Yokohama Drift Cup dit weekeinde van start in Brustem
Veel mensen worden zaterdag en zondag verwacht op het vliegveld in Brustem voor de eerste "Yokohama Drift Cup". Dit is een nieuwe sportdiscipline die omwille van haar spectaculaire karakter in pgang is. Ze doet ook veel wenkbrauwen fronsen en roept vragen op. Zo van "is dit wel nodig ?" Nu is op zich niets nodig en vele aspecten van onze maatschappij lijken snel wat overbodig. Maar het feit dat Yokohama zijn bekende naam aan dit evenement koppelt wijst toch in een ernstige richting. De banden die werkelijk geforceerd worden waarmee de auto's op rokende lucifers gelijken, leveren veel data op. Zoals de laterale draagkrachten van de banden, het oplopen van de temperaturen en de stijfheid die aan een wang kan meegegeven worden. Het is de eerste keer dat een kampioenschap in deze in ons land is erkend. Tot de favorieten behoort Jan Wouters (foto) die niet alleen een stuurwielvirtuoos is maar ook de bezielende kracht is van de nieuw opgezette competitie.(wr)
De timing van Brustem:
Zaterdag 6 juni 2009:
09.00 : Practice Sprint Race 09.30 : Practice Roadster 7 10.00 : Practice Yokohama Drift Cup - Pro Class 11.00 : Qualifying Sprint Race 11.30 : Qualifying Roadster 7 12.00 : Break 13.00 : Race 1 Sprint - 20' + 1 lap 13.30 : Race 1 Roadster 7 - 20' + 1 lap 14.00 : Practice Yokohama Drift Cup Pro Class 15.00 : Race 2 Sprint - 20' + 1 lap 15.30 : Race 2 Roadster - 20' + 1 lap 16.00 : Practice Yokohama Drift Cup - Pro Class 18.00 : End
Zondag 7 juni 2009:
09.00 : Warm Up Yokohama Drift Cup - Pro Class 10.00 : Qualifying Yokohama Drift Cup - Pro Class 12.00 : Demo's - Street Legal Competition on Track 2 13.00 : Top 32 Yokohama Drift Cup - Pro Class 14.30 : Demo's Street Legal Final 5 15.00 : Top 16 Yokohama Drift Cup - Pro Class 15.45 : Great 8 Yokohama Drift Cup - Pro Class 16.00 : Final 4 Yokohama Drift Cup - Pro Class 16.15 : Big Final Yokohama Drift Cup - Pro Class 16.20 : Podium 16.30 : Drift Taxi - Free Drifting 18.00 : End
Neil Stuart Warrior van Mazda verdween met Flight 447
De directeur van de Public Relations van Mazda Motor Europe - één van de weinigen die de naam nog waardig zijn - de Heer Neil Stuart Warrior zat in de fatale vlucht van Air France "Flight 447" van Rio de Janeiro naar Parijs. Zijn dood is niet officieel bevestigd maar zoals we weten zijn er brokstukken van dit vliegtuig gevonden in de Atlantische Oceaan en is het uitgesloten dat daarvan nog overlevenden zouden zijn. Neil Warrior werd geboren op 13 april 1961 in Hillington in Engeland en was universitair Hij werkte voordien bij Fiat en Alfa Romeo. Hij werd in 2007 Public Relations Directeur van Mazda Motor Europe. Op maandag 8 juni 2009 is er in het Duitse Keulen een herdenkingsplechtigheid om 18.00 uur. Walter's Auto Cahiers biedt aan zijn vader, zijn zuster en broer de oprecht diepste gevoelens van medeleven aan.(wr)
GM kondigt voorakkoord voor verkoop van Hummer aan
General Motors Corporation (NYSE: GM) kondigt in een "memorandum of understanding" aan dat een mogelijke overnemer voor Hummer is gevonden en dat de deal zich in het laatste kwartaal van 2009 zal voltrekken. Als alles verloopt zoals gepland zouden daarmee 3000 jobs kunnen worden verzekerd in bedrijfsactiviteiten, ingeneering en dealerships doorheen heel de USA. Verdere details zoals de identiteit en de financiële omstandigheden waarin dit zal gebeuren is momenteel niets bekend gemaakt. Troy Clarke, President van GM Noord-Amerika zei dat "Hummer een sterk merk is en dat deze deal mee zal helpen om van GM een herboren, meer competitief autobouwer te maken."
Dat is het nuchtere bericht en volgens de voorgestelde transactie zal GM's Shreveport Assembly Plant de Hummer H3 en H3T verder assembleren tot minstens 2010. De vraag die daarbij moet worden gesteld is of president Obama dat zo leuk zal vinden. De Amerikaanse staat springt opnieuw bij voor 30 miljard dollar maar hebben we de president niet horen zeggen dat die hulp is bedoeld om nieuwe elektrische- en waterstofvoertuigen te ontwikkelen ? Of op zijn minst compactere auto's ? Maar natuurlijk zal die kost al wel worden gedragen door de nieuwe overnemer. Op die vragen antwoord James Tayler, ceo van Hummer formeel: "Hummer zal een gedaanteverandering ondergaan en worden uitgerust met aandrijflijnen die toekomstgerichte aggregaten bevatten zoals hybride-, elektrische- en brandstofcelaandrijvingen." Dat is de vrijgeleide om reeds na de tweede dag van het gerechtelijk akkoord (Chapter 11) aan een reële doorstart te beginnen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Hummer)
Volvo's elektrische plug-in-auto's in 2012 straatdagelijkse realiteit
Als de regeringen van Europa en die van Zweden in het bijzonder woord houden, zullen in 2012 elektrische Volvo's een dagelijkse realiteit zijn in het straatbeeld. Hoofdzaak in alle landen is dat er "plug-in"-punten komen waaraan de batterij(-en) kunnen opgeladen worden waar men met simpele bank- of creditkaart kan betalen. Volvo zal ongetwijfeld nog een stap verder gaan en krachtige elektromotoren in de wielvelg monteren. Zo een configuratie zal het hele uitzicht van een auto kunnen veranderen. Net zoals Michelin al heeft aangetoond aandrijving, remmen én afvering in één wile-met-band te kunnen verenigen. Daardoor komt heel de klassieke ophanging en transmissie te vervallen waardoor men niet alleen binnenruimte kan winnen maar ook de auto ongeveer iedere gewenste vorm kan geven. Dezelfde filosofie is nu aan de gang met batterij-materialen die "kneedbaar" als plasticine zullen worden waardoor ze in gelijk welk cardesign kunnen worden geïntegreerd zonder dat nog ruimte van de passagierskant moet worden weggeroofd.(wr)
Het is kanselier Angela Merkel bijna kwalijk genomen door "Europa" dat zij het dossier GM in het algemeen en dat van Opel in het bijzonder naar zich heeft toegetrokken. Veel EU-commissarissen staan er nu wat beteuterd bij. Daarbij verliezen zij de logica binnen Europa uit het oog. De "European Dream" is nog veraf omdat onze 27 lidstaten niet allemaal deelnemen aan de auto-assemblage, laat staan aan de auto research en development wat staat voor echt nieuwe ontwerpen vanaf het witte CAD af. In Duitsland laten Mercedes, BMW, Audi, Porsche, Volkswagen en ook Opel nieuwe auto's geboren worden. Het zijn de beste producten van de wereld en alleen de Japanners kunnen/ mogen de zelfzekerheid hebben aan die norm eveneens te voldoen. Overigens zijn de meeste Japanse R&D-centers voor Europa ook in Duitsland gevestigd: Honda, Mazda, Toyota, zelfs de F1, en Nissan één nabij de groene hel van de oude Nürburgring, maar eerlijkheidshalve ook één in Engeland.
