Morgen gaat Martin Whitmarsh, baas van Mc Laren F1, alleen naar zijn rechters op de Place de la Concorde nummer 8. De inzet is dat de FIA oordeelt over het leugenschandaal van Melbourne. Lewis Hamilton had tijdens de persconferentie gelogen dat zijn directe baas Dave Ryan opdracht had gegeven om Jarno Trulli die even uit de baan was gegaan weer voorbij te laten. Hamilton vertraagde en een ietwat ongelovige Trulli passeerde dan de wereldkampioen en nam zijn eerdere derde plaats achter de Safety Car weer in. Zodra dat was gebeurd legde Mc Laren klacht neer "dat Trulli onder de SC Hamilton was voorbij gereden". Eerst werd Trulli gestraft, maar toen bleek uit een opgenomen radiogesprek, dat Hamilton dat maneuver in opdracht van Dave Ryan had uitgelokt, werden later Hamilton's punten van de GP van Australië ontnomen en verdween hij uit de uitslag.
Lewis Hamilton die door Ron Dennis bij Mc Laren is gekneed gedurende meer dan tien jaar, moet hebben gedacht: "De baas spreekt, dus dit is een bevel." Zonder erbij verder na te denken vertraagde hij en Trulli, die moet hebben gedacht dat er iets was met de auto van Hamilton, reed er voorbij. Net... zoals Hamilton Trulli voorbij was gereden toen die met de vier wielen buiten de baan een slippertje voltooide en "par hasard" uit de grindbak weer de weg op sukkelde en in vierde positie bleef rijden. Dat is gewoon een wedstrijdfeit ! De rijder die onder gele vlag of safety car een deelnemer voorbij rijdt die van de baan is gegaan, is niet strafbaar. Wat er dus door het brein van de Mc Laren-verantwoordelijke is gegaan is onbegrijpelijk. Charlie Whiting, de koersdirecteur, moet ook in verwarring zijn gebracht. Want de situatie kan op twee manieren worden uitgelegd, ware...het niet dat "het bevel" Trulli opnieuw voorbij te laten op band staat. Voor alle duidelijkheid: Hamilton is een groot coureur maar gezien zijn leeftijd en strenge opleiding bij Ron Dennis is angst de voedingsbodem geweest om te liegen. Wie niet kan zeggen wat hij denkt tegen zijn baas die heeft geen goede werkgever. Lewis heeft overigens - tijdens het radiogesprek - verschillende keren gevraagd :"ben je zeker dat ik hem terug voorbij laat..." Het bevel bleef, de knecht volgde het.
Ron Dennis' naam komt in het stuk niet voor. Alleen van Dave Ryan - afgedankt op de vlieger gezet - en die van teambaas Martin Whitmarsh. Die zit met de "gebakken peren". Geruchten als zou Mc Laren voor twee races uit het WK worden genomen, of zelfs voor een heel seizoen, doen o.a. Mercedes steigeren. Het merk met de ster voelt zich niet lekker met de hele affaire. Ze hebben er namelijk niets mee te maken. Ze leveren de beste motoren aan Mc Laren, Brawn GP en Force India. Daarbij blijft het. Adrian Newey wiens contract ten einde loopt met Renault, kijkt likkebaardend naar een Mercedesmotor voor de Red Bull RB5. Waarschijnlijk tevergeefs, tenzij Mc Laren héél zwaar, onredlijk zwaar, wordt gestraft. Dat ergste scenario mogen we ons voor morgen niet wensen.
De geboorte van de leugen gaat terug tot het spionageschandaal waar Mc Laren bij betrokken geacht werd en een heel hoge boete heeft voor betaald. Ron Dennis heeft die geslikt. Maar wie het van mecanicien tot Mc Larenbaas en GP-legende brengt, die heeft zo zijn karakter. In het geval van Ron is dat heel sterk, onbehaaglijk sterk. Daarom kan men Ron Dennis eerder bewonderen dan liefhebben. Hij is "gemaakt" door de onlangs overleden Teddy Mayer. Mannen van graniet die me doen denken aan een Spaanse stierenvechter die op de horens werd genomen, fysiek en mentaal werd gekraakt, maar sterk genoeg was om na jaren terug te komen en de grootste van Spanje te worden. Ron heeft die boete voor het spionagegeval betaald.
Sindsdien zijn er rare dingen gebeurd. The News of the World, een Britse tabloïd bracht Max Mosley op een rare manier in het nieuws. Maar straffe Max overleefde dat seksschandaal wonderwel en bleef de lakens uitdelen. Overigens was dat niet zo erg. Acteren is meestal vrijwilligerswerk. Een mens mag toch zo zijn hobby's hebben. Maar Max Mosley is er ook weer niet de man naar om dat zomaar over zich heen te laten gaan. De schade is aangericht waarbij vooral niet mag verondersteld worden dat iemand vanuit Mc Larenhoek achter de schermen voor een afrekening zou hebben gezorgd. Nu het "leugenschandaal" als nog eens een revanche... 't Was niet netjes wat Dave Ryan aan Hamilton beval. 't Was ook niet netjes dat ooit Ken Tyrrell loden bolletjes met het water mee in de tank goot om op de weegschaal na de traingen het minimum gewicht te halen. 't Was misschien ook niet hélemaal correct dat Ayrton Senna op voorhand aankondigde dat hij Prost in de GP van Japan in 1991 uit de baan zou rijden...en deed ! Martin Whitmarsh zal morgen bij de FIA alles toegeven en hopen dat de rechters Jezuïeten zullen zijn. Dan moet een leugentje om bestwil kunnen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
Yokohama brengt band uit die is gemaakt van appelsienschillen
Yokohama, de even kwalitatieve als in de autosport dragende kracht, brengt in juni van dit jaar een band uit die voor 80% is gemaakt van appelsienschillen. Daarmee wordt enorm veel natuurrubber uitgespaard. Het milieu kan er maar wel bij varen. De bandenreus, ontstaan in 1917 in de gelijknamige grote Japanse havenstad, heeft een zogenaamde nano-compound samengesteld uit appelsienolie die afkomstig is van de schillen. Daarmee gaat het over de bio-van-de-tweede generatie, met name de producten die zijn gemaakt van de afval van de voedselketen en niet over van de uit de voedselketen gehaalde ingrediënten. De "dB super E-spec"-band heeft 20% lagere rolweerstand, levert dus minder brandstofverbruik op en is door gebruik van niet fossiele materialen milieuvriendelijk.
Vermengd met natuurrubber maakt appelsienolie het oppervlak van de band flexibeler zonder dat het wrijvingscoëfficiënt van de band op de weg in het gedrang komt. Door de flexibilitet van het loopvlak veert de band over de kleinste oneffenheden in de weg en kleeft er zich als het ware aan vast. Rijcomfort en wegligging zijn door die "nano"-ingrepen in de interactie tussen band en wegdek op een niveau dat tot nog toe ongezien is. De band "grijpt" zich vast rond de oneffenheden op de weg. Rechtuitstabiliteit is dan ook de hoogst mogelijke tot nu toe gekend. De appelsienolie in de natuurrubber laat ook toe gemakkelijker hitte te verwerken bij bochtenwerk, remmen of sportief rijden. Er zou ook een lager brandstofverbruik zijn en bijgevolg ook een lagere CO2-uitstoot.
Yokohama is bij veel autosportdisciplines betrokken: het WTCC, de ATS F3 Cup en ook ,in de ALMS wordt geschiedenis geschreven. In de ALMS Green Challenge, eigenlijk in het leven geroepen doo SAE, de overheid en Michelin, vecht Yokohama als geen ander. In St.Petersburg was de Panoz die in de GT2 derde eindigde met Yokohama's uitgerust. In Sebring de Panoz Esperante GTLM met Ian James en Dominik Farnbacher de "works"-Porsche's 911 GT3 RSR en BMW E92 M3-teams vooraf. Met de Advan A005. Ook doen steeds meer autoconstructeurs beroep op Yokohama als eesrte montage omwille van de kwaliteit/prijs-verhouding.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Yokohama)
Thierry Neuville deed beter dan verwacht in Wallonië
Thierry Neuville is in de Rally van Wallonië een maat te sterk gebleken voor zijn concurrenten in de Citroën Racing Trophy Belux. Hij eindigde overigens op de 12de plaats algemeen, voor veel sterkere auto's. "Ik had maar 40 km gereden met de Citroën C2R2 voor de wedstrijd", liet hij los, gekweld door enige onzekerheid voor de start. Maar naarmate de kilometers vorderden sprak de chrono telkens in zijn voordeel.sprak. Zijn tegenstanders Gilles Schammel en Frédéric Béco werden naar de tweede en derde plaats verwezen. Citroën beleefde heel het voorbij weekeinde een succesverhaal. Sebastien Loeb won in Argentinië zijn 52ste WK-proef en Daniël Sordo die tweede werd completeerde het podium. Sébastien Ogier en Julien Ingrassia dikten het succes nog aan met een zege bij de "Juniors".
