekerheid voor de start. Maar naarmate de kilometers vorderden sprak de chrono telkens in zijn voordeel.sprak. Zijn tegenstanders Gilles Schammel en Frédéric Béco werden naar de tweede en derde plaats verwezen. Citroën beleefde heel het voorbij weekeinde een succesverhaal. Sebastien Loeb won in Argentinië zijn 52ste WK-proef en Daniël Sordo die tweede werd completeerde het podium. Sébastien Ogier en Julien Ingrassia dikten het succes nog aan met een zege bij de "Juniors".

    Thierry Neuville is lid van het National RACB Team samen met Bertrand Baguette, Laurens Vanthoor en Benjamin Bailly. Hij is afkomstig uit het Oostkanton van ons land  en de zwierigheid van de smalle wegeltjes aldaar zit hem in het bloed. Vorig jaar manifesteerde hij zich als de beste in een andere promotiecup en werd daarom door de Koninklijk Automobiel Club van België uitverkoren. Het is duidelijk dat Thierry Neuville niet op dat niveau gaat blijven hangen. Ietwat overmand door het gemak waarmee François Duval won, droomde hij beslist van binnen afzienbare tijd hetzelfde te doen. Melissa De Backere voert nu het klassement aan voor het BK Rally, ook al omdat Patrick Snijer's Subaru-motor het direct na de start begaf. (Tekst:Walter Rombauts/Foto: Willy Weyens)

     

    27-04-2009 om 16:42 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pertti Kuismanen wint met Duncan Huisman in Zolder
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Race twee van de Zolder Belgian Race Kick Off is gewonnen door de Fin Pertti Kuismanen en zijn Nederlandse kameraad Duncan Huisman. Het duo finishte voor Van Hooydonk-Wauters na wat weer een spannende race zal worden genoemd. Veel volk is niet getuige geweest van een gesmaakt Zolderweekend. Zaterdag weinig, vandaag zondag wat meer. De mensen zien door het bos de bomen niet meer. De Rally van Wallonië als eigenlijke one-men-show van François Duval, de Zolderse Race, de GP van Bahrein F1, de GP2 in datzelfde sjeikenland met onze landgenoot  Jerôme D'Ambrosio in een sterrol. De sjeiken konden overigens geen zand strooien in de ogen van het fenomeen Sebastein Loeb die in de Rally van Argentinië Citroën weer deed blinken !

    Die Pertti Kuismanen die het Zolders asfalt wat afstofte, is geen piep- die geen onbekende is in het FIA GT-kampioenschap. Althans niet in de statistische zin. Het moet de man zijn die de centen meebrengt en een wel piep- de chrono's laat zetten. Want in de FIA-GT-context sprokkelde hij met een Chrysler Viper GTS-R vier kampioenschapspunten bijeen in 2003. In dat jaar deelde hij het zitje met Vanina Ickx, Jean Luc Blanchemain en Stefano Zonca. Vervolgens scoorde hij 3,5 eenheden in 2006 in de Corvette C5-R van PSI Experience waaraan de namen van Markus Palttala, Bernard Dehez en Vincent Radermecker ook al niet vreemd zijn. Tom Cloet  deelde in 2007 de SRT Corvette C5-R met de Fin waarvan de leeftijd moeilijk is te achterhalen. Freddy Lienhard die met Theys en Lammers scoorde in o.a. Porsche Spyder's moet nu 63 zijn.

    Volgens wat bekend is moet het Zolderse podium het eerste zijn in de autosportcarrière van Pertti Kuismanen. Voor de rest heeft hij niets gewonnen, geen podium gehad, maar dan altijd wel gezien in de FIA-GT context. Mogelijk heeft de man tussen de elands nog wat geraced en hebben de archivarissen zijn welklinkende naam vergeten te acteren. Die mogelijke nalatigheid is daarmee rechtgezet. Voor de duidelijkheid: de eerste race zaterdag in Zolder voor het Belgian GT werd gewonnen door Bouvy - Coens in een Ferrari F430 GT3 van Delahaye Francorchamps Motors. De zege van Kuismanen - Huisman in de Ford GT3 is een frisse opsteker binnen het veld van vetrouwde merken.(wr)

    26-04-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pininfarina Sintesi zet toeleveranciers transmissie voor schut
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Los van de heersende crisis is er slecht nieuws voor producenten van transmissies allerhande die zijn bestemd voor de automotive-industry. Net als Michelin aandrijving, remmen én afvering binnen één velg creëerde wint wereldwijd de idee van één elektrische aandrijfmotor per wiel veld. Nissan denkt eraan, Volvo ziet het meer dan zitten en exclusieve rakkers uit fabeltjesland van de auto als Pininfarina goochelden er ook al mee op de voorbije salons.