Is het dan zo verwonderlijk dat autoland het hoogste woord wil hebben in een kiese aangelegenheid om 1,5 miljard direct op tafel te gooien en daarbovenop nog eens 3 miljard aan staatsgarantie te geven ? Het lijkt ons een geredelijke benadering van de realiteit. Het is overigens een klein wonder dat Opel net op tijd is losgeweekt van het moederhuis GM. Leiders van Duitsland, Amerika, maar ook die van ons piepklein Belgikske hebben daarvoor hun best gedaan. Opel terug op eigen benen. Opel opnieuw Duits, GM-Europe opnieuw oprichten na het gerechtelijk akkoord. Dat speelde zich eigenlijk allemaal af in Duitsland. Dus...
Voelde Fiat-baas Sergio Marchionne zich daarbij niet echt goed in zijn vel ? Of zou hij geweten hebben dat achter het Canadees-Oostenrijkse bedrijf Magna een nog veel grotere baas zou schuilgaan ? Een Russische in de vorm van de Sberbank die Magna voorziet van geld als het nodig is...Het is nu logisch dat eens de deal vorm aanneemt de Russiche markt zich voor Opel zal openen en er ter plekke zal worden geproduceerd. Zoals dat ook met Chevrolet het geval is. Overigens is de naam Chevrolet maar heel weinig of niet in de actualiteit gekomen tijdens de teloorgang van GM. Chevrolet is wellicht eerder al "gesepareerd" uit de GM-groep. Want alleen Hummer, Saturn en Saab staan eigenlijk nog in de etalage. Saab heeft van de Zweedse rechtbank uitstel tot betaling gekregen tot 20 augustus 2009 en "vrijt" met het plaatselijke Koenigsegg. Dat is een Zweedse fabrikant van kleine series luxevoertuigen. Ook in Zweden tracht men een doorstart van Saab te beklinken.
Als Opel in Rusland zal worden geproduceerd betekent het dat het pientere merk concurrent zal worden van Chevrolet dat daar vlot afzet vindt. Maar Rusland is natuurlijk ook een groot land dat sceptisch naar de Europese bedoening kijkt en vice-versa. Gerekend dat Magna 35% in Opel heeft en Sberbank 35% in Magna, is dat zo in de verte 70% aandeel dat in Rusland in de kluizen gaat. In Amerika is vandaag de GM-notering (- 1 dollar) uit de Dow-Jones index gehaald. Een doorstart met een overheidsparticipatie van 60% moet GM weer uit zak en as laten herrijzen. Het rare in de autowereld is dat dit kàn ! Dus de projecten van Chevrolet Volt en de Opel Ampera zullen worden uitgevoerd. Sneller wellicht dan verwacht. Let op 2011. Het nieuwe GM zal dan van zich hebben laten horen !(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Chevrolet)
Citroën is altijd ànders geweest. Men moet soms een beetje durven om au serieu te worden genomen. Dat is nu wat André Citroën altijd overgedragen heeft in de hersenspinsels van zijn medewerkers. Zoals de DS heruitvinden. Momenteel geeft Citroën zich met een conceptcar een beetje bloot. Niet heel veel bloot want dan verdwijnt de verleidingskracht. Met de conceptcar DS Inside onthult Citroën het interieur: het is een hautecouturecabine die een unieke sfeer creëert, sensueel aanvoelt en elegantie uitademt. Daarrond wordt het model getekend en als we de Franse constructeur doorzien wordt de auto een rijdend juwelenkistje. Luxueus, zoals een dak dat met leder is bekleed. Binnenin is opnieuw ieder detail uitgekiend en waar nodig werd opnieuw aangeknoopt met hand- en stikwerk. Citroën durft wat alleen de grootsten hebben voorgedaan.(wr)
Thierry Neuville met Peugeot 207 S2000 van Kronos in Ieper
Vandaag vond in Brussel de keuze plaats van de rijder van het BFGoodrich Drivers Team die op 18 tot 20 juni achter het stuur van een Peugeot 207 S2000 van het Team Kronos deelneemt aan de 45ste Belgium Ypres Westhoek Rally, vijfde manche van de Intercontinental Rally Challenge.
Heel wat kandidaturen liepen binnen bij KACB, Koninklijke Automobiel Club van België. Na een moeilijke selectie werden vijf namen van rijders weerhouden door BFGoodrich en Kronos. Het is uiteindelijk Thierry Neuville die het pleit won met 8 stemmen. De andere weerhouden rijders waren Melissa Debackere (6), Matthias Boon (3), Pieter Tsjoen (2) en Bertrand Grooten. De jury bestond uit 16 journalisten, één vertegenwoordiger van BFGoodrich, één man van Kronos Racing en een afgevaardigde van RACB. Thierry Neuville zal op 10 juni in België een eerste contactname hebben met het team en de Peugeot 207 S2000. Hij is dan ook de Belgische ambassadeur van de operatie BFGoodrich Drivers Team.
Thierry Neuville wordt op 17 juni 21 jaar. Hij won in 2008 de Ford RACB Rally Contest en behaalde dit jaar twee overwinningen in de Citroën Racing Trophy. Hij is dan ook één van de grote beloften in de Belgische rallysport. Het "BFGoodrich Drivers Team" omvat vijf wedstrijden (Monaco, België, Republiek Tsjechië, Italië en Groot-Brittannië) van het IRC-kampioenschap.
