Benjamin Bailly, in de wandeling soms al kampioen genoemd.
Benjamin Bailly rijdt dit weekeinde de GP van Pau in het kader van de Formul'Academy Euro Series. In Valencia won hij en behaald ook een derde plaats zodat hij leider is in de voorlopige stand. Dat alles geschiedt onder vaderlijk bezorgde vleugels van Marc Duez, die net als Bas Leinders de "pupillen" van het RACB National Team onder zijn hoede heeft.
Nicola Larini en Laurens Vanthoor zouden Benjamin goede raad kunnen verschaffen. Want in de wandeling wordt hij al eens de nieuwe kampioen genoemd, maar dat is een mooie symbolische gedachte. Vooraleer het zover is verkent Bailly de 2,760 km korte/lange stratencircuit te voet. Chevrolet-coureur Nicola Larini zou hem tijdens die promenade door die smalle straatjes kunnen bijbrengen hoe zo'n kist van her naar der springt. Laurens Vanthoor, eveneens lid van de RNT, zou Bailly de resonanties tussen de buildings van Macau kunnen "expliceren". "Met drie naast elkaar, tegen 270 km/h", zei hij droogjesweg nadien.
Het WTCC doet dit weekeinde ook Pau aan. In Marokko zorgde Rob Huff voor de eerste zege van de nieuwe Cruzen en dezelfde dag lapte Larini er nog een tweede bij. In Pau is dan ook alle aandacht gevestigd op de Europese première van de auto meespeelt in de Europese autoverkoop. Alain Menu, zegehongerig als nooit voordien, won in Pau in 2007 en lust de Seat's, de BMW's en de aan competitie winnende Lada's rauw Je zal dan wel lachen met zo'n Lada, maar Jacky Ickx rotste er toch lekker mee aan de spits in een Parijs-Dakar. Maar dan was er wel bij Porsche eens een woordje over de auto gewisseld...
Terug bij Bailly: "Zoals gewoonlijk volstaan twee sessies van twintig minuten niet om het volledig onder de knie te krijgen", legt Banjamin uit. "Je moet vooral helder in je hoofd zijn om de twee kwalificaties van 15' voluit te kunnen gaan. Die bepalen je positie op de grid van de twee races. Overbodig te zeggen dat je hier vooraan moet staan. Inhalen is moeilijk, een botsing gemakkelijk. Ik ga in Pau in functie van mijn leidersplaats rijden en niet kost wat kost voor de zege gaan. Zoveel mogelijk valstrikken vermijden is de boodschap." Wijze woorden van een aspirant kampioen.(wr)