    De Sintesi kenmerkt zich door vier vleugelportieren en omdat ophangings-elementen en versnellingsbak ontbreken is meer designvrijheid geboden. De carrosserie - getekend onder leiding van de Belg Lowie Vermeersch - ligt als het ware over de passagiers heen gedrapeerd. In feite zit in ieder wiel een brandstofcel die de elektromotor aandrijft. dat is 43,5 pk per wiel en het maximum koppel bedraagt 750 Nm. De 248 km/h top en de 7"5 van 0 naar 100 km/h zijn complete bijzaken in deze revolutionnaire autobouw. Wel van belang is de bedreiging die hiervan uitgaat voor de talrijke fabrikanten van versnellingsbakken en transmissies allerhande. Gesteld dat dit in seriebouw wordt toegepast, verdwijnen er sowieso weer jobs.(wr)

    24-04-2009 om 18:48 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.François Duval als guest star in Rally van Wallonië
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Liefst 101 deelnemers in de nationale wedstrijd, 86 teams ingeschreven in het RACB Rally Criterium, drie sterk bezette promotieformules, een mooie reeks WRC's en een piloot van wereldklasse! Wat kan je nog meer wensen voor de 2de manche van het Kampioenschap van België Rally? De wedstrijd belooft in elk geval nog spannender te worden dan de openingsmanche.

    Na de fel betwiste TAC Rally, waarin Melissa Debackere op amper negen seconde van winnaar Paul Lietaer strandde, staat de Rally van Wallonië voor de deur. Wat heeft deze unaniem gewaardeerde rally, met een erg selectief parcours, in petto? Het parcours rond Namen is ook dit jaar weer erg selectief en uitdagend. Bovendien heeft het publiek heel wat redenen om de klassementsproeven van vrijdag tot zondag bij te wonen.

    Net zoals in Tielt, komen er een reeks WRC's aan de start. Pieter Tsjoen, met vijf zeges op de teller (evenveel als Robert Droogmans) zal zijn opgave in West-Vlaanderen trachten te vergeten met een 6de succes aan het stuur van zijn Ford Focus WRC07. Op voorwaarde dat hij zijn rijbewijs tijdig terug krijgt, zal Patrick Snijers zich niet zomaar laten doen. Ook hij heeft honger naar een zege. Met zijn Subaru Impreza WRC S12 hoopt Snijers voor de 5de keer te winnen in Jambes, 13 jaar na zijn laatste zege en... 25 jaar na de eerste overwinning in Namen.

    De twee koplopers uit de TAC zullen ook hun woordje mee willen spreken. Paul Lietaer, wiens sponsor heeft beslist om hem in te schrijven in Namen om zijn leidersplaats in het kampioenschap te kunnen verdedigen, wil een maximum aan punten scoren, hoewel zijn gebrek aan parcourskennis een handicap zal vormen. De snelste jongedames van het weekend (Melissa Debackere en Lara Vanneste) willen hun uitstekend seizoensbegin bevestigen.

    Hubert Deferm (Subaru Impreza WRC S10) wil zijn titel van Belgisch kampioen rechtvaardigen en zijn zege van vorig jaar bevestigen, terwijl Tim Van Parijs (Ford Focus WRC 05) ook zijn vroege opgave in de TAC naar de vergeethoek wil rijden.
    Maar, al deze kleppers komen mogelijk in de schaduw te staan van een uitzonderlijke rallypiloot. Voor de eerste keer in zijn loopbaan zal François Duval immers een Toyota Corolla WRC besturen.

    "Deze wagen dateert uit 1999 en heeft al heel wat rally's op de teller, vertelt de rallypiloot uit Cul-des-Sarts. Maar, deze Corolla WRC is een persoonlijke droom die in vervulling gaat. Bij ons, in de garage, zijn we fans van Toyota in hart en nieren. Ik heb me al wel eens kunnen uitleven met een wagen van het merk, maar nog nooit aan het stuur van een competitieve Corolla WRC. Ik kan niet inschatten hoe competitief we zullen zijn. Ik weet dat onze Corolla WRC een "full spec" is en dat de wagen erg goed verzorgd is, maar mijn tegenstanders beschikken over modernere en meer geëvolueerde WRC's. Dat is niet erg. Het belangrijkste is dat we het publiek kunnen vermaken met indrukwekkende prestaties en dat we ons amuseren" zegt Duval over zijn materieel.

    Aan deze explosieve cocktail moeten we nog een hele waslijst outsiders toevoegen. Alexandre Romain, die verbluffend sterk van start ging in Tielt en die vorig jaar een beresterke wedstrijd reed in Namen, zal met zijn Mitsubishi Lancer Evo9 Groep A trachten mee te strijden in de top 5, maar Stéphane Lhonnay (idem) en Bob Colsoul (Mitsubishi Evo10) starten met dezelfde ambitie. Zeker ook te volgen: Olivier Collard (Subaru Impreza N12), de spectaculaire GT's van Van Woensel (Nissan 350Z), Lejeune en Schmelcher (Porsche 996 GT3) en de snelle Groep N's, waarin we een strijd verwachten tussen Bonjean, Hermans en Hopmans.

    De Rally van Wallonië vormt ook het theater van drie verschillende promotieformules, waarvan er twee aan het seizoen beginnen in Namen. De befaamde Ford Fiesta Sporting Trophy zal weer fel betwist worden. Kan Matthias Boon zijn succes van de TAC Rally, waar hij de ganse wedstrijd domineerde, bevestigen? Kan Ghislain de Mevius, de man uit de streek, hem het leven lastig maken, net als Briclet, Courteyn en de andere jongeren?