Thierry Neuville neemt deel aan de Belgische IRC-wedstrijd en zal, net zoals Freddy Loix, Nicolas Vouilloz en Kris Meeke, aantreden in een Peugeot 207 Super 2000. Het runnen van de auto en de rijder van de operatie "BFGoodrich Drivers Team" is in de professionele handen van Kronos, het Belgische team dat Peugeot in 2008 aan de titel hielp in het IRC. Het Kronosteam zorgde ook in 2006 voor een weredltitel voor Sebastien Loeb, toen Citroën als voorbereiding op de introductie van de C4 zich één jaar officieel uit het WRC terugtrok.
Ik ben zeer tevreden dat ik werd gekozen voor het BFGoodrich Drivers Team, was de reactie van Thierry Neuville, toen hij telefonisch op de hoogte werd gebracht van het feit dat hij de laureaat is van de operatie BFGoodrich Drivers Team. Ik bedank de journalisten en BFGoodrich dat zij mij dit vertrouwen geven. Op 10 juni maakt Thierry Neuville dus kennis met de Peugeot 207 S2000 en het functioneren van de banden. En dan zal hij alle sleutels in handen hebben in de Belgische manche van de International Rally Challenge en mogelijk voorin mee een hoofdrol te spelen.
De wereldberoemde Mini die geboren is uit het brein van Alec Issigonis bestaat vijftig jaar. Diens theorie was dat je een dwars geplaatste motor voorin moest hebben, de wielen op de uiterste hoeken van de carrosserie en dan kon je d'r nog een valies, en vier personen in vervoerenHet pientere, young-look autootje staat nu voor absoluut trendy. Dat is te danken aan BMW die het merk bij het ter ziele gaan van de Britse autoindustrie overnam zoals de Bayerische Motoren Werke ook Rolls Royce overnamen. Beide merken kregen van BMW hun eigen identiteit terug en zoals geweten werkt Rolls hard aan een Baby Rolls die in de fabriek van Goodwood zal worden geproduceerd. Hij zal niettemin 250.000 kosten.
Het autootje heeft een burgerleven achter de rug maar ook een intensief sportief leven. Automonument Julien Vernaeve vierde er jaren onvergetelijke triomfen mee in o.a. Zolder. Jonge gasten als Quinten Devreker en Frédéric Van Hoof (winnaars van de DDC 2008) sturen er één in de Dunlop Maxx Sport Endurance Cup maar ook ouwe rakkers als Bob Holden in Australië gaven langs "John Cooper Works" nieuwe adrenaline aan "het bakske" van toen. Uit een 1,6 liter viercilinder turbomotor worden 155 kW (211 pk's) getoverd. Anderzijds zorgt Mini er ook voor in de toekomstrends te blijven. Zo lanceerde het merk eind vorig jaar 500 plugins op de Amerikaanse markt. Van de Mini zijn boekdelen gevuld, maar alleen er mee rijden spreekt voor zichzelf. Dan kan je alle encyclopedies dicht laten.(Tekstje: wr/Foto:Quinten Devreker)
Subaru verfijnt succesformule voor de Forester modeljaar 2010
Subaru heeft één van zijn succesmodellen, de Forester, op diverse punten verbeterd. Samen met een rijkere uitrusting zorgt dit voor nóg meer "value for money". De Forester wordt ook nu weer standaard geleverd met onder meer Symmetrical AWD, Subarus even revolutionnaire als klassieke aandrijflijn met permanente vierwielaandrijving. Dit alles maakt de Forester tot een ijzersterke aanbieding in zijn segment. Niet alle modificaties voor het komende modeljaar zijn zichtbaar, maar wél duidelijk te merken in het weggedrag van de terreinreus. Zo zorgen bij alle Forester-versies wijzigingen aan het onderstel met betrekking tot stijfheid en dempingskracht, voor extra rijcomfort en een nog betere stabiliteit. Los van specifieke veranderingen in de uitrusting per type, biedt het informatiedisplay op het dashboard nu meer indicatiekeuze aangaande het brandstofverbruik en zijn er wijzigingen in het kleurenpalet. Om de vernieuwe Forester te kenmerken zijn de typenamen aangepast. Zo wordt de Comfort voortaan X Comfort genoemd, terwijl de benamingen van de versies daarboven vanaf nu worden voorafgegaan door XS.
In het algemeen is de Forester completer geworden. Zo staat bij de benzineversies de 2.0X Comfort nu niet meer op stalen velgen, maar op 16-duims lichtmetalen exemplaren. De 2.0XS Luxury, Luxury Plus en Executive krijgen standaard grotere, 17-duims lichtmetalen velgen. De XS-uitvoeringen zijn bovendien standaard voorzien van zaken als een lederen stuurwiel, een lederen versnellingspookknop, elektrisch inklapbare buitenspiegels en een met één drukknop neerklapbare rugleuning van de achterbank. In het geval van de Forester 2.0XS Executive wordt bovendien het in het dashboard geïntegreerde DVD-navigatiesysteem ook in serie ingebouwd met een achteruitrijcamera en een Bluetooth handsfree systeem.
De unieke boxerdieselversies delen ook in de vooruitgang. Zo kenmerken de 2.0D XS Luxury, Luxury Plus, Executive en Executive Navigatie zich door elektrisch inklapbare buitenspiegels en de één drukknops bediening voor het neerklappen van de achterbankleuning. Net als van de benzineversie wordt het topmodel bij de diesels, de 2.0D XS Executive, uitgebreid met een aan het navigatiesysteem gekoppelde achteruitrijcamera en een Bluetooth handsfree systeem.
Ondanks alle modificaties en de rijkere uitrusting, alsmede koersontwikkelingen van de Japanse Yen, heeft Subaru de consumentenprijzen slechts in geringe mate duurder gemaakt. Derhalve loopt het dertien uitvoeringen tellende Forester-gamma van 25.990 euro voor de 2.0X Comfort tot 34.790 euro voor de 2.0D XS Executive. De vanafprijs voor de Forester Boxer Diesel (2.0D X Comfort) bleef met 27.990 euro even aantrekkelijk als voorheen. De vernieuwde Foresters staan ondertussen in de showrooms.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Subaru)
Overzicht leveringsprogramma met consumentenprijzen Subaru Forester modeljaar 2010:
Op 23 juni 1991 won voor het eerste een Japanse auto in de 24 Uren van Le Mans. Het was de Mazda 787B met een rotatieve motor, uitvinding van Felix Wankel. Johnny Herbert, Volker Weidler en Bertrand Gachot die winnaars werden. Ze reden 4.922,81 km tegen 205,333 km/h en hadden twee ronden voorsprong op de tweede. De cilinderinhoud van de rotary-engine bedroeg 4.708 cm3.