Thierry Neuville is lid van het National RACB Team samen met Bertrand Baguette, Laurens Vanthoor en Benjamin Bailly. Hij is afkomstig uit het Oostkanton van ons land en de zwierigheid van de smalle wegeltjes aldaar zit hem in het bloed. Vorig jaar manifesteerde hij zich als de beste in een andere promotiecup en werd daarom door de Koninklijk Automobiel Club van België uitverkoren. Het is duidelijk dat Thierry Neuville niet op dat niveau gaat blijven hangen. Ietwat overmand door het gemak waarmee François Duval won, droomde hij beslist van binnen afzienbare tijd hetzelfde te doen. Melissa De Backere voert nu het klassement aan voor het BK Rally, ook al omdat Patrick Snijer's Subaru-motor het direct na de start begaf. (Tekst:Walter Rombauts/Foto: Willy Weyens)
Pertti Kuismanen wint met Duncan Huisman in Zolder
Race twee van de Zolder Belgian Race Kick Off is gewonnen door de Fin Pertti Kuismanen en zijn Nederlandse kameraad Duncan Huisman. Het duo finishte voor Van Hooydonk-Wauters na wat weer een spannende race zal worden genoemd. Veel volk is niet getuige geweest van een gesmaakt Zolderweekend. Zaterdag weinig, vandaag zondag wat meer. De mensen zien door het bos de bomen niet meer. De Rally van Wallonië als eigenlijke one-men-show van François Duval, de Zolderse Race, de GP van Bahrein F1, de GP2 in datzelfde sjeikenland met onze landgenoot Jerôme D'Ambrosio in een sterrol. De sjeiken konden overigens geen zand strooien in de ogen van het fenomeen Sebastein Loeb die in de Rally van Argentinië Citroën weer deed blinken !
Die Pertti Kuismanen die het Zolders asfalt wat afstofte, is geen piep- die geen onbekende is in het FIA GT-kampioenschap. Althans niet in de statistische zin. Het moet de man zijn die de centen meebrengt en een wel piep- de chrono's laat zetten. Want in de FIA-GT-context sprokkelde hij met een Chrysler Viper GTS-R vier kampioenschapspunten bijeen in 2003. In dat jaar deelde hij het zitje met Vanina Ickx, Jean Luc Blanchemain en Stefano Zonca. Vervolgens scoorde hij 3,5 eenheden in 2006 in de Corvette C5-R van PSI Experience waaraan de namen van Markus Palttala, Bernard Dehez en Vincent Radermecker ook al niet vreemd zijn. Tom Cloet deelde in 2007 de SRT Corvette C5-R met de Fin waarvan de leeftijd moeilijk is te achterhalen. Freddy Lienhard die met Theys en Lammers scoorde in o.a. Porsche Spyder's moet nu 63 zijn.
Volgens wat bekend is moet het Zolderse podium het eerste zijn in de autosportcarrière van Pertti Kuismanen. Voor de rest heeft hij niets gewonnen, geen podium gehad, maar dan altijd wel gezien in de FIA-GT context. Mogelijk heeft de man tussen de elands nog wat geraced en hebben de archivarissen zijn welklinkende naam vergeten te acteren. Die mogelijke nalatigheid is daarmee rechtgezet. Voor de duidelijkheid: de eerste race zaterdag in Zolder voor het Belgian GT werd gewonnen door Bouvy - Coens in een Ferrari F430 GT3 van Delahaye Francorchamps Motors. De zege van Kuismanen - Huisman in de Ford GT3 is een frisse opsteker binnen het veld van vetrouwde merken.(wr)
Pininfarina Sintesi zet toeleveranciers transmissie voor schut
Los van de heersende crisis is er slecht nieuws voor producenten van transmissies allerhande die zijn bestemd voor de automotive-industry. Net als Michelin aandrijving, remmen én afvering binnen één velg creëerde wint wereldwijd de idee van één elektrische aandrijfmotor per wiel veld. Nissan denkt eraan, Volvo ziet het meer dan zitten en exclusieve rakkers uit fabeltjesland van de auto als Pininfarina goochelden er ook al mee op de voorbije salons.
De Sintesi kenmerkt zich door vier vleugelportieren en omdat ophangings-elementen en versnellingsbak ontbreken is meer designvrijheid geboden. De carrosserie - getekend onder leiding van de Belg Lowie Vermeersch - ligt als het ware over de passagiers heen gedrapeerd. In feite zit in ieder wiel een brandstofcel die de elektromotor aandrijft. dat is 43,5 pk per wiel en het maximum koppel bedraagt 750 Nm. De 248 km/h top en de 7"5 van 0 naar 100 km/h zijn complete bijzaken in deze revolutionnaire autobouw. Wel van belang is de bedreiging die hiervan uitgaat voor de talrijke fabrikanten van versnellingsbakken en transmissies allerhande. Gesteld dat dit in seriebouw wordt toegepast, verdwijnen er sowieso weer jobs.(wr)
François Duval als guest star in Rally van Wallonië
Liefst 101 deelnemers in de nationale wedstrijd, 86 teams ingeschreven in het RACB Rally Criterium, drie sterk bezette promotieformules, een mooie reeks WRC's en een piloot van wereldklasse! Wat kan je nog meer wensen voor de 2de manche van het Kampioenschap van België Rally? De wedstrijd belooft in elk geval nog spannender te worden dan de openingsmanche.
Na de fel betwiste TAC Rally, waarin Melissa Debackere op amper negen seconde van winnaar Paul Lietaer strandde, staat de Rally van Wallonië voor de deur. Wat heeft deze unaniem gewaardeerde rally, met een erg selectief parcours, in petto? Het parcours rond Namen is ook dit jaar weer erg selectief en uitdagend. Bovendien heeft het publiek heel wat redenen om de klassementsproeven van vrijdag tot zondag bij te wonen.
Net zoals in Tielt, komen er een reeks WRC's aan de start. Pieter Tsjoen, met vijf zeges op de teller (evenveel als Robert Droogmans) zal zijn opgave in West-Vlaanderen trachten te vergeten met een 6de succes aan het stuur van zijn Ford Focus WRC07. Op voorwaarde dat hij zijn rijbewijs tijdig terug krijgt, zal Patrick Snijers zich niet zomaar laten doen. Ook hij heeft honger naar een zege. Met zijn Subaru Impreza WRC S12 hoopt Snijers voor de 5de keer te winnen in Jambes, 13 jaar na zijn laatste zege en... 25 jaar na de eerste overwinning in Namen.
De twee koplopers uit de TAC zullen ook hun woordje mee willen spreken. Paul Lietaer, wiens sponsor heeft beslist om hem in te schrijven in Namen om zijn leidersplaats in het kampioenschap te kunnen verdedigen, wil een maximum aan punten scoren, hoewel zijn gebrek aan parcourskennis een handicap zal vormen. De snelste jongedames van het weekend (Melissa Debackere en Lara Vanneste) willen hun uitstekend seizoensbegin bevestigen.
Hubert Deferm (Subaru Impreza WRC S10) wil zijn titel van Belgisch kampioen rechtvaardigen en zijn zege van vorig jaar bevestigen, terwijl Tim Van Parijs (Ford Focus WRC 05) ook zijn vroege opgave in de TAC naar de vergeethoek wil rijden. Maar, al deze kleppers komen mogelijk in de schaduw te staan van een uitzonderlijke rallypiloot. Voor de eerste keer in zijn loopbaan zal François Duval immers een Toyota Corolla WRC besturen.
