Grotere tank verandert weer heel bolideconcept in F1
Het is vooropgezet dat pitstops om te tanken in 2010 in de Formule 1 zullen worden afgeschaft. Tot nader orde zal dat ook zo zijn en daardoor staan de ingenieurs voor weer een geheel nieuwe uitdaging.Er zal/mag/kan/moet een grote brandstoftank worden gemonteerd en die moet een plaats krijgen. In gewicht én in volume. Dat gaat een nieuwe terreur zaaien op gebied van aerodynamica. Ross Brawn is daar nogal gerust in. Wellicht is hij de enige, want precies hij is de man die destijds de Benetton boetseerde waarin Michaël Schumacher de eerste keer wereldkampioen werd in 1994. Hij was ook de man die in de zes volgende titels van de nu 40-jarige Duitser bij Ferrari meer dan een vinger in de pap had. Ross - en Jean Todt - hebben een ander brein. Dat blijkt ook voor het seizoen 2009 waarin Jenson Button zijn eerste wereldtitel omzeggens niet meer kan verliezen. Ross Brawn tekende samen met Adrian Newey de "simpelste", puurste F1 auto die je maar kan bedenken. Lucht (stroomlijn), aarde (tractie), kracht (motor), al deze aspecten werden in een paar figuurlijke pennenstreken op een leeg blad gezet. Rond een grotere brandstoftank zullen de ingenieurs dat ook weer doen. Over KERS wordt nog weinig gesproken. de kans is groot dat het in de vergeethoek geraakt. Niemand is er ooit echt gelukkig mee geweest. Max Mosley neemt zijn "vinding" - gebaseerd op het principe van de Toyota Prius - dan na oktober maar mee naar huis.
Of de internetartiest ook definitief uit de F1 verdwijnt is zeer de vraag. Hij wordt al gesignaleerd in de sfeer van de nieuwkomers in de F1. Zij brengen het aantal teams op dertien. Dat is dan toch een verdienste geweest van Mosley. Maar als hij er toch de brui aan moet geven, dan had hij toch Lola en Prodrive er ook kunnen bij toelaten zodat er vijftien teams zouden zijn (geleden van 1986). Zolang de oorlog tussen FOTA en FIA duurde kon hij dat niet doen, wetende dat David Richards (Prodrive) en Martin Birrane (Lola) bij een verlies van die dwaze opvoering snel de kant van de constructeurs zouden kiezen.Met reden overigens. Zoals het Opperhoofd van de Alliantie Renault-Nissan, Carlos Ghosn, zegde: "Wij brengen de wagens, wij brengen de motoren, wij betalen de coureurs ! Het is dus logisch dat er meer geld naar ons zal toevloeien." Bernie Ecclestone en Max Mosley hebben in het begin van de tachtiger jaren de armoedzaaiers van de F1 aan dik belegd brood geholpen. Zelf hebben ze er een dikke buik, sorry, portefeuille aan overgehouden. Dus dertien wagens, één tank en een nieuwe wending in een wereldkampioenschap autorijden dat niet meer het enige is met "prestige". De inschrijvingen zijn afgesloten. Principieel te laat voor Prodrive en Lola. Maar in de F1 kan alles. Overigens is er sprake dat Aston Martin zou terugkomen... Op 1 november 2009 betalen de teams hun lidgeld van 309.000 en bereiden zich voor op de winter en 2010. Met aan de start wereldkampioen Jenson Button en die rustige Ross Brawn met zijn Japanse glimlach.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mercedes)