Liefst 101 deelnemers in de nationale wedstrijd, 86 teams ingeschreven in het RACB Rally Criterium, drie sterk bezette promotieformules, een mooie reeks WRC's en een piloot van wereldklasse! Wat kan je nog meer wensen voor de 2de manche van het Kampioenschap van België Rally? De wedstrijd belooft in elk geval nog spannender te worden dan de openingsmanche.
Na de fel betwiste TAC Rally, waarin Melissa Debackere op amper negen seconde van winnaar Paul Lietaer strandde, staat de Rally van Wallonië voor de deur. Wat heeft deze unaniem gewaardeerde rally, met een erg selectief parcours, in petto? Het parcours rond Namen is ook dit jaar weer erg selectief en uitdagend. Bovendien heeft het publiek heel wat redenen om de klassementsproeven van vrijdag tot zondag bij te wonen.
Net zoals in Tielt, komen er een reeks WRC's aan de start. Pieter Tsjoen, met vijf zeges op de teller (evenveel als Robert Droogmans) zal zijn opgave in West-Vlaanderen trachten te vergeten met een 6de succes aan het stuur van zijn Ford Focus WRC07. Op voorwaarde dat hij zijn rijbewijs tijdig terug krijgt, zal Patrick Snijers zich niet zomaar laten doen. Ook hij heeft honger naar een zege. Met zijn Subaru Impreza WRC S12 hoopt Snijers voor de 5de keer te winnen in Jambes, 13 jaar na zijn laatste zege en... 25 jaar na de eerste overwinning in Namen.
De twee koplopers uit de TAC zullen ook hun woordje mee willen spreken. Paul Lietaer, wiens sponsor heeft beslist om hem in te schrijven in Namen om zijn leidersplaats in het kampioenschap te kunnen verdedigen, wil een maximum aan punten scoren, hoewel zijn gebrek aan parcourskennis een handicap zal vormen. De snelste jongedames van het weekend (Melissa Debackere en Lara Vanneste) willen hun uitstekend seizoensbegin bevestigen.
Hubert Deferm (Subaru Impreza WRC S10) wil zijn titel van Belgisch kampioen rechtvaardigen en zijn zege van vorig jaar bevestigen, terwijl Tim Van Parijs (Ford Focus WRC 05) ook zijn vroege opgave in de TAC naar de vergeethoek wil rijden. Maar, al deze kleppers komen mogelijk in de schaduw te staan van een uitzonderlijke rallypiloot. Voor de eerste keer in zijn loopbaan zal François Duval immers een Toyota Corolla WRC besturen.
"Deze wagen dateert uit 1999 en heeft al heel wat rally's op de teller, vertelt de rallypiloot uit Cul-des-Sarts. Maar, deze Corolla WRC is een persoonlijke droom die in vervulling gaat. Bij ons, in de garage, zijn we fans van Toyota in hart en nieren. Ik heb me al wel eens kunnen uitleven met een wagen van het merk, maar nog nooit aan het stuur van een competitieve Corolla WRC. Ik kan niet inschatten hoe competitief we zullen zijn. Ik weet dat onze Corolla WRC een "full spec" is en dat de wagen erg goed verzorgd is, maar mijn tegenstanders beschikken over modernere en meer geëvolueerde WRC's. Dat is niet erg. Het belangrijkste is dat we het publiek kunnen vermaken met indrukwekkende prestaties en dat we ons amuseren" zegt Duval over zijn materieel.
Aan deze explosieve cocktail moeten we nog een hele waslijst outsiders toevoegen. Alexandre Romain, die verbluffend sterk van start ging in Tielt en die vorig jaar een beresterke wedstrijd reed in Namen, zal met zijn Mitsubishi Lancer Evo9 Groep A trachten mee te strijden in de top 5, maar Stéphane Lhonnay (idem) en Bob Colsoul (Mitsubishi Evo10) starten met dezelfde ambitie. Zeker ook te volgen: Olivier Collard (Subaru Impreza N12), de spectaculaire GT's van Van Woensel (Nissan 350Z), Lejeune en Schmelcher (Porsche 996 GT3) en de snelle Groep N's, waarin we een strijd verwachten tussen Bonjean, Hermans en Hopmans.
De Rally van Wallonië vormt ook het theater van drie verschillende promotieformules, waarvan er twee aan het seizoen beginnen in Namen. De befaamde Ford Fiesta Sporting Trophy zal weer fel betwist worden. Kan Matthias Boon zijn succes van de TAC Rally, waar hij de ganse wedstrijd domineerde, bevestigen? Kan Ghislain de Mevius, de man uit de streek, hem het leven lastig maken, net als Briclet, Courteyn en de andere jongeren?
Het bewijs dat de Rally van Wallonië een uitstekende reputatie heeft wordt geleverd door de West European Clio R3 Trophy, die in Jambes met een tiental piloten zijn seizoen opent. Onze landgenoot Kris Princen zal ongetwijfeld kunnen profiteren van zijn parcourskennis, maar hij zal toch hard moeten trappen om de Fransman Mauffrey, de Nederlanders Abbring en de Winkel, de Brit Waster, de Ier Doyle, de Spanjaard Nafria, de Portugees Oliveira en de andere Belgen Meurens en Lauwaert af te houden.
Ook de Citroën Racing Trophy begint dit weekend aan het seizoen. Hierin zullen we een reeks Belgische tenoren aan het werk zien. Thierry Neuville, die de kleuren van het RACB National Team zal verdedigen, zal zich kunnen meten met Baugnet, Burton, Schammel, Croes, Béco, Cherain en Blom. Deze lijst is overigens nog niet limitatief.
Terwijl in deze manche van het Belgian Historic Rally Championship slechts een dozijn wagens aan de start komen, hebben maar liefst 86 teams zich ingeschreven voor het RACB Rally Criterium. Ook daarin zal het spannend worden.
Al enkele jaren opent de wedstrijd op vrijdagavond met een showproef op de Citadel van Namen. Deze succesformule wordt dit seizoen nog uitgebreid met de deelnemers van het RACB Rally Criterium.
Zaterdag krijgen de teams 14 klassementsproeven voor de wielen, terwijl zondag nog een stevige slotetappe met 11 KP's volgt. In totaal telt het parcours 258 km tegen de chrono. Een "top card" (zaterdag en zondag) kost 20 en de toegang tot de superspecial vrijdagavond 10 . De inkom per proef bedraagt 5 , behalve voor de showproeven van Mohiville en Malonne (8 ), terwijl een programma wordt aangeboden voor de prijs van 5 .(Tekst:Wout Christiaenssen/Foto:RACB)
|