"Deze wagen dateert uit 1999 en heeft al heel wat rally's op de teller, vertelt de rallypiloot uit Cul-des-Sarts. Maar, deze Corolla WRC is een persoonlijke droom die in vervulling gaat. Bij ons, in de garage, zijn we fans van Toyota in hart en nieren. Ik heb me al wel eens kunnen uitleven met een wagen van het merk, maar nog nooit aan het stuur van een competitieve Corolla WRC. Ik kan niet inschatten hoe competitief we zullen zijn. Ik weet dat onze Corolla WRC een "full spec" is en dat de wagen erg goed verzorgd is, maar mijn tegenstanders beschikken over modernere en meer geëvolueerde WRC's. Dat is niet erg. Het belangrijkste is dat we het publiek kunnen vermaken met indrukwekkende prestaties en dat we ons amuseren" zegt Duval over zijn materieel.
Aan deze explosieve cocktail moeten we nog een hele waslijst outsiders toevoegen. Alexandre Romain, die verbluffend sterk van start ging in Tielt en die vorig jaar een beresterke wedstrijd reed in Namen, zal met zijn Mitsubishi Lancer Evo9 Groep A trachten mee te strijden in de top 5, maar Stéphane Lhonnay (idem) en Bob Colsoul (Mitsubishi Evo10) starten met dezelfde ambitie. Zeker ook te volgen: Olivier Collard (Subaru Impreza N12), de spectaculaire GT's van Van Woensel (Nissan 350Z), Lejeune en Schmelcher (Porsche 996 GT3) en de snelle Groep N's, waarin we een strijd verwachten tussen Bonjean, Hermans en Hopmans.
De Rally van Wallonië vormt ook het theater van drie verschillende promotieformules, waarvan er twee aan het seizoen beginnen in Namen. De befaamde Ford Fiesta Sporting Trophy zal weer fel betwist worden. Kan Matthias Boon zijn succes van de TAC Rally, waar hij de ganse wedstrijd domineerde, bevestigen? Kan Ghislain de Mevius, de man uit de streek, hem het leven lastig maken, net als Briclet, Courteyn en de andere jongeren?
Het bewijs dat de Rally van Wallonië een uitstekende reputatie heeft wordt geleverd door de West European Clio R3 Trophy, die in Jambes met een tiental piloten zijn seizoen opent. Onze landgenoot Kris Princen zal ongetwijfeld kunnen profiteren van zijn parcourskennis, maar hij zal toch hard moeten trappen om de Fransman Mauffrey, de Nederlanders Abbring en de Winkel, de Brit Waster, de Ier Doyle, de Spanjaard Nafria, de Portugees Oliveira en de andere Belgen Meurens en Lauwaert af te houden.
Ook de Citroën Racing Trophy begint dit weekend aan het seizoen. Hierin zullen we een reeks Belgische tenoren aan het werk zien. Thierry Neuville, die de kleuren van het RACB National Team zal verdedigen, zal zich kunnen meten met Baugnet, Burton, Schammel, Croes, Béco, Cherain en Blom. Deze lijst is overigens nog niet limitatief.
Terwijl in deze manche van het Belgian Historic Rally Championship slechts een dozijn wagens aan de start komen, hebben maar liefst 86 teams zich ingeschreven voor het RACB Rally Criterium. Ook daarin zal het spannend worden.
Al enkele jaren opent de wedstrijd op vrijdagavond met een showproef op de Citadel van Namen. Deze succesformule wordt dit seizoen nog uitgebreid met de deelnemers van het RACB Rally Criterium.
Zaterdag krijgen de teams 14 klassementsproeven voor de wielen, terwijl zondag nog een stevige slotetappe met 11 KP's volgt. In totaal telt het parcours 258 km tegen de chrono. Een "top card" (zaterdag en zondag) kost 20 en de toegang tot de superspecial vrijdagavond 10 . De inkom per proef bedraagt 5 , behalve voor de showproeven van Mohiville en Malonne (8 ), terwijl een programma wordt aangeboden voor de prijs van 5 .(Tekst:Wout Christiaenssen/Foto:RACB)
Marnik Battryn, een nieuwe Schumacher in Francorchamps...
"Het zit in de genen, mijnheer. Ze zuigen het uit de moederborst mee binnen...D'r is niks aan te doen. Dertien jaar en hypersnel, ook in Kerpen waar die zevenvoudige wereldkampioen F1 is geboren. Hij is met niets anders bezig. Uniboltspel, afstellingen, motorkoeling, remmen, ze zijn steeds jonger !" Vader Jan Battryn vertelt fier over zijn zoon Marnik. Zo hoort het ook want de knaap zet zijn beste voetje op de gas tussen die razende bende vlooien die de karts voor de outsiders moeten zijn. Maar wie de liefde voor de techniek, dat ongenadig kartje in zich heeft, die weet beter. Ze moeten er ook steeds jonger aan beginnen. Zie maar naar de F1. Sebastien Vettel 21 jaar, Laurens Vanthoor in de Formule 3 in mei 18 jaar. Rubens Barrichello moet zich stok voelen, alhoewel...hij vorig jaar in Massa's Karting Trophée in Brazilië nog iedereen een neus zette en won !
D'r zijn gasten die jong sterven ook al worden ze éénennegentig. Herinneren we ons Paul Frère. Onbekend voor jongeren maar niet onbemind. Morgen op 23 april 2009 verjaart Vlaanderen's beste toerwagencoureur Eddy Joosen. Hij verkoos niet te vertellen hoe jong hij wordt. Na een loopbaan als goudsmid, levensgenieter en tweevoudig winnaar van de "24 Uren van Francorchamps", naast ontelbare andere zege's maakten we zelf een schatting. Daaruit bleek dat hij net uit zijn puberteit is.
Op de kartpiste van Francorchamps is er dit weekeinde spektakel. Marnik Battryn is er mee favoriet. Eén onder de vlammende jonge gasten die vastberaden is wereldkampioen F1 te worden. Dan moet je natuurlijk beginnen in die rijdende wieg waar alle groten zijn uitgekomen: Senna, Schumacher, Kubica, een oneindige lijst van namen die ieder steentje van de piste, ieder putje in hun staartbeentje als sensor naar hun gave hersenen lieten registreren. Alleen Senna overdreef wat. God reed met hem mee, dat zei hij vaak. Niet om te lachen want hij had redenen om diep gelovig te zijn. Maar op dat karretje was geen plaats voor de Almachtige. Die was Bijbels gezien begonnen met een ezel en nu zijn het die duivelse paardenkrachten. Vandaag rijdt eerder de duivel mee. Stoken in verbrandingskamers. Duiveltjes uit doosjes.
Marnik Battryn is één van de felste. Roodgeblakerd van geestdrift zal hij dit weekeinde zijn stempel drukken op de meest miskende discipline van het autorijden. Dat is het plezante aan een blog. Je kan over het leven vertellen zoals het is, uit de leugens die als een spinneweb de wereld omspannen, gewoon maar omdat we allemaal mensen van vlees en bloed zijn. Zelfs koele kikker Michaël Schumacher zei in een magistrale Canvas-uitzending vorige dagen dat hij niet vrij van emoties was. Hij moet steevasy gedacht hebben aan die 1 mei 1994, toen hij met zijn Benetton-Ford onder de achterwing van de Williams-Renault plakte in Imola. Senna werkte als een rode lap op een stier voor hem. Hij zat op de eerste rij toen samen met Fangio, Lauda en Villeneuve, één van de grootste autorenners uit het leven reed. In de Tamburello-bocht. Tegen 315 km/h. Zijn hersenen schoten als snot door zijn neus. Stuurbreuk zei men later. Michaël weet beter.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Fred Bayet)
Thierry Neuville, lid van het RACB National Team heeft duidelijk gekregen over zijn programma 2009. Hij start dit weekeinde in de Rally van Wallonië, tweede proef om het BK, in de eerste manche van de Citroën Racing Trophy met en C2R2 Max. Naast hem zit Achim Maraite als navigator. Het rallykoppel maakte enkele weken geleden in de Rally van Epernay kennis met de auto en behaalden de tweede plaats. Waarmee de bubbels van Reims terecht rijkelijk vloeiden. Die prestatie was des te waardevoller omdat Thierry Neuville, noch de wagen, noch het parkoers doorheen de wijngaarden van de champagnestreek kenden. Verwacht wordt dat hij niet alleen een voorbeeldrol in die Citroën Racing Trophy zal spelen maar de pientere rallywagen ook hoog zal plaatsen in het algemeen klassement. Om daarin te slagen krijgt hij de bijstand en de ervaring van niet minder dan mijnheer Willy Plas.