Om dit te herdenken samen met de twintigste verjaardag van de legendarische Mazda MX-5 is er op 13 en 14 juni een speciaal "Mazda-kamp" opgezet tegen het Circuit de la Sarthe. Tweehonderd exemplaren van de "world most loved roadster" zoals de Japanners menen, worden daar verwacht. Nu is die Mazda MX-5, destijds in Japan de "Miata" geheten, inderdaad een sportwagen-icoon. Hij werd voor het eerst voorgesteld op de Chicago Motor Show in februari 1989. Nu zijn er meer dan 850.000 exemplaren van verkocht. Op 10 februari van dit jaar werd nog een lichte restyling uitgevoerd. In Le Mans wordt de origineelste Mazda MX-5 uit de tweehonderd bekroond
Wie wil deelnemen aan deze happening kan inschrijven bij de nationale Mazda MX-5 Club of op www.mazda.fr In Frankrijk organiseert Mazda vanaf 31 mei tot 5 juni opnieuw de "Rally des Princesses" in. Die moet een aanloop zijn naar het feest van Le Mans. De prijs voor het Le Mans-event is 100 en daarvoor heb je een gereserveerde plaats voor je persoonlijke icoon, een rally-deelnemersplaat, een jubileum T-shirt, een diner en een ontbijt. Naast natuurlijk de onvervreemdbare "sound" die een etmaal lang van de piste komt. Klagend gezang van zegehongerige motoren. Herdenken dat in 1991 Mazda de zege binnenhapte.(wr)
Opel Insignia ecoFlex sluit aan bij het nieuwe toekomstdenken
Als de zomer begint in juni zijn beeldbuizen en krantenkolommen al volgelopen met de zo goed als zekere triomf van Opel inzake overleven als aangaande de Insignia die de ecoFlex-technologie tot bij de klant brengt. Van de Insignia zijn inmiddels al meer dan 100.000 eenheden besteld, en vorige weekend ritste er zowaar één voor ons in de file. Niet arrogant, wel opgemerkt.
Het ecoFlex-model combineert 160 pk met een verbruik van 5,2 l/100 km en stoot 136 gram van die verfoeilijke koolstofdioxyde uit. Voor het gegeven product dus zéér weinig. Men heeft de koper het plezier gelaten om met 380 Nm te swingen, want met een Europese Auto van het Jaar kan fun nu eenmaal niet worden onderdrukt.(wr)
De Benetton Rallywagen van Thierry Boutsen in De Tijd Netto
In "De Tijd Netto" van zaterdag 23 mei 2009 werd onder hoofdredactie van mevrouw Nadine Bollen bericht over de veiling van twaalf "sportwagens". Het betrof het onder de hamer brengen door de Federale Overheidsdienst Fiancieën van een collectie die een oplichter had vergaard door misbruik van het vertrouwen van rijke klanten. Het pronkstuk uit de collectie bleek de "F1 Benetton Ford" te zijn "waarmee de gewezen Belgische Formule 1-rijder Thierry Boutsen in het Wereldkampioenschap Rally in 1988 de vierde plaats behaalde. Die leverde 96.000 op". Einde citaat. In bijlages zijn er wat fotootjes toegevoegd die maken dat mijn mede-senioren enig onderscheid kunnen zien tussen auto's die tot geheel verschillende families behoren.
Als er zo slordig wordt omgesprongen met de juistheid van informatie waarvan autosportminnende mensen de juiste benamingen kennen, zou dat dan ook gelden voor de andere dingen die in 'De Tijd" en aanverwante publicaties verschijnen ? We zijn overtuigd van niet. Maar de lichtvoetigheid waarmee sommige journalisten omspringen met voor hen mogelijk vreemde dingen zoals F1's en andere zeer goed gereglementeerde vierwielercategorieën geeft bezorgdheid. Op 24 november 2008, toen Brawn als constructeur nog maar embryonaal aanwezig was op de "bühne" schreef een Nederlandstalige Belgische krant dat Honda uit de F1 verdween. Dan één zinnetje: ze werden wereldkampioen bij de mecaniciens..." De jongens zouden het wellicht graag hebben. Ze hebben een hondenleven en werken...ja...dag en nacht.
Zelfs vakbladen ontsnappen er niet aan. Er staan de raarste dingen in. Toegegeven, niet zo erg als ooit letterlijk vertaald verscheen "arbre à cames" die "een-boom-met-knobbels" was geworden. De ingewikkeldheid van een nokkenas die de kleppen al dan niet variabel aandrijft kan een mens op het verkeerde been zetten. Een mens kan ook niet alles weten. Dat bleek ook veertig jaar geleden al. Mijn hoofdredacteur schreef - als ie woest was omdat "den" Antwerp verloren was - in mijn plaats over Formule 1. Letterlijk stond daar "dat Peter Revson's Mc Laren volgend weekend niet zou klaar zijn." Toen ik hem deed opmerken dat Revson in Kyalami tijdens privétesten op 22 maart 1974 was verongelukt..." zei hij het woordelijk "Jongen, je kan niet àlles weten." Het artikel verscheen met de Amerikaan zogezegd nog in levende lijve.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
Vakantie Le Mans, champagne, babes and a beautiful noise
Ze noemden sinds mensenheugenis gentlemen's, zonder dat was uitgemaakt of ze dat wel echt waren. Ze waren van de straten gehaald in Frankrijk omdat er teveel doden vielen tijdens de stad-naar-stad-races. Op een gesloten omloop waren ze beter tegen zichzelf beschermd en de toeschouwers ook. Althans was dat de goede bedoeling. Die kwam ook min of meer uit toen een Chenard &Walker in 1923 de eerste "24 Uren van Le Mans" wonnen tegen een gemiddelde van 92,064 km/h. Een vierzitter, met een bache, rechts stuur en een claxon, zo groot als een klaroen, links op de tredeplank. Die was nodig om in de auto te geraken. De motor stond hoog en de cardanas naar de achterwielen liep schuin afwaarts omdat er nog geen hypoïde tandwieloverbrenging bestond. Insiders willen nog wel eens twisten over de "geldigheid" van die eerste editie. Volgens de overlevering bij de ACO is er geen officieel klassement opgemaakt en heeft men alleen om elegantie-redenen de editie op het toen 17,262 km lange circuit aanvaard als "de eerste" 24 Uren van Le Mans uit de geschiedenis.
