Veertien dagen geleden verhuisde Nissan terug naar zijn historische roots in Yokohama. Daar waren nogal wat redenen voor. De autoindustrie is niet alleen genoodzaaakt auto's met lage CO2-waarden aan de consument te leveren, ze is misschien wel vooral aan zichzelf verplicht te zoeken naar de productiemethoden die op zich weinig koolstofdioxyde in de atmosfeer brengen. Nissan President CEO Carlos Ghosn vertelde dat de terugkeer naar Yokohama waar Nissan in 1933 werd opgericht (Datsun toen nog...) betekent dat het productie-apparaaat 16% minder CO2 uitstoot dan het vorige hoofdkwartier in Ginza in Tokio. Dat is op jaarbasis toch nog 10.200 ton. Maar volgens het "Building Energy Managements System" (BEMS) is dat een industriële prestatie om fier op te zijn.
Het nieuwe gebouw heeft een oppervlakte van 80.000 vierkante meter. Het telt 22 bovengrondse en twee ondergrondse verdiepingen en rijst uit boven de haven van Yokohama. De gelijkvloerse verdieping is 4.000 vierkante meter groot en er is de Nissan Gallery waar liefst 30 auto's zijn tentoongesteld. Daartussen bevindt zich de "LEAF" die gelijktijdig met de plechtige opening werd gelanceerd. Het is een auto die eind 2010 op de markt komt in USA en Europa. Het is een mid-size elektrische auto voor vijf personen die een actieradius van 160 km heeft bij volledig opgeladen Lithium-ion-batterijen.Volgens de US LA4 mode kan hij aan eeen 200 v-net in 30 minuten voor 80% worden opgeladen met een quickstarter. Gezien de nu tienjarige Alliantie met Renault behoort Nissan met eeen productie van 3,411 miljoen geproduceerde voertuigen tot de grote wereldspelers. ZERO-emission is het hoofddoel.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Nissan)