Vorig jaar won hij in Jambes in dezelfde Rally van Wallonië in de Ford Fiesta Sporting Trophy. Hij is dat niet vergeten en herinnert zich: "dat het zéér snelle en gladde klassementsproeven zijn, ook als het niet regent. Moest dat het geval zijn, dan moeten we heel wat valstrikken ontwijken. Blijft het droog dan weet ik hoe ik de zaak moet aanpakken." Geen grootspraak van Thierry Neuville. De man is de bescheidenheid zelve. Vrijdagavond krijgt hij tijdens de show-spéciale op de Citadel van Namen nog eens kans zijn Citroën-pur-sang nog een laatste maal te testen voor de chrono's later over winst en verlies beslissen. Wie niet naar Zolder voor de eerste race van het seizoen wil, en ook de hoogstaande kartingactiviteiten in Francorchamps geen "must" zou vinden, kan in het Naamse bij onze Zuiderlandvrienden zon, actie, een Maredsous en Wallonië vakantieland beleven. En wat het BK betreft. Als "onze Lange" alias Patrick Snijers d'r weer is, dan zal die zonder twijfel zijn woordje "placeren". Hij zoekt naar zijn achtste nationale titel en wordt 51. Tijd dus.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:RACB)
De Lotus Exige 270E op TriFuel, alleen nog maar show
"Leichtbau" was niet alleen de obsessie van Porsche maar ook die van Lotus. Het is niet zo bekend dat Lotus dezelfde rol vervult voor de autoconstructeurs als Porsche. Die is in opdracht auto's ontwerpen voor derden. Als we een ruwe schatting maken dat daarin Porsche 60% voor zijn rekening neemt blijft Lotus met 40% een belangrijke speler op de automarkt. Uitsparen op gewicht om zo de prestaties te verhogen met eventuele kleinere motoren was één van de kerneigenschappen van Colin Chapman die op een dag spoorloos verdween. In 1970 verongelukte de Oostenrijker Jochen Rindt - volgens deskundigen - omwille van die te lichte constructie van de Lotus tijdens de trainingen voor de GP van Italië. Hij werd posthuum wereldkampioen met 45 punten voor Jacky Ickx met 40.
Negenenendertig jaar na die geschiedkundige anekdote blijft Lotus trouw aan de gedachte van "lichtbouw" en heeft recent nog een bijzonder stijve en lichte "bodemplaat", zeg maar chassis, ontworpen voor toekomstige auto's. Daarmee is de begeerde Dewar Trophy voor ingeniositeit gewonnen in 2008. Vorig jaar stelde het Britse merk op het Salon van Genève de "Exige 270E Tri Fuel" voor. Die weegt maar 930 kg en de motor daarin is een Toyota 1,8 liter viercilindermotor met compressor. Daarmee is hij goed voor 200 KW (273 pk) en een koppel van 260 Nm. Van 0 naar 100 km/h in 3"9 en een top van 255 km/h. Bijzaken ondertussen. Dathij kan rijden op E85, bio-ethanol en synthetische methanol is wel belangrijk. Daarom die "Tri-Fuel". Het was bijna "Four-Fuel", want bio-butanol werd ook tot de mogelijkheden geciteerd.
Belangrijker is dat Lotus beweerd dat synthetische methanol de brandstof van de toekomst zou zijn. Die kan worden aangemaakt uit waterstof en...CO2 die rechtstreeks uit de lucht zou kunnen worden gehaald. Als de elektrolyse van water - om waterstof te bekomen - dan zou kunnen plaatsvinden via zonne-, wind- en water-energie zou men een volledig koolstofdioxyde-vrije energiebron hebben. Voor 2012 moeten we ons daarover niet teveel van voorstellen. Bovendien is er ook nog de infrastructuur voor de bevoorrading. Zoals de Europese- en andere regeringen bezig zijn zullen we dat probleem naar één of twee generaties voor ons uitschuiven. Maar àls het lukt is E85 en bio-ethanol, mogelijk ook biobutanol, achterhaald.
Dat is het knelpunt bij de toekomstwagens: ze geraken het showpoint moeilijk voorbij. "Simpele duif" Mitsubishi daarentegen kan weldra op 7 mei 2009 zorgeloos onder de boog van Zolder's "Clean Week 2020" doorrijden. Met de iMieV, een honderd procent elektrische auto die rijdt als een gewone auto. ZERO emissie. Op 7 mei wordt in Zolder de start gegeven voor de aanloop naar 5 mei 2010. Dan wordt het grootste emissievrije weekend van het land gehouden. Zolder maakt nu al deel uit van de federatie van "groene circuits". De nieuwe algemeen direkteur Peter Hudders kan alvast prat gaan op dit initiatief.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Lotus)
Mc Laren mag dan wel niet op het voorplan rijden, de eerste twee plaatsen in de voorlopige stand om de wereldtitel worden ingenomen door Jenson Button en Rubens Barrichello in een Brawn GP 001. Met een Mercedesmotor die ei zo na verkozen werd boven de Ferrari die logischerwijze ook in aanmerking zou zijn gekomen. Maar kernkop Ross Brawn zag in die zes luttele weken die de seizoensopener in Australië vooraf ging dat de hulpaggregaten aan de motor veel makkelijker aan die Mercedes te plakken waren dan aan die Italiaanse pk-brouwerij. Hij maakte zijn F1 zo eenvoudig mogelijk. Net zoals ook Adrien Newey deed met de Red Bull waarmee Sebastien Vettel vorige week in China won. Twee "eenvoudige" dingen, net niet gemixed. Wat de ene van voor heeft, heeft de ander vanachter en omgekeerd. Zou je ze samensmelten dan heb je de beste hybride uit de F1. Maar geen van beide heeft KERS gebruikt. Ferrari wil het ook laten vallen. Mc Laren wellicht ook. De twiijfel rijst. Onbetrouwbaar, breekbaar, niet echt veilig. En zwaar in gewicht.
Flavio Briatore tracht Button en Barrichello als belachelijk in het uitstalraam te zetten, met Ross Brawn erbij. De vroegere T-shirtverkoper zou zich echter beter herinneren dat grote Ross een CV heeft die de adem doet stokken. Brawntje was om te beginnen in 1971 - in het stenen tijdperk dus nog - een opleidings-ingenieur bij de "Atomic Energy Authority" van het United Kingdom. Levenslang viste hij met zijn lange rubberlaarzen aan tegen de stroom in op forellen. Hij bracht omzeggens zeven jaren door naast Schumacher die evenveel wereldtitels verzamelde. Daarvoor was Ross Brawn technisch directeur bij TWR (1989), tekende hij in 1986 tussen soep en pattaten door de Arrows F1 (1986), sleutelde nog wat aan de March's(1977), de Beatrice (1984), Benetton (1991)...jaar waarin hij technisch directeur van de Scuderia Ferrari werd. Geef toe, het is niet niks. Als je dan 54 bent (°23 november 1954), brugpensioen niet direct dreigt, dan mag je met opgeheven hoofd langs de pits lopen. Trouwens de aslmaar slim gadeslaande ogen van Ross wisten gewoon dat die diffuser het zou halen bij de FIA. Williams en Toyota wisten dat ook. Vettel won vorige zondag zonder die diffuser. Vervelend voor de aanklagers.