    Het bewijs dat de Rally van Wallonië een uitstekende reputatie heeft wordt geleverd door de West European Clio R3 Trophy, die in Jambes met een tiental piloten zijn seizoen opent. Onze landgenoot Kris Princen zal ongetwijfeld kunnen profiteren van zijn parcourskennis, maar hij zal toch hard moeten trappen om de Fransman Mauffrey, de Nederlanders Abbring en de Winkel, de Brit Waster, de Ier Doyle, de Spanjaard Nafria, de Portugees Oliveira en de andere Belgen Meurens en Lauwaert af te houden.

    Ook de Citroën Racing Trophy begint dit weekend aan het seizoen. Hierin zullen we een reeks Belgische tenoren aan het werk zien. Thierry Neuville, die de kleuren van het RACB National Team zal verdedigen, zal zich kunnen meten met Baugnet, Burton, Schammel, Croes, Béco, Cherain en Blom. Deze lijst is overigens nog niet limitatief.

    Terwijl in deze manche van het Belgian Historic Rally Championship slechts een dozijn wagens aan de start komen, hebben maar liefst 86 teams zich ingeschreven voor het RACB Rally Criterium. Ook daarin zal het spannend worden.

    Al enkele jaren opent de wedstrijd op vrijdagavond met een showproef op de Citadel van Namen. Deze succesformule wordt dit seizoen nog uitgebreid met de deelnemers van het RACB Rally Criterium.

    Zaterdag krijgen de teams 14 klassementsproeven voor de wielen, terwijl zondag nog een stevige slotetappe met 11 KP's volgt. In totaal telt het parcours 258 km tegen de chrono.
    Een "top card" (zaterdag en zondag) kost 20 € en de toegang tot de superspecial vrijdagavond 10 €. De inkom per proef bedraagt 5 €, behalve voor de showproeven van Mohiville en Malonne (8 €), terwijl een programma wordt aangeboden voor de prijs van 5 €.(Tekst:Wout Christiaenssen/Foto:RACB)

    23-04-2009 om 10:55 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marnik Battryn, een nieuwe Schumacher in Francorchamps...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen "Het zit in de genen, mijnheer. Ze zuigen het uit de moederborst mee binnen...D'r is niks aan te doen. Dertien jaar en hypersnel, ook in Kerpen waar die zevenvoudige wereldkampioen F1 is geboren. Hij is met niets anders bezig. Uniboltspel, afstellingen, motorkoeling, remmen, ze zijn steeds jonger !" Vader Jan Battryn vertelt fier over zijn zoon Marnik. Zo hoort het ook want de knaap zet zijn beste voetje op de gas tussen die razende bende vlooien die de karts voor de outsiders moeten zijn. Maar wie de liefde voor de techniek, dat ongenadig kartje in zich heeft, die weet beter. Ze moeten er ook steeds jonger aan beginnen. Zie maar naar de F1. Sebastien Vettel 21 jaar, Laurens Vanthoor in de Formule 3 in mei 18 jaar. Rubens Barrichello moet zich stok voelen, alhoewel...hij vorig jaar in Massa's Karting Trophée in Brazilië nog iedereen een neus zette en won !

    D'r zijn gasten die jong sterven ook al worden ze éénennegentig. Herinneren we ons Paul Frère. Onbekend voor jongeren maar niet onbemind. Morgen op 23 april 2009 verjaart Vlaanderen's beste toerwagencoureur Eddy Joosen. Hij verkoos niet te vertellen hoe jong hij wordt. Na een loopbaan als goudsmid, levensgenieter en tweevoudig winnaar van de "24 Uren van Francorchamps", naast ontelbare andere zege's maakten we zelf een schatting. Daaruit bleek dat hij net uit zijn puberteit is.

    Op de kartpiste van Francorchamps is er dit weekeinde spektakel. Marnik Battryn is er mee favoriet. Eén onder de vlammende jonge gasten die vastberaden is wereldkampioen F1 te worden. Dan moet je natuurlijk beginnen in die rijdende wieg waar alle groten zijn uitgekomen: Senna, Schumacher, Kubica, een oneindige lijst van namen die ieder steentje van de piste, ieder putje in hun staartbeentje als sensor naar hun gave hersenen lieten registreren. Alleen Senna overdreef wat. God reed met hem mee, dat zei hij vaak. Niet om te lachen want hij had redenen om diep gelovig te zijn. Maar op dat karretje was geen plaats voor de Almachtige. Die was Bijbels gezien begonnen met een ezel en nu zijn het die duivelse paardenkrachten. Vandaag rijdt eerder de duivel mee. Stoken in verbrandingskamers. Duiveltjes uit doosjes.

