Tesla is momenteel de enige autoconstructeur in de wereld die een elektrische roadster uitbrengt. Zopas is daarvan de vijfhonderste verkocht. Daarmee is Tesla ook het enige merk dat op grote schaal een voertuig met "ZERO"-emission op de markt brengt. Geen wonder dat Mercedes een tweetal maanden geleden toehapte om 50 miljoen dollar mee te investeren en batterijtechnologie door te voeren op de Amerikaanse markt. De batterijen blijven het grote dilemma in elektrische auto's. Op gebied van standtijd, kostprijs en recyclage. Met de Tesla Roadster kan momenteel 244 mijl (392 km) worden afgelegd met één vulling die 4 dollar kost.Ondertussen loopt het ook al los voor de Tesla "S" (foto-), een sierlijke coupé, die helemaaal doet vergeten dat het hier om - weerom - een compleet elektrische auto gaat.
De administratie "Obama" heeft een fikse tegemoetkoming over om zo'n CO2-vrije auto te kopen. Dichter bij ons, in Londen, is zopas een Tesla showroom opengegaan. Engeland is gegeerd voor de elektrische auto's. Om de stad in te komen worden hoge taksen geheven op vervuilende auto's. Met een Smart, tiens, ook Mercedesfamilie, of een Mitsubishi iMieV, of een Reva en een groeiend lijstje omzeil je die. Vaak genoeg om eeen oplaadbeurt te bekostigen. Al rijst dan wel vaak de vraag waar ? De neuzen van de overheid wijzen dan even in de andere richting.(Tekst:wr/Foto:Tesla)
|