Je kan natuurlijk met Ross niet over frieten, Stella en voetbal praten. Maar net als Albert Einstein is het renwagengenie een bescheiden man gebleven. Hij schuwde het niet om Loic Bigois (48), een Fransman uit Aix-en-Provence van geboorte, aan te trekken om zijn Brawn mee te styleren. Wat zijn je hobby's vroeg Ross Brawn eens aan Loic toen het werk af was. "Wind tunnel testing" antwoordde deze simpel. Brawns wenkbrauwen rimpelden nog harder dan anders. Loic Bigois studeerde aan het Nationaal Conservatorium "des Arts et Metiers" - waar zelfs August Rodin is langs geweest. De denker Bigois hield zich in 1981 bezig met kleine gasturbines vorm te geven en pikte in 1990 aan als CAD/CAM-manager bij Ligier, om in 1994 bij Peter Sauber aan te belanden. In 1999 vroeg viervoudig wereldkampioen Alain Prost hem of hij nog eens iets ànders wilde tekenen. Via Minardi, Williams en Honda belandde. Daar stond Ross, met een kernkop zo groot. De tijd drong, 't zag er niet goed uit. "Keep it simple" moet Brawn toen hebben gezegd. hetzelfde als wat Newey dacht. Zondag zijn we al aan de vierde ontmoeting in de nieuwe wereldorde van de Formule 1.
D'r is nog iets waar de concurrentien erg jaloers op is. Het is het zéér lage zwaartepunt van de Brawn. Ross, zelf designer, plaatste de tandheugel van de besturing onder de "carrosserie" en liet die precies achter de gestroomlijnde onderste stang van de voorwielophanging vallen. Twee vliegen in één klap dus: en zwaartepunt lager én luchtweerstand naar beneden gehaald. Hetzelfde deed hij met de voorste remzadels. Gewoonlijk staan die haaks, maar Brawn monteerde ze horizontaal vanonder aan de carbonschijven. De Brembo-klauwtjes doen dan iets minder perfect hun mechanisch werk, maar dat woog volgens Ross niet op tegen de voordelen van het gewicht van die dingen lager te hangen. Op zijn beurt kijkt hij wat afgunstrig naar de voorvleugel van de Red Bull. Die is beter aerodynamisch "geëxploiteerd", geeft hij toe. Morgen in de eerste oefeningen om de GP van Bahrein kan door iedereen nog wat geprutst worden aan één en ander. Dat moet wel omdat de tussentijdse trainingen zijn verboden door de FIA. 't Blijft dus boeiend te zien wie zaterdag op "pole" staat.(Tekst/Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
Jean-François Hemroulle in 24 Uren van de Nürburgring
Naast een deelname aan de FIA-GT3 en verschillende nationale kampioenschappen, zal de Audi R8 LMS ook te zien zijn in de 24 Uren van de Nürburgring. Audi Sport bevestigde vandaag dat het vier wagens inzet in de Eifelklassieker, die start op 23 mei (16.00u). Als basis dient de GT3-versie van de Audi R8 LMS, die echter zal worden uitgerust met verschillende evoluties, aangezien het GT3-reglement geen rekening houdt met dergelijke lange races.
Audi Sport maakte ook de namen bekend van de piloten. Een naam die daarbij opvalt is die van Jean-François Hemroulle! Dankzij zijn uitstekende kennis van de Nürburgring en de deelname aan tal van wedstrijden op de Nordschleife krijgt de piloot van de Belgian Audi Club deze fantastische kans aangeboden. Audi Sport maakte vanochtend indrukwekkende namen bekend die in vier R8 LMS's zullen te vinden zijn.
In de eerste auto van ABT Sportsline zit dus Jean-François Hemroulle, Christian Abt, Pierre Kaffer en Lucas Luhr. De tweede bolide van dit team heeft Mattias Ekström, Timo Scheider en Marc Werner achter het stuurtje. De twee R8 LMS's van Phoenix Racing zijn gewoon droomteams als men op de namen afgaat: Frank Biela, Marcel Fässler, Emanuelle Pirro en Hans-Joachim Stück in de nummer 99. De nummer 98 wordt door de groene hel gewongen door Marc Basseng, Frank Stippler en Mike Rockenfeller. Als dat niet winnen wordt !
Jean-François Hemroulle mag zich goed voelen binnen dat hoog gezelschap. De 39-jarige autocoureur kan immers een mooi palmares voorleggen: 14 races op 53 gewonnen. Dat is een winpercentage van 29,17%. Hij stond 28 keer tot nu toe op het podium, reed drie pole-positions en zes snelste ronden. Geen ééndagscoureur dus. Voor wie het niet mocht weten: Hemroulle's winscore is de hoogste van de jonge generatie autocoureurs. Op de tweede plaats volgt Frédéric Vervisch met 28,42%.
De 24 Uren van de Nürburgring hebben raar genoeg niet de bekendheid als die van Le Mans en Francorchamps. Toch is een zege daar minstens evenveel waard. Vaak zetten autoconstructeurs "gecamoufleerde" pré-seriemodellen in. Die moeten dan de laatste fouten aan de auto blootleggen. In die race over 176 bochten per ronde zijn in het verleden al verscheidene hybride-modellen getest. Lexus en vorig jaar ook nog de Gumpert Apollo Hybrid van Heinz Harald Frentzen reden op ereplaatsen de race uit. Veel pub werd daar niet rond gevoerd omdat net het discrete karakter van de etmaaltest belangrijker was.
Minder discreet dit jaar is de deelname van ex T-Mobile kopstuk Jan Ullrich. Hij bestuurt tijdens de 24 Uren een BMW Diesel met Mike Kluge. Dit kadert in een evenement waarin ook een Nordic Walking-Marathon en een "Rad am Ring" actie zijn verbonden. De opbrengsten van dit drieluik moet zieke kinderen trachten gezonder te maken. De deelname van BMW met een dieselmotor moet geen verwondering wekken. Het merk is het eerste dat ooit een race won met een zogoed als standaard dieselmotor. Op de Ring met name.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: ADAC)
Paul Gentilozzi's Rocketsport Team is bezig een Jaguar XKR GT2 te prepareren om in 2010 deel te nemen aan de 24 Uren van le Mans. Dat zou geleden zijn van 1995 dat het merk nog een wiel voorzette in de grootste uithoudingsrace ter wereld. De 59-jarige man die zelf ook heeft geraced op het Circuit de La Sarthe in 1994 en 1995 zegt de hang naar het mytische lint niet te kunnen weerstaan. Hij verkoos de XKR omwille van zijn uitzonderlijke stijfheid van carrosserie en de "compacte" motor die duurzaamheid als zijn voornaamste kenmerk heeft. Bovendien is hij compact en heeft vijf liter inhoud en is atmosferisch aangezogen. Het debuut is voorzien in juli of augustus in de Lime Rock en Mid-Ohio.Terwijl de derde piloot nog moet worden aangeduid, beweert hij dat zijn nauwste compagnon een naam is met wereldfaam. Het Indische Tata, eigenaar van Jaguar, heeft technische steun toegezegd maar heeft onder de huidige economische wereldcrisis geen zin het Amerikaanse initiatief te ondersteunen. ALMS-dirigent Scott Atherton noemt het "de meest opzienbarende merkenbeslissing in de elfjarige geschiedenis van de American Le Mans Series." Lijkt ons iets overdreven, hoewel Jaguar het in de verkoop weer héél goed doet.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Jaguar)
Vijftien jaar Inkart met een Tripel Excelsior Toer aan de aankomst
Uit Georges Van Oosten's Cahiers rollen over 160 km "oude voertuigen" volgens "Bolleke-Pijl" (met afstandsvermelding) van de geheel vernieuwde "De Trappisten" in Westmalle naar Inkart, de kartingtempel aan het Ooievaarsnest in Puurs. De afspraak bij de Trappisten is om 9.30 uur 's morgens en de deelnemers zullen begrijpen dat het dan te vroeg is voor een Tripel. Maar als ze zich door het roadbook hebben gedraaid en gezwaaid worden ze ontvangen in Inkart door de grootmeester van de drift, Mike Van Hooydonk. Het boegbeeld van Excelsior, van zoveel, die ervoor zorgde dat groten als Jeffrey Van Hooydonk, slip en snelheid ingelepeld werden nog voor ze pap(a) konden zeggen. Mike - Papa - Van Hooydonk is een fenomeen. Hij heeft eigenlijk alleen maar vrienden. Wat de man zo uniek maakt is de energie die eruit barst. Geen pisserigheid, maar een wereld van zon, lèven, bewegen, lachen. Nochtans heeft "de" Mike moeten vechten. Maar zijn mentale sterkte was groter dan de problemen die men hem voor de wielen wierp. Terug terzake. De voorwaarden om deel te nemen zijn: lid zijn van Excelsior, en deelnemen met een voertuig ingeschreven voor 31 december 1974.