    Marnik Battryn is één van de felste. Roodgeblakerd van geestdrift zal hij dit weekeinde zijn stempel drukken op de meest miskende discipline van het autorijden. Dat is het plezante aan een blog. Je kan over het leven vertellen zoals het is, uit de leugens die als een spinneweb de wereld omspannen, gewoon maar omdat we allemaal mensen van vlees en bloed zijn. Zelfs koele kikker Michaël Schumacher zei in een magistrale Canvas-uitzending vorige dagen dat hij niet vrij van emoties was. Hij moet steevasy gedacht hebben aan die 1 mei 1994, toen hij met zijn Benetton-Ford onder de achterwing van de Williams-Renault plakte in Imola. Senna werkte als een rode lap op een stier voor hem. Hij zat op de eerste rij toen samen met Fangio, Lauda en Villeneuve, één van de grootste autorenners uit het leven reed. In de Tamburello-bocht. Tegen 315 km/h. Zijn hersenen schoten als snot door zijn neus. Stuurbreuk zei men later. Michaël weet beter.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Fred Bayet)

    22-04-2009 om 17:26 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thierry Neuville in de Citroën Racing Trophy
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Thierry Neuville, lid van het RACB National Team heeft duidelijk gekregen over zijn programma 2009. Hij start dit weekeinde in de Rally van Wallonië, tweede proef om het BK, in de eerste manche van de Citroën Racing Trophy met en C2R2 Max. Naast hem zit Achim Maraite als navigator. Het rallykoppel maakte enkele weken geleden in de Rally van Epernay kennis met de auto en behaalden de tweede plaats. Waarmee de bubbels van Reims terecht rijkelijk vloeiden. Die prestatie was des te waardevoller omdat Thierry Neuville, noch de wagen, noch het parkoers doorheen de wijngaarden van de champagnestreek kenden. Verwacht wordt dat hij niet alleen een voorbeeldrol in die Citroën Racing Trophy zal spelen maar de pientere rallywagen ook hoog zal plaatsen in het algemeen klassement. Om daarin te slagen krijgt hij de bijstand en de ervaring van niet minder dan mijnheer Willy Plas.

    Vorig jaar won hij in Jambes in dezelfde Rally van Wallonië in de Ford Fiesta Sporting Trophy. Hij is dat niet vergeten en herinnert zich: "dat het zéér snelle en gladde klassementsproeven zijn, ook als het niet regent. Moest dat het geval zijn, dan moeten we heel wat valstrikken ontwijken. Blijft het droog dan weet ik hoe ik de zaak moet aanpakken." Geen grootspraak van Thierry Neuville. De man is de bescheidenheid zelve. Vrijdagavond krijgt hij tijdens de show-spéciale op de Citadel van Namen nog eens kans zijn Citroën-pur-sang nog een laatste maal te testen voor de chrono's later over winst en verlies beslissen. Wie niet naar Zolder voor de eerste race van het seizoen wil, en ook de hoogstaande kartingactiviteiten in Francorchamps geen "must" zou vinden, kan in het Naamse bij onze Zuiderlandvrienden zon, actie, een Maredsous en Wallonië vakantieland beleven. En wat het BK betreft. Als "onze Lange" alias Patrick Snijers d'r weer is, dan zal die zonder twijfel zijn woordje "placeren". Hij zoekt naar zijn achtste nationale titel en wordt 51. Tijd dus.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:RACB)

    22-04-2009 om 16:22 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Lotus Exige 270E op TriFuel, alleen nog maar show
    Klik op de afbeelding om de link te volgen "Leichtbau" was niet alleen de obsessie van Porsche maar ook die van Lotus. Het is niet zo bekend dat Lotus dezelfde rol vervult voor de autoconstructeurs als Porsche. Die is in opdracht auto's ontwerpen voor derden. Als we een ruwe schatting maken dat daarin Porsche 60% voor zijn rekening neemt blijft Lotus met 40% een belangrijke speler op de automarkt. Uitsparen op gewicht om zo de prestaties te verhogen met eventuele kleinere motoren was één van de kerneigenschappen van Colin Chapman die op een dag spoorloos verdween. In 1970 verongelukte de Oostenrijker Jochen Rindt - volgens deskundigen - omwille van die te lichte constructie van de Lotus tijdens de trainingen voor de GP van Italië. Hij werd posthuum wereldkampioen met 45 punten voor Jacky Ickx met 40.

    Negenenendertig jaar na die geschiedkundige anekdote blijft Lotus trouw aan de gedachte van "lichtbouw" en heeft recent nog een  bijzonder stijve en lichte "bodemplaat", zeg maar chassis, ontworpen voor toekomstige auto's. Daarmee is de begeerde Dewar Trophy voor ingeniositeit gewonnen in 2008. Vorig jaar stelde het Britse merk op het Salon van Genève de "Exige 270E Tri Fuel" voor. Die weegt maar 930 kg en de motor daarin is een Toyota 1,8 liter viercilindermotor met compressor. Daarmee is hij goed voor 200 KW (273 pk) en een koppel van 260 Nm. Van 0 naar 100 km/h in 3"9 en een top van 255 km/h. Bijzaken ondertussen. Dathij kan rijden op E85, bio-ethanol en synthetische methanol is wel belangrijk. Daarom die "Tri-Fuel". Het was bijna "Four-Fuel", want bio-butanol werd ook tot de mogelijkheden geciteerd.