In 1924 had Bentley daar al aan gesleuteld, zodat de motor lager kon worden gelegd en de auto's al direct sierlijker werden. De blauwe auto (toen nationale kleur voor Frankrijk) werd gereden door Lagache - Léonard Maar nog ver van een "concours d'élegance". Daarvoor moesten we wachten tot de jaren '30 à '38 toen Delahaye met Chaboud - Tremoulet trends en overwinningen in de vooroorlogse jaren begon te zetten. De laatsten die voor WO II wonnen waren Wimille - Veyron in een Bugatti en die reden al 139,781 km/h gemiddeld over het etmaal met zo dicht mogelijk tegen de korste nacht en de langste dag als jaarlijkse datum. In de eerste editie werd Bentley tweede, maar in 1924 wonnen die Britse auto met Duff - Clément tegen het laagste gemiddelde uit de geschiedenis: 86,555 km/h. Bentley zou voor de tweede wereldbrand vijf keer winnen in Le Mans. Toen Bentley onder heerschappij van VW een revival beleefde won het merk nog eens in 2003 met Tom Kristensen (toen aan zijn vijfde zege toe) en Capello en Smith.
Op 13 en 14 juni 2009 worden dus de "24 Uren van Le Mans" gehouden. Op de piste is het de zaak van renstalhouders en coureurs; Daarnaast van het grote publiek dat omzeggens altijd met meer dan 200.000 koppen aanwezig is. Veel eetkraampjes, zo goed als echte restaurants, en échte restaurants van de betere klasse langs de lange gewezen rechte lijn van Hunaudières. Die is nu door twee chicane's in drie "tronçons" verdeeld zodat telkens de topsnelheid niet te hoog oploopt. Voordien werd die 5,5 km lange lijn door de snelste wagens afgelegd in 48" met eens een absolute topsnelheid van 406 km/h door een WM Peugeot. Paul Frère heeft me daarna altijd verteld dat zoiets - aan de hand van de versnellingsbakverhoudingen - niet kon. We zaten altijd schuins naast elkaar en babbelden veel over koetjes en kalfjes uit de autowereld. Natuurlijk ook over die "24 Uren van Le Mans" die hij in 1960 met Olivier Gendebien in een Ferrari won. Ze reden toen 4.217,527 km tegen een gemiddelde van 175,730 km/h.
Jacky Ickx - zesvoudig winnaar van de beroemdste race ter wereld, samen met de 500 Mijlen van Indianapolis, zei ooit dat die "ligne droite" de enige plaats over een ronde was waar je even kon relaxen. "Al zoefde ik tegen bijna 400 km/h langs die restaurants", zo zei hij, "dan kon ik vertellen wat de mensen op hun bord hadden liggen. Uiteraard was die relaxperiode kort en je moest opletten op de tragere auto's op de baan. Dat is één van de grootste gevaarpunten geweest en nu nog. Vooral 's nachts." Jacky Ickx zette een eerste keer zijn naam op de erelijst in 1969 met Jacky Oliver in een Ford GT 40. Niet zozeer dat ze 4.998,000 km aflegden tegen 208,250 km/h was het markante. Wél dat ze een etmaal lang met monument Hans Hermann en zijn veel lichtere Porsche kampten. Niemand kon gaan slapen, zo spannend was het verloop. Aan de eindmeet verschalkte de jonge Ickx de ouwe vos Hermann en versloeg hem met 100 meter verschil na 24 uur !!!
Het smalle lint van La Sarthe werd een jaarlijks trefpunt van eerst autobouwers, dan autofabrieken en tenslotte van heel de industrie. Het werd voor de organiserende Automobile Club de l'Ouest een kunst het reglement zo uit te tekenen dat verschillende technieken zich met elkaar konden meten. Vooral de Japanners zagen in een Le Mans-zege het opperste wat je in autosport kon bereiken. Toyota en Nissan probeerden vergeefs. Maar dan kwam de rotary-engine van Mazda uit Hiroshima in 1991 voor ophef zorgen, zoals ook de eerste zege van Audi met een dieselmotor dat deed. Mocht Audi dit jaar weer winnen dan zou dat de derde opeenvolgende keer zijn dat een direct ingespoten turbodieselmotor in Le Mans zou zegevieren. Directe concurrent om dat te vermijden is Peugeot. De "Leeuw van Sochaux" heeft alles op alles gezet om eveneens met een 908 HDi FAP voor eigen publiek te winnen. Ook verwelkomt Le Mans deze 77ste editie ook de eerste Chinese coureur: Plamen Kralev. Hij zit in de Porsche 997 RSR nummer 75 van het "Endurance Asia Team" en rijdt met Thierry Perrier en Darryl O'Young in de GT2. Om te volgen.
Samengevat zijn er twaalf auto's/ploegen die deze 77ste "24 Uren van Le Mans" kunnen winnen. Voor de start gegeven wordt op zaterdag 13 juni 2009 om 15 uur door Luca Di Montezemolo, is er vanaf maandag 8 juni al iets te doen. Vanaf 14.30 uur tot 18 uur is er op de "PLace des Jacobins" de administratieve afhandeling en technische controle. Dinsdag wordt dat herhaald. Woensdag is er al klank. Vanaf 18 uur tot middernacht is er een vrije training, donderdag van 19 tot 21 uur en dan nog eens van 22 uur tot middernacht. Vrijdag is er de "pitwalk" en de Drivers Parade in het centrum van wat eens een kleine provinciestad was. Zaterdagochtend van 8.30 uur tot 9.15 is er een - nietszeggende, zelfs riskante - warm-up en om 14.22 uur begint de startprocedure. Peugeot, Aston Martin en Audi zullen dan een etmaal in de LMP1 elkaar geen duimbreed willen toegeven. De valstrikken van Le Mans die alleen de grootsten als Jacky Ickx, Tom Kristensen en Henri Pescarolo écht kennen, zullen de teerlingen finaal werpen. Als 's zondags de zon opkomt kan zwalper en sportman zien hoeveel ogen er zijn geworpen.(Tekst en foto's:Walter Rombauts)
Kimi Raikkonen bracht KERS op het podium in Monaco
Jenson Button en Rubens Barrichello hebben de 55ste GP van Monaco achter de rug met Brawn GP's (Mercedes) die als op rails reden. De Ferrari's waren deze keer ook niet mis maar Filipe Massa vergallopeerde zich in de chicane's en Kimi Raikkonen zijn KERS-hulp verzilveren met een derde plaats. Het verwachte effect in de start van de extra 60 kW (82 pk) die gedurende 6"77 bovenop het normale vermogen loskomen werd door Rubens Barrichello teniet gedaan. De veteraan startte alsof de race al op gang was. In de klim naar de Casino, na de duivelse bocht van St.Devote, zou men ook KERS straffer hebben zien uitspelen. Ook dat bleef uit. Bij het inrijden van de tunnel kon die strook ook helemaal verKERSt worden, maar daardoor werd er dan wel eens te laat geremd voor die chicane. Op die plaats waar Karl Wendlinger in 1994 ei zo na dood ging, is nu geen reëel gevaar meer. Tenzij de verleiding hem straffeloos af te snijden. Maar de wedstrijdcommissarissen hebben dat allemaal gezien. Het is eigenlijk bij enkele waarschuwingen gebleven.