Wie wil deelnemen aan de aperitief die het boegbeeld van Excelsior aanbiedt omstreeks 17 uur op die namiddag 3 mei 2009, kan inschrijven tegen 60 per team van twee personen en 20 per passagier die ook mee wil gaan kijken in dat feestgedruis bij Inkart. In dat inschrijvingsgeld is begrepen een roadbook - getekend door rallyrat Georges Van Oosten - en het ontbijt bij de Trappisten en verder de lunch met drank. Dat "de man voor wie de wereld te klein is", de Mike, zo gul aperitief schenkt heeft een reden. Zijn kartpaleis zoals Quinten Devreker, versbakken Mini-coureur in de Dunlop Cup en leerling van Bas Leinders, het zo mooi noemde, bestaat dan 15 jaar. Grote en grootste namen - zoals Niki Lauda - kwamen er rijden en feesten. Automobielbeheersing, levensvreugde, triomf en ontgoocheling, vakmanschap, het zit allemaal als kleine atomen gebakken in de Grote Molecule die Inkart is. Het is een plaats om lief te hebben. Wie meer informatie wil belt gewoon naar de Paters Excelsiorianen Stefaan Cockx (03-448.42.12) of Aloïs de Bièvre (0476-32.25.51). Antwoord betekent dat er nog plaats is voor die "Tripel Toer". Niet verwarren met de Paters van West Vleteren. Dat zijn andere paters. Die lachen minder want ze hebben altijd bier te kort. Dat is iets wat je nu bij Excelsior niet kunt voorhebben. Die zijn verwanter met de Trappisten. Die zeggen niet zoveel maar brouwen veel meer.(Tekst en foto:Walter Rombauts)
Laurens Vanthoor lost alle verwachtingen in eerste race F3
Laurens Vanthoor (18) heeft in het Duitse Oberschleben al drie van de vier verwachte doelstellingen ingelost. Hij zette twee keer de "pole" neer, en won vandaag de eerste race in de ATS F3 Cup. Morgen wordt de tweede race gehouden. De man uit Hasselt die tot het RACB National Team behoort zet zich daarmee in het voetspoor van Bas Leinders die in 1998 Duits F3 kampioen werd en Michaël Schumacher die in 1990 met éénzelfde titel de basis legde naar zeven wereldtitels in de Formule 1. Bas raakte omzeggens in de F1, dus is die aanloopstrook voor Laurens Vanthoor ook in de maak. Iets té optimist op dit moment, want de weg is nog lang. Toch is de klasse van de Dallara-VW-coureur van Van Amersfoort Racing vérreikend.
Rookie én ploegmaat van de belofte, Stef Dusseldorp finishte tweede. Dat is natuurlijk ook een knaller voor een openingsrace want "Stefke" liet het verschil maar oplopen tot 2"6. Hij hield daarmee de overhand op de eerste met een Mercedesmotor, de Zwitser Rahel Frey. Max Nilsson, op de achtste plaats, was de eerste met een Opel krachtbron, de OPC Challenge. Principieel zijn de viercilinders elkaar waar en speelt puur de afstel- en stuurvaardigheid van de jockey's die de Dallara-chassis' sturen. Oschersleben is een erg technisch circuit en die aspecten wegen daar zwaar door. Spannend voor morgen voor de tweede race(wr/Foto:RACB)
Binnenkort komt er een Tesla Cup, een competitie met alleen maar deze puur elektrische auto's. De Tesla geniet een stijgende populariteit. Vooral het nieuwe S-model dat een mooi gelijnde gesloten sportwagen is en aan de zijde van de Roadster wordt verkocht. Voor dit nieuwe model dat van 0 naar 96 km/h sprint in 5"9 liepen in één week tijd 711 nieuwe bestellingen binnen. Ieder van die klanten heeft daarbij 5000 dollar voorschot moeten betalen. De auto zelf kost, afhankelijk van de gekozen batterij, 49.900 dollar. Omdat de benzine in Amerika 4,25 dollar per gallon kost houdt Tesla staande dat op termijn de elektrische variant alsmaar interessanter zal worden. Een "vulling" zou 9 kosten, maar daarvoor ligt de krachtpatser dan wel zeven uur aan de draad, tenzij een - duurdere - snellading wordt gebruikt. Die laad de Lithium-Ionen-batterij in 45' op.
Tesla laat momenteel de keuze uit drie batterijpaketten: 120 V, 208 V en 240 V. Al naargelang van de gekozen batterij kan 267 km, 383 km of 500 km gereden worden alvorens men opnieuw moet laden. De Tesla Roadster waarvan er al 330 zijn verkocht blijft met zijn 101.100 dollar - na aftrek van de federale tegemoetkoming van 7500 dollar - een zeer dure auto. Zijn doorbraak is echter een vaststaand feit. Met een showroom in Menlo Park in Californië en weldra op Cheval Place in Londen en...volgens geruchten ook in Brussel, is de naam van de uitvinder van de wisselstroom niet meer uit het automotive-gebeuren weg te branden.
D'r is trouwens nog iets gebeurd. Porsche heeft met een gewijzigde 911 de "Rally van Monte Carlo voor Alternatieve Energieën" gewonnen. Die proef werd gereden vanuit het Franse Valence naar het Prinsdom. Porsche won net voor de Tesla die met één vulling 402 km door stad, buitenwegen en Alpenwegen aflegde. Heinz-Harald Frentzen die sinds zijn project met de Apollo Gumpert Hybride niet meer weg te slaan is van de "alternative automotion" heeft ook enkele testritten gedaan met de Tesla over o.a. enkele speciale ritten van de klassieke Rally van Monte Carlo. Bandenfabrikanten, zoals de vooraanstaande Yokohama, houden de opmars van elektrische voertuigen nauw in de gaten.
Batterijen worden compacter, de modellen zelf ook en ze worden zowaar telkens eleganter. Met als gevolg dat er mettertijd geen plaats meer zal zijn voor een reservewiel. Zelfs niet voor een thuiskomertje. Dus is het van belang dat de wangen van en band steviger worden opdat ze bij een lekke band over korte afstand toch nog genoeg steun is om te rijden. Wie binnenkort naar - bijvoorbeeld - Het Yokohama Drift Kampioenschap - gaat kijken, die moet maar eens opletten hoe "rigide" die bandenflanken zijn geworden. Schuimrubber erin pompen zoals nu al bekend of volle banden zijn ook denkbeelden. Nicoal Tesla zou er de wenkbrauwen van fronsen. Waarvoor driftkoppen al niet goed zijn.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Tesla)
TAC-Rally Historic: Didier Vanwijnsberghe in de slotmeters
Samen met hun moderne collegas ging zaterdag in Tielt het Kampioenschap van België Historic Rally van start. De TAC Rally kondigde zich aan als een harde strijd onder de Escort BDAs, maar daar kwam door toedoen van de pechduivel weinig van in huis.
Nochtans kondigde het wedstrijdbegin zich bijzonder leuk aan met een gezamenlijke besttijd voor Mathias Viaene en Stefaan Stouf, terwijl Gunther Monnens in de ConXion MK2 amper 4sec moest prijsgeven. Amper enkele proeven later werd het een heuse afvalrace. Eerst moest Stefaan Stouf de strijd staken en op de derde klassementsproef brak Geert Vandoorne, vierde op dat ogenblik de motor van zijn Escort MK1. Voor Mathias Viaene liep het ondertussen een stuk beter, want de streekrijder kwam na de eerste ronde met 3 sec voorsprong op Gunther Monnens als leider naar het rallycentrum. De resterende tegenstanders volgden dan al op één minuut en meer.
