Volgende week gaat het Europese Parlement stemmen over de volgende CO2-doelinden die moeten worden gehaald voor personenwagens. De "European Automobile Manufacturers Association" (ACEA) waarschuwt voor een mogelijke te strenge normbepaling. De bedoeling van strengere CO2-normen is de consument verder in de richting van de puur elektrische auto te dwingen. Daaraan is echter een heel belangrijke maar-waarschuwing verbonden.
Afgezien dat de verkoop van "Electrical Vehicle'" (EV) om begrijpelijke redenen ondermaats blijft, zijn tegen 2025 minstens twee miljoen laadpunten vereist om aan de laadbehoefte te voldoen. Vandaag telt de EU in zijn totaliteit om en rond 100.000 laadpunten. Er bestaat de hoogste tijfel over of dit gezien de ingewikkelde politieke structuur van Europa zal lukken. Daaruit kan worden geconcludeerd dat welke nieuwe CO2-uitstootnormen het Europees Parlement gaat beslissen, in de praktijk nooit zal kunnen worden gehaald. De laatste eigen ervaring met een EV was een Nissan Leaf waarvan de volledig opgeladen batterij toeliet 126 km autonomie te halen, en blij te zijn dat we in onze eigen garage de stekker konden insteken.(Walter Rombauts)
|