Er heerst onzekerheid rond de definitieve overname van Opel door Magna. Het feit dat vooral de Russische Sberbank daarachter zit, wekt onrust bij de tenoren in het Westen die de eigen postjes daarmee in gevaar zien komen. Maar Rusland is geduldig. Chevrolet, waarover zo goed als niemand spreekt in de GM-context, is daar heel populair en als Opel naar daar wordt gehaald is dat eigenlijk concurrentie binnen eigen huis. Dat is dus nog een factor waarom GM Europe niet echt zit te springen om Opel in handen van het Oostenrijks-Canadese Magna te laten overgaan. Overigens eens dat Magna een volwaardig kandidaat bleek werd op dat eigenste ogenblik duidelijk dat men feitelijk met de Russen aan het onderhandelen was. Want de Sberbank voorziet Magna van geld als dat nodig is...en neemt in dat geval 35% aandelen in Opel.
Patrick Pélata (rechts op foto) van Renault, de hoogst geplaatste van de groep na Carlos Ghosn (links), was vorige dagen op bezoek in de Mozartlaan in Drogenbos waar Renault-België kantoor houdt. In de korte tijd dat hij de pers tewoord stond kon iedereen die het wilde horen tussen de regels verstaan dat na de crisis - verwacht wordt 2011 - Rusland wel eens een grote speler kan worden in autoland. Het "slapende" Avtovaz (Lada) waarin Renault 25% aandelen heeft kan direct worden wakker gemaakt. Het is genoeg dat de Russen de grootste Franse autobouwer meer vrijheid gunnen om aldus in Rusland direct met nieuwe Ladamodellen aan de slag te gaan. Lada rijdt evenals Chevrolet in het World Championship Touring Cars (WTCC). Beiden met wisselend succes, maar dat is een sportief en geen economisch gegeven.(T:Walter Rombauts/F:Renault)