Ross Brawn loopt er allemaal tussendoor alsof hij er niets mee te maken heeft. Maar tijdens zijn sabbatjaar heeft hij als visser grote exemplaren leren vangen. Dit jaar zou dat wel eens zo'n grote vis kunnen zijn dat deze een wereldtitel bij de piloten én de constructeurs op het bord zal brengen. Na zes races is het nog té vroeg om dat kordaat te stellen. Maar toch...Rubens Barrichello beseft wel dat de wereldkampioen anders zal heten. Ross Brawn heeft ontieglijk grote bewondering voor de Braziliaan die zoveel jaar gedisciplineerd achter Michaël Schumacher reed. Maar Brawn weet dat die tien jaar die Button en Barrichello onderling in leeftijd scheiden fysiek doorwegen. Hij mag en kan op Rubens ervaring rekenen maar Jenson's snelheid moet voorop staan. Mocht Jenson Button's wereldtitel in de voorlaatste race een feit zijn, dan zou het fatsoenlijk zijn Rubens voor eigen publiek in Interlagos de ereronde te laten rijden. Stirling Moss mocht dat ook doen in Silverstone. Die reed ook "een leven lang" achter Fangio.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
Dame Rahel Frey in pole voor ATS F3 Cup op de Nürburgring
Bij Laurens Vanthoor en zijn ploegmaat Stef Dusseldorp spetsten de zweetdruppels van het hoofd toen de Zwitserse "babe" Rahel Frey 1'38"359 op de schermen zette. Cijfers die goed zijn vor de pole-position voor de race van vanavond als proloog voor de "24 Uren van de Nürburgring" die morgen start. Laurens Vanthoor moet zich nu tevreden stellen met een derde startplaats. Willi Steindl - ook een rookie - kon de tweede plaats afsnoepen en dat betekent dat Stef Dusseldorp vanop de vierde plaats vertrekt vanavond om 18 uur.
Dusseldorp die gisteren nog tegen Rahel Frey zegde dat hij vandaag de "pole" wilde pakken ging te wild tekeer. Hij schuimde de curbstone's af, ging kwakkelend de lucht in, uit de baan, achterwaarts tegen een bandenstapel, verloor veel tijd en duidelijk ook zelfbeheersing. Het Van Amersfoort Racing Team heeft nog heel wat op te knappen aan de Dallara F307 Volkswagen tegen vanavond. De rookie zat er nadien maar beteuterd bij. Dan hoorde hij dat Rahel Frey op "pole" stond. "Babes" krijgen het voor het zeggen" moet hij hebben gedacht.
Laurens Vanthoor, gisteren ook al wat rodeo-allures vertonend, bekeek het vandaag nuchterder: "Ik ben voor de eerste keer dit seizoen verslagen voor de "pole". Ik kan niet zeggen waaraan dat precies lag. De banden bereikten hun optimale werkingsgraad niet ne nu moeten we onderzoeken hoe dat komt." Vanavond zal Rahel Frey tonen of zij de frivole babe is zoals zij kan poseren of zich toevoegt aan de lijst van dames die opgenomen worden in de geschiedenisboeken met een overwinning. In die boeken is de lijst van "babes" lang, die van dames-met-een-palmares korter. Maar toch nog meer dan 700...(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Mercedes)
Een schitterende foto van Willy Weyens doet ons eraan herinneren dat de Rally van Sardinië is begonnen. Gisteren met een shakedown, de rest van de weekend met keiharde sport tegen de chrono. Sebastien Loeb en Daniël Elena overtreffen met hun Citroën alles wat in de rallygeschiedenis is geschreven. Stuurgenie Walter Rörhl, nu 64 lentes jong, moet er wat van denken als hij Loeb bezig ziet. Ooit was de Duitser de privé-chauffeur van de bisschop van Regensburg, later de beste rallyrijder ooit. Sebastien Loeb was ooit werkloos en is nu de beste rallypiloot ooit. Dit is ook een ode aan Willy Weyens zelf die ieder jaar met grote klasse zijn boek Rallyworld uitbrengt. Hij is één van de pioniers van het eerste uur toen de autosport in zijn algemeenheid en de rallysport in het bijzonder populairder werd in België. Hij "deed" de Dakar's als fotograaf als de besten, zoals ook Jacques Beuckelaers van het Nieuwsblad iedereen in bloemlezing overtrof met straffe verhalen vanuit de grote zandbak waarin toen werd gereden. Mogelijk zien we zondag nog een foto van Citroën-by-Willy-Weyens. Van Loeb en Elena op het podium wellicht.(wr)
Laurens Vanthoor rijdt derde opeenvolgende pole in F3
Terwijl de GT's in de "24 Uren van de Nürburgring" doorheen de groene hel met zijn 176 bochten razen, rijden op de kleine Ring daarnaast de Formule 3 auto's van de gelijknamige ATS Cup. Dit is het tweede weekend voor koers 3 en 4 en in de eerste oefeningen heeft stuurfenomeen Laurens Vanthoor in de Dallara F307 Volkswagen van Van Amersfoortracing zijn derde opeenvolgende "pole" gereden. "Ik had moeite om de juiste balans te vinden", zei Vanthoor daarstraks, maar uiteindelijk is me dat gelukt. De eerste trainingen waren echter ongemeen hard." Laurens Vanthoor maakte ook zijn eerste kleine ruimtevlucht. Na zijn snelste ronde duwde hij nog harder maar kwam in het gras terecht en vloog meerdere meters door de lucht. Tja, hoogvliegers zoals Laurens beginnen altijd met iets. In 1998 behaalde Bas leinders de Duitse F3-titel en haalde Minardi F1 met enkele mooie verrichtingen. Laurens Vanthoor's doel en opdracht binnen het kader van het RACB Nationtal Team is hetzelfde en dezelfde.