    Belangrijker is dat Lotus beweerd dat synthetische methanol de brandstof van de toekomst zou zijn. Die kan worden aangemaakt uit waterstof en...CO2 die rechtstreeks uit de lucht zou kunnen worden gehaald. Als de elektrolyse van water - om waterstof te bekomen - dan zou kunnen plaatsvinden via zonne-, wind- en water-energie zou men een volledig koolstofdioxyde-vrije energiebron hebben. Voor 2012 moeten we ons daarover niet teveel van voorstellen. Bovendien is er ook nog de infrastructuur voor de bevoorrading. Zoals de Europese- en andere regeringen bezig zijn zullen we dat probleem naar één of twee generaties voor ons uitschuiven. Maar àls het lukt is E85 en bio-ethanol, mogelijk ook biobutanol, achterhaald.

    Dat is het knelpunt bij de toekomstwagens: ze geraken het showpoint moeilijk voorbij. "Simpele duif" Mitsubishi daarentegen kan weldra op 7 mei 2009 zorgeloos onder de boog van Zolder's "Clean Week 2020" doorrijden. Met de iMieV, een honderd procent elektrische auto die rijdt als een gewone auto. ZERO emissie. Op 7 mei wordt in Zolder de start gegeven voor de aanloop naar 5 mei 2010. Dan wordt het grootste emissievrije weekend van het land gehouden. Zolder maakt nu al deel uit van de federatie van "groene circuits". De nieuwe algemeen direkteur Peter Hudders kan alvast prat gaan op dit initiatief.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Lotus)


    22-04-2009 om 15:56 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brawn GP met kernkoppen naar Bahrein
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Mc Laren mag dan wel niet op het voorplan rijden, de eerste twee plaatsen in de voorlopige stand om de wereldtitel worden ingenomen door Jenson Button en Rubens Barrichello in een Brawn GP 001. Met een Mercedesmotor die ei zo na verkozen werd boven de Ferrari die logischerwijze ook in aanmerking zou zijn gekomen. Maar kernkop Ross Brawn zag in die zes luttele weken die de seizoensopener in Australië vooraf ging dat de hulpaggregaten aan de motor veel makkelijker aan die Mercedes te plakken waren dan aan die Italiaanse pk-brouwerij. Hij maakte zijn F1 zo eenvoudig mogelijk. Net zoals ook Adrien Newey deed met de Red Bull waarmee Sebastien Vettel vorige week in China won. Twee "eenvoudige" dingen, net niet gemixed. Wat de ene van voor heeft, heeft de ander vanachter en omgekeerd. Zou je ze samensmelten dan heb je de beste hybride uit de F1. Maar geen van beide heeft KERS gebruikt. Ferrari wil het ook laten vallen. Mc Laren wellicht ook. De twiijfel rijst. Onbetrouwbaar, breekbaar, niet echt veilig. En zwaar in gewicht.

    Flavio Briatore tracht Button en Barrichello als belachelijk in het uitstalraam te zetten, met Ross Brawn erbij. De vroegere T-shirtverkoper zou zich echter beter herinneren dat grote Ross een CV heeft die de adem doet stokken. Brawntje was om te beginnen in 1971 - in het stenen tijdperk dus nog - een opleidings-ingenieur bij de "Atomic Energy Authority" van het United Kingdom. Levenslang viste hij met zijn lange rubberlaarzen aan tegen de stroom in op forellen. Hij bracht omzeggens zeven jaren door naast Schumacher die evenveel wereldtitels verzamelde. Daarvoor was Ross Brawn technisch directeur bij TWR (1989), tekende hij in 1986 tussen soep en pattaten door de Arrows F1 (1986), sleutelde nog wat aan de March's(1977), de Beatrice (1984), Benetton (1991)...jaar waarin hij technisch directeur van de Scuderia Ferrari werd. Geef toe, het is niet niks. Als je dan 54 bent (°23 november 1954), brugpensioen niet direct dreigt, dan mag je met opgeheven hoofd langs de pits lopen. Trouwens de aslmaar slim gadeslaande ogen van Ross wisten gewoon dat die diffuser het zou halen bij de FIA. Williams en Toyota wisten dat ook. Vettel won vorige zondag zonder die diffuser. Vervelend voor de aanklagers.

    Je kan natuurlijk met Ross niet over frieten, Stella en voetbal praten. Maar net als Albert Einstein is het renwagengenie een bescheiden man gebleven. Hij schuwde het niet om Loic Bigois (48), een Fransman uit Aix-en-Provence van geboorte, aan te trekken om zijn Brawn mee te styleren. Wat zijn je hobby's vroeg Ross Brawn eens aan Loic toen het werk af was. "Wind tunnel testing" antwoordde deze simpel. Brawns wenkbrauwen rimpelden nog harder dan anders. Loic Bigois studeerde aan het Nationaal Conservatorium "des Arts et Metiers" - waar zelfs August Rodin is langs geweest. De denker Bigois hield zich in 1981 bezig met kleine gasturbines vorm te geven en pikte in 1990 aan als CAD/CAM-manager bij Ligier, om in 1994 bij Peter Sauber aan te belanden. In 1999 vroeg viervoudig wereldkampioen Alain Prost hem of hij nog eens iets ànders wilde tekenen. Via Minardi, Williams en Honda belandde. Daar stond Ross, met een kernkop zo groot. De tijd drong, 't zag er niet goed uit. "Keep it simple" moet Brawn toen hebben gezegd. hetzelfde als wat Newey dacht. Zondag zijn we al aan de vierde ontmoeting in de nieuwe wereldorde van de Formule 1.

