Renault neemt voortouw naar 2011 met elektrische Kangoo
Nissan en Renault hebben in november van vorig jaar al laten rijden met "Fuell Cell Vehicles". De flitsstart, het geluidloze en de lineaire versnelling van de voertuigen is een nieuwe sensatie op zich die gewenning zal vragen van de autobezitters van de toekomst. Renault en Nissan zijn via hun Alliantie (nu tien jaar jong) de potentiële marktveroveraars op wereldniveau. Als we straks er Avtovaz (Lada) nog zullen moeten bijrekenen zal deze coalitie spelen om de tweede of derde plaats in de wereldverkoop. Maar zoals Patrick Pétala, bigboss na Carlos Ghosn vorige week in Drogenbos ten huize van Renault België-Luxemburg, zei "Er is pas zicht op een elektrisch wagenpark als 's nachts de voertuigen kunnen worden opgeladen aan het net dat stroom levert die afkomstig is van wind-, zonne- en waterkrachtcentrales zodat we onafhankelijk worden van aardolie." Die uitspraak is verstandig en bindend omdat hernieuwbare energie de enige uitweg is om een overbevolkte planeet in beweging te houden.
Nu heeft Renault een protype: de Kangoo be bop Z.E. dat elektrisch rijdt. Vergeet eigenlijk die letters "be bop", klinkt leuk maar betekent niets, en onthou die mysterieuze "Z.E.". Die staan voor ZERO EMISSION=NUL uitstoot. De enige weg om af te rekenen in het wereldwijde autopark, nu iets meer dan 1 miljard voertuigen rondhotsend over de zielige aarde, is elektrisch rijden. Waterstof, als die met hernieuwbare energie wordt aangemaakt, is natuurlijk ook valabel. Gedaan met CO2, hoogstens nog wat waterdamp uit de uitlaat...pffft...een druppeltje op de weg van de hete aardeplaat. Die Renault Kangoo heeft een batterij met een capaciteit van 15 kWh en drijft een motor aan van 44 kW (60 pk). Die combinatie kan het plusminus, afhankelijk van de rijstijl, 100 km volhouden. tegen 2011 zal dat 160 km zijn als actieradius.
De Kangoo is als semi-bestelwagentje uitverkoren omdat juist die utilitaire automobieltjes overwegend dienst doen in steden. Functioneel, handig en dus nu elektrisch mogelijk, heeft de gebruiker genoeg aan die actieradius om zijn opdrachten af te werken. Blijft de "massacommercialisering" van "betaalbare" elektrische auto's. Het schoentje zal niet aleen daar gaan wringen. Ook naar de overheid toe mogen vragen worden gesteld. Met name hoe de infrastructuur om "oplaadpunten" (lees:stekkers) te plaatsen zal verlopen ? Buiten het klassieke politiek gezwetst rond postjes bemachtigen, horen we over ernstige toekomstaspecten zéér weinig. Voor de burger blijft de vraag of hij bereidt is plusminus 25.000 neer te tellen voor een elektrisch voertuig. Ook als het helemaal rijdt als een gewone auto. Voorbeeld: de voorlopig unieke Mitsubishi iMieV. Mogelijk evolueert die prijs, maar zonder overheidssteun is de doorsnee burger niet geïnteresseerd. Dat heeft de Toyota Prius bewezen waarvoor aanvankelijk 5000 moest worden neergeteld. Achteraf kwam die 15% overheidstegemoetkoming, een pleister op een houten been. Een schrootpremie kon er recent ook niet af. In Duitsland, Spanje, Italië en Frankrijk wél.
Dan is er de batterijproblematiek die met rasse schreden wordt opgelost. Materialendeskundigen vinden iedere dag nieuwe combinaties, maar zijn het onderling nog niet eens dat Lithium-Ion blijvend zaligmakend zal zijn. Standtijd, aantal keren opladen en uitputten, afmetingen, recyclage, het blijven vragen die dagelijks veranderen, maar ten gunste omdat de antwoorden erop vormen aannemen. Althans industrieel toch. Zo is er het voorbeeld van Volvo dat in 2012 met een plug-in komt, een roetpartikelfilter naast de 400 staatstegemoetkoming verdere montagekosten voor zich neemt. Om maar eens duidelijk te stellen dat de autoindustrie véél doet. Ook sommige overheden doen veel om die industrie te redden om werkloosheid te voorkomen. Ford kreeg onlangs ook 5,9 miljard dollar staatsteun. Dat verscheen alleen in kleine lettertjes links en rechts.Vers geld. Porsche zoekt het, Opel zoekt het, Fiat idem, GM met zekerheid, banken ook en in laatste instantie ook de burger die producten moet kunnen kopen. Anders werkt het mechanisme niet. Daarom is het zo opbeurend wat Renault beklemtoond in die vonken-be-bop: het gaat over een échte auto ! (Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Renault en Nissan)