De Limburger start sowieso als favoriet en liet weten dat hij zijn les van vorige keer in Oschersleben (toen miste hij zijn start in de tweede race) niet is vergeten. Leuk voor de media is dat een dame in de eesrte trainingen op de derde plaats staat. Het is Rahel Frey (23) met een Dallara F307 Mercedes. Ze is even verrukt over haar prestatie als de mannen die haar het hof proberen te maken. Hoewel ze soms al de allures van Danica Patrick kan aanmeten, gesteld dat ze "babe" in plaats van renster moet worden. Maar deze dame is al wel tien jaar actief en heeft een begerenswaardig palmares.
Stef Dusseldorp, ploegmaat van Vanthoor werd beste rookie en klokte de tweede tijd. "Ik hoopte op de pole, maar dat is dan voor morgen tijdens de tweede training... Stef kwijlt van chronogeilheid. Rahel Frey, al evenmin schuw van scherpe wijzers, zei lakoniek dat hij daarvoor Laurens zal moeten voorbijrijden. "Die was namelijk zeer snel", charmeerde de stralend jonge Zwitserse. Ze weet dat die twee (-Van Amersfoort's Racing) haar wellicht te glad zullen zijn.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:RACB)
Nieuwe Clio en Clio Grandtour in de club van - 120 g/km
Wie een nieuwe Clio of Clio Grandtour koopt en opteert voor de 1.5 dCi motor van 63 kW of 85 pk treedt toe tot de steeds populairder wordende club van auto's die minder dan 120 g/km aan CO2 (koolstofdioxyde) uitstoten. Meer nog, met slechts 115 g/km emissie van dit spul kan aanspraak worden gemaakt op de federale overheidskorting van 3% op de aankoopprijs. Woon je in de Walen dan krijg je nog eens een aanmoedigingspremie van 800 er bovenop. Kom je als bedrijf in aanmerking dan bedraagt de aftrek 5%. Echte witte konijnen worden niet uit de hoed getoverd, want onze overheid heeft geen schrootpremie aangedurfd. Nochtans had die een welkome injectie kunnen betekenen voor de autonijverheid. Overigens is het niet fair dat frisse en propere wagens achter een smoggordijn rijden van auto's die rijdende archeologie zijn geworden. De eigenaars van deze waggelende kratten beseffen dat niet écht. Onlangs was er iemand met een Princess van het vroegere Brits historische Leyland - dat nu o.a. autoverf verkoopt - die de wagen wilde inschrijven als "old-timer". Geen verkeersbelasting en dan kon de slee nog wel enkele jaren mee. De eigenaar (82) ervan schrijft zichzelf echter wel bij op de lijst van de "intelligentia". Verkiezingsvoer.
Hogergenoemde motor is ook terug te vinden in de Renault Twingo die 104 g/km scoort. De Nissan Note die op de zopas gehouden "Clean Week 2020" in Zolder was, beschikt eveneens over deze voor het milieu en de geldbeugel heilzame techniek. De motor eist een verbruik op van 4,4 l/100 km en boet niets aan rijplezier in. De Alliantie Renault-Nissan, nu tien jaar jong, werkt ononderbroken aan milieuvriendelijker en zuiniger modellen. Renault leidt momenteel in de moeilijke Belgische autoverkoop met 11,98 % van de markt in april. Dat komt overeen met 5708 verkochte voertuigen. De eerste vier maanden van 2009 samen genomen leidt Renault ook voor Citroën, Peugeot en Opel met een marktaandeel van 10,03 % of 19.203 Renault's die een eigenaar vonden. De globale markt kampt met een verlies van 17,31%. Ford en Audi zijn de eerste merken (6de en 7de) die na de knokkersclub van vijf (Renault, Citroën, Peugeot, Opel en Volkswagen) lichte stijging op de tabellen zetten met respectievelijk + 1,23 en + 2,36 %. Vervolgens moeten we in de rangschikking tot de 31ste plaats gaan (Dodge +7%) en Subaru op de 34ste plaats (+83,33%) om plustekens te vinden. Subaru's geheim van de méérverkoop van 125 auto's t.a.v. vorig jaar ligt in het afstappen va de permanente vierwielaandrijving ten gunste van een Front Wheel Drive die heel wat goedkoper is. (Be-)Gripvolle tactiek om te overleven in barre tijden.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Renault)
In 2010 gaat de Chevrolet Volt in productie. Barack Obama zal eind van deze maand de ernst van die realiteit onder ogen zien en begrijpen dat General Motors troeven heeft in de strijd tegen de ongebreidelde koolstofdioxyde-uitstoot die hij aan banden wil leggen. Er is een song uitgebracht die de Volt - eenheid voor spanning - bezingt en aantoont dat GM zich niet van de wijs laat brengen door knallers als de fusie (10% participatie) tussen Daimler en Tesla. General Motors is net als geen enkel andere autoconstructeur zeker over de geschiedenis die "de batterij" zal tegemoet gaan inzake duurzaamheid, betrouwbaarheid, recyclage en het prijskaartje dat aan dit alles hangt. Daarom dat GM spreekt van "extended range", eerder dan over een puur elektrische auto. Hoewel dat natuurlijk ook de bedoeling is.
Met vrij vertaald "uitgebreide actieradius" bedoelt GM met de Volt maar ook Opel met de Ampera een auto die een batterij heeft die door een kleine verbrandingsmotor (bijvoorbeeld 1,4 liter diesel, E85 of aardgas) wordt opgeladen. In stadsverkeer kan dan de accu worden gebruikt om puur elektrisch te rijden. Plusminus tot 60 km, een afstand die de meeste mensen niet eens dagelijks afleggen. Dat is een optie die voorlopig geen bindend karakter geeft aan een bepaalde batterij-type. Hoewel, de Volt is uitgerust met een lithium-ionbatterij. Het kàn bijna niet anders. Maar het kàn wel anders, want Toyota houdt in zijn nieuwe Prius III vast aan de NikkelMetalHydride-cellen omdat de koeling van de lithium-ion nog duurdere en zwaardere hardware vereist. Iedere cel op zich moet in temperatuur onder controle worden gehouden. Een hoogtechnologische klus waaruit voorlopig geen definitieve uitweg is.
De auto kan aan een standaardcontact van 220V worden opgeladen en een "vulling" zou minder dan 1 kosten.Waardoor ook de prijs van het kompleet product onder controle wordt gehouden. Want elektrische auto's bouwen is één. Ze ook nog verkopen is twee. Er bevoorradingspunten voor hebben is drie. Dat GM voorlopig nog met die "extended range" goochelt is juist omdat er géén bevoorradingspunten zijn zoals al wel in Londen, Berlijn en weldra ook in Singapore. Met de zekerheid van die kleine verbrandingsmotor is men er gerust in dat de bezitter van zo'n auto niet strandt met een lege batterij.