    D'r is nog iets waar de concurrentien erg jaloers op is. Het is het zéér lage zwaartepunt van de Brawn. Ross, zelf designer, plaatste de tandheugel van de besturing onder de "carrosserie" en liet die precies achter de gestroomlijnde onderste stang van de voorwielophanging vallen. Twee vliegen in één klap dus: en zwaartepunt lager én luchtweerstand naar beneden gehaald. Hetzelfde deed hij met de voorste remzadels. Gewoonlijk staan die haaks, maar Brawn monteerde ze horizontaal vanonder aan de carbonschijven. De Brembo-klauwtjes doen dan iets minder perfect hun mechanisch werk, maar dat woog volgens Ross niet op tegen de voordelen van het gewicht van die dingen lager te hangen. Op zijn beurt kijkt hij wat afgunstrig naar de voorvleugel van de Red Bull. Die is beter aerodynamisch "geëxploiteerd", geeft hij toe. Morgen in de eerste oefeningen om de GP van Bahrein kan door iedereen nog wat geprutst worden aan één en ander. Dat moet wel omdat de tussentijdse trainingen zijn verboden door de FIA. 't Blijft dus boeiend te zien wie zaterdag op "pole" staat.(Tekst/Walter Rombauts/Foto:Mercedes)








    22-04-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jean-François Hemroulle in 24 Uren van de Nürburgring
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Naast een deelname aan de FIA-GT3 en verschillende nationale kampioenschappen, zal de Audi R8 LMS ook te zien zijn in de 24 Uren van de Nürburgring. Audi Sport bevestigde vandaag dat het vier wagens inzet in de Eifelklassieker, die start op 23 mei (16.00u). Als basis dient de GT3-versie van de Audi R8 LMS, die echter zal worden uitgerust met verschillende evoluties, aangezien het GT3-reglement geen rekening houdt met dergelijke lange races.

    Audi Sport maakte ook de namen bekend van de piloten. Een naam die daarbij opvalt is die van Jean-François Hemroulle! Dankzij zijn uitstekende kennis van de Nürburgring en de deelname aan tal van wedstrijden op de Nordschleife krijgt de piloot van de Belgian Audi Club deze fantastische kans aangeboden. Audi Sport maakte vanochtend indrukwekkende namen bekend die in vier R8 LMS's zullen te vinden zijn.

    In de eerste auto van ABT Sportsline zit dus Jean-François Hemroulle, Christian Abt, Pierre Kaffer en Lucas Luhr. De tweede bolide van dit team heeft Mattias Ekström, Timo Scheider en Marc Werner achter het stuurtje. De twee R8 LMS's van Phoenix Racing zijn gewoon droomteams als men op de namen afgaat: Frank Biela, Marcel Fässler, Emanuelle Pirro en Hans-Joachim Stück in de nummer 99. De nummer 98 wordt door de groene hel gewongen door Marc Basseng, Frank Stippler en Mike Rockenfeller. Als dat niet winnen wordt !

    Jean-François Hemroulle mag zich goed voelen binnen dat hoog gezelschap. De 39-jarige autocoureur kan immers een mooi palmares voorleggen: 14 races op 53 gewonnen. Dat is een winpercentage van 29,17%. Hij stond 28 keer tot nu toe op het podium, reed drie pole-positions en zes snelste ronden. Geen ééndagscoureur dus. Voor wie het niet mocht weten: Hemroulle's winscore is de hoogste van de jonge generatie autocoureurs. Op de tweede plaats volgt Frédéric Vervisch met 28,42%.

    De 24 Uren van de Nürburgring hebben raar genoeg niet de bekendheid als die van Le Mans en Francorchamps. Toch is een zege daar minstens evenveel waard. Vaak zetten autoconstructeurs "gecamoufleerde" pré-seriemodellen in. Die moeten dan de laatste fouten aan de auto blootleggen. In die race over 176 bochten per ronde zijn in het verleden al verscheidene hybride-modellen getest. Lexus en vorig jaar ook nog de Gumpert Apollo Hybrid van Heinz Harald Frentzen reden op ereplaatsen de race uit. Veel pub werd daar niet rond gevoerd omdat net het discrete karakter van de etmaaltest belangrijker was.