Terwijl de concurrentie nog in de touwen hing, besloot Gunther Monnens om een maximum attack te doen voor de eindzege. De Limburgse rijder kwam echter van een kale reis thuis, want op het onverhard gedeelte van den Ondank werd de Escort bruusk gestopt door problemen met de achterbrug en aandrijfas. Meteen lag de weg naar de zege open voor ex-ciruitrijder Viaene tot ook hij net voor de slotronde het strijdtoneel moest verlaten met ontstekingsproblemen.
Mede door deze opgaven vochten Vincent Verschueren en Didier Vanwijnsberghe tot hun eigen verbazing in de laatste boucles nog voor de eindzege. De Ascona-piloot kwam ondanks remproblemen in de beginfase aardig in de buurt van een stunt, maar toen het op de slotproef plots begon te regenen was Verschueren net iets te voorzichtig. Didier Vanwijnsberghe koos in zijn Escort, die de eerste ronde injectieproblemen kende, voor een minder behouden rijstijl en wipte zo in de slotkilometers nog over zijn rivaal. ConXion-teamleden Chris Debyser en Bart Maes zaten elkaar lange tijd op de hielen met de derde plaats als inzet, tot Debyser zijn Escort op de voorlaatste proef naar het opgavenpark leidde. Maes bedankte en zette de Manta Transeurope, na motorproblemen te hebben overwonnen in de eerste lus, op het podium.
Voor Tuur Vandenabeele werd het al evenmin een vlekkeloze rally. Zijn BMW 323i E21 werd s ochtends eerst geplaagd door problemen met het stuurhuis en even later brak ook een brandje uit aan de uitlaat. Tot overmaat van ramp kostte een lekke band hen nog eens 40sec, maar vanaf de derde ronde vlotte het een stuk beter zodat er alsnog een vierde plaats in de wacht werd gesleept. Lode De Keyser kwam in zijn Porsche als vijfde over de streep, terwijl spektakelman Lieven Denys als tweede kampioenschapsrijder op een zesde plaats strandde. De rest van de top 10 werd vervolledigd door Patrick Spillebeen, Bart Vanhaverbeke, Marijn Hoens en Dirk Dumon.
In het nieuwbakken Historic Team-kampioenschap haalden slechts drie genomineerde formaties de eindmeet. Het SMS Team had voldoende aan de tweede plaats om kostbare punten te scoren in dit nieuwe kampioenschap.
Dit weekend gaat het Kampioenschap van België Rally van start. Met 66 teams ingeschreven in de nationale wedstrijd en 60 in het Criterium zal er heel wat spektakel te zien zijn op de wegen rond Tielt. Het tussenseizoen was erg lang, maar het geduld van de toeschouwers zal beloond worden. De openingsmanche van het Belgisch rallykampioenschap kondigt zich veelbelovend aan. De inschrijvingslijst voor de TAC Rally bevat immers maar liefst acht WRC's, voor het grootste deel bovendien bestuurd door titelkandidaten.
Hubert Deferm zal als regerend kampioen op 11 april in Tielt niet met het nummer 1 op de deuren van zijn Subaru Impreza WRC S10 starten. Wegens professionele verplichtingen dient de Belgische kampioen in laatste instantie verstek te geven. Alle eer gaat aldus naar Melissa Debackere, opnieuw aan het stuur van haar vertrouwde Toyota Corolla WRC. Maar, de vice-kampioenen zal moeten uitkijken voor de aanvallen van twee meervoudige Belgische kampioenen. Patrick Snijers (50), die 7 titels op zijn palmares heeft staan, start met een Subaru Impreza WRC S12, terwijl Pieter Tsjoen (4 keer Belgisch rallykampioen) aan de start komt met de Focus WRC 07 waarmee hij verleden jaar het publiek verwende in de Condroz Rally. "Ik maak er geen geheim van", zegt Snijers, "dat ik een achtste titel ambieer. Vorig jaar greep ik ernaast door pech. Ik heb dit jaar een kaars gebrand opdat ik daarvan zou gespaard blijven."
Deze drie kleppers zijn niet de enigen die een podiumplaats in Tielt ambiëren. Tim Van Parijs (Ford Focus WRC 05), Paul Lietaer (Subaru Impreza WRC), Dirk Vermeirsch (idem) en de Brit Steve Hendy (Ford Focus WRC) willen het de gevestigde waarden knap lastig maken. Maar, er zijn nog meer outsiders. Stéphane Lhonnay (Mitsubishi Lancer EvoIX), Alexandre Romain (idem) en Bob Colsoul (Mitsubishi Lancer EvoX) zullen van een grotere luchtinlaat kunnen profiteren om vooraan een rol van betekenis te spelen. Andy Lefevere kan met zijn parcourskennis mogelijk verrassend uit de hoek komen met zijn snelle BMW M3.
Bij de GT's komen twee Porsches aan de start, bestuurd door Carlo Mylle en Yves Bruneel. Er zijn verder een pak wagens ingeschreven in het Kampioenschap van België Historic (een reeks Ford Escorts zullen het opnemen tegen de Opels en Porsches), terwijl in Groep N vooral uitgekeken wordt naar een strijd onder de streekpiloten.
De startlijst bevat ook zeven teams die ingeschreven zijn in de Ford Fiesta Sporting Trophy. Zal Matthias Boon zijn sterke prestaties van 2008 kunnen bevestigen? De openingsmanche van het RACB Rally Criterium krijgt 60 wagens aan de start, die tien klassementsproeven zullen afwerken.
De TAC Rally, met als rallycentrum de Europahal in Tielt, gaat zaterdag om 7h45 van start en eindigt omstreeks 20h58. Er staan vier ronden van vier proeven op het menu, samen goed voor 165,4 km tegen de chrono op een totale afstand van 268,3 km. (Wout Christiaenssen/Foto:RACB)
Stéphane Lémeret dit weekend met Mazda RX-8 BTCS in Spa
Stéphane Lémeret rijdt dit weekend samen met David Dermont in een Mazda RX-8 de Belgian Touring Car Series in Francorchamps. Dat is de openingsmanche van Christian Lahaye's gewaardeerd Belgische kampioenschap van alles en iedereen die nog de - financiële - kracht heeft zich op Nationaal vlak te meten in de autosportcorrida. Na de Heer Olivier Sermeus is de nieuwe directeur Mazda Belux, Alain Groult, zich wellicht bewust geworden van de aanwezigheid van Mazda in België en zijn autosport om terug te komen op een beslissing niet meer te rijden. De financiële crisis was niet van die aard om de mindere resultaten van Mazda vorig jaar te stimuleren, maar Mazda doet het met haar gammavernieuwing bijzonder goed op de Belgische markt en behoort tot de steigers inzake klienteel. De Mazda 2, de 3 en de 6 zijn succesnummers. Cijfers om met op de Lotto te spelen.
Daarom dat op de beslissing is terug gekomen. Het hoeft niet gezegd dat met Stéphane Lémeret een jonge belofte - te bescheiden navolger van Pierre Dieudonné - het merk eer aan doet. Overigens mag die hoofdredacteur van Auto Hebdo Belgique via zijn activiteiten in de FIA GT ook in de zeer nabije toekomst worden verwacht in de "24 Uren van Le Mans". De Mazda RX8- Silhouette is na doorgedreven testen klaar voor het BTCS 2009. Deze auto die over een buizenchassis beschikt, heeft daarin de legendarische "Rotary-Engine" opgehangen achter de piloot. Dit door Felix Wankel uitgevonden motorprincipe braakt 500 pk uit. Tweede piloot naast Lémeret is David Dermont. Daarover is niet zoveel bekend. Het moet wel een rappe jongen zijn, want Stéphane accepteert niemand naast hem die minder snel is. Op 18 april 2009 rijdt de Mazda naar het schijnt in de straten van Leuven aan de Bondgenotenlaan. Het is natuurlijk beter van de Mazda dit weekeinde in zijn natuurlijke omgeving te gaan bekijken:Francorchamps.(Tekst en foto:Walter Rombauts)
Laurens Vanthoor start dit weekeinde met F3-titelambities !
