Marnik Battryn, een nieuwe Schumacher in Francorchamps...
"Het zit in de genen, mijnheer. Ze zuigen het uit de moederborst mee binnen...D'r is niks aan te doen. Dertien jaar en hypersnel, ook in Kerpen waar die zevenvoudige wereldkampioen F1 is geboren. Hij is met niets anders bezig. Uniboltspel, afstellingen, motorkoeling, remmen, ze zijn steeds jonger !" Vader Jan Battryn vertelt fier over zijn zoon Marnik. Zo hoort het ook want de knaap zet zijn beste voetje op de gas tussen die razende bende vlooien die de karts voor de outsiders moeten zijn. Maar wie de liefde voor de techniek, dat ongenadig kartje in zich heeft, die weet beter. Ze moeten er ook steeds jonger aan beginnen. Zie maar naar de F1. Sebastien Vettel 21 jaar, Laurens Vanthoor in de Formule 3 in mei 18 jaar. Rubens Barrichello moet zich stok voelen, alhoewel...hij vorig jaar in Massa's Karting Trophée in Brazilië nog iedereen een neus zette en won !
D'r zijn gasten die jong sterven ook al worden ze éénennegentig. Herinneren we ons Paul Frère. Onbekend voor jongeren maar niet onbemind. Morgen op 23 april 2009 verjaart Vlaanderen's beste toerwagencoureur Eddy Joosen. Hij verkoos niet te vertellen hoe jong hij wordt. Na een loopbaan als goudsmid, levensgenieter en tweevoudig winnaar van de "24 Uren van Francorchamps", naast ontelbare andere zege's maakten we zelf een schatting. Daaruit bleek dat hij net uit zijn puberteit is.
Op de kartpiste van Francorchamps is er dit weekeinde spektakel. Marnik Battryn is er mee favoriet. Eén onder de vlammende jonge gasten die vastberaden is wereldkampioen F1 te worden. Dan moet je natuurlijk beginnen in die rijdende wieg waar alle groten zijn uitgekomen: Senna, Schumacher, Kubica, een oneindige lijst van namen die ieder steentje van de piste, ieder putje in hun staartbeentje als sensor naar hun gave hersenen lieten registreren. Alleen Senna overdreef wat. God reed met hem mee, dat zei hij vaak. Niet om te lachen want hij had redenen om diep gelovig te zijn. Maar op dat karretje was geen plaats voor de Almachtige. Die was Bijbels gezien begonnen met een ezel en nu zijn het die duivelse paardenkrachten. Vandaag rijdt eerder de duivel mee. Stoken in verbrandingskamers. Duiveltjes uit doosjes.
Marnik Battryn is één van de felste. Roodgeblakerd van geestdrift zal hij dit weekeinde zijn stempel drukken op de meest miskende discipline van het autorijden. Dat is het plezante aan een blog. Je kan over het leven vertellen zoals het is, uit de leugens die als een spinneweb de wereld omspannen, gewoon maar omdat we allemaal mensen van vlees en bloed zijn. Zelfs koele kikker Michaël Schumacher zei in een magistrale Canvas-uitzending vorige dagen dat hij niet vrij van emoties was. Hij moet steevasy gedacht hebben aan die 1 mei 1994, toen hij met zijn Benetton-Ford onder de achterwing van de Williams-Renault plakte in Imola. Senna werkte als een rode lap op een stier voor hem. Hij zat op de eerste rij toen samen met Fangio, Lauda en Villeneuve, één van de grootste autorenners uit het leven reed. In de Tamburello-bocht. Tegen 315 km/h. Zijn hersenen schoten als snot door zijn neus. Stuurbreuk zei men later. Michaël weet beter.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Fred Bayet)