Mitsubishi bijvoorbeeld heeft een schitterende iMieV die écht rijdt als een gewone auto, waarmee mensen in comfort en bewegingsvrijheid straks al honderd jaar zijn verwend. In Japan kost die 30.000 dollar. Bij ons weet Mitsubishi er niet echt raad mee. De sublieme technologie die aanwezig is, tastbaar bewijs van kunne, is niet eens getoond op de Zolderse Clean Week 2020. Nu was die organisatie ook niet vrij van kinderziekten, maar drie auto's hadden er zeker moeten zijn: Tesla, Mitsubishi en Smart. BMW was aanwezig met de monumentale 7-serie op waterstof, maar was niet toegankelijk om proef te rijden. Het zou dwaas zijn te veronderstellen dat die niét goed zou rijden. Dat staat buiten kijf. Het is niet de schuld van de Bayerische Motoren Werke dat er in ons land welgeteld één station is (Total) in Ruisbroek als je Brussel uitrijdt naar Parijs, waar je watersof kan tanken. Total is de installaties overigens aan het vernieuwen op die plaats aan beide zijden van de snelweg.
Maar goed, terug naar die Chevrolet Volt en de Opel Ampera, die staan weldra tastbaar aan de deur van de president van Amerika. Spanning en stroom zijn te snijden, GM moét overleven net als Ford dat ook om vers geld is gaan vragen. Of Chrysler dat de strop heeft mogen afleggen. Net zoals onze banken overheidssteun hebben gekregen. Omdat ànders de hele wereldwinkel boem-boem zou zijn gaan doen. Nu heeft die "boem" gedaan en verstandige boys hebben ingezien dat een derde wereldbrand niet wenselijk is. Dat ligt ook vervat in dat liedje dat Sarah Spiegel, voormalig woordvoerster van GM in de USA en nu tekstschrijfster, zingt rond de Chevrolet Volt. Rede die wint van onrede. Als twee moegeslagen boksers, met gezwollen ogen en lippen, die in elkaars armen vallen aan het eind van 't gevecht en weten dat ze er allebei beter zijn van geworden. Hun verstand is niet gebroken, enkel maar hun neus. Maar een bloedneus is te stoppen, wegzijpelend verstand niet. Autonijverheid is geen liefdadigheidspel, maar elkaar doodkwellen wil niemand. Anders moet je tanks produceren. Die geven meer dan vonken van de Ampera, de Volt, de FCV van Nissan, de Tesla en andere Smart's die nieuwe kansen scheppen voor een onmisbare industrie.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's en song: Chevrolet)
Het liedje (Chevrolet):
Once I had a guzzler Now it's gone Chevy's Volt's here to stay.
Don't you remember ? It was "filler up ? So much we couldn't pay
Don't you remember Where all your money went ? E flex came and saved the day Chevy Volt ! Chevy Volt, leaves me money for play. Chevy Volt ! Chevy Volt, Chevy's here to stay.
Omdat Tesla sinds iets meer dan een jaar de enige autoconstructeur ter wereld is die een volwaardige elektrische auto al verkoopt in Californië, Noord-Amerika en Europa, hebben wij prijs gesteld op deze samenwerking", zei Thomas Weber van Daimler-Benz. Inderdaad biedt Tesla Motors voor wat geld uiteraard een echte plug-in-auto aan waarvan de elektromotor stroom put uit een lithium-ion-batterij. Een vulling daarvan kost naar verluidt zo'n 9. Daimler die de elektrische Smart's daartegenover zet is uit op deze samenwerking om de batterijtechnologie te verbeteren. Daarover is nog wel wat te doen. In ieder geval is het partnership tussen Tesla Motors en Daimler AG een lange-termijn-onderneming. Dat beklemtoonde zowel Dr Thomas Weber, "Member of the Board Daimler AG, in Stuttgart als Elon Musk, ceo én vooral architect van het product Tesla, in San Carlos. Achter de uiterlijkheden gaat de in maart gestichte "Deutsche Accumotive GmbH en de Evonik Industries AG (samen hebben ze een joint-venture) schuil.
Namelijk uit welke materialen de cellen moeten zijn, hoe men ze koelt, hoe men de standtijd ervan opvoert zodat de consument na enkele tijd niet met een "verprutste" batterij zit en natuurlijk het vergeten terrein van het recycleren. De Tesla is "zelfvoedend" doordat remenergie in elektrische energie wordt opgeslagen in de batterij die men daarna weer gebruikt. Op het eerste gezicht een eeuwige ononderbroken cyclus. Maar niets is minder waar. Vanaf het ogenblik dat een lithium-ionenbatterij (en anderen ook trouwens) is geproduceerd verliest ze al direct 20% van haar capaciteit. Vervolgens nog eens ieder jaar evenveel. de reden dus waarom batterijen van laptops en andere nutsspullen plots het niet meer doen. Aan die dingen willen Tesla en Mercedes samen werken. Een betere deal kan men zich niet voorstellen.
Smart heeft al sinds 2007 in Londen 100 elektrische Smart's rijden. Tesla en Smart kunnen daar zeer populair worden omdat ze letterlijk uitstoot "zero" hebben. Dan spaar je in Londen minstens 8 pond uit die je moet betalen om met een niet-propere wagen te stad binnen te rijden. Eind van dit jaar start in Frankrijk, met name in Hambach, een nieuwe fabriek voor de Smart waar 1000 eenheden van de tweede generatie elektrische lilliputters zal worden gebouwd. Ook nog dit jaar komt de Mercedes B-klasse uit met een beperkte serie aangedreven door de brandstofcel-technologie.
In 2010 komt de eerste à la Tesla Mercedes op de markt. In 2012 zullen alle Smart en Mercedes-elektrische voertuigen met bij hogergenoemde Mercedes-bedrijven zijn uitgerust. ter herinnering: die zullen rijden zoals de Tsla die van 0 naar 96 km/h maar 3"9 nodig heeft en méér dan 350 km autonomie heeft met één vulling. Silicon Valley, waar Tesla haar/zijn basis heeft komt daarmee opnieuw vanonder het technologische stof. De nieuwste Tesla S, een sedan dit keer, die in maart j.l. is voorgesteld zal daar in 2011 worden geproduceerd.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Tesla en Mercedes)