    Minder discreet dit jaar is de deelname van ex T-Mobile kopstuk Jan Ullrich. Hij bestuurt tijdens de 24 Uren een BMW Diesel met Mike Kluge. Dit kadert in een evenement waarin ook een Nordic Walking-Marathon en een "Rad am Ring" actie zijn verbonden. De opbrengsten van dit drieluik moet zieke kinderen trachten gezonder te maken. De deelname van BMW met een dieselmotor moet geen verwondering wekken. Het merk is het eerste dat ooit een race won met een zogoed als standaard dieselmotor. Op de Ring met name.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: ADAC)



    21-04-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jaguar komt - privé - terug naar Le Mans in 2010
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Paul Gentilozzi's Rocketsport Team is bezig een Jaguar XKR GT2 te prepareren om in 2010 deel te nemen aan de 24 Uren van le Mans. Dat zou geleden zijn van 1995 dat het merk nog een wiel voorzette in de grootste uithoudingsrace ter wereld. De 59-jarige man die zelf ook heeft geraced op het Circuit de La Sarthe in 1994 en 1995 zegt de hang naar het mytische lint niet te kunnen weerstaan. Hij verkoos de XKR omwille van zijn uitzonderlijke stijfheid van carrosserie en de "compacte" motor die duurzaamheid als zijn voornaamste kenmerk heeft. Bovendien is hij compact en heeft vijf liter inhoud en is atmosferisch aangezogen. Het debuut is voorzien in juli of augustus in de Lime Rock en Mid-Ohio.Terwijl de derde piloot nog moet worden aangeduid, beweert hij dat zijn nauwste compagnon een naam is met wereldfaam. Het Indische Tata, eigenaar van Jaguar, heeft technische steun toegezegd maar heeft onder de huidige economische wereldcrisis geen zin het Amerikaanse initiatief te ondersteunen. ALMS-dirigent Scott Atherton noemt het "de meest opzienbarende merkenbeslissing in de elfjarige geschiedenis van de American Le Mans Series." Lijkt ons iets overdreven, hoewel Jaguar het in de verkoop weer héél goed doet.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Jaguar)

    20-04-2009 om 15:47 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vijftien jaar Inkart met een Tripel Excelsior Toer aan de aankomst
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Uit Georges Van Oosten's Cahiers rollen over 160 km "oude voertuigen" volgens "Bolleke-Pijl" (met afstandsvermelding) van de geheel vernieuwde "De Trappisten" in Westmalle naar Inkart, de kartingtempel aan het Ooievaarsnest in Puurs. De afspraak bij de Trappisten is om 9.30 uur 's morgens en de deelnemers zullen begrijpen dat het dan te vroeg is voor een Tripel. Maar als ze zich door het roadbook hebben gedraaid en gezwaaid worden ze ontvangen in Inkart door de grootmeester van de drift, Mike Van Hooydonk. Het boegbeeld van Excelsior, van zoveel, die ervoor zorgde dat groten als Jeffrey Van Hooydonk, slip en snelheid ingelepeld werden nog voor ze pap(a) konden zeggen. Mike - Papa - Van Hooydonk is een fenomeen. Hij heeft eigenlijk alleen maar vrienden. Wat de man zo uniek maakt is de energie die eruit barst. Geen pisserigheid, maar een wereld van zon, lèven, bewegen, lachen. Nochtans heeft "de" Mike moeten vechten. Maar zijn mentale sterkte was groter dan de problemen die men hem voor de wielen wierp. Terug terzake. De voorwaarden om deel te nemen zijn: lid zijn van Excelsior, en deelnemen met een voertuig ingeschreven voor 31 december 1974.

    Wie wil deelnemen aan de aperitief die het boegbeeld van Excelsior aanbiedt omstreeks 17 uur op die namiddag 3 mei 2009, kan inschrijven tegen €60 per team van twee personen en €20 per passagier die ook mee wil gaan kijken in dat feestgedruis bij Inkart. In dat inschrijvingsgeld is begrepen een roadbook - getekend door rallyrat Georges Van Oosten - en het ontbijt bij de Trappisten en verder de lunch met drank. Dat "de man voor wie de wereld te klein is", de Mike, zo gul aperitief schenkt heeft een reden. Zijn kartpaleis zoals Quinten Devreker, versbakken Mini-coureur in de Dunlop Cup en leerling van Bas Leinders, het zo mooi noemde, bestaat dan 15 jaar. Grote en grootste namen - zoals Niki Lauda - kwamen er rijden en feesten. Automobielbeheersing, levensvreugde, triomf en ontgoocheling, vakmanschap, het zit allemaal als kleine atomen gebakken in de Grote Molecule die Inkart is. Het is een plaats om lief te hebben. Wie meer informatie wil belt gewoon naar de Paters Excelsiorianen Stefaan Cockx (03-448.42.12) of Aloïs de Bièvre (0476-32.25.51). Antwoord betekent dat er nog plaats is voor die "Tripel Toer". Niet verwarren met de Paters van West Vleteren. Dat zijn andere paters. Die lachen minder want ze hebben altijd bier te kort. Dat is iets wat je nu bij Excelsior niet kunt voorhebben. Die zijn verwanter met de Trappisten. Die zeggen niet zoveel maar brouwen veel meer.(Tekst en foto:Walter Rombauts)

    14-04-2009 om 18:17 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laurens Vanthoor lost alle verwachtingen in eerste race F3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Laurens Vanthoor (18) heeft in het Duitse Oberschleben al drie van de vier verwachte doelstellingen ingelost. Hij zette twee keer de "pole" neer, en won vandaag de eerste race in de ATS F3 Cup. Morgen wordt de tweede race gehouden. De man uit Hasselt die tot het RACB National Team behoort zet zich daarmee in het voetspoor van Bas Leinders die in 1998 Duits F3 kampioen werd en Michaël Schumacher die in 1990 met éénzelfde titel de basis legde naar zeven wereldtitels in de Formule 1. Bas raakte omzeggens in de F1, dus is die aanloopstrook voor Laurens Vanthoor ook in de maak. Iets té optimist op dit moment, want de weg is nog lang. Toch is de klasse van de Dallara-VW-coureur van Van Amersfoort Racing vérreikend.