Dit weekend begint in het Duitse Oschersleben het Duits Formule 3-kampioenschap. Een eerste ontmoeting waar Laurens Vanthoor (18...!) de kleuren van het RACB National Team wil laten schitteren. De ATS Formel 3 Cup
is nog altijd één van de referenties in de Europese Formule 3. Dit jaar zijn er niet minder dan 25 rijders ingeschreven voor deze fel bekampte competitie. Het merendeel van de teams koos voor het Dallara F307-chassis, maar op het vlak van de motoren is er "keuze" tussen Mercedes, Volkswagen en Opel.
Met het startnummer 5 komt Laurens Vanhoor uit onder de vlag van het Nederlandse Van Amersfoort Racing en de éénzitter van de jonge Belg wordt aangedreven door een VW-motor: Ik heb de jongste weken niet meer gereden, maar dat beschouw ik niet als een handicap" vertelt
de recente aanwinst van het RACB National Team. "Tijdens de wintermaanden heb ik heel wat proefgedraaid op verschillende Europese circuits en dit zowel met het ervaren team Van Amersfoort als bij Volkswagen waar ik onder contract sta."
Laurens is alleszins in topvorm : "Op technisch vlak is de VW-motor tijdens de wintermaanden geëvolueerd in de goede richting en het Dallara-chassis onderging verbeteringen op gebied van stroomlijn. "
Vanthoor staat ook fysiek en mentaal zeer sterk : "De "dode" maanden van de winter werden benut om mijn fysieke conditie bij te werken. Bas Leinders (foto in bijlage) is daarin een goede coach gebleken. Gezien hij zelf nog een actief autopiloot is (FIA GT) weet hij de juiste accenten te leggen. Bovendien waakt de kinesiste van het RACB National Team, Dominique Eloy (foto in bijlage) ook over onze conditie. Ze weet beter dan wie ook dat bij autoracen het hoofd en het hele lichaam meespelen. Racen is niet alleen gas geven en remmen." Laurens Vanthoor heeft in Bas Leinders een uitzonderlijke gids voor het Duits F3 kampioenschap want de man die net als Jeffrey Van Hooydonk even aan de F1 tipte won in 1998 met een Dallara-Opel met...Van Amersfoort Racing !
De jonge Belg leeft in alle rust toe naar dit eerste weekend : Ik ben verheugd het seizoen te beginnen daar waar ik de vorige seizoen afsloot met een overwinning. Ik rijd graag op die moeilijke baan van Oschersleben. Het is een heel technisch circuit. Dat heb ik graag. Mij hoor je dan ook niet klagen dat we er dit jaar drie keer op racen..."Laurens weigert evenwel een pronostiek in te vullen : "Tegenover de concurrentie is het op dit moment moeilijk te zeggen welk ons niveau is. We hebben elkaar nog niet op de piste ontmoet en dus blijft alles bij gissingen. Als alles goed gaat ga ik voor de overwinning, maar het finale doel is wel de titel aan het eind van het seizoen. Ook al ontsnapt daarvoor al eens een dagzege." Dat is klare taal van een jonge gast die de wereld aan zijn voeten heeft liggen.
De ATS F3 Cup gebruikt een Dallarachassis en viercilinder zuigermotoren met maximum 2000 cm3 inhoud en een zichtbare luchthapper die voor alle motoren 26 mm doormeter mag hebben. Het motorkoppel wordt met een sequentiële zesbak naar de achterwielen getransporteerd. Die velgen zijn geschoeid met 240/45VR13 Yokohamabanden en vooraan zijn het 200/50VR13 rubbers van hetzelfde merk en voor iedere deelnemer gelijk die nauw sturen. Over- of onderstuur wordt door de coureur zelf bepaald tijdens zijn afstellingen van de vijf beschikbare wielstanden en een regelbare voor- en achterwing die aerodynamische grip in mechanische kan omzetten. Leervoer voor latere, hogere disciplines.
De schijfremmen hebben geen ABS en de hele winkel mag minimum 550 kg wegen, piloot inbegrepen. Voor een weekend zijn er voor iedere twee sets Yokohama slicks en op de regenbanden staat geen limiet in aantal. Er mag niet worden getankt, telemetrie is verboden en datarecording toegestaan. Laurens Vanthoor heeft hiermee alle instrumenten die hem op zeer jonge leeftijd naar de hogere disciplines kunnen brengen. De motorenleveranciers hoeden zich om compressieverhoudingenen en toerentallen mee te delen omdat het dan voor de onderlinge concurrentie gemakkelijk zou worden de respectievelijke maximum vermogens te berekenen. Wie de compleetste verbranding put uit de loodvrije Sunoco Super Plus scoort de meeste winst. (Tekst:Walter Rombauts/Foto's:RACB)
Mercedes trekt de nieuwstrein met de ML 450 Hybrid in New York
Terwijl op de Shangai Auto Show momenteel de "wereldkampioen van de lage uitstoot aan koolstofdioxide in de luxeklasse" door Mercedes-Benz wordt getoond knalt donderdag op de New York International Auto Show" alweer een fles champagne voor de brandnieuwe ML 450 Hybrid naast de Bluezero. De stoet cleancar's breidt zich ieder Salon uit en het is nog net wachten op de toeleveringsmogelijkheden aan de consument en de "plug-ins" en de "waterstofauto's" zoals die van BMW of brandstocelkrachtpatsers van Nissan en Renault zullen voor "a change" in autowereld zorgen. Het is geen droom meer. Hou de garagepoort maar dicht of ze rijden binnen voor je het weet...
De ML 450 Hybrid is speciaal voor de Amerikaanse markt ontworpen. Met een brandstofverbruik dat door de hybride-techniek liefst 60% lager ligt dan overeenkomstige V8-motoren, moet dit wel een doorn in het oog zijn van Chrysler en GM die de einddatum van hun zestig dagen schrikwkkend dichterbij zien komen. Het is zelfs een beetje onbegrijpelijk dat hun ingenieurs niet "direct" de nu concrete oplossingen van de concurrentie gaan kopiëren. Het zou meer dan een pleister op een auto been zijn omdat overheid en consument het vertrouwen opnieuw zouden kunnen doen herleven. Dat is beter dan veraf staande technieken, ook al zijn ze nog ingrijpender dan alles wat nu bestaat, te blijven betrachten en terwijl te stikken.
Die ML 450 Hybrid heeft een modulair dubbelwerkend hybridesysteem. Er zijn twee elektrische motoren met ieder 45 kWaan vermogen. Ze zijn direct gekoppeld aan de dubbelwerkende hybride-overbrenging. Op deze manier wordt ruimte en gewicht bespaard. Hetbijzonder vernuftige systeem biedt alle bekende hybride-functies. Dat zijn rijden op pure elektriciteit op stroom uit de Lithium-batterij, een start/stop-inrichting, een KERS-effect door zowel de remenergie te recupreren als de V6-motor met uiteraard interne verbranding bij te staan. Het aldus bekomen gemengde verbruik bedraagt 7,7 l/100 km. Dat is niet mis voor een voertuig dat 250 kW of 340 pk als vermogen heeft en 480 Nm trekkracht naar de wielen stuurt. Het is samen met de S 400 Hybrid "de wereldkampioen van de CO2-uitstoot" omdat die 185 g/km bedraagt. Op zich teveel nog, maar voor de luweklasse met het daarbij horende gewicht is dat een prestatie die is neergezet.
Overigens is hier niet gezegd dat het de andere constructeurs voor de wind gaat. Mercedes-Benz dat terecht met de S 400 Hybrid in Shangai snoeft, zag zijn verkoop in de eerste drie maanden van dit jaar met -25,4% dalen. En toch leeft niet echt die panische angst onder de Duitse autobouwers. Opel niet te na gesproken. Dat verdienstelijke merk is het slachtoffer van "Amerika" omdat moedermaatschappij GM hun patenten in onderpand hebben gegeven om geld te bekomen. Dat zal nogal een juridisch kluwen worden als Opel terechte zelfstandigheid wil verwerven. Op de New York International Auto Show staat van GM-zijde een Cadillac Corverj en van Chevrolet een Conceptcar. Die aanwezigheid is logisch. Barack Obama heeft duidelijk gezegd dat het land zijn auto-industrie niet teniet laat gaan. Hopelijk wordt "Chapter 11" vermeden en vonken de GM-modellen letterlijk en figuurlijk op.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mercedes)