Het FIA-GT kampioenschap 2009 begint tijdens het weekend van 2 en 3 mei in Silverstone. Voor het Marc VDS RacingTeam de gelegenheid om zijn programma met de bloedmooie Ford GT officieel te beginnen. Het hele seizoen zal er nauw worden samengewerkt met het Matech Team, dat de splinternieuwe GT1-versie van de bolide ontwikkelde.Vooraleer het op te nemen tegen het kruim van de FIA-GT hebben het Marc VDS RacingTeam en Matech twee grote testsessies afgewerkt. Twee keer twee dagen in Magny-Coursen Paul Ricard,aldus Bas Leinders, die het testwerk deelde met zijn ploegmaat Renaud Kuppens. Die tweede sessie liet ons bovendien toe om ons te meten met de concurrentie, want het waren de officiële pre-seizoenstesten.
Vier dagen in totaal dus, die toelieten om deze nieuwe wagen te ontwikkelen, maar ook de samenwerking tussen de mensen van Marc VDS Racing Team en Matech verbeterde. Iedereen leerde elkaar beter kennen, wat gezien de nauwe samenwerking binnen dit project heel belangrijk is, bevestigt teammanager Jean-Michel Delporte. Beide rijders waren heel enthousiast over deze eerste kilometersmet de nieuwe bolide. De tests bleken heel productief, want we werden niet door enige betrouwbaarheidsproblemen gehinderd, stelt Bas Leinders. Renaud en ik konden elkaar afwisselen en vonden de wagen heel overtuigend, ondanks een licht overstuur. De wagen reageerde goed op onze wijzigingen van de afstellingen,iets wat altijd positief is.
Uiteraard gingen we niet op zoek naar de limiet, want ons belangrijkste doel was kilometers afmalen. Zo tikten we in Paul Ricard op zo een vier seconden van de besten aan. Geen onbelangrijk verschil, maar ik ben er van overtuigd dat we die achterstand snel kunnen halveren. Het is in alle geval belangrijk te benadrukken dat deze wagen pas in 2010 moet schitteren, want hij werd al gebouwd volgens de nieuwe reglementen die dan in voege treden. Als we dit jaar al om een podium hadden willen strijden, dan hadden we uiteraard een andere, meer ontwikkelde wagen gekozen. Nu willen we echter vooral de toekomst voorbereiden.
Wat niet wil zeggen dat het duo de wedstrijden van dit seizoen rustig zal afwerken. Ik denk dat er een twaalftal GT1s aan de start van dit kampioenschap zullen staan, analyseert Renaud Kuppens-BasLeinders. In theorie moeten we ons tussen de betere GT1s en de GT2s weten te plaatsen. Onze wagen is in ieder geval de zwaarste. Persoonlijk zou ik me graag binnen de top 10 weten te plaatsen, zowel tijdens de kwalificaties als bij de races. Als er tijdens de wedstrijden een paar incidenten gebeuren, dan behoort dat altijd tot de mogelijkheden
Om met deze gloednieuwe Ford GT in de best mogelijke omstandigheden in Silverstone aan te komen moest deze nog een hele voorbereiding ondergaan: een test op de motorbank, om zo de elektronica aan te passen, een bezoekje aan de windtunnel en het afstellen van de ophanging, de hydraulica en de schokdempers. Er werd dus niets aan het toeval overgelaten.Bas Leinders en Renaud Kuppens zijn er helemaal klaar voor!
|