    Rookie én ploegmaat van de belofte, Stef Dusseldorp finishte tweede. Dat is natuurlijk ook een knaller voor een openingsrace want "Stefke" liet het verschil maar oplopen tot 2"6. Hij hield daarmee de overhand op de eerste met een Mercedesmotor, de Zwitser Rahel Frey. Max Nilsson, op de achtste plaats, was de eerste met een Opel krachtbron, de OPC Challenge. Principieel zijn de viercilinders elkaar waar en speelt puur de afstel- en stuurvaardigheid van de jockey's die de Dallara-chassis' sturen. Oschersleben is een erg technisch circuit en die aspecten wegen daar zwaar door. Spannend voor morgen voor de tweede race(wr/Foto:RACB)

    12-04-2009 om 18:58 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zevenhonderd bestellingen van Tesla S in één week
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Binnenkort komt er een Tesla Cup, een competitie met alleen maar deze puur elektrische auto's. De Tesla geniet een stijgende populariteit. Vooral het nieuwe S-model dat een mooi gelijnde gesloten sportwagen is en aan de zijde van de Roadster wordt verkocht. Voor dit nieuwe model dat van 0 naar 96 km/h sprint in 5"9 liepen in één week tijd 711 nieuwe bestellingen binnen. Ieder van die klanten heeft daarbij 5000 dollar voorschot moeten betalen. De auto zelf kost, afhankelijk van de gekozen batterij, 49.900 dollar. Omdat de benzine in Amerika 4,25 dollar per gallon kost houdt Tesla staande dat op termijn de elektrische variant alsmaar interessanter zal worden. Een "vulling" zou €9 kosten, maar daarvoor ligt de krachtpatser dan wel zeven uur aan de draad, tenzij een - duurdere - snellading wordt gebruikt. Die laad de Lithium-Ionen-batterij in 45' op.

    Tesla laat momenteel de keuze uit drie batterijpaketten: 120 V, 208 V en 240 V. Al naargelang van de gekozen batterij kan 267 km, 383 km of 500 km gereden worden alvorens men opnieuw moet laden. De Tesla Roadster waarvan er al 330 zijn verkocht blijft met zijn 101.100 dollar - na aftrek van de federale tegemoetkoming van 7500 dollar - een zeer dure auto. Zijn doorbraak is echter een vaststaand feit. Met een showroom in Menlo Park in Californië en weldra op Cheval Place in Londen en...volgens geruchten ook in Brussel, is de naam van de uitvinder van de wisselstroom niet meer uit het automotive-gebeuren weg te branden.

    D'r is trouwens nog iets gebeurd. Porsche heeft met een gewijzigde 911 de "Rally van Monte Carlo voor Alternatieve Energieën" gewonnen. Die proef werd gereden vanuit het Franse Valence naar het Prinsdom. Porsche won net voor de Tesla die met één vulling 402 km door stad, buitenwegen en Alpenwegen aflegde. Heinz-Harald Frentzen die sinds zijn project met de Apollo Gumpert Hybride niet meer weg te slaan is van de "alternative automotion" heeft ook enkele testritten gedaan met de Tesla over o.a. enkele speciale ritten van de klassieke Rally van Monte Carlo. Bandenfabrikanten, zoals de vooraanstaande Yokohama, houden de opmars van elektrische voertuigen nauw in de gaten.

    Batterijen worden compacter, de modellen zelf ook en ze worden zowaar telkens eleganter. Met als gevolg dat er mettertijd geen plaats meer zal zijn voor een reservewiel. Zelfs niet voor een thuiskomertje. Dus is het van belang dat de wangen van en band steviger worden opdat ze bij een lekke band over korte afstand toch nog genoeg steun is om te rijden. Wie binnenkort naar - bijvoorbeeld - Het Yokohama Drift Kampioenschap - gaat kijken, die moet maar eens opletten hoe "rigide" die bandenflanken zijn geworden. Schuimrubber erin pompen zoals nu al bekend of volle banden zijn ook denkbeelden. Nicoal Tesla zou er de wenkbrauwen van fronsen. Waarvoor driftkoppen al niet goed zijn.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Tesla)

    Bijlagen:
    Apollo Speed Geneva 2009 i14309.jpg (25.3 KB)   
    Nicola kon dit van zijn naam Tesla nooit hebben gedroom1.doc (27.5 KB)   
    Tesla Roadster met Lithium-Ion-Batterij.jpg (116.3 KB)   

    12-04-2009 om 15:57 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!