Naast een deelname aan de FIA-GT3 en verschillende nationale kampioenschappen, zal de Audi R8 LMS ook te zien zijn in de 24 Uren van de Nürburgring. Audi Sport bevestigde vandaag dat het vier wagens inzet in de Eifelklassieker, die start op 23 mei (16.00u). Als basis dient de GT3-versie van de Audi R8 LMS, die echter zal worden uitgerust met verschillende evoluties, aangezien het GT3-reglement geen rekening houdt met dergelijke lange races.
Audi Sport maakte ook de namen bekend van de piloten. Een naam die daarbij opvalt is die van Jean-François Hemroulle! Dankzij zijn uitstekende kennis van de Nürburgring en de deelname aan tal van wedstrijden op de Nordschleife krijgt de piloot van de Belgian Audi Club deze fantastische kans aangeboden. Audi Sport maakte vanochtend indrukwekkende namen bekend die in vier R8 LMS's zullen te vinden zijn.
In de eerste auto van ABT Sportsline zit dus Jean-François Hemroulle, Christian Abt, Pierre Kaffer en Lucas Luhr. De tweede bolide van dit team heeft Mattias Ekström, Timo Scheider en Marc Werner achter het stuurtje. De twee R8 LMS's van Phoenix Racing zijn gewoon droomteams als men op de namen afgaat: Frank Biela, Marcel Fässler, Emanuelle Pirro en Hans-Joachim Stück in de nummer 99. De nummer 98 wordt door de groene hel gewongen door Marc Basseng, Frank Stippler en Mike Rockenfeller. Als dat niet winnen wordt !
Jean-François Hemroulle mag zich goed voelen binnen dat hoog gezelschap. De 39-jarige autocoureur kan immers een mooi palmares voorleggen: 14 races op 53 gewonnen. Dat is een winpercentage van 29,17%. Hij stond 28 keer tot nu toe op het podium, reed drie pole-positions en zes snelste ronden. Geen ééndagscoureur dus. Voor wie het niet mocht weten: Hemroulle's winscore is de hoogste van de jonge generatie autocoureurs. Op de tweede plaats volgt Frédéric Vervisch met 28,42%.
De 24 Uren van de Nürburgring hebben raar genoeg niet de bekendheid als die van Le Mans en Francorchamps. Toch is een zege daar minstens evenveel waard. Vaak zetten autoconstructeurs "gecamoufleerde" pré-seriemodellen in. Die moeten dan de laatste fouten aan de auto blootleggen. In die race over 176 bochten per ronde zijn in het verleden al verscheidene hybride-modellen getest. Lexus en vorig jaar ook nog de Gumpert Apollo Hybrid van Heinz Harald Frentzen reden op ereplaatsen de race uit. Veel pub werd daar niet rond gevoerd omdat net het discrete karakter van de etmaaltest belangrijker was.
Minder discreet dit jaar is de deelname van ex T-Mobile kopstuk Jan Ullrich. Hij bestuurt tijdens de 24 Uren een BMW Diesel met Mike Kluge. Dit kadert in een evenement waarin ook een Nordic Walking-Marathon en een "Rad am Ring" actie zijn verbonden. De opbrengsten van dit drieluik moet zieke kinderen trachten gezonder te maken. De deelname van BMW met een dieselmotor moet geen verwondering wekken. Het merk is het eerste dat ooit een race won met een zogoed als standaard dieselmotor. Op de Ring met name.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: ADAC)
|